Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Termomodernizacja domu z lat 70-tych


Recommended Posts

Cześć

Jestem posiadaczem takowego domu.

Mój dom wymaga gruntownego remontu. Obecnie przygotowuje z architektem plany przebudowy.

Mój architekt jest dobrym konstuktorem i ma niezłe pomysły architektoniczne, ale nie ogarnia kompleksowo problemu termomodernizacji.

Dlatego rozpocząłem poszukiwania firmy, która dodatkowo sporzadziła by mi projekt termomodernizacji czyli zagadnień związanych z ociepleniem, wentylacją, rozmieszczeniem okien itp.

Zaczynając ten wątek nie chciałbym tu porad akwizytorów typu 'Zgłos sie Pan do nas to wszystko załatwimy...'.

Chodzi mi raczej o porady jak takie firmy zajmujące się termomodernizacją znależć. Po czym poznać, że jest to firma fachowa. Jakie certyfikaty powinna takowa firma posiadać etc.

Interesuje mnie też doświadczenia co własciwie da się zrobic ze starym domem. Na ile można go unowocześnić, ocieplić i jakim kosztem.

Z góry dziekuje za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wiosnę staruje z podobnym tematem , dom z końca lat 80-tych gazobeton 24cm + pustka 5cm+ cegła biała 12cm , na ściany wybrałem ocieplenie styropianem 15 cm + tynk akrylowy .

Dodatkowe ocieplenie poddasza wełną mineralną, dach w pełnym deskowaniu +papa+ blachodachówka ,tu jednak wahałem się długo czy nie zastosować pianki natryskiwanej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to kostka z tamtych lat to prawie pasywnego da się wyciągnąć z niego.

My już żeśmy się wymienili uwagami na temat izolacji w piwnicy,

Dobrze całość rokuje, jest gdzie dać izolacji. Koszt ? to głównie robocizna... położenie 1m2 izolacji 30cm z grafitowego kosztuje tyle samo co sam materiał.

Biorąc poprawkę na Warszawę to licząc ostrożnie 60zł 1m2 położenia izolacji.

To grzechem jest nie dołożyć do tego jak najwięcej treści, czyli izolacji.

http://oknotest.pl/okna-energooszczedne/rehau-geneo-phz rehau clima design to takie minimum socjalne okienne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje obecne przemyślenia są następujące:

1) Rezygnuje z poddasza użytkowego. Tzn nie rezygnuje tylko buduje pełne pietro a nad nim prosty dach dwuspadowy.

Po parokrotnym wejściu na dział "Poddasze jest nasze" rozbolała mnie głowa. Doszedłem do wniosku, że na poddaszu uzytkowym można nawalic tylke błedów wykonawczych, że lepiej dac sobie spokój. Na tzw poddaszu nieużytkowym bede mógł wrzucić na płasko wełny mineralnej tyle ile dusza zapragnie. Nie bedę musiał sie martwić żadnymi skosami. Myślę też, że zwykłe okna zamiast dachowych to też bezpieczniejsze rozwiązanie.

2) Wywalam też wszystkie stare balkony, które wychodzą z bryły budynku i dobuduję sobie tarasy czy balkony wolnostojace tak aby płyta balkonowa nie stykała sie z bryła budynku.

3) Mam garaż w bryle budynku tzn w przyziemiu i chcę z tego zrezygnować, gdyż dzwi garażowe to też czarna dziura jeżeli chodzi o termoizolacje. Zbuduje sobie pewnie mała wiatę garażową obok domu.

Generalnie staram się uprościc bryłą budynku usunąć z niej wszelkie wymienniki ciepła jak garaż, balkony czy schody zewnętrznę. Narazie to jednak jeszcze plany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za info.

Ja w tej chwili mam na ścianach jakieś pięć centymetrów starego styropianu. Chcę dorzucić przynajmniej dwa - trzy razy tyle styropianu. Tylko bede musiał to dać na kołki bo nie wiem jak stara izolacja trzyma sie sciany.

