Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

De Dietrich MCA - stała krzywa grzewcza czy samoadaptacja


mateo_78

Recommended Posts

Nie wiem czy znajdę wśród użytkowników forum osoby z podobnymi zagwozdkami ale chciałbym opisać swój przypadek i poradzić się osób zorientowanych w kotłach z serii MCA mianowicie:

 

Posiadam kocioł MCA 15 , 2 obiegi grzewcze A i B (grzejniki + podłogówka), sprzęgło hydrauliczne, zasobnik 150l, czujnik pogodowy+ 2 czujniki pokojowe bezprzewodowe dla każdego z obiegów , segment 150m2 o małych stratach ciepła (graniczy od północy i południa z innymi segmentami).

 

Jeden z instalatorów zalecił mi użyć wbudowanego w MCA systemu adaptacji i zapomnieć o temacie krzywych gdyż piec zmieniałby je dynamicznie w zależności od warunków na zewnątrz. Inny natomiast wyłączył adaptację, ustawił krzywą na 1,3 i podłogówkę na 0,7 i powiedział że tak jest lepiej.

Zadzwoniłem do pomocy technicznej Dietricha gdzie konsultant zalecił mi ustawienie krzywej dla obiegu A na 1,5 a obiegu B pozostawić na 0,7. Powiedział że samoadaptacja może prowadzić do większego zużycia.

 

Maksymalna temperatura dla obiegu A jest ustawiona w piecu na 65st natomiast dla obiegu B na 45%.

Temperatury wewn na czujnikach pokojowych ustawiłem na 20 st dla obiegu A i 19,5 stopnia dla obiegu B.

 

Kocioł zużywa ok 10 metrów gazu na dobę gdy na zewnątrz w dzień jest ok 5 st i w nocy temp spada do -2 lub -3. Uważam że to za dużo jak na kondensat. Ktoś mi kiedyś powiedział, że dla takich temperatur zużycie powinno być na poziomie 5-6 metrów na dobę.

 

Czy uważacie, że adaptacja to dobre rozwiązanie w kotłach MCA czy to jest opcja przereklamowana. Czasem zbyt inteligentne rozwiązania przegrywają z tymi prostymi stąd moje wątpliwości. Poza tym krzywa 1,5 dla temp wewn 20 stopni i zewn -20 powoduje że kocioł powinien się zagrzać do ponad 70-80 stopni a czy czasem maksymalna temperatura ustawiona w moim przypadku na 65 st mu tego nie ograniczy. Więc może lepiej krzywą spłaszczyć i ustawić na 1,2 na przykład.

 

Ktoś na forum napisał również że zbyt stroma krzywa np. 1,5 może powodować że w cieplejsze dni będzie zbyt zimno. Nie do końca rozumiem tej zależności - wydawało mi się że im wyższa wartość krzywej (nachylenie) tym wyższa temp na kotle dla każdej temp zewnętrznej czyli że dla plus 5 na zewn dla krzywej 1,5 kocioł będzie pracował z większą temperaturą niż dla krzywej 1,2 przy tej samej temp zewn.

 

pozdrawiam i liczę na pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Mateo adaptacja krzywej grzania sprowadza się do automatycznego doboru krzywej przez automatykę kotła w zależności od zapotrzebowania na ciepło przez budynek. Mówiąc prosto im większa różnica temperatury między zadaną a faktyczną tym wyższa krzywa grzania.Skutek jest taki że kocioł często wychodzi z kondensacji i zaczyna pracować nieekonomicznie powodując większe zużycie zużycie gazu. Plus to szybsze nagrzanie pomieszczenia. Czy to dobre rozwiązanie zdecyduj Sam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doświadczalnie doszedłem do podobnych wniosków, u mnie ten bajer się raczej nie sprawdzi, kocioł w tym trybie dość szybko i dynamicznie reaguje na zmiany temperatury wewnątrz i modyfikuje krzywą a ja często palę w kominku i temperatura wówczas dość szybko się podnosi ale potem również dość szybko spada. Póki co krzywą dla obiegu A mam ustawioną na 1.3 oraz 0.7 dla obiegu B. Na razie jest OK. Jeśli będzie zbyt zimno gdy temperatura obniży się o kilka stopni to postaram się przesunąć krzywą równolegle do góry zachowując parametr 1.3. Kocioł wreszcie przestał dużo palić :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli po wygaszeniu kominka temperatura szybko spada to ewidentnie masz problem z izolacją

 

PS ile teraz pali ?? i jak ustawiłeś CWU ??

