domi-nikka 16.10.2014 01:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 (edytowane) WItajcie, mamy w planach posiadać w naszym domu akwarium 600 l o wymiarach 160 cm x 60 cm x 60 cm Pod to akwarium dozbroiliśmy dodatkowo miejscowo płytę fundamentową i chcemy wylać betonowy podest. Naszkicowałam sobie koncepcję wykonania tego podestu i bardzo Was proszę o uwagi, czy ta koncepcja jest akceptowalna - w sensie - czy wytrzyma, a może warto ją dozbroić (lub przeciwnie) czy też przeprojektować. Linie zielone i czerwone to pręty fi 16 mm. Beton - myślałam o B20. Zaznaczam, że jeżeli chodzi o konstrukcje budowlane, to jestem laikiem więc jeżeli koncepcja ta jest bez sensu, bardzo Was proszę o merytoryczne uwagi, jak to zrobić inaczej - jak blondynce poproszę Z góry serdecznie Wam dziękuję. Mam nadzieję, że szkice są czytelne. Dla zobrazowania całości wizualizacja: http://i1370.photobucket.com/albums/ag264/domi-murator/strefadzienna9_zpsad8a5480.jpg I szkice: http://i1370.photobucket.com/albums/ag264/domi-murator/szkicakwa3_zps836e3ee4.png http://i1370.photobucket.com/albums/ag264/domi-murator/szkicakwa4_zps0f1dc29c.png http://i1370.photobucket.com/albums/ag264/domi-murator/szkicakwa2_zps1deeaa67.png http://i1370.photobucket.com/albums/ag264/domi-murator/szkicakwa1_zps7984e881.png Pozdrowienia. Edytowane 16 Października 2014 przez domi-nikka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 16.10.2014 05:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 Nie jestem konstruktorem, nie przeliczę tego pod kątem naprężeń, ale na oko i zdrowy rozsądek to jest chyba za wiotkie w nogach i niemal na pewno za skąpo zbrojone. Pręty mogą być cieńsze, ale więcej, gęściej, zbrojenie poprzeczne też gęściej, żeby to związać jakoś. Nogi będą miały trudną rolę do spełnienia (wytrzymałość na wyboczenie w obie strony), nie wiem, czy ich zbrojenie nie powinno być w dwóch warstwach. Szczerze mówiąc, zastanawiam się, czy aby na pewno najlepszą technologię wybrałaś do zrobienia tego podestu. Pospawanie stosownej klatki ze stalowych profili byłoby chyba porównywalne kosztowo, a od zewnątrz mogłabyś to obudować czym chcesz, choćby i gipskartonem, jeśli to ma być "jak ściana". Będzie równie funkcjonalne, na na pewno bezpieczniejsze i prostsze w wykonaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wojtusp 16.10.2014 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 (edytowane) Nie będzie to proste, zazbrojenie, wykonanie szalunku, odpowiednie zawibrowanie, odpowiednie w/c, itp.Wówczas pojawią się miejsca nie wypełnione betonem Może wyjść bardzo zła konstrukcja z nieodpowiednia wytrzymałością. Dużo, dużo łatwiej wykonać to jako monolityczny, niezbrojony pełny. Taki klocek 0,6 na 1.6 na 1.24 . Tutaj nad wieloma rzeczami trzeba by się zastanowić. I zbrojenie nie idzie środkiem tylko tam gdzie włókna mogę być rozciągane. I trzeba również jakoś wzmocnić ze względu na zginanie "w lewo lub w prawo" czyli dodać takie skosy, lub przynajmniej z jeden strony pełną ścianę zrobić. Edytowane 16 Października 2014 przez wojtusp Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 16.10.2014 16:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 A ja bym to wymurował z cegły pełnej a blat zalal betonem zbrojonym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wojtusp 16.10.2014 17:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 Albo tak wpadłem właśnie na pomysł aby po prostu to na boku postawić,czyli te dwa otwory są ku ziemi. I wtedy konstrukcja będzie dobrze pracowała i to zbrojenie będzie wystarczające, a nawet za dużo. I ewentualnie na to dać płytę żelbetową zbrojoną najlepiej górą i dołem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 16.10.2014 18:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 Dużo, dużo łatwiej wykonać to jako