Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

DGP aktywne - Odprowadzenie ciepla z kominka jedna rura zakonczona wentylatorem


Veenn

Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

Planuje rozprowadzenie ciepla z kominka opalanego drewnem na nizsza kondygnacje mieszkania. Kominek mial pelnic funkcje dekoracyjna i znajduje sie w najwiekszym pomieszczeniu na najwyzszym poziomie mieszkania (szeregowka - 3 polpoziomy). Po rozpaleniu kominka robi sie bardzo goraco w pokoju (pokoj jest wysoki - 4/5 metrow), natomiast w nizszych pomieszczeniach w porownaniu jest duzo zimniej i nie dochodzi do nich cieple powietrze. W mieszkaniu jest instalacja ogrzewania podlogowego, wiec kominek nie ma byc glownym zrodlem ciepla. By pozbyc sie problemu duzych roznic temperatury chce rozprowadzic cieple powietrze z "puszki nad kominkiem" korzystajac z kanalow prostakatnych. Na koncu ukladu chce zamontowac bardzo cichy wentylator sterowany ukladem podtynkowym ARO z termometrem umieszczonym w "puszce kominkowej". W zwiazku, ze to tylko pojedynczy uklad rozprowadzania chce uzyc kanalow prostakatnych o wymiarach 150x50 mm. (uklad rozrysowany jest w zalaczniku). Przy okazji pozbede sie problemu pirolizy kurzu i przegrzewania sie kominka. Przestrzen kominkowa zostala zle zaprojektowana przez "fachowca" i sie przegrzewa przy mocnym grzaniu (zapach przegrzanego metalu w powietrzu po przekroczeniu pewnej temperatury). Chce tez zamontowac filtr przed wentylatorem.

 

Staralem sie to narysowac - zdjecie z naniesionym amatorsko ukladem w zalaczniku ;)

 

Fizyke znam ze studiow i teoretycznie powinno to wszystko dzialac. Dlugosc instalacji to mniej wiecej 11 metrow. Roznica poziomow pomiedzy miejscem poboru powietrza z kominka i wylotem to okolo 4 metry. Zalezy mi na ciszy takiego ukladu.

 

Do instalacji chcialem uzyc materialow:

 

Kanał prostokątny prosty ocynk 150x50mm x 1m - 11 sztuk

 

Kolano 90° prostokątne płaskie ocynk 150x50mm - 3 sztuki

 

Kolano "ściana strop" 90° prostokątne ocynk 150x50mm - 3 sztuki

 

Kształtka L z wylotem prostokątnym dla kartki K3 ocynk 150x50mm - 1 sztuka

 

Złączka wewnętrzna typ1 prostokątna ocynk 150x50mm - 20 sztuk

 

Rękaw izolowany do kanałów prostokątnych 150 x 50 długość 10mb (o ile potrzebny)

 

Sterownik podtynkowy ARO do aparatów nawiewnych AN, BANAN

 

Mam kilka pytan, bo nie wiem, czy to bedzie dzialalo w rzeczywistosci:

- czy przekroj 150x50 mm bedzie wystarczajacy ? Chce zastosowac wentylator o wydajnosci max 100m3/h

 

http://archiwum.allegro.pl/oferta/wentylator-turbina-ebm-230v-cichy-kratka-kominek-i4386722664.html

 

- czy jesli kanal bedzie sie rozgrzewal bedzie pekal tynk na scianie ? Jesli tak, czy mam uzyc w miejscach ktore beda widoczne rekawa izolacyjnego przy montowaniu instalacji w scianie ? Kanaly chcialem puscic dosc plytko, by nie kuc za duzo w nowych scianach. Normalnie rekaw nie jest mi potrzebny, bo nie zalezy mi na minimalizacji strat ciepla, bo i tak cieplo zostanie w mieszkaniu.

 

- czy sterownik ARO zda egzamin ? Chce by dziala jak najmniej obslugowo. Zasilanie od sterownika bedzie poprowadzone az do wentylatora przewodem wzdluz kanalu, az do "Ksztaltki L z wylotem prostakatnym dla kratki K3"

 

- czy mozna uzyc przy wylocie filtra do powietrza, by nie roznosic kurzu ? Jesli tak to jakiego ?

 

 

 

Z gory dziekuje za informacje i pomoc.

