Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pochwalcie się swoimi filtrami wentylacji mechanicznej


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 545
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

A co zrobić jak mam słabą wilgotność w domu spada mi nawet do 35 a jak chodzi nawilżacz to w czasie jego pracy jest 40 do 45 w salonie a reszta domu 35 , nawet wentylację w mrozy zrobiłem na 15% i nic samo nie rośnie, do wyłączenia się nie mogę nakłonić bo po wyłączeniu WM 30 min i nie mogę wytrzymać bardzo dziwne powietrze i zaduch jest. Czy G4 i F7 dać tylko w centrali na wlocie zimnego powietrza do centrali czy na wyciągu z domu też? I na czerpni też dać G4 i F7 ? Edytowane przez byry007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problemu nie stanowi zatykanie G4 czy F5, tylko zatykanie F7. gdybyście mieszkali na Śląsku to byście mnie zrozumieli.

 

myślę o zakupie czegoś takiego:

http://allegro.pl/filtr-kanalowy-fko-200-mm-okragly-wklad-eu3-i5820342745.html

 

lub jeszcze lepiej czegoś takiego:

http://allegro.pl/oxy-filtr-kanalowy-fbb-200-wklad-eu7-harmann-i6479984631.html?bi_s=ads&bi_m=p2,1&bi_c=203996

 

ten drugi ma większą długość, więc można by do niego włożyć F7 poskładany w harmonijkę. większa powierzchnia filtra to mniejsze opory i dłuższy czas jego życia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co zrobić jak mam słabą wilgotność w domu spada mi nawet do 35 a jak chodzi nawilżacz to w czasie jego pracy jest 40 do 45 w salonie a reszta domu 35 , nawet wentylację w mrozy zrobiłem na 15% i nic samo nie rośnie, do wyłączenia się nie mogę nakłonić bo po wyłączeniu WM 30 min i nie mogę wytrzymać bardzo dziwne powietrze i zaduch jest. Czy G4 i F7 dać tylko w centrali na wlocie zimnego powietrza do centrali czy na wyciągu z domu też? I na czerpni też dać G4 i F7 ?

 

35% to nieźle - u mnie w gabinecie obecnie 18%, w salonie około 20% a rekuperator działa na niskich wydajnościach, przeprogramowałem go na totalne minimum 15-19% w strefach czasowych i zobaczę jaki będzie efekt.

 

Co do filtrów znajomy powiedział mi, że tymi o wyższej klasie [zamontowali F7 zamiast F5 przewidzianych w instrukcji centrali bo nie chciało się czyścić anemostatów] w hotelu zajechali wentylatory centrali w 5 lat [popaliły się uzwojenia] a tam, gdzie nie były wstawione wyższej klasy działają od 15 lat więc trzeba uważać z tymi dokładniejszymi filtrami.

 

Sam zamówiłem F7 i będę obserwował jak się zabrudzają po założeniu na F5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problemu nie stanowi zatykanie G4 czy F5, tylko zatykanie F7. gdybyście mieszkali na Śląsku to byście mnie zrozumieli.

 

myślę o zakupie czegoś takiego:

http://allegro.pl/filtr-kanalowy-fko-200-mm-okragly-wklad-eu3-i5820342745.html

 

lub jeszcze lepiej czegoś takiego:

http://allegro.pl/oxy-filtr-kanalowy-fbb-200-wklad-eu7-harmann-i6479984631.html?bi_s=ads&bi_m=p2,1&bi_c=203996

 

ten drugi ma większą długość, więc można by do niego włożyć F7 poskładany w harmonijkę. większa powierzchnia filtra to mniejsze opory i dłuższy czas jego życia.

 

Kup skrzynkę na filtr kieszeniowy, a nie jakiś harmonijkowy bubel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dla wyjaśnienia jak stosować filtry, po co, jakie i w jakiej kolejności.

 

1. Filtr G4 zbiera większe zanieczyszczenia i jego wymieniamy częściej. Opór (czyli spadek ciśnienia) daje najmniejszy. Zatrzymuje pył, kurz małe robaki, liście. Zazwyczaj koloru białego. Grubość od kilku do kilkunastu mm. Im grubszy tym lepiej. Stosuje się matę w postaci formatki lub gotowy filtr w ramce ze splisowanym materiałem w celu zwiększenia jego powierzchni.

 

2. Filtr F7 (zaliczany do filtrów dokładnych) zbiera mniejsze zanieczyszczenia (jest dokładniejszy) te niewidoczne gołym okiem. Wymieniamy rzadziej. Opór większy. Zazwyczaj koloru różowego. Dużo cieńszy niż G4. Do kilku mm. Daje większy opór więc zazwyczaj sie go zmniejsza (ten opór) poprzez zwiekszenie powierzchni filtracyjnej czyli splisowanie materiału (Harmonijka) w kasecie.