monolityczny, niezbrojony pełny. Taki klocek 0,6 na 1.6 na 1.24 . Tutaj nad wieloma rzeczami trzeba by się zastanowić. Na przykład nad tym, ile taki monolit z betonu będzie ważył i co na to podłoga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Balto 16.10.2014 19:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 Beton możesz zrobić, ale dasz źle zbrojenie - nie tam gdzie pójdą obciążenia, lub Ci się przesunie. Beton B 20 być nie musi, słabszy też ujdzie. Problem jest tylko w robocie. Chłopaki mówili sensowniej -wystarczy sensowną konstrukcję z ceowników, a potem ją obudować albo np. imitacją cegły, płytami - czymkolwiek. Łatwiej będzie można wykonać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
domi-nikka 16.10.2014 21:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 Witajcie. Wielkie dzięki za odpowiedzi. Co do kwestii: "beton kontra klatka stalowa" - podest z betonu możemy zrobić w ramach kontraktu z wykonawcą stanu surowego, dlatego dla nas to rozwiązanie jest lepsze kosztowo. Co na to podłoga - dozbroiliśmy w tym miejscu płytę fundamentową, a i tak zazbrojona jest bardzo mocno, więc problemu z podłogą nie ma. A ja bym to wymurował z cegły pełnej a blat zalal betonem zbrojonym. Tak sobie myślę... mamy trochę bloczków fundamentowych, które moglibyśmy do tego celu wykorzystać - wymurować "nogi", akurat by pewnie wystarczyło - i na to blat ze zbrojonego betonu. Co o tym myślicie? Byłoby to dobrym rozwiązaniem? Moglibyśmy zrobić podest w postaci litery E "położonej na boku", na której wylejemy blat z betonu ze zbrojeniem. Nie chcę robić monolitu, bo raz, że to obłędnie ciężkie, nawet biorąc pod uwagę dozbrojoną posadzkę; dwa, że pod blatem chcę mieć miejsce na osprzęt, którego mało nie jest; trzy, że mam w tym miejscu wyprowadzone podejście do kanalizacji z przeznaczeniem dla akwarium, więc nie mogę jej zablokować monolitem. "Nogi" można byłoby zrobić trzy i zamknąć konstrukcję ścianką z bloczków z tyłu. Czyli takie "E" leżące na boku". Na drugim "boku" E znalazłby się ten blat - 12 cm betonu, z czterema prętami fi 16 rozstawionymi co 13,6 cm. Co o tym myślicie? Szkic na szybko poniżej. http://i1370.photobucket.com/albums/ag264/domi-murator/akwaszkicnowy_zpsdebe2932.png Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 16.10.2014 21:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2014 Kształt ścian ok, nie lepiej w sensie wilkości szafy na osprzęt murować na grubośc 12cm ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
domi-nikka 17.10.2014 04:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 Kształt ścian ok, nie lepiej w sensie wilkości szafy na osprzęt murować na grubośc 12cm ? Myślałam o tym, poszłoby też mniej materiału, więc większa szansa, że nam starczy tego, co posiadamy, ale zastanowiła mnie stabilność. Myślisz, że tak będzie to wystarczająco stabilne? Podest jest dość wysoki - 132 cm od powierzchni płyty, na gotowo będzie około 112 cm. Nie wiem, czy to na tyle duża wysokość, by miało już to przełożenie na kierunek układania bloczków, czy jeszcze jest to bez znaczenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek.zoo 17.10.2014 05:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 Myślałam o tym, poszłoby też mniej materiału, więc większa szansa, że nam starczy tego, co posiadamy, ale zastanowiła mnie stabilność. Myślisz, że tak będzie to wystarczająco stabilne? Podest jest dość wysoki - 132 cm od powierzchni płyty, na gotowo będzie około 112 cm. Nie wiem, czy to na tyle duża wysokość, by miało już to przełożenie na kierunek układania bloczków, czy jeszcze jest to bez znaczenia? ludzie bez przesady, nie stawiasz tu nie wiadomo jakiego ciezaru. sam podest bedzie wiecej wazyl nic cale akwa. poza tym pomyslales co bedzie z takim podestem jak za 5 lat znudzi ci sie akwarium albo zamarzysz sobie 1000L? zrob albo taka stalowa kratownice i obuduj g-k jak chcesz zeby wygladalo jak sciana albo postaw na szafce akwarystycznej. nie musisz sis slecjalnje przejmowac takimi zbrojeniami bo to jest stosunkowk maly ciezar... