kozi291 22.10.2014 22:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2014 Witam, Moja instalacja to: - kocioł DeDitrich MCR 24 T jednofunkyjny - podłogówka na parterze 10 obwodów z pompą w rozdzielaczu - grzejniki na piętrze zasilane z pompy kotła Schemat i połączenia jak na zdjęciach Sterowanie: - kocioł ustawiony w tryb pomiaru temperatury powrotu - pompa chodzi non stop - podłogówki -termostat pokojowy 220V który załacza pompę w rozdzielaczu i otwiera siłownikiem przepływ - grzejniki - termostaty grzejnikowe Wiem że instalacja nie jest prawidłowa i ze brakuje np. sprzęgła hydraulicznego i że powinna być osobna pompa na grzejniki i że powinien być zawór trójdrożny do sterowania podłogówką - to wszystko jest w planach modernizacji ale puki co ze względu na brak środków finansowych musi poczekać Mam pytanie odnośnie podłogówki i rozdzielacza - która wersja połączeń jest w tym układzie korzystniejsza układ jak na zdjęciu nr 1 czy układ jak na zdjęciu nr 2 Pierwotnie miałem układ nr 1 ale powiedziano mi ze ten układ jest do stałopalnego pieca i obniża temperature - ale wtedy były dobre przepływy nawet 2l/min, teraz mam układ nr 2 ale mam jakies słabe przepływy ledwo 0,5 l/min nawet na trzecim biegu pompy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kozi291 23.10.2014 12:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2014 Jak to nie ma różnicy ?W układzie pierwszym woda z kotła jest mieszana z powrotną zimną wodą z podłogówki co obniża temperature i np. jeśli woaniu na podłogę da z pieca ma 35 stopni to po podmieszaniu na podłogę idzie już tylko 25 lub mniej - zy taki układ jest dobry do pieca kondensacyjnego gazowego ?W drugim układzie taka sama temp jak z piea idzie na podłoge Prosze o wyjaśnienie jeśli się mylę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kozi291 23.10.2014 14:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2014 No tak ale schłodzi się tylko wtedy kiedy zajdzie taka potrzeba a nie zawsze jak w przypadku pierwszym. Na razie zamiast zaworu trójdrożnego mam termostatyczny zawór mieszajacy jako zabezpieczenie przed przegrzaniem podłogi ustawiony na 55 stopni.Myślę, że rozwiązanie 2 jest lepsze ale zastaniawia mnie tylko tak mały przepływ na rotametrach - przy trzecim biegu pompy to jest jakieś 0,7 l/min a przy pierwszym biegu to jest 0,4 l/min gdzie przy układzie nr 1 już na drugim biegu pompy było 2 l/min.Czy to przez to że w układzie nie ma sprzęgła ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kozi291 19.11.2014 09:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2014 Witam,Wydaje mi się że to nie bedzie to samo ze względu na to, że w układzie pierwszym woda z kotła jest podmieszana zawsze bez względu na temperaturę zasilania i będzie powodowało to straty ciepła ponieważ temperatura powrotu do kotła będzie niższa niż w przypadku z zaworem trójdrożnym gdzie podmieszanie bedzie występowało tylko przy przekroczeniu nastawionej temperatury co w przypadku zasilania temp 30 - 55 stopni jest korzystniejsze. Prosze o potwierdzenie czy dobrze to rozumiem - chyba że nie rozumiem zasady dzialania układu nr 1. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kozi291 19.11.2014 21:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2014 chyba raczej będzie dodawał zimnej po przekroczeniu zadanej temperatury zasilania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kherm 19.11.2014 21:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2014 Zdecydowanie opcja numer 1 (mamy taki układ w swojej ofercie) - rozumiem że takim rozdzielaczem teraz dysponujesz. Aby wykonać opcje numer 2 musiałbyś go przebudować. Natomiast prawda jest taka że układ jaki posiadasz najlepiej współpracuje ze źródłami które dają wyższy parametr (powyżej 60st. C) - lepiej się je wówczas reguluje, nie jest zalecany dla kotłów kondensacyjnych co nie znaczy że jego praca