Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

mała hala - czym ogrzać?


luki1985

Recommended Posts

Witam

 

Posiadam małą halę 10x 9 m , 4 m wysokości murłat ,dach dwuspadowy w szczycie ok 7 m wysokości.

Hala z przeznaczeniem na produkcję/usługi - kamieniarstwo. Hala nowa wybudowana z pustaka. Będzie ocieplona styropianem min.10 cm (dam chyba 12 albo grubiej żeby wygłuszyć hałasy) dach narazie goła blacha + membrana ale będzie zrobiona podbitka z waty lub jakiegoś innego izolatora.

Teraz moje pytanie - jak to ogrzać??

Hala stoi ok 8 m od domu gdzie mam piec centralny dokładnie nie pamiętam ile kw ale spokojnie ogrzewa parter i piętro przy zaworach ustawionych na połowe.

Zastanawiam się czy dało by się puścić obieg do hali i tam zamontować taki nawiew (widziałem takie nawiewy w innym zakładzie kamieniarskim)

Wiem że można je ustawić że dmuchają przy okreslonej temp.

Kwestia jest taka, że codziennie tam nie pracujemy ale temp.jakaś musi być bo maszyny woda itd. W czasie pracy spokojnie starczy te 18 stopni no a gdy nie pracujemy to mysle te 10 stopni wystarczy. Myślę o takiej opcji bo w domu palę w zimę cały czas wiec niechbym troche wiecej spalil niz normalnie ale zawsze mialbym grzanie na hali. TO lepsze niż palenie specjalnie w oddzielnym piecu na hali (bo komin mam też)

Proszę o jakieś opinie

Bede wdzieczny

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W warsztacie stolarskim mam piec nadmuchowy. Z racji odpadów (drewnianych ścinków i trocin) jest to piec właśnie na takie paliwo. W tej chwili nie pamiętam wydajności wentylatora ale jest dość spora. 1-2 załadunków pieca wystarcza na ogrzanie ok 400m2 do temperatury "pracy". Wklejam link pieca jaki mam: http://www.stol-drew-maszyny.pl/oferta/ogloszenie_181_piec_nadmuchowy_spanex.html.

Jakbyś chciał dowiedzieć się więcej to pisz.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Zapewne taki piec fajnie grzeje ale u mnie wiązało by się to z organizowaniem opału itd

Chciałem aby ktoś mi doradził czy puszczając obieg z domowego centralnego (piec miałowy ładowany co ok 24 godziny,bez podajnika) na "nawiew" dało by radę ogrzać tą kubaturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da rade, potrzeba wyższych temperatur wody CO doprowadzonej do hali (pompa cyrkulacyjna) gdzie potrzebna nagrzewnica wodna z wentylatorem. Koszt nie jest duży działa bezbłędnie wiele lat. Samemu trzeba ustalić sposób sterowania temperaturą, w hali i powiązanie z podnoszeniem temperatury na kotle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie dlaczego nie, praktycznie trzeba by wiedzieć jakiej mocy masz ten kocioł i czy wystarczy mu "pary" jak mróz przyciśnie.

Ciepłe rury do dziury ( ziemi) :), na halę jakaś nagrzewnica uruchamiana wg. czujnika wewnętrznego, osobny obieg z pompką czyli po spadku temp. na hali wg. histerezy czujnika załącza się pompka i nagrzewnica, podgrzewa pomieszczenie do zadanej temp. i stop.

Musisz wiedzieć że przy takim uruchomieniu kocioł będzie musiał ostro pracować i na 24 godziny niema co liczyć.

Musisz oszacować jakoś straty ciepła na tej hali, piszesz że do murłaty coś 4m a na środku już 7m i nic tu nie da że to tylko 90m, trzeba patrzeć na kubaturę i musisz wiedzieć już konkretnie jak to będziesz i czym ocieplał.

Według tego dobierzesz np. moc nagrzewnicy i będziesz wiedział czy kocioł który masz da sobie rady jak przyjdzie taka potrzeba.

Musisz wiedzieć że jeśli ten kociołek już trochę pracuje, odkłada się tam trochę paskudztwa i jego sprawność spada, straty na przesyle raczej też nie unikniesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da rade, potrzeba wyższych temperatur wody CO doprowadzonej do hali (pompa cyrkulacyjna) gdzie potrzebna nagrzewnica wodna z wentylatorem. Koszt nie jest duży działa bezbłędnie wiele lat. Samemu trzeba ustalić sposób sterowania temperaturą, w hali i powiązanie z podnoszeniem temperatury na kotle.

Takie nagrzewnice to najlepsze rozwiązanie dla hal, o tym właśnie pisałem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dziękuję za Wasze odpowiedzi.

