Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ruch powietrza ma małe znaczenie, zwłaszcza ja piszemy o wentylacji domowej gdzie wymiana następuje po 3-4h. Dyfuzja to nieregularny ruch, składowych powietrza, nie powietrza, dążący do wyrównania stężenia. Najlepiej to "widać" na przykładzie papierosów czy zmywacza do paznokci. CO2 ma tak szybkie ruchy, że jego stężenie jest minimalnie wyższe na górze, mimo że jest 1,5 x cięższy od powietrza.

Nie pogrążaj się Brzęczkowski coraz bardziej. Uczyć się trzeba było, nie pisałbyś teraz głupot. Gdyby było jak piszesz to żadna wentylacja nie byłaby potrzebna. CO2 z domu wyrównywałoby stężenie z tym na zewnątrz. Wystarczyłby nieduży otwór. Nie dochodziłoby do strat ciepła, bo wg ciebie to dyfuzja a nie ruch powietrza. Nie trzeba by nawiewów w sypialniach, bo CO2 przez szczelinę pod drzwiami błyskawicznie sobie "wyfrunie". Aż się nie chce komentować. Ciekaw jestem czy ktoś bierze ciebie jeszcze poważnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Podsumowując dotychczasowe rady i przemyślenia myślę o położeniu punktów:

Nawiewy:

3x sypialnia na piętrze + 1 punkt w szafie w dużej sypialni.

1x sypialnia na parterze

2x salon

1x pom gospodarcze na piętrze

1x wiatrołap

1x pralnia

 

Wywiewy:

2xŁazienka

1xKuchnia

1xPralnia

1xWiatrołap

 

Dodatkowe 2 rury do pralni i wiatrołapu nie są dużym problemem a lepiej mieć nadmiarowo i nawet zamknąć niż nie mieć i narzekać.

 

1. Wstępnie szacowana wymagana wydajność centrali: 2x50m3/h+30m3/h+ 15m3/h+ 30m3/h = 175m3/h, Czyli centrala 200 powinna wystarczyć?

2. Kolejny krok - określenie gdzie trzeba dać podwójne rury (pe-flex 75). Wydaje mi się że wystarczy do punktów w łazienkach. Ilość rur na rozdzielaczach: nawiewny - 10, wywiewny - 7. Zastanawiam się czy niektórych punktów nie podłączyć rurą pe-flex 50 (myślę o obu punktach w wiatrołapie i nawiewie do szafy w sypialni) - ale raczej nie bo musiałbym całą 100m szpulę kupić.

3.Rozdzielacze umieszczone będą na piętrze pod sufitem, połaczenie z centralą rura fi 160 - jaką najlepiej wybrać? sztywną ocynk czy lepiej elastyczną w izolacji?

4. Dobrze wnioskuję ze nie można montować anemostatu bezposrednio na skrzynce rozdzielczej? Pytam ponieważ skrzynka będzie w suficie łazienki i bedzie robiona na zamówienie,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakieś założenie przyjąć trzeba do obliczeń - ja założyłem teoretyczne wartości dla wywiewów "wg zaleceń". problem wyboru reku jeszcze przede mną, na razie próbowałem tylko oszacować jaka wydajnośc będzie potrzebna - wstepnie podoba mi się AirPack 180 ale nie wiem czy nie za slaby.

Zastanawiam się (chociaż wg przepisów powinno być) nad montażem wywiewu w kuchni w moim przypadku. Na co dzień wentylacja powinna tam działać - jest to pomieszczenie tranzytowe, a w razie potrzeby będzie jeszcze okap z wywiewem niezależnym kanałem (oczywiście z klapą zamykającą kanał), Czy to jest dopuszczalne? Przyznaję że do kuchni jest najtrudniej doprowadzić kanał u mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakieś założenie przyjąć trzeba do obliczeń - ja założyłem teoretyczne wartości dla wywiewów "wg zaleceń". problem wyboru reku jeszcze przede mną, na razie próbowałem tylko oszacować jaka wydajnośc będzie potrzebna - wstepnie podoba mi się AirPack 180 ale nie wiem czy nie za slaby.

