kasprzyk 29.03.2015 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 kasprzyk możesz mieć rację z 12-24V. Panele solarne rzeczywiście dają wyższe napięcie ale już sterowniki do nich są przystosowane do 12V. Domyślam się, że z jednego względu ... akumulatory. Również napięcie wyjściowe to 12V (lub też 24V). Ten temat cały czas zostaje dla mnie otwarty. Zależy co masz na myśli pod pojęciem "sterowniki do nich" - generalnie sercem całego układu to inwertery, które "dają" nam napięcie użytkowe funkcjonujące w sieci, czyli: 230V, czy 400V (generalnie napięcie z inwertera musi być wyższe od sieciowego) Dlatego nie ma sterowników do PV na 12V (pomijam urządzenia specjalnego przeznaczenia, może takie istnieją) - moduły łączymy w łańcuchy, gdzie napięcie wejścia sięga i 1000V DC. Napięcie o którym piszesz, ale nie 12V tylko wyższe może być wykorzystywane do ładowania akumulatorów przy układzie typu "wyspa" , rzadko spotykanego w Polsce - ale to są już inne tematy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dendrytus 29.03.2015 11:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 (edytowane) dendrytus : co w KNX jest nowoczesne lub innowacyjne? Serio pytam Piszesz trzecią księgę o nowoczesnym, innowacyjnym, ergonomicznym i rozwojowym systemie? Może i nie jest innowacyjny i nowoczesny, ale masz święty spokój i nudne życie bez dodatkowych nic niedających dodatkowych obowiązków. I faktycznie trudno w nim instaluje się te wszystkie jednorazowe g*wno warte gadżety z których słyniesz. Edytowane 29 Marca 2015 przez dendrytus Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 29.03.2015 11:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 (edytowane) dendrytus weź idź już na ten urlop, bo się niepotrzebnie stresujesz wypowiedziami na forum Zasilacze do Arduino nie wydzielają dużo ciepła. Sam układ zużywa 0,2W. Jeśli zasilacz ma 80% sprawności, to wydziela się łącznie 0,25W. Kable oswietlenia robilem 3x1.5. Osobno lampy i osobno wylaczniki choc kable ukladalem kilka cm od siebie. Duzych urzadzen pod sufitem nie ma. Najwyzej ze 100w. Ostatecznie moge przerobic swiatlo na 12V choc uwazam ze jakis kondensator na wejsciach sygnalowych wyczysci piki na tyle zeby nie bylo problemow. Uważaj, żeby nie było przebicia z 230V, bo ci sprzęt popali. Jak ciągniesz 12V razem z 230V, to tam może się indukować jakieś napięcie. Nie wiadomo jakie i nie wiadomo kiedy. Przy włączaniu lodówki na przykład albo wiertarki w drugim końcu domu, o jakimś dziwnym współczynniku mocy. Przy włączaniu urządzenia pobierają dużo prądu, dużo więcej niż są bezpieczniki, np. 100 amperów przez 1 ms. Bezpiecznik tego nie wyłapie, ale może powstać pik napięciowy na linii niskiego napięcia i LEDy kiedyś tam padną. Jak wiertarka czy inne ustrojstwo ma zepsuty układ poprawiający współczynnik mocy, to może nawet cały czas pobierać 100A przy nieprawidłowym współczynniku i bezpiecznik 16A nie "wyskoczy". Uważaj na takie kwestie. Mnie w technikum elektronicznym uczono, żeby zawsze oddzielać niskie napięcie od 230V. Jeśli dopiero kładziesz instalacje, to raczej jak możesz kładź obok, chociaż z 5cm, nie na długich odcinkach obok siebie. Bardziej zastanawiam sie jak 1wire po domu rozprowadzic do termometrow. Chce je podpiac w puszkach tylko czy puszka powinna byc oddalona od gniazdek czy moze byc przy jednym z nich z zasepka we wspolnej ramce. I jak najlepiej rozprowadzic sygnal zalaczania