Piec który aktualnie posiadam w domu ma już z 10 lat, moc to dokładnie nie wiem ale coś mi świta jakieś 2,4-2,6 kw. Nie wiem czy to dużo czy mało ale tak jak pisałem przy dużych mrozach pare szufli miału i grzeje jak głupi. W domu mam ok 90 m2 do ogrzania i w zimę to spokojnie daje rade a z tego co ojciec mi mówił to ten piec niby na 160 m2 jest.

No ale wiadomo na hali ta kubatura. Niestety tak musi zostać bo robota w zapyleniu więc musi być czym oddychać.

Co do ocieplenia to planuję conajmniej styropian 12stke, dach ocieplę najprawdopodobniej grubo watą (na grubość koziołków więc też ładne "pare cm") + podbitka z sajdingu lub czegoś podobnego. Brama duża 4x3 m ale też ocieplana (roletowa) . 3 małe okienka + 3 duże świetliki w dachu - to najsłabsze punkty jeśli chodzi o utraty temp.

Jestem laikiem dlatego zapytam - czy rurki od domu do hali mogą iść poniżej poziomu pieca czy nie? czy te rurki mogą iść pod górkę ?? rozumiem, że to dwie rurki , normalnie obieg tak???jaka średnica? jak głęboko powinny być zakopane i jak zaizolowane?? jaki jest koszt takiego systemu (nawiew z termostastem-nagrzewnica?) czy ten nawiew to na 230 czy na siłe?

Pytam bo nie chcę , żeby majster wyczuł że jestem jeleniem (a w tej dziedzinie jestem) :)

 

bardzo dziękuję za odpowiedzi

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rurki- mogą być poniżej pieca, mogą iść pod górkę. czym większa średnica mniejsze opory w tym wypadku ca 1 cal optymalna głębokość zależy od warunków- wody gruntowej, izolacji. Rury można zastosować gotowce można izolować samemu. (poprawnie wykonane mogą leżeć nawet w wodzie.

Nagrzewnice wodne - polecam google - pełny wybór. lepiej dwie mniejsze niż jedna duża. Rozmieszczać z uwzględnieniem źródła pyłu. Sterowanie - grzeje tylko gdy pracujemy. Zabezpieczenie przeciw zamarzaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszy byłby fancoil podłączony pod obieg c.o lub też zwykła nagrzewnica wodna, np taka:

 

http://allegro.pl/nagrzewnica-wodna-neoair-rs20-20kw-reg-konsola-i5177585705.html

 

Masz tam w przybliżeniu 400m3 powietrza a więc taka nagrzewnica spokojnie to opędzi, jak również posiadany kocioł.

Nagrzewnica przerobi 2200m3/h a więc średnio co 12 minut przerzuci przez siebie całe powietrze z hali.

Kto wie czy nie trzeba również pomyśleć o wentylacji i zrobić również przyłącze powietrza z zewnątrz do nagrzewnicy. Z racji, że prace związane z pyłem tak bym właśnie zrobił, czerpnię np w ścianie i pobór powietrza z zewnątrz z ręcznym bypasem do recyrkulacji. Można też się pokusić i założyć filtr, który będzie zatrzymywał pył i nie dopuszczał do zanieczyszczania wymiennika nagrzewnicy i de facto ciągłej cyrkulacji tego pyłu.

W lecie dzieki temu będziesz mógł wentylować halę poprzez wentylator nagrzewnicy, będzie to komfortowe dla pracowników. Nagrzewnica umieszczona w centralnym punkcie hali. Nagrzewnica za 800zł + trochę rurek do kotła + trochę prac blacharskich i ogrzewanie hali gotowe. Wpinając się w pion grzewczy będzie to pracowało na pompie cyrkulacyjnej z kotła c.o. a więc dodatkowa pompa cyrkulacyjna niepotrzebna.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wskazane nagrzewnice "na oko" co najmniej dwie. (patrz parametry pracy wskazane przez producenta) Powiązanie odpylania z ogrzewaniem - bardzo dobry pomysł - kłopoty realizacyjne. Potrzebny filtr - cyklon - umieszczony np w zwieńczeniu hali - pod sufitem. Zasyfonowanie zasilania nagrzewnic powoduje konieczność zastosowania odpowietrznika i dodatkowej pompy cyrkulacyjnej. Umieszczenie nagrzewnic uzależnione od stanowisk pracy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważna jest wielkość pomieszczenia. Umieszczenie jej w centralnym punkcie pozwoli na ogrzanie całej hali, pomieszczenie 9x10 to nawet nie hala a raczej duży garaż i 2 nagrzewnice to przesada, jedna będzie przez większość zimy chodziła na pół gwizdka. Zastosowanie odpylania można rozwiązać bardzo łatwo poprzez wstawienie filtra zmywalnego w kanale recyrkulacyjnym (wsuwana kaseta). Proponowanie do tego cyklonu to wchodzenie w niepotrzebne koszty. Jeśli obieg grzewczy w instalacji domowej pracuje na pompie cyrkulacyjnej to nie jest konieczna dodatkowa pompa, ta w instalacji zdecydowanie wystarczy. Jak napisałem wcześniej, wskazana nagrzewnica przeniesie całe powietrze z hali w ciągu 12 minut a to jak mocno będzie grzała będzie zależne od temperatury wody grzewczej. Przyrost temperatury przy parametrach wody 90/70 wynosi 30 stC. Ogólnie wszystko liczone na powietrzu zewnętrznym a tu bierzemy pod uwagę cyrkulację powietrza wewnętrznego+ ewentualny ręczny bypass w celach wentylacyjnych. Z pewnością Panowie w pracy nie będa chcieli mieć 21 st C więc taka nagrzewnica jest już ze sporym zapasem. Nie wspomnę już o poprawie sprawności i jednocześnie emisyjności kotła miałowego podczas pracy takiej nagrzewnicy. Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tomek B.. Wprowadzasz pytającego w maliny. Zastanów się: Woda w CO 90/70 stC ?(przyrost temperatury rzeczywisty w takich warunkach jakie będą jest minimalny i należy sporo przewymiarować nagrzewnice, jednocześnie zmniejszając siłę nadmuchu) jedna pompa poda wodę na piętro i podziemnym rurociągiem 8 m b do hali. Nagrzewnica stojąca na środku, dmucha ? ogrzewa tylko jedną część? rozprowadza pył itd.

