Tomasz Brzęczkowski 24.02.2015 11:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 Nie zajmuję się montażem. Pytam z ciekawości. Chciałbym zobaczyć kartę katalogową, bądź wyniki tych pomiarów. Konkretnie interesują mnie temperatury przed i za wymiennikiem ciepła, parametry wody lodowej (temperatury zasilanai/powrotu i przepływ) oraz wydatek powietrza, może być całkowity bez rozbijania na pomieszczenia. Może Pan to udostępnić? Nie. Bo nie ma czegoś takiego. Inwertor pracuje non stop, z różnym wydatkiem i mocą, np mój w sklepie bierze teraz 90W. W upały klimatyzacja w domu szkieletowym 150m2 (ta prezentowana wyżej z centralą flexit) pobiera maksymalnie do 8 kWh (w najbardziej upalny dzień) czyli odbiera z domu około 40kWh . tRozkładając to na dobę i 6 nawiewów, maksymalnie będzie Pan miał w porywach 40m3/h na nawiewie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 24.02.2015 12:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 Nie. Bo nie ma czegoś takiego. Inwertor pracuje non stop, z różnym wydatkiem i mocą, np mój w sklepie bierze teraz 90W. W upały klimatyzacja w domu szkieletowym 150m2 (ta prezentowana wyżej z centralą flexit) pobiera maksymalnie do 8 kWh (w najbardziej upalny dzień) czyli odbiera z domu około 40kWh . tRozkładając to na dobę i 6 nawiewów, maksymalnie będzie Pan miał w porywach 40m3/h na nawiewie. Hmm, jeżeli w porywach 40m3/h to jedna sprawa się wyjaśniła - z powodzeniem wystarczy przewód 75/63 z d2p w takich samych ilościach jak do wentylacji, tyle że w izolacji. Bezszumowa rzekomo prędkość przepływu powietrza 2-5m/s była by zachowana do ok. 50m3/h. U mnie było by łącznie ok 290cm2 przekroju przewodów klimy. No i przy takich przepływach nie powinno się wytworzyć nadciśnienie w skrzynce rozdzielczej zatrzymujące wypływ powietrza z drugiego przewodu podłączonego do rekuperatora, nie potrzeba by klapy zwrotnej etc - wystarczy w obu urządzeniach ustawić przybliżone wydajności (np 40m3/h dla klimy i 40m3/h dla rekuperatora) ? Jak sądzę nie byłby dla komfortu życia wielkim problemem cykl naprzemienny np 40 min wentylowania, 20 min chłodzenia - i wtedy klapa zwrotna między rekuperatorem a głównym rozdzielaczem i jakaś automatyka która wyłącza reku na czas chłodzenia/grzania i załącza po zakończeniu ? Ma to sens ? Oczywiście osobny kanał dla klimy do wspólnej skrzynki - dla zachowania pełnej higieny kanału wentylacyjnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Oil and Gas 24.02.2015 13:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 6 * 40m3/h = 240m3/h, t.nawiewu=16C, t.pomieszczenia=25C, dostępna moc chłodnicza 723 W na cały dom. Najmniejszy klimatyzator typu split to 2kW. 2 osoby w salonie + dziecko, przy 25C zyski od ludzi jakieś 170W, do tego nasłonecznie, lipiec godzina 15:00, 30C na zewnątrz, ekspozycja południowa, okna energooszczędne U=0,7, ściany dla uproszczenia pomijam choć przez nie też są zyski, okna pakiet minimum 3 szybowy z powłoką, 3m2 szyby, plus jakieś żaluzje w pomieszczeniu, okna zacienione w 50%, zyski około 400-500W. Niech jeszcze gorący rosół stoi na stole. Do zbicia jakieś 600-700W w jednym pomieszczeniu. Dla mnie temat jest zamknięty. Teoretyzować o domach izolowanych możemy w innym wątku. Kolega _olo_ zadał konkretne pytanie odnośnie swojego domu, który jak myślę jest wykonany tradycyjnie. I przynajmniej ode mnie dostał konkretną odpowiedź, a przynajmniej taką mam nadzieję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 24.02.2015 14:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 (edytowane) Ok, załóżmy, że zwiększam wydatek powietrza na kanałach 75mm do 50m3/h na pograniczu szumu x 6 kanałów - piętro i poddasze to daje już 300m3/min. Do salonu (parter) połączonego z kuchnią i przedsionkiem dostarczam powietrze osobnym kanałem ok. fi150 (mam taką możliwość