 

Kominek_dgp.jpg

Edytowane przez Veenn
blad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo mysle, ze mocno zmniejsze straty ciepla podczas uzywania kominka. Zakladam, ze przez przednia szybe emisja ciepla to jakies 40%. Reszta to cieplo ogrzewajace wklad i spaliny. Przy obecnej konstrukcji bez wymuszonego przeplywu powietrza wklad musi sie mocno nagrzewac, bo powietrze w srodku kominka slabo cyrkuluje. Powietrze na wylocie ma wiecej niz 100 stopni, ale nie wiem dokladnie ile, bo nie mam temometru z taka skala. Mysle, ze przy samym wkladzie temperatura moze byc duzo wyzsza. Stad mala delta pomiedzy temperatura wkladu i powietrza, a wiekszosc z tych 60% ogrzewa bezposrednio moje miasto ;) Przy wymuszonym przeplywie zmiejsze na pewno mocno temperature w puszce kominka i zwiekszy sie sprawnosc odbierania ciepla.

 

To tylko teoria. Pytanie do praktykow, czy moje zalozenia sprawdza sie w rzeczywistosci ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Veenn ... zacznij od przebudowania kominka, bo żadne DGP nie rozwiąże "samo" problemu utleniania się lepiszcza w wełnie mineralnej z ekranem, jaką masz ogacony kominek ani także spalania się kleju na taśmie łączącej tę wełnę. Nawet po zamontowaniu wentylatora ten problem nadal będzie istniał.

Reszta:

1. Ten wentylatorek nie "uciągnie" ... opory powodowane małym i prostokątnym rozmiarem takiego kanalu, pięcioma kolanami 90 stopni po drodze oraz różnicą poziomu wynoszącą 4 metry, z wydajności 100m3 zrobi się 1/4 - 1/5 tego. Jak założysz jeszcze jakikolwiek filtr do tego to będzie dmuchało kilka m3/h, czyli praktycznie nic, a sam wetylatorek trafi szlag po kilku tygodniach takiej pracy.

2. Ogacając kanał rękawem o jakim piszesz, straty ciepła będą wynosić więcej niż 50%. Realną izolację dla takich kanałów tworzy dopiero taka wełna kominkowa jaką masz w obudowie. Czyli z kanału 5 cm robi Ci się już 10-11 cm, a realnie patrząc - wykucie w ścianie żeby taki kanał umieścići zakryć, będzie musiało wynosić 15 cm. Wkuwając się w ścanę zewnętrzną budynku będziesz powodował znowu straty ciepła w tym kanale a ściana, gdzie będzie poprowadzony kanał będzie i tak pękać wewnątrz - nie ma siły żeby nie pękała ...

3. Jest jeszcze jedna rzecz techniczna - po prawej stronie kominka, gdzie planujesz puszcenie kanału masz komin. Jak planujesz go ominąć ?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej ... Po pierwsze dziekuje bardzo za odpowiedz.

 

Przebudowa kominka - jedyne co moglem zrobic bez wielkiej rewolucji to wyciac wlot powietrza (panowie fachowcy zrobili tylko wylot na gorze - bez wlotu) i zwiekszyc szpare miedzy obudowa kominka, a wylewka betonowa (to chce jeszcze zrobic). Wylewka dekoracyjna znajduje sie tylko z przodu kominka, a sam kominek jest na nozkach na betonowej podlodze. Juz tylko dzieki temu udalo mi sie bardzo mocno ograniczyc tez efekt parowania skladnikow izolacji i tego zapachu. Dlatego zakladalem, ze wymuszenie przeplywu powietrza mocno ograniczy temperature w srodku puszki kominkowej (nie wiem jak to sie fachowo nazywa) i problem jeszcze bardziej ogranicze, a moze calkiem wyeliminuje.

 

Jesli to nie pomoze, to bede musial zlecic naprawe kominka.

 

kominek.jpg

 

Ad. 1. Tez sie tego obawiam. Przy takiej kostrukcji i przy profilu kanalu 50x150 jak mocny powinien byc wentylator ? W sumie bede mial mozliwosc regulacji mocy wentylatora, wiec moge zastosowac duzo mocniejszy. Jakiej firmy mam szukac, by konstrukcja byla trwala. Z filtra nie chce ryzykowac, bo zdrowie jest wazne.

 

Ad.2. Na izolacji kanalu mi nie zalezy. Sciany sa wewnetrzne i w nich cieplo moze sie rozpraszac (w sumie dzialalo by to jak bufor, wiec tylko lepiej). Bardziej martwie sie o pekanie tynku. Na 70% drogi kanalu bedzie kuchnia, ale reszta bedzie calkiem odkryta, wiec moze byc to problem. Myslalem, by wykuc centymetr wiecej i kanal przykryc wycietym kartongipsem, a laczenia do sciany pokryc akrylem. Wtedy nie trzeba gleboko sie wbijac w sciane.

 

Ad.3. Tez sie na ty zastanawialem, ale jak otworzylem drzwiczki do komina to wygladalo na to, ze komin jest glebiej i tez 7 cm moge sie spokojnie wkluc (5 cm na kanal + 1 cm na kartongips + 1 cm na nierownosci). Jesli nie to chyba moge przejsc ponizej komina.

