Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jakie kanały, jak je montować


Recommended Posts

Witam

 

Od paru lat czytam FM, pare tematów założyłem, wieeele mi pomogliście i ciągle mam nadzieję wynosić z Forum wiele praktycznych porad.

Pisząc to powyżej chcę się wytłumaczyć że wiem że nie powinno się dublować wątków, że większość odpowiedzi pewnie już jest na forum, pewnie nawet sam kiedyś je czytałem. Nie odsyłajcie więc mnie proszę do wyszukiwarki itp.

 

Mam projekt WM.

http://i10.photobucket.com/albums/a114/Losiu78/W1_zpsgqg7orcf.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a114/Losiu78/W2_zpsvxcyk4se.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a114/Losiu78/W3_zpszo5jkrzl.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a114/Losiu78/W4_zps43yb2sib.jpg

 

Nie chciałbym za bardzo roztrząsać prawidłowości wykonania projektu. Był wykonany pod pare specyficznych wymagań i wygląda jak wygląda. Może i można zrobić coś lepiej, ale albo się dopieszcza, przerabia i modyfikuje, albo się po prostu wreszcie buduje. Za dużo już było myślenia, za mało działania.

 

Naczytałem się wielu tematów o wentylacji i łeb już mam wielki ale nic z tego nie wynika.

 

Projekt realizuję, ale JAK

 

W projekcie mam rury ocynkowane sztywne ocieplone wełną. Idą od reku na strych, na strychy podział na wentylację poddasza i na parter. Na poddaszu idzie prosto do anemostatów, na parter idzie do kanałów peflexowych.

 

Kanały na stropie będą peflexowe wg projektu. Skłaniam się ku termokontrolowi ze względu finansowego. Wentiflexy, nie mówiąc już o Uniflexach są droższe. Chyba ze macie inne rozwiązanie?

Problemem jest reszta.

Co winika z mojego czytania trylionów tematów na forum? WIELKI MĘTLIK. A czas leci... A ja go niestety już NIE MAM... Stąd ten temat. Jest wiele teoretycznych tematów o rodzajach kanałów, są z różnych lat, a z czasem tendencje się zmieniają. Często czytam więc coś co już nie jest aktualne.

 

Jedni piszą że nie można wogóle sztywnych do wentylacji. Że flexy są super, ale te firmowe (DEC). Dzisiaj znowu czytałem jakiś temat żeby stosować spiro ocynkowane a nie cyt: "kanały ze sreberka od czekolad" czy jakoś tak...Na priv jeden z Zasłużonych Użytkowników napisał że dobrze zamienić spiro na sonodeki, że są łatwiejsze do układania dla amatorów. Ale czy pewniejsze? Czego się obawiam przy sztywnych - HAŁAS. Czego się obawiam przy flexach (mimo ze oryginał) - flakowatości (małą wytrzymałość mechaniczna, możliwość nierównego ułożenia zaburzającego przepływy)

 

Co zrobić w TYM konkretnym przypadku? W TYM projekcie?

Opcja pierwsza

- robić jak jest w projekcie. W końcu firme wybierałem po opiniach na forum, niby dobra. Może tak zaufać? Zalety - może ten co to liczył się zna i wie co pisał? Solidna konstrukcja. Lekkie pierdyknięcie czymkolwiek nie spłaszczy kanału.. Lubie pancerne rozwiązania (lubie jak coś jest mocne, gniotsja nie łamiotsja, a mój ulubiony pojazd którym mógłbym nawet po zakupy jeździc, gdybym się takowego dorobił to TK-S ;-) ) Wady opcji - trudniejsze do układania (? czy na pewno? seria kształtek i kątowników i musi działać), nieufność, nie wrodzona, nabyta na forum :) No i te forumowe dyskusje.. że hałas, że z tego to przemysłówkę, że tak nie wypada...

