Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Podłogówka + kaloryfery = problem...


vitia

Recommended Posts

(...)(oczywiście musisz cały czas brać pod uwagę to że, jak pisałem wcześniej, im wyższa temp. z kotła tym bardziej będzie zdławiony zawór na powrocie z OP i odwrotnie, im niższa temp. z kotła tym bardziej ten zawór będziesz otwierał).

 

Nie znam się, więc nie odbierz proszę tego jako wymądrzanie się. Ale czy nie właśnie na odwrót?

Miałem otwarty powrót na ok. 90% i dopiero przy utrzymywaniu stale 80st. było ok.

Teraz przy zmniejszonym przepływie, już przy 50-60 stopniach jest ok. Mówiąc "ok" ma na myśli, że i góra (grzejniki) i dół (OP).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się, więc nie odbierz proszę tego jako wymądrzanie się. Ale czy nie właśnie na odwrót?

Miałem otwarty powrót na ok. 90% i dopiero przy utrzymywaniu stale 80st. było ok.

Teraz przy zmniejszonym przepływie, już przy 50-60 stopniach jest ok. Mówiąc "ok" ma na myśli, że i góra (grzejniki) i dół (OP).

 

Nie, nie jest odwrotnie.

 

Stopień otwarcia tego zaworu zależy od kilku czynników: m.in. temperatury źródła ciepła oraz wielkości (mocy) instalacji OP (ilości, długości oraz średnicy pętli grzewczych).

Nie wiem jak masz ustawiony teraz ten zawór ale w sytuacji gdy wcześniej miałeś na piecu 80-90st. C ten zawór powinien być początkowo bardzo mocno zdławiony (być może nawet i do 10% otwarcia) a temp. na zasilaniu OP powinna być na akceptowalnym poziomie 35-40st. C.

 

Gdybyś wówczas zmniejszył temp. na kotle, bez zmiany ustawienia zaworu powrotnego z OP (ten sam przepływ), proporcjonalnie zmniejszyłaby Ci się temperatura na zasilaniu OP i aby podwyższyć temp. do wartości jaka była przed zmianą, musiałbyś zwiększyć przepływ przez ten zawór czyli bardziej go otworzyć.

 

Znam te przypadki z codziennej praktyki, teraz jak sezon grzewczy jest już w pełni mamy sporo zapytań od inwestorów w kwestii niepoprawnej pracy takiego układu - najczęściej z uwagi iż większość instalatorów także nie do końca rozumie zasadę ich działania, Twój przypadek jest bardzo popularny jako błąd/niedociągnięcie fachowca, drugi błąd to podpięcia takiego układu pod kocioł kondensacyjny który zazwyczaj powinien pracować na niskich temperaturach, wówczas wyregulowanie takiego układu jest bardzo trudne a przy większych OP wręcz niemożliwe - efektem jest niska, niewystarczająca temp. zasilania OP.

 

Kiedy zdławiłeś zawór OP odzyskałeś część ciśnienia i zaczęły grzać Ci grzejniki na górze.

 

Cieszę się że poradziłeś sobie z problemem...

Edytowane przez K*herm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,jestem nowy tu na forum i podpinam się pod temat,a jeśli nie dobrze to proszę mi wskazać gdzie moge zadać pytanko.Jestem na etapie układania rur(robie samemu narazie wiadomo oszczędności)Na dole ma być jeden kaloryfer łazienka,dwa w garażu,reszta podłogówka ok 5 obwodów,na górze mam wyprowadzone rury na grzejniki 4 szt i na pionie wstawiony trójnik do rozdzielacza który miałby rozdzielać na podłogówkę3obwody.Pytanie brzmi czy powinienem założyć dwa rozdzielacze z pompami ,zaworami trójdrożnymi ,regulatorami,czy założyć na dole porządny rozdzielacz,o jeden obwód większy i wyprowadzić tym obwodem zasilanie na górę do podłogówki,na górze prosty rozdzielacz z rotametrami ,i rozdzielenie na 3 obwody.Czy lepiej do każdego obwodu podłączyć zawór rtl?Piec będzie na paliwa stałe.