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wojtusp 17.10.2014 18:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 Ostatnie rozwiązanie jest najlepsze . Już powinno się na zakładkę kłaść tak aby całość była spójna, w czym problem, co to za różnica w robocie? I co do tej szerokości, to nie boimy się że zostanie przekroczona wytrzymałość tych bloczków, tylko że ktoś się oprze, czymś zostanie to uderzone i może się wywrócić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
domi-nikka 17.10.2014 20:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 A może zamiast bloczków fundamentowych wymurować to z Silki? Tej mamy pod dostatkiem, bo z niej budujemy ściany. I na to oczywiście blat zbrojony, jak w ostatnim szkicu.Silka 8 cm mogłaby być? 12-tki nie mam niestety, bo ściany działowe są w 8-ki, a 24-ka już się skończyła. Mogłabym zrobić ścianki zewnętrzne tego podestu z podwójnej warstwy tej 8-ki, żeby zwiększyć stabilność całości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 17.10.2014 20:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 Można. Zewnętrzne "nogi" wymuruj tak, jak piszesz w podwójnej grubości, wewnętrzna wystarczy pojedyncza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 17.10.2014 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 Można. Zewnętrzne "nogi" wymuruj tak, jak piszesz w podwójnej grubości, wewnętrzna wystarczy pojedyncza. Cikawa logika zewnątrzne te co przenoszą mniej grubsze bo....? A ta wewnętrzna która przejmie 60-75% ciężaru cieńsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 17.10.2014 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2014 (edytowane) ...bo jeśli chodzi o nośność, to spokojnie wytrzyma nawet pojedyncza warstwa silki, natomiast zewnętrzna podwójna warstwa (wraz ze ścianą tylną, która wystarczy z pojedynczej cegły, ale ma być, koniecznie) ma dać wytrzymałość na siły skierowane poziomo: o akwarium zawsze może się ktoś z boku oprzeć, w skrajnym, ale przecież realnym przypadku ów ktoś może się oprzeć się o nie dość gwałtownie. Edytowane 17 Października 2014 przez Jarek.P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sly1234 25.10.2014 14:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Października 2014 Witam.Najpierw powinnaś podać jakiego typu to akwrium ma być i co w środku. Jeżeli planujesz akwarium rybne a w szczególności morskie to najlepszym rozwiązaniem jest zbudować solidną stalową ramę. Musisz pamiętać, że pod takimi zbiornikami kryje się 2 zbiornik mniejszy "sump" oraz cała masa sprzętu. jeżeli koniecznie zależy ci na efekcie surowego betonu to obudowaniem takiej ramy nie będzie problemu. Na jakim etapie budoy jesteście? czy macie zaplanowane w miejscu postawienia akwarium odpływ, woda oraz zasilanie 230v ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sly1234 27.10.2014 19:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Października 2014 @Frofo007 Nie wszystko co tutaj napisałeś jest ptawdą. zwiększenie wilgotnosci do 60-65% nie stanowi problemu , jest wręcz potrzebne w domu a najabrdziej w okresie grzewczym. dolewki i podmiany wody mozna zrobić automatyczne. miycie co kilka miesiecy jest niepotrzebne. Po to są właśnie podmiany. Nie można za bardzo ingerować w życie w nim.rachunki za prąd głównie grzałki i oświetlenie . Led można łączyć choć są również ledy o odpowiedniej barwie a to własnie dobór barwy jest najwazniejszy dla rolsin. jest jeszcze cos takiego jak naworzenie co przy dobrze zaplanowanym akwa zalania sa marginalne na koniec dodam, że jest jeszcze akwarystyka morska, a to już zupełnie