vipenzo 13.02.2015 22:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2015 (edytowane) Witam ponownie. Dzięki za kolejną porcję wiedzy. Jutro przemienię czujnik pompy na rurę zasilającą. Jeżeli chodzi o kocił to mam Saunier Duval ISOFAST 21 CONDENS z regulatorem pokojowym Saunier Duval EXACONTROL E 7 C, a w najbliższym czasie chcę dorzucić regulator pogodowy (tzn sam sensor bo ten kocioł ma już w sobie ten moduł - to chyba dobry pomysł?).Obecnie tam nie mieszkamy jeszcze, i zmniejszyłem moc pieca z 25 na 8 kW, oraz maksymalną temperaturę C.O na 45 stopni, zrobiłem tak ponieważ grzał się czasem do 75 stopni - grzejniki mega gorące a podłogówka nie startowała. Nie wiem czy nie za późno jest na Automatykę sterująca KAN-therm, niedługo będziemy kłaść podłogę a reszta już w skończonych gładziach. Jeżeli chodzi o pętle OP to mogę wrzucić fotki. Ogólnie podłogówkę mam w pomieszczeniach:1. Korytarz - 5,5 m2 (1,5m x 3,5m)2. Łazienka - 10 m2 (2,6m x 3,7m)3. Salon z kuchnią - 33 m2 (4,5m x 7,3m) i tu są 2 pętle - pół salonu, pół kuchni. Niżej wrzucam zdjęcia instalacji OP. [ATTACH=CONFIG]304376[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]304377[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]304378[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]304379[/ATTACH] Edytowane 13 Lutego 2015 przez vipenzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kherm 15.02.2015 12:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2015 (edytowane) Jeśli planujesz zainstalowanie czujnika temp. zewn. oraz sterowanie poprzez pogodówkę (według krzywej grzewczej) wówczas rzeczywiście nie ma większego sensu stosowania automatyki pokojowej - wystarczy że dobrze ustawisz/dobierzesz sobie krzywą grzewczą kotła (kocioł będzie ustawiał temp. zasilania instalacji w zależności od temp. zewnętrznej). Zwracam jednak uwagę że masz kocioł kondensacyjny, który dla uzyskania swojej największej sprawności spalania (najbardziej ekonomiczna praca) powinien pracować przy niskich temp. zasilania rzędu od 35st. C do 50st. C przy największych mrozach. W innym przypadku (jak piszesz że temp. z pieca dochodzi do 75st. C) w kotle nie zachodzi zjawisko kondensacji i nie pracuje on przy swoich największych sprawnościach. Sprawa kolejna, przygotuj się na sytuacje że gdy zmniejszysz temp. zasilania z kotła (np. do 35 - 40st. C) automatycznie obniży Ci się temp. zasilania instalacji ogrzewania podłogowego - załatwi to układ mieszający (zawsze obniża temp. o min. 10st. C lub więcej, aby obniżał mniej ciężko jest go ustawić) I tu drobna niekonsekwencja, takie układ mieszający jaki masz nie do końca pasuje do twojego kotła (takie układy mieszające jaki posiadasz najlepiej pracują przy temp. z kotła min. 50-60st. C), czyli tradycyjne kotły gazowe niekondensacyjne. Dla kotłów kondensacyjnych lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie układu mieszającego z termostatycznym zaworem trójdrogowym (kod katalogowy K-803003): http://pl.kan-therm.com/kan/upload/cennik-op.pdf DTR-ka takiego układu jest tu, strona 8: http://pl.kan-therm.com/kan/upload/KAN_instrukcja_grup_pompowych_PL-05-2014.pdf DTR-ka rozdzielacza z układem mieszającym serii 77A (taki posiadasz) jest tu: http://pl.kan-therm.com/kan/upload/rozdzielacze-73a-77a.pdf Zapamiętaj najważniejszą kwestie, do regulowania temp. zasilania pętli OP służy dolny zawór regulacyjny znajdujący się bezpośrednio pod pompą - powrót z układu mieszającego do kotła. Nastawa żądanej temp. wygląda tak: jeśli chcesz zwiększyć temp. zasilania pętli OP zawór odkręcasz - czyli zwiększasz przepływ z układu do kotła (i raczej to będziesz musiał zrobić jak zmniejszysz temp. zasilania z kotła) tym samym więcej gorącej wody z kotła wpłynie przez górny zawór termostatyczny (po zmieszaniu z woda schłodzoną w pętlach temp. zasilania OP wzrośnie), jeśli temp. zasilania OP chcesz zmniejszyć dławisz dolny zawór regulacyjny pod pompą - zmniejszasz przepływ z powrotem do kotła tym samym mniej gorącej wody wpływa z kotła do układu (po zmieszaniu z woda schłodzoną w pętlach temp. zasilania OP powinna spaść). Układ mieszający należy regulować przy temp. zasilania z pieca jakie będą występować przez większość okresu grzewczego - jak nadejdą mocne mrozy i kocioł zgodnie z krzywą grzewczą podniesie temp. zasilania i tym samym wzrośnie temp. zasilania OP, głowica dopilnuje aby nie przekroczyła ona ustawionej