imiel81 21.01.2015 21:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2015 Witam serdecznie wszystkich forumowiczów i proszę o pomoc. Jestem na etapie wykonywania instalacji grzewczej w domu jednorodzinnym. Instalacja to kocioł gazowy spięty z kominkiem z płaszczem wodnym w układzie zamkniętym wraz z zbiornikiem cwu z dwiema wężownicami. Instalacja praktycznie została wykonana i pojawiły się problemy. Muszę jeszcze dodać, iż na ten czas nie ma jeszcze gazu doprowadzonego i grzać można jedynie kominkiem. Podłogówka jest w całym domu (parter- będą kafelki oraz poddasze- będą panele). Na parterze jest 9 obwodów a na poddaszu 8. Obwody z pex 16mm. W sumie jest ok. 1200m rurek. Obwody o dł. do ok. 85-90m. Instalacja oparta jest o zawór 4d, który docelowo ma współpracować z siłownikiem (tak aby temp podłogi reagowała na zmiany temp zewnętrznej). W tym momencie są 3 pompy. Pierwsza działa na małym obwodzie pomiędzy kominkiem a kotłownią. Druga to pompa zasilająca wężownicę dolną w zbiorniku cwu. Trzecia za zaworem 4d zasila dwa rozdzielacze. Kotłownia z rozdzielaczami połączona jest pex 25mm. Problemem jest mały przepływ wody w instalacji a co za tym idzie duża różnica temperatur pomiędzy zasilaniem a powrotem. W chwili obecnej rotametry wskazują przepływ max 0,5l. Podłoga nagrzewa się bardzo powoli i nie do końca równomiernie. Przy zasilaniu podłogi temp ok. 40 st. C powroty mają temp ok. 22-25 st. C. Zaznaczam jednak, że w weekend będę grzał testowo przez dwa dni i może jeszcze się poprawi. W domu nie będzie sterownika (termostatu) głównego- jedynie sterownik w piecu gazowym - Buderus GB072. W pomieszczeniach są termostaty pokojowe które sterować będą siłownikami na rozdzielaczu. Dodam jeszcze, iż kominek to Lechma SP 210 Eco sterowany Tatarkiem. Kominek ustawiony jest na temp płaszcza 66 st C a pompy włącza przy temp 55 st C. I przy tych parametrach działała interwałowo. Przy max otwarciu przepustnicy max 10 min po czym wychładza się i pompy się wyłączają. Powodem, iż działa tylko przez taki czas pewnie jest ta różnica temp pomiędzy zasilaniem a powrotem. Na dodatek instalacja jest głośna. Przy wyższych biegach w domu słyszalny jest hałas (porównałbym to do gwizdu- coś jak wiatr). Hałas nie jest bardzo głośny jednak słyszalny. W nocy na pewno by mnie to denerwowało. Dla lepszego zobrazowania sprawy wkleję zdjęcie http://images69.fotosik.pl/543/286a9d10b2104f7dm.jpg http://images69.fotosik.pl/543/f4f08a96460d5d3am.jpg http://images70.fotosik.pl/542/96ee02d143c9dd69m.jpg Krótkie objaśnienie do zdjęć.Zawór 4d: - z lewej strony zasilanie (połączone z kominka i pieca gazowego)- z dołu powroty (połączone z kominka i pieca gazowego)- z prawej strony powroty (dwa rozdzielacze)- od góry (zasilanie rozdzielaczy) Dwa cienkie pex które idą do góry to zasilanie drabinki w łazience, które idzie sprzed zaworu 4d. Pytanie to co sądzicie to tej instalacji. Czy ktoś widzi może jakieś błędy (mniejsze bądź większe). Czy powodem hałasu w instalacji może być to obejście rur w górnej części instalacji. Sporo trójników tuż za pompą zasilającą rozdzielacze. Powoduje to na pewno zawirowania wody? Napiszę jeszcze, iż po zamknięciu jednego z rozdzielaczy przepływy zwiększają się do ok. 1l ale hałas także jest większy. Pompa zasilająca to pompa 25 60 (czyli całkiem spora) a pomimo tego przepływy są raczej mizerne. Czy macie może pomysł co może być tego