Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Podest/antresola pomoc w doborze materiałów


Łukasz91

Recommended Posts

Witam, chciałbym wykonać podest o wymiarach 218x125 (żeby zmieścić pod nim materac 120x200) coś podobnego do tego

http://boniffacy.blogspot.com/2012/11/podest.html

Tyle, że nie jestem pewny czy te kantówki 7x7 nie ugną się, gdy wejdą na nie 3-4 dorosłe osoby (dajmy max 300kg) ewentualnie, gdy komuś zachce się skakać na podeście, co będzie bardziej odporne na ugięcie: drewniane kantówki czy profile stalowe?

Idąc dalej czy płyta OSB gr. 21cm to chyba absolutne minimum, czy można by zamienić ją na zwykłą płytę meblową(grubszą?), żeby nie bawić się już w panele? Może ktoś ma doświadczenie w takich konstrukcjach?

I takie jeszcze pytanie, czy ma ktoś pomysł jak zrobić tą pionową płytę, która ma za zadanie ukrycie wsuniętego łóżka, ale żeby przy wysuniętym łóżku w nocy można było ją jakoś złożyć, aby nie wystawała ponad materac?

 

Z góry dziękuję za wszelkie porady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle, że nie jestem pewny czy te kantówki 7x7 nie ugną się, gdy wejdą na nie 3-4 dorosłe osoby (dajmy max 300kg) ewentualnie, gdy komuś zachce się skakać na podeście, co będzie bardziej odporne na ugięcie: drewniane kantówki czy profile stalowe?

 

Niestety nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Albo liczysz (wzór na ugięcie belki wolnopodpartej obciążonej siłą skupioną to f=(PL^3) / (48EI)

 

P = siła

L = rozpiętość

E = moduł Younga

I = moment bezwładności

 

albo kupujesz po jednej na próbę i eksperymentalnie obciążasz.

 

Jak ugina się bardziej niż L/300 no ostatecznie L/200 (L = długość belki) to przekrój za mały. Można albo zwiększać przekrój albo ilość belek.

 

Idąc dalej czy płyta OSB gr. 21cm to chyba absolutne minimum, czy można by zamienić ją na zwykłą płytę meblową(grubszą?), żeby nie bawić się już w panele? Może ktoś ma doświadczenie w takich konstrukcjach?

 

Moim zdaniem, odpowiednio gęsto podparta spokojnie da radę zwykła wiórowa meblowa o grubości 18mm. Jak dasz grubszą - tym lepiej, ale dostępność dekorów mniejsza.

 

Dlatego poszedł bym raczej w zwiększenie ilości belek podpierających.

 

I takie jeszcze pytanie, czy ma ktoś pomysł jak zrobić tą pionową płytę, która ma za zadanie ukrycie wsuniętego łóżka, ale żeby przy wysuniętym łóżku w nocy można było ją jakoś złożyć, aby nie wystawała ponad materac?

 

Kawałek tej samej płyty meblowej, przykręcony na odpowiednie zawiasy meblowe do pierwszej belki ? Czyli taki front meblowy, otwierany do góry do środka konstrukcji ? Podjedź do jakiegoś baumarketu / hurtowni meblowej i na stoisku z zawiasami często są takie próbniki jak dany zawias działa. Zaadoptuj do twojej konstrukcji. Takich zawiasów trzeba by dać ze 4-5, aby w pozycji złożonej miały siłę aby utrzymać złożoną do góry płytę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbyś podesłać jakieś zdjęcie z tym frontem otwieranym do środka? Myślę, że dam więcej belek, aby sztucznie nie podwyższyć podestu. To jeszcze ponowię pytanie do ekspertów, którzy mieli do czynienia w praktyce z konstrukcjami metalowymi jak i drewnianymi,co zachowa większą sztywność; metalowy profil (który z tego co pamiętam powinien się mniej ugiąć niż wypełniony w środku) czy drewniana kantówka (która jak na drewno przystało - pracuje) Ewentualnie, na który rodzaj drewna zwrócić uwagę? (przyznaje się bez bicia, ale na rodzajach drewna i ich zastosowaniach konstrukcyjnych zbytnio się nie znam, dlatego pytam)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbyś podesłać jakieś zdjęcie z tym frontem otwieranym do środka? Myślę, że dam więcej belek, aby sztucznie nie podwyższyć podestu.