inny "chleb" i sprzęt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sly1234 28.10.2014 07:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2014 Pisałem wcześniej o SUMPIE . Moze on załatwić sprawę filtra i podmian jednocześnie. Kazdny znas korzysta z WC jak myslicie jak tam woda się napełnia po jej spuszczeniu Jest też inna prosta metoda, aby zabezpieczyć dom przed zalaniem. Przy budowie akwarium należy zaplanować tzw. komin , który bedzie zaporą w przypadku uszkodzonego filtra. Przy oświetleniu morskiego jest tych watów jeszcze więcej, ale stosując oświetlenie ledowe obniżamy je 8-10 krotnie. Ogrzewanie zalezy również od obsady. Jest to jednak dość trudne do oszacowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
domi-nikka 28.10.2014 18:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2014 Cześć, dzięki za bogactwo informacji, bardzo ciekawie czyta się Waszą dyskusję (Frofo007 - bardzo ładny zbiornik, miło popatrzeć ) Spieszę z informacjami. Ponieważ od początku planowałam mieć w nowym domu wymarzone 500l (do tej pory nie miałam gdzie ) więc przygotowałam się projektowo od samego początku Ostatecznie nastawiam się na akwa o standardowych wymiarach 160 cm x 60 cm x 60 cm, czyli około 570 l. Podest zrobię z silki 8 cm, jak na rysunku parę postów wyżej, zbrojenie blatu betonowego oprócz prętów wzdłużnych wzmocnię kilkoma poprzecznymi, powiązanymi drutem wiązałkowym w miejscach krzyżowań. Płyta fundamentowa jest również dozbrojona w miejscu pod akwarium. Zbiornik ma być słodkowodny, obsada - najprawdopodobniej pyszczaki. Moje doświadczenie akwarystyczne jest jeszcze stosunkowo niewielkie (akwarium 60-100l przez parę lat), a morskiego nigdy nie miałam, więc najpierw spróbuję się ze słodkowodnym o tej jednak dość sporej pojemności (może z czasem odważę się i na morskie, ale jeszcze nie teraz). Chcę zastosować filtr zewnętrzny oraz osmozę do podmian wody. Wiem, że pyszczaki lubią dość twardą wodę, więc po osmozie, po której woda jest bardzo miękka, chcę zainstalować mineralizator, żeby trochę podnieść ten parametr. Myślę intensywnie nad kwestią automatycznej podmiany wody, faktycznie nie spotkałam się z takim zintegrowanym systemem. Instalacja byłaby dość prosta, bo wszystkie potrzebne media są/będą doprowadzone do planowanego miejsca akwarium, w tym również wpust do kanalizacji. Akwarium będzie stało tyłem do pomieszczenia pod schodami, z którego chcę nim "sterować". Będzie tam miejsce na wszystkie urządzenia techniczne. Od strony pokoju będzie widoczna tylko przednia i boczne szyby, reszta będzie zabudowana (aczkolwiek pracuję właśnie nad projektem i chcę, by panele nad akwarium były zdejmowalne, żeby móc w razie potrzeby dostać się do niego od przodu - akwarium jest dłuższe niż pomieszczenie przy którym stoi i bok byłby do umycia bardzo trudno dostępny). Jako że akwarium będzie oglądane głównie z pozycji stojącej, podest będzie miał wysokość ok. 110 cm, żeby było wygodnie na nie patrzeć. Jeszcze co do mycia akwarium. Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie mycia tej wielkości akwarium co kilka miesięcy, ale z doświadczenia własnego wiem, że skoro w zbiorniku 60 l nie jest to konieczne (zakładając prawidłową pielęgnację, odpowiednio częste podmiany wody i karmienie zgodnie z potrzebami ryb a nie w nadmiarze), to tym bardziej w 8x większym zbiorniku nie będzie, bo łatwiej w nim utrzymać równowagę biologiczną. Ewentualne mycie nie będzie jednak wymagało przenoszenia akwarium - jak wspominałam, woda i kanalizacja będą w pomieszczeniu technicznym, chcę tam też zainstalować niewielki zlewozmywak. Będę mogła umyć i wypłukać akwarium nie ruszając go z miejsca; z zewnątrz wystarczy przetarcie wilgotną ściereczką i wytarcie do sucha. Miejsce, w którym będę wykonywać te wszystkie ewolucje, ma normalną wysokość (264 