powodem.Jestem otwarty na wszelakie propozycje:) Czy uważacie że warto założyć jeszcze jedną pompę (tak aby było po jednej na rozdzielacz). Czy wtedy może to być na jednym zaworze 4d czy potrzebne będą dwa? Z góry dziękuję za wszelkie rady.Pozdrawiam Łukasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mxxxx 22.01.2015 03:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 ad1. zawór 4d i gazowy kocioł kondensacyjny to jakaś pomyłka, Buderusa to się wpina bezpośrednio w rozdzielaczead2. pompa elektroniczna tak ma że moc sobie dostosowuje do potrzeb, po kiego grzyba wydałeś na nią kupę kasy skoro teraz narzekasz na niskie przepływy ?? trzeba było je odwrotnie podłączyć zwykłą do podłogówki na bieg 3 a elektroniczną do kominkaad3. gwiżdże bo pewnie jest zapowietrzona, (w rozdzielaczu na górnej belce powinien być automatyczny odpowietrznik, po kiego grzyba ci tam barometr) nowa instalacja wymaga odpowietrzania na wszystkich odpowietrznikach po kilka razy aż do skutku, jeśli to nie pomoże to znaczy że jakiś zawór jest przytkany i tam kawitacja rozrabiaad4. po kiego grzyba ci takie długie pętle w podłogówce ?? ty masz nieocieplony szałas z patyków że takiej wielkiej mocy potrzebujesz ?? trzeba było dać rozstawy co 25cm to by mniej wody się teraz w podłogówce przewalało i by przepływy były większe i rurka zasilająca fi-25 dawała by radę, skoro się zdecydowałeś na rozstawy co 10cm to trzeba było automatem dać rurkę zasilającą fi-32 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imiel81 22.01.2015 19:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 ad1. zawór 4d i gazowy kocioł kondensacyjny to jakaś pomyłka, Buderusa to się wpina bezpośrednio w rozdzielacze ad2. pompa elektroniczna tak ma że moc sobie dostosowuje do potrzeb, po kiego grzyba wydałeś na nią kupę kasy skoro teraz narzekasz na niskie przepływy ?? trzeba było je odwrotnie podłączyć zwykłą do podłogówki na bieg 3 a elektroniczną do kominka ad3. gwiżdże bo pewnie jest zapowietrzona, (w rozdzielaczu na górnej belce powinien być automatyczny odpowietrznik, po kiego grzyba ci tam barometr) nowa instalacja wymaga odpowietrzania na wszystkich odpowietrznikach po kilka razy aż do skutku, jeśli to nie pomoże to znaczy że jakiś zawór jest przytkany i tam kawitacja rozrabia ad4. po kiego grzyba ci takie długie pętle w podłogówce ?? ty masz nieocieplony szałas z patyków że takiej wielkiej mocy potrzebujesz ?? trzeba było dać rozstawy co 25cm to by mniej wody się teraz w podłogówce przewalało i by przepływy były większe i rurka zasilająca fi-25 dawała by radę, skoro się zdecydowałeś na rozstawy co 10cm to trzeba było automatem dać rurkę zasilającą fi-32 Czy mógłbyś napisać dlaczego rozwiązanie z zaworem 4d jest złe. W końcu jakoś trzeba połączyć piec gazowy i kominek z płaszczem wodnym. Nie rozumiem też jak wpiąć piec gazowy bezpośrednio do rozdzielaczy. Co z grzaniem zbiornika wody cwu. Tam musi iść temp 55 st C a na podłogę mniejsza. Bez jakiegoś zaworu zmniejszającego temp się raczej nie obędzie. Czy jestem w błędzie? Co do odpowietrzników na rozdzielaczach to rzeczywiście by się przydały. Barometr zostawili bo został zamontowany gdy rozciągane były obwody. Co do hałasu czy rzeczywiście powodem może być zapowietrzenie instalacji. Nie będę opisywał całej historii ale wcześniej instalacja jeszcze przed obecnym stanem działała jakiś czas i wtedy pompa na wyższych biegach