przekaznikow od podlogowki elektrycznej? Powinny byc 24v czy wystarczy 12v? Podlaczenie kablem alarmowym 8x0.5 6-ciu w linii to dobry pomysl? Patrząc na kable pod napięciem przez kamerę termowizyjną widać, że się grzeją. Nawet jak w dotyku zimne i przesyłają niewiele prądu (np. 20W), to i tak mają wyższą temperaturę. Nie wiem, na ile to może zakłócić pomiar, ale w pesymistycznej wersji może nawet o kilka stopni, jak będą w jednej puszce. Ja bym zrobił tak, żeby wystawały z puszki, albo w ścianie, pod cienką warstwą farby. Wtedy dodatkowo ściana będzie stabilizować temperaturę i jak na chwilę otworzysz okno, to termometr nie wyłapie chwilowego spadku temperatury, co może być zaletą. Przekaźnik 12V załącza od 9V, więc powinien wystarczyć ten kabel, zależy jaki długi. Jaki masz najdłuższy dystans od sterowania do przekaźnika? Co do paneli słonecznych - seryjnie obecnie produkowanych, które będą zalewać nasz rynek po zatwierdzonej ostatnio ustawie OZC ich napięcie pracy w punkcie mocy maksymalnej to około 30V, stan jałowy 37V Praktycznie tak samo jest zmienić 37V czy 24V na 12V jak z 230V na 12V. Tylko jak jest instalacja niskonapięciowa, to przekroje wychodzą grube - nie wiem, czy to warte zachodu, bo łatwiej jest robić jedno napięcie (230V) i sobie konwertować na 12V czy 24V czy z paneli 37V na 230V niż kłaść 2 instalacje na dwa napięcia różne. Tzn. nawet z myślą o panelach taniej (ekonomiczniej) wyjdzie jedna instalacja na 230V, bo cieńsze przewody można położyć. Są LEDy na 230V. Konwersja z 37V na 230V jest tylko trochę mniej sprawna jak z 37V na 12V. Jeśli instalacja 12V tylko do samego oświetlenia to też trochę dziwne poza łazienką, bo w sumie wtedy napięcie paneli trzeba 2 razy konwertować na 12V i na 230V do gniazdek. Edytowane 29 Marca 2015 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dendrytus 29.03.2015 12:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Jeśli zasilacz ma 80% sprawności, to wydziela się łącznie 0,25W. 80% sprawności w zasilaczu za 10 zł? Dobry jesteś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
iF-Jimi 29.03.2015 12:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 (edytowane) W każdym systemie, rónież w moim każdy element jest wymienny. Poleci jeden to najwyżej jedna rzecz nie będzie działać. Zauważ prostą zależność. To sieć radiowa. Nic nie stoi na przeszkodzie aby elementy porozumiewały się między sobą. A już tym bardziej takie elementy jak włącznik->światło. Skąd pomysł, że jak pójdzie centrala to cały system padnie? To nie KNX czy Fibaro. Moja centrala będzie pełnić rolę pomocniczą w obsłudze "scen" czy też algorytmów analizy mowy. Jak padnie ... nic się nie stanie Imponujące kilometry kabla. Hmmm. Dam ci przykład. Ostatnio zakładałem monitoring w moim budynku na osiedlu. Poszło 800m kabla. Problem jest taki, że budynek ma 116m długości. Naprawdę wierzysz, że zużyję więcej niż 200m? Zdziwił bym się gdyby to było aż tyle Dodatkowy kabel zasilający 12V pozwoli mi choćby wyeliminować dziesiątki zasilaczy do list diodowych które chcę użyć jak oświetlenie. Finansowo więc wyjdę na duży plus. OK, żeby pomóc nie utrudniać wyjaśnię o co w tym wszystkim chodzi. Magistralne systemy automatyki dzielimy na systemy scentralizowane (np. Loxone, Nexwell Nexo) i systemy o inteligencji rozproszonej (np. KNX, Ampio, LCN). I nie chodzi tu bynajmniej o to gdzie się umiejscawia moduły systemu, czy to w