pytlakos 28.05.2015 06:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Witajcie, chciałbym się poradzić w sprawie mojego konkretnego przypadku. Od początku planowałem zbudowanie domu na płycie fundamentowej, ale stanąłem teraz przed następującym wyborem. Mogę mieć tani projekt indywidualny na fundamencie tradycyjnym lub droższy projekt na płycie. Różnica to kilka tysięcy zł (jakieś 6-8 tys.). Zakładam, że koszt realizacji obu rodzajów fundamentów będzie zbliżony. Dom ok. 140 m2, prosta bryła, ocieplenie na poziomie 20cm styropianu grafitowego na ścianach + 40cm wełny na poddaszu + ewentualnie 20 cm styro pod płytą lub na ścianie fundamentu. Pytanie czy robiąc płytę oszczędzę na ogrzewaniu tyle, żeby opłaciło się więcej do niej dopłacić? To jest w zasadzie moje jedyne kryterium wyboru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DziadekT 28.05.2015 07:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 A nie możesz wziąć tańszego projektu i znaleźć wykonawcę płyty fundamentowej, który niedrogo zaprojektuje płytę na zasadzie zmiany projektu? Albo zrobi projekt płyty, jak to się mówi, "w cenie wykonania" (co oczywiście nie całkiem jest prawdą, bo musi to sobie wliczyć)? Albo nawet zlecić osobne zaprojektowanie płyty? Nie sądzę, żeby koszt projektu samej płyty przekroczył 2000 zł, jeśli masz zrobioną opinię geotechniczną i warunki gruntowe nie są szczególnie trudne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 28.05.2015 08:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Po pierwsze, skąd tak duża róznica ceny w projektach, przy zmianie fundamentu ? Przecież projekt płyty to jakieś 2tys zł....Po drugie. Bez sansu jest zakladanie, że "że koszt realizacji obu rodzajów fundamentów będzie zbliżony". Moze byc, a może roznic się i o 6tyś zł, co powiekszy/zniweluje róznice cenową pomiedzy projektami. I po trzecie - nie oczekuj odpowiedzi na podane w tytule pytanie, skoro podałeś tylko jedną, mało przydatna daną (powierzchnię domu). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
APZ 28.05.2015 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Jeżeli to projekt indywidualny to nie powinno być żadnej różnicy w cenie projektu.Czy jeżeli w trakcie określania funkcji stwierdzicie, że trzeba zaprojektować podciąg o rozpiętości 8 m. to też coś doliczy? , jeżeli będzie przewieszony balkon to też powie 2 tyś. więcej?Z tą różnicę ( 6-8 tyś. zł ) możesz znaleźć architekta, który zrobi projekt.Poszukaj lepiej projektanta architekta, który współpracuje z biurem konstruktorskim na normalnych zasadach a oni nie będą Cię ograniczać. Jeżeli szukasz oszczędności to nie wiem dlaczego idziesz w płytę, przecież to są większe koszty samego wykonania. PozdrawiamPrzemek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pytlakos 28.05.2015 08:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 (edytowane) DziadekT, też mi taka opcja przyszła do głowy. Zastanawiam się jednak na ile warto upierać się przy płycie. Fotohobby, - różnica w cenie stąd, że tani architekt powiedział, że na płycie nie zrobi projektu.- piszesz, że bez sensu zakładać podobne koszty budowy... a co powinienem teraz założyć? Nie mam żadnych przesłanek, które by na tym etapie pozwoliły mi inaczej założyć.- jaką daną powinienem jeszcze podać? APZ, dlatego, ze potencjalnie koszt budowy podobny, a mniej będę wydawał na ogrzewanie. Edytowane 28 Maja 2015 przez pytlakos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
APZ 28.05.2015 08:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 To ja jest różnica w cenie styropianu pod posadzkę EPS 100 a XPS pod płytkę lub minimum EPS 200?Ile zbrojenia wchodzi w płytę a ile w fundamenty? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 28.05.2015 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Zwykłe fundamenty zrobisz za ~125zł/m2 z robocizną. Bez robocizny około 100zł/m2 a łatwo to samemu zrobić. Niech ktoś się pochwali ceną płyty. Co do projektu, to za 5-6 tyś można zrobić projekt indywidualny na płycie, co jest ceną zbliżoną do adaptowanego gotowca. Ogólnie uważam, że różnica w cenach projektów będzie marginalna, za to sama płyta będzie sporo (przynajmniej 50%) droższa od fundamentów tradycyjnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
