Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór mocy pieca, Pompa ciepła i planowane rozwiązania


kulibob

Recommended Posts

PS. A czy znacie jakieś piece które realnie łączą korzystanie z ekogorszku/pelletu plus realnego spalania drzewa? Czy np. bardziej opłaca się palenie drzewem plus np. buffor?

 

Wszystko zależny jak dużo chcesz zajmować się obsługą ...

 

Drewno będzie wymagało dużej ilości pracy (załadunek reczny rozpalenie i pilnowanie aby bufor prawidłowo się nabił , później co zapewne 1-3 dni znów to samo i tak przez cały sezon. Sporo pracy i kontrolowania. Dodatkowo wymagane suche drewno aby komina nie zniszczyć i kotła ...

Jak dla mnie mało komfortowe ...

Dużo bardziej komfortowy jest kocioł na ekogroszek . Ładujesz opał , rozpalasz raz , co kika dni (kilkanaście) ładujesz zbiornik , co jakiś czas wywalasz popioł i czyścić kocioł (bez wyłączania). procesem spalania zarządza sterownik i opał spala się jak najbardziej ekonomicznie ...

 

Pelet ? Jak dla mnie nieopłacalne. Dobry , wysokiej jakości suchy pelet z czystego drewna to około 1000zł za tonę. Węgiel o podobnej kaloryczności a może nie podobanej a sporo wyższej (21Mj) kosztuje około 500-600zł. A dużo bardziej kaloryczny (26MJ) można mieć już za około 700zł (pakowany).

 

Czyli zakładając że np. spalisz 2 tony węgla po 700zł 26MJ czyli kosztować będzie cię to 1400zł a peletu zużyjesz okolo 50% więcej czyli 3 tony , czyli będzie Cię to kosztowalo około 3000zł.

 

Jedynym plusem peletu jest to że produkuje dużo mniej popiołu i nie brudzi tak jak węgiel i to jedyne zalety.

A tak spalisz tego dużo wiecej , koszt 1t dużo droższy , załadunke częstszy z powodu niższej kaloryczności ...

Czyli więcej się napracujesz , wiecej spalisz i więcej zapłacisz ...

 

Jak masz dostęp do taniego (bezpłatnego) drewna to kociol na drewno + bufor , ale staniesz się niewolnikiem kotła i sądze że szybko odechce Ci się pamiętać o załadunku kotła , rozpalania i kontroli ...

Jak dla mnnie komfort DUŻO niższy niż w przypadku kotła na ekogroch z podajnikiem i dużo więcej pracy wymagane ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Byłem w jednej kotłowni z kotłem na pellet. Jakie spostrzeżenia? Pachniało w niej drewnem. W przeciwieństwie do kotłowni węglowych gdzie po prostu śmierdzi.

 

To zapraszam do mnie , u mnie nie śmierdzi ...

 

Jak śmierdzi to znaczy że kocioł nie szczelny , albo brak dostępu świeżego powietrza do kotłowni albo źle działajacy wywiew.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależny jak dużo chcesz zajmować się obsługą ...

 

Drewno będzie wymagało dużej ilości pracy (załadunek reczny rozpalenie i pilnowanie aby bufor prawidłowo się nabił , później co zapewne 1-3 dni znów to samo i tak przez cały sezon. Sporo pracy i kontrolowania. Dodatkowo wymagane suche drewno aby komina nie zniszczyć i kotła ...

Jak dla mnie mało komfortowe ...

Dużo bardziej komfortowy jest kocioł na ekogroszek . Ładujesz opał , rozpalasz raz , co kika dni (kilkanaście) ładujesz zbiornik , co jakiś czas wywalasz popioł i czyścić kocioł (bez wyłączania). procesem spalania zarządza sterownik i opał spala się jak najbardziej ekonomicznie ...

 

Pelet ? Jak dla mnie nieopłacalne. Dobry , wysokiej jakości suchy pelet z czystego drewna to około 1000zł za tonę. Węgiel o podobnej kaloryczności a może nie podobanej a sporo wyższej (21Mj) kosztuje około 500-600zł. A dużo bardziej kaloryczny (26MJ) można mieć już za około 700zł (pakowany).