Co do styropianu grafitowego to nie jestem przekonany czy trzeba kupowac taki super matriał. Co z tego że na sciany walnę takie cudo skoro w innych miejścach nie będe mógł dobrze zaizolować.

Jeżeli będę ocieplał to pewnie też wymienię okna. Tylko nie wiem jakie są obecnie standardy okien termoizolacyjnych.

Zastanawiam się też na wentylacja mechaniczną rekuprekcją. Tylko nie wiem jak ja wpakowac do starego domu.

 

Oczywiście nie zrobie tego w jeden dzień, ale chcę miec długofalowy projekt i plan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co piszesz ma sens dla mnie. No oprócz tego garażu. Ja na Twoim miejscu bym go zostawił, bo całe przyziemie stanowi strefę buforową. Dzięki temu pod podłogą masz stosunkowo ciepło. Na sufit w przyziemiu od spodu przykleiłbym styropianu z 10-15cm i tyle. Przenikanie ciepła zależy od grubości styropianu, ale również od różnicy temperatur. Jeśli w garażu będziesz miał z 6-8st. to przez podłogę dużych strat nie będzie

 

Co do ścian, to warto ocieplić je dogłębnie, więc odkopanie fundamentów i naklejenie 15-20cm od ław po dach będzie dobrym rozwiązaniem. Piszesz, że wywalisz balkony i to też ma sens. jeśli będziesz miał możliwość, to postaraj się wryć w ścianę w miejscu tych balkonów - żeby dołożyć dodatkowe ocieplenie wieńca. W innych miejscach też byłoby dobrze, ale uważam, że za dużo roboty do korzyści. Balkony zdzierasz i tak.

 

Co do okien, to warto zamontować je na taśmach paroszczelnych i paroprzepuszczalnych, ale montaż w warstwie styropianu będzie u Ciebie kłopotliwy, bo będziesz miał straaaaaaaaasznie głębokie parapety. Jeśli Ci to nie przeszkadza, to zdecyduj się na montaż na kotwach.

 

Ocieplenie płaskiego stropu taniej zrobić styropianem niż wełną. Pod styropian daj dobrą folię paroszczelną, a na górę z 50cm styropianu. Jeśli grafitowy styropian można rozważać przy ścianie, bo możesz dać mniejszą grubość, to na stropie daj zwykły - wychodzi taniej, a miejsce masz. Ściany kolankowe i inne fajer-murki też dobrze byłoby ocieplić zamykając izolację ścian z tą na poddaszu, ale to najbardziej kłopotliwy detal. Ja robiłem dach czterospadowy i można wszystko połączyć między krokwiami. Na ściankach kolankowych będzie trudniej.

 

Na koniec temat wentylacji mechanicznej. Jeśli zrobisz tak, jak pisałem wcześniej, to wentylacja taka będzie niezbędna. Jeśli chciałbyś z rekuperacją, to sądzę, że materiały to jakieś 4 tyś + rekuperator. Przyzwoitą 450-kę kupisz prawdopodobnie koło 4 tyś. Robota to raczej dużo kucia i brudu, ale można wykorzystać istniejące kominy wentylacyjne dla części pomieszczeń. Zasady są różne, ale najlepiej zrobić rozdzielacze w równych odległościach od anemostatów licząc po przewodach. No i w domach chyba bezpieczniej (ciszej) jest zastosować przewody z tworzywa. Wbrew pozorom nie są to ogromne koszty. Na strychu można pociągnąć przewody i przykryć styropianem, na poddaszu zrobić kratki w sufitach (wiertnica albo wiertarka i majzel), a na niższą kondygnację podciągnąć przewody kominami wentylacyjnymi. Tylko potem trzeba wszystko ładnie uszczelnić.

 

Na koniec robisz blower door test, poprawiasz co trzeba i cieszysz się, że masz najlepiej jak się dało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Jestem posiadaczem takowego domu.

