Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplanie poddasza (ochrona przed upałami)


_papa_

Recommended Posts

Witam!

 

Jestem w trakcie ocieplania poddasza użytkowego i nurtuje mnie problem gorąca. Dach z blachodachówki bez deskowania z membraną. Docelowo planuje 30cm wełny (3x10) 0.039. czy to wystarczy do ochrony przed upałami. Zimą się nie martwię. Okien dachowych nie mam.

Czy ktoś z szanownego grona przerabiał podobny problem? Może warto by zastosować jakąś folię alu? może jakieś deskowanie od wewnątrz.

A może gra nie warta świeczki i lepiej od razu pomyśleć o klimatyzacji? Wolał bym raczej jakieś rozwiązania pasywne

 

Aktualnie mam ułożone 20cm pomiędzy krokwiami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie rozmawiałem z kilkoma znajomymi i wszyscy którzy maja blachodachowke skarżą się na gorąco na poddaszu. Dlatego pytam czy warto pchac się w jakieś dodatkowe uszczelnienia czy nastawić sie na kupno klimatyzacji. Pogrubic izolacji nie dam rady.

Jesli sie nagrzeje to sie nagrzeje. Nie licz na to ze folia ALU jakas roznice zrobi.

Po za tym, taka folia ALU z zalozenia ma odbijac promieniowanie cieplne, w tym przypadku pochodzace od nagrzanej blachy. Ale folia ALU nie mozesz przeciez przykryc membrany. Dawanie foli od wewnatrz domu na upaly wiele juz nie pomoze bo od strony wewnetrznej, nie bedziesz miał przeciez nagrzanej blachy. Taka folia ALU od wewnatrz lepiej by działała w zimie, bo w jakims tam stopniu blokowała promieniowane cieplne z domu probujace uciec na zewnatrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może jakaś systemowa folia babelkowa z alu, która mogła by być jako paraizolacja. Tylko pewnie jakby policzyć koszta, to lepiej chyba kupic klimatyzator. A powierzchnia dachu do ocieplenia to jakies 180m2

Jak wyzej. Dasz ja od srodka, pod karton gips. A tam ALU to juz jest po ptakach.

 

Folia ALU, czemu nie, jesli lezy na gorze, pod sama blachodachowka. Ale to mozesz zrobic tylko jesli nie musisz miec paroprzepuszczalnej membrany. Np na pelnym deskowaniu jakas papa z ALU od wierzchu to jak najbardziej. Na wierchu plyt nakrokwiowych, itp. Cos tam wtedy (nie wiem wszak ile) polepszy ochrone przed rozgrzana blacha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba zapewnić sprawną wentylację pod pokryciem, zadaniem której będzie wyprowadzanie gorącego powietrza po za pokrycie dachowe.

Ciekawym rozwiązaniem są płyty gipsowo-kartonowe z kapsułkami wosku, który zmienia swój stan skupienia w temperaturze około 21 stopni. Kapsułki z woskiem powodują, że zmienia się pojemność ciepła takich płyt. Płyta o grubości 15 mm posiada taką samą bezwładność cieplną jak ściana betonowa o grubości 90 [mm]. Na tym etapie budowy można polecić dwa takie rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie. Bez skutecznej wentylacji warstwy nad wełną od okapu aż do kalenicy żadna grubość izolacji nie pomoże a jedynie nieco opóźni moment kiedy zrobi się na poddaszu gorąco. Może dopiero metr by dał radę. Po prostu pod blachą bez wentylacji może być nawet 80 stopni a bezwładność ciepna całego dachu jest niewielka w porównaniu z dachem płaskim, gdzie jest płyta żelbetowa. Przy właściwej wentylacji połaci 30 cm wełny będzie OK. Najbardziej szkodzą okna połaciowe, zatem jeżeli ich nie ma, to znacznie ułatwia zadanie. Folie odblaskowe to jest więcej szarlataństwa niż fizyki w tym wypadku.

 

Te płyty z mikro-kapsułkami (Micronal z BASF-a) to jest kosmos ale było to takie drogie, że praktycznie jest to niedostępne w Europie jeżeli w ogóle to jeszcze produkują (Knauf). Jakaś inna firma to jeszcze robi w Niemczech. Koszt 1 m2 karton-gipsu to ok. 55 EUR, czyli dość podobnie wyjdzie jak obłożenie poddasza marmurem. Jacyś chętni?

Edytowane przez DSQ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie. Bez skutecznej wentylacji warstwy nad wełną od okapu aż do kalenicy żadna grubość izolacji nie pomoże a jedynie nieco opóźni moment kiedy zrobi się na poddaszu gorąco. Może dopiero metr by dał radę. Po prostu pod blachą bez wentylacji może być nawet 80 stopni a bezwładność cieplna całego dachu jest niewielka w porównaniu z dachem z dachem płaskim

 

Blachodachówka jest ułożona na łatach. a pod nimi jest szczelina wentylacyjna i dopiero pod membrana wysokoparoprzepuszczalna. Czy taka wentylacja jest niewystarczająca?

