Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wybór pompy PW - NIBE SPLIT vs PANASONIC T-Cap


prometeo

Recommended Posts

Maciej zobacz sobie ten wykres co kolega wrzucil. Zobacz jak spada wydajnosc pomp roznych producentow. Najtanszy z nich to samsung najdrozszy daikin.

Malo ktory instalator bedzie chcial ci sprzedac odpowiednia pc. Drozsza pc to wiecej kasy. Mi w sumie tylko jeden przeprowadzil symulacje i wyszlo ze nie ma sensu doplacac do wiekszej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 90
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ja bym obstawił Stibela HPA-O 4 Plus lub HPA-O 6, pokłonił bym się nad monoblokiem LG na R32 coś w deseń 5KW bo 7kW mogłoby być za sporo. Dalej samsung/panas/nibe, a jak budżet pozwoli to Daikin, Mitsubishi lub Hitachi. Takie ot moje rozważania - ale podkreslam to tylko moje rozważania na podstawie zebranych ofert.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dlatego Nibe to szrot, bo traci moc?

Co to jest moc katalogowa?

 

Ta moc pobrana i dana T-CAP to dla ogrzewania na wyjście ok 35C?

 

Fakt gruntówki tanie nie są. Jakie rozwiązanie dla domu jak kolega 4,5kW?

 

Katalogowa moc, mialem na mysli taka przy +7/35 czyli ta liczba w nazwie modelu u roznych producentow.

 

Nibe to nie szrot. Sam mam Nibe i chwale sobie, szcegolnie stopniominuty w sterowniku. Pewnie jestem nieobiektywny. Moc i COP to nie wszystko. Jest duzo innych czynnikow jak wlasnie sterowanie. Obejrzyjcie sobie jak wyglada instrukcja instalatora takiej pompy Nibe. Jakie ladnie wykresiki I tabelki. Kwestia tego zeby kazdy wiedzial jak jego przyszla pompa bedzie sie zachowywala.

 

Tak tamte dane dla T CAP to na 35 tak w przyblizeniu zeby bylo wiadomo o co chodzi, z tego co mi sie na szybko udalo znalezc a nie bylo to latwo.

 

Co do wyboru to juz indywidualna sprawa. Ja np wole troche sumarycznie przeplacic a potem cieszyc sie duzym COP. Czesto jest tak ze ktos wie i jest przygotowany na grzalki a jednak jak przychodzi duzy mroz to meczy to psychicznie mimo ze grzalki to bedzie tylko 5-10% kosztu sezonu. Gruntowa ponizej 5kW to troche jak armata na wrobla. Raczej szukalbym powietrznej ktora przy -15 da z 5kW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Bo wiekszosc pomp PW na rynku traci polowe mocy przy -20 i Nibe do nich nalezy. Takie pompy z moca katalogowa 8kW przy -20 biora 2kW energii elektrycznej i daja 4kW ciepla. T-CAP 9kW natomiast w takich warunkach bierze 4kW i daje ponad 8kW ciepla.

No i co w związku z tym ?

Bo od czapy widzę twierdzenie.COP przy -20st.C przy "spadającej pompie" będzie ok.2(4kW/2kWh) i przy T-CAP również ok.2(8kW/4kWh) jak zresztą przy każdej markowej pompie przy tej temperaturze.

 

A moc grzewcza pompy ?

Powinna być dobierana do wyliczonego obciążenia cieplnego domu przy temp.obliczeniowej z danej strefy klimatycznej.

Tylko tyle i nie wiem skąd u niektórych powstają jakieś idiotyczne teorie i wygłaszane brednie w tym temacie czyli doboru mocy grzewczej.

 

Oczywistym jest,że dla domu w III strefie,którego obciążenie cieplne wynosi 4kW nikt nie kupi pompy o mocy 15kW przy -18st.C tylko 4kW dla -18st.C i podobnie dla domu z obciążeniem 15kW nikt nie kupi pompy o mocy 4kW tylko kupi 15kW

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Kiedyś bawiłem się w excelu parametrami zapotrzebowania i powstało mi coś takiego. No i jak dobrać pompę?

Daikin jest wysoko nad kreską;-)

 

https://drive.google.com/open?id=0B9pL93PW_bJPSWtkUk12Z1RTVEZob0FHQVNMZ1lZcVUzb1dN

Ja bym brał Altherme ponieważ jako jedyna dobrana jest pod obciążenie cieplne domu.

