golytm 28.12.2014 22:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2014 Witam. Zacznę od parametrów wejściowych : Dom: 112 m^2 Podłogówka - 100% powierzchni w 7 pętlach PC: Galmet 6,8 kW, odwiert pionowe Parametry pracy: około 45 min pracy sprężarki, 30 min przewy, Otrzymywane wyniki: temp. w sypialniach okolo 23*C, w salonie 20*C (w salonie umieszczony jest czujnik pokojowy), ostatnie 30 dni 691 kWh - na prądzie budowlanym. Brak mieszacza na rodzielaczu 70% powierzchni pokryta płytkami (gres) 2 osoby w budynku Dolne źródło - delta około 2,5 *C, powrót bardzo rzadko "schodził" poniżej 1*C EP budynku: 89kWh/m2rok I teraz tak... mam wrażenie że układ nie działa optymalnie Pierwszy problem to różnica w temperaturze pomieszczeń - podczas gdy w sypialniach jest ponad 22*C w salonie nad ranem jest około 20*C. To jest największa pętla i nad nią czuwa czujnik pokojowy, co powoduje ciągłe zezwalanie PC na pracę i grzanie sypialni w nieskończoność... a w salonie bida... żeby dogrzać salon musiałem podnieść krzywą, co powoduje że na zasilaniu PC daje dobre 45*C. PC kontroluje temp powrotu. Druga sprawa to wydaje mi się że za często się uruchamia - posadzka nie "trzyma" ? Co do automatyki tej pompy nie wypowiadam się, bo moim zdaniem szkoda słów... Pompa jest już po gwarancji i zamierzam samemu pogrzebać w jej sterowaniu. Prośba do Was - w jaki sposób mogę wyrównać temperatury i ewentualnie obniżyć jej energochłonność ? Pomyślałem że może ten największy obieg zostawić "bezpośrednio" z PC a pozostałe przez mieszacz (żeby obniżać ich temp)? Nie wiem czy to coś pomoże. Rozważałem tez bufor, ale PC jest za mała wg mnie na to. Bufor wpadł mi do głowy ponieważ mam kominek z płaszczem. Po co mi kominek ? podłaczony jest do grzejników - taki backup w razie chłodnych wieczorów jesienią - podłogówka ma swoją bezwładność, a kominkiem i grzejnikami moge szybko podnieść temperaturę, a potem PC robi swoje. Macie może jakieś pomysły? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zigobar 29.12.2014 18:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2014 golytmNie mam podłogówki, ale spróbuję jakoś pomóc:- otwórz pętle na max.- powoli zmniejsz przepływ tylko w pomieszczeniach gdzie jest za ciepłoChodzi o to, aby niepotrzebnie nie zwiększać oporów całkowitych i zdławić tylko tam, gdzie jest to konieczne. Podaj obydwie temperatury GZ:GZ 45/?Zasilanie jest wysokie jak na podłogówkę (wzrost mocy pobieranej i spadek sprawności układu). Teraz masz sprawność jak w układzie z grzejnikami! Dlaczego dodałeś szeregowo drugą obiegówkę?Jaka była delta GZ przed jej montażem (przy otwartych pętlach, obiegówka na trzecim biegu)?Ta druga (dodana) jest identyczna jak pierwsza i pracują teraz na tym samym biegu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukasza 29.12.2014 22:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2014 112 m2 i 7 pętli? Bardzo na styk i przy rozstawie 15 cm daje to 105 mb rurki na pętlę. Spooro. Chyba ze masz rzadziej rurki podlogowki np: co 17-20 cm, ale to też nie za dobrze i wpłynie na wyższa temp zasilania CO. Choć 45st to nadal przesada do tego rozstawu. EP 89khw to z OZC czy świadectwa? Jak z świadectwa to można sobie w 95% w du... wsadzić. Kominek, grzejniki, 100% podlogowki, PC. Grubo. Na początek podaj co na to Twoje rotametry? Ile masz przepływu na jakiej pętli i podaj temp powrotu CO. Może temp zasilania CO to nie zmieni ale zacznijmy od szukania problemu rozkładu temperatur. Choć jak zakładam pętle nigdy nie są idealnie równe i może byc taka co ma 70mb jak i u ciebie i z 130mb jak byś miał rozstaw np 15cm. I łatwo sie tego nie