Cristof_w 22.07.2015 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2015 Witajcie. Z zeszłym roku położono mnie kostke, wybudowano studnię na wodę deszczową, dwie dryny głębokie, średnica dryny 100 cm. Teraz zacząłem porządkowanie, wyrównywanie i przygotowanie pod trawnik. Po wczorajszej sporej ulewie podmyło kawałek ziemi na zewnątrz studzienki. W zeszłym roku po wielkich ulewach także tak było jednakże myślałem, że to po prostu dookoła jeszcze grunt nie ubity. Na jednym zdjęciu widać jak włożyłem kołek pomiędzy drynę a dekiel. Tak jakby dekiel się podniósł i woda może wyciekać spod dekla i podmywa dookoła. Czy siła wody byłaby wstanie podnieść taki dekiel? Co radzicie zrobić w tym przypadku? Czy jest ryzyko, że woda może podnieść mały włazik, który jest na środku deklu? Pytam gdyż właśnie chcę dalej porządkować i zakładać trawnik. Pozdrawiam Cristof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
turalyon 22.07.2015 10:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2015 Też mam studnie chłonną na deszczówke, i zawsze raz w roku prze bardzo intensywnych opadach ziemia nie nadąża wchłaniać i wybija mi dekiel. Ja co prawda mam plastikowy - ale na uszczelce, wieć mocno siedzi. A woda i tak go wypchnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 22.07.2015 10:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2015 Też mam studnie chłonną na deszczówke, i zawsze raz w roku prze bardzo intensywnych opadach ziemia nie nadąża wchłaniać i wybija mi dekiel. Ja co prawda mam plastikowy - ale na uszczelce, wieć mocno siedzi. A woda i tak go wypchnie Dzięki za odpowiedź. Myślisz, że można coś z tym zrobić? Pogłębić i może kamieni wsypać na spód? Mam niewielką działkę i akurat w takim miejscu to jest umieszczone gdzie nad tym i dookoła ma iść trawa, więc się teraz zastanawiam. Pozdrawiam Cristof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 22.07.2015 11:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2015 Pewno już za późno na ewentualne zmiany, ale pytanie czy woda z rynien jest odprowadzana do studni rurami pełnymi, czy rurami drenarskimi ? Rury drenarskie umożliwiły wchłanianie się pewnej ilości wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 22.07.2015 12:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2015 Witam, rurami pełnymi. Takie zalecali, gdyż rury idą pod kostką, mówili, że drenarskimi to mogłoby podmywać pod kostką.Tak się zastanawiam. Jeszcze do środka nie zaglądałem ale gdyby pogłębić tam jeszcze trochę spód, chociaż z te 60 cm? Oczywiście tak, by się dryny nie obsunęły i wtedy na spód żwiru trochę wsypać. Pozdrawiam Cristof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 23.07.2015 10:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lipca 2015 Witam, jeszcze mam zapytania. W projektach w internecie widziałem, że od góry doprowadza się odpowietrzenie. W jakim celu?Jeszcze chciałbym się zapytać czy taką studzienkę można zasypać ziemią i posadzić trawkę czy wlot głazowy musi pozostać odkryty? Pozdrawiam Cristof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 23.07.2015 10:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lipca 2015 Wygląda na to, że przy dużym opadzie studnia chłonna przepełnia się i następuje wypływ deszczówki spod dekla. Ze względu na małą pojemność studni chłonnej (2m3) należałoby zrobić wspomaganie i wężem rozsączającym zrobić dodatkowe rozsączanie na powierzchni działki. Jeśli zasypiesz dekiel studni chłonnej ziemią i zrobisz trawnik, to istnieje ryzyko wypłukiwania tej ziemi i w ostateczności stopniowego zamulania studni chłonnej.Rozsączanie powierzchniowe zawsze będzie bardziej wydajne niż punktowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 23.07.2015 12:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lipca 2015 Wygląda na to, że przy dużym opadzie studnia chłonna przepełnia się i następuje wypływ deszczówki spod dekla. Ze względu na małą pojemność studni chłonnej (2m3) należałoby zrobić wspomaganie i wężem rozsączającym zrobić dodatkowe rozsączanie na powierzchni działki. Jeśli zasypiesz dekiel studni chłonnej ziemią i zrobisz trawnik, to istnieje ryzyko wypłukiwania tej ziemi i w ostateczności stopniowego zamulania studni chłonnej. Rozsączanie powierzchniowe zawsze będzie bardziej wydajne niż punktowe. Witam, dziękuję za odpowiedź. Pomysł mnie się podoba. Teraz czas na wykonanie. Jakiej średnicy i mniej więcej jakiej długości ten wąż rozsączający? Czy to jest to samo co rury drenarskie? Średnica chyba 5 albo 10 cm? Na jakiej głębokości, wysokości takie rozsączanie zrobić? Wyjść z dryn tak około z 30 cm pod trawnikiem? Czy w miejscu prowadzenia rur rozsączających ziemia nie będzie się obsuwać, zapadać? Chcę odgórnie przysypać to ziemią i trawkę na to. Myślę, że jak będzie to szczelne i dekiel już nie będzie się unosić to wtedy nie będzie sytuacji wypłukiwania tej ziemi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 23.07.2015 14:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lipca 2015 (edytowane) Najlepiej będzie to zrobić rurą drenarską w otulinie z geowłókniny. Ze studni chłonnej wyjść na dowolnej wysokości np 50-60cm poniżej powierzchni gruntu. Wręcz idealne będzie wprowadzenie dwóch końców jednej np 100m długości rolki do studni chłonnej. Średnica rury drenarskiej najlepiej 100mm, możesz kupić zwykłą perforowaną a geowłókninę np 0,5mx100m we własnym zakresie i owinąć rurę na miejscu- będzie taniej.Jeszcze co do głębokości zakopania rury drenarskiej- zwróć uwagę na to co będzie rosło w przyszłości w pobliżu tej rury. Różne krzewy centralnie będą się przebijać swoimi korzeniami do otworów perforacyjnych. Mam też nadzieję, że spusty rynnowe mają czyszczaki do zatrzymywania nieproszonych gości, które będą sukcesywnie zapychać rozsączanie.Jeśli początek i koniec rury drenarskiej wprowadzisz do studni chłonnej to zawsze masz alternatywę aby poprosić strażaków z najbliższej OSP o pomoc w udrożnieniu za pomocą pompy wysokiej wydajności. Tak na szybko dostępne zakupy: http://allegro.pl/rura-drenarska-drenaz-perforowana-fi-100-i5549749763.html http://allegro.pl/polska-geowloknina-0-5x100-120g-mocna-drenaz-droga-i5539464971.html Długość potrzebnej rury zależna jest od ilości wody potrzebnej do odprowadzenia a to z kolei zależne jest od wielkości Twojego dachu czy też powierzchni utwardzonej.I tak np. jeśli zapowiadają burzę i możliwość opadu nawet 20l/m2, może to oznaczać, że jeśli twój dach oraz utwardzona powierzchnia ma 200m2, to możesz sie spodziwać 4m3 wody w swojej studni chłonnej w czasie trwania burzy, a może być to nawet tylko 30 minut.Przelicz sobie własne powierzchnie i weź pod uwagę najgorszą z możliwych sytuację opadową aby zadziałało to dobrze. Edytowane 23 Lipca 2015 przez Tomek B.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 23.07.2015 14:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lipca 2015 Najlepiej będzie to zrobić rurą drenarską w otulinie z geowłókniny. Ze studni chłonnej wyjść na dowolnej wysokości np 50-60cm poniżej powierzchni gruntu. Wręcz idealne będzie wprowadzenie dwóch końców jednej np 100m długości rolki do studni chłonnej. Średnica rury drenarskiej najlepiej 100mm, możesz kupic zwykłą perforowaną a geowlókninę np 0,5mx50m we własnym zakresie i owinąć rurę na miejscu- będzie taniej. Dzięki za odpowiedź, nie chodzi oto żeby było najtaniej tylko, żeby teraz było dobrze. Rozumiem, że się nie będzie to zapadać? Zapytanie. Co masz na myśli pisząc wprowadzenie dwóch końców? Czyli zrobić sobie jak gdyby taką pętlę? Dobrze to rozumiem? I rozprowadzić sobie po prostu po działce, np. wzdłuż iglaków, rabat itp. itd.? Pozdrawiam Cristof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 23.07.2015 15:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lipca 