Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy mam zbijać cały stary tynk?


Recommended Posts

Remontuję kuchnię w poniemieckim domku.

Sciany z czerwonej cegły pokryte są starym tynkiem, który częściowo się sypie.

Bo zbiciu tynku zaprawa między cegłami też nie trzyma się mocno, ale myślę że głęboki grunt załatwi tu sprawę.

 

Tylko nie wiem, czy zbijać cały stary tynk? Nawet w miejscach, gdzie trzyma się jeszcze dość mocno?

Czy te mocne miejsca zostawić, a zbić tylko tam, gdzie się słabo trzyma?

 

Planuję położyć nowy tynk na listwach podtynkowych (nie płyty gipsowe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tynkarz który miał to robić powiedział, że zbije tylko tam gdzie odpada, a resztę zostawi.

Pomyślałem, że w takiej sytuacji już sam wolę zbić ten stary tynk (tylko nie wiedziałem, czy faktycznie zbijać cały, czy zostawić tam gdzie się trzyma).

 

Robota trudna nie jest, dodatkowo tynkarz będzie miał mniej pracy = mniejsze koszty. Dobrze mówię? :)

 

I przy okazji, jakim gruntem pomalować już gotowy mur bez tynku (sam cegły i pomiędzy nimi stara zaprawa)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yaro: z tą zaprawą która nie trzyma się mocno to nie tak hop-siup... Pisałem iks razy będzie iks plus 1. Jeżeli masz dom z cegły tynk wewnątrz powinien być słabszy niż zaprawa użyta do fugowania cegły a ta ostatnia słabsza niż cegła. Nie wiem jaka zaprawa była użyta, ale być może na bazie cementu i wapna ale takiego cementu z lat 20 tych. Piszę o zaprawie między cegłami. Jeżeli ktoś dał zbyt mocny tynk na ściany, zbyt twardy to zaburzyło to przechodzenie wilgoci w zaprawie a ta najzwyczajniej w świecie "zgniła" i tyle. Zobacz jak głęboko jest sieczka i dopiero potem rób z tym porządek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok panowie, sytuacja jest taka, że tynk na cegłach się sypał dość mocno i łatwo dochodził, dlatego zbiłem cały tynk.

Zaprawa między cegłami jest stara (zapewne jest to stary cement z wapnem). Jednak trzyma się ona mocno i jest twarda.

Jedynie gdzieniegdzie się obsypuje. Widać na dwóch pierwszych zdjęciach.

Powiedzcie teraz co radzicie? Jakie warstwy zastosować? Planowałem położyć ręcznie tynk (na listwy podtynkowe).

 

DRUGA SPRAWA

W tym pomieszczeniu mam jedną ścianę której nie ruszam, ponieważ jest na niej płyta gipsowa, pomalowana dwoma farbami (dwa ostatnie zdjęcia).

Ta farba na dole to lamperia olejna.

Przy próbie zdrapania farby, odchodzi papier z płyty. Co radzicie z tym zrobić? skrobać to jakoś z tym papierem?

Czy bezpośrednio na to położyć nową farbę?

 

1.jpg

2.jpg

3.JPG

4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii tynku na cegle: zrób ręczny, oczywiście najpierw uzupełnij fugi w cegle, zgodnie z tymi regułami co mówiłem.

W kwestii płyty i lamperii - wywal - musisz wiedzieć co się dzieje z tyłu, zaoszczędzisz kilka złotych a diabli wiedzą co tam jest i w jakim to jest stanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie odświeżę temat, bo mam pytanie odnośnie ścian z cegieł:

1. czy na początku pomalować je szkłem wodnym, czy czymś innym?

2. co myślicie o położeniu na ściany zielonych płyt gipsowych? Będą na nich wisiały szafki kuchenne, okap itp. Czy położyć ręcznie tynk pod listwy, aby było równo?

Edytowane przez yaro09
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
2. Płyty regipsowe zaoszczędzają czas pracy i koszt aczkolwiek nie polecam. Lekko uderzysz i już dziura i do tego to takie echo przy pukaniu a w kwestii wieszania na nich szafek musisz użyć bardzo długich kołków aby one zakotwiły się w cegle. Według mnie lepiej położyć tynk gipsowy na listwy tynkarskie. Jak dobrze położysz tynk gipsowy to nie trzeba poźniej nic szpachlować a tynk po wyschnięciu jest gładki i gotowy do malowania ;) Moim zdaniem płyty GK w takiej sytuacji to ostateczność.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedź :) jak ktoś chce się jeszcze wypowiedzieć to piszcie.

 

W takim razie prawdopodobnie zrobię tak jak mówisz, tynk gipsowy na dwóch ścianach (na których będą szafki).

 

Jeśli ktoś chce zobaczyć jak wygląda rozmieszczenie ścian w pomieszczeniu to przesyłam link do mojego projektu w innym temacie:

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?142331-Projekt-kuchni-wizualizacje&p=6649261&viewfull=1#post6649261

 

Szafki będą na dwóch ścianach na całej długości, więc muszą być mocne.

A ścianę z drzwiami wyrównam płytami (na niej nie będzie żadnych szafek i takie rozwiązanie będzie chyba najlepsze)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii szkła wodnego: a jaki masz tynk między cegłami? Jeśli czysto wapienny - jest duża szansa, że zrobisz z niego sieczkę. Są specjalne impregnaty do cegieł, jeśli już chcesz coś z tym zrobić.

Pod szafki - jeśli coś dać, to żadne k/g, żadne gipsy - tynk c/w . Dom jest wybudowany w bardzo tradycyjnej technologii, a jak znam tamte przedwojenne czasy to masa reguł była zachowywana, co oznacza, że tak naprawdę także cegła pełniła w kuchni rolę "regulatora" wilgotności. Poza tym, jeśli mur jest wilgotny bo na dole izolacja się posypała, to robiąc to co robisz możesz doprowadzić do tego, że ściany zaczną deczko gnić. Układ ściany taki że: cegła - najtrudniej przepuszczalna dla wilgoci, fuga od cegły łatwiej , szpryc (wewnętrzny / zewnętrzny) jeszcze łatwiej, a wyprawa zewnętrzna - najłatwiej służyły temu by wyciągać wilgoć z murów, a także ograniczać jej wchłanianie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli: sypie się tynk, nie cegła. Najpierw wykuj to co się sypie, potem poszukaj proparatów wzmacniających do tynków wapiennych (i żadnych innych), potem uzupełnij brakujące ubytki albo tynkiem wapiennym, albo cementowo - wapiennym (lub wapienno cementowym) o zbliżonych parametrach. Czy akurat ten preparat - nie wiem. Po prostu zadzwoń do firmy i powiedz że poszukujesz preparatu / impregnatu / gruntu by wzmocnić tynk wapienny (!) i to podkreśl. Możesz zadzwonić np. do centrali lub oddziału najbliżej Ciebie. W składzie się pewnie nie dowiesz nic. W centrali / oddziale powiedzą ci także gdzie to kupić i ile kosztuje. Może się także okazać, że jeśli wywalisz sieczkę i pozwolisz podeschnąć murowi to nie będziesz musiał robić nic z impregnatem, ale tylko uzupełnić fugi na tej zasadzie o jakiej cały czas piszę
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...