wyreguluje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 29.12.2014 22:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2014 Witam. Dziękuję Panowie za pierwsze sugestie. Już odpowiadam na Wasze pytania: @zigobar: Przydławiałem pętle które bardziej się rozgrzewają i w efekcie słyszalny jest wyraźny huk przepływającej wody - jest to dość uciążliwe szczególnie w nocy. GZ:45/37,5 - ale to jest osiągane po przydławieniu całego powrotu z rozdzielacza. Przy pełnym przepływie delta była mniejsza - około 5-6 *C Nie dodawałem dodatkowej obiegówki (być może gdzieś za mocno zagmatwałem swój opis ). Pracuje tylko jedna obiegówka w PC - ustawiona na I. @lukasza: Z tego co pamiętam to rury kładzione były z rozstawem około 20cm. Trochę przesadziłem z tym że to jest 100%. Szacuję że kolejne pętle rozłożone są na powierzchniach: 1. 14 m^2 2. 10 m^2 3. 11 m^2 4. 3 m^2 5. 5,5 m^2 6. 10 m^2 7. 25 m^2 Jak widać wychodzi około 80m^2 więc trochę przesadziłem (policzyłem między innymi też kotłownie w której nie ma podłogówki) - przepraszam za to wprowadzenie w błąd. EP 89kWh jest z projektu - ze świadectwa jest w zasadzie takie samo. "Kominek, grzejniki, 100% podlogowki, PC. Grubo." hmmm Generalnie podczas realizacji miałem możliwość zakupu wszystkich elementów tych instalacji po niskich cenach.. na tyle niskich, że odbierałem sobie z produkcji Kominka z grzejnikami nie żałuję - genialnie się sprawdza właśnie na szybkie dogrzanie. Co do rotametrów - nie mam ich :/ Rozdzielacze są "gołe". Co w takim układzie proponujecie ?? Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ezg2014 29.12.2014 23:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2014 Mam również pompę ciepła Galmet z odwiertami. Też walczę ze sterowaniem. Ja mam w domu temp. 22-23 stopnie. Temperatura zasilania dla takich temp. zewn. jak teraz (minus 7 do minus 10) to u mnie 30 - 32stopnie. Znajomy , który też ma pompę (niemiecką) twierdzi, że ma jeszcze niższe temperatury zasilania. Nie wiem, czy moje temp. zasilania są za wysokie? Ja też mam różnice w temp. pokojów. Wynoszą one max. 0,5-1 stopnia. Problem jest w tym, że to się odczuwa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 29.12.2014 23:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2014 No ja mam w salonie około 21 a w tym czasie w sypialniach po 23... wiec różnica duża... u mnie dodatkowo dochodzi ta wysoka temp zasilania. Pozostaje kwestia tego, czy to wina instalacji jej regulacji czy może samej pompy - może ktoś z forum popodpowiada.egz2014 - a jak czesto i na jaki czas uruchamia Ci się PC ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 30.12.2014 00:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 (edytowane) @egz2014 - jeszcze jedno - gdzie odczytałeś swoją temperaturę zasilania? Jeżeli na ekranie sterownika, to u mnie pokazuje to tremp na powrocie (czujnik przyczepiony do rury którą woda powraca z obiegu - dodatkowo na otulinie ). Ja swoje pomiary robię zewnętrznymi termometrami zamontowanymi bezpośrednio na rurach poza pompą. Wróć - jest dziura w otulinie, więc czujnik dotyka rury... ale jest na powroci Edytowane 30 Grudnia 2014 przez golytm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukasza 30.12.2014 11:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Witam. Co do rotametrów - nie mam ich :/ Rozdzielacze są "gołe". Co w takim układzie proponujecie ?? Pozdrawiam. Pytaj hydraulików ale sądzę, że polecą rozdzielacze z rotametremi bo teraz to trudno ustawić przepływy (chyba na ucho). Bo generalnie to patrzysz na rotametr jaki jest przepływ i tam gdzie masz za ciepło zmniejszasz przepływ lub tam gdzie masz za zimno go zwiększasz - lub oba czynności