także hałasowała? Czy powodem hałasu może być coś innego? Czy możliwym jest, że jak już wcześniej pisałem obejście rur które widać na drugim zdjęciu to powoduje? Tworzy się tam na pewno duże zawirowanie wody tuż za pompą? Co do długości obwodów to zaufałem instalatorowi. Z tego co czytałem obwody do 90m dla rury 16mm są jeszcze akceptowalne i powinno to działać. Rurki są rozłożone co 12,5cm. Rury pomiędzy kotłownią a rozdzielaczami też już nie zmienię jest pex 25 i nic z tym nie zrobię. Jeżeli masz jakiś pomysł co zrobić aby było lepiej to czekam na propozycje. Z góry dziękuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adam626 22.01.2015 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 o widzę kociołek taki jak mój - Buderus GB072 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 22.01.2015 20:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 a masz zasilanie i powrót dobrze podłączone do rozdzielaczy? u mnie instalator pomylił, był hałas woda płynęła niby płynęła, ale delta tempeatur była bardzo duża. odwrotne podłączenie zasilania i powrotu sprawiły, że zasysało rotametry, które blokowały przeływ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imiel81 22.01.2015 20:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 a masz zasilanie i powrót dobrze podłączone do rozdzielaczy? u mnie instalator pomylił, był hałas woda płynęła niby płynęła, ale delta tempeatur była bardzo duża. odwrotne podłączenie zasilania i powrotu sprawiły, że zasysało rotametry, które blokowały przeływ Jak odwrotnie podłączone. Nie mogę sobie tego wyobrazić. Wydaje mi się że jest ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adam626 22.01.2015 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 W moim przypadku - kocioł ten sam, pompa 25/60 - wbudowana w kocioł i jedyna która pędzi całość. Dwa rozdzielacze każdy podpięty pex 25. 22 obwody. Przepływy na przepływomierzu od 0,7 do 1,2. Średnio nieco poniżej 1. Pompa na 2 biegu. Jest cichoMusisz odpowietrzyc/ Temperatury które podajesz wydają mi się kosmiczne. U mnie kocioł chodzi na 25,5C i to wystarcza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imiel81 22.01.2015 20:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 W moim przypadku - kocioł ten sam, pompa 25/60 - wbudowana w kocioł i jedyna która pędzi całość. Dwa rozdzielacze każdy podpięty pex 25. 22 obwody. Przepływy na przepływomierzu od 0,7 do 1,2. Średnio nieco poniżej 1. Pompa na 2 biegu. Jest cicho Musisz odpowietrzyc/ Temperatury które podajesz wydają mi się kosmiczne. U mnie kocioł chodzi na 25,5C i to wystarcza Temp zasilania podyktowana jest jedynie potrzebami testu. Chcę aby podłoga była odczuwalnie ciepła. Tylko po to. Do twoich przepływów moja instalacja nawet się nie zbliżyła. Będę odpowietrzał i zobaczymy:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adam626 22.01.2015 21:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 U mnie przepływy takie jak ponizej przy pompie 25/60 wbudowanej w GB072 na max predkości.Wydaje mi się że szkoda komplikowac tak obiegi - tyle zaworów i tyle pomp bo za prąd zapłacisz sporo. Jedna pompa 50W to około 0,8pln dziennie przy pracy 24h http://img.galerkiwnetrz.pl/g/0_1372918287_IMG_4044.JPGhttp://img.galerkiwnetrz.pl/g/0_281638300_IMG_4046.JPG Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
