Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom na pochyłym gruncie, kwestia drenażu


baltazar

Recommended Posts

Dom podpiwniczony na działce ze spadkiem 1m wys na 10 m długości. Ściany w ciężkiej izolacji przeciwwodnej.

Teraz drenaż: radzą podwójny, jeden na głębokości ławy, drugi metr pod powierzchnią. Rodzi się wiele pytań

 

- czy przynajmniej po tej stronie skąd idzie spadek terenu robić od ławy do góry zasyp w żwirku?

- czy zostawić w początku rur drenażowych wejście do przepłukiwania rur drenażowych?

- czy robić kolanka na zakrętach bo mam ich kilka

- czy łaczyć górny drenaż z dolnym w związku z obniżaniem się poziomu gruntu przy budynku, gdzie mur będzie wystawał na półtora metra.

- czy łączyć wodę opadową z rynien z górnym drenażem?

- czy sprowadzać dolny i górny drenaż do jednej studzienki na rogu budynku?

- czy sprowadzać wodę opadową z rynien do tej samej studzienki na rogu budynku?

- czy odprowadzać wszystko jedną rurą kanalizacyjną poza budynek od tej studzienki?

 

trochę tego jest ale dla kogoś, kto siedzi w temacie nie powinno być to problemem takim jakim jest dla mnie. Pewnie dopiero po "szkodzie" poznałbym prawidłowe odpowiedzi na te pytania..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały wykop wyścielasz gewłóknina gramatura 200 i więcej.

Rura drenarska też opleciona włókniną. pas 50cm 2razy.

Całość zasypujesz aż pod powierzchnię żwirem płukanym 4-8mm nie łamanym.

 

Najważniejsze spadek nie może być u Ciebie większy niż 0,5 % naprawdę mikro spadek.

Nie możesz popaść w zachwyt i zrobić spadu równego tego co grunt pokazuje.

Trzeba zrobić kaskady na studzienkach, oraz całkowity zakaz wpuszczania do drenażu rynien.

Jeśli chcesz aby dom stał bez szwanku.

Woda tu będzie pracowita, pomału, po trochu i wyniesie grunt z okolic ławy ... i trach.

To ma osuszać a nie robić rwącą górską rzekę w okolicach domu.

 

Czyli różnicę w spadku pokonujesz na studzienkach, aby strumień wody nie był silny,

spadek max 0,5 % czyli 0,5 cm na /1m dla pewności.

Rura drenarska to tylko jakiś gwarant wolnej przestrzeni, ale woda chętna do płynięcia przez karby nie będzie ...

stąd będzie płynąć dołem wykopu i płukać

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"żwirem płukanym 4-8mm" - oj takiej drobnicy u nas nie ma. Kupiłem już kilka ton ale jest od 1 cm do nawet 8 cm, takie kamyki.

A jak z przyszłym płukaniem rur pod ciśnieniem, jak to robić?

 

 

edit: ok, znalazłem kamyk frakcję 5 - 16 mm tylko co teraz zrobić z tym większym żwirem, zmieszać to czy sypać wyżej, niżej czy nie używać wcale do drenażu?

Edytowane przez baltazar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5-16 też będzie :)

Najważniejsze abyś zrobił to z głową czyli spadek jak pisałem plus geowókknina

Z geowłókniną nawet na pospóle będzie działać, akurat teść nie maił nic innego.

To pospóła na boki + rura drenarska owinięta 2x 0,5 m odcinkiem bo tyle wychodzi.

ed1.jpg rurę robiłem specjalnie do drenażu z kanalizacyjnej.

czemu tak ? dno bez dziurek dla swobodnego spływu wody.

ed2.jpg metrowy pas włókniny na rurę fi 160 ...

ed3.jpg pas wyścielający wykop, tak że na końcu zakrywa od góry żwir.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...