Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Galmet eko-gt 12 KW proszę o poradę jak użytkować


MacGyver1985

Recommended Posts

witam wszystkich forumowiczów. podłączę się do tematu jako że, po długich perturbacjach zakupowych, od kilku dni jestem szczęśliwym posiadaczem identycznego Galmeta. Zauważyłęm wzrost komfortu życia oraz zużycia paliwa dotychczas spalanego w dolnozasypowym kotle tradycyjnym. Śledzę niniejszy wątek od początku starając się wyciągnąć jak najwięcej nauki dla siebie.

Ogrzewam budynek parterowy (płaski dach) 90m2 bez podłogówek, styropian 12 na ścianach, 10 strop i posadzka, instalacja miedziana, panele stalowe. Od odpalenia jadę na pełnym automacie, jeszcze nie wdrożyłem sugerowanych zmian palnika (nacięć) orz nie został on uszczelniony - silikon kupiłem wczoraj i dziś lub jutro obie rzeczy za jednym zamachem zrobię. Eko 24-26 po dzisiejszej nocy wykazał spalanie na poziomie 20 kg/24h, nie jest to pełnia szczęścia ale liczę, że po zmianie i uszczelnieniu wianka oraz pogrzebaniu w ustawieniach wynik się poprawi. Automat sam dozuje potrzebną moc więc zostawilem moc max 100%, kocioł chodzi głównie w trybie pracy (dwa razy udało mi się "upolować" podtrzymanie przy kontroli pieca), głównie w zakresach mocy 50-70%, nadmuch maksymalny przy trybie automatycznym nie dobija do 30%. Rozpisałem się żeby kolega miał porównanie:)

 

A teraz moje pytanie do znawców tematu: czy dobrze rozumuję, że obecnie nieuszczelniony i nieprzerobiony palnik puszcza bokiem masę zimnego powietrza a sugerowane przeróbki spowodują skoncentrowanie nadmuchu na żar czego efektem będzie wzrost mocy niższym kosztem pracy kotła przy jednoczesnym wyeliminowaniu tego zimnego powietrza tłoczonego w chwili obecnej beproduktywnie do komory spalania?

 

EDIT dot. głowic: na grzejnikach głowice mam takie:

http://www.arja.pl/produkt/790/GLOWICA-TERMOSTATYCZNA-600100004-BIALA-SCHLOSSER.html i chyba o to poltowskiemu2000 chodziło

Edytowane przez +TOF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 572
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

znalazłem jeszcze coś takiego

 

http://allegro.pl/panel-sterownik-pokojowy-roomster-bezprzewodowy-i4857688268.html

 

piszą że to dedykowane do naszego sterownika

 

Tylko właśnie sobie uświadomiłem, że musiałby jeszcze dokupić siłownik do zaworu 4D , to teraz mam siłownik tylko na 3D, i wtedy jest sens montowania tego sterownika Roomster

Wtedy Rommster będzie mógł sterować i 3D i 4D (kaloryfery)

Edytowane przez MacGyver1985
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jeszcze ,który wianek ma na palniku .

Przed uszczelnieniem mamy większy przepływ lewego powietrza przez kocioł,powietrze to nie bierze

udziału w procesie spalania tylko ochładza wymiennik..

Po zasilikonowaniu większa struga powietrza zostanie skierowana do wnętrza palnika ,popłynie przez paliwo,to spowoduje zmniejszenie zapotrzebowania na powietrze dmuchawy.

Po modernizacji ,czyli wykonaniu więcej nacięć ,kanałów powietrznych na palniku ,zmniejsza się modulacja mocy palnika ,czyli trzeba spalać paliwo na wyższej mocy .

Palnik jest jak odwrócony durszlak czym więcej otworów w nim zrobimy tym więcej wody trzeba naraz lać do środka żeby utrzymać wodę w durszlaku.