puszkach, czy to w rozdzielni. Zarówno instalacja w rozdzielni może być scentralizowana i rozproszona, jak i ta w puszkach. Różnica polega na tym że w systemach scentralizowanych za logikę odpowiada centrala systemu, a w systemach rozproszonych logika jest "rozrzucona" po modułach i moduły gadają między sobą. Co nie oznacza że te rozproszone nie posiadają centrali. Posiadają ale bardziej odpowiada ona między innymi za komunikację ze światem zewnętrznym niż za logikę. W rozproszonych systemach nie trzeba stosować żadnych dodatkowych zabezpieczeń przed uszkodzeniem centrali ponieważ sama struktura systemu jest już takim zabezpieczeniem. W scentralizowanych musisz pomyśleć o zabezpieczeniu na wypadek awarii centrali bo padnie ci cały dom naraz i do czasu usunięcia usterki będziesz się musiał przenieść do teściowej. Naprawdę radzę wam udać się przynajmniej na jakieś szkolenie z zakresu instalacji takich systemów to dowiesz się jak to działa. A tak będziesz na nowo odkrywał koło. Edytowane 29 Marca 2015 przez iF-Jimi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sztywniak 29.03.2015 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Piszesz trzecią księgę o nowoczesnym, innowacyjnym, ergonomicznym i rozwojowym systemie? Może i nie jest innowacyjny i nowoczesny, ale masz święty spokój i nudne życie bez dodatkowych nic niedających dodatkowych obowiązków. I faktycznie trudno w nim instaluje się te wszystkie jednorazowe g*wno warte gadżety z których słyniesz. Takiej właśnie odpowiedzi się spodziewałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 29.03.2015 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Na etapie stanu surowego rozciąganie przewodów nie jest bardzo problematyczne, a nawet kilkaset metrów przewodów to ułamek ceny gotowego rozwiązania. Wczoraj skończyłem część elektryczną swojej instalacji i rozciągnąłem skrętkę komputerową. Poszło niecałe 300m 3x2,5 (10 obwodów gniazdek i 3 do kabli podłogowych) i 200m 3x1,5 (instalacja światła bez puszek). Do tego kabel kuchenki indukcyjnej i wyprowadzenie na garaż i wychodzi 1200zł. Ile mógłbym zaoszczędzić gdybym przełączniki podłączył jakimś cienkim? Sto złotych? Na LAN zużyłem 135m skrętki, bo postanowiłem pociągnąć po dwa kable do rozdzielni, salonu i pomieszczenia technicznego. Koszt tych "fanaberii" to najwyżej kilkadziesiąt złotych. Magistrala 1-WIRE na kablu 3x2x0,5. Mam nadzieję zmieścić się w 50m, tylko jeszcze muszę przemyśleć trasę dokładnie, bo im krótsza, tym lepsza. Koszt 50m kabla to chyba 35zł i mamy odczyty. W drugą stronę przekaźnik sterowany 12V albo 24V z hurtowni elektrycznej i kilkadziesiąt metrów kabla alarmowego. Prąd cewki takiego przekaźnika to 0.05A do 0,1A, więc chyba spoko jak na kabel 0,5mm. Niechby zatem 100m kabla za 80zł i drugie 100m na czujniki ruchu. Zatem kabli za jakieś 300zł więcej niż normalnie, czujki i sterowniki, a może jeszcze terminal do uzbrajania alarmu i syrena. Z przekaźnikami bistabilnymi uzbiera się z 2-2,5tyś i robi wszystko co chcę. Jak padnie sterownik to zostanie przełącznik. No chyba, że padnie przekaźnik za 25zł... Ile taka awaria będzie kosztowała przy KNX? Jeśli dopiero kładziesz instalacje, to raczej jak możesz kładź obok, chociaż z 5cm, nie na długich odcinkach obok siebie. Już zrobiłem, ale faktycznie pooglądam czy da się te przewody łatwo odseparować. Niby u mnie wszystko na 230V, ale jak mnie kiedyś najdzie na niskie