Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja elektryczna w sypialni - pytania laika


Recommended Posts

Dlaczego ty nie zakładasz, że w sypialni ktoś sobie podłączy spawarkę lub nagrzewnicę 3kW i nie robisz każdego gniazda na odrębnym obwodzie ?

Bo podstawowym założeniem jest moc zamówiona w ZE i fakt że mówimy o mieszkaniu.

Za użycie przekroju 2,5 zamiast 1,5 zapłacisz 100zł wiecej na kilometr kabla a zyskujesz pewność, że instalacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką. Jest się o co spierać?

Skoro nie wierzysz, że wypowiadający się koledzy są fachowcami w swojej dziedzinie , to spróbuj znaleźć projekt instalacji elektrycznej, gdzie jest przewidziana półtorówka do gniazdek 230V. Wtedy zwracam honor, bo projekty piszą panowie z uprawnieniami budowlanymi i ja z koniem (tzn. z inżynierem licencjonowanym przez IIB) kopać się nie będę.

 

. Oczywiście nie namawiam nikogo do wykonywania gniazdek w miejscach absurdalnych

 

Podany prze mnie przykład uznałeś za absurdalny a 1,5 na obwodach gniazd uznajesz za akceptowalną. I to jest właśnie clou tej dyskusji. Niefachowcy w branży elektrycznej nadają sobie prawo do oceny co jest akceptowalne a co nie. To jest troszkę tak, jak te staruszki u lekarza: "on mnie źle leczy bo powinien mi przepisać te czerwone a przepisał mi te żółte".

Zapewniam Cię, że nikt tu nie doradza 2,5 żeby zrobić Ci na złość lub wpędzić w koszty. Po prostu piszemy jak jest, a wybór czy zatrudnić do IE elektryka czy glazurnika należy do Ciebie.

Edytowane przez krzcel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 258
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Kolego krzcel, nawet nasze dyplomy uczelni wyższych, certyfikaty, doświadczenie, uprawnienia i kwalifikacje zawodowe nic tu nie pomogą. Chociaż były by dostarczane w oryginałach.

Autorytet na takich forach buduje się głownie poprzez akceptację chybionych pomysłów.

Zdanie na "NIE" jest nieakceptowalne i wymyśla się wszystkie możliwe patenty aby dowieść swojej racji.

Takie jak poniżej, raz "bo ja chce tylko to, bo to "dedykowane", bo to małe zabezpieczenie potrzebuje a drugi raz "no ale przecież mogę podłączyć wszystko".

 

Udzielono odpowiedzi nie raz, a jak się dalej nie wie co ma się zrobić, to się dzwoni do fachowca.

 

Dlaczego ty nie zakładasz, że w sypialni ktoś sobie podłączy spawarkę lub nagrzewnicę 3kW i nie robisz każdego gniazda na odrębnym obwodzie ? Dopuszczasz możliwość, że ktoś podłączy nagrzewnicę <2kW, nie dopuszczasz, że podłączy 2 takie nagrzewnice (np w dwóch pokojach na jednym obwodzie) ?

Dopuszczam taką możliwość i śmiało możesz włączać cokolwiek ci się podoba. Zabezpieczenie nie powinno pozwolić na frywolną zabawę w ile mogę podłączyć.

Natomiast upieranie się na wymyślone dedykowane gniazdo na przewodzie 1,5 wraz z zabezpieczeniem 10A jest istnym bezsensem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za kilometr to tak z 800 a nie 100zł i mniej wygodna robota. I wszystko to dla lampki nocnej.

Co do schematów z projektów - czasem ktoś takie wkleja to tu, to gdzie indziej, przeważnie opinie są takie, że to najwyraźniej jakiś błąd popełnił projektant bo dał to i to a powinno być coś innego. Albo, że ten projektant to idiota i nieuk bo zrobił tak a nie inaczej.

