errorfree 12.06.2015 16:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Czerwca 2015 Witam Serdeczenie, Planuje zakup mieszkania gdyż mam już dość ciągłego wynajomowania. Niestety ze względów finansowych - kupuje tanio mieszkanie do remontu kapitalnego. Posadzki, ściany, instalacja wod-kan, ogrzewanie, podłogi - do zrobienia. Naszczęscię instalacja elektryczna nowa chociaż jest. Niestety budżet mam bardzo ograniczony (jak to w Polsce) i będę zmuszony wiele rzeczy zrobić samemu. Temat dotyczy ogrzewania centralnego na kocioł C.O. na opał stały (węgil, drewno, itp.). Metraż do ogrzania to 67 m2. Zacznę od prostego pytanie do fachowców. Czy warto ryzykować i próbować samemu wykonać instalacje centralnego ogrzewania? Czy ze względu na brak doświadczenia powinienem od razu sobie odpuścić? Jeśli ktoś we mnie wierzy i da się to zrobić ( w sumie ludzie na księżyc polecieli a co dopiero C.O) to proszę o rady.. Otóż oto moja inwestycja: planuje instalacje zrobić w całości z rurek miedzianych oraz tradycyjnych grzejników aluminiowych z dolnym zasilaniem. Do tego chciałbym mieć ciepłą wodę użytkową do łazienki i kuchni podczas zimy a podczas lata używać przepływową grzałkę elektryczną. Poniżej narysowałem swój schemat tejże instalacji - dodam, że wynika on tylko i wyłącznie z mojej znikomej wiedzy oraz intuicji. Oto pytanie do schematu: - Czy przedstawiony schemat instalacji oraz kotłowni jest poprawny i sprawdzi się w tym ogrzewaniu? Jeżeli nie co w nim zmienić? - Czy zasilanie i powrót mogę wykonać z jednej ciągłej rury (jak na schemacie) bez rozdrabniania się na kilka np. do każdego grzejnika osobną? Jeśli tak jaki rozmiar tej rury powinien być? - Jeśli powyżej jest na tak - czy do łączenia grzejnika z rurą główną powrotu i zasilania nadal użyć takiego samego rozmiaru rury czy mniejszą? - Czy dobrym rozwiązaniem byłoby zastąpić rury miedziane na jakiejś lepszej jakości rury PEX bez łączeń tak aby każda osobna rura PEX szła do osobnego grzejnika (2x)? W tej konfiguracji aby uniknąć łączeń rur - PEX łączyłby się tylko z grzejnikiem i głównym zasilaniem/powrotem kociołka. Czy ten sposób będzie tańszy biorąc pod uwagę większy metraż rury? Czy warto w inwestować w PEX jeśli tak jakiego producenta polecacie? - Czy ogrzewanie ułożyć przed wylaniem posadzki? Czy lepiej wylać posadzkę i skuć koryta na rury? - Jakie grzejniki użyć? - Na co zwrócić uwagę? Jakie błędy można popełnić? - Jak oceniacie koszt instalacji? - Gdybym sobie nie miał sam poradzić? Na ile wyceniacie robociznę? Za wszystkie rady serdecznie dziękuje. Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aiki 12.06.2015 17:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Czerwca 2015 Podgrzewanie ciepłej wody potraktuj jako osobną gałąź. nie przepuszczaj całego CO przez zbiornik CWU.Zawór pływakowy chyba nie potrzebny. Ciśnieniomierz na piecu lub inst. CO blisko pieca nie na zbiorniku CWU.Na zbiorniku CWU dodaj zawór bezpieczeństwa. Instalację rób przed posadzkami, miedź musi być w otulinie - nie może stykać się z betonem. Tyle ze strony Laika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
LiberTom 14.06.2015 20:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2015 Sam tego dokonasz,ale bez podpatrzenia u innych oraz bez studiowania po forach odpowiedniej wiedzy zrobisz sobie tyko kuku.Poczytaj, a się dowiesz,że nie dajemy aluminiowych grzejników do miedzianej instalacji. Co do miedzi kontra PEX, Lepsza miedziana. Lutowanie to łatwizna. Nie ma czego się bać.Niestety dużo przed tobą. Odwiedź kolegów, sąsiadów i podpatrz jak mają zrobioną instalację.Może jakiś kolega się na tym zna i doradzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Św.Mikołaj 14.06.2015 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2015 Podgrzewanie ciepłej wody potraktuj jako osobną gałąź. nie przepuszczaj całego CO przez zbiornik CWU. Zawór pływakowy chyba nie potrzebny. Ciśnieniomierz na piecu lub inst. CO blisko pieca nie na zbiorniku CWU. Na zbiorniku CWU dodaj zawór bezpieczeństwa. Instalację rób przed posadzkami, miedź musi być w otulinie - nie może stykać się z betonem. Tyle ze strony Laika. Z tym betonem to przegiełeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
