Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

5-6 osobowy domek szkieletowy


siwy211

Recommended Posts

Witam, w przyszłym roku przymierzam się do rozpoczęcia budowy domu dla 5-6 osobowej rodziny. Wybrałem sobie jeden projekt który sukcesywnie modyfikuje by dostosować go do swoich potrzeb. w tym momencie wygląda to tak:

 

Doł.jpgGóra.jpg

 

Projekt inspirowany: adonis2.jpg

 

INFO DO PROJEKTU:

Nie zwracajcie uwagi na grubość ścian i brak kominów to będzie dodane później jak zajmie się tym profesjonalista.

Kominek będzie znajdował się na środku domu w salonie na ścianie od wiatrołapu.

Lukarna będzie tylko jedna nad wejściem do domu. Reszta to okna dachowe i zwykłe.

 

Dom chciałbym zrobić zbliżając go parametrami do domu pasywnego lub jeśli będzie to za drogie to do domu energooszczędnego.

W domu planuje:

- wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła

- nieduży kominek na środku domu (bez płaszcza wodnego i systemu DGP)

- piec na ekogroszek/pelet

- może gruntowy wymiennik ciepła (zależy od efektywności/kosztów)

 

Na budownictwie się nie znam ale troszke czytałem. Na początku chciałem dom murowany budowany systemem gospodarczym, ale jak natknąłem się na informację o domach szkieletowych prefabrykowanych to zastanawiam się czy nie lepiej by było dać to do zrobienia jednej firmie do stanu developerskiego.

 

Jak pisałem wcześniej chciałbym dom ciepły zwłaszcza że podobno jest możliwość otrzymania dotacji 30 lub 50 tys zł na budowę ( nie wiem ile z tym walki i czy się opłaci bawić w te dofinansowania). Na pewno chce żeby koszty jego utrzymania nie były wysokie (jak chyba każdy) ale ponieważ nie posiadam dużego zaplecza finansowego nie wchodzi w grę budowa za ponad 400 tys. zł gdzie jego energooszczędność będzie się zwracać 20-30 lat.

 

Dom na razie ma wymiary jakie ma ale jak koszty budowy będą za wysokie (jeszcze nie był wyceniany) to będzie zmniejszany, może nawet garaz wywalony, choć by było szkoda.

 

 

Moje pytania to:

1. Czy ten projekt ma sens jeśli chodzi o rozmieszczenie pomieszczeń?

2. Czy jest sens robienie go w technice szkieletowej/prefabrykowanej czy może lepiej postawić murowany?

3. Czy faktycznie domy szkieletowe są tańsze w budowie niż domy murowane?

4. Czy opłaca bawić się w budowę systemem gospodarczym czy lepiej dać to jednej firmie pod opiekę? A jeśli lepiej firmie to czy znacie jakąś sensowną w łódzkim?

5. Jak koszt budowy do stanu developerskiego?

6. Jak można zmniejszyć koszty budowy (przydatne triki)?

 

No to by było na tyle. Będę wdzięczny za każdą sensowną sugestię :)

Edytowane przez siwy211
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Moje pytania to:

1. Czy ten projekt ma sens jeśli chodzi o rozmieszczenie pomieszczeń?

2. Czy jest sens robienie go w technice szkieletowej/prefabrykowanej czy może lepiej postawić murowany?

3. Czy faktycznie domy szkieletowe są tańsze w budowie niż domy murowane?

4. Czy opłaca bawić się w budowę systemem gospodarczym czy lepiej dać to jednej firmie pod opiekę? A jeśli lepiej firmie to czy znacie jakąś sensowną w łódzkim?