napięcie, to może się przydać większy odstęp. Ostatecznie separator galwaniczny i będzie działać na sieciowym. Patrząc na kable pod napięciem przez kamerę termowizyjną widać, że się grzeją. Nawet jak w dotyku zimne i przesyłają niewiele prądu (np. 20W), to i tak mają wyższą temperaturę. Nie wiem, na ile to może zakłócić pomiar, ale w pesymistycznej wersji może nawet o kilka stopni, jak będą w jednej puszce. Ja bym zrobił tak, żeby wystawały z puszki, albo w ścianie, pod cienką warstwą farby. Wtedy dodatkowo ściana będzie stabilizować temperaturę i jak na chwilę otworzysz okno, to termometr nie wyłapie chwilowego spadku temperatury, co może być zaletą. Nie no DS18B20 będzie w podłodze i peszlem doprowadzony do puszki z 1-WIRE. Może faktycznie i pokojowe zrobię, to się w tej puszce zmieści i czujnik spokojnie. Zrobię otworek i wkleję czujnik. Zresztą zobaczę. Przekaźnik 12V załącza od 9V, więc powinien wystarczyć ten kabel, zależy jaki długi. Jaki masz najdłuższy dystans od sterowania do przekaźnika? Około 20m. Teoretycznie powinno działać, ale te 24V też wydają się OK. Tylko to problem dla tanich czujek PIR, bo takiego napięcia nie zniosą. Ostatecznie kabel ma 8 żył i mogę dwa napięcia puścić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 29.03.2015 12:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 80% sprawności w zasilaczu za 10 zł? Dobry jesteś. Szukajcie a znajdziecie. Na allegro sporo do wyboru. Nawet jakby miał 60% sprawności, to wydziela się łącznie 0,33W, czyli tyle co grzeje przestraszona mucha. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kasprzyk 29.03.2015 12:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Praktycznie tak samo jest zmienić 37V czy 24V na 12V jak z 230V na 12V. Tylko jak jest instalacja niskonapięciowa, to przekroje wychodzą grube - nie wiem, czy to warte zachodu, bo łatwiej jest robić jedno napięcie (230V) i sobie konwertować na 12V czy 24V czy z paneli 37V na 230V niż kłaść 2 instalacje na dwa napięcia różne. Tzn. nawet z myślą o panelach taniej (ekonomiczniej) wyjdzie jedna instalacja na 230V, bo cieńsze przewody można położyć. Są LEDy na 230V. Konwersja z 37V na 230V jest tylko trochę mniej sprawna jak z 37V na 12V. Jeśli instalacja 12V tylko do samego oświetlenia to też trochę dziwne poza łazienką, bo w sumie wtedy napięcie paneli trzeba 2 razy konwertować na 12V i na 230V do gniazdek. Kolego, odchodzimy od tematu - sprawę paneli PV i inwerterów należy oddzielić od instalacji niskonapięciowej w mieszkaniu, bo to zupełnie inne kwestie. Producenci PV wypracowali już kierunek w którym to wszystko idzie i nie ma tu mowy o wytwarzaniu napięcia 12V, dla użytkowników końcowych. W wątku jest mowa o zasilaniu modułów automatyki, pozostawmy w spokoju oświetlenie, tym bardziej to w łazience pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 29.03.2015 13:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 (edytowane) W wątku jest mowa o zasilaniu modułów automatyki, pozostawmy w spokoju oświetlenie, tym bardziej to w łazience file:///C:\TMP\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif pzdr No też właśnie tak piszę - napięcie czy to będzie 230V czy 12V to w sumie jest wtórna sprawa. Najprościej to robić instalację 230V i zasilacze/konwertery gdzie trzeba. Wg mnie nie ma sensu 2 instalacji na 2 różne napięcia. Ale jak kto woli W sumie też można, tylko trzeba uważać na przebicia i ewentualnie indukcję między kablami Około 20m. Teoretycznie powinno działać, ale te 24V też wydają się OK. Tylko to problem dla tanich czujek PIR, bo takiego napięcia nie zniosą. Ostatecznie kabel ma 8 żył i mogę dwa napięcia puścić. 