Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wycena na pompę ciepła NIBE F1245 - czy realna?


U Jaśków

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 53
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

W poprzednim domu miałem zbiornik 180l. Żona wzięła kąpiel w wannie i już się zaczynał problem. Jeśli chcemy ogrzewać taniej - w II taryfie to 300l to jest dla mnie minimum, szczególnie, że nie mam zamiaru oszczędzać na wodzie przy dwójce dzieci.

 

Mam dokładnie takie same doświadczenia z zasobnikiem:yes: Dzięki odpowiedniej pojemności i wielkości wymiennika mogę go ogrzewać wyłącznie w taniej taryfie i jeszcze nie zdarzyło się, że zabrakło wody. W przeszłości był 120l to kąpiele trzeba było na prawdę dobrze zaplanować, a po napełnieniu wanny płukanie na wyjście zimną woda było niestety standardem:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Wrzucę tutaj jeszcze swoje 3 grosze do trafnych uwag jakie podał lukasza.

Jestem podobnie jak U Jaskow - wyborze rozwiązań z PC, a właściwie już wybrałem i poniżej podaje rozwiązania - niejako do przemyślenia:

 

1) PC Nibe F1245 10kW z wbudowanym zbiornikiem cwu 180l, powierzchnia grzewcza podłogi - 200m2,

2) Odwierty pionowe łącznie około 190m, w planie odwierty 3szt co 6m, dają opcję schładzania nawiewanego powietrza - chłodnica podłączona do rekuperatora - czy będzie zamontowana się okaże pewnie po 1-2 okresach letnich. Miejsce na kolektor płaski jest, ale odwierty pionowe okazały się niewiele droższe.

3) Kolektor pionowy daje mi dużą swobodę, można kopać fortyfikacje, wybudować bunkier, zamaskować rosnącymi dookoła drzewami,

4) Kalkulacji OZC nie robiłem, sam policzyłem izolację przegród) - oszacowałem że pompa może niedobór mocy około 15% mocy w stosunku do obliczeń przy temperaturze na zewnątrz poniżej -20C - ale ile takich dni mamy w roku kiedy temperatura jest niższa niż -20c przez cala dobę?

5) Brakującą moc w czasie hipotetycznych syberyjskich mrozów zamierzam tak czy inaczej dogrzewać kominkiem z GDP - będę palił tak czy inaczej bo lubię,

6) Grzejników ogrzewanych PC brak - wychodzę z założenia że nie po to instaluje PC żeby pogarszać COP, zmniejszać zdolność grzewczą PC, a tym samym podnosić koszty użytkowania PC,

a więc w 100% ogrzewanie podłogowe,

7) W całym domu podłogówka - rurki co 10cm. Zastanawiam się nad bardziej gęstym ułożeniem rurek w łazienkach ale może być z tym problem - za długie obwody, wzrasta ilość obwodów, osłabia konstrukcje wylewki, za mały promień gięcia, etc.......

Pytanie - czy jest sens? Zakładam max temperaturę na wlocie rzędu 35C. Czy uda mi się zejść niżej - praktyka pokaże.

8) Grzejniki łazienkowe z racji że będą używane rzadko - będą ogrzewane grzałką elektryczną z programatorem czasowym, głównie w II taryfie nocnej i wyłącznie w zimie i okresach chłodnych wiosenno-jesiennych.

To rozwiązanie jest tańsze i bardziej praktyczne. Podłączanie rurek z wodą CO o temperaturze 30C, a nawet 35C imho mija się z celem.

9) najazdy hunów, germańskich najeźdźców i innych plemion koczowniczych tez się czasami zdarzają/są w planach, ale nie będę specjalnie dla nich podrażał kosztów inwestycji i zwiększał mocy grzewczej PC, dodawał zbiorników kumulacyjnych na CWU - wszystko komplikuje i podraża system.

Jeśli najeźdźcy zużyją ciepłej wody grzanej prądem na 100PLN max w skali roku, to pytanie po ilu latach by mi się zwrócił większy bufor cwu?

Po 40 latach ?

Rozwiązanie dla najeźdźców - poza ujęciem wody podłączonej do CWU od PC dodam jedno ujęcie podłączone do podgrzewacza przepływowego włączanego na czas inwazji. Koszt ogrzewacza przepływowego to ok. 1500 PLN - dużo taniej niż dodatkowy zbiornik kumulacyjny, sterowanie, etc.