Opcja druga

- zamienić spiro na flexy. Zalety - podobno łatwiej się układa. Niby racja, zamiast kolanek, po prostu zaginamy. Ale jak zamocno zagniemy to sobie tylko diabła narobimy. Zaburzymy przepływy i kiszka... Ciche to to, no na pewno bardziej jak spiro. Wady - kurcze, mimo wszystko to taki flak tylko, nie "prawdziwa"rura. Mimo że w tej opcji planuję firmówkę (Sonodec).

-Opcja trzecia, pośrednia.

Czyli spiro od reku do wyjścia pionu (tzn w samym garażu) - odcinek najbardziej narażony na uszkodzenia mechaniczne puszczony na sztywnych rurach. Reszta na flexach do momentu jak zmienia się na peflexy. Zalety - jak wspomniałem w garażu nie będą zwisać delikatne sreberka. Na 100% będą (przynajmniej na początku) odkryte. Dalej idą w zabudowę tej małej łazience na półpiętrze albo na strych. I tam zrobić aluflexami DECa. Hałas - odcinek na aluflexach działa jak tłumik. Dłuższy niż ten który bym wstawił do opcji pierwszej. Wady. Wady opcji pierwszej (będzie jednak ten hałas? Czy aluflexy to zrekompensują?) wady opcji drugiej ("flaki" na strychu. Ale obuduję deskami. No i jak robić zakręty. Żeby nie przesadzic z zagięciem)

 

Jak sie łączy flexy? Na wspomnianej już wiadomości na priv (jeszcze raz dzięki za odpowiedzi) wysłano mnie na You Tube. A tam łączą na jakieś metalowe pierścienie, plastikowe, cybantami, trytytkami. Do wyboru do koloru. Pomijając że filmiki z montażem WM to głównie Pe-flexy.

Zaginać aluflexy o 90' czy wstawiać ocynkowane kolanka?

Czy 3cm wełny to wystarczająca izolacja? Jeszcze je czymś owinąć?

Na spiro planowałem piątkę nawinąć.

 

Jak jest NAPRAWDE z tym używaniem spiro i aluflexów? Jedni piszę że to, inni że to drugie. A jak to w praktyce wygląda? A nie na forum i w teorii? Na YT są filmiki belgijskie ze sztywnymi spiro w instalacjach domowych. Czyli zachód też używa w domkach. Czy te walki, te argumenty to tylko marketing. A dobre jest wszystko o ile zrobimy z głową (czyli jak :) )

 

Możecie odesłać mnie kolejny raz do wyszukiwarki, w podobnym temacie widziałem wpisy w stylu "było X razy". No było. ja to przeczytałem. I dalej nie wiem. Bo opinie się zmieniają,ciągle nowe doświadczenia są zbierane, pojawiają się nowe możliwości. Jak to wygląda w 2015? w połowie?

 

Ja się muszę budować. Pare lat spędziłem czytając forum, czas mi się kończy. Dużo zrobiłem sam, mam nadzieję zrobić jeszcze więcej, ale okazało się że samo zastanawianie się jest bardziej męczące niż robienie.

 

Please HELP

 

pzdr

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom to nie wentylacja przemysłowa. Ten "projekt" się nie nadaje, a rysownik nie zna podstaw projektowych.

1) niesłyszalna i komfortowa wentylacja to:

-20-30m3/h na osobę - komfort

-2 do 5m/sek. prędkość optymalna w kanałach. Czyli prędkość przy której są najmniejsze opory i najcichsze przepływy.

 

Najpierw liczy się nawiew, np 4 osoby czyli 80-120m3/h - rozkładamy to na pomieszczenia czyste pamiętając, że domowa wentylacja jest dla ludzi, nie kubatur, krotności jak w przemyśle, szkołach czy szpitalach itp.

Podstawą instalacji są kanały 63mm czy to do puszczania pow wierzchu kanał 63mm.jpg czy w wylewce pompa ciepła dystrybucja.jpg Dlaczego?