5. Jak koszt budowy do stanu developerskiego?

6. Jak można zmniejszyć koszty budowy (przydatne triki)?

 

No to by było na tyle. Będę wdzięczny za każdą sensowną sugestię :)

 

1. Troche mało ścian nośnych na parterze, trzeba będzie zrobić jakieś podciągi dla oparcia belek stropowych

2. Szkieletowy ale stawiany na miejscu budowy (prefabrykaty mnie jakoś nie przekonują)

3. I tak i nie....Dom szkieletowy zbudowany za te same pieniądze co murowany będzie dużo bardziej energooszczędny...więc w sumie tańszy

4. Ja dałem zrobić cały dom jednej firmie i bardzo tego żałuję....o konstrukcji drewnianej mieli pojęcie, ale instalacje i pokrycie dachowe to jedno wielkie nieszczęście-> sprawa trafiła do sądu......więc polecam brać ekipy wyspecjalizowane w swoim fachu (wyjątkiem są oczywiście duże firmy które mają odpowiednio przeszkolone ekipy na każdy etap....no ale to są bardzo drogie inwestycje)

5. Od około 2000zł w górę za w miarę przyzwoite materiały

6. Jak najwiecej robić samodzielnie. Nie oszczędzać na drewnie konstrukcyjnym, a resztę materiałów można kosztowo redukować, nie tracąc dużo na jakości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 - moje osobiste uwagi do układu pomieszczeń:

-przejście z domu do garażu przez spiżarnię i kotłownię - długa droga, dużo zakrętów, a nie zawsze wraca się do domu z zakupami żeby je od razu do spiżarni zanosić. W dodatku dalego do wiatrołapu - gdzie zwykle się zdejmuje buty, kurtki itd - trzeba przejść z garażu przez cały parter prawie.

-Czy pomieszczenie zwane kotłownią będzie potrzebne jako niezależny byt? Moze wystarczy połączyć z pralnią?

-bardzo długi korytarz na piętrze

-początek schodów na piiętrze zaraz przy drzwiach do łazienki - szczególnie istotne jak np ktoś w nocy zaspany zrobi o krok za daleko.

To tyle narzekania na chwilę obecną.

2 - ja bym robił szkieletowy, nie wiem jak wygląda sprawa z gotowymi prefabrykatami (rozumiem że mowa o gotowych ścianach z okładzinami itd), u mnie robili na miejscu (tzn przyjechały puste kratownice i potem je wypełniali i obijali) i wydaje się że działa to w porządku.

4 - moim zdaniem dobrze jest zlecić jdnej ekipie jakiś konkretny etap (np jak u mnie SSZ) a dalsze prace już zlecać specjalistom lub robić samemu. Niestety z łódzkiego nie mogę nikogo polecić, u mnie robiła ekipa ze śląskiego.

5 - mój dom szkieletowy budowała ekipa "kompleksowo podstawowo" tzn do SSZ, oczywiście bez fundamentu. ok 120m2 powierzchni użytkowej + garaż, cena SSZ bez fundamentu ok 210tys (na ścianach wełna 20cm i styropian 15cm, skosach 35cm wełna, okna drewniane 3 szybowe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czy ten projekt ma sens jeśli chodzi o rozmieszczenie pomieszczeń?
Małe roszady, i będzie git .. schody, proste.

Może być antresola,

2. Czy jest sens robienie go w technice szkieletowej/prefabrykowanej czy może lepiej postawić murowany?

3. Czy faktycznie domy szkieletowe są tańsze w budowie niż domy murowane?

Tańsze i nie tańsze .. w tej samej cenie można więcej w szkielecie zdziałać i nie oszczędzać na pewnych sprawach. Ponieważ odpada dużo babrania się w mokre roboty.

 

4. Czy opłaca bawić się w budowę systemem gospodarczym czy lepiej dać to jednej firmie pod opiekę? A jeśli lepiej firmie to czy znacie jakąś sensowną w łódzkim?
Kwestia dobrego projektu .. oraz opieki technicznej projektanta odnośnie projektu.

Jeśli dostaniesz do ręki rys.. jak co zrobić to będzie Ci dużo łatwiej.