niewykorzystanym kanałem komina 20x20 ale z wylotem przy podłodze) - ok. 270m3/min. Suma 570m3/min - 1700W - czy to już wystarczy ? Zyski bytowe załóżmy jw., od południa tylko jeden pokój 7,5x4,3m, 4 m2 szkła, wiatrołap i "garaż" od południa odcięte wentylacyjnie od domu. Reszta szkła zachód i północ. Największy zysk bytowy w upalne popołudnie to właśnie to okno. No a klima 2kW to max 2kW a dzięki inwerterowi pracuje już zapewne od kilkuset W. Aha - jeszcze dodatkowo mogę część strumienia powietrza "puścić" z klimy zainstalowanej na poddaszu prosto przez anemostat na klatkę schodową prowadzącą aż na dół, powiedzmy kolejne ok 1kW mocy chłodniczej żeby nie zrobić tam mrozu i wszystko w upalny dzień doregulować anemostatami by rozkład temp był równomierny. Niemal 3kW to już chyba nie jest źle ? Edytowane 24 Lutego 2015 przez _olo_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Oil and Gas 24.02.2015 15:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 To już wygląda lepiej, 1.7kW pomiędzy dwie kondygnacje już powinieneś coś poczuć. 50m3/h w kanale fi75 to niecałe 3 m/s więc jest ok. Natomiast 270m3/h na fi150 już zbliżasz się do 5m/s. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 24.02.2015 15:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 6 * 40m3/h = 240m3/h, t.nawiewu=16C, t.pomieszczenia=25C, dostępna moc chłodnicza 723 W na cały dom. Najmniejszy klimatyzator typu split to 2kW. - Moja toshiba 2kW (355W) chodzi przeważnie na 80-120W. To inwerter a nie ON/OFF -z kanałówka schładza bardziej niż +16. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 24.02.2015 15:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 To już wygląda lepiej, 1.7kW pomiędzy dwie kondygnacje już powinieneś coś poczuć. 50m3/h w kanale fi75 to niecałe 3 m/s więc jest ok. Natomiast 270m3/h na fi150 już zbliżasz się do 5m/s. fi75 zewnętrzna - fi63 wewnętrzna Nie liczyłem przepływów a tylko przeliczyłem przekrój 75/63 na 150 więc przepływy powinny być wówczas w obu przypadkach 5m/s ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Oil and Gas 24.02.2015 15:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 - Moja toshiba 2kW (355W) chodzi przeważnie na 80-120W. To inwerter a nie ON/OFF -z kanałówka schładza bardziej niż +16. 80-120W mocy sprężarki? Kolega _olo_ pytał o wodę lodową a nie dx'a. Zakładam, że u niego to po prostu woda ze studni o temperaturze około 12-13C. No chyba, że np. dolne źródło pompy ciepła. Im niższa temperatura powietrza nawiewanego tym więcej zysków można zbić mniejszym strumieniem, ale są pewne granice i nie powinno się nawiewać np. 10C. 63mm wewnętrznej to około 4m/s. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 24.02.2015 16:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2015 (edytowane) Albo konwektor zasilany dz pcpw albo klima split, wolał bym nawet to drugie, zawsze to jakieś rezerwowe źródło ogrzewania na chłodniejsze dni poza sezonem grzewczym i szybsze od podłogówki. Ok, to jeżeli już wiadomo, że pojedynczymi kanałami 75/63 przy przepływach powietrza z prędkością <5 m/s + powietrze na parter odrębnym przewodem fi 150mm bez skrzynki rozprężnej można od biedy przepchnąć 500-600m3/h zimnego powietrza to pozostaje problem skuteczności pracy rekuperatora tłoczącego ok 150m3/h we wspólne skrzynki, w które klima tłoczy 300m3/min. Jak zachowa się rekuperator ? Wiem, że są takie, które automatycznie dostosowują wydajność w zależności od sumy oporów - ustawiasz załóżmy 200m3/godz, zamkniesz anemostat, zabrudzi się filtr...reku dostosuje pracę wentylatorów i nadal będzie tłoczył to 200m3. Ale są to urządzenia chyba dość drogie, chyba że ktoś zna model reku za rozsądną kasę, który to potrafi ? Edytowane 24 Lutego 2015 przez _olo_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 25.02.2015 05:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2015 Poza wyliczeniami, radzę pamiętać, że - kanały do klimatyzacji powinny być izolowane, PE75 mm zostawią mokre ślady - klimatyzacja kanałowa jest znacznie głośniejsza od wentylacji, dlatego najlepiej dawać miękki kanał z folią antybakteryjną. By było cicho i z czasem nie śmierdziało. - powietrze do klimatyzacji to w 100% recyrkulacja - Klimatyzacja inwertorowa, daje zimą najtańszą kWh do ogrzewania (taniej niż z węgla) dlatego szkoda takiego bonusa nie wykorzystać, a nawiew ciepłego pod sufitem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 25.02.2015 12:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2015 (edytowane) No cóż, nadal nie wiem co się dzieje z rekuperatorem, jak to się zachowuje przy połączeniu dwóch źródeł do jednej skrzynki ale o wylocie o powierzchni jednak większej od dwóch pe flexów - może zupełnie nic, żadnych cofek przy załączonym reku nie będzie ?Może rekuperator typu REQURA 30 za pomocą automatyki utrzyma stały wydatek powietrza ? Co do rur - flexy antybakteryjne pe 75/63 do wszystkiego, po części leciały by po stropie za ściankami odcinającymi na poddaszu przykryte wełną lub styropianem więc zaizolowane, po części nad jętkami ponad izolacją i tam zaizolowane otulinami pe do rur - grubość ścianki 3-5cm, są dla rur fi78mm więc idealnie pasują - zawsze to lepsze od flexów z folii aluminiowej z wełną bo znacznie odporniejsze na pochłanianie wilgoci więc i parametrów izolacyjnych nie traci. Edytowane 25 Lutego 2015 przez _olo_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 26.02.2015 15:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2015 Wałkując dalej temat chłodzenia za pomocą wentylacji okazuje się, że nie jest jednak tak źle i pomimo niewielkich wydatków powietrza central jest to możliwe. Chłodnica kanałowa CWK 250-3-2,5 - alledrogo - 1500zł. Nic nie stoi na przeszkodzie aby takie coś zmajstrować na bazie chłodnic samochodowych za 1/2 ceny. Zasilanie - DZ PC. Parametry - przy przepływie powietrza 360m3/h - dla domu 200m2 o standardowej wysokości pomieszczeń wynosi to ok 0,6 wymiany powietrza na godzinę, tj tyle, ile niektórzy mają na stałe ustawione w swoich centralkach, a niektórzy nawet więcej, moc podana w tabelce: To powinno już chłodzić i to nieźle. Zawsze można wzbogacić układ o dodatkowy wentylatorek kanałowy, który wspomoże centralę wentylacyjną w tłoczeniu większej ilości powietrza przez chłodnicę, pobierając je tym razem już z wnętrza domu - przy łącznym wydatku powietrza ok 700m3/h i powiedzmy 12 kanałach nawiewnych w domu o fi75 mamy prędkość przepływu powietrza w granicach 5m/s więc podobno jeszcze bez dokuczliwego szumu...a wydajność chłodzenia już ok 3-4 kW. To już lodówka się robi w dobrze zaizolowanego domu. Koszt - potrzebna wydajna centrala - niektórzy mają, doprowadzone przewody z DZ PC (są też chłodnice freonowe), ewentualnie dodatkowy wentylator kanałowy. Można też zrobić jako odrębny obieg powietrza na samym wentylatorze kanałowym i osobnych przewodach. Czy coś w tych teoriach jest rażąco nieprawdziwego ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 26.02.2015 15:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2015 Wałkując dalej temat chłodzenia za pomocą wentylacji okazuje się, że nie jest jednak tak źle i pomimo niewielkich wydatków powietrza central jest to możliwe. Chłodnica kanałowa CWK 250-3-2,5 - alledrogo - 1500zł. Nic nie stoi na przeszkodzie aby takie coś zmajstrować na bazie chłodnic samochodowych za 1/2 ceny. Zasilanie - DZ PC. Parametry - przy przepływie powietrza 360m3/h - dla domu 200m2 o standardowej wysokości pomieszczeń wynosi to ok 0,6 wymiany powietrza na godzinę, tj tyle, ile niektórzy mają na stałe ustawione w swoich centralkach, a niektórzy nawet więcej, moc podana w tabelce: [ATTACH=CONFIG]306326[/ATTACH] To powinno już chłodzić i to nieźle. Zawsze można wzbogacić układ o dodatkowy wentylatorek kanałowy, który wspomoże centralę wentylacyjną w tłoczeniu większej ilości powietrza przez chłodnicę, pobierając je tym razem już z wnętrza domu - przy łącznym wydatku powietrza ok 700m3/h i powiedzmy 12 kanałach nawiewnych w domu o fi75 mamy prędkość przepływu powietrza w granicach 5m/s więc podobno jeszcze bez dokuczliwego szumu...a wydajność chłodzenia już ok 3-4 kW. To już lodówka się robi w dobrze zaizolowanego domu. Koszt - potrzebna wydajna centrala - niektórzy mają, doprowadzone przewody z DZ PC (są też chłodnice freonowe), ewentualnie dodatkowy wentylator kanałowy. Można też zrobić jako odrębny obieg powietrza na samym wentylatorze kanałowym i osobnych przewodach. Czy coś w tych teoriach jest rażąco nieprawdziwego ? Podstawową wadą jest to, że chłodzi się wszystkie pokoje, nawet te na dole od północy. A dlaczego nie zrobić taniej bez kanałów i bez mieszania w to wentylacji? Opuszczony 5 -6 cm sufit w korytarzu i otwory do pokojów zamaskowane przyklejonym niżej ćwierć wałkiem . W "pawlaczu" zabudowany" split z dodatkowym wentylatorem, zasilający szczelinę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 26.02.2015 15:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2015 Też można, rozwiązań jest multum. Dla posiadaczy PC najtaniej taka chłodnica - 1500pln lub wykonana we własnym zakresie + doprowadzone pexy i po sprawie.Przy wymianie 1/2 kubatury / h powietrze jak sądzę się prędko miesza i ujednolica się temp w całym domu - przecież tak samo się dzieje przy ogrzewaniu np podłogą, mieszanie powietrza naturalne i za pomocą WM wyrówna temp w domu.W pewnym zakresie można to tez ustawić anemostatami. A jeżeli ktoś chce wypas to nie mając pojęcia wielkiego w temacie akcesoriów do wentylacji i klimatyzacji przypuszczam, że muszą istnieć jakieś sterowane zdalnie przepustnice pozwalające sterować przepływami w poszczególnych kanałach. U mnie wariant ze splitem nad sufitem na piętrze problematyczny choć układ by się sprawdził - malutki korytarz otoczony 4 sypialniami, jednak trzeba by przed wykończeniówką pomyśleć o doprowadzeniu przewodów do agregatu, trzeba by je poprowadzić odpowiedniej fi pod daną klimę, dodatkowo skropliny no i u mnie do dwóch sypialni trzeba by się przebijać przez belkę konstrukcyjną sięgającą wysokością od odrzwi do stropu wiec nie wskazane wykonanie takich otworów o ile w ogóle jest to możliwe i bezpieczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 27.02.2015 04:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2015 Też można, rozwiązań jest multum. Dla posiadaczy PC najtaniej taka chłodnica - 1500pln lub wykonana we własnym zakresie + doprowadzone pexy i po sprawie. Przy wymianie 1/2 kubatury / h powietrze jak sądzę się prędko miesza i ujednolica się temp w całym domu - przecież tak samo się dzieje przy ogrzewaniu np podłogą, mieszanie powietrza naturalne i za pomocą WM wyrówna temp w domu. W pewnym zakresie można to tez ustawić anemostatami. A jeżeli ktoś chce wypas to nie mając pojęcia wielkiego w temacie akcesoriów do wentylacji i klimatyzacji przypuszczam, że muszą istnieć jakieś sterowane zdalnie przepustnice pozwalające sterować przepływami w poszczególnych kanałach. U mnie wariant ze splitem nad sufitem na piętrze problematyczny choć układ by się sprawdził - malutki korytarz otoczony 4 sypialniami, jednak trzeba by przed wykończeniówką pomyśleć o doprowadzeniu przewodów do agregatu, trzeba by je poprowadzić odpowiedniej fi pod daną klimę, dodatkowo skropliny no i u mnie do dwóch sypialni trzeba by się przebijać przez belkę konstrukcyjną sięgającą wysokością od odrzwi do stropu wiec nie wskazane wykonanie takich otworów o ile w ogóle jest to możliwe i bezpieczne. Anemostatami