Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jaka pompa ciepła dla takiego domu?


darek2009

Recommended Posts

Dom jeszcze w projekcie, ale zapotrzebowanie już policzone: EK=69 kwh/m2/rok, powierzchnia ogrzewana 150m2, ytong 36m, styropian 15cm, podłoga 15cm, strop 20cm wełny. Robiąc kosztorys, zwróciłem się do kilku firm. Najbardziej zdziwiła mnie moc proponowanych pomp: od 7 do ponad 10 kw. W rozmowie z firmami większość twierdzi, że pompę liczy się na 90% zapotrzebowania. czy to prawda? Jaką pompę polecilibyście do mojego domu?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W rozmowie z firmami większość twierdzi, że pompę liczy się na 90% zapotrzebowania. czy to prawda?

Niestety jest to jeden z głupszych mitów bez żadnego sensownego uzasadnienia. Największe zapotrzebowanie na ciepło jest wtedy, gdy na zewnątrz wieje wiatr i jest duży mróz. Wtedy szczęśliwy klient takiego instalatora będzie miał zimno i będzie musiał się dodatkowo dogrzewać innymi źródłami (grzałką ? - życzę powodzenia). I szczęśliwy klient zacznie wtedy opowiadać, że pc nie działa, a jej eksploatacja jest kosztowna i w sumie będzie miał rację. W dodatku, gdy okaże się, że podczas budowy popełniono błędy i z tego 90% zrobi się np. 70% to zacznie się prawdziwa kiszka. Instalatorzy tłumaczą wymiarowanie na 90% tym, żeby takim wymiarowaniu można kupić tańszą pc. Rzeczywiście, mniejszy model zazwyczaj jest nieco tańszy, ale zazwyczaj nie są to duże różnice, a jak są to należy poszukać innego sprzedawcy i producenta.

Dużo lepiej się sprawdza wymiarowanie na 120-130%, gdyż wtedy nie ma problemu z mrozami, czy błędami wymiarowania, ale można też przez większość czasu ogrzewać w taniej taryfie, gdzie prąd jest o połowę tańszy.

Do Twojego domku dołożyłbym wełny na strop, bo 20cm, to bardzo mało, a większość ciepła ucieka górą. Ściany też bez rewelacji, a różnica w kosztach pomiędzy położeniem 15 a 20cm jest minimalna - styro jest tanie, droga jest robocizna i pozostałe dodatki. Nie zapomnij o szczelnym położeniu paraizolacji, czy co tam będziesz kładł, żeby najcieplejsze powietrze nie uciekało bez kontroli. Warto też pomyśleć o reku, bo nie wiem, jaką wentylację planujesz. Okna powinny być w warstwie izolacji, nie jest to problem, a da kolejne efekty, oczywiście wszystkie szpary pouszczelniane. Jak wszystko zrobisz dobrze, to masz szansę zmieścić się w tych 7-8kW, a jak wiele spartolisz, to nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety jest to jeden z głupszych mitów bez żadnego sensownego uzasadnienia. Największe zapotrzebowanie na ciepło jest wtedy, gdy na zewnątrz wieje wiatr i jest duży mróz. Wtedy szczęśliwy klient takiego instalatora będzie miał zimno i będzie musiał się dodatkowo dogrzewać innymi źródłami (grzałką ? - życzę powodzenia). I szczęśliwy klient zacznie wtedy opowiadać, że pc nie działa, a jej eksploatacja jest kosztowna i w sumie będzie miał rację. W dodatku, gdy okaże się, że podczas budowy popełniono błędy i z tego 90% zrobi się np. 70% to zacznie się prawdziwa kiszka. Instalatorzy tłumaczą wymiarowanie na 90% tym, żeby takim wymiarowaniu można kupić tańszą pc. Rzeczywiście, mniejszy model zazwyczaj jest nieco tańszy, ale zazwyczaj nie są to duże różnice, a jak są to należy poszukać innego sprzedawcy i producenta.

Dużo lepiej się sprawdza wymiarowanie na 120-130%, gdyż wtedy nie ma problemu z mrozami, czy błędami wymiarowania, ale można też przez większość czasu ogrzewać w taniej taryfie, gdzie prąd jest o połowę tańszy.

Do Twojego domku dołożyłbym wełny na strop, bo 20cm, to bardzo mało, a większość ciepła ucieka górą. Ściany też bez rewelacji, a różnica w kosztach pomiędzy położeniem 15 a 20cm jest minimalna - styro jest tanie, droga jest robocizna i pozostałe dodatki. Nie zapomnij o szczelnym położeniu paraizolacji, czy co tam będziesz kładł, żeby najcieplejsze powietrze nie uciekało bez kontroli. Warto też pomyśleć o reku, bo nie wiem, jaką wentylację planujesz. Okna powinny być w warstwie izolacji, nie jest to problem, a da kolejne efekty, oczywiście wszystkie szpary pouszczelniane. Jak wszystko zrobisz dobrze, to masz szansę zmieścić się w tych 7-8kW, a jak wiele spartolisz, to nie.

 

rzeczowo napisane i tego bym się trzymał ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Twojego domku dołożyłbym wełny na strop, bo 20cm, to bardzo mało, a większość ciepła ucieka górą. Ściany też bez rewelacji, a różnica w kosztach pomiędzy położeniem 15 a 20cm jest minimalna - styro jest tanie, droga jest robocizna i pozostałe dodatki. .

 

TAK.

