Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ściana 1W Ytong Energo 40 czy 2W Porotherm 25 + ocieplenie 15


Recommended Posts

Witajcie,

 

w związku z planowaną budową domu (jednorodzinnego, wg projektu "Nemezjusz 2" z Domeny) stoję przed wyborem materiału budowlanego na ściany zewnętrzne.

Według projektu powinna to być ściana dwuwarstwowa: beton komórkowy (typ 600) 24 cm + ocieplenie 15 lub 16 cm co daje całkowitą grubość ściany ok. 40 cm. Zamiast BK pojawił się też pomysł na pustaki ceramiczne (Porotherm) o podobnej grubości (24-25 cm) + ocieplenie.

Bardzo mocno myślę też o budowie ściany jednowarstwowej z bloczków Ytong Energo o grubości 40 cm i potrzebuję zasięgnąć Waszej opinii.

Zależy mi na jak najlepszym zatrzymaniu ciepła wewnątrz domu i jestem skłonny teraz nawet trochę więcej zapłacić ale za najlepsze rozwiązanie.

Poniżej spróbuję zestawić zalety i wady ww. materiałów.

 

Ytong Energo 40 cm

zalety:

niższy (chyba) współczynnik przenikania ciepła w porównaniu do tak samo grubej ściany dwuwarstwowej

niskie straty ciepła przez bardzo wąskie szczeliny między bloczkami

stała struktura materiału we wszystkich kierunkach

małe zużycie zaprawy klejowej

szybka budowa/montaż

łatwa obróbka bloczków

być może trochę niższa cena za robociznę z powodu szybszego wykonania pracy

duża dokładność bloczków = mały nakład na wykończenie ściany od wewnątrz i na zewnątrz

 

wady:

prawdopodobnie trochę wyższy koszt budowy ściany w porównaniu do dwuwarstwowej (ceramika + ocieplenie)

dość duża "przepuszczalność" akustyczna (mało istotne w moim przypadku bo dom będzie w spokojnej okolicy)

niższa wytrzymałość na ściskanie (ale bloku nie będę budował)

wymagają bardzo dokładnego montażu

mocno chłoną wodę (choć sprzedawca mówił, że to trochę bujda)

za dobry marketing :)

 

Porotherm 25 cm (+ ocieplenie)

zalety:

niższy koszt budowy

tradycyjny materiał i większość ekip sobie z nim poradzi

duża wytrzymałość

lepsze parametry akustyczne

 

wady:

wymaga większych nakładów pracy: ocieplenie, przygotowanie ścian od wewnątrz

wyższy współczynnik przenikania ciepła (?)

wyższe zużycie zaprawy i większe spoiny

trudniejsza obróbka = większe straty materiału

dłuższy czas budowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tez kiedys stalismy przed takim wyborem - wybralismy dwuwarstwowa, ze wzeglu, ze "tutejsi" moga sobie nie poradzic....i dziekowac za taki wybor! Kiedys przy gadkach,szmatkach z KB opowiedzial nam o inwestorach, ktorzy postawili wlasnie z ytonga 40 - po dwoch latach uzytkowania, "doklejali" styropian, bo w zimie bylo zimno, a w lecie goraco (nie pamietam tylko, czy zdzierali tynki). Wiem, ze kleli niemilosiernie, ze tyle kasy poszlo w bloto.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz energooszczędnie to zrób jak w projekcie. Zapomnij o budowaniu ściany 1W, taka przegroda to proszenie się o kłopoty. Jeśli dom ma stać przy ruchliwej ulicy, to weź pod uwagę silikat +styropian. Również akumulacja silikatów jest o niebo większa, równocześnie małe to ma znaczenie dla izolacyjności.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 180m2 to użytkowe czy po podłogach? U mnie 147m2 użytkowej+ antresola nad salonem, czyli raczej trzeba liczyć ok. 174m2.

Ściana 2W, Ytong 24cm + 15 styropian. Do tego dach 35cm wełny i podłoga 15cm styropianu.

Cały zakończony rok rozliczeniowy z gazownią (05.01.2014-05-01.2015) CO+CWU zamknął się kwotą 1900 zł. Bez żadnych dodatkowych dopalaczy i paliw.

W tej sytuacji koszt roczny gazu 3000-3500, przy ścianie 1W, odbieram jako dość paliwożerny. Słabo, nie ma się czym chwalić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę to nikt raczej nie chce polecić ściany 1W :)

W takim razie coraz bardziej jestem przekonany do ściany 2W (24 cm + 15 cm ocieplenie) no ale teraz pytanie z czego:

ceramika (np. Porotherm)

beton komórkowy

ytong

silka

coś innego?

 

A propos ocieplenia ścian: standardowo styropian czy może wełna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł silikatów na ścianę 2W nawet mi się podoba. Dodatkowym atutem jest duża dokładność bloczków i możliwość murowania na cienką spoinę.

A czy bloczki silikatowe różnych producentów są ze sobą porównywalne jeśli chodzi o właściwości, np. Xella Silka kontra Grupa Silikaty? Xella robi chyba większe bloczki a Grupa Silikaty pewnie tańsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł silikatów na ścianę 2W nawet mi się podoba. Dodatkowym atutem jest duża dokładność bloczków i możliwość murowania na cienką spoinę.