 

Niestety, nigdy czegoś takiego nie robiłem, moja propozycja to czysta wyobraźnia. Ale nie widzę przeszkód aby to zadziałało.

 

Ewentualnie, na który rodzaj drewna zwrócić uwagę? (przyznaje się bez bicia, ale na rodzajach drewna i ich zastosowaniach konstrukcyjnych zbytnio się nie znam, dlatego pytam)

 

Twarde gatunki - dębina, jesion. Świetne były by legary do tarasów z klejonki z drewna egzotycznego - bardzo twarde. Oczywiście ceny są odpowiednio wyższe w stosunku do kantówek z drewna iglastego (dwu-trzykrotnie), ale jakoś wybitnie dużo tego nie potrzebujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, więc czas na kontrolę, wyszło mi dla 7x7 2,66; dla 10x10 0,64 o ile dobrze wyliczyłem, przyjmując l/300 to belka 10x10 byłaby ok, tylko czy, aby to jest wiarygodne obliczenie, skoro obliczyłem obciążenie 300kg na jedną belkę (dajmy np. tą skrajną) Jeśli się nie mylę to płyta powinna rozłożyć trochę ciężar na pozostałe. E przyjąłem 1,1 jak dla sosny/świerku wg tabeli, ale sądzę, że dzięki temu belka z np. dębu powinna udźwignąć trochę więcej.

Chciałbym się dowiedzieć jeszcze czy gdybym dał prostopadle w odległości ok.70cm belki na wspornikach to czy rozłożyłby się bardziej ciężar na belkę obok?

http://www.budowlanematerialy.pl/images/towary/000377/koelner_wspornik_D-WB.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, więc czas na kontrolę, wyszło mi dla 7x7 2,66; dla 10x10 0,64 o ile dobrze wyliczyłem, przyjmując l/300 to belka 10x10 byłaby ok, tylko czy, aby to jest wiarygodne obliczenie, skoro obliczyłem obciążenie 300kg na jedną belkę (dajmy np. tą skrajną) Jeśli się nie mylę to płyta powinna rozłożyć trochę ciężar na pozostałe. E przyjąłem 1,1 jak dla sosny/świerku wg tabeli, ale sądzę, że dzięki temu belka z np. dębu powinna udźwignąć trochę więcej.

Chciałbym się dowiedzieć jeszcze czy gdybym dał prostopadle w odległości ok.70cm belki na wspornikach to czy rozłożyłby się bardziej ciężar na belkę obok?

http://www.budowlanematerialy.pl/images/towary/000377/koelner_wspornik_D-WB.jpg

 

Obliczenia wyglądają rozsądnie.

 

Jak każdy model, jest to jakieś uproszczenie.

 

Ten wzór zakłada że obciążysz jedną belkę dokładnie w środku 300kg. Taka sytuacja raczej nigdy nie będzie miała miejsca, prawdopodobnie osoby usiądą na całej szerokości.

 

Dodatkowo oczywiście płyta przeniesie ciężar również na pozostałem belki, ale na papierze ciężko to już policzyć.

 

Ja bym zrobił tak :

 

- zależy Ci aby nie podwyższać za mocno konstrukcji podestu dlatego pozostał bym przy belkach wysokości 7cm

 

- pierwszą i ostatnią "belkę" dał bym podwójnie i wzajemnie je ze sobą skręcił - można założyć że taki zabieg zmniejszy ugięcie o ponad połowę

- zastosował bym belki z twardego drewna liściastego (np. dębina) - przynajmniej te skrajne - to dodatkowo zabezpieczy przed niebezpiecznym ugięciem.

- o belki w środku nie martwił bym się, tam płyta będzie przenosić obciążenie na belki sąsiednie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...