Do palnika wpychamy powietrze a utrzymujemy odpowiednie ciśnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki animuss, czyli te moje 30% dmuchawy może wystarczyć do szybszego wchodzenia (dochodzenia do wyższej mocy) kotła na obroty - jak przestanie gubić powietrze, spalanie może się zmniejszyć bo nie będzie dochodzić do schładzania powierzchni grzewczej tym lewym powietrzem

inaczej mówiąc: obecnie wyświetlane wartości nie oddają parametrów prawidłowej pracy, bo jeżeli do 100% gorącego powietrza ogrzanego w procesie spalania dodamy 50% zimnego, puszczonego dołem palnika, to piec musi się dłużej męczyć żeby złapać temp. zobaczymy po przeróbce

 

MacGyver, ja odpuszczam sobie wszelką zbędną elektronikę, do utrzymywania temperatury w pomieszczeniach wystarczą głowice termostatyczne na kaloryferach i zawór 4d który oczywiście mam, nie montowałem czujnika pogodowego ani pokojowego, moim czujnikiem pokojowym jest termometr na ścianie a pogodowym - ten za oknem. do kotła i tak się łazi kilka razy dziennie - z przyzwyczajenia, dla sprawdzenia pracy, dla raczenia się tym, że nic nie trzeba robić :) i wtedy można zmieniać ustawienia zaworu czy temp. zadanej

Edytowane przez +TOF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Animuss jak zwykle mądrze pisze, sporo wyłapał mi błędów w instalacji, więc warto jeszcze raz nasz wątek prześledzić

 

Kolego TOF jeśli chodzi o elektronikę to pewnie kwestia wygody i przyzwyczajenia, może na początku nie jest to tak istotne, choć pewne podstawy warto mieć (głowice termostatyczne) . A potem z czasem kiedy kocioł będzie dla nas już "czytelny" zawsze o takiej wygodzie można pomyśleć.

Na razie naszym priorytetem jest zoptymalizować wydajność ( spalanie w stosunku do ciepła) , mnie po wspólnej "pracy" z Kolegami z Forum :) udało się zejść jak pisałem do 15kg/24 Tobie życzę jeszcze lepszych wyników :)

Kolega Poltowski bardzo fajną myśl podał, chodzi o tą korekcję temperatury np nocą , będę chciał to na pewno wypróbować, bo skoro mamy taki zaawansowany sterownik warto z jego funkcji korzystać

 

Poza tym będę też montował kominek ( sporo mam własnego drzewa) więc wtedy będę też myślał nad oszczędnościami nie pogarszając sobie komfortu mieszkania :)

Edytowane przez MacGyver1985
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ekspert daje kilka możliwości np. korekcja temperatury kotła to jedno a korekcja pracy modułu to jeszcze co innego. a co do termostatów i panelu pokojowego to jedno drugiego nie wyklucza a raczej dopełnia , przynajmniej ja tak uważam bo pomimo założonych termostatów dołozyłem do mojej instalacji regulator pokojowy i teraz mam podstawową i kompletną kontrole temperatury w domu. spadek zużycia opału zaobserwowałem znaczny i tyle . termostat pilnuje żeby w dzień było 22st. a w nocy 20. zwykły termostat tego nie zrobi. obnizenie cieczy na kotle w pewnym sensie ale nie do końca. i trzeba też pamiętać że to nie piecyk kuchenny. co ma dużą bezwładność którą trzeba mieć na uwadze i starać sie wyregulawać obiekt w miare możliwości jak najdokładniej , najefektywniej i przedewszystkim najtaniej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

roomster , moim zdaniem , ma małą możliwość konfiguracji.jest to najslabsze ogniwo sterownika ekspert. kupiłem go co prawda, ale uwierzcie mi jak się zdziwiłem jak się zorientowałem że w mojej konfiguracji (3d + siłownik na powrocie) nie sprawuje on żadnej funkcji wykonawczej. mogę co jedynie sobie temperaturę pieca sprawdzić. po małej korespondencji z pracownikiem firmy elster, zaproponował modernizację instalacji. ciągnąłem go za słówka, ale nie napisał że ich pokojówka ma luki. roomster jest dedykowany tylko do zaworu 4d i temperaturę obwodu steruje siłownikiem.tak wygląd praca przy włączonym module. natomiast ,z wyłączonym modułem roomster steruje pompą co na zasadzie start / stop. w twoim przypadku mcgyver , to będzie duży wydatek bo musiałbyś kupić moduł i siłownik i roomster. a to wszystko możesz uzyskać za ok 100zł kupując panel który możesz wpiąć na pompę co. i tyle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

+tof na początku doprowadz piec do takiego stanu gdzie będziesz dokładnie spalał węgiel a dopiero póżniej wypracuj technikę spalania.