wartości. Na głowicy ustaw max. 50st. C Tak naprawdę przy takim piecu mógłbyś pokusić się o bezpośredni zasilanie OP z rozdzielaczy - bez stosowania dodatkowych układów mieszających, należałoby tylko odpowiednio ustawić krzywą grzewczą aby przy największych mrozach temp. zasilania z pieca nie przekroczyła 50st. C, wówczas grzejniki także byłyby zasilane niższym parametrem (należałoby je tylko przewymiarować - zwiększyć powierzchnię/moc). Ale spokojnie, w praktyce sam zobaczysz i ocenisz jak to będzie hulać. Edytowane 15 Lutego 2015 przez K*herm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vipenzo 17.02.2015 20:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2015 Witam, ponownie dzięki za sporą dawkę wiedzy.W najbliższym czasie będę ogarniał ten sensor pogodowy. Już poważnie myślę nad tym zaworem mieszającym trój-drogowym - ale z tym pójdę do wykonawcy zapytam co on na to, że polecił niedostosowane do ogrzewanie niskotemperaturowego. Temp kotła ustawiłem na max 45 stopni, więcej nie podaje. Przeniosłem również czujnik załączenia pompy ogrzewanie podłogowego na dojście zasilania przed termostatem i dolny zawór pod pompą również puściłem więcej.Teraz będę obserwował, dam znać o efektach po założeniu pogodówki i finału z układem mieszającym. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vipenzo 27.02.2015 20:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2015 (edytowane) Witam, jestem po rozmowie z wykonawcą, oczywiście twierdzi że wszystko jest ok, że tak mocuje wszędzie i działa normalnie. Ale oczywiście może na moje życzenie założyć zawór trójdrogowy. Mam pytanie, jaka jest różnica ogólnie między tym zaworem trój-drogowym, mieszającym a tym układem co mam obecnie zainstalowany? Czujnik pogodówki zamówiony na dniach pewnie zostanie założony i ustawię odpowiednią krzywą grzewczą, tzn dopasuję. Kapilarę przełożyłem na powrót - może takie rozwiązanie polepszy pracę ogrzewanie podłogowego? Znalazłem taki artykuł - http://www.fachowyinstalator.pl/ogrzewanie/ogrzewanie-podlogowe/181-polaczenie-systemu-ogrzewania-podlogowego-z-systemem-ogrzewania-grzejnikowego.html .Napisano w nim, że kapilara powinna mierzyć temperaturę wody powrotnej - czyli dobrze zrobiłem? Dzięki za informację. Pozdrawiam Edytowane 28 Lutego 2015 przez vipenzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KAN-therm 28.02.2015 17:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lutego 2015 (edytowane) W konstrukcji Capricorn trochę inaczej rozwiązano zabezpieczenie przed przekroczeniem max. dopuszczalnej temp. zasilania instalacji OP - pełni ją pompa obiegowa OP podłączona do czujnika temp. zasilania OP, gdy temp. jest przekroczona pompa zatrzymuje się przez co cały obieg OP staje i woda wychładza się - pompa znów się załącza. W układzie KAN, role zabezpieczenia max. temp. OP pełni zawór termostatyczny z zamontowaną głowicą z przylgą - dlatego przylga musi być zainstalowana na belce zasilającej pętle OP. Plusem tego rozwiązania jest to ze pompa podaje nam cały czas stały parametr bo pilnuje go inne urządzenie - zawór termostatyczny w przypadku przekroczenia temp. ustawionej na głowicy przymyka dopływ gorącej wody z kotła ale cały układ pracuje nadal aż do wystudzenia wody w układzie do temp. niższej niż ustawiona na głowicy. Głowica w tych układach jest jedynie zabezpieczeniem przed przekroczeniem max. temp. dla OP. Takie układy, być może już o tym pisałem, powinny być regulowane przy temp. z kotła jaka występuje przez większą część sezonu grzewczego i w tym okresie głowica termostatyczna z przylgą nigdy nie powinna zadziałać (chyba ze ustawione są niskie wartości zasilania OP - producent sugeruje ustawienie max. dopuszczalnej temp. dla OP tj. 50-55st. C).Temp. zasilania OP, przy nastawach temp. z pieca jak pisałem wyżej, powinna być ustawiana przez zmianę przepływu na dolnym zaworze regulacyjnym - wyjście do kotła. Ta nastawa, dla temp. z pieca jaka panuje przez większą część sezonu grzewczego, nie powinna być zmieniana (byłby to dyskomfort w użytkowaniu takiego układu), dlatego takie układy mieszające nazywane są stałowartościowymi. Przykład: przez większość sezonu grzewczego wystarczy nam w zupełności temp. z pieca rzędu 40-50st. C - przy takich temp. z pieca temp. zasilania OP będzie wynosiła około 28 - 38st. C (na głowicy ustawione 50st. C na zasilanie OP i głowica nie działa / nie zamyka