מרכבה 16.01.2015 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2015 (edytowane) . gdzie tu logika. Jeszcze powiedzcie że dach sie zawali bo nie ta klasa drewna lub słoje za duze. nie słoje .. ale drewno które wyrosło na południowym stoku .. prędko z dużym przyrostem wczesnym.. i mega słojami nie nadaje się do budowy ... już wszystko chcecie sprowadzić do przypadku ... Kilkadziesiąt lat do tyłu ludzie robili konstrukcje dachów z tego co mieli, drobne krokiewki, czesto nie kantowe, na pewno nikt nie robił drobnych .. tylko dość solidne .. też mam dach ponad 76 lat wygląda tak blacha oryginał przedwojenny a czemu dach przy kątach poza zakresu stosowania konstrukcji jętkowej się trzyma tyle lat ? temu że krokwie przypominają w miejscu oparcia płatwie .. PN-EN 1912:2000 Drewno konstrukcyjne. Klasy wytrzymałości. Wizualny podział na klasy i gatunki jest jeszcze inna norma gdzie można dobrać drewno C80 ale to nie jest temat na tu... http://warunkibudowlane.pl/?s=modulos&v=capitulo&c=15855 Edytowane 16 Stycznia 2015 przez מרכבה Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kowalczykwojtek 28.01.2015 10:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 (edytowane) Witam, na wstępie życzę wszystkim Forumowiczom najlepszego w Nowym Roku. Miniony rok upłynął nam na poszukiwaniach działki. Na początku był plan zakupu działki pod bliźniaka, skończyło się na jednorodzinnym. Działka już wybrana więc powoli można się zabierać za kolejne planowania. Jako że moja babcia ma trochę lasu pomyśleliśmy z żoną, że do budowy chcemy wykorzystać własne drewno. Rozmawiałem ze znajomym budowlańcem jakie deski są potrzebne na szalunki, deskowanie i inne prace potrzebne przy budowie. Do Was Forumowicze kieruję pytania dotyczące materiału na więźbę dachową: - jaki rodzaj drewna będzie najlepszy (sosny jest dużo, ze świerkiem trochę gorzej)? - rozumiem, że od razu mam wyciąć elementy (płotwy, krokwy) zgodnie z projektem? - czy da się wysuszyć takie drewno metodą standardową (sterta desek, bali, przełożona poprzeczkami, przykryta eternitem, blachą leży sobie na powietrzu i schnie na wietrze)? czy lepiej skorzystać z suszarni? - ile sezonów powinno schnąć takie drewno "na powietrzu"? Z góry dziękuję za odpowiedzi. Witam, Na początku krótko się przedstawię tartacznikiem jestem od 8 lat, więc odrobinę doświadczenia mam część pytań forumowicza jest odrobinę naiwna i trąci mitami ,ale uważam że należy rzetelnie odpowiedzieć na watpliwości: - drewno czy sosna czy świerk jest to w zasadzie obojętne bowiem wytrzymałość oba gatunki mają podobną różnica tkwi w pojedynczych kłodach tzn sęki prostolinijność kłody obecność zgnilizny tzw murszu szkodników itp. ale jest o proste do zweryfikowania Proszę wybrać grube proste i zdrowe pnie - wycięcie elementów więźby krokwi!!!, płatwii !!! itp. oczywiście że od razu proszę wyciąć elementy proszę tylko przy ustalaniu długości uwzględnić naddatki na zacios (naddatki ciesielskie 15-20 cm na każdym elemencie) drewno kiepsko się sztukuje więc trzeba to uwzględnić bo potem inwestorzy dziwią się że dach jest bardziej płaski niż w projekcie - da się wysuszyć metodą standardową proszę ułożyć drewno ułożyć na równym podłożu równo na podkładach podeprzeć w 3-4 miejscach i potem na przekładkach WAŻNE PRZEKŁADKI (listewki jedna nad druga) starannie ułożone elementy muszą mieć odstępu od siebie to chyba logiczne ażeby cyrkulowało powietrze końce dobrze by było zamalować farbą emulsyjną (nie będą tak pękały) przykryć