Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dom energooszczedny, cieply latem, chlodny zima - jaka technologia (~120mkw, parter)


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 110
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Są miejsca gdzie "termoizolacyjność" ściany nośnej ma znaczenie. Na przykład miejsce gdzie ściana przechodzi w fundament. Ściana wewnątrz ma temperaturę 20oC a kilkadziesiąt cm niżej 5-10oC zimą. Jeśli jest zrobiona z materiału przewodzącego ciepło to masz niezły mostek termiczny - chyba największy w całym budynku.
Ścianę fundamentową też się ociepla i to najlepiej taką grubością jak ścianę. Mostek na styku ściana - podłoga zmniejsza się wtedy do wartości pozwalających bez problemu postawić dom pasywny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
W czystej postaci marketing. Możesz zbudować ściany zewnętrzne z silikatu ....ale musisz dać warstwę izolacji adekwatną do oczekiwań kW/m2. Ytong sprzedawany jest jako ,,ciepły,,materiał. Należy rozgraniczyć. Materiał konstrukcyjny i izolacja. Ściana nośna ma przenosić obciążenia a nie izolować. Izolacja ma izolować a nie przenosić obciążenia.Tak naprawdę,przy domach ,,murowanych" najlepszym rozwiązaniem jest jak najcieńsza ściana choćby z betonu i suta izolacja.

 

Dociera to do mnie,ale w przypadku mojej parterówki,z drewnianym stropem-nie przemawia.

Nie widzę sensu,budowania ścian z silki,bo przenosi większe obciążenia,skoro większych obciążeń nie będzie.Dom stanie w lesie,więc temat izolacji akustycznej odpada.Znam takiego inspektora nadzoru,który biorąc kierownictwo nad następnym domkiem (prawie takim samym jak poprzedni) -wpada na plac budowy,bierze dokumentację zbrojenia i mówi-mało stali!Trzeba dać więcej prętów w zbrojenie.I już inwestor jest zadowolony,a kierownik ogólnie chwalony.A,że nie było potrzeby,inwestor zapłaci z własnej kieszeni.

Ja staram się zbudować na "miarę swego domu".Dom jest "szyty" na miarę (projekt indywidualny),więc do tematu ścian także podchodzę indywidualnie.Zewnętrzne będą z BK,wewnętrzne z silki.Szkielety,ludzie budują z drewna i jest ok.

Na 100% dom z BK,mnie przeżyje.Potem mam już to w nosie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ścianę fundamentową też się ociepla i to najlepiej taką grubością jak ścianę. Mostek na styku ściana - podłoga zmniejsza się wtedy do wartości pozwalających bez problemu postawić dom pasywny.

 

Wątpię, żeby udało się zbudować dom pasywny, bez skutecznego odcięcia ściany od fundamentu. Chyba, że zaizolujesz również ławę fundamentową.

Przy tradycyjnym fundamencie, nawet gruboizolowanym nie zniwelujesz mostka do wartości "pasywnej".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpię, żeby udało się zbudować dom pasywny, bez skutecznego odcięcia ściany od fundamentu. Chyba, że zaizolujesz również ławę fundamentową.

Przy tradycyjnym fundamencie, nawet gruboizolowanym nie zniwelujesz mostka do wartości "pasywnej".

Nie? Pod podłogą 40 cm lambda 0,042, na ścianie fundamentowej 20 cm ta sama lambda. Obliczeniowe U dla domu 100 m2 i B (wymiar charakterystyczny podłogi) = 5 to 0,08 Wm2K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie? Pod podłogą 40 cm lambda 0,042, na ścianie fundamentowej 20 cm ta sama lambda. Obliczeniowe U dla domu 100 m2 i B (wymiar charakterystyczny podłogi) = 5 to 0,08 Wm2K.

 

Chodziło mi o mostek ściana fundamentowa - ściana (Ψa ≤ 0.01 W/(mK)).

Tam będziesz miał duże różnice temperaturowe. Wbrew pozorom, im lepsza izolacja podłogi, tym większy mostek w tym miejscu, ponieważ niższa będzie temperatura w obrębie ławy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o mostek ściana fundamentowa - ściana (Ψa ≤ 0.01 W/(mK)).

Tam będziesz miał duże różnice temperaturowe. Wbrew pozorom, im lepsza izolacja podłogi, tym większy mostek w tym miejscu, ponieważ niższa będzie temperatura w obrębie ławy.

Policzyłem to z mostkiem. U projektowe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o mostek ściana fundamentowa - ściana (Ψa ≤ 0.01 W/(mK)).

Tam będziesz miał duże różnice temperaturowe. Wbrew pozorom, im lepsza izolacja podłogi, tym większy mostek w tym miejscu, ponieważ niższa będzie temperatura w obrębie ławy.

ciekawe twierdzenie ... nie będzie większego mostka .. tylko będzie większy strumień ciepła ..

spowodowany większą deltą T.

A mostki te z wymogów pasywnych to bajka .. którą sprzedali "fachowcy" od standardu pasywnego ..