 

Czyli zakładając że np. spalisz 2 tony węgla po 700zł 26MJ czyli kosztować będzie cię to 1400zł a peletu zużyjesz okolo 50% więcej czyli 3 tony , czyli będzie Cię to kosztowalo około 3000zł.

 

Jedynym plusem peletu jest to że produkuje dużo mniej popiołu i nie brudzi tak jak węgiel i to jedyne zalety.

A tak spalisz tego dużo wiecej , koszt 1t dużo droższy , załadunke częstszy z powodu niższej kaloryczności ...

Czyli więcej się napracujesz , wiecej spalisz i więcej zapłacisz ...

 

Jak masz dostęp do taniego (bezpłatnego) drewna to kociol na drewno + bufor , ale staniesz się niewolnikiem kotła i sądze że szybko odechce Ci się pamiętać o załadunku kotła , rozpalania i kontroli ...

Jak dla mnnie komfort DUŻO niższy niż w przypadku kotła na ekogroch z podajnikiem i dużo więcej pracy wymagane ...

 

Pellet dobrej jakości kupisz za 600-800 zł tona. Pelet jest suchy mokrego peletu nie kupisz ( mokry pelet to trocina) a mokry ekogroszek już tak. A co do spalania to skąd Ci sie wzieło 50% wiecej ? Weź pod uwage że kotły peletowe ( typowo peletowe) mają wyższą sprawność i do tego nie pracują w podtrzymaniu tylko się rozpalaja i wygaszają w zależności od potrzeb. Długo można by tak dyskutować. Koszt peletu i eko groszku jest podobny. A jeśli już pelet jest droższy to nieznacznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależny jak dużo chcesz zajmować się obsługą ...

 

Pelet ? Jak dla mnie nieopłacalne. Dobry , wysokiej jakości suchy pelet z czystego drewna to około 1000zł za tonę. Węgiel o podobnej kaloryczności a może nie podobanej a sporo wyższej (21Mj) kosztuje około 500-600zł. A dużo bardziej kaloryczny (26MJ) można mieć już za około 700zł (pakowany).

 

Czyli zakładając że np. spalisz 2 tony węgla po 700zł 26MJ czyli kosztować będzie cię to 1400zł a peletu zużyjesz okolo 50% więcej czyli 3 tony , czyli będzie Cię to kosztowalo około 3000zł..

 

wczoraj tankowałem koło Obornik i koło Słupcy. Były to lokalne stacje gazu i składy opału. Wszystkie ceny jakie podajesz były o 100-150 a nawet 200zł wyższe na tonie.

Podajcie ceny z Castoramy to można je uznawać za adekwatne do całej Polski + dowóz tego (nie każdy ma ambicje ładować przed Castoramą na przyczepkę ręcznie ekogroszek). Inaczej mamy rozniecę cen min. 100zł tona dla różnych rejonów Polski wynikającą z kosztów transportu.

 

I tak zakładając poprawność -a dokładnie sprawność kotła - twoich danych co może być problematyczne na cały rok CWU+CO w ciepłym domu czyli 2 tony ekogroszku to u mnie wyjdzie to ok: 1600-1700zł sezon. Zaś pellet to >sprawność a

 

I to podstawiam do rachunku za PC bez chłodzenia na poziomie 1000zł - taki osiągam.

 

To nawet zakładając inwestycję w PC o kilka tys więcej idzie to odrobić e eksploatacji w kilka lat na cenie eksploatacji nawet przy założeniu że zużyje tylko 2 tony (a nie 2,5 tony). Ja mam dość tani prąd w 2T i kosztuje mnie z Energo G12r 27gr za 1kWh to przy COP 3 to 9 groszy.