 

6. Jak można zmniejszyć koszty budowy (przydatne triki)?

 

No to by było na tyle. Będę wdzięczny za każdą sensowną sugestię

Na to też ma się lekarstwa :)

Dom z dachem postawisz w ciągu tygodnia .. sam. Tylko dobry projekt i dobra opieka techniczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę wasze sugestie projekt teraz wygląda tak:

dom.28.11.gora.jpgdom.28.11.dol.jpg

 

  • Dom zwężony i teraz ma wymiary 10mx9m.
  • Pralnia będzie wsadzona luźnie do łazienki lub do kotłowni (kwestia ustalenia).
  • Przejście z garażu do domu będzie używane sporadycznie więc 2 zakręty musimy jakość znieść. Poza tym w kotłowni prawdopodobnie będzie jakaś szafa gdzie będą zostawiane ciuchy/buty żeby nie paprać w spiżarni. Można by zrobić miedzy spiżarnią małe pomieszczenie z którego było by wejście do kuchni/i spiżarni ale z narzeczoną doszliśmy do wniosku ze szkoda nam m2 na takie pomieszczenie.
  • Korytarz na górze zmniejszony do minimum a przejście na strych przez duży pokój. Jeśli w przyszłości będzie potrzeba zagospodarowania strychu jako pokoju sypialnego czy innego używanego często to wtedy w małżeńskim pokoju likwidujemy zabudowaną szafe i przedłużamy cały korytarz kosztem tego pokoju.
  • Wejścia do pokojów poprawione by w nocy przypadkiem nie zjechać po schodach.
  • Kominek prawdopodobnie będzie na ścianie od kotłowni. W jednym kominie 2 kanały (piec i kominek) to tez chyba jakaś oszczędność.
  • Salon dość spory i chyba będzie trzeba mu jakąś kolumienkę postawić by wszystko się nie zawaliło ale to zadanie dla projektanta.

 

1. Co myślicie?

2. Do jakiego stanu wskazane jest by firma budująca szkielet wykańczała dom? Czytałem że w domach drewnianych są pewne detale które wykonuje się inaczej niż w murowanych. Jeśli zdecyduje się na wiele ekip to nie chciał bym słyszeć "Panie kto Panu tak spier*olił, wszystko trzeba poprawiać". Chodzi o to by robota każdego była tak jak by nie zależna od tego co zrobili poprzedni.

Przykład: Ekipa stawiająca dom powinna ocieplić dach i wylać posadzki ponieważ jest to specyficzna praca i lepiej zostawić to profesjonalistom zajmującym się tylko tym.

3. Jakie ogrzewanie macie w swoich szkieletowych domach?

4. Jak wygląda kWh/m2 w waszych domach? Czy faktycznie roczny koszt co i cwu jest dużo niższy niż w przypadku domów murowanych?

5. Czy komuś udało się dostać te 30k czy 50k z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska?

 

Ps. Dzięki za odpowiedzi i rady :)

 

Pozdrawiam

Edytowane przez siwy211
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 - Kotłownia, pralnia, łazienka - Teraz doczytałem że bedzie kocioł na paliwo stałe - znaczy pomieszczenie raczej brudne więc na pralnię, czy trzymanie rzeczy raczej bym go nie przeznaczał. tym bardziej nie robiłbym koŧłowni "przechodniej" - proponuję wejście tylko od garażu a przejście z garażu do spiżarni.

Czy przejście dom-garaż będzie używane sporadycznie - to już zalezy od zwyczajów, ale mnie doświadczenie uczy że częsciej korzysta się z tego przejścia niż z głównego wejścia (wjeżdza się autem do garażu i stamtąd wchodzi do domu). Druga sprawa - wydaje mi się że 2 osobne miejsca do trzymania kurtek i butów może skutkować bieganiem po domu i szukaniem "tych konkretnych butów". W moim domu rozwiazane to jest w ten sposób że wiatrołap sąsiaduje z garażem więc przez niego jest przejście do domu.