 

forumowicz timon120777 napisał:

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?190001-Kocio%C5%82-Witkowski-KMB-RB-Plus-25kW-ze-sterownikiem-Titanic-ustawienia-opinie/page11

 

 

nie namawiam nigdy do swoich racji- staram się tylko opisać jak ja to widzę i jak ja swój kocioł prowadzę. czasem podpieram się też doświadczeniem moich kolegów z forum którzy mają więcej wiedzy ode mnie w tej materii.

 

chyba najlepiej to ocenił Pasiu&Moniś czyli kompromis

 

ja na poczatku też chciałem aby kocioł szybko zadaną osiągał i stał w podtrzymaniu godzinami.

robiłem również test i puściłem kocioł z takimi ustawieniami podtrzymania że potrafił w nim być 12-16 godzin. efektem był taki syf w wymienniku jak po miesiącu bez czyszczenia i w końcówce testu przegrzanie rury palnika do wartości wywalenia alarmu i wygaszenia kotła.

 

teraz praktycznie sie nie odstawia i pracuje wokół zadanej według algorytmu sterownika. są i tacy co ustawiają nawet w dwustanie moc na tyle niską aby kocioł bardzo długo dochodził i odstawiał się jedynie na bardzo krótko a czasem w duże mrozy kocioł potrafi pracować kilka dni nie osiągając zadanej. z pomiarów ciepłomierzem wynika że przy tak prowadzonym kotle nawet na bardzo małej mocy można wycisnąć naprawdę przyzwoitą sprawność powyżej 70% a to doskonały wynik moim zdaniem.

 

jakby się uparł by poszukać odnośnika to można by to porównać do próby podjechania autem pod sporą górkę.

jedna próba to jechać z pedałem wciśniętym w podłogę przez chwilę by auto się rozpędziło a potem na luz i czekanie prawie do zatrzymania. niby auto się toczy ale zwalnia, energia się gdzieś rozłazi, silnik pracuje na jałowym(podtrzymanie w kotle) i spala paliwo bez efektów pozytywnych dla tej wspinaczki. trzeba więc znów zapiąć bieg i cisnąć pedał i znów się rozpędzić

druga próba to podjazd wybierając taki bieg i takie obroty silnika aby jechac ze stałą nawet niewielką prędkościa i podjachac pod górkę płynnie na raz.

niech każdy wybierze co woli.

 

niezależnie jednak od wyboru ważne jest aby spalanie było prawidłowe czyli bez niedopału i bez dużych spieków, oraz z przyzwoitą temperaturą spalin aby nie słać ciepła w atmosferę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno będę od jutra eksperymentował z korekcją w ekspercie. Napisze co ustawiłem i po paru dniach czy coś zauważyłem.

Jeśli chodzi auraton 3013 to rozumiem, że kiedy chce obniżyć temperaturę "odcina" na jakiś czas pompę, a jak to ma się do sterowania pompą przez eksperta ?

Natomiast co do moich głowic, one też są regulowane więc myślę, że dam radę ustawić co trzeba ?!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mcgyver zadaj sobie pytanie czy temperatura ci odpowiada i czy spalanie jest do zaakceptowanie. jezeli jest ok to poco ruszać. ja miałem bardzo konkretne wyobrażenia mojej instalacji, sam ją zrobiłem i mam dokładnie to co chciałem , po drodze miałem przygody (np. roomster) ale dałem rade
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno zacznę od korekcji na sterowniku :) jeśli spalanie utrzyma się tzn będzie oscylować ok 0,5 t na miesiąc to będę bardzo zadowolony , więc kombinować nie będę jak tak będzie. Tym bardziej, że jak pisałem pojawi się kominek z DGP, wtedy będę musiał jakoś to zgrać, żeby się nie przegrzać :)

Plus jest taki, że jestem już bardziej świadomy instalacji, a to cieszy

Edytowane przez MacGyver1985
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...