 

Warto liczyć i ten aspekt szczególnie w ujęciu gdy nie masz pod nosem taniego opału, nie bawi Cię zamawianie opału co rok gdzieś na Allegro by było taniej, wnoszenie tego, palenie, czyszczenie, nie bawi Cię wizyta w kotłowni, lubisz porządek itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza lepsza aukcja z aledrogo wyszukiwane od najtańszych z za tonę

Pelet http://allegro.pl/pellet-pelet-producent-569-10zl-tona-netto-torun-i5642827175.html za 700zł odbiór własny

Groch http://allegro.pl/ekogroszek-wysokoenergetyczny-1-tona-worki-25-kg-i5239000466.html też 700zł ale z dowozem

Nie wiem czy ten groch dobry czy nie ale ale ma większą wartość opałową niż pelet.

Pelet ma na pewno jedną dobrą zaletę popiół można użyć jako nawóz , a popiół z grochu to tylko do utwardzania drogi :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Jestem nowy i to mój pierwszy post.

Chciałbym prosić o pomoc w doborze mocy kotła gazowego od kliku dni czytam fora, artykuły próbując znaleźć odpowiedź na nurtujące mnie pytanie czy do mojego domu wystarczy piec o mocy 15kW czy konieczny jest o mocy 25kW.

Budowany dom to projekt OPAL2, dom składa się z parteru, piętra i strychu, na parterze garaż dwustanowiskowy i kotłownia. Dom wybudowany z porotherm 25, fundament ocieplony z zewnątrz 10cm XPS wewnątrz 5cm XPS, ściany ocieplenie styropian 0,31 15 cm, podłoga styropian 0,38 20cm, na stropie strychu styropian 10cm, dach planuję ocieplić wełną 25cm, okna trójszybowe nie pasywne ale bardzo ciepłe Uw ~ 0,8 montaż z taśmami soudal, ciepłe parapety z XPC, drzwi zewnętrzne Ud 0,9, brama standard wiśniowski 5m szerokości, wentylacja mechaniczna plus rekuperacja.

Dane z projektu:

 

Kubatura: 880 m3

Powierzchnia całkowita: 305,20 m2

Powierzchnia użytkowa: 196,65 m2 + garaż (42,36 m2) wg PN-ISO 9836:1997:

Obliczenie straty ciepła budynku i zapotrzebowania na ciepło dla c.o wykonano przy założeniu:

- strefa klimatyczna III – Warszawa

- wentylacja grawitacyjna naturalna

- 5 mieszkańców w tym 2 dzieci

Obliczenie wykonano przy pomocy OZC

Sumaryczna strata ciepła budynku 14113 W

Wskaźniki zapotrzebowania ciepła wynoszą:

W odniesieniu do powierzchni ogrzewanej q= 59,3 W/m2

W odniesieniu do kubatury ogrzewanej q = 21,2 W/m3

Zapotrzebowanie ciepła do przygotowania kąpieli w wannie w systemie zasobnikowym (średnie zużycie wody 200l temp 40st C) Qcw to 8352 W

Do pokrycia zapotrzebowania ciepła na c.o. i c.w.u. wystarczy kocioł o nominalnej mocy cieplnej 19kW

 

To tyle jeśli chodzi o projekt w zakresie zmian względem projektu jest ocieplenie ścian budynku w projekcie 20cm wełny u mnie 15 sm styropianu 0,31 w projekcie wentylacja grawitacyjna u mnie wentylacja mechaniczna z rekuperacją w projekcie garaż ogrzewany u mnie jest wyprowadzona instalacja na grzejniki ale zostanie odłączona od rozdzielacza i będzie prawdopodobnie położony styropian na ściany wewnętrzne między garażem a pomieszczeniami mieszkalnymi.

 

Obecnie powierzchnia do ogrzania to 200m2 – parter z kotłownią ale bez garażu oraz piętro, w przyszłości chciałbym również ogrzewać strych ok 100m2 powierzchnia podłogi ze skosami ale to odległa przyszłość.

W domu będą mieszkały 3 osoby dorosłe oraz dziecko. Ogrzewanie podłogowe parter ok 30m2 i ok 10m2 piętro + grzejniki. Będzie również kominek i rozprowadziłem kanały do nawiewu ciepłego powietrza z kominka do 3 sypialni na piętrze.