w takim układzie nie jest możliwa (układ obniża temp. minimum o jakieś 10-13 st. C lub więcej, mniej obniżyć się nie da) Dla współpracy z kotłem kondensacyjnym najlepszy jest układ z zaworem trójdrogowym. Instalacje wcale nie jest aż tak źle wykonana, racja że być może sprzęgło by Ci się przydało ale wcale nie jest niezbędne. Czy instalacja nie grzeje? Masz zimne pomieszczenia? W czym jest problem, dlaczego chcesz wydawać dodatkowe pieniądze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kozi291 20.11.2014 08:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Listopada 2014 Wszystko działa i układ grzeje ale jak zwykę chodzi o oszczędności Nie wiem czy dobrze zrobiłem ale przerobiłem układ według schematu 2 czyli defacto mam teraz dokladnie taki rozdzielacz jak poniżej Przerobiłem na układ taki jak powyżej ponieważ odnosiłem wrażenie że w układzie pierwszym z piecem kondensacyjnym miałem spore straty ciepła szczególnie w okresach przejściowych gdy piec pracuje na tem 30 stopni i w takim przypadku piec dawał na rozdzielacz 30 stopni w rozdzielaczu po zmieszaniu było już 20 stopni i tylko tyle szło w podłogę czyli im mniejsza temp tym dłuższy czas nagrzewania czyli większe straty - bynajmniej tak mi się wydaje. Teraz po przerobieniu mam że jeżeli piec podaje 30 to 30 idzie w podłogę i tylko zawór termostatyczny pilnuje żeby nie poszła wyższa temp niż 55 stopni. Jeśli chodzi o sprzegło - to jeszcze nie zamontowałem - niektórzy mowią że bez sprzęgła to pompa w piecu i w rozdzielaczu podłogówki może ulec uszkodzeniu jakieś zjawisko kawitacji czy coś takiego. Nad zaworem trójdroznym i automatyką do niego narazie sie zastanawiam bo to nie tani interes a pytanie jakie są korzyści i oszczędności ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 21.11.2014 08:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Listopada 2014 ad1. skoro ci zależy na oszczędności to trzeba było wszędzie robić podłogówkę, podłączyć ją bezpośrednio do kotła, powiesić sobie czujkę temperatury zewnętrznej, ustawić krzywą grzewczą na 2 lub na 1 i miał byś tanio i komfortowo Zgadza się w 100%, układ mieszany podłogówka i grzejniki jest niestety bardzo częstym błędem wykonania instalacji grzewczej (sam ten błąd popełniłem). Niestety trudno go naprawić, więc najlepiej zapobiegać niż leczyć, czyli trzeba informować przyszłych inwestorów że lepiej położyć 100% podłogówki, niż mieszać ją z grzejnikami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 21.11.2014 08:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Listopada 2014 niektórzy mowią że bez sprzęgła to pompa w piecu i w rozdzielaczu podłogówki może ulec uszkodzeniu jakieś zjawisko kawitacji czy coś takiego Kawitacja nie ma żadnego związku z buforem, jest to niekontrolowane wrzenie cieczy na końcówkach łopatek obiegówki gdy jest za małe ciśnienie w instalacji i za wysoka temperatura. Jeśli masz np. 2 bary w instalacji, to kawitacja Ci nie grozi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kozi291 21.11.2014 16:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Listopada 2014 ad1. skoro ci zależy na oszczędności to trzeba było wszędzie robić podłogówkę, podłączyć ją bezpośrednio do kotła, powiesić sobie czujkę temperatury zewnętrznej, ustawić krzywą grzewczą na 2 lub na 1 i miał byś tanio i komfortowo ad2. jeśli kocioł dawał +30 a zawór termostatyczny z wariantu nr 1 dawał z tego tylko +20 to był źle zamontowany ad3. jeśli twoje grzejniki na piętrze radzą sobie z zasilaniem tylko +30 to sugeruje że są mocno przewymiarowane, czyli jest jeszcze nadzieja żeby ten skomplikowany układ wycisną z siebie 107% sprawności kondensacji ad.1 to prawda popełniłem duży błąd ad. 2 właśnie o to chodzi że w wariancie 1 nie ma zaworu termostatycznego trójdrogowego - jest tylko wkładka termostatyczna np. do kapilary. To był daki rozdzielacz jak na zdjęciu poniżej