Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam, jak wielu próbuję zbudować dom pasywny lub prawie pasywny o najlepszym współczynniku koszt budowy/koszt eksploatacji, gdyż uważam że nie ma co przesadzać gdyż koszty nie zwrócą się w żadnym rozsądnym terminie lub nigdy. Obecnie mam już pozwolenie na budowę i powoli startuje z inwestycją. Proszę o uwagi i sugestie co jeszcze można zmienić( poprawić ). Oczywiście jak wielu zaczynałem projekt napalony na 50 tyś dopłaty, ale już jakiś czas temu się z tego wyleczyłem.

 

Typ domku: Betonowy prefabrykowany 117m2 pow, użytkowej. prawie kostka płaski dach ( + atrapa dachu dwuspadowego ze względu na warunki zabudowy) całość od pyty fundamentowej po płaski dach przykryte 35 cm styropianu/styroduru.

 

Akumulacja: Płyta fundamentowa z wtopionym ogrzewaniem podłogowym, na piętrze także ogrzewanie podłogowe ciężar płyty 55 ton na stropie ogrzewanie w wylewce posadzkowej strop oddzielony od ogrzewania 7 cm styropianu. Dodatkowo 500l buforu wodnego niskotemperaturowego ok 40*C

 

CO: 500l bufor napędzany przez pompę ciepła typu split ( najchętniej takie tanie Chigo żeby się w miarę szybko zwróciło) wszędzie podłogówka ( możliwe że w łazience drabinka z dopalaczem elektrycznym żeby podsuszyć ręczniki. Oczywiście bufor będzie miał wbudowane grzałki ( 3kW ( lub więcej) na najzimniejsze dni)

 

CWU: przepływowo wstępnie przez bufor a przy kranie podgrzewacze przepływowe w celu dogrzania do koniecznej temperatury.

 

Rekuperacja: wstępnie mistral 4000 jak się nie mylę był w projekcie, ale założenie jest takie że nie będę się bił o kilka % sprawności przy znacznej różnicy ceny. Dodatkowo rurowiec fi 200 około 35 mb

 

Okna: wszystkie poniżej 0,8, drzwi balkonowe wstępnie 1,1 ( niestety nie znalazłem systemu przesuwnego narożnego z ruchomym słupkiem o niższym parametrze )

 

To tak po krótce by było

 

Proszę o opinię...Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Zrób analizę tego co zużywasz tam gdzie mieszkasz teraz. Ilość wody jaką zużywasz ( bez kibelków) x temp. ,oraz ilość powietrza jaką zużywasz ( 25-30m3/osobę) . Dom generuje takie ilości energii,że w wersji pasywnej tej energii dla potrzeb CO jest w nadmiarze. Dodaj to co daje ziemia z GWC i prymitywny solar na pexach . Okazuje się,że masz nadmiar.

Piszesz,że strop 55ton. Na nim izolacja i posasdzka z systemem grzewczym . Jaki jest sens akumulacji 55ton w suficie ?

Odzyskasz to co da GWC i szare ścieki ,po co ci instalacja z reku za przeszło 10kPLN?Trend taki? Toć nie walczysz o dofinansowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle się wyraziłem, płyta fundamentowa waży 55 ton, strop około 25 ( 16 cm żelbetu)

 

Reku nie musi być to, w projekcie zostało bo na początku faktycznie myślałem o dofinansowaniu. Uważam że reku nie jest złym pomysłem chociażby z tego powodu że można kontrolować wymianę powietrza w domu. Wentylacja grawitacyjna jest trudna do kontroli

 

co do innych źródeł pozyskania ciepła jak ścieki to już liczyłem i się nad tym bardzo zastanawiam

 

solar na pexach to jednak trochę w przyszłości...znaczy jak już dom będzie choć i tak bardziej mnie przekonują panele fotowotaiczne.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa ciepła jest tańsza i efektywniejsza energetycznie niż gwc. Bardzo dobrze chłodzi i grzeje zimą z COP 4 latem do 6 - kosztuje na dom 150m2 (dobra) 7000zł.

 

No znojca się wypowiedział ... dając 100 W w wentylator z żwirowego można uzyskać nawet 4kW ciepła ... a że ciepło to nie jest tylko +20 st i więcej...

ciepło to jest różnicą temperatur na wlocie i wylocie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No znojca się wypowiedział ... dając 100 W w wentylator z żwirowego można uzyskać nawet 4kW ciepła ... a że ciepło to nie jest tylko +20 st i więcej...