 

Piec jaki wybrałem to jednofunkcyjne Buderus GB162 ale to co nie daje mi spokoju to moc pieca jaką powinienem wybrać 15kW czy 25kW, pierwszy moduluje od 2,7kW drugi od 4,8kW.

Hydraulik, handlowiec jak i doradca z Buderusa zgodnie twierdzą że jeśli tylko będę chciał ogrzewać 200m2 to spokojnie wystarczy 15kW jeśli w przyszłości będę chciał ogrzewać strych to powinienem zakupić 24kW i nawet wykorzystując go tylko do 200m2 nie powinno to wpłynąć na koszty ponieważ piec moduluje od niskich mocy a 15kW może sobie nie dać rady już z taką powierzchnią. OK moduluje ale większy od 4,8 a mniejszy od 2,7 dodatkowo obawiam się że ten 25kW będzie częściej się wyłączał zimy nie są obecnie mroźne a jeśli nawet powstałby problem to mam kominek na te kilka/kilkanaście dni w roku do dogrzania.

Osobiście skłaniam się ku zakupowi 15kW ale jest obawa czy sobie poradzi i czy jednak nie kupić większego w projekcie jest informacja o piecu 19kW. Z informacji jakie udało mi się zgromadzić przewymiarowanie pieca gazowego wpływa na zwiększenie „taktowania” i trwałość pieca, zużycie energii niewiele większe – co precyzyjnie znaczy niewiele 10 PLN sezon czy 100 PLN sezon.

Pytanie jest następujące czy kupić teraz 15kW która powinna sobie bez problemu poradzić z obecnym metrażem 200m2 i być może w przyszłości również da radę ze strychem, jeśliw przyszłości nie da to trzeba będzie wymienić piec :-( . Czy może od razu kupić 25kW ponieważ spokojnie da radę obecnemu metrażowi jak i temu ze strychem w przyszłości a potencjalne koszty przewymiarowania pieca będę znikome natomiast w przyszłości nie będę musiał go wymieniać.

 

I druga chyba łatwiejsza kwestia to pojemność zasobnika wody mam dwie opcje 120l i 160l handlowiec doradza 160l dl pieca 25kW i 120l dla 15kW twierdzi że mniejszy może sobie nie poradzić z tak dużym zasobnikiem – z tego co wyczytałem to bzdura i 15 powinna sobie bez problemu poradzić ze 160l dłużej będzie ją ogrzewał więc skłaniam się raczej ku 160 – w domu mam trzy łazienki i teoretycznie jest możliwe użytkowanie wszystkich jednocześnie natomiast to że dwóch jednocześnie to prawie pewne.

 

Z góry dziękuję z poświęcony czas i liczę na konstruktywną podpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok tak wyglada na allegro ale zobacz na np olx dla mazowieckiego:

http://olx.pl/mazowieckie/q-pelet/

 

to konkurs na najniższą cenę

jak myślałem o pellecie to czytałem watek palących pelletem

i tam dziesiątki osób pisało jaki syf jest w najniższej cenie

tam aby mieć pewny pellet proponowali Barlinki i Olimp a ceny jak widać są 900-1000zł i nie chcieli słyszeć o wyrobach pelleto podobnych za 600-700zł

a chyba do palenia pelletem super umiejętności nie są potrzebne więc coś w tym tanim pellecie było nie tak a nie w palaczach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trochę sie sytuacja zmieniła. Są trochę nowsze kotły i producenci peletu też się troche bardziej starają jak widać cały czas konkurencja rośnie cena spada a jakość idzie do góry. Faktycznie kilka lat temu dobry pelet od lokalnego wytwórcy to był cud. Ale teraz już raczej jest pelet dobrej jakość od lokalnych wytwórców. Moi klienci korzystają tylko z lokalnego peletu i są zadowoleni. A swojego czasu były bardzo popularne kotły (pseudo na pellet) które nawet sobie nie radziły z Barlinkiem czy stelmetem o lokalnym nawet nie wspomne. Technologia kotłów się troche zmieniła i teraz już nie ma takich problemów jak były kiedyś.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie pellet to fajna alternatywa dla węgla.