.

 

Na cienką spoinę możesz też murować ceramikę. Porotherm ma system Profi (zaprawa kilka mm) i Dryfix (zaprawa w piance, brak widocznej warstwy spoiny). A przy ceramice praca jest znacznie lżejsza, bo i pustaki są lżejsze od silikatu. Dlatego przy murowaniu z niego radziłbym brać jak najmniejsze, bo inaczej można się zajechać :p

 

Ale ja z tych dwóch materiałów murowałbym się z Porothermu - ze względu na lepszą paroprzepuszczalność. Domy stawiane z silikatów muszą mieć lepszą (czyt. droższą) wentylację. Łatwiej kondensuje więc para wodna na silce, co może się skończyć grzybem na ścianie. No i przy murowaniu samodzielnym naprawdę można poczuć w rękach ciężar tego materiału :) Dodatkowo silka ma słabą izolacyjność termiczną, więc automatycznie trzeba wydać więcej na docieplenie domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylacja (chyba) nie będzie problemem bo na pewno będzie mechaniczna z odzyskiem ciepła (rekuperacja) więc nie powinno być problemów z wietrzeniem.

Silikaty mają słabą izolacyjność termiczną (z tego co napisałeś) ale chyba najlepiej ze wszystkich materiałów akumulują ciepło.

 

Co do ciężaru:

Porotherm 25 P+W: 18 kg/szt.

Grupa Silikaty: N24 17,1 kg/szt., NP24 21 kg/szt., N25 18,2 kg/szt., NP25 22,3 kg/szt.

Silka podobno najcięższy 23,5 kg/szt.

 

Ciekawostka: wczoraj zauważyłem, że w piwnice w bloku, w którym mieszkam są murowane właśnie z silikatów. Podejrzewam, że wyższe kondygnacje również.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Y tong ma dość mizerną pojemność cieplną, jak każdy pustak pianowy, wynika tylko z jego niskiej gęstości objętościowej.

Na pewno na izolacji nie ma co oszczędzać i każde szukanie jakiegoś usprawiedliwienia na zapodanie mizerii izolacyjnej, mija się z celem.

20cm EPS'a grafitowego lub ekwiwalent w wełnie, sierści kozy, słomie, celulozie, białym EPS"sie itp to jest takie minimum socjalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Y tong ma dość mizerną pojemność cieplną, jak każdy pustak pianowy, wynika tylko z jego niskiej gęstości objętościowej.

Na pewno na izolacji nie ma co oszczędzać i każde szukanie jakiegoś usprawiedliwienia na zapodanie mizerii izolacyjnej, mija się z celem.

20cm EPS'a grafitowego lub ekwiwalent w wełnie, sierści kozy, słomie, celulozie, białym EPS"sie itp to jest takie minimum socjalne.

 

Zgadzam się z tymi minimum 20cm, podałem 16, bo w tym temacie jakoś krąży się wokół tych 40cm łącznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te rzeczy wychodzą z liczb które pozwalają stawiać takie, a nie inne wnioski.

Wykonywanie OZC wg mnie to w przypadkach obecnych "standardów", "tradycji" to jak sankcjonowanie prania brudnych pieniędzy ?

czy może próba wyszukania argumentów, że brudna koszula może być i nie potrzeba założyć świeżej.

 

Mówimy o 20cm, ok za tym idzie inny warunek, bezwzględna ciągłość tej izolacji, co by mostków termicznych było bardzo mało.

Załączone zdjęcie, pokazuje wartość U narożnika, tego już na piechotę nie da się wyliczyć w racjonalnych przedziałach czasu.

U tego fragmentu wynosi 0,16 W/m2K i choć jest 24 cm BK (0,16 W/mK) i EPS'a 30cm (lambda 0,038 W/mK) to wartość U narożnika wynosi 0,16 a płaskiego fragmentu ściany wynosi 0,1 W/m2K stąd kolejny wniosek, nie szaleć z geometrią, jak by nie było to dodatkowe 60cm pasa ściany jak by przeliczyć.

mostek.jpg

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lepsze parametry będziesz miał z Ytonga 24cm i 16 cm styropianu.

 

Niespecjalnie jestem w stanie zrozumieć dlaczego ktos może chcieć mieć ścianę dwuwarstwową z betonem komórkowym jako warstwa nośna. Ani tam nie ma nośności ani izolacyjności akustycznej ani pojemności cieplnej. Domy z Ytonga nagrzewają się w lecie szybciej, niż dom z ceramiki. Dlatego raczej polecałbym 25 cm pustak Porotherm i 15 cm izolacji z niską lambdą. Zyskujesz kilkanaście Mpa nośności, kilka decybeli izolacyjności akustycznej, a izolacja termiczna zostaje na podobnym poziomie. O rachunkach za ogrzewanie i tak sama izolacyjność ścian nie decyduje bezpośrednio - największe straty ciepła są przecież przy otworach okiennych i przy drzwiach. Co do kosztów to śmiem twierdzić, że Porotherm 25 cm będzie wyraźnie lepsze, niż np. Tercmalica albo ytong... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...