 

 

CWU mam ustawione na 47 stopni, krzywa obiegu A na 1,3 , obieg B zostawiłem na 0,7. Dziś zanotowałem 8 m3 za ostatnią dobę - przy temperaturze +7 nie jest to chyba rewelacyjny wynik. Dzis ustawiłem krzywą na 1.2 i sprawdzę czy jest jakakolwiek zmiana. Z CWU raczej już nie zejdę w dół bo jest nas czworo, 2 dzieci które używają wanny więc zbyt niska temp w zasobniku spowoduje że więcej jej będziemy zużywać a co za tym idzie kocioł będzie musiał więcej podgrzać. Zastanawiam się natomiast nad cyrkulacją bo ona również może mieć wpływ na spalanie - teraz pracuje 2 razy na dobę po 30 min i nie wiem czy aż tak długo żeby kocioł musiał się załączać żeby dogrzać zasobnik.

Poszukuję osoby która zna kotły MCA i może mi powiedzieć gdzie w ustawieniach przesuwa się krzywą równolegle (korekta krzywej). W ustawieniach instalatora po wybraniu przycisku z wykresem mogę jedynie regulować nachylenie krzywej z podglądem na wyświetlaczu (swoją drogą bardzo fajna funkcja) ale nigdzie nie znalazłem możliwości korekty krzywej. Może w tych kotłach krzywa sama się przesuwa jeśli na czujniku pokojowym zmienimy temperaturę z innej niż wzorcowe 20 stopni. W instrukcji nie jest to wcale opisane niestety :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad1. jeśli dobrze zrozumiałem twoją intencję to temperatura maksymalna CO ustawia punkt zaczepienia krzywej (ewentualnie można się pobawić kompensacją czujki zewnętrznej)

ad2. jeśli krzywą obiegu A skręcasz na 1,2 to wypadało by obieg B podkręcić na 0,8 bo ty masz układ mieszany kaloryfery + podłogówka z merdaniem wody w sprzęgle hydraulicznym więc jeden parametr wpływa na drugi

 

Instalator zapewniał mnie że zawór trójdrogowy a taki mam zainstalowany odseparowuje zupełnie 2 obiegi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CWU mam ustawione na 47 stopni, krzywa obiegu A na 1,3 , obieg B zostawiłem na 0,7. Dziś zanotowałem 8 m3 za ostatnią dobę - przy temperaturze +7 nie jest to chyba rewelacyjny wynik. Dzis ustawiłem krzywą na 1.2 i sprawdzę czy jest jakakolwiek zmiana. Z CWU raczej już nie zejdę w dół bo jest nas czworo, 2 dzieci które używają wanny więc zbyt niska temp w zasobniku spowoduje że więcej jej będziemy zużywać a co za tym idzie kocioł będzie musiał więcej podgrzać. Zastanawiam się natomiast nad cyrkulacją bo ona również może mieć wpływ na spalanie - teraz pracuje 2 razy na dobę po 30 min i nie wiem czy aż tak długo żeby kocioł musiał się załączać żeby dogrzać zasobnik.

Poszukuję osoby która zna kotły MCA i może mi powiedzieć gdzie w ustawieniach przesuwa się krzywą równolegle (korekta krzywej). W ustawieniach instalatora po wybraniu przycisku z wykresem mogę jedynie regulować nachylenie krzywej z podglądem na wyświetlaczu (swoją drogą bardzo fajna funkcja) ale nigdzie nie znalazłem możliwości korekty krzywej. Może w tych kotłach krzywa sama się przesuwa jeśli na czujniku pokojowym zmienimy temperaturę z innej niż wzorcowe 20 stopni. W instrukcji nie jest to wcale opisane niestety :(

 

Po co ci znawca od kotła MCA ,większość kotłów pracuje na takiej samej zasadzie.Czytałeś jak się szuka KG ? raz dobrana zostaje na stałe .

Przesuniecie KG następuje wraz ze zmianą temp zadanej z 20*C na np 22*C w tedy równolegle przesuwa się KG ,ty tego nie widzisz ale tak jest .

Pisałem ci zainteresuj się sprzęgłem bo możliwe że są ustawione złe przepływy , masz czujnik temperatury w sprzęgle lub na wyjściu ze sprzęgła ?