Kiedyś widziałem niemiecki, czy austriacki film jak pod dom podjeżdża ciężarówka i "tankuje" dom pelletem, wydmuchując go do specjalnie przygotowanego pomieszczenia na strychu. Stamtąd zsypem uzupełniany był zasobnik kotła.

Bez wysiłku, bez syfu (no, trochę na strychu).

Popiół do ogródka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Jestem nowy i to mój pierwszy post.

Chciałbym prosić o pomoc w doborze mocy kotła gazowego od kliku dni czytam fora, artykuły próbując znaleźć odpowiedź na nurtujące mnie pytanie czy do mojego domu wystarczy piec o mocy 15kW czy konieczny jest o mocy 25kW.

Budowany dom to projekt OPAL2, dom składa się z parteru, piętra i strychu, na parterze garaż dwustanowiskowy i kotłownia. Dom wybudowany z porotherm 25, fundament ocieplony z zewnątrz 10cm XPS wewnątrz 5cm XPS, ściany ocieplenie styropian 0,31 15 cm, podłoga styropian 0,38 20cm, na stropie strychu styropian 10cm, dach planuję ocieplić wełną 25cm, okna trójszybowe nie pasywne ale bardzo ciepłe Uw ~ 0,8 montaż z taśmami soudal, ciepłe parapety z XPC, drzwi zewnętrzne Ud 0,9, brama standard wiśniowski 5m szerokości, wentylacja mechaniczna plus rekuperacja.

Dane z projektu:

 

Kubatura: 880 m3

Powierzchnia całkowita: 305,20 m2

Powierzchnia użytkowa: 196,65 m2 + garaż (42,36 m2) wg PN-ISO 9836:1997:

Obliczenie straty ciepła budynku i zapotrzebowania na ciepło dla c.o wykonano przy założeniu:

- strefa klimatyczna III – Warszawa

- wentylacja grawitacyjna naturalna

- 5 mieszkańców w tym 2 dzieci

Obliczenie wykonano przy pomocy OZC

Sumaryczna strata ciepła budynku 14113 W

Wskaźniki zapotrzebowania ciepła wynoszą:

W odniesieniu do powierzchni ogrzewanej q= 59,3 W/m2

W odniesieniu do kubatury ogrzewanej q = 21,2 W/m3

Zapotrzebowanie ciepła do przygotowania kąpieli w wannie w systemie zasobnikowym (średnie zużycie wody 200l temp 40st C) Qcw to 8352 W

Do pokrycia zapotrzebowania ciepła na c.o. i c.w.u. wystarczy kocioł o nominalnej mocy cieplnej 19kW

 

To tyle jeśli chodzi o projekt w zakresie zmian względem projektu jest ocieplenie ścian budynku w projekcie 20cm wełny u mnie 15 sm styropianu 0,31 w projekcie wentylacja grawitacyjna u mnie wentylacja mechaniczna z rekuperacją w projekcie garaż ogrzewany u mnie jest wyprowadzona instalacja na grzejniki ale zostanie odłączona od rozdzielacza i będzie prawdopodobnie położony styropian na ściany wewnętrzne między garażem a pomieszczeniami mieszkalnymi.

 

Obecnie powierzchnia do ogrzania to 200m2 – parter z kotłownią ale bez garażu oraz piętro, w przyszłości chciałbym również ogrzewać strych ok 100m2 powierzchnia podłogi ze skosami ale to odległa przyszłość.

W domu będą mieszkały 3 osoby dorosłe oraz dziecko. Ogrzewanie podłogowe parter ok 30m2 i ok 10m2 piętro + grzejniki. Będzie również kominek i rozprowadziłem kanały do nawiewu ciepłego powietrza z kominka do 3 sypialni na piętrze.

 

Piec jaki wybrałem to jednofunkcyjne Buderus GB162 ale to co nie daje mi spokoju to moc pieca jaką powinienem wybrać 15kW czy 25kW, pierwszy moduluje od 2,7kW drugi od 4,8kW.