 

Jak grzejniki to rozumiem że temperatura z kotła będzie zbliżona dla instalacji grzejnikowej czyli około 60-70st. C

 

W taki układzie bezapelacyjnie dwa oddzielne rozdzielacze OP + grupy mieszające z trójdrogowym zaworem termostatycznym. W zależności od mocy instalacji OP średnica rur dochodzących do grup mieszających/rozdzielaczy powinna być nie mniejsza niż 20 mm (a może nawet i 25 mm - może kiedyś będziesz chciał rozbudować instalację OP).

 

Ucząc się na kłopotach kolegów z forum, związanymi regulacją układów mieszających o innej konstrukcji (patrz korespondencja z "vitia"), polecam Ci układ mieszający wykorzystujący w swojej konstrukcji trójdrogowy mieszający zawór termostatyczny, prosta regulacja/nastawa temp. zasilania pętli OP:

 

Patrz od strony 8, strony wcześniejsze to układ mieszający który posiada kolega "vitia"

 

http://pl.kan-therm.com/kan/upload/KAN_instrukcja_grup_pompowych_PL-05-2014.pdf

 

Cennik (strona 252, kod katalogowy: K-803003): http://pl.kan-therm.com/kan/upload/cennik-op.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnica do trójnika i do rozdzielacza to 28mm, do kaloryferów 15. Ale zmniejszenie przepływu zaworem do OP nie daje efektu. Natomiast wyłączenie pompy OP i owszem. Jakby pompa w rozdzielaczu mieszała wodę w całym układzie.

 

Ustawienie pompy przy piecu na 3, a na rozdzielaczu na 1 nic nie dało. A na piecu mogę mieć 30 lub 90, nie zmienia to niczego.

 

A może zawór powrotny z OP powinien być mocniej przymknięty? Czy to ma jakiś wpływ? Teraz jest otwarty na ok. 3/4.

Moim zdaniem koledzy Ci juz napisali masz pompke za trojnikiem i pcha wode w podlogowke. Jeśli masz dwa krocce zasilające w piecu to najtaniej będzie wyciąć trojnik i dac osobne rurki dla podlogowki i grzejnikow.Jeśli nie masz to musisz dołożyć pompke i zawór zwrotny bo wygląda na to,ze masz duże opory na pętli grzejnikowej, może stare grzejniki pozapychane,moze masz kryzy na grzejnikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

A jeszcze takie pytanie - zakładając OP miałem na uwadze m.in. małe dziecko bawiące się w pozycji leżącej i fakt, że w innych domach gdzie takowe było mi dane widzieć, podłoga była ciepła. U mnie jest "nie zimna". Wyraźnie czuć różnicę między polami nieogrzewanymi (tam gdzie meble kuchenne mają być np.) a resztą. Ale nie jest taka jak w innych znanych mi domach. Oczywiście jestem w stanie podkręcić temperaturę na piecu czy zawór powrotny na OP. Ale tu wracam do punktu wyjścia tematu. Tzn, gdy podłoga jest wyraźnie ciepła w dotyku, mam zdecydowanie za ciepło w domu (ok 24st).

 

Jak to powinno wyglądać? Czy podłoga powinna być wyczuwalnie ciepła czy "nie zimna" jest ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze takie pytanie - zakładając OP miałem na uwadze m.in. małe dziecko bawiące się w pozycji leżącej i fakt, że w innych domach gdzie takowe było mi dane widzieć, podłoga była ciepła. U mnie jest "nie zimna". Wyraźnie czuć różnicę między polami nieogrzewanymi (tam gdzie meble kuchenne mają być np.) a resztą. Ale nie jest taka jak w innych znanych mi domach. Oczywiście jestem w stanie podkręcić temperaturę na piecu czy zawór powrotny na OP. Ale tu wracam do punktu wyjścia tematu. Tzn, gdy podłoga jest wyraźnie ciepła w dotyku, mam zdecydowanie za ciepło w domu (ok 24st).

 

Jak to powinno wyglądać? Czy podłoga powinna być wyczuwalnie ciepła czy "nie zimna" jest ok?