2015 Dzięki za odpowiedź, nie chodzi oto żeby było najtaniej tylko, żeby teraz było dobrze. Rozumiem, że się nie będzie to zapadać? Zapytanie. Co masz na myśli pisząc wprowadzenie dwóch końców? Czyli zrobić sobie jak gdyby taką pętlę? Dobrze to rozumiem? I rozprowadzić sobie po prostu po działce, np. wzdłuż iglaków, rabat itp. itd.? Pozdrawiam Cristof Nic nie będzie się zapadać. Zapadanie byłoby możliwe gdyby rura drenarska nie miała geowłókniny lub tego włókna kokosowego, które też stosują. Mysle właśnie o takiej pętli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 24.07.2015 06:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lipca 2015 Ważne też jest, żeby wodę odsunąć od budynku rurami pełnymi i dopiero w odległości wpiąć się w rurę drenarską. Dodatkowo wykop wykłada się włókniną i obsypuje kamieniami frakcji np. 8-16 ... Na fotkach widzisz rurę pełną w odległości ok 2 metrów od budynku, tam było za wąsko, żeby odsunąć się od domu i rozłączać.Następnie wpięcie w rurę drenarską, rura w otulinie z PP, obsypana w kamieniu, kamień obłożony włókniną. Głębokość to ok 40-50 cm. Ważne, żeby grunt był chłonny, gdyż położenie systemu w glinie będzie bezsensowne. Oczywiście warto zapamiętać przebieg rur i nie sadzić na niej krzewów ... Natomiast co do czyszczenia - są firmy czyszczące rury, więc wystarczy jedno wejście w studni chłonnej ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 24.07.2015 07:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lipca 2015 (edytowane) Ważne też jest, żeby wodę odsunąć od budynku rurami pełnymi i dopiero w odległości wpiąć się w rurę drenarską. Dodatkowo wykop wykłada się włókniną i obsypuje kamieniami frakcji np. 8-16 ... Na fotkach widzisz rurę pełną w odległości ok 2 metrów od budynku, tam było za wąsko, żeby odsunąć się od domu i rozłączać.Następnie wpięcie w rurę drenarską, rura w otulinie z PP, obsypana w kamieniu, kamień obłożony włókniną. Głębokość to ok 40-50 cm. Ważne, żeby grunt był chłonny, gdyż położenie systemu w glinie będzie bezsensowne. Oczywiście warto zapamiętać przebieg rur i nie sadzić na niej krzewów ... Natomiast co do czyszczenia - są firmy czyszczące rury, więc wystarczy jedno wejście w studni chłonnej ... [ATTACH=CONFIG]325292[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]325290[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]325291[/ATTACH] Panowie, dziękuję za rady. Zatem biorę się do poprawy fuszerki. Mam dwa spusty rynnowe i jak najbardziej spusty rynnowe mają czyszczaki do zatrzymywania nieproszonych gości. Mam to od zeszłego roku i jako, że mam orzech i sporo liści jesienią to kilka razy już to czyściłem. Z tą pętlą to rozumiem, ale czy aby na pewno tak się to stosuje, wykonuje, że robi się pętle? W necie na zdjęciach widziałem, że kładą rury wzdłużnie. Natomiast Panowie chciałbym się jeszcze dopytać w kwestii ułożenia rury by mieć pewność na 100%. 1. Czy w miejscu wejścia i wyjścia z dreny uszczelniać? Jeżeli tak to czym? 2. Czy w drenie można śmiało wiercić jak w ścianie czy to bardziej skomplikowana sprawa? Nie popęka mnie drena? Trzeba uważać? Dodatkowo czy w najniższej drenie ponawiercać sobie kilka otworków fi 3cm by przesiąkało bocznie? 3. Najważniejsze. Kopię pod rurę na głębokości 50 - 60 cm pod powierzchnią, owijam rurę geowłókniną i układam w pętlę. Mam jeszcze dookoła tym żwirkiem, kamyczkami obsypywać czy nie? Pytam, gdyż nie chodzi mnie tutaj o pieniądze tylko o czas, zamawianie transportu i całe to zawracanie głowy. Geowłóknina przepuszcza wodę? 4. Zrobić odpowietrzenie? I jeszcze co do waszych pytań, w miejscu położenia rury drenażowej będzie rosnąć trawka, nie iglaki. Rozumiem, że jak ta woda będzie się rozsączać później przez jakiś czas to wpłynie to także pozytywnie na trawkę? Proszę, odpowiedzcie na powyższe pytania .Dziękuję za porady. Miałem już nie najlepszą wizję ale widzę, że dzień roboty i będzie dobrze. Akurat zdążę przed położeniem trawnika. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję. Cristof Edytowane 24 Lipca 2015 przez Cristof_w Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 24.07.2015 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lipca 2015 Twoim podstawowym sączkiem jest studnia chłonna, która przy większym opadzie się przepełnia, dlatego robisz wspomaganie z rozsączaniem powierzchniowym. Proponowanej pętli oczywiście nie musisz robić, ale w ten sposób łatwiej jest taki układ przepłukać np po 20 latach bez użycia specjalistycznego sprzętu. Co do dodatkowych pytań to w drenie możesz spokojnie wiercić czy też delikatnie wykuć otwory, uszczelnić to za pomocą masy betonowej. Nie nawiercaj dodatkowych otworów, bo skutek może być odwrotny do zamierzonego i studnia chłonna zamuli się z czasem.Geowłoknina jest włóknem właśnie filtracyjnym i doskonale przepuszcza wodę. Ponieważ sączek powierzchniowy będzie dodatkowym a nie podstawowym rozsączaniem, to nie musisz stosować kruszywa.Odpowietrzenia robić nie musisz, szkoda sobie tym zawracać głowę.Rozsączanie bardzo pozytywnie wpłynie na trawkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 24.07.2015 09:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lipca 2015 Twoim podstawowym sączkiem jest studnia chłonna, która przy większym opadzie się przepełnia, dlatego robisz wspomaganie z rozsączaniem powierzchniowym. Proponowanej pętli oczywiście nie musisz robić, ale w ten sposób łatwiej jest taki układ przepłukać np po 20 latach bez użycia specjalistycznego sprzętu. Co do dodatkowych pytań to w drenie możesz spokojnie wiercić czy też delikatnie wykuć otwory, uszczelnić to za pomocą masy betonowej. Nie nawiercaj dodatkowych otworów, bo skutek może być odwrotny do zamierzonego i studnia chłonna zamuli się z czasem. Geowłoknina jest włóknem właśnie filtracyjnym i doskonale przepuszcza wodę. Ponieważ sączek powierzchniowy będzie dodatkowym a nie podstawowym rozsączaniem, to nie musisz stosować kruszywa. Odpowietrzenia robić nie musisz, szkoda sobie tym zawracać głowę. Rozsączanie bardzo pozytywnie wpłynie na trawkę. Witam, mniej więcej powinno wyjść coś takiego? https://www.google.pl/search?q=Geow%C5%82%C3%B3knina+monta%C5%BC+rura+drenarska&espv=2&biw=1920&bih=940&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCgQsARqFQoTCMS8n7O588YCFQUQLAodpCwOKQ#imgrc=fEam2ROu-j8yDM%3A Rura drenarska powinna być szczelnie owinięta geowłókniną by się otwory w rurze nie zamuliły? Zawiązać to sznurkami, taśmą? Powinienem w tej pętli zachować spadek, w sensie, że poziom wyjścia z drenu powinien być powyżej od drogi powrotu czy to nie ma znaczenia? Pozdrawiam Cristof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 24.07.2015 14:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lipca 2015 (edytowane) Witam, mniej więcej powinno wyjść coś takiego? https://www.google.pl/search?q=Geow%C5%82%C3%B3knina+monta%C5%BC+rura+drenarska&espv=2&biw=1920&bih=940&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCgQsARqFQoTCMS8n7O588YCFQUQLAodpCwOKQ#imgrc=fEam2ROu-j8yDM%3A Rura drenarska powinna być szczelnie owinięta geowłókniną by się otwory w rurze nie zamuliły? Zawiązać to sznurkami, taśmą? Powinienem w tej pętli zachować spadek, w sensie, że poziom wyjścia z drenu powinien być powyżej od drogi powrotu czy to nie ma znaczenia? Pozdrawiam Cristof To mniej więcej tak wygląda jak na zdjęciach ale nie musi być z tym kruszywem. Podstawową masz studnię chłonną a sączek powierzchniowy będzie działał od momentu podniesienia sie poziomu wody i wpływu do sączków drenarskich. Jeśli zakopiesz 100m węża 100mm to będziesz miał dodatkowy bufor o pojemności 100l + możliwość natychmiastowego rozsączania. Geowłóknina służy właśnie do tego aby wypływająca woda z otworów perforacyjnych nie wymywała otaczającej ziemi oraz piasku, wtedy dostawałby się do sączków i z upływem czasu je po prostu zamulał. Kruszywo dookoła rury stosuje się w celu zwiększenia przepustowości sączków. Jeśli taką rurę perforowaną 100mm obsypie się dość grubym kruszywem to automatycznie zwiększa się powierzchnię wymiany, większa powierzchnia gruntu dookoła kruszywa bierze udział w odbiorze wody. Edytowane 24 Lipca 2015 przez Tomek B.