APZ 28.05.2015 09:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Zwykłe fundamenty zrobisz za ~125zł/m2 z robocizną. Bez robocizny około 100zł/m2 a łatwo to samemu zrobić. Niech ktoś się pochwali ceną płyty. Co do projektu, to za 5-6 tyś można zrobić projekt indywidualny na płycie, co jest ceną zbliżoną do adaptowanego gotowca. Ogólnie uważam, że różnica w cenach projektów będzie marginalna, za to sama płyta będzie sporo (przynajmniej 50%) droższa od fundamentów tradycyjnych. Może trochę mniej niż 50% wliczając kolejne warstwy do zwykłych fundamentów aby to było porównywalne. Ale różnica będzie znacząca, obstawiam 20%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pytlakos 28.05.2015 09:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 APZ, czy chodzi Ci o to, że błędne jest założenie o podobnym koszcie? Na forum pojawiły się takie głosy, w gazetach typu murator też podają że koszt płyty może być zbliżony lub nawet mniejszy. Tylko rzecz w tym, że nie wiem czy warto o to kruszyć kopię? Czy dobra izolacja płyty dużo oszczędzi energii, a co za tym idzie złotówek na ogrzewanie? Podoba mi się trend domów energooszczędnych, ale kasę mam zamiar wydać tylko tam, gdzie to się opłaci, bo fundamentu albo ocieplenia nie widać, a dla idei nie chcę tutaj dopłacać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 28.05.2015 09:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 DziadekT, też mi taka opcja przyszła do głowy. Zastanawiam się jednak na ile warto upierać się przy płycie. Fotohobby, - różnica w cenie stąd, że tani architekt powiedział, że na płycie nie zrobi projektu. - piszesz, że bez sensu zakładać podobne koszty budowy... a co powinienem teraz założyć? Nie mam żadnych przesłanek, które by na tym etapie pozwoliły mi inaczej założyć. - jaką daną powinienem jeszcze podać? APZ, dlatego, ze potencjalnie koszt budowy podobny, a mniej będę wydawał na ogrzewanie. No to niech zrobi Ci projekt, a poźniej weźmiesz firmę projektujacą i wykonujacą płytę która zrobi Ci projekt zastepczy Żeby wyliczyć koszty, trzeba wiedzieć choć ile metrów ław będzie... Ile scian nośnych... Jakie warunki gruntowe Żeby policzyc straty potrzeba informacji j.w. a takźe powierzchni zabudowy, materiału z jakiego będą gotowe sciany, sposoby ocieplenia fundamentu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 28.05.2015 09:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Zwykłe fundamenty zrobisz za ~125zł/m2 z robocizną. Bez robocizny około 100zł/m2 a łatwo to samemu zrobić. Niech ktoś się pochwali ceną płyty. h. Mówisz o fundamentach, czy ocieplonej podłodze ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
APZ 28.05.2015 09:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 APZ, czy chodzi Ci o to, że błędne jest założenie o podobnym koszcie? Na forum pojawiły się takie głosy, w gazetach typu murator też podają że koszt płyty może być zbliżony lub nawet mniejszy. Tylko rzecz w tym, że nie wiem czy warto o to kruszyć kopię? Czy dobra izolacja płyty dużo oszczędzi energii, a co za tym idzie złotówek na ogrzewanie? Podoba mi się trend domów energooszczędnych, ale kasę mam zamiar wydać tylko tam, gdzie to się opłaci, bo fundamentu albo ocieplenia nie widać, a dla idei nie chcę tutaj dopłacać. Trend jest fajny - domy energooszczędne, pasywne, autonomiczne. Trudno w tym szaleństwie zachować umiar i pewnie każdy kupić coś super ciepłego do domu. Żeby wszystko policzyć czy się opłaca trzeba by mieć mnóstwo czasu. Szacowanie