 

komin.jpg

 

Najchetniej te cala prace zlecilbym komus doswiadczonemu, ale mialem problem by znalezc kogos we Wroclawiu, a juz raz "fachowcom co sie znaja na wszystkim" zaufalem i wyszlo bez zachowania jakichkolwiek praw fizyki i zdrowego rozsadku.

 

ps. Jesli nie kanal 50x150 jest jeszcze kanal 90x200 o ponad 2x przekroju. Wiecej klucia, ale jesli mialoby to oznaczac poprawne dzialanie, to trzeba bedzie tak zrobic.

 

Co o tym myslisz ?

 

Pozdrawiam serdecznie.

Edytowane przez Veenn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
Mam kilka pytan, bo nie wiem, czy to bedzie dzialalo w rzeczywistosci:

- czy przekroj 150x50 mm bedzie wystarczajacy ? Chce zastosowac wentylator o wydajnosci max 100m3/h

Może o tym nie wiesz, że by zmusić gorące powietrze do ruchu te 4 metry w dół, trzeba by użyć nie takiego "pierdoletka", jak proponowany przez ciebie wentylatorek, ale jakiejś dmuchawy Rootsa ;)

No ale wtedy z tej cichej pracy - NICI :(

Turbiny kominkowe o wydajnościach dużo większych od tych 100 m3/h (np. 750 m3/h) też utrzymują swoją wydajność jedynie w kanałach poziomych bądź tłocząc powietrze w górę.

Tłocząc w dół - sporo z tej wydajności tracą.

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
Nie zauważyłem jakiś różnic w wydajności w zależności od kierunku. Większość instalacji turbiny obsługują w dół...JTD, skąd masz te informacje?

No to może i polecisz ten komputerowy wentylatorek 100 m3/h?

Też da radę? ;)

A od kiedy to większość odgałęzień DGP jest skierowana w dół?

Nawet przy kominkach usytuowanych najczęściej na parterze? ;)

Jak zwykle - aby tylko coś "palnąć" na przekór :p

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zeby nie bylo, ze calkiem sam to wymyslilem ;)

 

Bylem rok temu na sylwestra w domu, ktory mial takie rozprowadzenie z kominka, ale tam sprawa byla prostrza. Rura byla po prostu w dol tez mnie wiecej 3,5 / 4 metry. Na koncu byl zamontowany wentylator ale nawet mniejszy (mial na oko 92 mm srednicy), ale dziala na wiekszych obrotach. Tam nie bylo w ogole sterowania, a wlacznik byl na dole na poziomie -1. Bylem pod wrazeniem prostoty tego ogrzewania. Co ciekawe podczas pracy kominka bylo tam bardzo cieplo. Ten wentylatorek potrafil wyciagnac tyle powietrza, by ogrzac zima zaadoptowana piwnice do dwudziestukilku stopni i powierzchni okolo 50 metrow. Kominek swoja droga ogrzewal caly dom ~200m2.

 

Nie ma pojecia jaki przekroj mialy rury ale domyslam sie, ze bylo to zaplanowane duzo wczesniej, wiec kanal byl o przekroju kola i po prostu w dol co wiaze sie z malymi oporami.

 

Podrzaane powietrze teoretycznie nie powinno stanowic problemy w transporcie na dol. Troche mniejsza gestosc i lepkosc. Kierunek przesylo powinien byc prawie bez roznicy przy wymuszonej cyrkulacji. Gdyby producenci podawali wiecej danych to moznaby bylo samemu przeliczyc jakie straty sa na calym ukladzie i przeliczyc jaka moc powinien miec wentylator. Tu troche jest dla mnie jak wrozenie z fusow i pomoc moze tylko czlowiek z doswadczeniem w praktyce.

 

Coraz mocniej zastanawiam sie nad kanalem 60x200. Przekroj wiekszy o 60% a opor pewnie 2 razy mniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Veenn ... jak pokazałeś dalsze zdjęcia, to już na 100 % można powiedzieć że zacząć leczyć twój kominek trzeba od jego gruntownej przebudowy a ciepłem z niego i sposobem jego dystrybucji można zająć się w drugiej kolejności.

Inaczej to co się dzieje w tej chwili jak mocniej popalisz to będziesz miał w reszcie domu a nie tylko w tym salonie.

Jak dla mnie to kominek jest cały do przebudowy. Ma za małe odległości pomiędzy korpusem wkładu a ścianami, nie ma praktycznie żadnego przepływu powietrza wokół niego, a wlot powietrza jaki zrobiłeś wynosi ok. 1/4 tego co powinno faktycznie być ... wylotów żadnych na razie nie widać ... piszesz że jakiś jest, ale podejrzewam że będzie on też ze 3-4 razy za mały niż powinien być.