Pisząc cyklon, miałem na myśli zasadę odpylania, mokra kaseta odpada w dużym zapyleniu, lecz sprawdza się kurtyna wodna.

Sprawność i emisyjność kotła - pomijalna, (brak rzetelnych danych) problemem może być potrzebna moc kotła w ekstremalnych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj jeszcze raz wielkość pomieszczenia - robisz z igły widły a o pylicy pracowników nawet nie wspomnisz. Pył będzie ale w ograniczonym zakresie.

Przydałoby sie też trochę fizyki na temat rozchodzenia się ciepła. Nagrzewnica ogrzewa część pomieszczenia? Czyli według Ciebie w hali wisi tylko trup.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez chwilę pracowałem w zakładzie kamieniarskim, dobrze, że "pył będzie w ograniczonym zakresie"? W pytaniu nie było prośby o pomoc z walką z pylicą. Nie mam już własnej firmy, (nie kamieniarskiej) ale nagrzewnica jeszcze działa, ona też nie zna fizyki rozchodzenia się ciepła - dmucha tak jak każe kierownica (ustawiona przeze mnie) z siłą wentylatora (1-szy bieg z 5 dostępnych) za nagrzewnicą jest zimno a przed dmucha. Wysokość pomieszczenia, wysokość. (Ogrzewanie takiej hali można rozwiązać różnie, tu podano możliwości i w tych ramach się poruszam.

Co z pompkami CO znają fizykę? kanał re cyrkulacyjny z skąd idzie i na ile utrudnia przepływ powietrza. Robiłem takie instalacje, działały - zawsze wymagały wysokiej temperatury zasilającej, co w tym wypadku (kocioł miałowy) stwarza konieczność znacznego przewymiarowania nagrzewnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Zapewne taki piec fajnie grzeje ale u mnie wiązało by się to z organizowaniem opału itd

Chciałem aby ktoś mi doradził czy puszczając obieg z domowego centralnego (piec miałowy ładowany co ok 24 godziny,bez podajnika) na "nawiew" dało by radę ogrzać tą kubaturę.

Policz ile kW będzie ci potrzebne do ogrzania tej hali.

Policz straty poniesione na przesyle źródła ciepła z domu do warsztatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za tak liczne odpowiedzi i dyskusje ! :)

Teraz temat sprowadza się do tego, że muszę położyć już rurki bo chcę położyć kostkę a nie mam zamiaru demontować i kopać ileś tam razy jak ostatni idiota.

Moje pytanie - jakie dokładnie rurki polecacie?? Czytałem o rurach preizolowanych takich np jak tutaj http://syncopex.pl/download/cennik_Syncopex_04.2015_A.pdf ale ceny są dość spore i nie wiem czy nie lepiej zrobić to jakoś po swojemu (otulina itd). Dodam, że co do podłoża to jest głównie piach... rurki planuję zakopać na głębokości ok 1,5 m chyba że można płyciej.. :)

Prosiłbym o Wasze rady , co wybrać ewt.jak rozwiązać temat samemu.

Z góry dziękuję

Pozdrawiam!

 

znalazłem takie coś http://www.tanie-grzanie.net/product/Rury-preizolowane-flexalen-600-podwojna-2x25-zasilanie-i-powrot/?id=1383 jeśli zniwelowało by to straty ciepła to byłbym w stanie zainwestować,ale żeby to miało sens to pewnie taki system musiałby być od podłączenia w domu do nagrzewnicy na hali czy wystarczy żeby wprowadzić wodę do środka ,dalej jakimś tańszym systemem??

Edytowane przez luki1985
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...