Hydraulik, handlowiec jak i doradca z Buderusa zgodnie twierdzą że jeśli tylko będę chciał ogrzewać 200m2 to spokojnie wystarczy 15kW jeśli w przyszłości będę chciał ogrzewać strych to powinienem zakupić 24kW i nawet wykorzystując go tylko do 200m2 nie powinno to wpłynąć na koszty ponieważ piec moduluje od niskich mocy a 15kW może sobie nie dać rady już z taką powierzchnią. OK moduluje ale większy od 4,8 a mniejszy od 2,7 dodatkowo obawiam się że ten 25kW będzie częściej się wyłączał zimy nie są obecnie mroźne a jeśli nawet powstałby problem to mam kominek na te kilka/kilkanaście dni w roku do dogrzania.

Osobiście skłaniam się ku zakupowi 15kW ale jest obawa czy sobie poradzi i czy jednak nie kupić większego w projekcie jest informacja o piecu 19kW. Z informacji jakie udało mi się zgromadzić przewymiarowanie pieca gazowego wpływa na zwiększenie „taktowania” i trwałość pieca, zużycie energii niewiele większe – co precyzyjnie znaczy niewiele 10 PLN sezon czy 100 PLN sezon.

Pytanie jest następujące czy kupić teraz 15kW która powinna sobie bez problemu poradzić z obecnym metrażem 200m2 i być może w przyszłości również da radę ze strychem, jeśliw przyszłości nie da to trzeba będzie wymienić piec :-( . Czy może od razu kupić 25kW ponieważ spokojnie da radę obecnemu metrażowi jak i temu ze strychem w przyszłości a potencjalne koszty przewymiarowania pieca będę znikome natomiast w przyszłości nie będę musiał go wymieniać.

 

I druga chyba łatwiejsza kwestia to pojemność zasobnika wody mam dwie opcje 120l i 160l handlowiec doradza 160l dl pieca 25kW i 120l dla 15kW twierdzi że mniejszy może sobie nie poradzić z tak dużym zasobnikiem – z tego co wyczytałem to bzdura i 15 powinna sobie bez problemu poradzić ze 160l dłużej będzie ją ogrzewał więc skłaniam się raczej ku 160 – w domu mam trzy łazienki i teoretycznie jest możliwe użytkowanie wszystkich jednocześnie natomiast to że dwóch jednocześnie to prawie pewne.

 

Z góry dziękuję z poświęcony czas i liczę na konstruktywną podpowiedź.

Ja bym skłaniał sie do wiekszego kotła czyli 23-25 kw i zasobnika cwu min 200 l zwlaszcza przy 5 osobach i 3 łazienkach.

A kotłem jednofunkcyjnym to mozesz sobie grzac tylko CO.

Do CO i CWU musisz mieć kocioł dwufunkcyjny , a zarazem oszczędniejszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzdura dnia..... I tacy ludzie biorą sie za doradzanie....

 

Kolego miałem jednofunkcyjny i wkórzalo mnie kiedy była potrzebna woda ciepła natychmiast musiałem na nia czekac.

Zalozylem 2 funkcyjny i teraz kiedy jest potrzebna ciepla woda to staje pompa co i priorytet ma cwu i woda jest moment dogrzana.

Zwlaszcza przy 300 l zasobniku.

Wiec nie wciskaj mi kitu ze 1 funkcyjny poradzi sobie z co i cwu.

Jezeli ktos ma czas na czekanie na ciepla wode to tak.

Ja niemam czasu.

A po drugie jest znacznie osaczedniejszy niz pierwszy jednofunkcyjny.

To ty głosisz bzdury na forum.

Widać nigdy nie miales stycznosci z kotłami gazowymi jedno i dwu funkcyjnymi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fotohobby ma rację. Bzdura dnia. Tworzysz definicja w oparciu o własne instalacje i najwyraźniej źle wykonane.

 

Może przeczytałeś sam tytuł np. z takiego miejsca:

http://muratordom.pl/instalacje/kotly-i-automatyka/do-czego-sluzy-kociol-jednofunkcyjny-a-do-czego-kociol-dwufunkcyjny,31_2794.html

 

Przeczytaj np. ten artykuł, to ci wyjaśni różnice i przestaniesz bzdury opowiadać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...