Rozwiązanie imho tanie i proste. Trzeba tylko im będzie zakręcać CWU z PC żeby nie zabrali ;).

Daje to dodatkowo bezpieczeństwo w przypadku awarii lub serwisowania PC.

Jako backup do ogrzewania domu jak wspomniałem wcześniej - kominek z DGP metodą grawitacyjną.

 

10) garaż przylegający do części mieszkalnej mam nieogrzewany, ale jeśli temperatury będą spadać to dam jakiś grzejnik elektryczny konwektorowy z programatorem, pracujący w taryfie nocnej a utrzymujący temperaturę powyżej 4C,

11) Rekuperacja zaprojektowana na etapie wstępnym projektu, grawitacyjna odpada bo:

nieefektywna w niektórych porach roku, powoduje za duże straty ciepła i nie daje możliwości nadmuchu taniego chłodnego powietrza latem.

Zwiększone wydatki na PC i rekuperator chociaż częściowo odzyskam nie budując 2 kominów,

W sumie Gaz Ziemny mam w odległości 200m wiec z alternatyw miałem PC, LPG, OLEJ, Prąd, ekogroszek, pelety, etc.

PC była bezkonkurencyjna.

 

12) Wszelkich naciągaczy i życzliwych doradców na kolektory solarne, kominek z płaszczem wodnym i okna pasywne, ocieplenie ponadstandardowe - pogoniłem. Na zapytanie kiedy mi się to zwróci - nieliczni sami rezygnowali przyznając się ze się nie opłaca jeśli jest PC.

Po skalkulowaniu opłacalności ewentualnych inwestycji osiągałem czasy zwrotów pomiędzy 40 a 90 lat zakładając bezawaryjna pracę i brak serwisu.

Rozwiązania powyższe mogą mieć sens, ale tylko wtedy kiedy korzystamy z drogiego źródła ciepła: LPG, Olej, Prąd (COP=1).

 

13) Na pytania sceptyków odnośnie ogrzewania prądem typu:

a co jeśli ceny prądu wzrosną 3-krotnie?

odpowiadam:

Zainstaluje panele fotowoltaiczne na dachu zapewniające ok. 90% rocznego zapotrzebowania na prąd - On-Grid.

Obecnie zwrot inwestycji w panele fotowoltaiczne w Polsce wynosi około 15 lat (zakładając tani zakup zestawu i brak awarii - a ceny fotowoltaiki wciąż spadają).

Przy 3x wzroście cen prądu - zwrot inwestycji powinien być już po 5 latach.

Dach jest już oczywiście gotowy pod nieco większe obciążenie - grubsze krokwie.

 

P.S.

Cytat: Napisał U Jaśków Zobacz post

9. Ściana... mhmm tu nie wiem co napisać podobnie jak w pkt 8 - tak mi projektant założył i jak czytałam różne opinie 30 cm Purotherm P+W z 15 cm styro wydawało mi się wręcz komfortowym cieplnym rozwiązaniem, o zmianie na 24 cm Purotherm P+W i 21 cm styro muszę pogadać z projektantem czy to możliwe...

Tu bym się zastanowił czy się opłaca zwiększać grubość izolacji. Przy PC jako tanim źródłem ogrzewania często zwiększanie grubości warstwy izolacji się nie zwraca i najbardziej opłacalne jest utrzymanie takich warstw izolacji żeby tylko spełnić normy dla lat 2014, 2017, 2021.... w zależności od tego kiedy uzyskamy pozwolenie.

U mnie jest SILKA i 18cm i zwiększanie izolacji pogarsza wygląd okna (grubsza ściana) i jest nieopłacalne.

Żeby to zobrazować: U mnie składowy koszt roczny strat ciepła przenikający przez ściany zewnętrzne to około 375 PLN rocznie przy założeniu ogrzewania PC. Żeby ograniczyć straty przez ściany o 100PLN rocznie musiałbym wydać dodatkowo ponad 4500 PLN, co daje zwrot inwestycji po ok. 45 latach. Mogę nie dożyc, a 7cm styropianu więcej za oknem to mniej światła w domu.