LiberTom 14.06.2015 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2015 Co do schematu jest do bani.Poszukaj po necie, znajdziesz coś dla siebie.Poczekaj aż wypowiedzą się osoby które znające temat i chcące się wiedzą podzielić.A powiem Ci, że mało kto ma na to ochotę. Ci co zawodowo robią te instalacje to nie mają czasu na internet.Nie czekaj biernie, douczaj się, czytaj, albo zleć robotę.Wycenę zawsze możesz uzyskać,choć zazwyczaj dają cenę za punkt, a jak wyczają laika to rolują go jak tylko potrafią. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
errorfree 15.06.2015 08:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2015 (edytowane) Rzeczywiście macie rację. Schemat kotłowni jest do bani. Przestudiowałem parę innych schematów i mój nadaje się do kosza. Dzięki bardzo za wszelakie opinie nawet krytyczne, bo pozwoli mi to na dostrzeganie błędów. Co do centralki mam do Was pytanie: - Czy rozwiązanie PEX-AL-PEX byłoby dobrym rozwiązaniem? Koszt metra mniejszy, choć od rozdzielacza ciepła trzeba by było rozprowadzić rury do każdego grzejnika osobno więc i metraż właściwie rośnie. Mam wątpliwości co do tego rozwiązania ponieważ w piecu na stały opał łatwo do przegrzania i to może byłoby lepsze ale przy piecu np. na gaz. Jeśli macie rozeznanie powiedzcie mi proszę ile musiałbym wydać na takie mieszkanie na rury miedziane? Czy od podzielnika ciepła należałoby doprowadzić rurki do grzejników każdego z osobna? Czy można to puścić jakąś większą rurką i zamknąć cały obieg? Z wszelakie rady i nawet krytyczne opinie serdecznie dziękuje. Edytowane 15 Czerwca 2015 przez errorfree Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzesiek1824 16.06.2015 08:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2015 Witam. Trochę mogę pomóc w tym temacie. Do zrobienia instalacji proponuje wykorzystać miedź - mniejsze średnice, lepsza przewodność ciepła, mało czynnika do ogrania, szybszy rozruch instalacji, bardzo trwała instalacja. należy pamiętać z czym jej nie wolno łączyć. przede wszystkim żadnych kształtek ocynkowanych! Lutowanie prosta sprawa, jest masa informacji na temat lutowania miedzi w internecie oczywiście lutem miękkim. Jeśli chodzi o schemat to ja osobiście poleciał bym trzema gałęziami od kotła, jedną na wymiennik C.W.U drugą na lewą stronę mieszkania trzecią na prawą stronę. z głównych rur wpinał bym się gałązkami do grzejników. Teraz kotłownia - zasilenie kotła - rura wznośna do dna naczynia, a przed naczyniem trójnik, oblatujemy naczynie do góry i łączymy rurę wznośną także z górną częscią naczynia. z naczynia schodzimy przelewem na 3/4 jego wysokości, na górnej powierzchni dajemy odpowietrznik. Na kotle zawór bezpieczeństwa 1.5 bara (zabezpieczenie w przypadku zamarznięcia naczynia. nie wszystkie pompy potrafią pracować do góry nogami i pchać wodę w dół, pracują albo w poziomie albo pchają do góry, także proponuje znaleźć dobre miejsce na powrocie, na zasileniu też może pracować tylko że wtedy radzę kupić droższą popmę, odporniejszą na wysoką temperaturę, grundfos robi świetne pompy. i to chyba na tyle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