 

kozi966, nie dawajcie bezsensownych dowodów, które można w 10 sekund podważyć to nie będzie dyskusji. Wyjeżdżacie z jakimiś farelkami teściowej to potem dyskusja trwa w tym tonie.

A skoro dajecie takie dowody oznacza to, że nie ma prawdziwych.

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obal to:

Art. 5.

 

1. Obiekt budowlany wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy, biorąc pod uwagę przewidywany okres użytkowania, projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno-budowlanych, oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając:

 

spełnienie wymagań podstawowych dotyczących:

bezpieczeństwa konstrukcji,

bezpieczeństwa pożarowego,

bezpieczeństwa użytkowania,

odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska,

ochrony przed hałasem i drganiami,

odpowiedniej charakterystyki energetycznej budynku oraz racjonalizacji użytkowania energii;

 

 

Art. 12.

 

1. Za samodzielną funkcję techniczną w budownictwie uważa się działalność związaną z koniecznością fachowej oceny zjawisk technicznych lub samodzielnego rozwiązania zagadnień architektonicznych i technicznych oraz technicznoorganizacyjnych, a w szczególności działalność obejmującą:

 

projektowanie, sprawdzanie projektów architektoniczno-budowlanych i sprawowanie nadzoru autorskiego;

 

2. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, określone w ust. 1 pkt 1–5, mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie wykształcenie techniczne i praktykę zawodową, dostosowane do rodzaju, stopnia skomplikowania działalności i innych wymagań związanych z wykonywaną funkcją, stwierdzone decyzją, zwaną dalej "uprawnieniami budowlanymi", wydaną przez organ samorządu zawodowego.

 

Posiadasz powyższe? Tak, żeby sobie robić co ci się w domu żywnie podoba?

 

Jak już to w 10 sekund obalisz, to porozmawiamy o kwalifikacjach zawodowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie wierzysz, że wypowiadający się koledzy są fachowcami w swojej dziedzinie , to spróbuj znaleźć projekt instalacji elektrycznej, gdzie jest przewidziana półtorówka do gniazdek 230V.

Ależ wierzę. I widzę sprzeczności w tym, co mówią. I widzę, jak wyzywają się nawzajem od nieuków. A na proste pytanie, jakie zagrożenie wnosi 3x1.5 zabezpieczony 10A to odpowiedzieć nie potrafią, tylko jakieś dyrdymały, że odbiór techniczny.

I aby było jasne, nie mam nic przeciwko robieniu 3*2.5 i 16A, ale to nie oznacza, że 3*1.5 i 10A nie nadaje się do eksploatacji. Jak robimy nową instalację elektryk proponuje 3*2.5 i ok. Ale jak jest to remont częściowy, wymiana starej instalacji, niewielka jej zmiana. Tu już pojawia się kwestia kosztów, to przestaje być różnica rzędu kilku złotych.

Prosta, drobna robota, trzeba przesunąć jedno gniazdko i jedno dorobić. Instalacja istniejąca to 2*1.5 Cu, pamięta Gierka. Jak to zrobić?

 

Podany prze mnie przykład uznałeś za absurdalny a 1,5 na obwodach gniazd uznajesz za akceptowalną. I to jest właśnie clou tej dyskusji. Niefachowcy w branży elektrycznej nadają sobie prawo do oceny co jest akceptowalne a co nie. To jest troszkę tak, jak te staruszki u lekarza: "on mnie źle leczy bo powinien mi przepisać te czerwone a przepisał mi te żółte".

Jak ja to lubię, elektrycy porównują się do lekarzy:)

Dla mnie to sytuacja ze spożywczego: Pani, daj pani jakąś kurzą nóżkę na rosół, Na rosół - no coś pan, rosół to pan tylko na wieprzowej kości ugotujesz.

 

 

Zapewniam Cię, że nikt tu nie doradza 2,5 żeby zrobić Ci na złość lub wpędzić w koszty. Po prostu piszemy jak jest, a wybór czy zatrudnić do IE elektryka czy glazurnika należy do Ciebie.