Jeśli znacznie tańsze są i Yutaki(?) i Samsung to też nie głupie opcje ale pon -18st.C już na grzalkach i 24h/dobę czyli sprezara będzie dużo pracowała.

Panas 7kW za słaby wg mnie i dla mnie.

 

Ja mam dom 3,5kW i od 6 lat T-CAP 9kW i narazie nic nie wybuchło ;)

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym brał Altherme ponieważ jako jedyna dobrana jest pod obciążenie cieplne domu.

Jeśli znacznie tańsze są i Yutaki(?) i Samsung to też nie głupie opcje ale pon -18st.C już na grzalkach i 24h/dobę czyli sprezara będzie dużo pracowała.

Panas 7kW za słaby wg mnie i dla mnie.

 

Ja mam dom 3,5kW i od 6 lat T-CAP 9kW i narazie nic nie wybuchło ;)

 

https://drive.google.com/open?id=14Jnk5MRqt5O7ymBj207gyF9tDo-HrYd0

Zaktualizowane z TCapem 9kW. Do -15st. przy tym obciążeniu nawet zwykła Aquarea 5kW SDC daje radę;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Masz gdzieś dane ile godzin może pracować sprężarka, tylko takie przez producenta.

 

Jak wybuchnie to zaboli finansowo. @bobrow podawał, że koszt samej sprężarki to 4 tyś, tylko to ebay i chyba USA. U nas pewnie drożej. Dolicz czynnik, coraz droższy i więcej niż w mniejszej PC, robociznę itp itd. To wyjdzie tak ok 6 tyś. To, że Ci ten T-CAPek pracuje z niską sprawności to już jest inna kwesta.

W przeciwieństwie do Ciebie u mnie od 6 lat już pracuje i jeszcze sporo lat pochodzi także mnie już nie musisz straszyć kosztem sprężarki ;)

 

Natomiast co do sprawności,przez te 6 lat może pracuje ze średnim COP2 ale to znaczy,że wybudowalem znacznie "cieplejszy" dom niż wynika to z OZC bo zużycie na ogrzewanie za sezon to ok.2000kWh co z COP2 daje 4000kWh zamiast wyliczonego zapotrzebowania 5600kWh.

Niech i tak będzie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niech nawet będzie, te 2,7-2,8 zgodnie z wyliczeniami. To jest raczej kiepski COP jak na samo ogrzewanie. Zresztą inni też tak mają z przewymiarowanymi pompami.

 

Ja Cię nie straszę. Piszę tylko,że w przypadku za dużej PC koszt naprawy dużo droższy. Jakbyś miał Panas 5kW tak jak pisze @Tulisko to tez byś dał spokoje radę, na starcie pewnie 8 tyś by zostało. Patrz ile to lat grzania. Po co przepłacać jak nie widać różnicy. Wiem wiem, pisałeś już że Twój T-CAP to przypadek, ale tu chodzi też o nowe osoby.

Życzę Ci niech działa jak najdłużej. Tak szczerze.

 

https://drive.google.com/open?id=1q433mcL5KpVltMw-2OElvSF7gPfcahIR

Jest i Altherma 4kW i Stiebel 6kW ;-)

Edytowane przez Tulisko
Aktualizacja linka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Do tego grzanie w tylko w 2T. Dla mnie to nie jest do zrozumienia. Kładę podłogówkę wodną kupuje droższą bo za dużą PC, której sprawność jest kiepska w tym przypadku i do tego mam grzać tak jak bym miał kable w wylewce. To przecież można położyć kable w takim domu, bo takie domy to kablami przecież można spokojnie ogrzać. A tu problem przy PC, bo zapłacę 100 zł na rok bo użyję grzałek .

Żebyśmy widzieli o czym mówimy,przez te 6 lat na obecną chwilę nastukałem z cwu 19000kWh z COP3,co przy grzaniu tylko w II taryfie dało mi ok.5700zł.

Gdybym grzał prądem(ale nie kablami bo to bzdura),o czym myślałem zresztą,z tych 19000kWh zrobiłoby się 57000kWh a w PLN 17100zł.

Różnica 11400zł,6 lat temu różnica między prądem a pompą to było ok.15000zł.

Wniosek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Świetny wykres - dzięki za Twoją robotę i udostępnienie!

 

Ta nibe przez którą odkopałem ten wątek wygląda OK dla takiego domu do -15 stopni. Mój wg. cieplowlasciwie.pl wychodzi podobnie - powiedzmy +0,4kW przy -20 więcej niż ten na Twoim wykresie.

