Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Prąd przy rozdzielaczach podłogówki


Recommended Posts

Planuje powoli co gdzie i jak z elektryką. Nie wiem jak z rozdzielaczami do podłogówki. Powinien tam się znaleźć przewód elektryczny jak do gniazdka czy nie? Ewentualnie jakiś inny przewód, sterowanie może?

 

Jeżeli powinien być przewód (np do pompki) to gdzie on potem biegnie, prosto do pieca czy może do rozdzielni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze to elektryk powinien wiedzieć . Jeśli nie wie to doczytać instrukcję i zapytać hydraulika.

A do tematu.

Jeśli rozdzielacz z pompą obiegową - to zasilanie pompy w okolicę kotła i tam będzie podłączenie.

Jeśli automatyka ze sterowaniem strefowym c.o. - to już zależy od systemu , albo z termostatów do główek na rozdzielaczu i do kotła , albo z termostatów do kotła i z kotła do każdej z główek na rozdzielaczu.

 

Wszystkie podłączenia muszą być wykonane zgodnie z instrukcją producenta i obowiązującymi normami a więc koniecznie przez uprawnionego instalatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gos**c

Żeby dokładnie odpowiedzieć na pytanie musiałbyś wypisać jakie urządzenia elektryczne będziesz użytkował. Porozmawiaj wpierw z hydraulikiem jakie pompy i rodzaj sterowania ogrzewaniem będziesz mieć a wtedy pisz.

Na razie mozna zgadywać>

zasilanie kotła

zasilanie pompy obiegowej lub nie jeśli jest wbudowana w kocioł

zasilanie pompy cyrkulacyjnej lub nie jeśli kocioł ma możliwość zasilania i sterowania

(zasilanie pompy cyrkulacyjnej najlepiej przez programator w rozdzielnicy jeśli nie będzie zasilane z kotła)

zasilanie zaworów jeśli masz sterowanie

 

teraz każde zasilanie zakończone gniazdem

wyjątkiem moze być sterowanie zaworami

 

O zasilaniu kotłowni to musi hydraulik rozmawiać z elektrykiem. Sam hydraulik nic nie zrobi jak i sam elektryk nie jest wróźką.

Edytowane przez Gos**c
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby dokładnie odpowiedzieć na pytanie musiałbyś wypisać jakie urządzenia elektryczne będziesz użytkował. Porozmawiaj wpierw z hydraulikiem jakie pompy i rodzaj sterowania ogrzewaniem będziesz mieć a wtedy pisz.

Na razie mozna zgadywać>

zasilanie kotła

zasilanie pompy obiegowej lub nie jeśli jest wbudowana w kocioł

zasilanie pompy cyrkulacyjnej lub nie jeśli kocioł ma możliwość zasilania i sterowania

(zasilanie pompy cyrkulacyjnej najlepiej przez programator w rozdzielnicy jeśli nie będzie zasilane z kotła)

zasilanie zaworów jeśli masz sterowanie

 

teraz każde zasilanie zakończone gniazdem

wyjątkiem moze być sterowanie zaworami

 

O zasilaniu kotłowni to musi hydraulik rozmawiać z elektrykiem. Sam hydraulik nic nie zrobi jak i sam elektryk nie jest wróźką.

Witam

Pytanie padło odnośnie rozdzielaczy podłogowych - więc po co tu mieszać o pompach obiegowych, cyrkulacyjnych, które swoją lokalizację mają gdzie indziej ?

Odpowiedź już była w poście kolegi aaarek. Elektryk może wykonać instalację, jaką hydraulik zaproponuje inwestorowi, przeważnie jest tak, że wykonawca c.o. współpracuje z automatykiem, który to może przygotować wytyczne instalacji elektrycznej jaka będzie potrzebna dla konkretnego schematu instalacji.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gos**c

Jeżeli powinien być przewód (np do pompki) to gdzie on potem biegnie, prosto do pieca czy może do rozdzielni?