Rozszczelnij okna to będzie ciepła a tak na poważnie to jak masz dużo podłogówek to nic na to nie poradzisz duża powierzchnia grzewcza dom dobrze ocieplony nie grzej wogóle w nocy tylko w dzień to podłogi będą troche cieplejsze a zbyt ciepła podłoga tez nie jest dobra dla zdrowia .

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Się domyślam, że nie jest za dobrze zbyt ciepło. Nic "zbyt" nie jest dobre :) A że mam kłopoty z "uczuciem ciężkości nóg", to tym bardziej. Chciałem jednak porównać, jak to się ma wg wzoru, statystyk.

 

Mam ocieplony dom 10cm styropianu. Nisko, bo tylko 2,2m. Okna nowe, trójszybowe i dosyć porządne, się mi wydaje. To z pewnością wpływa na powyższe, no ale nie będę przecież robił jakiś cudów z wyziębianiem i grzaniem na maksa na przemian.

Ten temat raczej po to by zaspokoić moją ciekawość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Się domyślam, że nie jest za dobrze zbyt ciepło. Nic "zbyt" nie jest dobre :) A że mam kłopoty z "uczuciem ciężkości nóg", to tym bardziej. Chciałem jednak porównać, jak to się ma wg wzoru, statystyk.

 

Mam ocieplony dom 10cm styropianu. Nisko, bo tylko 2,2m. Okna nowe, trójszybowe i dosyć porządne, się mi wydaje. To z pewnością wpływa na powyższe, no ale nie będę przecież robił jakiś cudów z wyziębianiem i grzaniem na maksa na przemian.

Ten temat raczej po to by zaspokoić moją ciekawość.

 

Ja mam 100procent podłogówki ogrzewanie chodzi od 6rano do 20 gdy rano wstaje mam ciepłą podłoge przez noc temp.spada o 1 stopień lepiej się śpi przynajmniej mnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Powalczyłem z tematem i wydawało mi się, że już spokój...

 

Zauważyłem, że podłogówka rozgrzewa się nierównomiernie. Chciałem sprawdzić nastawy na rotometrach i - tam gdzie powinny być 3l (pętla 90m, nadłuższa) da się ustawić maks 2l. Podobnie przy drugiej pod względem długości - 75m, powinno być nie całe 2,5, powyżej 2 nie podskoczy. Pozostałe pętle ok, mieszczą się w 2l więc jest ok.

 

Czy przyczyną mogłoby być zapowietrzenie? Dziwne by było, bo z odpowietrzników leje się woda. Ale jeśli jednak, to jak skutecznie to odpowietrzyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłoga "nie zimna" dająca efekt komfortu cieplnego w pomieszczeniu to kwintesencja poprawnie zaprojektowanego, wykonanego i eksploatowanego ogrzewania podłogowego. Sytuacja (inwestycje) gdzie podłoga była wyczuwalnie bądź nadmiernie ciepła może być oznaką przewymiarowanej instalacji, zbyt wysokich parametrów zasilania OP itp.

 

3 litry w pętli OP o długości 90 mb. przy średnicy 16x2 mm to już dość sporo, w rozdzielaczach KAN-therm stosowane są przepływomierze o zakresie 0 - 2,5l i to w zupełności wystarcza.

Nierównomierne nagrzewanie się OP może być skutkiem niepoprawnej regulacji hydraulicznej. Zapisz/zapamiętaj sobie obecne ustawienie i spróbuj zdławić jeszcze pętle najdłuższą.

Nierównomierne nagrzewanie się pomieszczeń to także kwestia ich różnych obciążeń cieplnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno najdłuższą . Ona ma największe opory.

 

Rzeczywiście, w realu ponoć uzyskuje tam około 2 l/min, więc może najlepszym wyjściem będzie pozostawienie sytuacji taka jaka jest, tym bardziej że z tego co pisze Vitia, temperatury w pomieszczeniach są uzyskiwane bez problemów i bez konieczności przegrzewania podłogi.

 

Można spróbować jeszcze podkręcić bieg pompy obiegowej lub zwiększyć stopień zmieszania wody zasilającej OP - podnieść temp. zasilania pętli OP. Można to zrobić zwiększając przepływ z układu mieszającego z powrotem do pieca (dolny zawór regulacyjny powrotny, znajdujący się tuż pod pompą układu mieszającego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...