 

 

ad1. jeśli dobrze zrozumiałem twoją intencję to temperatura maksymalna CO ustawia punkt zaczepienia krzywej (ewentualnie można się pobawić kompensacją czujki zewnętrznej)

ad2. jeśli krzywą obiegu A skręcasz na 1,2 to wypadało by obieg B podkręcić na 0,8 bo ty masz układ mieszany kaloryfery + podłogówka z merdaniem wody w sprzęgle hydraulicznym więc jeden parametr wpływa na drugi

 

Jak dla mnie to powinno być tak , kocioł-->sprzęgło-->mieszacz----> obieg1,obieg2

Nie może być tak że jeżeli zwiększasz KG na obieg1 to też zwiększasz na obieg2

wszystko zależy od zapotrzebowania na energię .

Na szybko to bym sprawdził czy sprzęgło zbyt mocno nie miesza wody z powrotu bo to skutecznie obniża temp zasilania , przepływ musi być zrównoważony jak a w/w pdf

Edytowane przez uris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uris:

A nie kocioł -> sprzęgło =

- mieszacz obiegu 1

- mieszacz obiegu 2

?

 

Mieszacz jest jeden ,niepotrzebne są dwa na każdy obieg , na podłogę idzie niższa temp na kaloryfery wyższa i to jest realizowane na jednym mieszaczu .

Do tego za mieszaczem na każdy obieg powinna być pompa ,nie jestem specjalista od CO ale na logikę tak to powinno wyglądać i możliwe że tak wygląda u kolegi nic o tym nie napisał.

 

owp

 

A czy ktoś wie, jak działa ustawienie wpływu pogodówki vs sterownika wewnątrz? Tzn jest skala 1-10, czy 10 to pogodówka, czy sterownik?

 

Myślę że to do pogodówki ,stopień bezwładności .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

regulator pokojowy może tym bardziej wpływać na krzywą grzewczą i im większą wartość ma wpływ. przynajmniej tak jest w tych sterownikach które znam.

moze to być procentowy podział a mogą to być stopnie, czyli o ile wartość z krzywej może się zmienić.

na początek to bym przecwiczył krzywą żeby dobrze dobrać a wpływ ustawił niewielki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł zużywa ok 10 metrów gazu na dobę gdy na zewnątrz w dzień jest ok 5 st i w nocy temp spada do -2 lub -3. Uważam że to za dużo jak na kondensat. Ktoś mi kiedyś powiedział, że dla takich temperatur zużycie powinno być na poziomie 5-6 metrów na dobę.

 

Chyba zaczynasz od du.y strony.

 

Skoro kręcisz ustawieniami, to zakładam, że to pierwszy sezon i przeraziłeś się kosztami ogrzewania.

(Dla pocieszenia powiem tylko, ze na początku tak już jest - odparowujemy wilgoć technologiczną, wygrzewamy budynek i grunt pod.)

No cóż. Powinieneś się nad tym zastanowić przed lub przy zakupie.

Czyli kupiłeś "coś" o jakimś zapotrzebowaniu na ciepło i chciałbyś aby zużywał mniej niż potrzebuje do utrzymania komfortu.

 

Mam podobny kocioł z poprzedniej serii, też sporo gmerałem przy nim, opomiarowałem i dopiero zrozumiałem jak ta automatyka dział.

Działa dobrze, nawet bardzo dobrze. Zapewnia komfort - to jest najważniejsze. (nawet w dziurawym domu).

 

Hydrauliki raczej nie zmienimy u Ciebie, ale przyda się dokładny schemat z zaznaczeniem pomp i czyjników.

Masz 2 strefy i 2 czujniki i pogodówkę - rewelacja. To zapewnia szybki komfort, dokładną regulację i minimalne spalanie.

 

Adaptacje włącza się na jakiś czas, aby "oszacować" krzywe grzewcze dla obydwu obwodów. Potem można ja wyłączyć i ew. lekko skorygować.

 

Na krzywe wpływa zapotrzebowanie budynku (izolacyjność) oraz wydajność podłogówki i grzejników.

Jak wydajności emiterów ciepła jest za mała w stosunku do zapotrzebowania, automatyka sama podniesie temperaturę zasilania na odpowiednich obwodach, aż do uzyskania odpowiedniej reakcji na czujnikach.

 

Przypominam o zdjęciu głowic/głowicy termostatycznej w pomieszczeniu z czujnikiem obwodu grzejnikowego.

 

Jak chcesz zmniejszyć taktowanie, możesz wydłużyć parametr "minimalny czas pracy palnika" z 1min do 4 min.

 

Ważne jest też aby nie ustawiać sobie dużych różnic temperaturowych dzień/noc.