LiberTom 18.06.2015 08:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2015 Pytanie do Grzesiek1824 A śrubunki jakie polecasz?Mosiężne z uszczelką czy bez? Odpowiedź dla errorfreePami etaj, że rura miedziana w ścianie nie lubi się z zaprawą. Trzeba ja dobrze zaizolować zanim zakryjesz rury w ścianie zaprawą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzesiek1824 20.06.2015 15:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2015 Pytanie do Grzesiek1824 A śrubunki jakie polecasz? Mosiężne z uszczelką czy bez? Jeśli chodzi o śrubunki mosiężne to polecam w stu procentach te bez uszczelki, na stożek. Są one praktycznie niezniszczalne, można je odkręcać i przykręcać wiele razy i dalej spełniają swoją funkcję a te z uszczelką po kilkukrotnym odkręceniu ciekną. znam też przypadki gdzie ktoś za mocno dociągnął nowy śrubunek mosiężny z uszczelką i ciekł ponieważ uszczelka się rozerwała. Co do miedzi to Masz rację, należy niedopuścić do kontaktu z murami, klejami, zaprawami itp itd. Rury należy umieścić w tulejach (peszlach) aby mogły się poruszać z racji na kompensację czyli wydłużanie się przewodów pod wpływem temperatury. Z drugiej strony miedź obchlapana zaprawą w kilka lat może zakończyć się przeciekiem w tym miejscu bardzo często w instalacjach ciśnieniowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mango1216 23.06.2015 18:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2015 Witam, myślę że dobrze trafiłem z tematem, ponieważ czeka mnie modernizacja instalacji C.O plus C.W.U Więc moje pytanie jest takie: - Czy przedstawiony schemat w załączniku jest prawidłowy? - Gdzie można umieścić zawór 4-D? - Czy muszę stosować naczynie przeponowe? Będę wdzięczny za jakiekolwiek rady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
teres1719510421 01.07.2015 21:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2015 Zawór zwrotny równolegle do pompy sobie daruj. Pewnie i tak zrobisz na małych średnicach i o grawitacji możesz zapomnieć.Zawór bezpieczeństwa przy kotle nie dawaj, układ masz otwarty - to bez sensu.Przy CWU dajesz na dopływie zimnej wody naczynie przeponowe + zawór bezpieczeństwa (ew. jeszcze reduktor za wodomierzem).Zawór 4D najlepiej byłoby dać już za zbiornikiem CWU, tyle, że wtedy na CWU jest potrzebna dodatkowa pompa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzesiek1824 05.07.2015 22:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lipca 2015 mango1216 nie napisał jakie zastosuje przekroje przewodów więc nie należy go zniechęcać do dawania zaworu zwrotnego równolegle z pompą, Należy mu tak doradzić aby zrobił to dobrze i bezpiecznie. Co do zaworu bezpieczeństwa to nie zgodzę się z Panem. Na własne oczy widziałem skutki nie zastosowania zaworu bezpieczeństwa na kotle przy źle zabezpieczonym naczyniu otwartym które zamarzło... zawór pare zloty a chroni od wielkich wydatków, nerwów i pracy. Co do CWU naczynie ciśnieniowe stosuje się przy wymiennikach powyżej 100 litrów w celu skompensowania skoków ciśnienia przy podgrzewaniu, przy mniejszych jeśli jest taka potrzeba to reduktor za wodomierzem skręcony na 3 bary załatwia sprawę cieknącego zaworu bezpieczeństwa przy wymienniku. Co do zaworu 4D przydaje się przy kotłach powyżęj 15 kW, przy mniejszych nie ma potrzeby podgrzewania powrotu z racji na niewielkie instalacje. ale jeśli już ma być to jak najbardziej popieram przedmówcę w sposobie montażu z dwiema pompami. Schemat dobry, dobrze by było jeśli na zasileniu poszedl by przewód 1 1/4 do najwyższego punktu, dalej calową, czym dalej tym cieniej i tak samo z powrotem czym bliżej kotła tym większy przekrój. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.