No właśnie. I jeśli elektryk nie potrafi, to trzeba brać kogoś, kto umie.

Więc ponawiam pytanie: w obwód gniazda do którego chcę podłączać lampkę nocną chcę wpiąć włącznik. Wykonasz taki obwód?

Edytowane przez mturdus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obal to:

 

 

Posiadasz powyższe? Tak, żeby sobie robić co ci się w domu żywnie podoba?

 

Jak już to w 10 sekund obalisz, to porozmawiamy o kwalifikacjach zawodowych.

 

A kto powiedział, że chcę robić co mi się żywnie podoba ?

Pytam o prostą wydawało by się sprawę a uzasadnienia z małymi przebłyskami raczej laickie, bo teściowa, bo nie wiesz co tam podłączysz, bo tak się to zwykle robi, bo taka zasada etc. tak jak bym ja pytał o to co a nie o to DLACZEGO, tak jak bym pytał o to glazurnika a nie elektryków, pewnie inżynierów.

 

Odpowiedź fachowca (który jak mi się wydaje powinien mieć to wszystko w jednym paluszku) nie powinna się zaczynać od - laiku, weź fachowca, nie znasz się i dyplomowanym elektrykiem nie jesteś wiec po co ci ta wiedza, nic nie wiesz, nie umiesz etc etc... a powinna wyjaśniać nie tylko jak powinno być ale i dlaczego tak a nie inaczej z oparciem w przepisach, obliczeniach, normach i czym tam jeszcze można to uzasadnić...albo wcale niech jej nie ma.

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie bym obejrzał protokół, w którym ktoś napisze, że obwód gniazdowy 3x1.5 mm zabezpieczony 10A nie nadaje się do eksploatacji, gdyż stwarza zagrożenie. I powoła się na przepisy, które tego zabraniają.
Więc zamontuj sobie we wszystkich swych gniazdowych obwodach takie zabezpieczenie, wytrwaj z nimi przez rok a później zdaj relację na temat funkcjonalności a nie prawnego umocowania Twego "wynalazku".

Może wtedy dotrze do Ciebie różnica pomiędzy bezsensownym rozważaniem i udowadnianiem swych "racji" a rzeczywistością.

Ale przez ten czas już na ten temat głosu nie zabieraj.

 

A kolega olo niech dalej na złość mamie odmraża sobie uszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ ja tak mam. Połowa mieszkania wisi na 10A. Bo jest tam zastane 2*1.5 + dołożone przeze mnie 1.5. Pracują na tym lampki, komputery, dość często żelazko, sporadycznie olejniak. Farelka stoi w zasięgu teściowej, jak tylko odczuje taką potrzebę, może sobie włączyć. Działa tak zdecydowanie dłużej niż rok. Do funkcjonalności zastrzeżeń nie mam.

 

Możesz sam sprawdzić. Zamień S obsługujący sypialnie na 10A, a jak Ci wyskoczy, to opisz okoliczności.

 

Co do zabierania głosu, to jak zaczniesz pisać z sensem, to ja nie będę musiał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znów kolejny argument. "ja tak mam". Więc wszyscy tak miec powinni.

Ale dlaczego tylko połowa?

Dlaczego nie cały dom?

 

A ja tak nie mam.

I twierdzę, że ten kto zrobi tak jak Ty masz oraz jak pozostała dwójka doradza ten jest palantem.

 

Ciebie częściowo broni to, że instalacja zastana, ale skoro potrafiłeś dołożyć jedną żyłę to lenistwa komentował nie będę, bo ono zawsze znajduje jakieś wytłumaczenie.

 

Ale żeby za swoje pieniądze w swoim własnoręcznie budowanym domu mając gołe ściany robić sobie na złość to trzeba być masochistą.