W kanale 63mm przy 2m/sek idzie 22m3/h przy 5m/sek 55m3/h . Ich pole powierzchni przekroju to 30cm 2 . Ja wyjście z centrali ma fi 160mm (200cm2 ) to na nawiewie powinno być 7-8 kanałów 63mm . Podobnie na wywiewie, tylko tu spięte po 3 szt lub 2 szt do jednego anemostatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Tomaszu jak to jest że producent pe-flex podaje że rurki 63mm są do 30m3/h przy prędkości około 3 m/s. Wykresy straty ciśnienia na stronie producenta nie uwzględniają większych prędkości.

 

Po co pisać o stratach ciśnienia w tego typu instalacjach? Jest szczelny dom, jest mechaniczny nawiew, jest mechaniczny wywiew, gdzie ma się powietrze podziać?

Po co pisać o średniej prędkości skoro centrala ma od 20 do 100% wydajności i nie słyszałem, by ktoś zrobił system automatycznie otwierający dodatkowe kanały, gdy zwiększamy strumień.

Nie ma co się przejmować, uwagami producenta kanałów, on na wentylacji nie musi się znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpływa to jednak na strumień powietrza. Przy dużych oporach instalacji jednostka będzie miała mniejszą wydajność. Jeśli chcę mieć na najwyższym biegu dokładnie 300m3 to opory mają jak najbardziej znaczenie. Przekłada się to również na rachunki za prąd wentylatora.

 

A można na liczbach?

Wentylacja jest 20-30m3/h na osobę . Jak jest kilkanaście osób, to po co dyskutować o 20-50 gr na wentylacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. załóżmy przypadek domu z rodziną 5 osobową. Wentylacja ustawiona dla komfortu na 150m3/h. Przy ilości 5 rur itp prędkość wychodzi około 3m/2.

Chcąc mieć możliwośc zwiększenia wentylacji okresowo do 250m3/h osiągamy prędkość 5m/s.

 

Więc dobór rekuperatora lub wentylatorów powinniśmy robić dla sumarycznych oporów wentylacji przy 5m/s. Co producent odradza!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, ale wyraźnie zaznaczyłem, że nie chciałbym kolejnego roztrząsania samego projektu.

 

To nie prom kosmiczny, jak zamast tych przykładowych 300 będzie 250 to nikt nie umrze, nikt się nie udusi, nie będzie śmierdziało, grzyb na środku salonu nie urośnie. No nie wiem, wydaje mi się że to wielkiego znaczenia w tym momencie nie ma. I tak będę miał o rzędy wielkości lepszy komfort niż ci z "grawitacyjną".

 

Gorąca prośba o rady od strony praktycznej, nie projektowej. Jak ciągle będę analizował projekt to nigdy nie zacznę tego montować, co osoba to co innego mówi. A ja to już muszę zrobić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głośny to nie jest kanał tylko centrala.

Stosując cichą centralę, rodzaj materiału z którego wykonano wentylacje nie wpływa na głośność instalacji.

 

Centralę przypnij do kanału sztywnego krućcem elastycznym:

https://www.google.pl/search?q=wentylacyjny+kr%C3%B3ciec+elastyczny&client=opera&hs=wRI&channel=suggest&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAUQ_AVqFQoTCI2X0czT88YCFcfwcgod1ZkOuQ

Jeśli centrala ma wyjścia 160, to pionowy kanał zrób z rury 200 mm, a do środka wsadź przegrodę z wełny (takiej do tłumików)

 

Najszybciej i najwygodniej wykonując samemu będzie przy użyciu rur pe-flex.

 

Kanały elastyczne (sonoduct) to są dobre ale na podejścia do anemostatów.

Kanały te najszybciej i najtaniej podłącza się "trytką"

Najsolidniej i najdrożej taśmą ciętą na metry z zamkami.https://www.google.pl/search?q=ta%C5%9Bma+do+przewod%C3%B3w+elastycznych&client=opera&hs=wRI&channel=suggest&tbm=isch&oq=ta%C5%9Bma+do+przewod%C3%B3w+elastycznych&gs_l=img.3...979403.984972.0.985232.31.18.0.13.2.0.193.1582.10j5.15.0....0...1ac.1.34.img..15.16.1503.Y3qAUVmHbnw

Trytka jest wystarczająca.