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Cristof_w 26.07.2015 15:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lipca 2015 To mniej więcej tak wygląda jak na zdjęciach ale nie musi być z tym kruszywem. Podstawową masz studnię chłonną a sączek powierzchniowy będzie działał od momentu podniesienia sie poziomu wody i wpływu do sączków drenarskich. Jeśli zakopiesz 100m węża 100mm to będziesz miał dodatkowy bufor o pojemności 100l + możliwość natychmiastowego rozsączania. Geowłóknina służy właśnie do tego aby wypływająca woda z otworów perforacyjnych nie wymywała otaczającej ziemi oraz piasku, wtedy dostawałby się do sączków i z upływem czasu je po prostu zamulał. Kruszywo dookoła rury stosuje się w celu zwiększenia przepustowości sączków. Jeśli taką rurę perforowaną 100mm obsypie się dość grubym kruszywem to automatycznie zwiększa się powierzchnię wymiany, większa powierzchnia gruntu dookoła kruszywa bierze udział w odbiorze wody. Witam, jutro chcę zabrać się do prac. Dobrze rozumiem, że jeżeli użyłbym np. małych kamyków, żwirku, cokolwiek drobnego to okalam tym rurę i całość owinięta jest geowłókniną? A jeżeli używam tylko rury i geowłókniny to dobrze by było aby był luz pomiędzy rurą a geowłókniną? W końcu woda musi mieć ujście. Co więcej, dziś odkopałem i zobaczyłem, że w miejscu gdzie wchodzi rura z deszczówką do studzienki, nie jest to dookoła obetonowane i jest niewielki otwór. W związku z tym, tym otworem woda wylatuje gdy jest za dużo wody i wylatując tym samym podmywa i tym niewielkim otworem ziemia osuwa się do studni zmniejszając pojemność. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 26.07.2015 18:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lipca 2015 Witam, jutro chcę zabrać się do prac. Dobrze rozumiem, że jeżeli użyłbym np. małych kamyków, żwirku, cokolwiek drobnego to okalam tym rurę i całość owinięta jest geowłókniną? A jeżeli używam tylko rury i geowłókniny to dobrze by było aby był luz pomiędzy rurą a geowłókniną? W końcu woda musi mieć ujście. Co więcej, dziś odkopałem i zobaczyłem, że w miejscu gdzie wchodzi rura z deszczówką do studzienki, nie jest to dookoła obetonowane i jest niewielki otwór. W związku z tym, tym otworem woda wylatuje gdy jest za dużo wody i wylatując tym samym podmywa i tym niewielkim otworem ziemia osuwa się do studni zmniejszając pojemność. Pozdrawiam. Geowłókninę ciasno owijasz dookoła rury, dopiero potem sypie się kruszywo. Woda ma ujście poprzez perforację, geowłóknina to szmata więc przez szmatę ujście jest-już nie kombinuj. Znalazłeś już jakąś przyczynę-wskazana rozmowa telefoniczna z wykonawcą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 27.07.2015 05:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lipca 2015 Jeśli zakopiesz 100m węża 100mm to będziesz miał dodatkowy bufor o pojemności 100l + możliwość natychmiastowego rozsączania. 100 m węża o średnicy 0,1 metra da pojemność około 0,8 m3 To raczej jest znacznie więcej niż 100 litrów. A dlaczego aż tyle - to właśnie trzeba obliczyć... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 27.07.2015 09:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lipca 2015 (edytowane) 100 m węża o średnicy 0,1 metra da pojemność około 0,8 m3 To raczej jest znacznie więcej niż 100 litrów. A dlaczego aż tyle - to właśnie trzeba obliczyć... Masz rację źle to na szybko policzyłem. Licząc dokładnie będzie to 785 litrów. Edytowane 27 Lipca 2015 przez Tomek B.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.