 

Między -15 a -20 wygląda to już słabo.

 

Bazuję ten wniosek z tego PDFa ze strony Nibe: https://www.nibe.pl/nibedocuments/25294/331953-2.pdf (strona 47).

 

Czyli taka zima jak była do tej pory (Łódzkie) to taka pompa daje radę spokojnie. Ale zima się jeszcze nie skończyła i ostatnie 5-6 lat to był pikuś, a nie zima przy tym co pamiętam jak byłem nastolatkiem (rocznik 85). A przecież jeszcze "Paaaaanie, a w latach 70 to dopiero były zimyy" etc.

 

Pytanie dla pesymistów: A jak nadejdzie powiedzmy zima stulecia i przez 2-3 tygodnie będzie -15/-20 za dnia i -25 w nocy to co? Spuszczam wodę, barykaduję dom i idę do hotelu na przeczekanie? :D

 

Pytam bo myślę właśnie jak się zabezpieczyć. Tzn. przy pompie bym nie robił komina (stopę już zrobiłem - mam obecnie stan zero). I się zastanawiam czy to nie będzie błąd. Brak prądu, pompa nie da radę itp to przy małym kominie z szachtu wentylacyjnego z kwasówką dowalam kózkę i mam jakieś tam grzanie. Czy to głupie myślenie w tych czasach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak przy -20 braknie Ci 2 kW na samej sprezarka to te 2kW uzupelniasz grzalkami. Srednio co roku jest killa takich dni wiec w odpowiednio dobranej pompie grzalki to maks 5%rocznie. Gdyby byl kataklizm I spadlo ponizej -25 to czesc pomp bedzie miala COP 1.5 wiec zamiast katowac sprezarke mozna przejsc na prad w innych sprezarka sie wylaczy bo temp wyjdzie poza zakres pracy, wtedy same grzalki. Jesli moc grzalek bedzie za mala to zawsze mozesz wylaczyc dodatkowo np suszarke 2kW albo piekarnik 3kW. Gdyby lód zerwal przewody to dobrze jest miec agregat taki z 5kW.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciek nie stresuj się. Jeśli zamontujesz tylko pompę ciepła - to musisz mieć zamontowane awaryjne grzałki. Dla przykładu ja mam wstępnie zapotrzebowanie 7kW przy -20 i instalatorzy proponują pompę wraz z grzałkami około 9kW. Czyli nawet jak pompa przestanie grzać to spokojnie poleci na grzałkach i nigdzie nie musisz się ewakuować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Czyli taka zima jak była do tej pory (Łódzkie) to taka pompa daje radę spokojnie. Ale zima się jeszcze nie skończyła i ostatnie 5-6 lat to był pikuś, a nie zima przy tym co pamiętam jak byłem nastolatkiem (rocznik 85). A przecież jeszcze "Paaaaanie, a w latach 70 to dopiero były zimyy" etc.

 

Pytanie dla pesymistów: A jak nadejdzie powiedzmy zima stulecia i przez 2-3 tygodnie będzie -15/-20 za dnia i -25 w nocy to co? Spuszczam wodę, barykaduję dom i idę do hotelu na przeczekanie? :D

 

Pytam bo myślę właśnie jak się zabezpieczyć. Tzn. przy pompie bym nie robił komina (stopę już zrobiłem - mam obecnie stan zero). I się zastanawiam czy to nie będzie błąd. Brak prądu, pompa nie da radę itp to przy małym kominie z szachtu wentylacyjnego z kwasówką dowalam kózkę i mam jakieś tam grzanie. Czy to głupie myślenie w tych czasach?

Po pierwsze bez OZC to możesz tylko pogdybac sobie i nic poza tym.

Po drugie,jeśli z tego gdybania dobierzesz pompę ciepła o zbyt małej mocy to praktycznie każda powietrzna ma w sobie grzalke min.3kW.

Jeśli i to będzie za mało przy X temperaturze na zewnątrz to pozostaje Ci ognisko na środku salonu rozpalić albo gnac do instalatora o większą grzalke.

Jeśli nie chcesz kominka to generator Ci wystarczy albo butla z gazem jako rezerwa.

 

Co do temperatur,na Śląsku praktycznie co zima występują temp.poniżej -20st.C przez kilka czy kilkanascie dni. Tej zimy narazie najzimniej to -12st.C jakiś tydzień temu.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaję moje dalsze spostrzeżenia i rozważania.