formą daszku byłoby nieźle ale proszę pamiętać o dostępie powietrza z góry więc na pewno nie żadną folią - okres schnięcia byłoby dobrze żeby przewiało to to drewno przez cały sezon (od wiosny do jesieni) - doradzałbym ostruganie drewna po wysuszeniu oczywiście ( zwiększa odporność na szkodniki i może to iluzoryczne, ale też na ogień ewentualny) wtedy PRZED tarciem drewna TRZEBA uwzględnić zwiększenie wymiaru (przekroju i długości na tzw. osuszkę i potem na to co się zestruga - przed montażem zaimpregnować drewno dobrym środkiem zanurzeniowo lub przez kilkukrotne malowanie z dobrym nasączeniem ważne żeby zaimpregnować a nie pomalować zieloną bejcą jak robi to wiele nieuczciwych tartaczników Edytowane 28 Stycznia 2015 przez kowalczykwojtek uzupełnienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kemot_p 28.01.2015 11:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 (...) część pytań forumowicza jest odrobinę naiwna i trąci mitami ,ale uważam że należy rzetelnie odpowiedzieć na watpliwości (...) Dziękuję za wyjaśnienia. Czy moje pytania są naiwne - nie wiem, pierwszy raz będę wycinał drzewo na budowę domu więc chciałem się upewnić i skorzystać z doświadczeń innych. P.S. Jeśli chodzi o deski na szalunki, deskowanie to rozumiem, że mam wycinać "na oko". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 28.01.2015 11:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 Tylko jodła i świerk nie bardzo poddają się impregnacji, prędzej modrzew sosna. Jak najbardziej wypada elementy z naddatkiem wyciąć, ale znając życie, masa filozofów budowlanych zacznie wyć a połoco ła na co ja żem robił już 15 lat tak i nikt nie narzeka, może .. tylko przyjdzie zimna coś alla 62/63 i zweryfikuje szamańskie gadanie. Kolega Tartacznik dobrze prawi tylko jeszcze trzeba Kogoś takiego posłuchać .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kemot_p 28.01.2015 12:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 (...) Kolega Tartacznik dobrze prawi tylko jeszcze trzeba Kogoś takiego posłuchać .. Spoko, ja należę do tych, co się mądrzejszych słuchają . Jasne, że będę wycinał z naddatkiem - parafrazując króla Jagiełłę "drzew ci u nas dostatek" Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 28.01.2015 14:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 A ja nie pisałem o Tobie, tylko ogólnie jest problem, z tym:(Zamawiam ekipie do czegoś ..i Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wiesiek6308 28.01.2015 15:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 Kilkadziesiąt lat do tyłu ludzie robili konstrukcje dachów z tego co mieli, drobne krokiewki, czesto nie kantowe, oszczednosc za oszczednoscia, impregnacji nie było a do dnia dzisiajszego wszystko stoi zdrowe. Jednynie znajduje sie zniszczałe drewno tam gdzie mialo kontakt z murem albo poprostu miało dostep to sporej wilgoci a Wy Panowie tu o jakis klasach drewna, słojach itd. gdzie tu logika. Jeszcze powiedzcie że dach sie zawali bo nie ta klasa drewna lub słoje za duze. Tak kiedyś tak było ale to był tzw. starodrzew. Słój zwięzły a nie te dzisiejsze murszaki . Nasadzeń wykonano dużo ale nie na odpowiednich ziemiach. A ponadto czy wiesz, że aby na nowej ziemi był prawdziwy las to pierwsze drzewa kilkunastoletnie które już urosły trzeba usunąć ? A w temacie na post to przelicz sobie czy wykalkuluje Ci się pozusk z tego lasu. Może lepiej będzie Ci sprzedać surowiec na pniu i kupić bliżej gotowy z transportem? Zależy wszystko od tego jakie masz tam drzewa czy właściwa tartaczka tzw. Bo jeżeli grusze przysłowiowe ( to znaczy na kilku metrach od ziemi masz juz gałęzie) to sobie odpuść. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wiesiek6308 28.01.2015 15:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 Kilkadziesiąt lat do tyłu ludzie robili konstrukcje dachów z tego co mieli, drobne krokiewki, czesto nie kantowe, oszczednosc za oszczednoscia, impregnacji nie było a do dnia dzisiajszego wszystko stoi zdrowe. Jednynie znajduje sie zniszczałe drewno tam gdzie mialo kontakt z murem albo poprostu miało dostep to sporej wilgoci a Wy Panowie tu o jakis klasach drewna, słojach itd. gdzie tu logika. Jeszcze powiedzcie że dach sie zawali bo nie ta klasa drewna lub słoje za duze. Tak kiedyś tak było ale to był tzw. starodrzew. Słój zwięzły a nie te dzisiejsze murszaki . Nasadzeń wykonano dużo ale nie na odpowiednich ziemiach. A ponadto czy wiesz, że aby na nowej ziemi był prawdziwy las to pierwsze drzewa kilkunastoletnie które już urosły trzeba usunąć ? A w temacie na post to przelicz sobie czy wykalkuluje Ci się pozusk z tego lasu. Może lepiej będzie Ci sprzedać surowiec na pniu i kupić bliżej gotowy z transportem? Zależy wszystko od tego jakie masz tam drzewa czy właściwa tartaczka tzw. Bo jeżeli grusze przysłowiowe ( to znaczy na kilku metrach od ziemi masz juz gałęzie) to sobie odpuść. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kemot_p 28.01.2015 20:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 (edytowane) A w temacie na post to przelicz sobie czy wykalkuluje Ci się pozusk z tego lasu. Może lepiej będzie Ci sprzedać surowiec na pniu i kupić bliżej gotowy z transportem? (...). Widzę, że kolega z podlaskiego, ja właśnie w podlaskiem mam las . Powiat siemiatycki. Edytowane 28 Stycznia 2015 przez kemot_p Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 29.01.2015 06:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2015 też mam dach ponad 76 lat wygląda tak [ATTACH=CONFIG]299290[/ATTACH] blacha oryginał przedwojenny Z ciekawości chciałbym poznać wymiary - rozpiętość dachu, przekroje jętek, krokwi... Czy mocowanie tylko na gwoździe, czy też wręby... Generalnie to jest ciekawe... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wiesiek6308 29.01.2015 16:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2015 Widzę, że kolega z podlaskiego, ja właśnie w podlaskiem mam las . Powiat siemiatycki. Tak z prowincji, to jeszcze w Polsce. Tutaj włąśnie kiedyś sztuka ciesielska była poematem. Dzisiaj już prawie nikt nie wie jak dylaczek wyprostować na ścianie, jak zaciąć jaskólczy ogon przy użyciu tylko piłki i siekiery oczywiście za pomocą też cyrkla. Ale to nie na temat. Otrzymałes dużo informacji więc nie będziesz miał żadnych problemów. A korzystając pewnie z gałęzi i więzów rodzinnych to w okolicy lasu masz pewnie gdzie wyciąć materiał i gdzie złożyć a i przestrugać . Tutaj usługi są pewnie mniej kosztowne bo to ta kraina gdzie włąście bocian leci na jednym skrzydle ( bo drugim sobie w tym czasie oczy zasłania). Więc powodzenia. P.S. Zaufaj też dla ojca i tego człowieka o którym piszesz, że całe życie spędził w lesie. A gotowy materiał przerzucisz nawet okazyjnie taniej wykorzystując puste przeloty trakerów.POWODZENIA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 29.01.2015 16:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2015 Z ciekawości chciałbym poznać wymiary - rozpiętość dachu, przekroje jętek, krokwi... Czy