Mój dom wymaga gruntownego remontu. Obecnie przygotowuje z architektem plany przebudowy.

Mój architekt jest dobrym konstuktorem i ma niezłe pomysły architektoniczne, ale nie ogarnia kompleksowo problemu termomodernizacji.

Dlatego rozpocząłem poszukiwania firmy, która dodatkowo sporzadziła by mi projekt termomodernizacji czyli zagadnień związanych z ociepleniem, wentylacją, rozmieszczeniem okien itp.

Zaczynając ten wątek nie chciałbym tu porad akwizytorów typu 'Zgłos sie Pan do nas to wszystko załatwimy...'.

Chodzi mi raczej o porady jak takie firmy zajmujące się termomodernizacją znależć. Po czym poznać, że jest to firma fachowa. Jakie certyfikaty powinna takowa firma posiadać etc.

Interesuje mnie też doświadczenia co własciwie da się zrobic ze starym domem. Na ile można go unowocześnić, ocieplić i jakim kosztem.

Z góry dziekuje za odpowiedzi.

 

Ponieważ główne straty ciepła są do gruntu a tam izolacji już się nie włoży. Przyklejanie styropianu na elewację, gdy nie ma go w podłodze i pod ławą ( taką normę wprowadzono dopiero w 1990 WP_20140531_001.jpg to pomysł zupełnie bez sensu ( zatrzyma wodę w ścianie i promienie słoneczne)

My takie termorenowacje robimy w następujący sposób: uszczelnienie budynku zgodnie z PN 13829 . Założenie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła i grzejniki elektryczne + kanałówka zasilana z powietrznej pompy ciepła. Stosunkowo tanio zimą i miły chłodek latem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisał Ci ekspert? Napisał! Ma być zgodnie z normą PN 13829. Zapomniał jeszcze dopisać, że trzeba to zrobić dobrze, że nie zna podstaw fizyki ten, co nie izoluje ław i że trzeba od środka. Nie martw się - jeszcze napisze. I na pewno zrobią Ci tanio i komfortowo. A jak Ci zaproponuje kable elektryczne, to na pewno nie dlatego, że pracuje dla ELEKTRY - największego producenta kabli w Polsce.

 

http://www.elektra.eu/pdf/gw/29_gorace_wiadomosci_1_2013_(23).pdf

 

Zobacz na dole kto jest autorem. To handlarz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek

Przyziemie jednak planuje wykorzystać.

Tu jest link:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?231684-Jak-ocieplic-przyziemie

Moja żona jest fizjoterapeutką i planuję wybudowac mały gabinet aby mogła pracować w domu. Sam gabinet będzie dobudowany obok domu, ale cześć powierzchni przyziemia chcę zagospodarować jako pomiezszczenia pomocnicze tj poczekalnia, toaleta, przebieralnia etc.

Do tego chcę tam wrzucić pomieszczenia gospodarcze dla domu tj letnia kuchnia czy garderoba. Także przyziemie będe ocieplał od strony gruntu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzymaj się swojego, bo zostaniesz bez kasy. Prąd może być dobry, ale Twój domek trudno będzie sprowadzić do odpowiedniego standardu energetycznego. Co do ekogroszku, to będzie Ci w takim domu potrzebny bufor ciepła, bo się ugotujesz. Prawdopodobnie dobrze wyjdzie gaz, ale jak nie masz przyłącza to się nie kalkuluje. Ja planuję u siebie podłogówkę wodną na grzałkę w II taryfie. Jak się nie sprawdzi, to dołożę pompę ciepła.

 

Co do tego przyziemia, to pasowało by Ci mieć z 2,5 metra wysokości żeby nie było klaustrofobicznie, więc skuć posadzkę, wykopać 35cm na podwyższenie sufitu i 15cm na styropian. Kup EPS 100, bo inny w Twoim przypadku to strata pieniędzy. Na garaż EPS 200, ale garażu miał nie będziesz. XPS odpuść sobie całkiem.