Pomysł ze strychem nad garażem w porządku moim zdaniem, można by go wstepnie zagospodarować np jako garderobę, ewentulanie dodatkwoą łazienkę przy sypialni małżeńskiej - to tylko propozycja, osobiście pewnie bym nie robił trzeciej łazienki ze względu na koszty.

Schody lepiej, można się zastanowić czy zabiegowe to na pewno dobry pomysł - ja jestem ich przeciwnikiem.

2 - W moim domu całe ocieplenie ścian i dachu robiła ekipa stawiająca dom (do etapu paroizolacji), ale wylewki już robił lokalny polecony wykonawca.

3 - U mnie będzie do ogrzewania kondensat dwufunkcyjny gazowy, grzejniki naścienne, po namysle całkowicie zrezygnowaliśmy z podłogówki.Jako ogrzewanie dodatkowe kominek z rozprowadzeniem ciepłego powietrza na piętro i do pokoju na parterze.

4 - Tutaj jeszcze nie wiem jak wychodzą koszty bo nawet nie mam gazu. Póki co jest dobrze, bez ogrzewania utrzymuje się 10-12 stopni wewnątrz (przy ok 0 na zewnątrz) więc raczej dobrze trzyma ciepło.

5 - Tutaj również po namyśle zrezygnowaliśmy ze starania się, dużo formalności, konieczność wzięcia kredytu w określonym banku, nie planowaliśmy również dubować domu spełniającego wymagania - bez rekuperacji. Szalę przeważyła dodatkowo świadomośc że tych pieniędzy w rzeczywistości jest mniej - trzeba od tego odliczyć podatek dochodowy i wszystkie opłaty (inspekcja projektu, inspekcje w trakcie realizacji, badania). Z drugiej strony jeżeli i tak planujesz budować dom spełniający wszystkie wymagania to można o tym pomyśleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie planowaliśmy również dubować domu spełniającego wymagania - bez rekuperacji.
Rekuperacja być musi, lub coś podobnego, inaczej to jest samooszukiwanie się, proszenie się tylko o kłopoty, nie wierzę że ktoś karnie będzie trzymał w domu 40-50% wilgotności przy +20st..

nie wierzę .. lekko jest 60-70% znaczne wymagania dal paroizolacji.

Bez rekuperacji, oraz wcześniej próby szczelności nawet nie ma co zabierać się za budowę. Pakowanie się w "grawitacyjną" to bez sens.

Będziesz miał jedno małe skrzydło cały czas otwarte, reszta rozszczelniona ? nie wierzę ... wszytko będzie pozamykane .. niech kiśnie.

A wietrzenie raz na jakiś czas :lol2: Ludzie kupują szczelne okna bo myślą że tak zaoszczędzą :lol2: tylko że trzeba albo wyciągać później uszczelki z okien albo, rozszczelnić.

 

4 - Tutaj jeszcze nie wiem jak wychodzą koszty bo nawet nie mam gazu. Póki co jest dobrze, bez ogrzewania utrzymuje się 10-12 stopni wewnątrz (przy ok 0 na zewnątrz) więc raczej dobrze trzyma ciepło
przy tej temp powinien trzymać koło 20 st ..

Tak że jest jeszcze o co walczyć ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekuperacja być musi, lub coś podobnego, inaczej to jest samooszukiwanie się, proszenie się tylko o kłopoty, Tak że jest jeszcze o co walczyć ..

 

Zgadza się, brak rekuperacji wiąże się z dodatkowymi komplikacjami i zwiększonym kosztem ogrzewania, Zdaję sobie również sprawę z konieczności umożliwienia napływu powietrza. W obecnej wersji zrealizowane jest to razem z rozporowadzeniem ciepłego powietrza z kominka - powietrze zaciągane jest z zewnątrz i przechodzi przez wkład akumulacyjny - zobaczymy jak to rozwiązanie się będzie sprawować i ile dodatkowo trzeba bedize stosować mikrowentylacji. Dodatkowo dom jest w ten sposób zorobiony iż można stosunkowo niedużym nakładme pracy zainstalować częściową rekuperację - jest to wzięte pod uwagę, a życie zweryfikuje czy i jeśli to kiedy to zostanie dodane. Dodam tylko że oczywiście nikogo nie namawiam na rezygnację z rekuperacji.