dopływu z pieca). Spada temp. na zewnątrz, przychodzą duże mrozy, kocioł podaje 60-70st. C - na dolnym zaworze nic nie zmieniliśmy czyli ilość wracającej wody do pieca jest taka sama a tym samym tyle samo wody z pieca wpływa do układu przez zawór termostatyczny, ale wzrosła temp. tej wody. Po zmieszaniu z woda wracającą z pętli OP temp. zasilania OP także wzrasta i przy takich temp. z pieca będzie wynosić około 48-58st. C i tu już zacznie działac głowica termostatyczna która sczyta że do pętli OP wpływa woda o temp. wyższej niż nastawiona na głowicy - głowica zamyka dopływ wody gorącej z pieca aż do obniżenia się parametru do wartości ustawionej. Spora ilość hydraulików ma błędne pojęcie na temat zasady działania tych układów. Edytowane 28 Lutego 2015 przez KAN-therm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vipenzo 01.03.2015 20:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Marca 2015 (edytowane) Dziękuję za wszelkie informacje. Kapilarę przełożyłem na belkę zasilającą, a na głowicy ustawiłem 50 stopni na OP. Więc teraz jest według wskazań.Mam pytanie jeszcze odnośnie tego - układu mieszającego z termostatycznym zaworem trójdrogowym. Co on u mnie poprawi, przeglądałem informację ale nie znalazłem różnić mieczy tym układem trójdrogowym a zainstalowanym u mnie? Wyczytałem tylko na firmowej stronie iż obecnie zastosowany układ nie jest zalecany z niskotemperaturowym źródłem ciepła. Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam Edytowane 1 Marca 2015 przez vipenzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KAN-therm 02.03.2015 21:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Marca 2015 (edytowane) Układ mieszający z zaworem trójdrogowym na pewno jest rozwiązaniem dedykowanym dla źródeł ciepła typu kotły kondensacyjne, czyli niskoparametrowe - niestety wiąże się to z kolejnymi kosztami. Różnica w pracy układu jest dość znaczna.W rozwiązaniu które masz, jak już pisałem, masz ustawiony stały stopień zmieszania wody zasilającej z pieca i powrotnej z podłogówki (zrobiłeś to tym dolnym zaworem regulacyjnym pod pompą), co daje ci wypadkową żądaną temp. zasilania OP. Gdy w tej sytuacji zmienia ci się temp. z pieca automatycznie zmienia ci się temp. zasilania OP (na plus lub na minus). Np. przy typowym parametrze z pieca kondensacyjnego rzędu 35-40st. C układ który masz zawsze obniży ci temp na OP o min. 10-12st. C, mniejsze obniżenie jest ciężko ustawić a temp. zasilania 25-30st.C dla podłogi czasami bywa za nisko i podłogę trzeba dłużej grzać aby osiągnąć efekt. Przy układzie mieszającym z termostatycznym zaworem trójdrogowym, żądaną temp. zasilania OP ustawiasz na samym zaworze trójdrogowym (konstrukcja KAN-therm posiada zakres regulacji 35-60st. C). Termostatyczny zawór trójdrogowy sam pilnuje i reguluje temp. wody zasilającej pętle grzewcze, dzięki możliwości automatycznej zmiany przepływu wody z pieca i pętli powrotnych. Jeśli temp. z pieca jest niska np. 35-40st. C, na zaworze mamy ustawioną temp. zasilania OP 40st. C, to praktycznie zawór nie będzie mieszał wody z pieca z wodą powrotną z pętli OP - 100% przepływu bezpośrednio z pieca pójdzie na instalację OP. Jeśli parametry z pieca będą wyższe układ będzie sobie delikatnie mieszał wodę z pieca z wodą z pętli OP itd. W Twoim przypadku wyeliminuje to efekt niepotrzebnego mieszania wody i obniżania temp. zasilania OP gdy z pieca idą niskie parametry, natomiast jeśli montujesz już dodatkowo pogodówkę i planujesz pracę pieca na krzywej grzewczej to taki układ jest wskazany. Jeśli zdecydujesz się na konstrukcję KAN-therm uprzedzam że dla prawidłowej pracy nowego układu i obecnego rozdzielacza należy zamienić miejscami belki rozdzielacza - tzn. belka z przepływomierzami na górę (zasilanie OP), belka z zaworami pod siłowniki na dół (powrót z OP). Jest to niezbędne dla poprawnej pracy i wskazań przepływomierzy - skonstruowane są tak że muszą pracować na zasilaniu a układ mieszający z zaworem trójdrogowym KAN-therm zasilanie OP podaje na górę. P.S.Na Twoim miejscu sprawdziłbym jak będzie chodzić instalacja po zmianach jakie wprowadziłeś w obecnej konstrukcji. Wymiana na nowy układ mieszający nie jest aż tak uciążliwa i skomplikowana, jeszcze z tym zdążysz. Może warto spróbować jeden sezon i dać szansę na obecny układ instalacji. Edytowane 2 Marca 2015 przez KAN-therm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.