Podbitki aktualnie jeszcze nie ma ale będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako minimum ma być prześwit pod łatami na 2,5 cm. Ważne żeby wlot do szczeliny na okapach był zapewniony i obróbka kalenicy miała na tyle prześwitu, żeby gorące powietrze mogło tamtędy na bieżąco uchodzić. Wtedy jest to poprawnie zrobione i nie powinno dochodzić do jakiegoś ekstremalnego przegrzewania poddasza, chociaż z reguły zawsze i tak jest nieco cieplej niż na parterze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem w temacie izolacji ścian dwuwarstwowych może nieco ironicznie o bardzo grubych warstwach izolacji jakie się dzisiaj stosuje, tutaj temat jest podobny. Mieszkam w domu z poddaszem użytkowym z oknami w ścianach szczytowych, docieplenie jedynie pomiędzy krokwiami 15 cm a pokrycie blachą falistą. Niektórzy uznają to to skandalicznie mało ale wiem z doświadczenia, że nic nie zastąpi zdrowego rozsądku a mam tu na myśli wentylacje i przewietrzanie. Sposobem na brak upałów na poddaszu jest umiejętne wietrzenie czyli w ciągu dnia zamknięte okna lub tylko rozszczelnione i zasłonięte rolety od strony nasłonecznionej a otwieranie okien dopiero późnym wieczorem gdy temperatura na zewnątrz jest niższa niż w domu. U mnie pomimo tak skromnej izolacji i zastosowaniu tej banalnej zasady w ostatnie upały było na poddaszu jedynie 1 stopień więcej niż na parterze czyli 26 stopni. Niby to takie proste i logiczne a wystarczy się rozejrzeć ile ludzi dookoła ma po południu pootwierane okna bo im jest za gorąco a jednocześnie wpuszczają jeszcze cieplejsze powietrze, pogarszając sytuacje. To tak jakby zimą było im za zimno w domu i dlatego otwierali okna wpuszczając jeszcze zimniejsze powietrze, to wydaje się śmieszne ale ludzie tak po prostu robią. Oczywiście izolacje należy dać pomiędzy krokwie i jakąś cienką warstwę pod nie dla zlikwidowania mostków oraz pamiętać o wentylacji połaci podbitka - kalenica. Dalej wystarczy tylko myśleć co się robi i umiejętnie wentylować i to załatwia sprawę, w innym przypadku upały gwarantowane i nawet gruba izolacja nic nie pomoże.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja jeszcze dorzucę trzy grosze. Ostatnio modne są dachówki i blacho-dachówki w kolorze szarym, brązowym czy innym ciemnym. Trzeba być naprawdę bardzo naiwnym aby zdecydować się na taki dach a później zastanawiać czemu u mnie jest tak gorąco. Jedyne słuszne kolory dachu jeżeli zamierzamy użytkować poddasze to albo czerwony albo jasne kolory. Kolor czerwony odbija zarówno część pasma widzialnego - co widzimy jako kolor czerwony oraz pasmo podczerwone (czyli ciepło) czyli mniej się nagrzewa w stosunku do kolorów ciemnych. W Pd Europie nie zobaczymy innych dachów niż czerwone! Latem na 1m2 dachu może w słoneczny dzień padać ponad 1kW. Dachu od strony PD mamy zwykle kikadziesiąt m2 a wiec daje to kilkadziesiąt kW w ciągu godziny! Jeżeli dobierzemy sobie super blacho-dachówkę czarną to jakieś 80-90% tej energii nasz wspaniały dach będzie absorbował... Wietrzenie czy nawet super klimatyzacja nic tu nie da. Nie róbmy wiec głupot podczas budowy domów i nie kupujmy ciemnych okryć dachowych jeżeli zamierzamy mieszkać na poddaszu.

 

--

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Jestem w trakcie ocieplania poddasza użytkowego i nurtuje mnie problem gorąca. Dach z blachodachówki bez deskowania z membraną. Docelowo planuje 30cm wełny (3x10) 0.039. czy to wystarczy do ochrony przed upałami. Zimą się nie martwię. Okien dachowych nie mam.

Czy ktoś z szanownego grona przerabiał podobny problem? Może warto by zastosować jakąś folię alu? może jakieś deskowanie od wewnątrz.

A może gra nie warta świeczki i lepiej od razu pomyśleć o klimatyzacji? Wolał bym raczej jakieś rozwiązania pasywne

 

Aktualnie mam ułożone 20cm pomiędzy krokwiami.