razem mając jednocześnie na uwadze jaki przepływ dla twojej pompy jest zalecany. Każda PC ma jakiś tam zalecany przepływ i widząc na rotametrze jednostki jesteś w stanie zobaczyć ile idzie wody. Generalnie tak się załatwia w większości instalacji różnicowanie temperatur. Zapytaj w dziale ogrzewanie jak wyregulować temp podłogówki w instalacji bez rotametrów. Może jest jakiś system. Może dokupić rotametry możesz. Choć równie ważny problem do rozwiązania to temp zasilania bo jest nadzwyczaj wysoka i tak wysoka temp zasilania musi odbijać się na rachunkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukasza 30.12.2014 11:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Mam również pompę ciepła Galmet z odwiertami. Też walczę ze sterowaniem. Ja mam w domu temp. 22-23 stopnie. Temperatura zasilania dla takich temp. zewn. jak teraz (minus 7 do minus 10) to u mnie 30 - 32stopnie. Znajomy , który też ma pompę (niemiecką) twierdzi, że ma jeszcze niższe temperatury zasilania. Nie wiem, czy moje temp. zasilania są za wysokie? Ja też mam różnice w temp. pokojów. Wynoszą one max. 0,5-1 stopnia. Problem jest w tym, że to się odczuwa. 30-32*C zasilania to bardzo przyzwoity wynik na -7-10 st C. Kolega może mieć mniejsze temp zasilania bo np: - grzeje dłużej h na dobę, - ma niższą temp w domu, - ma lepsze ocieplenie i potrzebuje mniej kWh=temp, - miks 1, 2 i 3. Ja daję teraz ok 34*C. Z tym, że 34*C to mam po 3-4 h grzania bo zanim PC się rozkręci, w międzyczasie przerwa na CWU itp. tego 34*C będzie chyba na ostatnie 3h grzania. Oczywiście nadal mieszczę się 100% w taniej i mam nadal 1h zapasu dla 23,4*C w domu. Potem spadek do 23,0-23,1*C o 13.00 jak Nas nie ma w domu, dogrzanie i już popołudniu trzyma do 23,2 -23,1 do wieczora. Także amplituda temperatur w dzień to 0,4, maks 0,5*C na teraz. Co nie znaczy, że różnica na pietrze nie jest większa, bo tam mi ścienne przegrzewa dom do 24,2 teraz. Potem spadek i trzyma tak jak parter. Ale to nieco inna sytuacja z pietrem i z ścienne/podłogowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 30.12.2014 12:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Hej. W takim układzie docelowo będę musiał po Nowym Roku kupić i zainstalować rozdzielacze z rotametrami. Wczoraj w nocy pokombinowałem trochę z tymi przepływami (tu przydławiłem, tu odkręciłem) i udało mi się uzyskać w salonie (który nigdy nie był dogrzany) 22*C - PC pracowała około 5h i przed wyłączeniem GZ 39/36. Czyli nie waliła już 45, ale ta delta to chyba też nie za dobra. Zmieniłem między innymi prędkość pompy obiegowej GZ z I na III. Wychodzi na to że dobra regulacja by się tu przydała. Problem w tym, że inżynierowie w GALMET nie są za bardzo w stanie określić tych przepływów (w instrukcji też ich nie ma - ani dla DZ ani dla GZ). Przyznam szczerze że nie mam pomysłu (wiedzy) jak to zasilanie GZ obniżyć - także jak ktoś ma pomysły to niech się dzieli Obecnie chcę ją ustawić pod pracę w nocy, jak będę już miał prąd w strefach - obecnie jest jeszcze budowlany. Jaja to sa też ze sterownikiem do PC - ma kilkanaście "stref czasowych" w których można uruchamiać i wyłączać PC - problem w tym że to nie działa... przynajmniej ja nie potrafię tego uruchomić, a jakikolwiek kontakt mailowy z producentem sterownika kończy się brakiem odpowiedzi z ich strony No ale póki co walczę z zasilaniem GZ - sugestie, porady są mile widziane Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ferrit 30.12.2014 12:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Czy masz sterownik R420 ? Ja mam taki i mogę pomóc jak to ustawić aby poprawnie działało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 30.12.2014 12:27 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Hej Tak - mam R420 z oprogramowaniem w wersji 3.3. ferrit - jakbyś był w stanie pomóc mi w jego ustawieniu, to będę wisiał piwo Męczę się z nim, a pomoc ze strony producenta nie istnieje (potem się dziwią że polskie firmy nie dają sobie rady.) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ferrit 30.12.2014 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Zobacz na skrzynkę odbiorczą wiadomości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 30.12.2014 14:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 @ferrit - dzielki wielkie za ekstra pomoc - zmieniłem na sterowanie pokojowe i faktycznie zaczęła się słuchać zegara po tym jak mi powiedziałeś jak to ustawić. Wielki szacun - wiszę piwo (mogę wysłać, albo zapraszam jeżeli będziesz w okolicy Wro ) Szkoda tylko że nie da się niezależnie ustawić maks. temp. zasilania dla CO i CWU... Sterowanie pompą zatem z grubsza opanowane - pozostaje tylko rozwiązanie problemu tej podłogówki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ferrit 30.12.2014 15:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Cieszę się, że pomogłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 30.12.2014 15:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Tak swoją drogą, myślę że kontrolę temperatury zasilania GZ w zależności od tego czy idze CWU, czy CO można by zrealizować zewnętrznym układem, który by zwierał to złacze "zezwolenie na pracę". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ferrit 30.12.2014 15:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Ale po co ? Ja ustawiłem max 50'c (czujnik jest na powrocie GZ). Przy CO osiąga mi na powrocie max 31'c a przy CWU max tyle ile zadana temp w zasobniku czyli ok 47'c. Podziałaj z zaworami na rozdzielaczu podłogówki. Ustaw bieg pompy CO tak aby delta temp GZ była 4..5K. Odkręć wszystkie zawory a potem przykręć tylko te, które pomieszczenia jest za ciepło. Dla CWU ja mam deltę 3.5K. Chcę aby w zasobniku była jak najmniejsza różnica temp bo mam 400L i grzeję tylko 1x/dobę. Napisz co i jak. Możesz u mnie na wykresach podejrzeć jakie mam temp GZ i delty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 30.12.2014 16:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 No właśnie ja mam porąbane z regulacją obiegów grzewczych... wczoraj udało mi się osiągnąć 22*C i w momencie gdy PC się wyłączyłą - na powrocie wskazywała 36*C (zasilanie 39*C) więc nie osiągnie tych powiedzmy 50. Wynika ze muszę faktycznie poregulować obiegi. Przy pootwieranych wszystkich na max, przegrzewa mi cały układ, bo zasilanie zaczyna sięgać 45*C i PC sie wylacza a w salonie gdzie jest największy obieg nie można osiągnąć 22*C. Regulacja... musze zdaje sie wymienić rodzielacz na wyposażony w rotametry. Co do tego zewnetrznego "sterowniczka" to takie moje rozważania do zastosowania w mojej sytuacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aleksus 30.12.2014 21:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Zamiast wymiany rozdzielaczy czeka Cie zakuphttp://allegro.pl/pirometr-termometr-na-podczerwien-od-33c-do-220c-i4946436526.htmllub czegoś podobnego.Po regulacji oraz puszczeniu PC w tanich taryfach może spaść temp zasilania podłogi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
golytm 30.12.2014 22:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2014 Hmm.... aleksus - rozumiem, że z pomocą takiego pirometru będę w stanie dokładniej wyregulować niż na podstawie rotametrów ? Czy zasugerowałeś to jako tańszą alternatywę dla nowych rozdzielaczy ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.