 

Wcześniej badałem temat 'czy pompa X da radę ogrzać dom Y przy temperaturze zewnętrznej Z?'. I myślę, że dzięki Waszej pomocy tutaj i ogólnie na forum (nabywając przy tym zdolność filtrowania BSu i dziecinnych kłótni) jestem już sobie sam w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

 

No i zacząłem badać kolejny temat: hałas jaki wydobywa się z jednostki zewnętrznej. Dla większości pomp PW wartości podane przez producentów są bardzo zbliżone (+/- ~6bB). Znalazłem fajnego PDFa jednej z takich firm, gdzie opisują jak rozchodzi się dźwięk i jak to sobie oszacować dla swojej sytuacji: http://www.alpha-innotec.pl/fileadmin/sap/EN/A0030/83051400.pdf (strony 10 i 11)

 

U mnie sytuacja wyglądała by następująco:

 

4SUXPM1.png

 

Wyczytałem na innym wątku, że wg. przepisów prawa, pompa nie może być głośniejsza niż 50dB w dzień i 40dB w nocy (przy granicy mojej działki).

Myślę, że przy mrozach, nie ma szans aby w konkretnie mojej sytuacji osiągnąć taką wartość.

Jest oczywiście wiele ale i można gdybać:

A może sąsiadom by to w ogóle nie przeszkadzało.

A może 'ściana' z thuj tłumiła by część tych dźwięków.

A może zimy będą tylko łagodne i pompa nie będzie się darła powyżej 50dB/40dB.

A może da się to jakoś zabudować i zniwelować kilka dB (widziałem filmik z taką konstrukcją drewnianą - domek dla PC)

itp.

 

Ale nie wiem czy chcę ryzykować i potencjalnie zmagać się z sytuacją gdzie sąsiad mi marudzi, żę mu coś brzęczy i potencjalnie będzie mi groził kontrolami itp.

Wpisałem sobie na YouTube dla przykładu po prostu 'Nibe Split' (bo nad tą pompą się najbardziej zastanawiałem póki co) i jest tam sporo filmów przy jednostce zewnętrznej (głównie z Czech o dziwo). Na niektórych pompa lekko mruczy (pewnie jak jest cieplej), a na niektórych dźwięk jest okropny i chyba sam bym na siebie dzwonił po kontrolę, gdyby takie coś mi pół nocy pod ścianą się darło...

 

Piszę to dla potomności - temat do przeanalizowania. W mojej konkretnej sytuacji nie widzę tego zbyt różowo, chociaż instalator zapewniał mnie, że 'u mnie jest cicho - mogę pokazać'. Ale nawet stricte z punktu widzenia przepisów o dozwolonych bD może być kiepsko (ponownie: w tej mojej konkretnej sytuacji - każdy musi to sobie sam przeanalizować).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możesz zabudować jednostki zewnętrznej pompy. Weź dobrze instrukcję poczytaj, bo u mnie np jest wyraźnie napisane że do 6 metrów przed jednostką zewnętrzną nic nie powinno się znajdować . Mnie też najbardziej temat hałasu stresuje ale u mnie od ogrodzenia pompa będzie jakieś 8-9 metrów no i wybrałem monobloka niby cichego :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Nie możesz zabudować jednostki zewnętrznej pompy. Weź dobrze instrukcję poczytaj, bo u mnie np jest wyraźnie napisane że do 6 metrów przed jednostką zewnętrzną nic nie powinno się znajdować . Mnie też najbardziej temat hałasu stresuje ale u mnie od ogrodzenia pompa będzie jakieś 8-9 metrów no i wybrałem monobloka niby cichego :D

A jeździsz max.50km/h w terenie zabudowanym ? Nie wierzę a jeśli nie to przeczytaj sobie kodeks drogowy.

Przed jedn.zewnętrzną mało mnie interesuje co będzie się działo.Ważne,że mi w domu nie słychać nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Nie wniosłeś nic do tematu zresztą jak zwykle.

Odniosłem się jedynie do tego:

Nie możesz zabudować jednostki zewnętrznej pompy. Weź dobrze instrukcję poczytaj, bo u mnie np jest wyraźnie napisane że do 6 metrów przed jednostką zewnętrzną nic nie powinno się znajdować

Na myśl przyszedł mi kodeks drogowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...