I nie tylko strop (20 cm to bardzo mało na stropie), ale tez posadzka - zamiast 15 cm dać min 20 cm. Koszt minimalny, trzeba tylko o tym pamiętac wylawając odpowiednio niżej chudziak.

Zaś ściany - Ytong 36 cm ?? Może coś cieńszego i zamiast 15 cm styro dać 20 czy 24 cm. Prawie w koszcie zamiany Ytongu ana styropian a na pewno styropian będzie cieplejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że się podepnę ale nie chcę zakładać nowego wątku a mam pytanie podobne do kolegi, z tym, że chcę się tylko upewnić, że dobrze zrobiłem:) Mianowicie dom mam wymurowany z silikatu 24cm na to 24cm styropiany grafitowego, oka w warstwie ocieplenia, skosy wymurowane z połówki BK ocieplone 20cm styropiany grafitowego kładzionego na zakładkę, na gruncie 29cm grafitu w 3 warstwach. Starałem się uszczelniać/pianować wszystkie szpary a czy dałem radę okaże się po montażu PC powietrze-woda 10kW i tu pytanie podobne jak kolegi czy podoła ta pompa?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że się podepnę ale nie chcę zakładać nowego wątku a mam pytanie podobne do kolegi, z tym, że chcę się tylko upewnić, że dobrze zrobiłem:) Mianowicie dom mam wymurowany z silikatu 24cm na to 24cm styropiany grafitowego, oka w warstwie ocieplenia, skosy wymurowane z połówki BK ocieplone 20cm styropiany grafitowego kładzionego na zakładkę, na gruncie 29cm grafitu w 3 warstwach. Starałem się uszczelniać/pianować wszystkie szpary a czy dałem radę okaże się po montażu PC powietrze-woda 10kW i tu pytanie podobne jak kolegi czy podoła ta pompa?

 

Jak powierzchnia Twojego domu?

Wczytaj się w moją stopkę to może wywnioskujesz czy da radę, czy nie;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że się podepnę ale nie chcę zakładać nowego wątku a mam pytanie podobne do kolegi, z tym, że chcę się tylko upewnić, że dobrze zrobiłem:) Mianowicie dom mam wymurowany z silikatu 24cm na to 24cm styropiany grafitowego, oka w warstwie ocieplenia, skosy wymurowane z połówki BK ocieplone 20cm styropiany grafitowego kładzionego na zakładkę, na gruncie 29cm grafitu w 3 warstwach. Starałem się uszczelniać/pianować wszystkie szpary a czy dałem radę okaże się po montażu PC powietrze-woda 10kW i tu pytanie podobne jak kolegi czy podoła ta pompa?

Nie wiem czy nie doczytałem ale nie widzę chociażby powierzchni budynku :) Pompę powietrzną dobierałbym na 110-120% zapotrzebowania energetycznego budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg. projektu mam 123m2

Na oko powinno wystarczyć, bo fajnie ociepliłeś. Tylko jeszcze kwestia tego, jaką ta pc p-w ma moc dla -15*, a nie dla +7... Z gruntówkami nie ma problemu, bo moc jest podawana dla typowych warunków pracy zimą 0/35, a dla pc p-w moc jest podawana dla takich warunków, kiedy pc się prawie nie włącza, tak jak np. teraz.

Jeśli chcesz policzyć ozc to ściągnij sobie darmową aplikację do tego, uprość budynek do prostopadłościanu i mniej więcej oszacujesz zapotrzebowanie. Możesz też dać komuś do dokładniejszego policzenia, na forum są od tego magicy, którym obliczenia ponoć dosyć dobrze się sprawdzają z rzeczywistością.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

producenci szczególnie powietrznych pomp stosują takie chwyty marketingowe. Nie warto ślepo wierzyć w podawane COP. Szczególnie, że zgodnie z nowymi normami PN-EN 14511 powinno być COP podawane z oporami hydraulicznymi na skraplaczu, które musi pokonać pompka obiegowa i różnycy temperatur między zasilaniem a powrotem 5K. Przy kiepskiej pompie firmy celowo wprowadzają potencjalnego nabywcę w błąd. Warto sprawdzić COP przy A-7/W35.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podług jakiej normy to nie wiem a wydałem 12 tys. PLN.

 

No droga faktycznie nie była. Trudno tu ocenić czy da radę, czy nie. Ja uważam, że jest duża szansa, że tak, bo dom niewielki i dobrze ocieplony. Niestety musisz to sprawdzić empirycznie na własnej skórze, bo podejrzewam, że zbyt wielu użytkowników tej pompy nie znajdziesz, a co ona potrafi to się okaże w praniu, bo na ulotce reklamowej to można wszytko napisać;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może wrócimy do tematu wątku ? :) Rzeczywiście należałoby dołożyć w podłogę styropianu i na strop wełny. Z wełną nie będzie problemu bo to poddasze użytkowe z dachem kopertowym, ale co z podłogą skoro projekt już jest i jak się dołoży styropainu to się obniżą poziomy okien itp. Czy w tym wypadku trzeba znów wszystko przeliczać? Zapytam architektki. Co do ścian to będzie ytong 36, bo mam go za darmo na ok. 80% domu (od rodziców, którzy mieli zacząć budowę kilka lat temu , ale nic z tego nie wyszło).

Przyjmując jednak zapotrzebowanie na ciepło 69 kwh/m2/rok i pompę na 120% (jak radzicie), to jaka moc pompy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...