 

przy tej temp powinien trzymać koło 20 st ..

Tak że jest jeszcze o co walczyć ..

 

Zapomniałem dodać że nie ma na razie drzwi między domem a garażem który jest średnio ocieplony - tylko 15cm wełny, myślę że tędy wiekszość ciepła ucieka. Z innej beczki - skąd dom nieuzywany i niedogrzewany ma mieć przy obecnej pogodzie 20stopni? Słońca nie ma żeby za dnia dogrzało, ciągle wiatrem ciągnie, no a dom szkieletowy nie ma takiej pojemności cieplnej żeby jeszcze trzymał z cieplejszych miesięcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z innej beczki - skąd dom nieuzywany i niedogrzewany ma mieć przy obecnej pogodzie 20stopni? Słońca nie ma żeby za dnia dogrzało, ciągle wiatrem ciągnie, no a dom szkieletowy nie ma takiej pojemności cieplnej żeby jeszcze trzymał z cieplejszych miesięcy.

 

Jeśli był budowany nie dawno, lata nie przeszedł, to nie ma nawet minimum zapasu energii.

Wszytko zależy od ilości okien, właśnie one muszą wyłuskać nawet minimum z tego co było.

Jest tu parę osób na forum co im temperatura nie chce się drastycznie zmniejszać.

Wylewka betonowa w szkieletowym jest, drewna też trochę w nim jest.

Może szału nie robi, ale drewno osiąga odrobinę gorszy wynik w pojemności cieplnej, wobec cegły pełnej. 0,38 kWh do 0,42 kWh dla cegły.

http://www.kluszewski.com.pl/59/pasywny-ze-slomy można i tak:)

 

Gdzie tkwi sukces ? w mocy którą trzeba dostarczyć aby utrzymać temperaturę w ryzach.

jak w stopce .. ~6 wat na 1m2 mocy przy -30 .. to przy -5 potrzeba 3 wat .. ciężko aby budynek nawet od najmniejszych przebłysków słońca nie trzymał temp.

Ale projektując go, stawiam na zyski wenętrzne, nie słońce. Przy średniej najzimniejszego miesiąca ma utrzymać temp bez ogrzewania aktywnego.

Szara woda, komp, gotowanie ..

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli byłby Pan zainteresowany bezpłatną wyceną bądź też chciałby Pan porozmawiać odnośnie projektu i możliwości budowy w danej technologii. Zapraszam do zapoznania się z naszą ofertą http://www.domikon.pl

Dzięki za zaproszenie na pewno w pewnym momencie skontaktuję się z Państwa firmą.

 

A wracając do tematu i porad to mam 2 zagadki które mnie zastanawiają.

1. Czytałem ostatnio o fundamentach i moje oko przykuły dwa rozwiązania:

a) płyta fundamentowa - 30 cm izolacji plus całe te zabezpieczenia przed wilgocią i na to wylewka która od razu jest pierwszym poziomem domu.

b) podłoga drewniana z pustką powietrzną - jak na filmie .

Sens działania płyty rozumiem, jest pełna izolacja od gruntu, zero mostków termicznych i cały dom jest takim swoim własnym termosem, co do podłogi z pustką powietrzną to dla mnie zupełna nowość.

Które z tych rozwiązań może być praktyczniejsze/sensowniejsze/bezpieczniejsze/tańsze?