 

Izolacja spiro?

Jeśli rury będą pod wełną, lub prowadzone wewnątrz to nie trzeba szaleć z izolacją 2 - 4 cm to standard.

Gdy czerpnia idzie długim odcinkiem wewnątrz, to warto ją solidnie zaizolować.

Zwłaszcza przed wilgocią, a do tego najlepiej nadaje się izolacja kauczukowa. Minimum 1 cm maty kauczukowej, a na nią wełna 4 -5 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. załóżmy przypadek domu z rodziną 5 osobową. Wentylacja ustawiona dla komfortu na 150m3/h. Przy ilości 5 rur itp prędkość wychodzi około 3m/2.

Chcąc mieć możliwośc zwiększenia wentylacji okresowo do 250m3/h osiągamy prędkość 5m/s.

 

Więc dobór rekuperatora lub wentylatorów powinniśmy robić dla sumarycznych oporów wentylacji przy 5m/s. Co producent odradza!

 

Widocznie się producent nie zna. Taka wentylacja jest robiona od 25 lat, może uczył się ten producent na Malickim (1974).

Na ogół producent central wyznacza średnice dla cichych przepływów. Jeżeli wyjście jest fi 160mm (200cm 2 ) to kanałów fi 63mm (wewnątrz) jest 7-8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i stało się to czego się obawiałem..

 

Jedna merytoryczna odpowiedź na zadane pytanie _Johna, za którą bardzo dziękuję, reszta to to czym zawsze się kończą pytania o wentylację (jakiekolwiek).

 

Opcja którą wybrałem jest opcją pośrednią, wybraną biorąc pod uwagę to, że będę sam składał.

Kanały 200 i 160mm zrobię z ocynku, kanały 125 i 100mm sonodecami pociągnę.

Czym je ocieplić jeżeli będą szły w nieocieplonej strefie?

 

Pytanie o pe-flexy

 

W projekcie mam Uniflexy UF-63. 63 jest średnicą zewnętrzną.

System termokontrolu ma kanały 75 zewnętrzna (63 wewn) albo 50 zewnętrzna (40 wewn) - chciałem je zastosować z względu na cenę (połowa uniflexowej) - da sie to jakoś prosto zamienić czy trzeba poprzeliczać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym je ocieplić jeżeli będą szły w nieocieplonej strefie?

 

Pytanie o pe-flexy

 

W projekcie mam Uniflexy UF-63. 63 jest średnicą zewnętrzną.

System termokontrolu ma kanały 75 zewnętrzna (63 wewn) albo 50 zewnętrzna (40 wewn) - chciałem je zastosować z względu na cenę (połowa uniflexowej) - da sie to jakoś prosto zamienić czy trzeba poprzeliczać?

 

Dlaczego kanały elastyczne chcesz prowadzić poza ociepleniem?

Nie ma możliwości schowania ich pod ocieplenie?

 

Jedyne rozwiązanie to owijanie tego elastyczną wełną, tą samą co ocieplenie dachu i owijanie tego folią stretch.

Urobisz się przy tym po pachy.

 

Albo zrób wszystko na sztywnym kanale spiro i porządnie go ociepl.

Sztywne kanały łatwo się okleja gotową wełną z płaszczem z folii aluminiowej.

 

Gdybym mnie przyszło to robić samemu, zamienił bym wszystko na system termocontrol i starał się poprowadzić te rury pod ocieplaniem.

To jest opcja przy której czeka cię najmniej pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, w takim razie postaram się pociągnąć to pod jętkami, a nie nad.

Chciałem to po prostu dac na strychu, na deskach, wygodniej do zrobienia, i nie zmniejszam ilości izolacji (trochę tych rur będzie...). Ale w sumie masz racje, więcej zabawy z izolacją. Postaram się przynajmniej Deci puścić w ociepleniu, nie wiem czy wszystkie ocynki się uda, ale też będę się starał. Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...