cm), więc bez problemu mogę wejść na blat, który będzie się tam znajdował, żeby móc sięgnąć wystarczająco głęboko. Aby ułatwić sobie te czynności, tak jak pisałam wyżej, chcę też zapewnić dostęp do akwarium od przodu po zdjęciu maskownic. Wilgotność. Tak, parowanie wody oczywiście jest spore. Jednak po pierwsze, chcę zastosować pokrywy szklane nad akwarium, które w dużej mierze ograniczą odparowywanie wody. Po drugie, do pomieszczenia będzie doprowadzony kanał wentylacyjny - anemostat wywiewny (w domu planowana jest wentylacja mechaniczna), który odciągnie wilgoć. Myślę, że to wystarczy. Ogrzewanie. W obecnym akwarium nie stosuję ogrzewania, bo bez niego temperatura wody trzyma się na poziomie ok. 25 stopni, co mojej obsadzie zupełnie wystarcza. Chyba im dobrze, bo ciągle rodzą się nowe pokolenia W tym docelowym akwarium pewnie trzeba będzie zastosować grzałki, ale nie sądzę, by był konieczny bardzo duży wataż. Okaże się "w praniu" Jeżeli mogę Was podpytać o parę rzeczy... 1. Co do oświetlenia. W obecnym akwarium mam świetlówkę o świetle korzystnym dla roślin (tak na marginesie, to muszę ją chyba zmienić na zwykłą, bo rośliny rosną jak głupie i ciągle jest ich za dużo fakt, że stosuję też taki dodatek, coś w rodzaju nawozu). Tak jak napisał sly1234, myślę, że to przede wszystkim barwa światła ma znaczenie dla wzrostu roślin, a chętnie zastosowałabym właśnie ledy ze względu na energooszczędność. Zastanawiam się jednak, jaką moc mogłabym zastosować przy takim litrażu? Oświetlenie chcę zainstalować w oprawach "downlight" zainstalowanych w podwieszonej na linkach formatce z płyty meblowej; linki będą regulowane, żeby móc całość oświetlenia podciągnąć do góry lub podwiesić na boku przy wykonywaniu prac przy akwarium i nie ograniczać sobie możliwości manewru. Zbiornik, jak pisałam, chcę przykryć elementami szklanymi (pewnie zastosuję 3 niezależne elementy szklane po ok. 60 cm długości), więc oświetlenie będzie chronione od chlapiącej i parującej wody. Gotowa pokrywa nie jest mi potrzebna, są też zresztą strasznie drogie. Dla bezpieczeństwa jednak zastosowałabym napięcie 24V. 2. Czy warto (oprócz filtra zewnętrznego i osmozy) stosować filtr podżwirowy? (żeby zadbać o rozłożenie resztek pokarmów i produktów przemiany materii w żwirze) Jeszcze inna sprawa to pomysł na automatyczną podmianę wody... myślę nad tym intensywnie Jakieś sugestie? Szkic zabudowy akwa poniżej. Legenda i opis: - czerwonym kolorem obrys ścian (na dole do ok. 110 cm podest pod akwa, na górze zabudowa KG - która będzie się znajdować od sufitu do ok. 50 cm poniżej sufitu) - jasnoniebieskim kolorem obrys zdejmowalnych paneli z płyty (o wysokości jakieś 50 cm), będa one zamocowane poniżej i do obudowy KG, o której mowa wyżej. Do zamocowania posłużą metalowe kątowniki mocowane od środka pomieszczenia. Płyty będą zachodziły na lico szyb akwarium, maskując lustro wody i widoczny przekrój dolnej i górnej ścianki akwarium. Aby wykonać te panele chcę zamówić formatki z mdf o wysokości ok. 50 cm z krawędziami ściętymi na 45 stopni. Nastepnie przeszlifować, ew. nierówności zaszpachlować, całość zagruntować i pomalować na kolor ściany - dzięki temu po zainstalowaniu tych paneli (front paneli zlicowany z frontem zabudowy KG) widać będzie jedynie linię podziału między panelami a zabudową KG. Od środka pomieszczenia chcę zainstalować na tych formatkach uchwyty, za które po odkręceniu paneli będzie można je zdjąć - zapobiegnie to brudzeniu formatek palcami przy zdejmowaniu. - zielonym kolorem kierunek schodów. Mam nadzieję, że to jest jasne, ale mogę wykonać oprócz rzutu z góry rzut przedni, jeżeli kogoś zainteresują szczegóły http://i1370.photobucket.com/albums/ag264/domi-murator/akwarium_zpsd5b25712.jpg Co myślicie o takim rozwiązaniu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.