Oczywiście gdybym ogrzewał LPG to bym pewnie oszczędził ok. 300 PLN rocznie dzięki grubszej izolacji i wtedy zwrot inwestycji po ok 15 latach jest warty przemyślenia.

Edytowane przez jc767
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki jc767!!!

Bardzo konkretna odpowiedź z Twojej strony! Cholernie pomocna i zbierająca całość do tzw. kupy :) W pozytywnym sensie oczywiście :)

Jeśli chodzi o ściany zostaje 30 cm P+W plus 15 styro, właśnie ze względu na światło - tak doradził mi projektant i na to się zdecydowałam (teraz mieszkam w ciemnej norze i dość mam chodzenia w południe po omacku).

OZC się nie doprosiłam. Wszyscy wykonawcy mówią, że to dopiero na etapie projektu podłogówki, albo inne wymówki. Sama bym wyliczyła gdybym wiedziała jak.

Zebrałam jeszcze 3 oferty odnośnie pomp.

Niedaleko i dość po znajomości - kolega kolegi Taty (ale wiemy jak z tym bywa :) ) jest Viessman - cena 105 tys za pompę odwierty i podłogówkę.

Firma z Mazur około 95 tys.

I firma z okolic Skierniewic SPEDNET ok 80-90 tys, i ku tej ofercie się przymierzam. Wykonawca od razu odradził mi połowę tych rzeczy o których mi pisaliście żeby się w to nie bawić czyli: bufory, grzejniki drabinkowe, ogrzewanie w garażu (tu zaproponował, że można by położyć na 1/3 garażu podłogówkę i powinno być ok, znaczy temperatura znośna nie zamarzająca)... ale co ciekawe jako jedyny zaproponował od razu pompę 21 kW. Nie wiem co mam myśleć... tym bardziej, że nie mam OZC... a muszę polegać na doświadczeniu wykonawcy...

Koszty podłogówki i odwiertów do zaakceptowania, porównywalne z innymi wręcz trochę na korzyść SPEDNETU, ale jeszcze jedna rzecz nie daje mi spokoju.... ich własne pompy... firmy wcześniej nie znałam choć nic w tym dziwnego, pompy robią sami ale ich cena? Nie pamiętam czy droższe od Nibe czy Viessmana, ale coś w tych okolicach, a tak naprawdę marka nie znana, gwarancji jakiejś wielkiej nie ma. Co to za pompy? Jakiej są jakości? Może ktoś coś o nich powiedzieć? Ktoś użytkuje? Pompa ciepła GeoPower III - 21 kW koszt wg strony producenta 34 000 zł netto

Wykonawca bardzo mnie do siebie przekonał, choć nie dałam tego po sobie poznać, bo to nie ma co za dużo kart odkrywać kiedy blondynka z fachowcem rozmawia :) ... ale byłam przygotowana - wydruk tego wątku od A do Z z zaznaczonymi "punktami kontrolnymi" , moje hasło: bufor... jego odpowiedź jak z w/w żurnala czyli po Waszej myśli, i tak praktycznie wszystkie jego odpowiedzi wyglądały, zgadza się z Wami w 100 %... no więc jak tu kolesiowi nie wierzyć?

Co do zmian wszelakich w projekcie... ciężko będzie mi coś zdziałać, bo projekt wymyśliłam sama a przełożył go na papier Rodzic Szanowny, który przecież wie lepiej bo budowlaniec i projektant od lat bez mała 40stu... po części swoje wywalczyłam ale zmian w grubości pustaka nie będzie :) I proszę to pozostawić bez komentarza bo ja już na kłótniach prawie zęby zjadłam - na przyszłość dwa razy się zastanowię, czy to lepiej za free po rodzinie czy zapłacić i wymagać "na zewnątrz" :D Taka współpraca jest trudna zresztą dla obu stron ...

No dobra... to ktoś coś o GeoPower III? Albo niech mnie jaki inny ktoś nauczy jak to pieruńskie OZC wyliczyć bo spać po nocach przez to nie mogę...

a no i czy ten garaż w 1/3 to dobra myśl przewodnia czy ślepy zaułek (może tu wyhaczymy wykonawcę na błędzie) Choć wolałabym, żeby został tak idealnie bezbłędny bo to moja kasa i moje nerwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ściany zostaje 30 cm P+W plus 15 styro, właśnie ze względu na światło - tak doradził mi projektant i na to się zdecydowałam (teraz mieszkam w ciemnej norze i dość mam chodzenia w południe po omacku).

