Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

W domu mam instalację grzejnikową z wydzieloną podłogówką. Całość jest zasilana kotłem kondensacyjnym, podłogówka z zaworem termostatycznym w układzie jak poniżej.

Wydaje mi się, że pompa obiegowa (Grundfoss) ma za dużą temperaturę pracy, zasilanie z kotła ma ok, 45 stopni, podłogówka ok 35 (nie wiem dokładnie, zamówiłem termometry przylgowe to sprawdzę). Pompa obiegowa natomiast jest bardzo gorąca, można powiedzieć, ze nawet parzy. Czujnik z kapilarą od zaworu termostatycznego musiałem zainstalować na belce rozdzielacza bo jak był bliżej pompy to zamykał obieg bo rura w pobliżu pompy była bardzo nagrzana.

Czy taka temperatura pracy pompy jest normalna? Co może być przyczyną jej wysokiej temperatury?

podlogowka schemat2.jpg

Edytowane przez Duży Boban
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/195612-wysoka-temperatura-pompy-obiegowej-w-obiegu-pod%C5%82og%C3%B3wki/
Udostępnij na innych stronach

Jeśli pompka nie przetłacza wody i mieli w miejscu może się tak nagrzewać. Przyczyną może być zapowietrzenie lub zablokowanie przepływu. Najlepiej jakbyś wrzucił zdjęcia na bieżąco z instalacji w szczególności tego zaworu, którego nie jesteś pewien.

Przy poprawnej pracy pompka może być nieco cieplejsza. Wynika to z dostarczania do niej dodatkowej energii elektrycznej a ta nigdy w 100% nie jest zamieniana na energię mechaniczną. Różnica powinna być znikoma gdy woda przez nią przepływa i chłodzi.

Jakbyś wkleił zdjęcie tego układu, to by się wyjaśniło czym jest ten "zawór podpionowy".

Jest on kluczowy w obwodzie hydraulicznym podłogówki i prawdopodobnie zamknięty przy tych objawach.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Wrzucę zdjęcia wieczorem. Tak teraz myślę, że problemem jest ten zawór podpionowy. Zrobię próbę i odkręcę całkowicie zawór termostatyczny żeby nie mieszał z wodą powrotną i zobaczę czy temperatura pompy spadnie. Pokrętło tego zawory podpionowego strasznie opornie się przekręca, nie ma na nim żadnej skali.

Teoretycznie chyba rozgryzłem temat.

Mój zestaw wygląda tak jak na załączniku. Pominąłem na schemacie termostat bo on ma chyba tylko funkcję zabezpieczającą, nie zmienia nic w hydraulice.

Znalazłem opis regulacji na stronie Heimaiera:

"Regulacja zestawu powinna się odbywać przy nominalnej temperaturze zasilania z kotła.

W celu ustawienia należy całkowicie otworzyć zawór na bypasie i ustawić głowicę termostatyczną na żądaną temperaturę

zasilania ogrzewania podłogowego. Jeśli ta temperatura nie jest osiągana wówczas zawór na baypasie należy stopniowo

zamykać aż do momentu uzyskania wymaganej temperatury."

 

Odkręcę ten zawór "podpionowy" (u Heimeiere nazywa się on zawór ręczny Microtherm albo zawór ręczny na bypassie) i temperatura pompy powinna spaść bo nie będzie mielić w kółko. Dokładniejsza regulacja jak dotrą termometry przylgowe.

Popołudniu testy, podzielę się wynikami.

podlogowka czesci.jpg

Podepnę się pod temat, bo u mnie pompka też jest full gorąca i z Waszego opisu wiem, że mieli na pusto.

Problem u mnie drugi, że gdzieś podłogówka łapie mi powietrze (chyba o to chodzi), bo w naczynku brakuje wody a do tego po odpowietrzeniu (przepchnięciu wody i powietrza przez układ) zasysa gdzieś powietrze i po kilku godzinach powietrze znów jest w pompce. Odpowietrzanie samej pompki jak powinno się odbywać? Na wyłączonym obiegu czy włączonym na maxa?

Ten zawór podpionowy musisz ustawiać od maksymalnie otwartego. Jeśli belka nie jest w stanie osiągnąć temperatury nastawionej na głowicy termostatycznej to skręcasz ten zawór.

 

theme jakie naczynko? Wzbiorcze? Dopełniałeś wody?

W parterówce na otwartej instalacji teoretycznie pompka może zassać powietrze przy odkręceniu jej odpowietrznika. Lepiej wyłączyć, upuścić powietrza i włączyć. I co najwyżej powtórzyć.