Zastanawiam się (chociaż wg przepisów powinno być) nad montażem wywiewu w kuchni w moim przypadku. Na co dzień wentylacja powinna tam działać - jest to pomieszczenie tranzytowe, a w razie potrzeby będzie jeszcze okap z wywiewem niezależnym kanałem (oczywiście z klapą zamykającą kanał), Czy to jest dopuszczalne? Przyznaję że do kuchni jest najtrudniej doprowadzić kanał u mnie.

 

Założenie są bardzo proste,

- nawiew to 20 - 30m3/h na osobę. Czy bliżej 20 czy 30 to jest regulacja . I to wszystko.

Wywiew będzie równy nawiewowi, więc by, jak najlepiej spełniał swoje zadanie, trzeba go głównie skierować przez łazienki i mniej przez kuchnie.

Ilość kanałów... to "wychodzi" z centrali. Jeżeli kanał 75/63mm ma 30cm2 a kanał główny centrali np. 200cm - to dajemy 7-8 kanałów na nawiewie i wywiewie.

Tak jak na tym zdjęciu WP_20141124_10_42_10_Pro.jpg z lewej skrzynka 160mm/8 x 75 i 8 redukcji kątowych 75/100 z prawej taka sama skrzynka a redukcje 3x75/125 do dwóch łazienek i 2x75/125 do kuchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslę że wiecej niż 6 osób w tym domu nie będzie (no chyba że na jakieś party ale to wyjątkowe wyjątki i zawsze można uchylić okno) a raczej będzie mniej, z tego wychodzi że centala 180m3/h w zupełności wystarczy. Wyjścia ma ona fi 160 - czyli własnie te 200cm2. U mnie miało być 7 kanałów normalnych 63mm i 2 o wydajności "0+" - nawiewy w wiatrołapie i szafie - myślałem o kanałach 40mm do nich. Rur wywiewnych byłoby 6(lub7)x63mm + 1x40mm. Co do pralni przypomniał mi się jeszcze jeden problem - w tym pomieszczeniu ma być kocioł gazowy kondensacyjny (z kominem koncentrycznym). Czy to nie powoduje że jednak powinien być wywiew a nie nawiew?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslę że wiecej niż 6 osób w tym domu nie będzie (no chyba że na jakieś party ale to wyjątkowe wyjątki i zawsze można uchylić okno) a raczej będzie mniej, z tego wychodzi że centala 180m3/h w zupełności wystarczy. Wyjścia ma ona fi 160 - czyli własnie te 200cm2. U mnie miało być 7 kanałów normalnych 63mm i 2 o wydajności "0+" - nawiewy w wiatrołapie i szafie - myślałem o kanałach 40mm do nich. Rur wywiewnych byłoby 6(lub7)x63mm + 1x40mm. Co do pralni przypomniał mi się jeszcze jeden problem - w tym pomieszczeniu ma być kocioł gazowy kondensacyjny (z kominem koncentrycznym). Czy to nie powoduje że jednak powinien być wywiew a nie nawiew?

 

180m3/h to wydajność przy oporach instalacji 200Pa!! Przy prawidłowo wykonanej instalacji na dom 100-120m2 to opory są niewięcej jak 100Pa czyli poleci i 300m3/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

180m3/h to wydajność przy oporach instalacji 200Pa!! Przy prawidłowo wykonanej instalacji na dom 100-120m2 to opory są niewięcej jak 100Pa czyli poleci i 300m3/h

 

To mnie dodatkowo utwierdza w przekonaniu że to bedzie dobra centrala w moim zastosowaniu - jak niczego nie spartolę to będzie zapas mocy do przewietrzania :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam.

 

Podłącze się do tematu i przedstawię swoje wstępne założenia co do WM i proszę o ewentualne sugestie, opinie i podpowiedzi.