12V, kabel 0,5mm2, łącznie 40m ("tam" i "z powrotem"), prąd ok. 60-100mA. Spadek napięcia: 0,27V, czyli napięcie na przekaźniku 11,73V, a więc dużo powyżej progu załączania 9V http://www.rapidtables.com/calc/wire/voltage-drop-calculator.htm Czyli w zupełności wystarczy przekaźnik 12V, nawet może być 5V, jak ci wygodniej Edytowane 29 Marca 2015 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 29.03.2015 13:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Szukajcie a znajdziecie. Na allegro sporo do wyboru. Nawet jakby miał 60% sprawności, to wydziela się łącznie 0,33W, czyli tyle co grzeje przestraszona mucha. Przepraszam za offtopic, ale dla dokładności sprawdziłem to Mucha w locie generuje około 0,21W. (tu wyniki badań z 1959 roku: http://jeb.biologists.org/content/37/1/186.full.pdf ) tak czy owak, zasilacz do arduino razem z arduino generuje tyle ciepła co półtorej muchy, więc bardzo niewiele Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dendrytus 29.03.2015 15:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Jak padnie sterownik to zostanie przełącznik. No chyba, że padnie przekaźnik za 25zł... Ile taka awaria będzie kosztowała przy KNX?. Jak to ile 25 zł. Skoro chcesz sam zrobić elektronikę do samoróbki, to przecież nie będziesz miał problemu z naprawą sterownika KNX-owego. Lub 382 zł z VAT za np 8 kanałowy sterownik jakby ci się nie chciało naprawiać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fanft 29.03.2015 16:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 (edytowane) Jak to są PC-ty, to możesz mnie nazywać perskim królem. Jesteś niezły skoro uważasz, że to coś może działać 24h 365 dni w roku. Poza tym do żadnego z tych urządzeń nie wgrasz normalnego systemu. [...] Widać też po zarobkach, gdzie budżet na id to 3 tys zł i po fascynacji chińskim g*wnem za kilka dolarów. To mi wystarczy Rozumiem że dla kolegi nic co nie ma odpowiedniego markowego logo jest warte ... no wiadomo co To że mnie stać na Mercedesa nie znaczy że go kupię. Po prostu szkoda mi pieniędzy. Na marginesie te 60 czy nawet 100zł więcej za mojego g***go PC'ta odbije sobie na cenie jednego modułu Fibaro. Dosyć. Z mojej strony koniec "dyskusji". Odniosę się do instalacji 12V. Wiem, że trzeba dawać grubsze przewody. Szczególnie, że zamierzam przepuścić przez nie dosyć spory prąd (nawet do 12A na pokój). Według moich wyliczeń potrzebuję do oświetlenia domu około 80m list LED. Opierając się o napięcie 220V i zasilając to kawałkami co 5m potrzebuję 16 zasilaczy/konwerterów napięcia. Realnie będzie to pewnie z 30. Tym bardziej zasilanie sterowników na Arduino. Przetwornik 220V->3.3V będzie duży i będzie się grzał. Nie zmieszczę go w puszce podtynkowej. 