się nic nie wyreguluje, fi 80 mm ma dokładność nastawu 50m3/h. Kanały antybakteryjne z rozdzielaczem do klimatyzacji to koszt 1000zł!! Bardzo ważne też jest, grzanie. Klimatyzacja ma najtańszą kWh jak chodzi o grzanie, jest sporo tańsza od grzania węglem. Dlaczego więc tego nie wykorzystywać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 27.02.2015 05:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2015 (edytowane) Stoi coś na przeszkodzie, by używać do przesyłu powietrza wentylacyjnego, powietrza ogrzanego lub schłodzonego klimą wspólnych kanałów o ile zostaną zastosowane antybakteryjne ? Jeżeli nie ma żadnych merytorycznych przeszkód to różnica w cenie jest niewielka - 150pln drożej / 50m fi 75 d2p, u mnie na nawiewy z grubsza rachując nie będzie potrzeba więcej niż 100m tym bardziej, ze i tak bym takie zastosował nawet do wentylacji bez klimatyzacji. Taka chłodnica też zapewne nieźle grzeje gdy dostanie zamiast wody lodowej wodę podgrzaną. Kanałówki niestety nie kupi się za taką kasę jak zwykłe splity, min. 4kzł potrzeba a zwykłego splita żeby przerobić to znowu rzeźba się zaczyna. Edytowane 27 Lutego 2015 przez _olo_ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 27.02.2015 05:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2015 Stoi coś na przeszkodzie, by używać do przesyłu powietrza wentylacyjnego, powietrza ogrzanego lub schłodzonego klimą wspólnych kanałów o ile zostaną zastosowane antybakteryjne ? Jeżeli nie ma żadnych merytorycznych przeszkód to różnica w cenie jest niewielka - 150pln drożej / 50m fi 75 d2p, u mnie na nawiewy z grubsza rachując nie będzie potrzeba więcej niż 100m tym bardziej, ze i tak bym takie zastosował nawet do wentylacji bez klimatyzacji. Taka chłodnica też zapewne nieźle grzeje gdy dostanie zamiast wody lodowej wodę podgrzaną. Kanałówki niestety nie kupi się za taką kasę jak zwykłe splity, min. 4kzł potrzeba a zwykłego splita żeby przerobić to znowu rzeźba się zaczyna. Nie lubię mariażu: anemostat po sufitem i ciepłe powietrze. Co do chłodnicy... nie jest ona do tych temperatur !!! U nikogo się nie sprawdziły takie chłodnice. A splity i to nie zwykłe a dobre i z A+ są do 2500zł. za "4k" to będą kanały antybakteryjne i wentylator DC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 27.02.2015 13:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2015 A splity i to nie zwykłe a dobre i z A+ są do 2500zł. za "4k" to będą kanały antybakteryjne i wentylator DC. Są i za 1500 ale nie kanałówki. Jak znasza jakieś źródło kanałówek A+ za 2500 to proszę o namiar. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
l-poczta 25.06.2017 20:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2017 Witam. Chciałbym odgrzać troche temat i może cos przez dwa lata sie pozmieniało......a więc tak.Posiadam mały budynek energooszczędny 120mkw dobrze izolowany, dwie pełne kondygnacje ze stropodachem wentylowanym płaskim.W domu istniejąca instalacja oraz rekuperator THESLLAGREEN v300 oraz GWC do okoła budynku.Z czerpni GWC Air++ wskazuje 17st - wg mnie to bardzo dużo i przez to w ciepłe dni w pomieszczeniach jest za ciepło. Chciałbym powietrze schłodzić... jakie są szanse. Jestem laikiem. Czy udałoby się zastosowac jakis patent z chłodnica kanałową, klimatyzacją aby poprawić wentylację domu. Chciałbym uzyc do tego oczywiście istniejącej kotłwni, instalacja do skrzynek rozdzielczych idzie ocieplonymi giętkimi przewodami DEC a dalej do anemostatów przewodami theroflex (karbowana rura z tworzywa chyba antybakteryjna) pod stropodachem fi 75 izolowane wełna 30cm nad parterem w warstwie styropiany w posadce fi 50. Reku z CF oraz modułem rozszerzającym. Rura DEC fi 160 , przepustnica do GWC ręczna. PROSZĘ O POMOC w rozwiązaniu problemu... co polecicie??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.