 

Nie ma szans spełnić wymagania PSI = mniej jak 0,01 W/mK... ten narożnik winien mieć zgodnie z ich hipotezą U = constasn ..

na poziomie U 1D ... czyli 0,107

 

Wątpię, żeby udało się zbudować dom pasywny, bez skutecznego odcięcia ściany od fundamentu. Chyba, że zaizolujesz również ławę fundamentową.

Przy tradycyjnym fundamencie, nawet gruboizolowanym nie zniwelujesz mostka do wartości "pasywnej".

bo ta wartość jest urojona ... ba nazwał bym ją chorą na psychę..

mostek.jpg

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policzyłem to z mostkiem. U projektowe.

 

A ja mówię o samym mostku.

 

ciekawe twierdzenie ... nie będzie większego mostka .. tylko będzie większy strumień ciepła ..

spowodowany większą deltą T.

 

Zgadza się. To był skrót myślowy ;)

 

A mostki te z wymogów pasywnych to bajka .. którą sprzedali "fachowcy" od standardu pasywnego ..

 

Nie ma szans spełnić wymagania PSI = mniej jak 0,01 W/mK... ten narożnik winien mieć zgodnie z ich hipotezą U = constasn ..

na poziomie U 1D ... czyli 0,107

 

bo ta wartość jest urojona ... ba nazwał bym ją chorą na psychę..

 

Nie do końca. Taki mostek może powodować kondensację. A to nic dobrego.

A wystarczy zastosować BK400 i po sprawie. Drożej raczej nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbrew pozorom, im lepsza izolacja podłogi, tym większy mostek w tym miejscu, ponieważ niższa będzie temperatura w obrębie ławy.

 

ciekawe twierdzenie ... nie będzie większego mostka .. tylko będzie większy strumień ciepła ..

spowodowany większą deltą T.

 

Ale będzie też więcej materiału izolującego. Zwiększenie grubości izolacji z np. 10cm do 30cm nie spowoduje trzykrotnego wzrostu delty (obstawiam 22-16 do 22-10, czyli wzrost dwukrotny), natomiast U wzrośnie 3-krotnie. Ostatecznie strumień ciepła spadnie o 33%.

 

Nie do końca. Taki mostek może powodować kondensację. A to nic dobrego.

A wystarczy zastosować BK400 i po sprawie. Drożej raczej nie będzie.

 

Może, nie musi. Trzeba by policzyc fRsi ale tu już za cienki jestem.

 

BK 400 to masakra budowlańca. Miękkie i sypkie nośności też nie ma dobrej. Już nie mówiąc o przenikalności akustycznej. Trzeba by to wełną ocieplać, żeby wygłuszyć. No i ta kondensacja... jedna wielka niewiadoma.

 

Ja mam z BK 500, a i tak jest miękki.

Edytowane przez Przemek Kardyś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszystko są półśrodki, często droższe niż oszczędności na ogrzewaniu przez 30 lat

 

Dlaczego uważasz, ze wiersz ceramiki z perlitem jest półśrodkiem ? I jak obliczyłeś, że koszt tego rozwiązania będzie droższy, niż uzyskane oszczędności w skali 30lat ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że grunt też bierze udział w opóźnianiu przekazania ciepła do świata zewnętrznego.

Fundament.jpg

 

U ściany na zero powinno wynosić 0,24/1,5=0,16 + 0,17 ( czyli opory przejmowania ciepła dają więcej oporu niż 24cm betonu)

co daje opór =0,33 m2K/W , a U= 1/0,33=3,03 W/m2K .. a w analizowanym przypadków wynosi ? 0,8 W/m2K ..

Dla przypomnienia grunt ma tu taką samą przewodność co beton.

 

Nie do końca. Taki mostek może powodować kondensację. A to nic dobrego.

A wystarczy zastosować BK400 i po sprawie. Drożej raczej nie będzie.

Kondensacja to rzecz względna, kwestia ilości pary wodnej w powietrzu i temperatury.

Oczywiście zakładamy domyślnie że nie wychylamy się do jakiś ekstremów.

Oczywiście mostek nie jest duży ?

Temperatura przy -18 na zewnątrz, w narożniku wynosi ? 16,4 stC.

W narożniku 3D będzie pewnie koło +12/14 st ale na to już nie odpowiem bo nie mam jak w tej chwili wyliczyć. A +12 to jakieś ? pod 70% i 20st ...

 

Szczególnie że poprzedni obrazek jaki załączyłem

tyczył się 30cm EPS'a 0,038 W/mK i 24 cm BK 0,16 W/mK .. i mimo tego U narożnika wynosi 0,162 zamiast ~0,107 W/m2K .. czyli gdzieś ucieka więcej ciepła niż powinno.

Udało mi się ten detal z tymi materiałami doprowadzić do stanu około 0,13 W/m2K bez szarpaniny nadmiernej.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Dlaczego uważasz, ze wiersz ceramiki z perlitem jest półśrodkiem ? 2. I jak obliczyłeś, że koszt tego rozwiązania będzie droższy, niż uzyskane oszczędności w skali 30lat ?