noc 22.01.2015 21:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2015 Z tym zagęszczeniem rurek OP i armaturą CO i CWU, to wygląda na to, że instalatorzy dostarczali materiał. Na pewno nie zarabiali za dużo na materiałach więc tych metrów trochę Ci naukładali . Poradzisz z tym sobie. Dzień po dniu, spokojnie opanujesz sytuację, wyregulujesz i zapomnisz że w domu masz jakąś instalację CO. Mam nadzieję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imiel81 23.01.2015 19:27 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2015 U mnie przepływy takie jak ponizej przy pompie 25/60 wbudowanej w GB072 na max predkości. Wydaje mi się że szkoda komplikowac tak obiegi - tyle zaworów i tyle pomp bo za prąd zapłacisz sporo. Jedna pompa 50W to około 0,8pln dziennie przy pracy 24h http://img.galerkiwnetrz.pl/g/0_1372918287_IMG_4044.JPG http://img.galerkiwnetrz.pl/g/0_281638300_IMG_4046.JPG Po całodniowym grzaniu wygląda że jest OK. Podłoga grzeje równomiernie całą powierzchnią. Różnica temp. pomiędzy zasilaniem a powrotem 5-6 st C. Ale napisz mi proszę, jak u Ciebie wygląda podłączenie pieca gazowego do instalacji. Zasilanie co jest podpięte bezpośrednio pod rozdzielacze czy za pośrednictwem jakiegoś zaworu mieszającego. U mnie piec jest wpięty przed zaworem 4d. Podyktowane to jest tym, iż piec służyć ma także do grzania zbiornika cwu. W związku z czym i tak będzie musiał chodzić na wyższych parametrach. Piszesz, że u Ciebie kocioł chodzi na 25,5st C. A co z wodą użytkową. Jak ją grzejesz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mxxxx 24.01.2015 04:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2015 (edytowane) nic nie rozumiem twój instalator podłączył twój kociołek 4-rema rurkami czyli czarno na białym widać że CWU ma własny oddzielny układ i jednocześnie sprzedał ci kit o konieczności instalowania zaworu 4d na CO ?? chłopie, odrób pracę domową, przeczytaj instrukcję obsługi swojego kociołka, bo zrobiło się nad wyraz śmiesznie http://www.buderus.pl/produkty/kategorie-produktow/kotly-gazowe/kondensacyjne/logamax-plus-gb072.html Edytowane 24 Stycznia 2015 przez mxxxx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imiel81 25.01.2015 16:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2015 nic nie rozumiem twój instalator podłączył twój kociołek 4-rema rurkami czyli czarno na białym widać że CWU ma własny oddzielny układ i jednocześnie sprzedał ci kit o konieczności instalowania zaworu 4d na CO ?? chłopie, odrób pracę domową, przeczytaj instrukcję obsługi swojego kociołka, bo zrobiło się nad wyraz śmiesznie [ATTACH=CONFIG]300614[/ATTACH] http://www.buderus.pl/produkty/kategorie-produktow/kotly-gazowe/kondensacyjne/logamax-plus-gb072.html Więc w zasadzie to było tak. Instalacja jest oparta o zawór 4d ponieważ w ten sposób jest redukowana temp wody pochodząca z kominka z płaszczem wodnym. Piec gazowy został podłączony też przez zawór 4d ponieważ wykonawca przekonywał iż mieli kiedyś sytuację, że zwariował zawór 3d w piecu gazowym i woda o wysokiej temp poszła na podłogówkę. Nie wiem na ile taka sytuacja jest możliwa? Niemniej jednak to że piec jest puszczony przez zawór 4d chyba nie przeszkadza. Piec będzie chodził i tak na niskich parametrach i zawór będzie wtedy w pełni otwarty. Moją wątpliwością było, że pompa z pieca będzie tłoczyć przez sam zawór i jeszcze przez pompę sterowaną kominkiem (w tym momencie nie działającą) . Instalator twierdzi, że nie będzie z