 

Kasprzyk a co ty wniosłeś swoja odpowiedzią skoro to wszystko zostało już napisane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuje powoli co gdzie i jak z elektryką. Nie wiem jak z rozdzielaczami do podłogówki. Powinien tam się znaleźć przewód elektryczny jak do gniazdka czy nie? Ewentualnie jakiś inny przewód, sterowanie może?

 

Jeżeli powinien być przewód (np do pompki) to gdzie on potem biegnie, prosto do pieca czy może do rozdzielni?

Jeśli koncepcja jest już opracowana to tak jak koledzy radzą a jeśli nie to:

Jeśli pompa to np. OMY3x0,75mm2 z rozdzielacza do skrzynki dodatkowej w kotłowni.

Jeśli siłowniki rotametrów to dwie żyły na każdy siłownik z rozdzielacza do skrzynki dodatkowej może być kilka np.OMY4x0,5mm2.

Od sterownika kotła kabel do dodatkowej skrzynki.

Od wszystkich pomp kabel do dodatkowej skrzynki.

Od sterownika pokojowego temperatury np.OMY4x0,5mm2. do skrzynki.[istnieją bezprzewodowe ale kabel to zawsze kabel]

Dodatkowa skrzynka nawet jeśli nie niezbędna to zawsze wygodna a koszt znikomy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasprzyk a co ty wniosłeś swoja odpowiedzią skoro to wszystko zostało już napisane?

Nie wiem, zobaczymy co napisze założyciel wątku ;)

Generalnie lubię korygować osoby, które wnoszą zamęt do udzielanych odpowiedzi ;)

Fajnie, że chwyciłeś teraz temat "pompki" - to napiszesz coś także o akwariowej, do szamba albo innej ? może akurat zainteresujesz autora wątku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie problem jest z finansowaniem a co za tym idzie, na raz nie zrobię elektryki i hydrauliki.

Obdzwoniłem 3 hydraulików, ale żadnemu się nie chce wpaść wycenić skoro robota ma być w maju/czerwcu. Oni przyjadą sobie później....

Być może lewi hydraulicy... Któż tam wie.

 

Skoro nie mogą się pofatygować to nie wiem jak ma to końcowo być rozwiązane. Domek nie jest duży - 170m2 całkowitej, użytkowej 130, parter i poddasze użytkowe.

 

Mam zrobione OZC i projekt wstępny C.O. Na piętrze mają być kaloryfery i podłogówka tylko w łazience.

Parter sama podłogówka i 3 kaloryfery (garaż, kotłownia i łazienka). Wg projektu są 2 rozdzielacze na parterze i jeden na piętrze z zaworem RTL do podłogówki.

 

Nie ma nic niestety o pompie obiegowej przy rozdzielaczach, a wiem, że czasem takie się montuje.

Sterowania strefowego raczej nie przewiduję, ale zapytałem opcjonalnie o to.

 

Co do cyrkulacji to sprawa prosta, pompka w kotłowni i sterowanie czasowe. To żaden problem.

 

Jedyną niewiadomą dla mnie było zasilanie pompek.

Elektryk mówi, że do skrzynki i jak będę sobie chciał podłączyć to w kontakt i tyle, choć on przeważnie nie kładł kabla bo robił to sobie hydraulik. Z kolei rozsądek mówi, że lepiej w okolice kotła. Jak nie będzie sterownika to najwyżej w puszce się przewody złączy i będzie git.

 

Stąd pytanie, nie chce mi się czekać na hydraulika, wolę puścić przewód awaryjnie i najwyżej go nie używać niż potem się męczyć.

 

 

 

 

Stąd pytanie jak się to przeważnie robi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli koncepcja jest już opracowana to tak jak koledzy radzą a jeśli nie to:

Jeśli pompa to np. OMY3x0,75mm2 z rozdzielacza do skrzynki dodatkowej w kotłowni.

