Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jaki kocioł gazowy na 120m kw?

mar_ko

Recommended Posts

Witam.

Zastanawiam się nad wymianą kotła gazowego - obecny ma już 20 lat i powoli zaczyna szwankować (niedawno musiałem wymieniać sterownik, zużycie gazu dość duże).

Zrobiłem małe rozeznanie - hydraulik poleca kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny Viesmanna z zasobnikiem 100l, natomiast znajomy kocioł dwufunkcyjny Beretta z przepływowym podgrzewaczem wody. Nie ukrywam, że koszt drugiego rozwiązania jest znacząco mniejszy, ale fachowiec twierdzi, że takie rozwiązanie się nie sprawdzi i gorąco namawia mnie do skorzystania z jego oferty.

Ma rację, czy po prostu chce mi sprzedać swój towar?

Powierzchnia mieszkania to 120 (góra) + kilka małych pomieszczeń na dole. Rodzina 2 + 2.

Proszę o jakieś podpowiedzi. Zaznaczam, że jestem zielony w temacie.

Kocioł kondensacyjny ma sens jeśli grzejesz wodę na niskich temperaturach w granicach 40C (jak masz wszędzie podłogówkę lub bardzo przewymiarowane kaloryfery) w innych wypadkach nic nie zyskasz w porównaniu do zwykłego kotła. Przy wyborze zwróć też uwagę na duży zakres modulacji mocy bo w większości podejrzewam że piec będzie chodził w granicach 20-30% procent swojej mocy nominalnej.Zasobnik jest dobrym rozwiązaniem jak masz kilka łazienek i korzystasz z nich równocześnie lub kocioł jest oddalony od łazienki/kuchni i masz dodatkowy obieg cyrkulacyjny i nie musisz czekać na długo na ciepłą wodę.

Podłogówkę mam w łazience i w kuchni, kaloryfery są raczej dobrane do wielkości pomieszczeń. Łazienkę mam tylko jedną. Kocioł byłby w tym samym pionie co łazienka i kuchnia (które to pomieszczenia są obok siebie - kocioł byłby pod łazienką) - maksymalna odległość kotła od wylotów wody to 5-6 metrów.

Obecny piec gazowy jest dwufunkcyjny, ale stary i zużywa zbyt wiele gazu. Mam nadzieję, że niezależnie od firmy produkującej kotły obecne rozwiązania są bardziej energooszczędne.