 

2. Ogrzewanie (temat bez końca). Na pewno nie będzie elektryczne choć jest dużo pozytywnych opinii na ten temat (boje się skoków cen za prąd). Będzie na 95% piec na ekogroszek/pelet ALE... zrobić to na normalnej instalacji grzejnikowej czy zrobić to na ogrzewaniu podłogowym w całym domu (na piętrze również? Tak jak w pytaniu poprzednim... Które z tych rozwiązań może być praktyczniejsze/sensowniejsze/bezpieczniejsze/tańsze?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a) płyta fundamentowa - 30 cm izolacji plus całe te zabezpieczenia przed wilgocią i na to wylewka która od razu jest pierwszym poziomem domu.
Bardzo dobre rozwiązanie, pod Twój dość lekki dom, choć oszczędność tylko w masie ścian .. inne obciążenia = temu co w murowańcu.

Obciążenie stropu, obciążenie z dachu. No strop lżejszy to tyle lepiej.

 

2. Ogrzewanie (temat bez końca). Na pewno nie będzie elektryczne choć jest dużo pozytywnych opinii na ten temat (boje się skoków cen za prąd). Będzie na 95% piec na ekogroszek/pelet ALE... zrobić to na normalnej instalacji grzejnikowej czy zrobić to na ogrzewaniu podłogowym w całym domu (na piętrze również? Tak jak w pytaniu poprzednim... Które z tych rozwiązań może być praktyczniejsze/sensowniejsze/bezpieczniejsze/tańsze?
Pompa ciepła .. lub

http://www.ariston.com/pl/SGA_FB take skromne urządzenie .. w dobrze ogaconym domu da radę wszystkiemu.

https://www.google.pl/search?q=wodna+nagrzewnica+kana%C5%82owa&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=GYd8VNqFLuWS7Abn9YGwDA&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1364&bih=683 nagrzewnica kanałowa.

 

Polecam zgłębić lekturę standardu pasywnego ...

 

A jeszcze, mając dostęp do swojego drewna można piec 5kW który w zupełności starczy na wsie potrzeby...

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobre rozwiązanie, pod Twój dość lekki dom, choć oszczędność tylko w masie ścian .. inne obciążenia = temu co w murowańcu.

Obciążenie stropu, obciążenie z dachu. No strop lżejszy to tyle lepiej.

 

Czyli mam rozumieć ze opcja z płytą fundamentową jest korzystniejsza niż opcja B? I o co chodzi z tymi obciążeniami bo przyznam się że nie rozumiem.

 

Pompa ciepła .. lub

http://www.ariston.com/pl/SGA_FB take skromne urządzenie .. w dobrze ogaconym domu da radę wszystkiemu.

https://www.google.pl/search?q=wodna...w=1364&bih=683 nagrzewnica kanałowa.

 

W moim terenie ogrzewanie gazowe nie wchodzi w gre (dom będzię stawiany na wiosce lub małym mieście). Elektrycznego ogrzewania jak pisałem wcześniej jakoś się boje ze względu na nieprzewidywalność kosztów w późniejszym czasie, więc to odpada.

 

A jeszcze, mając dostęp do swojego drewna można piec 5kW który w zupełności starczy na wsie potrzeby...

 

Piecyk będzie na pewno. Na pewno będzie miał minimalną moc. Ale też na pewno nie będzie służył jako główne źródło ogrzewania bo za dużo z tym babrania się, a do tego w salonie nie chciał bym robić sobie kotłowni :)

 

Co do domów pasywnych to czytam cały czas ale boje się że koszty budowy takiego domu mogą być zbyt wysokie więc będę musiał wszystko jakoś wypośrodkować.

 

Jak już mniej wiecej wyjaśniłem moje podejście do tematu to jak z tym ogrzewaniem? Lepsze będą standardowe grzejniki czy ta podłogówka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wygląda kwestia dachu i okien w szczelnym domu bez wentylacji grawitacyjnej (tylko z mechaniczną)?

 

Na dachu będę prawdopodobnie kładł dachówkę cementową no i będzie tam tez kilka okien dachowych.