 

Kolego a skąd wiesz , że taki przewód wystarczy ? Bo co pompka ma małą moc ? Bo zawsze taki się kładzie?

Nie kolego przewody dobiera się tak aby spełnić warunek SWZ - więc długość linii zasilającej i zabezpieczenie tego obwodu - obliczyć a po wszystkim jeszcze sprawdzić czy oby jest dobrze. To jest elektryka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jedyną niewiadomą dla mnie było zasilanie pompek.

Elektryk mówi, że do skrzynki i jak będę sobie chciał podłączyć to w kontakt i tyle, choć on przeważnie nie kładł kabla bo robił to sobie hydraulik. Z kolei rozsądek mówi, że lepiej w okolice kotła. Jak nie będzie sterownika to najwyżej w puszce się przewody złączy i będzie git.

 

 

Zmień elektryka .

Hydraulik sobie kable kładzie , elektryk naprawia silniki a piekarz może operacje na otartym sercu może robić.

Źle - każdy ma robić to do czego został przeszkolony - nauczony. Z wiedzy powinien być rozliczony (egzamin ) i otrzymać odpowiednie świadectwo kwalifikacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego a skąd wiesz , że taki przewód wystarczy ? Bo co pompka ma małą moc ? Bo zawsze taki się kładzie?

Nie kolego przewody dobiera się tak aby spełnić warunek SWZ - więc długość linii zasilającej i zabezpieczenie tego obwodu - obliczyć a po wszystkim jeszcze sprawdzić czy oby jest dobrze. To jest elektryka.

W domu 200m2 odległość od pompy cyrkulacyjnej do sterownika w porywach 10m.

Pompa cyrkulacyjna obecnie grubo moc poniżej 200 W

Prąd nominalny ~ 0.10 A

I max poniżej 1.5 A

Maksymalne obciążenie przewodu 3x0,75mm2 bezpośrednio w tynku przy temp.25' C - 14A

I co ty chcesz liczyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmień elektryka .

Hydraulik sobie kable kładzie , elektryk naprawia silniki a piekarz może operacje na otartym sercu może robić.

Źle - każdy ma robić to do czego został przeszkolony - nauczony. Z wiedzy powinien być rozliczony (egzamin ) i otrzymać odpowiednie świadectwo kwalifikacji.

 

Istnieje jeszcze taka hybryda - Automatyk powinien posiadać uprawnienia np. E do 1kV i trochę pojęcia o sterowaniu wentylacji, hydrauliki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę napisać swoją koncepcję jaką zrobiłbym u siebie bądź zaproponował klientowi.

Taka uwaga - sugestia - jeżeli podłogówka na parterze, tym bardziej - o ile są możliwości techniczne - zastosowałbym ją na piętrze (garaż, piwnica, pomieszczenie techniczne - jak najbardziej kaloryfery) Ponieważ różnica w odczuwanej temperaturze między parterem a piętrem jest często zauważalna, takim minimum dla komfortowego utrzymywania temperatury i jej sterowania byłoby zastosowanie dwóch obiegów mieszaczowych - oczywiście możesz także ręcznie regulować przepływy na pętlach - to już kwestia wygody i finansów.

Na początku taka uwaga o której bardzo często na etapie prac początkowych zapominają hydraulicy i elektrycy - akurat ta druga grupa nie musi być w tej kwestii zorientowana. Na stronę północną przygotuj przewód (w 99% wystarczy OMY 2x0,75 dł. do 40m) dla czujki pogodowej (wystaw mniej więcej na wys. 2-3m od gruntu)jego drugi koniec sprowadź w okolicę kotła (będę to miejsce nazywał „pnkt K”) z zapasem min. 2m (najczęściej jest on wprowadzany do jego środka, o ile nie są montowane dodatkowe moduły sterujące) Jeżeli masz już konkretny model urządzenia grzewczego (będę je nazywał kotłem, chyba że wiesz co to dokładnie będzie) to sprawdź czy instrukcja nie ma innych wytycznych co do rodzaju przewodu.