Wewnątrz zabudowy będziesz miał z tego powodu jedną wielką spaleniznę na wełnie i pod nią, a kartongips będzie, po takim dłuższym użytkowaniu wręcz brązowy (spalony) miejscami od wewnątrz.

Przepustnica jest tak umieszczona że za chwilę przestanie działać, bo stopi się osłona linki a sama linka się w niej zatrze. Nawet jak jest umieszczona pod warstwą izolacji z wełny.

Dodatkowo - drewniana podłoga przed Basią z pojedynczym przeszkleniem, znajdująca się tak blisko przed tym wkładem bez żadnej osłony będzie po 2-3 sezonach wyglądała od temperatury tak, że będziesz żałował tej formy kominka ...

Dystrybucji nie zrobisz żadnej w ten sposób jaki myślisz,bo bedziesz musiał naruszyć komin systemowy żeby cokolwiek zmieścić przechodzącna prawo przewodami.

Trzeba to zrobić w całkiem inny sposób.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to może i polecisz ten komputerowy wentylatorek 100 m3/h?

Też da radę? ;)

A od kiedy to większość odgałęzień DGP jest skierowana w dół?

Nawet przy kominkach usytuowanych najczęściej na parterze? ;)

Jak zwykle - aby tylko coś "palnąć" na przekór :p

 

 

 

 

Tak sie buduje 95% instalacji DGP z turbiną. http://www.darco.com.pl/prezentacja-interaktywna/

 

Jak trzeba obsłużyć dom dwukondygnacyjny, część rur można poprowadzić z poddasza (gdzie umieszczasz turbinę) na parter. Trzeba dobrać moc turbiny, jak duża chata mogą być dwie. Nie pisz jak nie wiesz...

 

Wentylatorków 100m3/h nie polecę, bo to "dłubanie w nosie"...

Edytowane przez Kominki Piotr Batura
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek bedzie leczony. Na poczatek sciagnalem slone i zrobilem kilka zdjec telefonem w srodku

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

Popierwsze wysprzzatam srodek.

Pozniej katowka lekko natne zdemontowana oslone i wyprofiluje ja, by byla wieksza szpara pod kominkiem.

Dzieki temu powietrze bedzie ja chlodzilo od dolu.

Powieksze tez otwor glowny. Sa jakies wskazania jak duze maja byc otwory ?

 

Mam jeszcze problem z linka z pierwszego zdjecia - odczepila sie i teraz zawsze leci powietrze na max do kominka. Wszystko spala sie bardzo szybko i nie mam mozliwosci sterowania. Jak ja mam to naprawic bez demontazu kominka ? To jest linka do rury doprawadzajacej powietrze z zewnatrz ?

 

DGP zajme sie pozniej. Mysle, ze jesli nie ma innej opcji to przejde kanalem na zewnatrz sciany przy kominie i zrobie jakas aranzacje, by to ladnie wygladalo. Jak w ogole oceniacie wykonanie kominka od srodka ?

 

ps. W calym mieszkaniu mam ogrzewanie podlogowe i nie zaryzykowalem z drewnem. Na podlodze sa panele o podwyzszonej trwalosci. Moze ich kominek nie wykonczy ;)

Edytowane przez Veenn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
Zeby nie bylo, ze calkiem sam to wymyslilem ;)... Ten wentylatorek potrafil wyciagnac tyle powietrza, by ogrzac zima zaadoptowana piwnice do dwudziestukilku stopni i powierzchni okolo 50 metrow. Kominek swoja droga ogrzewal caly dom ~200m2.

Tam miał zdecydowanie prostszy kanał i przez to mniejsze opory przepływu

(i jak piszesz - większe obroty, a więc zapewne i większą wydajność oraz spręż)

Nie ma pojecia jaki przekroj mialy rury ale domyslam sie, ze bylo to zaplanowane duzo wcześniej ...

Takie rzeczy warto wiedzieć, aby porównywać instalacje.

Podrzaane powietrze teoretycznie nie powinno stanowic problemy w transporcie na dol.

Im gorętsze, tym bardziej chce uciekać do góry. Tak więc "pchamy" je w odwrotną stronę, niż by samo chciało ;)

Jeśli dodamy opory (masz 4 kolanka/zagięcia - pod kątem 90 stopni!!) oraz niskie obroty i spręż, to zamiast pchać powietrze będzie je bezproduktywnie "mielił". Trzeba też brać pod uwagę jeszcze czynnik - wysokiej temperatury transportowanego powietrza i sprawdzić, przy jakiej ten wentylator może pracować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...