Prześledziłem wątki na forum ale mam nadal wątpliwości i pytania.

 

A więc:

Dom: parter i poddasze, ok 160m2 użytkowych i docelowo 5 mieszkańców.

 

Wentylacja:

- czerpnia na ścianie wschodniej budynku w szczycie na wysokości strychu.

- ewentualne GWC rurowe wokół ścian fundamentowych, 1,5m od ścian (jeszcze nie wiem jakiej długości)

- dostarczenie powietrza z GWC do centrali poprzez jeden z szerszych otworów kominowych wentylacyjnych na strych lub ocieploną rurą spiro

- rozprowadzenie z centrali do skrzynek rozdzielczych ocieploną rurą spiro

- elastyczne kanały rozprowadzające antystatyczne i antygrzybiczne

- skrzynki rozprężne na strychu przejściowe, w posadzce na stropie w izolacji

- wyrzutnia przez komin wykorzystany wcześniej do dostarczenia powietrza z GWC

- rekuperator o którym myślałem to AirPack 300 lub 400

 

Wymiana powietrza w pomieszczeniach: (20/30m3 na osobę)

nawiew wywiew

PARTER

1/01 Wiatrołap 15W

1/03 Łazienka 50W

1/05 Kuchnia 50W

1/06 Salon 80N

1/07 Gabinet 20/30N

 

 

Piętro

2/06 Łazienka 50W

2/03 Pokój I 20/30N

2/04 Pokój II 20/30N

2/05 Pokój III 20/30N

2/08 Pralnia/suszar 25N

2/10 Łazienka 50W

2/09 Sypialnia 40/60N

2/11-12 Garderoba 15W

 

razem 225/285 230

 

parter-projektM.jpg

 

poddasze-projektM.jpg

 

 

Co sądzicie o tych założeniach?

 

No i prośba o porady:

- rur o jakich wymiarach i jakich ilości użyć do rozprowadzenia powierza "z" / "do" skrzynek rozprężnych w poszczególnych pomieszczeniach?

- czy ten typ GWC spełni swoją rolę?

- jeśli tak to jakiej powinien być długości?

- z jakich rur go zrobić (dedykowane czy zwykłe pomarańczowe) (twarde czy elastyczne)?

- czy ktoś miał styczność z centralami AirPack? co o nich myślicie, jak z ich jakością i niezawodnością?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwc lepiej nie robić. Klimatyzacja jest tańsza i znacznie skuteczniejsza.

Skrzynki 200mm/ 10 x 75. szt 2 , kanałów 200m 75 wystarczy.

Do tego 20m izolowanego fi 200.

12 redukcji kątowych.

 

Ps. w garderobie nawiew, to czyste pomieszczenie, poza tym nie zbilansuje Pan wentylacji dając tam wywiew.

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwc lepiej nie robić. Klimatyzacja jest tańsza i znacznie skuteczniejsza.

Skrzynki 200mm/ 10 x 75. szt 2 , kanałów 200m 75 wystarczy.

Do tego 20m izolowanego fi 200.

12 redukcji kątowych.

 

Ps. w garderobie nawiew, to czyste pomieszczenie, poza tym nie zbilansuje Pan wentylacji dając tam wywiew.

Klimatyzacja, jeżeli ma być tania to będzie służyć tylko do jednego pomieszczenia, GWC tańsze od klimy schłodzi/dogrzeje powietrze we wszystkich.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź i porady.

i mam kolejne pytania

 

- Jeśli chodzi o skrzynki rozprężające to czy dobrze rozumiem jedna na nawiew i jedna na wywiew (umieszczone na strychu) a z przewodami na parter zejść "po ścianie" ?

- co do GWC to nie oczekuję, że będzie mocno chłodził/ogrzewał, ale tak żeby w zimie centrala nie przechodziła w rozmrażanie, jakiej musiał by być długości?