 

Czyli wychodzi Ci 50cm w dół. To może być dużo, ale niewykluczone że masz ławy niżej, a na nich ściany fundamentowe. Skuj gdzieś posadzkę, wykop dołek i będziesz wiedział, bo inaczej to gdybanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzymaj się swojego, bo zostaniesz bez kasy. Prąd może być dobry, ale Twój domek trudno będzie sprowadzić do odpowiedniego standardu energetycznego. Co do ekogroszku, to będzie Ci w takim domu potrzebny bufor ciepła, bo się ugotujesz. Prawdopodobnie dobrze wyjdzie gaz, ale jak nie masz przyłącza to się nie kalkuluje. Ja planuję u siebie podłogówkę wodną na grzałkę w II taryfie. Jak się nie sprawdzi, to dołożę pompę ciepła.

Gaz mam. Szczerze mówiąc to nie pomyślałem o tym, że w domu może być za gorąco. Na razie wydaje kupę siana na węgiel. Ale dom jest rzeczywiście źle ocieplony i bardzo nieszczelny. A co to jest bufor ciepła?

 

Co do tego przyziemia, to pasowało by Ci mieć z 2,5 metra wysokości żeby nie było klaustrofobicznie, więc skuć posadzkę, wykopać 35cm na podwyższenie sufitu i 15cm na styropian. Kup EPS 100, bo inny w Twoim przypadku to strata pieniędzy. Na garaż EPS 200, ale garażu miał nie będziesz. XPS odpuść sobie całkiem.

 

Na samym dole planuje tylko pomieszczenia czasowe albo gospodarcze. Zjadę w dół tylko tyle aby ocieplić podłogę i aby miec podłogę na poziomie gruntu. A jeszcze jedno u mnie ławy i ściany fundamentowe to jedno.

 

Co do wyboru XPS a EPS to cały czas się biję. U mnie na podłodze styropian będzie pod para/hydroizolacją a nie nad nią. Może więc od spodu wchodzić w niego wilgoć z gruntu. Nie wiem na ile te dwa produkty róznia się chłonnoscia wody. Jednak coraz bardziej jestem przekonany do EPS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to jest bufor ciepła?

 

Dobrze ocieplony baniak z wodą. Jak masz kocioł węglowy, to zamiast gotować dom, gotujesz wodę, a potem tą wodę pompujesz przez centralne ze 3 dni. Taki patent. Tu masz napisane jak to działa i jak to samemu zrobić:

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

 

Co do wyboru XPS a EPS to cały czas się biję. (...) Jednak coraz bardziej jestem przekonany do EPS.

 

O to właśnie chodzi. Zapłacisz i jużeś spokojny. A potem ktoś zrobi jakiś XPS HD i znowu ta sama bajka. Styropian chłonie wodę jeśli w niej pływa - zarówno EPS, jak i XPS. Dlatego nie używa się tych materiałów w kontakcie z wodą. Zrób hydroizolację pod styropianem i miej dobrze, a nie wydawaj kasy na super materiał, który zgnije.

 

Przemek a ty juz masz wentylacje z rekuprekcją?

 

Na razie mam bez rekuperacji :D Kliknij w moją stopkę, to zobaczysz. Nie wiem dokładnie jak to działa, ale w szczelnym domu grawitacyjna nie działa wcale. A wentylować trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób hydroizolację pod styropianem i miej dobrze, a nie wydawaj kasy na super materiał, który zgnije.
Przemku Twoim para pra pra

10^2 wnukom nie zgnije. Używałem EPS'a podłogowego jako deska do pływania, i nie bardzo chciał być mokry.

 

ak to działa, ale w szczelnym domu grawitacyjna nie działa wcale. A wentylować trzeba.
bez rekuperatora to produkowanie ciepła dla bocianów

 

Może zaczniemy od piwnicy, bo wątek się toczy też w innym dziale, szkoda rozciągać na kilka ... bo można przez to zgubić treść .

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...