Dla Twojej wiadomości i mojej ochrony 4-rech liter ;) - oznajmiam, że każdy z przewodów który zaproponuję może w ostatecznym wykończeniu nie być użyty - ale to już wiesz, że lepiej położyć o kilka przewodów więcej niż jeden za mało.

1 - między rozdzielaczem na piętrze a pnkt K przewód OMY 3x1,5mm - nie powinniśmy się martwić o spełnienie warunku SWZ, dwa, zachowamy min. przekrój dla przewodów elektrycznych układanych na stałe - kolega aaarek1 się ze mną zgodzi ? ;) Nie będzie też kłopotu z podłączeniem mechanicznym pod zaciski pompy, a z drugiej strony pod kostki połączeniowe osprzętu kotłów, sterowników.

2 - analogicznie dla rozdzielacza na parterze. Patrz pnkt1-szy

3 - między rozdzielaczem na piętrze a miejscem gdzie możesz zamontować termostat pokojowy (najchłodniejszy pokój, na nienasłonecznionej stronie) - przewód 4x0,75 lub 3x0,75 - jednak w tym drugim przypadku rozejrzyj się za odpowiednią kolorystyką żył w przewodzie - żółto zielony nie znajdzie tam zastosowania, chyba, że będzie to sterowanie niskonapięciowe. Moim zdaniem „stracisz” maks. 50zł, ale będziesz miał „widełki” w formie wyboru, że jeżeli nie skorzystasz z dedykowanych rozszerzeń układów mieszających, to spróbujesz wysterować układ właśnie termostatem(sterownikiem) pokojowym np. Salus 091FL.

4 - analogicznie dla rozdzielacza na parterze.

5 - między rozdzielaczem na piętrze a pnkt K - o ile poprzestaniesz na regulacji dwoma strefami (parter, piętro) przewód min. OMY 4x1mm (2 żyły posłużą np. do blokowania kotła, kolejne do wysterowania siłowników na pętlach)

6 - analogicznie dla rozdzielacza na parterze.

Przy takiej konfiguracji nie powinno być kłopotu z uruchomieniem całości.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domu 200m2 odległość od pompy cyrkulacyjnej do sterownika w porywach 10m.

Pompa cyrkulacyjna obecnie grubo moc poniżej 200 W

Prąd nominalny ~ 0.10 A

I max poniżej 1.5 A

Maksymalne obciążenie przewodu 3x0,75mm2 bezpośrednio w tynku przy temp.25' C - 14A

I co ty chcesz liczyć?

Możesz mi wytłumaczyć, kolego Pawlo111, dlaczego każesz układać w tynku przewód o takim przekroju, do zasilania pompki ?

Odpowiedź jest prosta - porada szkodliwa.

Nie należy ją brać poważnie.

 

1 - między rozdzielaczem na piętrze a pnkt K przewód OMY 3x1,5mm - nie powinniśmy się martwić o spełnienie warunku SWZ, dwa, zachowamy min. przekrój dla przewodów elektrycznych układanych na stałe - kolega aaarek1 się ze mną zgodzi ?
Od kiedy to OMY służy do układania na stałe ?

 

EDIT kontrolne

Edytowane przez elpapiotr
Kontrolna próba edycji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 - między rozdzielaczem na piętrze a pnkt K przewód OMY 3x1,5mm - nie powinniśmy się martwić o spełnienie warunku SWZ, dwa, zachowamy min. przekrój dla przewodów elektrycznych układanych na stałe - kolega aaarek1 się ze mną zgodzi ? ;)

 

Pzdr

 

Nie , kolega " ??? " nie zgodzi się z tobą - poczytaj normy zanim zaczniesz udzielać szkodliwe porady.

Na jakiej podstawie stwierdzasz że - przewód OMY można ułożyć na stałe I skąd wiesz , że 1,5mm2 wystarczy???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...