 

Porejestruj sobie w zeszyciku kilka parametrów i pochwal się za jakiś czas:

Tzew

Twew

Tzas

Tpow

Moc

Ilość startów

 

Najważniejsze pytanie czy masz komfort termiczny.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

regulator pokojowy może tym bardziej wpływać na krzywą grzewczą i im większą wartość ma wpływ. przynajmniej tak jest w tych sterownikach które znam.

moze to być procentowy podział a mogą to być stopnie, czyli o ile wartość z krzywej może się zmienić.

na początek to bym przecwiczył krzywą żeby dobrze dobrać a wpływ ustawił niewielki

 

Według mnie jeżeli kocił ma brać pod uwagę temp na sterowniku to jest albo TAK albo NIE po co by była skala od 1-10 co ona by miała skalować .

Z tego co wiem i czytałem to oczym kolega pisze 1-10 tyczy się czasu reakcji . Dla poprawnego znalezienia KG kocioł powinien brać pod uwagę wyłącznie KG temperaturę zadana i czujnik pogodowy ( przy czym nie bierze pod uwagę czy temperatura zadana została osiągnięta czy nie ) temperatura zadana to nic innego jak przesunięcie równoległe KG, głowice na kaloryferach odkręcone na FULL.

Edytowane przez uris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaram się załączyć fotkę z instalacji, nie znam się na tyle żeby wchodzić w akademickie dyskusje ale raczej instalację mam zbudowaną zgodnie ze sztuką czyli jest sprzęgło, mieszacz, zawór trójdrożny, 2 pompy (osobna dla każdego obiegu) i kocioł który potrafi to obsłużyć. Nie będę już nic zmieniał bo zużycie mam obecnie na poziomie 4,5-6,5m3 na dobę więc nie jest źle. Mierników przepływów niestety nie mam więc nie mogę zajrzeć głębiej w to co się dzieje w instalacji. Przed rozpoczęciem zabaw z regulacją kotła miałem spalanie na poziomie 10-11 m3 a było tylko nieznacznie zimniej niż obecnie więc i tak nie jest źle. Temperatura w domu nie spada poniżej zadanej na regulatorach wewn póki co. Adaptację mam wyłączoną z uwagi na kominek - ta funkcja trochę głupieje jak pojawiają się zewnętrzne źródła ciepła. Muszę poczekać do większych mrozów żeby sprawdzić czy krzywe 1.3 i 0,7 się sprawdzą np. do -15. Kocioł ma ustawioną górną temp dla obiegu A na 60st więc i tak nie wkręci się wyżej. Jeśli temp spadnie do -25 po prostu podniosę max temp do 75 i krzywą do 1,5 i niestety oszczędności z kondensacji wtedy przegrają ze zdrowym rozsądkiem :) - jak zmarzną dzieci lub małżonka to konsekwencje mogą być dużo poważniejsze niż wysoki rachunek za gaz :) Pozdrawiam wszystkich którzy podzielili się swoją wiedzą i życzę Wesołych Świąt !
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o tę skalę, czy 1 to zminimalizowany wpływ pogodowki czy sterownika pokojowego?

 

Wygląda na to że tyczy się to sterowania pokojowego

 

ponawiam pytanie, jak myśłisz co sie stanie przy -25 jak zostawisz sobie max tem CO na +60 krzywą na kaloryferach 1,3 i jedyne co zrobisz to podkręcisz sobie krzywą na podłogówce na 1,3 ??

 

Oj będzie ciepło :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months później...

Witam

Mam mca15, obiegi A - grzejniki (łazienkowe 3 szt. i w garażu 1 szt.), B + C podłogówka (góra i dół domu pow. użytkowa 150 m). cwu - 140L temp 45stopni. Dom z rekuperacją. Hydraulik nie podpiął mi jeszcze sterownika pokojowego, więc przy spadki temp. do ok 0 stopni (jak spadł pierwszy śnieg) pogodówka wygenerowała mi temp w domu rzędu 25 stopni (krzywa dla grzejników 1.5 dla podłogówki 0,7), więc zmodyfikowałem na grzejnikach 1.2 na podłogówce 0.5 temp. spadła do 24 stopni. Zobaczymy jak będzie a i bezwładność ustawiłem na 5 w sterowniku kotła. Za 1 miesiąc (2 tygodnie działania c.o.) wyszło mi zużycie gazu 116 m czyli 3,8 na dobę. Rodzina 4 osobowa, gotowanie indukcja. Po zamontowaniu (a raczej podłączeniu kabla do kotła) sterownika pokojowego mam zamiar ustawić na nim 22-23 stopnie i w sterowniku opcję 5 przy braniu pod uwagę temp pokojowej.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...