Walczę z ustawieniami, na razie zdjęcia.

 

Mając zdjęcia, dopiero widać, że ten zawór "podpionowy" to zwykły regulacyjny.

 

Muszę Cię niestety zmartwić. Ktoś wpuścił cię na minę.

Ten "mieszacz" nie nadaje się do kondensata i niskich temperatur w obiegu zasilającym.

 

Pomijam fakt, że nie ma kompletnie regulacji, czyli sprzężenia zwrotnego do kotła.

 

Napisz coś więcej o instalacji, typ kotła, zastosowane termostaty, ilości powierzchni i pięter grzanych grzejnikami i podłogówką - postaram się coś podpowiedzieć jak to poprawić.

 

Pozdrawiam

GREGOR

 

theme jakie naczynko? Wzbiorcze? Dopełniałeś wody?

W parterówce na otwartej instalacji teoretycznie pompka może zassać powietrze przy odkręceniu jej odpowietrznika. Lepiej wyłączyć, upuścić powietrza i włączyć. I co najwyżej powtórzyć.

 

Naczynko 25L i bojler 250L. Naczynko montowane oczywiście w najwyższym punkcie, gdzie lustro wody w naczynku jest nad bojlerem. Wczoraj przelałem masę wody przez cały układ. Do tego otwierałem każdą pętlę w podłodze osobno i zamykałem. Każdym zaworem podczas dopuszczania wody kręciłem (otwórz - zamknij). Zeszło masę powietrza do naczynka i woda z sieci która była dopuszczana na podłogę wypchnęła je.

Tak mi się bynajmniej wydawało. Włączyłem piec i co się okazało - włączył się alarm przegrzania. Tak jakby w ogóle nie było wody ani w piecu ani w układzie.

 

Nie wiem o co chodzi. Wpadł do mnie wczoraj na 5 min człowiek, który to zakładał i wiedział że sam zgłupiał i na szybko nic nie wymyśli. W sobotę zrzucamy całą wodę z układu CO i sprawdzamy szczelność kompresorem.

Ile barów nabijać i jak długo musi utrzymać ciśnienie?

 

 

P.S. zamknąłem zawór zrzutu wody za naczynkiem (konie układu) i włączyłem dolewanie wody do układu CO. Odpowietrznik na bojlerze zadziałał. Dodam, że bojler jest 2-płaszczowy jeśli to robi jakąś różnicę.

 

P.S. 2 - zaraz pojadę i cyknę kilka fotek.

M

 

Napisz coś więcej o instalacji, typ kotła, zastosowane termostaty, ilości powierzchni i pięter grzanych grzejnikami i podłogówką - postaram się coś podpowiedzieć jak to poprawić.

 

Pozdrawiam

GREGOR

 

Kocioł Broetje WBS22C,zasobnik 120l, dom 170 m2, na poddaszu 3 pokoje z 1 grzejnikiem w każdym, łazienka z drabinką i podłogówką. Na parterze salon z 2 grzejnikami, pokój gościnny z 1 grzejnikiem i łazienka z drabinką. Na parterze są jeszcze 4 obiegi podłogówki (wiatrołap, korytarz, kuchnia i łazienka) ale w zasadzie są skręcone. Podłogówka grzeje tylko górną łazienkę, ewentualnie kuchnie. Są jeszcze 2 grzejniki we wiatrołapie i na korytarzu na piętrze ale są prawie zawsze skręcone. Wszędzie na grzejnikach zawory termoststyczne, w salonie bez głowic. W salonie jest też programator (chyba RTG, dzdykowany od Broetje) z czujnikiem temperatury wewnętrznej. Czujnik temperatury zewnętrznej na północnej ścianie na zewnątrz. Kocioł z pogodówką, krzywa grzania ustawiona na 1,06.

Nie wiele pomogę na podstawie tego opisu. Jak już zabierasz się za sprawdzanie szczelności to może jeszcze sitka filtrów sprawdź.

 

Sprawdzone. Lekko przybrudzone ale woda swobodnie może krążyć w układzie.

Swoją drogą zrzuciłem wczoraj całą lub prawie całą wodę z układu. Wlałem nową do pełna i znowu zrzuciłem. Ponownie nalałem i zacząłem kombinować z odpowietrzaniem. Ku mojemu zdziwieniu woda cały czas mętna od rdzy.