 

czytaj, czytaj, czytaj uważnie.

lekcji nadal nie odrobiłaś choć postęp jest.

zapytaj projektanta dlaczego musi być 30cm P+W a nie 24 cm.

Nikt ci nie każde na 30cm P+W kłaść 21cm styro = min. 51cm ścian

ale zmienić 30cm P+W na 24cm P+W i w to miejsce dać styro i za ta podobną cenę!

wyjdzie 24P+W+21cm styro = 45cm ścian, czyli jak dotychczas.

 

Jeśli nie ma nietypowych wymagań konstrukcyjnych to na jakiego .... 30cm ścian? Pytałaś?

 

 

OZC się nie doprosiłam. Wszyscy wykonawcy mówią, że to dopiero na etapie projektu podłogówki, albo inne wymówki. Sama bym wyliczyła gdybym wiedziała jak.

masz projekt? Wystarczą rzuty, spis m2 powierzchni, przekrój AA do kubatury i liczba m2 otworów okiennych w danym pomieszczeniu. Daj Asoltowi. powiedz jak chcesz-planujesz to ocieplić i za 300 zł dostaniesz to OZC. Zapłać 400zł i zrób z 2-3 warianty ocieplenia. Bo teraz dobierają Ci PC na czuja.

 

Zebrałam jeszcze 3 oferty odnośnie pomp.

Niedaleko i dość po znajomości - kolega kolegi Taty (ale wiemy jak z tym bywa :) ) jest Viessman - cena 105 tys za pompę odwierty i podłogówkę.

Firma z Mazur około 95 tys.

I firma z okolic Skierniewic SPEDNET ok 80-90 tys, i ku tej ofercie się przymierzam. .

 

Pomyśl o ociepleniu. Daj te 400zł zarobić komuś od OZC. I dopiero wracaj do wycen. Chyba każdy Ci napisał OZC- wycena! To po co robisz na odwrót?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedaleko i dość po znajomości - kolega kolegi Taty (ale wiemy jak z tym bywa :) ) jest Viessman - cena 105 tys za pompę odwierty i podłogówkę.

Ja za Viessmanna 17KW i 250m podłogówki + 2 grzejniki w łazienkach z odradzanymi termostatami pokojowy i siłownikami na każdy obwód zapłaciłem ok. 91 tys. brutto przy podobnych parametrach budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OZC się nie doprosiłam. Wszyscy wykonawcy mówią, że to dopiero na etapie projektu podłogówki, albo inne wymówki. Sama bym wyliczyła gdybym wiedziała jak.

 

Jeśli masz trochę samozaparcia, czasu i dobrych chęci to dasz radę to zrobić sama.

Pobierz program Audytor OZC z tej strony:

http://pl.sankom.net/do-pobrania/programy-demonstracyjne

Potem na YouTube obejrzyj jakiegoś tutoriala z obsługą tego programu. I przystąpić do pracy:)

Wersja demonstracyjna spokojnie wystarczy żeby policzyć niezbędne dane do doboru pompy.

Możesz też prościej sprawdzić swój dom na kalkulatorze internetowym http://cieplowlasciwie.pl/

Jak postarasz się przy wprowadzaniu danych a Twój dom posiada w miarę regularną bryłę to wyniki powinny być bardzo zbliżone do tych wyliczonych przez Audytor OZC.

Powodzenia:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zmian wszelakich w projekcie... ciężko będzie mi coś zdziałać, bo projekt wymyśliłam sama a przełożył go na papier Rodzic Szanowny, który przecież wie lepiej bo budowlaniec i projektant od lat bez mała 40stu... po części swoje wywalczyłam ale zmian w grubości pustaka nie będzie :) I proszę to pozostawić bez komentarza bo ja już na kłótniach prawie zęby zjadłam - na przyszłość dwa razy się zastanowię, czy to lepiej za free po rodzinie czy zapłacić i wymagać "na zewnątrz" :D Taka współpraca jest trudna zresztą dla obu stron ....