Jak sie ma szczelność budynku do:

1) Z tego co wyczytałem o wentylacji mechanicznej wynika że w sypialniach powinny być tylko nawiewy a nie wywiewy. Czy w związku z tym czy w oknach dachowych powinny być nawiewniki czy jakaś forma mikrowentylacji?

2) Gdzieś natknąłem się na wzmiankę że pod dachówką powinna znajdować się wentylacja połaci dachowej czy coś w tym stylu. Czy w przypadku maksymalnie szczelnego domu nadal się to stosuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wygląda kwestia dachu i okien w szczelnym domu bez wentylacji grawitacyjnej (tylko z mechaniczną)?

Można, wypadało by zastosować fix'y a pro forma jedno skrzydło w oknie z otwieraniem+ drzwi.

Dachowe też z jedno tyle.

1) Z tego co wyczytałem o wentylacji mechanicznej wynika że w sypialniach powinny być tylko nawiewy a nie wywiewy. Czy w związku z tym czy w oknach dachowych powinny być nawiewniki czy jakaś forma mikrowentylacji?
nie, full zamknięte.

Właśnie po to jest WM, oraz przy WM zgodnie z warunkami technicznymi, nie łączy się wentylacji.

2) Gdzieś natknąłem się na wzmiankę że pod dachówką powinna znajdować się wentylacja połaci dachowej czy coś w tym stylu. Czy w przypadku maksymalnie szczelnego domu nadal się to stosuje?

tak jak najbardziej, potrzeba wentylować, aby niedobitki pary wodnej, przedzierające się przez paroizolację, a docierające do wiatroizolacji /membrany mogły ujść w świat bez blokady.

 

Różnica między "zwykłym" domem a standardem pasywnym, to że bez WM nie można się obejść, za duże straty na wentylacji. Przez co trzeba dostarczać powietrze które ogrzewa się w wymieniiku ciepła od powietrza które jest usuwane. Szczelność domu wynika z tego że, na każde 0,6 wymiany powietrza strata to 5-10 W/K zależy od kubatury.

10 W/K to około 550 m3 . np mój dom na przenikanie przez : okna, drzwi, ściany, dach, piwnica. jest 32 W/K .. to pozwolenie aby dom był nieszczelny czy z grawitacyjną, to strata koło 150-180 W/K... czyli 500 / 600% tego co na przenikanie.

 

Ale trzeba mieć świadomość że, szczelna powłoka która nie puszcza pary wodnej w głąb+ bardzo dobra izolacja = wysoka temperatura powierzchni w pomieszczeniach.

Śmiało spełniając wymogi standardu( ani nie technologi) bo ta może być przeróżna .. od trzciny, po kostki słomy, wełnę drzewną, EPS'y, XPS'y itp można w takim domu przy -30 wyspać się w kącie. bo nigdzie nie jest zimniej na ścianie niż te 19st..

U mnie okna przy -18 mają temp +18 st ... to nawet 85% wilgotności przy + 20 nie jest w stanie wytrącić kondensatu. Czy się opłaca ? oczywiście .. bo nie potrzebuję ogrzewania wcale.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

A teraz małe pytanie dotyczące umiejscowienia czerpni WM.

Ostatnio skłaniam się ku fundamentom z pustką powietrzną crawl space.

pustka.jpg

Podobno jest to bardzo ciepłe i dość tanie rozwiązanie. Rzecz w tym że w tej pustce powietrznej (czyli pod samym domem) latem jest dość chłodno, za to zimną temperatura nie spada tam tak drastycznie jak na zewnątrz budynku.

Co myślicie żeby tam zrobić czerpnie. Było by to coś ala GWC przy czym był by totalnie bezkosztowy. Latem nie działał by jak klima to oczywiste ale zaciągana temperatura na pewno była by niższa niż z czerpni umieszczonej na ścianie. Za to zimną zaciągało by wyższą temperaturę co by mogło chronić rekuperator przez zamarznięciem.

 

Co myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...