 

 

A u mnie kiedyś każde pomieszczenie miało oddzielny obwód gniazdowy wykonany przekrojem 4mm2 a zabezpieczony RCBO 32A. Każdy odbiornik w kuchni był zasilony dedykowanym obwodem o przekroju 2.5mm2 z RCBO 16A. Oprócz tego gniazda ogólne jak w pokojach. Płyta z piekarnikiem była zasilona przekrojem 10mm2 z zabezpieczeniem MCB 40A.

Reszta obwodów w zasadzie nieistotna.

Pięć lat nie było zadziałania żadnego z zabezpieczeń.

I teraz porównaj funkcjonalność (jeśli wiesz co to znaczy) tej instalacji i tego co masz u siebie.

Edytowane przez kkas12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakim masochistom. Wszystko jest, wszystko działa, po kilku latach eksploatacji zastrzeżeń nie mam. W głowie Ci się to nie mieści, ale ja jestem zadowolony z tego co mam i ogłaszam to światu.

Jak ktoś się pyta, jaki przewód dać, to mu powiem, że 3x2.5

A jak się spyta, co będzie, gdy da 3x1.5, to nie będę go straszył pożarami, tylko opowiem to, co wyżej, przypominając o ograniczeniu mocy.

Proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę daruj sobie te wycieczki osobiste bez zrozumienia tego co cytujesz.

...przypominając o ograniczeniu mocy.

W pełni funkcjonalna instalacja żadnego przypominania o żadnych ograniczeniach mocy nie potrzebuje.

A to co Tobie wystarcza innym może nie wystarczać.

Edytowane przez kkas12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę daruj sobie te wycieczki osobiste bez zrozumienia tego co cytujesz.

W pełni funkcjonalna instalacja żadnego przypominania o żadnych ograniczeniach mocy nie potrzebuje.

A innym może nie wystarczać.

 

Co ty opowiadasz, jaka to jest w pełni funkcjonalna instalacja - określ najpierw kryteria co to oznacza by można było się do tego odnieść ? Nie ma takiej instalacji, którą można by do woli obciążać czym się rzewnie podoba, nawet gdy dasz jedno gniazdo na 4mm2 to możesz do niego podłączyć listwę z 5-cioma a i gniazdo ma 16A więc niewiele to nie zmienia.

 

Mieszkam w domu, w którym też sporo na 1,5mm2 działa...40 lat nie była wymieniana a bezpieczniki to nie wiem kiedy ostatnio "wybiły", szczerze nie pamiętam, jakaś awaria wentylatora w piekarniku chyba wybiła kiedyś, ostatnia modyfikacja to było dołożenie różnicówki bo kiedyś się nie montowało takich dobrodziejstw, farelka też pracowała na niej nie raz. Musiał bym nieźle wodze fantazji puścić by zmusić ją do kapitulacji - czy to oznacza, że instalacja jest nie funkcjonalna bo nie spełnia wymagań pojechanej na maksa fantazji w jej obciążaniu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ty opowiadasz, jaka to jest w pełni funkcjonalna instalacja - określ najpierw kryteria co to oznacza by można było się do tego odnieść ? Nie ma takiej instalacji, którą można by do woli obciążać czym się rzewnie podoba, nawet gdy dasz jedno gniazdo na 4mm2 to możesz do niego podłączyć listwę z 5-cioma a i gniazdo ma 16A więc niewiele to nie zmienia.

 

Gdzie tam było napisane, że gniazdo ma 16A?

 

Mieszkam w domu, w którym też sporo na 1,5mm2 działa...40 lat nie była wymieniana a bezpieczniki to nie wiem kiedy ostatnio "wybiły", szczerze nie pamiętam, jakaś awaria wentylatora w piekarniku chyba wybiła kiedyś, ostatnia modyfikacja to było dołożenie różnicówki bo kiedyś się nie montowało takich dobrodziejstw, farelka też pracowała na niej nie raz. Musiał bym nieźle wodze fantazji puścić by zmusić ją do kapitulacji - czy to oznacza, że instalacja jest nie funkcjonalna bo nie spełnia wymagań pojechanej na maksa fantazji w jej obciążaniu ?