zajmuje mniej czasu. Tutaj Asolt może powie jak to wychodzi w programach, są ludzie na forum którzy proponują 40cm pod płytę Mr. T.B ( czym więcej tym lepiej) Inni np. Nydar twierdzą, że straty są mniejsze. Ja uważam, że należy zabezpieczyć strefę brzegową w środku straty są mniejsze to i grubość izolacji może być mniejsza. Chcesz wydać kasę na płytę ok. Da się to zrobić w rozsądnych pieniądzach. Nie wydawaj kasy na projekt. Zapłać za indywidualny te 6-8 tysięcy. Będziesz miał płytę i co tylko zechcesz w środku. Jeżeli masz na oku typowy projekt to przeprojektuj na płytę. Uprzedzę pytanie: Nie znam takiego wykonawcy, który weźmie na siebie projekt. Pewnie będzie to już firemka a za to trzeba dopłacić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 28.05.2015 10:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Mówisz o fundamentach, czy ocieplonej podłodze ? O fundamentach bez ocieplenia. Jak policzysz płytę bez ocieplenia, to wyjdzie podobnie, bo na na 1m2 potrzeba 0,2m3 betonu (40zł) + 10kg stali (30zł) + 0,3 m3 podsypki (30zł), co również daje 100zł. Za robotę zapłacisz jednak więcej, bo ekipy nie bardzo się na tym znają i jest słaba konkurencja. Oprócz tego kwestia ocieplenia. Do ocieplenia podłogi na gruncie potrzeba mniej styropianu (bo jest w środku pomiędzy ścianami, zamiast na zewnątrz), i może być gorszej jakości. Mogę spokojnie zastosować EPS 100 (150zł/m3), albo nawet EPS 80 (138zł/m3) zamiast EPS 150 czy 200 (220zł/m3). Przy 20cm ocieplenia pod 1m2 powierzchni użytkowej wychodzi: - 0,2*150=30zł dla fundamentów tradycyjnych, - 0,2*220/0,9=49zł dla płyty. Współczynnik 0,9 to stosunek pow. podłogi do pow. płyty. Oprócz tego trzeba zrobić szalunki z twardego styropianu co daje kolejne koszty. Przy 30cm ocieplenia różnica jest jeszcze większa. Nie chodzi mi o deprecjonowanie któregokolwiek rozwiązania, ale zakładanie jednakowej ceny płyty i fundamentów to wprowadzanie się w błąd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 28.05.2015 11:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 O fundamentach bez ocieplenia. Jak policzysz płytę bez ocieplenia, to wyjdzie podobnie, bo na na 1m2 potrzeba 0,2m3 betonu (40zł) + 10kg stali (30zł) + 0,3 m3 podsypki (30zł), co również daje 100zł. Za robotę zapłacisz jednak więcej, bo ekipy nie bardzo się na tym znają i jest słaba konkurencja. Oprócz tego kwestia ocieplenia. Do ocieplenia podłogi na gruncie potrzeba mniej styropianu (bo jest w środku pomiędzy ścianami, zamiast na zewnątrz), i może być gorszej jakości. Mogę spokojnie zastosować EPS 100 (150zł/m3), albo nawet EPS 80 (138zł/m3) zamiast EPS 150 czy 200 (220zł/m3). Przy 20cm ocieplenia pod 1m2 powierzchni użytkowej wychodzi: - 0,2*150=30zł dla fundamentów tradycyjnych, - 0,2*220/0,9=49zł dla płyty. Współczynnik 0,9 to stosunek pow. podłogi do pow. płyty. Oprócz tego trzeba zrobić szalunki z twardego styropianu co daje kolejne koszty. Przy 30cm ocieplenia różnica jest jeszcze większa. Nie chodzi mi o deprecjonowanie któregokolwiek rozwiązania, ale zakładanie jednakowej ceny płyty i fundamentów to wprowadzanie się w błąd. Przy robociznie i pracach ziemnych zaoszczędziłem w stosunku do tradycyjnycc fundamentów, bo robi się to szybciej. Co do styropianu... Jaki wspołczynnik 0.9 ? W pionie fundamentów nie ocieplasz ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gorbag 28.05.2015 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Jako że nikt do tej pory nie próbował odpowiedzieć na pytanie, dam jakiś punkt odniesienia. Taka zabawa w szacunki. Tej zimy na ogrzewanie domu mającego 100m2 podłogi na fundamencie tradycyjnym poszło mi około 1000 zł. Grzanie gazem, 100% podłogówka, ocieplenia jak Twoje planowane. Według ozc na podłogę przypada mniej niż 20% strat, czyli mniej niż 200 zł w skali roku. Jeśli te 140m2 to parterówka, to mogłoby Ci wyjść w proporcjonalnym uproszczeniu 