 

3. Mata nawęglana. Ostatni stopień filtracji. Węgiel aktywny pochłania związki gazowe. Nie pył. Mata nawęglana jest tanim substytutem węgla aktywnego. Aby poprawnie działał węgiel aktywny powietrze musi być już czyste z pyłów (dlatego filtr G4 i F7). Gdy pył dostanie się do węgla to pozatyka dziurki w które ma wpaść "zapach". Maty węglowe zazwyczaj nie działają w reku. Za mało węgla w nich jest. Na każde 100 m3/h powietrza powinno być zastosowane ok 2,5 kg węgla.

 

Reasumując.

Maty filtracyjne nie usuwają zapachów.

Jeżeli filtr ma krótką żywotność oznacza, że w powietrzu jest dużo zanieczyszczeń i filtr działa.

Jeżeli filtr przeciwpyłowy działa kilka miesięcy znaczy, że nie działa i wszystkie zanieczyszczenia są w domu.

Stosując poprawnie filtry masz czysty wymiennik czyli ma większa sprawność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiam że jak u mnie jest takie duże zapalenie latem i zimą dym z kominów czy nie mam brudnych kanałów ów WM czy je jakoś się czyści? Czy porostu jak teraz będę zmieniał filtry co 2 do 3 miesięcy samo się przeczyści po jakimś czasie ?czy stosować filtr na anemostatach nawiewach? Czy to będzie za dużo już na czerpni i w centrali .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@karolek75 jestem pewien, że na każde 100m3/h zasysanego powietrza w okresie zimowym powinno być 5,5 litra węgla (ok 2,5 kg). Węgiel stosujemy gdy chcemy pozbyć się frakcji gazowych, czyli takich jakie przelatują przez filtry pyłowe. Zapach jest jednym z takich związków. Jednym słowem chodzi o LZO. Bardzo ładnie opisane to jest tutaj:

http://zdrowy-dom.com/lzo-co-to/

Aby się tego pozbyć z powietrza musimy to złapać na węglu. Aby się te związki przykleiły do węgla potrzebny jest określony czas kontaktu zanieczyszczonego powietrza z węglem. Dla większości związków wynosi on ok 0,2s i z tego wynika ilość węgla. W przypadku smogu zasysanego przez rekuperatory (czyli urządzenia z wentylatorami o bardzo małym sprężu) i gdy nie ma możliwości zastosowania dodatkowych filtrów np. HEPA ze względu na opór jaki stawiają zaleca się zwiększenie ilości węgla nawet dwukrotne. Ponieważ dym to nie gaz tylko bardzo drobne cząsteczki stałe.

 

Maty nawęglane w okapach.

Hmm. Trudne pytanie. Filtrujemy tam głównie zapach. Dla samego zapachu czas kontaktu może być krótszy, wiec i węgla mamy mniej. Ale jeszcze się nie spotkałem z okapem z matą nawęglaną który by wyłapywał zapach :) Biorąc pod uwagę, że nie wszystko z kuchenki wpadnie w wyciąg to nie ma możliwości zweryfikowania skuteczności takiej filtracji. Zwłaszcza, że ludzki nos (wbrew pozorom) jest bardzo wrażliwy na zapachy i wyczuwa już stężenia rzędu 2 ppm co jest naprawdę bardzo mało.

 

Tak dla porównania.

1kg dobrej jakości węgla aktywnego jest w stanie zmagazynować od 300 do 600 g różnych związków (zapachowych, bezwonnych trujących, rozpuszczalników itp)

Mata nawęglana dobrej jakości ma ok 75 g węgla w 1 m2 czyli może złapać od 25 do 50 g zanieczyszczeń gazowych. A gdy poleci przez nią tłuszcz z gotowanej potrawy, który momentalnie zakleja węgiel to już nic nie złapie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się zawsze wydawało, że te mikroskopijne placki nawęglanego filtra w okapach to ściema i naciąganie,

teraz mam zagwozdkę bo mam okap w funkcji pochłaniacza (tzn. nie wywala niczego z kuchni) i nie wiem czy montować tam

cokolwiek poza filtrem tłuszczowym. Bo filtr węglowy trzeba dokupić osobno, jest oczywiście mikroskopijny i oczywiście zdzierają,

bo trzeba wyłożyć 60 zł. Chyba, że kupię tkaninę na metry i zrobię jakąś samoróbkę w komorze okapu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mata nawęglna jest dla lepszego samopoczucia :) z uwagi na mikroskopijną ilość o której pisał kolega wyżej. Mata jest super - dla tych co ją produkują i sprzedają !

 

MONTUJ ! na wylocie okapu (jak ktoś stosuje jako pochłaniacz) można dorobić z blachy albo z jakiegoś tworzywa cylinderek, na dnie siatka, do tego wsypujemy węgiel aktywowany w odpowiedniej ilości. Na dnie moża wrzucić dodatkowo jakiś matę filtracyjną G3/G4 dodatkowo.

Węgiel taki można regenerować. 1kg kosztuje uwaga mniej niż mata nawęglana ! w okolicach 20zł/kg.

 

Na maty w reku nigdy bym się niezdecywował, bo ich wpływ jest bardziej negatywny niż pozytywny (opory), ważniejsze odpowiednio często zmieniać G4/F7 !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...