12V->3.3V to maleństwo które jak kolega maciejzi zauważył zgrzej się tyle co mucha w locie. Co kawałek zasilacz i kłopoty z konstrukcją i montażem sterowników ... to wszystko przemawia jednak za 12V (ewentualnie 24V) instalacją. Oczywiście przewody trzeba pociągnąć w pewnej odległości od 220V. Ja też boje się wpływów indykcyjnych. OK, żeby pomóc nie utrudniać wyjaśnię o co w tym wszystkim chodzi. Magistralne systemy automatyki dzielimy na systemy scentralizowane [...] Naprawdę radzę wam udać się przynajmniej na jakieś szkolenie z zakresu instalacji takich systemów to dowiesz się jak to działa. A tak będziesz na nowo odkrywał koło. Masz rację. W zeszłym roku miałem możliwość przejścia takiego weekendowego szkolenia. Trochę żałuję, że nie skorzystałem. Ale wiosna idzie może znów się coś trafi. Przyznaję, że przydało by się. Tak czy inaczej według definicji którą przytoczyłeś ja chcę zrobić system zdecentralizowany. Wszystkie elementy systemu będą niezależne od centrali. Gdy padnie jakiś sterownik/przełącznik to nie będzie działać jakaś malutka cześć instalacji. Nie wpłynie to na całość. Nawet gdy padnie centrala to najwyżej nie będą chodziły wyższe funkcje systemu, czy komunikacja ze światem. Na pewno nie wpłynie to na oświetlenie czy ogrzewanie. Zależy co masz na myśli pod pojęciem "sterowniki do nich" - generalnie sercem całego układu to inwertery [...] Dlatego nie ma sterowników do PV na 12V Nie jestem specjalistą w temacie więc bazuję tylko na tym co napiszą. Wszystkie sterowniki solar/wind/accu które znalazłem jak napięcie wyjściowe dają 12/24V. Przykład pierwszy z brzegu: http://www.aliexpress.com/item/2015-New-Digital-PWM-30A-Solar-Charge-Controller-Regulator-12V-24V-Auto-switch-Solar-Panel-Amp/32272876101.html Wiem, że potem daje się inwerter który z tego robi 220V ale to chyba rzecz wtórną? Oczywiście mogę się mylić. Edytowane 29 Marca 2015 przez Fan*ft Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przewas 29.03.2015 17:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Nie jestem specjalistą w temacie więc bazuję tylko na tym co napiszą. Wszystkie sterowniki solar/wind/accu które znalazłem jak napięcie wyjściowe dają 12/24V. Przykład pierwszy z brzegu: Cytując klasykiem, nie mieszajmy tu dwóch systemów walutowych. Co innego systemy PV typu off-grid, a co innego on-grid. A napięcie paneli ma guzik do tego. Może być off-grid , czyli akumulatorowa instalacja na 400V jak i on-grid na 60V. Wysokość napięcia panelu zależy od ilości cel PV. Jedna to ok 0,5V Najpopularniejsze poly mają 72 cele, ale znajdziesz też inne. To o czym mówisz to tzw. kontroler ładowania, choć wg mnie to pomysł od założeń nietrafiony. Ja mam instalację on-grid, która nadwyżki odstawi do sieci a w czasie awarii dużą przetwornicę z aku. W przypadku systemu off-grid, kiedy naładuje Ci aku, resztę czasu panel nie będzie produkował. Zastanów się ile czasu w roku masz przerwy w dostawie prądu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fanft 29.03.2015 17:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Jasne Przewas. Dzięki za wyjaśnienie. Tak czy inaczej 'solary' to dla mnie tylko bardzo teoretyczna możliwość. Jakby nie liczyć, bez dotacji państwa, to na chwilę obecną jest to wciąż nieopłacalne. Na dniach dostanę końcową wersję projektu domu. Będę mógł policzyć długości przewodów, ich oporność i spadki napięć w instalacji. Jeśli ostanie się moja 'teoria', że da się zrobić 12V instalację to ją zrobię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 29.03.2015 17:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 12V, kabel 0,5mm2, łącznie 40m ("tam" i "z powrotem"), prąd ok. 60-100mA. Spadek napięcia: 0,27V, czyli napięcie na przekaźniku 11,73V, a więc dużo powyżej progu załączania 9V Czyli w zupełności wystarczy przekaźnik 12V, nawet może być 5V, jak ci wygodniej Dzięki. Myślałem o 5V, ale są to już przekaźniki