tym problemu. Co o tym myślisz? Ale to się okaże dopiero w wakacje bo wtedy będzie gaz. Gdyby okazało się inaczej zawsze będzie można przerobić to trochę i podpiąć to bezpośrednio pod rozdzielacze. Poza tym w domu jest jeszcze drabinka w łazience i ona także podpięta jest przez zaworem 4d. Aby z gazu dało się ją zasilać piec gazowy musi być podłączony tak jak teraz. Chociaż nie wydaje mi się, że będę puszczał piec gazowy na wyższe parametry tylko po to aby zasilać jedną drabinkę. Na koniec dodam jeszcze, że temat instalacji co od samego początku był dla mnie wielką niewiadomą. Jak cały dom buduję sam tak to postanowiłem oddać w ręce specjalistów? I to może był błąd:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adam626 25.01.2015 23:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2015 Ale napisz mi proszę, jak u Ciebie wygląda podłączenie pieca gazowego do instalacji. Zasilanie co jest podpięte bezpośrednio pod rozdzielacze czy za pośrednictwem jakiegoś zaworu mieszającego. U mnie piec jest wpięty przed zaworem 4d. Podyktowane to jest tym, iż piec służyć ma także do grzania zbiornika cwu. W związku z czym i tak będzie musiał chodzić na wyższych parametrach. Piszesz, że u Ciebie kocioł chodzi na 25,5st C. A co z wodą użytkową. Jak ją grzejesz? Z pieca wychodzą w skrócie 4 rurki - 2 do grzania CWU i 2 do ogrzewania. Rurka do ogrzewania przez trójnik kieruje wodę na piętro na rozdzielacz i w dół na parter na rozdzielacz przy podłodze. Nie ma żadnych mieszaczy, pomp dodatkowych- nic. Kocioł i podłogówka. Oprócz tego zażyczylem sobie kaloryfery podpięte równolegle do wężownicy zasobnika CWU - mam możliwość odłączyć grzanie cwu i podłogi i puścić całe ciepło w kaloryfery Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adam626 25.01.2015 23:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2015 Piec gazowy został podłączony też przez zawór 4d ponieważ wykonawca przekonywał iż mieli kiedyś sytuację, że zwariował zawór 3d w piecu gazowym i woda o wysokiej temp poszła na podłogówkę. Nie wiem na ile taka sytuacja jest możliwa? BYć może jest to możliwe ale buderus ma do tego proste zabezpieczenie - bezpiecznik termiczny podpinany do styków w kotle. W konfiguracji kotłą ustawiasz OP bez mieszacza i termometr przyklejasz od wyjścia na ogrzewanie. JEst to czujka zdaje sie AT90 - jesli gorące pojdzie na podłoge, wywali bezpiecznik i koniec. Poczytaj w instrukcji kotła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mxxxx 26.01.2015 07:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2015 (edytowane) wykonawca przekonywał iż mieli kiedyś sytuację, że zwariował zawór 3d w piecu gazowym i woda o wysokiej temp poszła na podłogówkę i co się w związku z tym stało ?? jakaś sodoma i gomora za tym poszła ?? podpowiem, podłogi zrobiły się ciepłe, w domku zrobiło się gorąco, więc jakiś ochotnik wlazł do kotłowni i wyłączył kocioł i na tym problem się zakończył PS na zdjęciu poniżej zwykły tani termostat do mocowania na rurce, jak wyczuje za wysoką temperaturę to wyłącza co tylko sobie zażyczysz, dowolny kocioł gazowy, dowolną pompę CO, wentylator w kotle węglowym itp itd i automatem może ci włączyć syrenę alarmową lub SMS wysłać skoro lubisz przerost formy nad treścią http://www.images.insbud.net/products/ib-therm_01/ib-therm_01_02_pl.png Edytowane 26 Stycznia 2015 przez mxxxx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.