który przerobiłem na taki z trójdrożnym zaworem termostatycznym ad.3 oczywiście że sobie nie radza - to był tylko przykład do istoty sprawy. Pytanie podstawowe który układ rozdzielacza do podłogówki na dole z piecem kondensacyjnym jest lepszy ? ze zdjęcia nr 1 czy po przeróbce ze zdjęcia nr 2 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 22.11.2014 11:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Listopada 2014 (edytowane) ad.1 to prawda popełniłem duży błąd ad. 2 właśnie o to chodzi że w wariancie 1 nie ma zaworu termostatycznego trójdrogowego - jest tylko wkładka termostatyczna np. do kapilary. To był daki rozdzielacz jak na zdjęciu poniżej [ATTACH=CONFIG]290290[/ATTACH] który przerobiłem na taki z trójdrożnym zaworem termostatycznym [ATTACH=CONFIG]290291[/ATTACH] ad.3 oczywiście że sobie nie radza - to był tylko przykład do istoty sprawy. Pytanie podstawowe który układ rozdzielacza do podłogówki na dole z piecem kondensacyjnym jest lepszy ? ze zdjęcia nr 1 czy po przeróbce ze zdjęcia nr 2 ? Kolego górny zawór niebieski zakręcasz powrotną rurę która łączy się z dolną listwą rozpinasz zaślepiasz wejście do tego korpusu mosiężnego na powrót zakładasz trójnik łączysz alupexem z górną listwą tam gdzie masz spuszczanie wody zakładasz trójnik i po tej przeróbce tyle ile na piecu pójdzie ci w podłogę A w opcji z zaworem trójdrożnym temostatycznym wpinasz sie w ten trójnik od powrotu wszystko da się zrobic tylko trzeba trochę pomyślec A jeśli chodzi zdjęcie nr.dwa to też będzie ok.ale za bardzo sobie komplikujesz. Edytowane 22 Listopada 2014 przez romano78 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 22.11.2014 13:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Listopada 2014 No tak ale schłodzi się tylko wtedy kiedy zajdzie taka potrzeba a nie zawsze jak w przypadku pierwszym. Na razie zamiast zaworu trójdrożnego mam termostatyczny zawór mieszajacy jako zabezpieczenie przed przegrzaniem podłogi ustawiony na 55 stopni. Myślę, że rozwiązanie 2 jest lepsze ale zastaniawia mnie tylko tak mały przepływ na rotametrach - przy trzecim biegu pompy to jest jakieś 0,7 l/min a przy pierwszym biegu to jest 0,4 l/min gdzie przy układzie nr 1 już na drugim biegu pompy było 2 l/min. Czy to przez to że w układzie nie ma sprzęgła ? Pierwotnie miałeś dobry przepływ bo w pompke wpadała woda z 10 obiegów z przeciwnej strony wpadało pewnie ze trzy razy mniej wody z zasilania rureczką pewnie fi20 jeszcze alupex następnie woda wymieszana w pompce idzie na listwe zasilającą a reszta wraca na powrót czyli większośc wody krąży jakby na krótkim obiebu. A obecnie z rureczki fi 20 pompka rozdziela na 10 obiegów to jaki masz miec przepływ ,takie rozdzielacze to tylko do węglówki . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kherm 23.11.2014 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 ad.1 to prawda popełniłem duży błąd ad. 2 właśnie o to chodzi że w wariancie 1 nie ma zaworu termostatycznego trójdrogowego - jest tylko wkładka termostatyczna np. do kapilary. To był daki rozdzielacz jak na zdjęciu poniżej [ATTACH=CONFIG]290290[/ATTACH] który przerobiłem na taki z trójdrożnym zaworem termostatycznym [ATTACH=CONFIG]290291[/ATTACH] ad.3 oczywiście że sobie nie radza - to był tylko przykład do istoty sprawy. Pytanie podstawowe który układ rozdzielacza do podłogówki na dole z piecem kondensacyjnym jest lepszy ? ze zdjęcia nr 1 czy po przeróbce ze zdjęcia nr 2 ? Dedykowanym rozwiązaniem dla współpracy z kotłem kondensacyjnym jest układ mieszający oparty na trójdrogowym zaworze termostatycznym - zagwarantuje to stałą (nastawioną na zaworze) temperaturę zasilania ogrzewania podłogowego. Jak też ktoś już wspomniał przy grzejnikach musisz liczyć się ze spadkiem ich mocy na skutek niższych parametrów z kotła - powinny być przewymiarowane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.