mack0r 21.10.2014 07:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Witam. Mam problem ze stabilizacja temperatury na powrocie. Kocioł Tekla Draco Tytan II 21 kW, zawór 4D+siłownik Kocioł wg pogodówki na CO podaje 40 stopni. Temperatura ochrony powrotu 45 stopni. Temperatura kotła 55-60 stopni. Czyli rozumiem że zawór powinien otwierać się tak aby podać 40 stopni na CO a resztę wykorzystać jako dogrzanie powrotu. Niby tak działa czyli jak powrót ma powyżej 45 stopni to otwiera zawór 4D i puszcza ciepło na grzejniki. Zawór otwiera się około 50% i trzyma tak około 10 sek po czym temperatura na powrocie spada i zanim zawór się przymknie to na powrocie jest poniżej 40. Tak całkowicie zamknięty zawór trzyma aż powrót się nagrzeje i ponownie zaczyna go otwierać... itd. Wyczytałem gdzieś że moge mieć za duże ciśnienie za zaworem czyli pompa idzie na zbyt dużym biegu i moge nie mieć obiegu kotłowego i nie dogrzewa powrotu. Zmieniłem ustawienia pompy na 1 bieg. Niestety nie daje rady. Przestawiłem na 2 bieg lecz powrót dalej taki niestabilny czyli otwieranie 50% po czym zamykanie na max. Wymusiłem na kotle temperature wyższą i ustawiłem temp min kotła na 60 stopni i teraz waha się od 60-65. Zawór troche dłużej trzyma na otwarciu lecz po chwili znowu temperatura powrotu spada i ponownie przez jakiś czas zawór jest całkowicie zamknięty. Czy to tak ma pracować? Podglądałem innych sterowniki przez internet i widze że powrót mają wmiare stabilny, mają małe wahania temperatury a u mnie ciągle się waha od 35-50. Wygląda to tak że powrót jest tylko dogrzewany przy zamkniętym powrocie lecz gdy jest otwarty to całe ciepło kieruje się na CO i nie ma podmieszania powrotu. Wcześniej grzałem przez około tydz i miałem cały czas taką samą sytuację z powrotem. Może teraz po przestawieniu na 2 bieg po jakimś czasie się to unormuje bo wygrzewam instalacje na razie przez około 12 godz lecz chyba się na to nie zapowiada. Dodam że zawór na podłogówce mam ustawiony na 30 stopni i powinna zbliżona temeperatura wracać do kotła + podmieszanie... Zamieszczam zdjęcie z opisem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BrodowskiG 21.10.2014 07:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 jakie parametry możesz zmienić w sterowniku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mack0r 21.10.2014 07:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 z tego co może wpłynąć na prace 4D to: temperatura minimalna kotła, temperatura minimalna powrotu, czas otwarcia zaworu, temperatura minimalna obiegu, temperatura maksymalna obiegu, korekta czynnika reakcji "Czas otwarcia Ustawia się fabryczny czas pełnego otwarcia siłownika w sekundach.Temperatura minimalna obiegu Jest to dyżurna temperatura na wyjściu obiegu C.O. Temperatura maksymalna obiegu Ogranicza maksymalną temperaturę za zaworem mieszającym, przekroczenie +10C blokuje pompę C.O. Korekta czynnika reakcji Poprawia pracę zaworu mieszającego:1–wolna reakcja10–szybka reakcja " reszta parametrów to podstawowe ustawienia czyli PP dmuchawa podtrzymanie itp itd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzy27 21.10.2014 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Co to za zawór zwrotny z kotła na grzejniki omijający 4D? Zaworem 4D najlepiej jak najmniejsze zmiany. Sterownik nie może tak nim szarpać bo efekt taki jak masz. Sposób na poprawę to zmniejszenie agresywności reakcji. Najlepiej zrezygnować z aktywnej ochrony powrotu. Sterować tylko do temperatury zasilającej grzejniki z możliwie wysoką temperaturą na piecu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BrodowskiG 21.10.2014 08:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 jeśli czas jesy dobrze podany to zostaje zmiana korektą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mack0r 21.10.2014 09:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 (edytowane) Czas otwarcia jest dobrze wpisany. Ten zawór jest ponieważ poprzedni instalator zawalił sprawę i nie puścił bezpośrednio z kotła do zbiornika wyrównawczego. Po przeróbce jest zrobione tak aby w razie zamknięcia zaworu 4D woda mogła popłynąć do zbiornika.Kurczę nie chciałbym rezygnować z ochrony powrotu, niby to kocioł żeliwny lecz wiadomo że posiada też elementy stalowe które mogą ulec korozji. Warunkiem gwarancji kotła był montaż zaworu 4D i ochrona powrotu. Serwisant ustawił ochrone powrotu na 45 stopni.Mogę spróbować zmienić agresywność reakcji. Zastanawiałem się czy nie potrzebna by była dodatkowa pompka przed zaworem 4D która by spełniała role mieszacza. Edytowane 21 Października 2014 przez mack0r Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzy27 21.10.2014 09:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 (edytowane) Widzę że masz Alphę 2. Ustaw ją na pierwszy lub drugi tryb wydajnościowy (te cztery paski jak zasięg w komórce). Zmniejsz nastawę na grzejniki 30-40°C jak na razie. Mam nadzieję że masz termostaty na grzejnikach? Ustaw je na komfortową wartość z reguły coś w okolicy 3-ki. Wszystkie jednakowo, łazienka więcej. Pozwól popracować min 1 godzinkę i obserwuj moc na pompce. Trzymaj ją na średniej mocy 11-15W. Jak poniżej Zmniejsz temperaturę na grzejniki. Jak powyżej zwiększ. Powrót jak będzie trzymał