 

Uszła by może taka instalacja, jeszcze ze 30 lat temu, jako funkcjonalna.

Wtedy nie było:

Płyt indukcyjnych, ogrzewania podłogowego, piekarników elektrycznych, czajników elektrycznych, zmywarek automatycznych, elektrycznych podgrzewaczy wody i innych "dobrodziejstw".

 

To, że tobie wystarcza na razie, nie znaczy ze za 5 lat dalej będzie ok. Jak sprzedasz mieszkanie czy dom, komuś kto chce mieć te dobrodziejstwa, to mu powiesz tak: Martw się człowieku, bo mi się nie chciało.

Wracając do instalacji mającej 40 lat, ciekaw jestem kiedy przechodziła ostatnio przegląd i badania?

To, że działa nie oznacza, że jest bezpieczna w użytkowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezłe zamieszanie na Tym forum.

Może podsumuję to wszystko bo kolega nie wie już co robić.

1. Sprawa najważniejsza - jeżeli kolega Tomeksup chce robić sam instalację elektryczną to ja nie widzę przeciwskazań. Najważniejsze żeby później sprawdził ją fachowy elektryk(oględziny i pomiary). To tyczy się zarówno instalacji 230V i 12V. Pise tu o prowadzeniu przewodów. Szycie i podłaczanie rozdzielni lepiej zlecić fachowcowi.

2. Przewody do gniazdek przekrój 2,5mm2 a do oświetlenia 1,5mm2 i żadne inne.

3.Łącznie w puszkach osprzętowych i rozdzieli elektrycznej(im mniej tym lepiej). Żadnych puszek pośrednich gdziekolwiek się da

4. Przewody na 12V tak jak koledzy z forum napisali - trzeba znać obciążenie odbiornika i do tego wykonać instalacje z zabezpieczaniami i trafo. Zgaduję że chodzi o diody LED do oświetlenia.

5. Wymiana rozdzielni elektrycznej na nową wraz z zabezpieczeniami typu "S".

 

To by było na tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ty opowiadasz, jaka to jest w pełni funkcjonalna instalacja
Taka przy użytkowaniu której nie ma potrzeby wspominania o żadnych ograniczeniach w jednoczesnym korzystaniu z odbiorników.

A tak na marginesie to powinieneś wiedzieć, że moje gniazda nie mogły być obciążane prądem większym niż 13A. Gniazdo podwóje oczywiście 2x13.

 

A to

... nawet gdy dasz jedno gniazdo na 4mm2 to możesz do niego podłączyć listwę z 5-cioma a i gniazdo ma 16A więc niewiele to nie zmienia.

jest właśnie dowód Twej kompletnej nieznajomości zagadnienia w którym usiłujesz brylować.

Ale wytłumacz w jakim celu miałbym "badać" wytrzymałość instalacji obciążając ją odbiornikami które nie są mi potrzebne??????

Edytowane przez kkas12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend

 

 

Widzisz, tu nie chodziło o wymianę z 10 na 16. Tu chodziło o ograniczenie jakie podyktuje ci przewód. Pozorna oszczędność w myśleniu.

Przewód jednożyłowy lub wielożyłowy w izolacji w izolacji PVC (np. YDY) o przekroju żyły 2,5 mm2 umieszczony bezpośrednio w murze o rezystywności cieplnej nie większej niż 2K∙m/W, bez dodatkowej ochrony przed uszkodzeniem mechanicznym (metoda ułożenia typu C), dla temp. otoczenia 25 stopni Celsjusza i trzech ułożonych równolegle przewodów wytrzyma długotrwale ok. 20,6A.

Wasz przewód 1,5 mm2 wytrzyma 14,9A.

 

To z nowych norm czy to dane producenta ?? Czy moze sam to sprawdziłeś ?

 

PS to jest normalne pytanie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...