- a co do nawiewu w garderobie to zmieni się nawiew na 240(20m/osoba) 300(30m/osoba) do wywiewu 215, czy nie będzie z tym problemu?

Edytowane przez piasek3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bajkopisarz...

300/400 m3 powietrza (wydajność centrali) nie schłodzi domu.

Czytaj ze zrozumieniem. Schłodzi powietrze. Dobrze zbudowany dom energooszczędny a tym bardziej pasywny, z duża akumulacją nie potrzebuje chłodzenia. Wystarczy, przez te parę godzin dziennie wyciągać cieplejsze powietrze a na to miejsce wtłaczać chłodniejsze. GWC idealnie się do tego nadaje. Klima to komfortowa rzecz ale nic za darmo. Jeżeli ma być do całego domu to będzie droga. Tylko do salonu nie ma sensu, bo najchłodniej powinno być w sypialniach. Poza tym klima to potencjalne siedlisko bakterii. Moim zdaniem, w domach powinno się w miarę możności stosować najprostsze rozwiązania. Nie zużywające energii lub zużywające jej tylko tyle ile jest niezbędne. Nieskomplikowane, nie psujące się. Nie da się wyeliminować WM z wentylatorami(em) ale już rekuperator i klima może być zastąpiona przez GWC. Przy dobrze zaprojektowanym domu wystarczy, by przez cały rok warunki były komfortowe. Kosztuje nieporównywalnie mniej, eksploatacja również. Zepsuć się nie może. Nie daje aż takich możliwości jeżeli chodzi o komfort, tu się zgodzę ale, moim zdaniem te zalety, które wymieniłem przeważają.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź i porady.

i mam kolejne pytania

 

- Jeśli chodzi o skrzynki rozprężające to czy dobrze rozumiem jedna na nawiew i jedna na wywiew (umieszczone na strychu) a z przewodami na parter zejść "po ścianie" ?

- co do GWC to nie oczekuję, że będzie mocno chłodził/ogrzewał, ale tak żeby w zimie centrala nie przechodziła w rozmrażanie, jakiej musiał by być długości?

- a co do nawiewu w garderobie to zmieni się nawiew na 240(20m/osoba) 300(30m/osoba) do wywiewu 215, czy nie będzie z tym problemu?

 

Rozmrażanie to 10-20 zł w sezonie.

Nawiew i wywiew zawsze są jednakowe, niezależnie od tego ile jest kanałów i jak pracują wentylatory. Nad czy podciśnienie może występować tylko chwilowo, potem układ się wyreguluje. Dlatego, ktoś kto zna się na tym nie podaje wydajności na poszczególne pomieszczenia a na całość.

Jeżeli zrobi Pan wywiew poza łazienkami i mniejszym w kuchni, to "zabierze" on powietrze łazience. Mamy więc potem wybór: za silny nawiew w pokojach ( za sucho ) lub za słaby wywiew w łazienkach ( grzybek) . Nie da się zbilansować wentylacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za podpowiedzi,

 

I kolejne pytania mi się nasuwają:

- czy po montażu całej WM na 2 skrzynkach rozprężnych i przewodach elastycznych jest potrzebna jakaś regulacja?

- czerpnie umieścić w szczycie ściany na wysokości strychu czy gdzieś niżej, żeby był do niej łatwiejszy dostęp w celu wyczyszczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za podpowiedzi,

 

I kolejne pytania mi się nasuwają:

- czy po montażu całej WM na 2 skrzynkach rozprężnych i przewodach elastycznych jest potrzebna jakaś regulacja?

- czerpnie umieścić w szczycie ściany na wysokości strychu czy gdzieś niżej, żeby był do niej łatwiejszy dostęp w celu wyczyszczenia?

 

Potrzebne regulacje ( wielkość strumienia) są na sterowniku centrali.

Dostęp do czerpni musi być. Im łatwiejszy tym lepiej, Dobrze też jak nie jest na "rozgrzanej" ścianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...