 

Przecież nie dajesz dedykowanego wentylatora na GWC, tylko współdzielisz moc wiatraka od reku. Biorąc np. taki wentylator:

http://www.ventilation-system.com/item/315/TT_160/

Balansujesz mocą pomiędzy 30-60W, więc maksymalnie tracisz 30W na GWC. Takiego COP'a żaden klimatyzator nie uzyska !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No znojca się wypowiedział ... dając 100 W w wentylator z żwirowego można uzyskać nawet 4kW ciepła ... a że ciepło to nie jest tylko +20 st i więcej...

ciepło to jest różnicą temperatur na wlocie i wylocie

Wiem, że Pan na fizyce się nie zna, więc wyjaśnię prościej

Żwirowiec jest najmniej sprawnym ze wszystkich gwc. W GWC udział w chłodzeniu bierze jego górna warstwa. Żwirowce to najbardziej kretyńskie gwc, bo są wyższe niż 20 cm!

4kW mocy chłodniczej przy delta T 10 st. ( należy pamiętać, że mierzymy to między temperaturą powietrza z gwc a powietrza wewnętrznego ) 1000m3/h

Centrala 1000m3/h to 500W przy najlepszych wentylatorach bez gwc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że pompa ciepła split przy temperaturach ujemnych ma niska sprawność i taką też liczę, ae do podgrzewania CWU latem nie jest chyba złym rozwiązaniem. Zasadniczo ogrzewanie miało być raczej elektryczne, ta pompa ciepła to raczej na okresy przejściowe i lato. a na marginesie -36*C to nie u mnie, ja właściwie to -25 nie pamiętam. Tereny zachodniego pomorza :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a zna ktoś firmę lub system drzwi balkonowych przesuwnych narożnych z ruchomym słupkiem bo mam takie co do zabudowania

 

http://1.bp.blogspot.com/-yM7bBt2-JUA/UgIcQzLXQdI/AAAAAAAAAj0/gokRcMEeVak/s1600/d5.jpg

 

rozmiar w przybliżeniu 2 x 4 metry

 

tylko żeby nie kosztowało nie wiadomo ile :) na razie najlepsza oferta jaka mam 18 tyś bez montażu ;];], przy parametrze okna 1,1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładasz budowę domu z prefabrykatów? Myślę, że to nie zapewnia najkorzystniejszego wsp przenikania ścian, masz informację jakie będzie U takiej ściany (już z dociepleniem)? Porównaj to z tym co oferują bloczki betonu komórkowego bez docieplania, bloczki Termalica dają U 0,173 W/m2K. Dodatkowo w bk nie rozwijają się grzyby i pleśnie a obróbka materiału jest bardzo sprawna i łatwa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U poniże 0,1 gdyż było założenie spełnienia standardu nf15, grubość ściany 50 cm, przy tych bloczkach wg moich obliczeń wychodzi około 57 cm( 24 cm bloczek+31 cm styro+2 cm tynk. Poza tym musisz stosować nadproża o gorszym współczynniku przenikania ciepła co powoduje miejscową słabszą ochronę przed przenikaniem ciepła. Ponadto kwestia akumulacji ciepła (beton ma znacznie większe). i wytrzymałość ma znacznie większą.

 

Jeśli się mylę popraw mnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U poniże 0,1 gdyż było założenie spełnienia standardu nf15, grubość ściany 50 cm, przy tych bloczkach wg moich obliczeń wychodzi około 57 cm( 24 cm bloczek+31 cm styro+2 cm tynk. Poza tym musisz stosować nadproża o gorszym współczynniku przenikania ciepła co powoduje miejscową słabszą ochronę przed przenikaniem ciepła. Ponadto kwestia akumulacji ciepła (beton ma znacznie większe). i wytrzymałość ma znacznie większą.

 

Jeśli się mylę popraw mnie

Dając od wewnątrz warstwę o małym oporze dyfuzyjnym a od zewnątrz o dużym oporze dyfuzyjnym zapewniamy sobie kondensacje pary w styropianie. Brak paroizolacji powoduje ruch powietrza w przegrodzie, czyli materiały nie "trzymają" lambdy. Sytuację pogarsza wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. Kiedyś wentylacja działała na zasadzie podciśnienia tworzonego przez konwekcyjny strumień powietrza w kanale pionowym. Przy wentylacji z reku jest w domu nadciśnienie, dlatego tak ważnej roli nabiera warstwa o maksymalnym oporze dyfuzyjnym.isover folia.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego beton jest doskonałym materiałem budowlanym gdyż jest paroszczelny i nie trzeba stosowac dodatkowych izolacji. W tym przypadku nie jest ważne że punkt rosy wychodzi w styropianie.

To może zapozna się Pan jak tworzy się błoto w styropianie za 20cm zbrojonym stropem betonowym .

http://www.bdb.com.pl/zdjecia/salon/20100101021801347658.pdf

Poza tym, jaki jest sens przyklejania styropianu za murem na fundamencie? PN 13370 WP_20140531_001.jpg ma już tyle lat ( coś koło 30) że można się zapoznać. Podobnie jak z definicją współczynnika ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...