 

Aby uzyskać dobre warunki "klimatyczne" na poddaszu na pewno trzeba ocieplić połacie dwoma warstwami wełny mineralnej. Wspomniany współczynnik przewodzenia ciepła posiada przykładowo wełna Isover Uni-Mata. Jeżeli przy takim współczynniku przewodzenia ciepła (lambda) w pierwszej warstwie musimy zostać, to druga warstwa powinna być ułożona z wełny o nieco lepszym współczynniku - wtedy warunki na poddaszu będą dużo lepsze.

 

Dla przykładu: 20 cm wełny o współczynniku przewodzenia ciepła 0,039 W/mK między krokwiami + 10 cm wełny o współczynniku 0,033 W/mK (np. Super-Mata) pod krokwiami pozwoli osiągnąć współczynnik przenikania ciepła U = 0,11 W/m2K - jest on wystarczający i powinien zapewnić korzystne warunki na poddaszu:)

 

Dla porównania: jeżeli przy 20 cm pierwszej warstwy wełny w współczynniku 0,039 W/mK dodamy 10 cm wełny o takim samym współczynniku to otrzymamy współczynnik przenikania ciepła U = 0,15 W/m2K- znacznie gorszy, a warto dodać, że od wartości 0,16 W/m2K zaczynają się rozwiązania, których Isover nie rekomenduje, co oznacza, że warunki panujące na poddaszu mogą nie być zadowalające:)

 

----------------------------

Weronika Kubacka

Ekspert Isover on-line

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Jestem w trakcie ocieplania poddasza użytkowego i nurtuje mnie problem gorąca. Dach z blachodachówki bez deskowania z membraną. Docelowo planuje 30cm wełny (3x10) 0.039. czy to wystarczy do ochrony przed upałami. Zimą się nie martwię. Okien dachowych nie mam.

Czy ktoś z szanownego grona przerabiał podobny problem? Może warto by zastosować jakąś folię alu? może jakieś deskowanie od wewnątrz.

A może gra nie warta świeczki i lepiej od razu pomyśleć o klimatyzacji? Wolał bym raczej jakieś rozwiązania pasywne

 

Aktualnie mam ułożone 20cm pomiędzy krokwiami.

 

Zapomniałam jeszcze dopisać w ostatnim poście ważnej rzeczy:) Obie warstwy wełny mineralnej należy przykryć folią paroizolacyjną (np. Isover Stopair). Folię należy ułożyć z min 10 cm zakładem na ściany. Całość najlepiej przykryć płytami g-k:)

 

----------------------------

Weronika Kubacka

Ekspert Isover on-line

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby uzyskać dobre warunki "klimatyczne" na poddaszu na pewno trzeba ocieplić połacie dwoma warstwami wełny mineralnej. Wspomniany współczynnik przewodzenia ciepła posiada przykładowo wełna Isover Uni-Mata. Jeżeli przy takim współczynniku przewodzenia ciepła (lambda) w pierwszej warstwie musimy zostać, to druga warstwa powinna być ułożona z wełny o nieco lepszym współczynniku - wtedy warunki na poddaszu będą dużo lepsze.

 

Dla przykładu: 20 cm wełny o współczynniku przewodzenia ciepła 0,039 W/mK między krokwiami + 10 cm wełny o współczynniku 0,033 W/mK (np. Super-Mata) pod krokwiami pozwoli osiągnąć współczynnik przenikania ciepła U = 0,11 W/m2K - jest on wystarczający i powinien zapewnić korzystne warunki na poddaszu:)

 

Dla porównania: jeżeli przy 20 cm pierwszej warstwy wełny w współczynniku 0,039 W/mK dodamy 10 cm wełny o takim samym współczynniku to otrzymamy współczynnik przenikania ciepła U = 0,15 W/m2K- znacznie gorszy, a warto dodać, że od wartości 0,16 W/m2K zaczynają się rozwiązania, których Isover nie rekomenduje, co oznacza, że warunki panujące na poddaszu mogą nie być zadowalające:)

 

 

Aby osiągnąć 0,12 a wiec zbliżony do podanego przez państwa wystarczy użyć 15cm unimaty po między krokwiami i 15 cm unimaty pod krokwiami. Przenikalność cieplna warstwy wełny ułożonej po między krokwiami jest gorsza niż pod krokwiami co oczywiście wiąże się z gorszą przenikalnością cieplną samych krokwi. Jedyne co tracimy to 5cm poddasza. Różnica w cenie unimaty vs supermata jest znaczna wiec jeżeli ktoś może sobie pozwolić na zmarnowanie 5cm miejsca to może to być bardziej ekonomiczne rozwiązanie :)

 

Pozdrawiam

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Witam!

 

Może warto by zastosować jakąś folię alu? może jakieś deskowanie od wewnątrz.

A może gra nie warta świeczki i lepiej od razu pomyśleć o klimatyzacji? Wolał bym raczej jakieś rozwiązania pasywne

 

Aktualnie mam ułożone 20cm pomiędzy krokwiami.

 

Czy nie byłoby dobrym pomysłem położenie (jako dodatkowa izolacja) płyty poliuretanowej >=10cm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...