 

Czyli najgorsze już klepnięte!

Za 30 000 zł dokładasz do tego domu izolacji:

pod posadzką

fundament

ściany

dach

rekuperacja

pakiet szybowy

 

i nie ma koguta we wsi aby nie zjeść do 40-50kWh zużycia prądu na m2. A że metraż pokaźny i jeśli dobrze kojarzę dom piętrowy to 42kWh na m2 rocznie bardzo realne w tej cenie jest. Czyli takie 240m2 x 40kWh/m2 to jakieś 10 000kWh na ogrzanie domu. Pewnie pompa ciepła 11kW powietrzna TCap da radę z zapasem i zamkniesz się w rachunku na samo CO sporo poniżej 2000 zł. Żeby nie napisał ktoś koło 1500 zł.

 

owszem komplet: izolacja + rekuperacja, podłogówka, pompa powietrzna wyjdzie koło 85K, maks 90K, ale

- izolacja zostanie długo dużej niż te wszystkie PC,

- rekuperacja i jej komfort gratis,

- PC markowa, a że powietrzna to plusy i minusy tego są

 

jak kto lubi buduje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za 85, maks 90 kzł to ja bym wolał jednak gruntówkę i gorszą izolację (choć 15 grafitu to moim zdaniem zupełnie ok) i WM bez reku, w kosztach ogrzewania pewnie na jedno wyjdzie a nie ma klamota z wiatrakami na podwórku.

 

Ucz, ucz i licz Olo!

Dom jak ty radzisz: 240m2 * 80 kWh przy ziemnej PC cop już maks 4 = 4800 kWh

 

Dom energooszczędny to 240m2 * 40 kWh przy powietrznej PC z cop 2,7 = 3500 kWh

 

Różnica 20% dla powietrznej i izolacji. Zaś izolacja przeżyje OBIE te typy pompy, czyli największy plus to powietrzna PC bo zostawia kasę na izolacje, a Reku dla komfortu w gratisie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 a 80kwh to spora różnica i nie uzyskasz jej za grosze kilkoma cm dodatkowej izolacji.

 

Tak czy inaczej wolałbym PC gruntową niż wentylatory obok domu tak jak i wolał bym dachówkę na dachu od papy lub blachy czy bruk na podwórku od szutru. PCPW dla mnie to kompromis na który pewnie się skuszę ze względów finansowych, ale gdybym miał 90kzł do wydania na ogrzewanie nie miał bym żadnych wątpliwości co wybrać. A strata 150zł / rok na WG bez recu zamiast recu to oszczędność 5kzł na dobrą centralę, za 30 lat się zwróci, komfort niewiele mniejszy o ile w ogóle odczuwalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...
  • 4 months później...
  • 11 months później...

Dużo się działo w międzyczasie... stanęło na vissmanie ale za mniejszą kasę ok 85 000 całość - pow. użytkowa 285m, ogrzewana podłogówką 238m. I mam te wyliczenia OZC.

Obciążenie cieplne budynku 12034 - to chyba ta wartość, ale moim zdaniem źle wyliczone, bo dwa pokoje w projekcie, razem ok 35m2, zostały potraktowane jako strych i wyliczono dla temp. 8st C, a nie 20stC. Porównując z innymi pomieszczeniami "podobnymi" może być nawet łącznie 14000-15000 obciążenie. Vissman proponuje pompę 9,7 kW, a COP wyliczyli 4,56 (roczny współczynnik efektywności pompy ciepła; w trybie ogrzewania 4,7, w trybie ciepłej wody 4,02). Jakby wyszło około 15000 obciążenie to pompa 9,7 kW da radę? Rany, ja nie wiem nawet czy przy tych 12000 da radę, i czy nie będzie grzać ciągle grzałka a co za tym idzie bankructwo jakie finansowe? W poniedziałek czekam na majstra - czy mam go przyatakować i brać do niewoli? czy puścić wolno :)

Dodam, 3 odwierty po 85m...piętro podłogówka co 10 cm, parter różnie co 15 cm, 20 cm. Dół 3mx3m już czeka - na majstra ewentualnie :) (stara piwniczka w rozbudowie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...