niedostępne w hurtowniach instalacyjnych, więc w moim rozumieniu "niebudowlane". Będę miał na szynie zamontowany transformator na 12V, więc spokojnie może być. No i przypomniałem sobie jak kładłem kable. Musiałbym dużo pracy włożyć, żeby je odseparować, więc zostanie całość na 230V, albo całość przerobię na 12V. Zresztą co za różnica jakie napięcie? Przy układzie dopasowującym poziomy nie ma to znaczenia. Obwód sterownika będzie w całości separowany galwanicznie i postaram się o dobrą filtrację zasilania. Pogadaliśmy już o sensowności samorobnej roboty, to teraz przejdźmy do funkcji jakie może realizować instalacja inteligentnego domu. Pewien nerwus upiera się, że to z inteligencją i bezpieczeństwem nie ma nic wspólnego, ale właściwie dlaczego nie? Jakie są doświadczenia użytkowników takich systemów? Jakie funkcje są potrzebna, pomocne, lub absolutnie bezsensowne? Jakich czujników użyć, żeby mieszkanie w takim domu było wygodne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przewas 29.03.2015 17:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Jasne Przewas. Dzięki za wyjaśnienie. Tak czy inaczej 'solary' to dla mnie tylko bardzo teoretyczna możliwość. Jakby nie liczyć, bez dotacji państwa, to na chwilę obecną jest to wciąż nieopłacalne. Na dniach dostanę końcową wersję projektu domu. Będę mógł policzyć długości przewodów, ich oporność i spadki napięć w instalacji. Jeśli ostanie się moja 'teoria', że da się zrobić 12V instalację to ją zrobię Pomyśl o koncepcji pośredniej. Kilka zasilaczy obsługujących grupy lamp/taśm i zlokalizowanych w miarę blisko nich. Te taśmy żrą całkiem sporo. Ja mam 5 zasilacze, obsługujących łącznie 18 pkt. Ciągnąć kabli 12V przez cały dom, po to żeby zasilić 72W taśmy to trochę słabo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przewas 29.03.2015 18:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Fan*ft : Jeżeli chciałbyś się pobawić , ewentualnie poznać kawałek systemu iB, to mogę Ci wypożyczyć walizkę szkoleniową z LCNu. U mnie leży i się kurzy w garażu. Jakiś moduł we/wy, konwerter, pilot chyba i soft. Wystarczy żeby sobie wyrobić pojęcie o tym jak to funkcjonuje i jakie ma możliwości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kasprzyk 29.03.2015 18:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Odniosę się do instalacji 12V. Wiem, że trzeba dawać grubsze przewody. Szczególnie, że zamierzam przepuścić przez nie dosyć spory prąd (nawet do 12A na pokój). Według moich wyliczeń potrzebuję do oświetlenia domu około 80m list LED. Opierając się o napięcie 220V i zasilając to kawałkami co 5m potrzebuję 16 zasilaczy/konwerterów napięcia. Realnie będzie to pewnie z 30. Tym bardziej zasilanie sterowników na Arduino. Przetwornik 220V->3.3V będzie duży i będzie się grzał. Nie zmieszczę go w puszce podtynkowej. 12V->3.3V to maleństwo które jak kolega maciejzi zauważył zgrzej się tyle co mucha w locie. Co kawałek zasilacz i kłopoty z konstrukcją i montażem sterowników ... to wszystko przemawia jednak za 12V (ewentualnie 24V) instalacją. Jakie taśmy będziesz stosował - ile W/metr ? Jeżeli masz zamiar puścić 12A, to tylko zasilacz lokalnie przy taśmie. Dla 10m odcinka żyły 2,5mm2 to już prawie 1V spadku napięcia. 