mocowanie tylko na gwoździe, czy też wręby... Generalnie to jest ciekawe.. w osiach podpór dach ma około 7,85-7,9m i kąt około 32 st. Jętki są mocowane jak powinno się rozpory mocować, na wrąb i zbite gwoździami. Przekrój to około fi 100. Krokwie mają zmienny przekrój na długości od około fi 180 do fi 80 w kalenicy. Metr krawiecki to pomierzę obwody, przy okazji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kemot_p 29.01.2015 21:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2015 Otrzymałes dużo informacji więc nie będziesz miał żadnych problemów. A korzystając pewnie z gałęzi i więzów rodzinnych to w okolicy lasu masz pewnie gdzie wyciąć materiał i gdzie złożyć a i przestrugać .POWODZENIA Bardzo dziękuję wszystkim za porady. Szczególnie Tobie. Tak, z miejscem na złożenie materiału nie będzie problemu, mam też kontakt do tartaku "mobilnego", który przyjeżdża na podwórko i wycina. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wiesiek6308 01.02.2015 16:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2015 Sprawdzaj tylko co jakiś czas czy wymiary nie odbiegają za dużo od wyznaczonych gdyż z tymi mobilnymi różnie bywa. Nie twierdzę , że może być źle ale na wszelki wypadek sprawdzaj. Czasem źle napięta piła taśmowa lubi sobie baraszkować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JacekW123 03.02.2015 09:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2015 WitamPolecam bardzo kupowanie drewna do więźby z gotową obróbka ciesielską automatyczną CNC, minimalna ilość strat, gotowe elementy trafiają do Ciebie na budowę ponumerowane, więźbę składa się dosłownie jak klocki LEGO. Wiadomo, że osobno za prefabrykacje trzeba zapłacić, ale wychodzi mniej więcej to samo jak docinanie, pojedynczo każdego elementu na budowie. Firmy zajmujące się tym zazwyczaj stosują drewna najwyższej jakości. Kilka takich firm już w Polsce funkcjonuję, u naszych zachodnich sąsiadów to jest na porządku dziennym. Nie trzeba też męczyć się z nabijaniem łączników i gwoździ. Maszyny elegancko docinają elementy, stosowane w każdym łączeniu są tradycyjne łączenie ciesielskie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kemot_p 03.02.2015 12:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2015 Sprawdzaj tylko co jakiś czas czy wymiary nie odbiegają za dużo od wyznaczonych gdyż z tymi mobilnymi różnie bywa. Nie twierdzę , że może być źle ale na wszelki wypadek sprawdzaj. Czasem źle napięta piła taśmowa lubi sobie baraszkować. Dziękuję bardzo za wskazówki. Będę pamiętał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DACxxxAZ 25.01.2016 18:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2016 Kilkadziesiąt lat do tyłu ludzie robili konstrukcje dachów z tego co mieli, drobne krokiewki, czesto nie kantowe, oszczednosc za oszczednoscia, impregnacji nie było a do dnia dzisiajszego wszystko stoi zdrowe. Jednynie znajduje sie zniszczałe drewno tam gdzie mialo kontakt z murem albo poprostu miało dostep to sporej wilgoci a Wy Panowie tu o jakis klasach drewna, słojach itd. gdzie tu logika. Jeszcze powiedzcie że dach sie zawali bo nie ta klasa drewna lub słoje za duze. Wiesz co ,jakiś czas temu odtwarzałem konstrukcję więźby ponad 100 letniej i w dokumentacji pracowało przy tej konstrukcji około 100 ludzi przez kilka miesięcy . My to odtworzyli w tydzień we trzech Wiesz jaki to koszt eliminacja wadliwego drewna i wymiana na nowy w trakcie produkcji konstrukcji ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.