1. A jak się ma termoizolacyjność 20 cm ceramiki z perlitem do 20 cm styropianu? Bo żeby zatrzymać uciekanie ciepła przez ścianę do fundamentów trzeba by było zastosować taką izolację jaką ma ściana.

2. Ja nie obliczałem, ale parę lat temu ktoś z forumowiczów obliczał że izomur zwraca się jeszcze dłużej niż solary ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Ja nie obliczałem, ale parę lat temu ktoś z forumowiczów obliczał że izomur zwraca się jeszcze dłużej niż solary
iso mur→

Współczynnik przewodności cieplnej dla Isomuru Plus: λpion=0,33 W/m*K, λpoz=0,14 W/m*K
:bash:

Czy to ma sens ? przy domku 1 rodzinnym ? wg mnie zupełnie najmniejszego sensu ..

W pionie 2x tego co BK...

 

http://www.stahlton.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=222 nie mniej rzetelnie przedstawiają dane, nie naciągają faktów, pokazują jednak że idealnie było by mieć ciągłą izolację.

To sprawdziło by się przy 3-4 piętrowym budynku. Dom jednorodzinny mając BK wszędzie będzie lepszy niż to rozwiązanie ...

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że grunt też bierze udział w opóźnianiu przekazania ciepła do świata zewnętrznego.

[ATTACH=CONFIG]321773[/ATTACH]

 

U ściany na zero powinno wynosić 0,24/1,5=0,16 + 0,17 ( czyli opory przejmowania ciepła dają więcej oporu niż 24cm betonu)

co daje opór =0,33 m2K/W , a U= 1/0,33=3,03 W/m2K .. a w analizowanym przypadków wynosi ? 0,8 W/m2K ..

Dla przypomnienia grunt ma tu taką samą przewodność co beton.

 

 

Kondensacja to rzecz względna, kwestia ilości pary wodnej w powietrzu i temperatury.

Oczywiście zakładamy domyślnie że nie wychylamy się do jakiś ekstremów.

Oczywiście mostek nie jest duży ?

Temperatura przy -18 na zewnątrz, w narożniku wynosi ? 16,4 stC.

W narożniku 3D będzie pewnie koło +12/14 st ale na to już nie odpowiem bo nie mam jak w tej chwili wyliczyć. A +12 to jakieś ? pod 70% i 20st ...

 

Szczególnie że poprzedni obrazek jaki załączyłem

tyczył się 30cm EPS'a 0,038 W/mK i 24 cm BK 0,16 W/mK .. i mimo tego U narożnika wynosi 0,162 zamiast ~0,107 W/m2K .. czyli gdzieś ucieka więcej ciepła niż powinno.

Udało mi się ten detal z tymi materiałami doprowadzić do stanu około 0,13 W/m2K bez szarpaniny nadmiernej.

:eek:

... znaczy się ... ocieplać ten fundament ... czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. A jak się ma termoizolacyjność 20 cm ceramiki z perlitem do 20 cm styropianu? Bo żeby zatrzymać uciekanie ciepła przez ścianę do fundamentów trzeba by było zastosować taką izolację jaką ma ściana.

 

W przypadku ściany z ceramiki, a ściany z silikatów na warstwie ceramiki z perlitem masz podobny mostek, wiec nie wiem, jaka to różnica ?

Ściana z ceramiki zatrzymuje ucieczkę ciepła ? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan

BK 400 to masakra budowlańca. Miękkie i sypkie nośności też nie ma dobrej. Już nie mówiąc o przenikalności akustycznej. Trzeba by to wełną ocieplać, żeby wygłuszyć. No i ta kondensacja... jedna wielka niewiadoma.

 

Ja mam z BK 500, a i tak jest miękki.

 

Nie za bardzo rozumiem...

Na temat domów pasywnych się nie wypowiadam,nie ta liga dla mnie.Co do tego stwierdzenia jednak-się nie zgodzę.Co to za argumenty,nośność,przenikalność akustyczna,miękkość (to ostatnie to chyba jednak na plus dla budowlańca :) ) ..itd.Jednemu przeszkadzają ,drugiemu wcale.Na ten przykład.Dom pod lasem,mała parterówka,drewniany strop,blacha czy nawet dachówka na dachu.Do tego wszystkiego,właściciel jest rasy ludzkiej,przeżyje max 100lat,a ma już 30-40 lat.Kogo w tym przypadku interesują te wymienione pseudo "wady" tego materiału?Może bardziej zwróci uwagę na jego zalety np. normy wyznaczone dla budynków energooszczędnych (U≤0,20 W/(m2K)).

Jak to wreszcie jest. Silka rules i czy trzeba,czy nie trzeba-tylko silka?Piszecie często,że każdy projekt domu,pod kątem ogrzewania,materiału-rozpatrujecie indywidualnie.a tu taki kolokwializm?Silka rules? :)

 

Co do trwałości.Coraz częściej ludzie którzy użytkują domy po 10 i więcej lat,zamiast je generalnie modernizować i remontować,najzwyczajniej w świecie je sprzedają i..budują nowe.Zatem argument trwałości,tez idzie do lamusa...

Edytowane przez TwojPan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...