80m taśmy ledowej - ale to bardziej jako światło dekoracyjne ? Jak chcesz umiejscowić taśmy ? Nie jestem specjalistą w temacie więc bazuję tylko na tym co napiszą. Wszystkie sterowniki solar/wind/accu które znalazłem jak napięcie wyjściowe dają 12/24V. Przykład pierwszy z brzegu: http://www.aliexpress.com/item/2015-New-Digital-PWM-30A-Solar-Charge-Controller-Regulator-12V-24V-Auto-switch-Solar-Panel-Amp/32272876101.html Wiem, że potem daje się inwerter który z tego robi 220V ale to chyba rzecz wtórną? Oczywiście mogę się mylić. To jest regulator/kontroler akumulatorów - kolega już wyżej pisał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 29.03.2015 18:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2015 Pogadaliśmy już o sensowności samorobnej roboty, to teraz przejdźmy do funkcji jakie może realizować instalacja inteligentnego domu. Pewien nerwus upiera się, że to z inteligencją i bezpieczeństwem nie ma nic wspólnego, ale właściwie dlaczego nie? Jakie są doświadczenia użytkowników takich systemów? Jakie funkcje są potrzebna, pomocne, lub absolutnie bezsensowne? Jakich czujników użyć, żeby mieszkanie w takim domu było wygodne? Jako platformę można wybrać Arduino albo bardziej rozbudowany Raspberry Pi. O tyle jest to wygodne, że jest w internecie sporo programów, które wystarczy wgrać, oraz sporo różnych modułów. Poniżej lista funkcji od prostych do fantazyjnych, które przychodzą mi do głowy. a. Można zrobić alarm na małych czujkach PIR. Te do Arduino mają wymiar 3x2 cm, więc nie rzucają się w oczy jak zwykłe duże czujki. Zarówno dla mieszkańców jak i złodzieja, więc powinny być skuteczniejsze. b. Do tego kontaktrony w oknach. Zintegrowanie kontaktronów z ogrzewaniem, tzn. jak otwarte okno w danym pokoju, to nie jest grzane w tym pokoju (bo po co). c. Sterowanie wentylacją. d. Funkcja okresowego ozonowania za pomocą ozonatora w wentylacji mechanicznej. e. Zintegrowanie czujek ruchu/alarmu z wentylacją mechaniczną. Jak system załączony, to przełącza wentylację w tryb "nikogo nie ma w domu", czyli minimalną wentylację. f. Dodanie czujek dymu do systemu. g. Czujki światła sterujące oświetleniem ogrodu w nocy. h. Stacja pogody podłączona do Internetu, ściągająca aktualną i przyszłą pogodę i. Czujnik wilgotności gleby, funkcja rozpoczynająca podlewanie, jeśli wilgotność gleby spadnie poniżej progu i wg prognozy w ciągu następnej doby nie spadnie deszcz j. Ściemniacze oświetlenia sterowane przez Internet ( https://www.youtube.com/watch?v=wTXWWPCRt7k ) k. Sterowanie głosowe z Arduino ( https://www.youtube.com/watch?v=9mKgyS9p0CY ) lub Raspberry Pi (więcej funkcji dostępnych). Można sterować oświetleniem (sceny świetlne, poziomy jasności, włącz/wyłącz światło), roletami, temperaturą itp. l. Podłączenie Arduino do Skype, żeby łączył się z właścicielem, gdy nikogo nie ma w domu, a ktoś dzwoni do domofonu. Wersja rozbudowana: przesyłanie wideo z kamery przy furtce przez Skype. j. Transkrypcja listy zakupów na SMS - np. przycisk przy lodówce powodujący rozpoczęcie nagrywania i wysłanie listy zakupów jako SMS na wybrany numer k. Robot odbierający komendy głosowe, wywożący naczynia do mycia do kuchni lub przewożący zakupy z garażu do kuchni (trochę większy jak taki: https://www.youtube.com/watch?v=YblSltHDbIU ). To wymaga trochę wysiłku i cena niemała, ale fajny gadżet. l. Moduły Bluetooth ha bezprzewodowym odkurzaczu - włączanie odkurzania automatycznego, gdy nikogo nie ma w domu. Tu przykład inteligentnego domu na bazie Arduino: https://www.youtube.com/watch?v=Qm_BKHtABnk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.