280 zł, jeśli piętrowy, to może wyjść 140 zł w skali roku. Przy czym to są całkowite straty przez podłogę, a nie różnica między płytą, a fundamentem tradycyjnym. Jeśli przyjmiemy optymistyczną różnicę do zaoszczędzenia 25%, to daje Ci 70 zł rocznie przy parterówce albo 35zł rocznie przy dwóch kondygnacjach. Jak będziesz grzał prądem to różnica będzie większa. Jak zima będzie mroźniejsza to też inaczej to będzie wyglądać. Jeśli uwzględniać tylko różnicę w koszcie projektu, to 6-8tys. zł może Ci się zwracać np.... 150 lat. Musiałbyś jeszcze porównać koszty wykonania jednego i drugiego rodzaju fundamentu.Powtórzę, że to zabawa, ale przybliża zakres "oszczędności". Wcale nie jestem pewien czy płyta jest energetycznie aż o 25% lepsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 28.05.2015 12:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Przy robociznie i pracach ziemnych zaoszczędziłem w stosunku do tradycyjnycc fundamentów, bo robi się to szybciej. Co do styropianu... Jaki wspołczynnik 0.9 ? W pionie fundamentów nie ocieplasz ? Zaraz wyjdzie, że płyta fundamentowa jest tańsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slyder 28.05.2015 13:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Na taki temat czekałem. Jeszcze proszę o takie wyliczenie dla wentylacji mechanicznej z reku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dawid blasiak 28.05.2015 14:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 (edytowane) ja jestem świeżo po wykonaniu płyty fundamentowej wyszła mnie 36300 zł, wymiary 8,55x8,85 po zewnętrznym betonie (75,5m2) co daje koszt 480 zł za m2. Płyta od dołu 36 styroduru, po bokach 38 styroduru, beton 30 cm (C30/37), zbrojenie 2700 kg. Do tego w płycie zatopione rurki do ogrzewania podłogowego, rozprowadzona woda po parterze i kanalizacja oraz instalacja elektryczna Góra płyty jest już gotową posadzką więc odpada konieczność wykonania posadzki. Koszt wykonania z tymi instalacjami 38900 zł Pozdrawiam Edytowane 28 Maja 2015 przez dawid blasiak dopiski własne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gorbag 28.05.2015 15:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2015 Na taki temat czekałem. Jeszcze proszę o takie wyliczenie dla wentylacji mechanicznej z reku Bardzo proszę To dalej zabawa, ale mój dom łatwo porównywać z innymi. Zostając dalej przy parterówce 100m2 i zużyciu gazu na CO za kwotę 1000 zł na jedną (ciepłą) zimę. Według OZC na wentylację z rekuperacją tracę 27%, czyli w skali roku 270 zł. Przyjmijmy pesymistycznie że odzysk ciepła w sezonie grzewczym przy taniej centrali i drogiej instalacji (łączne koszty z projektem to około 7000 zł) wynosi 65%. Bez odzysku ciepła z wentylacji mechanicznej straty energii na wentylację wyniosłyby zatem około 450 zł. Oszczędność to 180 zł. Zużycie prądu przy energochłonnej centrali to około 276 zł w skali roku (a odzysk liczę tylko na sezon grzewczy!). Do tego można doliczyć dla równego rachunku 24 zł rocznie na włókninę filtracyjną. Wychodzi że wentylacja mechaniczna, patrząc wyłącznie na wskaźniki energetyczne, przynosi mi stratę w wysokości 120 zł w skali roku. Jeśli liczyć tylko pół roku pracy (sezon grzewczy) to wychodzi mniej więcej na zero i nie ma szans się zwrócić. Przypominam, że to tylko zabawa, bardzo swobodne szacunki, dla każdego przypadku i dla każdej zimy wyjdzie inaczej. Ale jakaś orientacja jest Mimo wszystko, jak większość inwestorów, cieszę się z rozwiązań które wybrałem, czyli: - że mam zwykłe fundamenty (chociaż u mnie konstruktor życzył sobie 2 tys. zł, a nie 6-8 tys. zł) - że, mimo dużych (jak dla mnie) kosztów, mam wentylację mechaniczną, bo to rzeczywiście komfortowe rozwiązanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Slyder 29.05.2015 06:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2015 amen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.