się za nisko zwiększ temperaturę CO. Najwięcej zyskasz jak instalacja będzie pracowała jednostajnie, ciągle i bez szarpania. Edytowane 21 Października 2014 przez krzy27 błąd logiczny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dejfit 21.10.2014 09:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Pompki, zawory, siłowniki, cuda. Mam to samo spieprzona instalacja. Powrót do kotła od zaworu powinien być wykonany rurą o odpowiedniej średnicy, sam zawór zamontowany zgodnie ze sztuką - patrz instrukcje montażu min. na odpowiedniej wysokości. W temacie korozji niskotemperaturowej interesuje nas REALNA temp. powrotu a nie taka jaką prezentują sterownikowi czujki. Obniż temp. ochrony powrotu - tym bardziej, że masz kocioł żeliwny. Popraw styk czujnika temp powrotu z rurą. Użyj pasty termoprzewodzącej najlepiej ze srebrem. Arctic Silver 5 np. ew. możesz zdjąć metalową mufę z czujki i przykleić bezpośrednio termistor do rury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mack0r 21.10.2014 09:54 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 (edytowane) Dzięki za podpowiedzi.Wydaje mi się że zasilanie jak i powrót mam wykonane poprawnymi rurami - są grube w porównaniu do pozostałych. Co do wysokości to tego nie wiem. Kupię taką pastę i obejrzę jak sie zachowa. krzy27 to jest Alpha 2 L więc nie mogę podejrzeć z jaką mocą pracuje. Poprzednio miałem ustawioną pracę na 2giej kresce. W grzejnikach było słychać że woda płynie dość szybko. Termostaty hałasowały. Teraz na 2gim biegu jest ciszej.Może by było lepiej na 1szej kresce lecz tego jeszcze nie przetestowałem. Edytowane 21 Października 2014 przez mack0r Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dejfit 21.10.2014 10:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Wysokość, odległość od kotła, przekroje. Sam zawór też powinien być odpowiednio dobrany. Szukaj w instrukcjach montażu zaworów 4d. Nie pamiętam szczegółowo tych rzeczy. btw jeszcze nie widziałem dobrze tj. stabilnie pracującej instalacji z zaworem 4d w okresach przejściowych. U mnie zaczyna sensownie działać jak jest ok. 50 st.C na C.O tj. przy temp na zewnątrz ok. 0 st.C. Ochronę przy stalowym kotle mam ustawioną na 42 st.C. Nic niepokojącego się nie dzieje. Mam Teklę z 2007r. U mnie instalator ustawił ochronę na 55 st.C i spierd...ił. W ogóle to nie działało. Hasło do sterownika znalazłem przez przypadek i nie było to łatwe dla Control M Estymy w 2007r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mack0r 21.10.2014 10:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Zmienie jeszcze ten bieg pompy na 1sza kreske, zmniejsze temeperature ochrony powrotu a temeperature na kotle zostawie minimum 60 stopni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzy27 21.10.2014 11:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 krzy27 to jest Alpha 2 L więc nie mogę podejrzeć z jaką mocą pracuje. Tego nie wiedziałem o tej pompce. Tak więc dzięki za info. To co pisałem to mój sposób. Na dobrą sprawę można pokusić się o wpięcie amperomierza do zasilania pompki ok. 200mA AC byłby potrzebny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zyzolek 21.10.2014 14:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Wyłącz ochronę powrotu, pompka na maksa i niech to się samo ustabilizuje. Siłownik ustaw sobie na temperaturę zasilania, jaka Cię interesuje np 40, na kotle coś około 55-60 stopni, pompkę obiegową na maksa i poczekaj kilka godzin, aż się wszystko samo ustabilizuje. Tak się zawsze dzieje przy rozruchu zimnej instalacji, szczególnie przy podłogówce. Jak już powrót będzie koło 40 i siłownik zacznie przymykać 4D, bo na początku będzie full otwarty, wtedy możesz redukować biegi pompki.U mnie też tak się dzieje przy rozruchu zimnej instalacji, szczególnie jak jest dużo wody w obiegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dejfit 21.10.2014 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Jeżeli podajesz na kaloryfery stale niższą temp aniżeli temp. powrotu to przed zaworem dostaniesz jeszcze mniej, jeżeli do tego dokładasz "zimną" podłogówkę i instalacja jest zrypana to będzie kręcił i stabilnie nie będzie. Nic nie da to o czym piszesz w długim okresie, tym bardziej przy tak małej różnicy pomiędzy temp.kotła a temp. ochrony powrotu jaką proponujesz tj. 10 - 15st. C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mack0r 21.10.2014 18:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 (edytowane) Chyba jednak się ustabilizowalo. Na kotle mam ustawiona temp min 58 stopni. Kocioł pracuje w zakresie 58-62 stopnie. Przy temp zewnętrznej 9 na grzejniki podaje 40. Powrót 50 stopni przy temp na kotle 60 i nie miesza zaworem. Podlogowka ok 29 stopni. Pompę przestawilem na 1sza kreskę, wszystkie grzejniki ładnie grzeja i w grzejnikach cisza. Jeszcze pytanie. Czy dalej trzymać wyższa temp kotla? Czy zjechać do tego jak mi serwisant ustawił na 55 stopni. Czy trzymanie wyższej temp kotla nie wpłynie na większe zuzycie opalu? Edytowane 21 Października 2014 przez mack0r Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzy27 21.10.2014 18:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Różnica niezauważalna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.