Odpowietrzanie skończone małym sukcesem, bo udało mi się doprowadzić do sytuacji gdzie, podłoga, pompka CO i jak sądzę wymiennik 2-plaszczowym w bojlerze były w 100% zalane wodą. Tu dziwna sytuacja, bo naglę w naczynku zrobił się cug i całe 25L poszło w układ wraz z powietrzem. Dzisiaj próby szczelności. dam znać jak poszło i gdzie był problem - może komuś zaoszczędzę tym marznięcia w nieczynnej kotłowni :)

Zapytam tylko czym ogrzewasz? Tak myślę o tym cugu i zastanawiam się nad pękniętym wymiennikiem w kondensacyjnym gdzie skropliny mają podłączenie do kanalizacji więc pod kotłem nie było by mokro. Oczywiście takiego scenariusza Ci nie życzę.

Jeśli pytanie było kierowane do mnie to ogrzewam (bynajmniej chcę ogrzewać) pelletem, później pestką wiśni.

U mnie podłączenia do kanalizacji jeszcze niema, bo jeszcze mi nie podłączyli :(.

CWU po stronie domu zakręcone - nic nie cieknie.

Tak do Ciebie. Czyli kocioł na paliwo stałe a nie kondensat gazowy. Taki cug to nie jest normalny na odpowietrzonej instalacji. Albo Gdzieś powietrze uszło automatycznym odpowietrznikiem albo nieszczelność której nie da się nie zauważyć. Liczę na Twój sukces.
Kocioł Broetje WBS22C,zasobnik 120l, dom 170 m2, na poddaszu 3 pokoje z 1 grzejnikiem w każdym, łazienka z drabinką i podłogówką. Na parterze salon z 2 grzejnikami, pokój gościnny z 1 grzejnikiem i łazienka z drabinką. Na parterze są jeszcze 4 obiegi podłogówki (wiatrołap, korytarz, kuchnia i łazienka) ale w zasadzie są skręcone. Podłogówka grzeje tylko górną łazienkę, ewentualnie kuchnie. Są jeszcze 2 grzejniki we wiatrołapie i na korytarzu na piętrze ale są prawie zawsze skręcone. Wszędzie na grzejnikach zawory termoststyczne, w salonie bez głowic. W salonie jest też programator (chyba RTG, dzdykowany od Broetje) z czujnikiem temperatury wewnętrznej. Czujnik temperatury zewnętrznej na północnej ścianie na zewnątrz. Kocioł z pogodówką, krzywa grzania ustawiona na 1,06.

 

http://www.broetje.pl/wp-content/uploads/2014/02/TI_EcoKompact_WBS_WBC_WBK_C.pdf

 

Strona 25 przykład 2. Podłogówka może być obsługiwana bezpośrednio z Twojego kotła w drugim obiegu.

 

Na podłogówkę musisz dać mieszacz z zaworem 3D i siłownikiem sterowanym z kotła + czujnik czynnika po mieszaniu.

 

Masz niezłą automatykę w kotle więc trzeba ją zaprząc do sterowania obiegiem podłogówki.

 

Pozdrawiam

GREGOR

GREGOR - dzięki!

Zabiorę się za modernizację po sezonie grzewczym.

Czy zawór 3d musi być jakiś dedykowane czy obojętnie jaki, jak na zdjęciach? Rozpiętość cenowa jest duża, dan mały biały 150 zł a najdroższy ponad 500. A czujnik?

Taki mieszacz z zaworem 3D nie podnosi wody powracającej do kotła jak to ma miejsce teraz?

zawor3d z silown.jpg

zawor3d zsilown.jpg

zawor3dzsilown.jpg

GREGOR - dzięki!

Zabiorę się za modernizację po sezonie grzewczym.

Czy zawór 3d musi być jakiś dedykowane czy obojętnie jaki, jak na zdjęciach? Rozpiętość cenowa jest duża, dan mały biały 150 zł a najdroższy ponad 500. A czujnik?

Taki mieszacz z zaworem 3D nie podnosi wody powracającej do kotła jak to ma miejsce teraz?

 

Pierwszy biały odpada, bo ma sterowanie ON-OFF.

 

Drugi pomarańczowy i trzeci czarny chyba się nadają.

 

Sterowanie musi być 3-y przewodowe, umożliwiające przesuwanie zaworu w obydwu kierunkach i zatrzymanie w stanie beznapięciowym.

 

Podłączenie masz na stronie 27, złączeni X2.4.

 

Czujnik temperatury po zmieszaniu niestety trzeba będzie chyba kupić od producenta.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...