Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Co to za plastikowa instalacja?


Magnusone

Recommended Posts

To typowy system zgrzewany rurami PP - trzeba mieć zgrzewarkę - można wypożyczyć w Castoramie i zakupić odpowiedni odcinek , zgrzać z istniejąca po odcięciu tego kolanka z gwintem wewnętrznym zapewne 1/2 " dać mufkę kawałek rurki kolanko i znów kolanko zgrzewalne zakończone tak samo jak obecnie gwintem wewnętrznym z metalowym wnętrzem - to też typowe przejście na elementy armatury sanitarnej w tym systemie połączeń.

Pozdrawiam

rury_i_ksztaltki_pp_zgrzewane.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest zgrzewarka do tego typu instalacji - samo urządzenie jest dość duże i jeśli łączy się tak jak u Ciebie wykonaną instalację problem polega na wykuciu odpowiednio dużego otworu, aby można było wprowadzić odpowiednią tuleję i głowicę.

Jest jeszcze zgrzewarka z głowicą prostą , ale jej użycie wymaga większej wprawy.

Pozdrawiam

1.jpg

instalacja-z-tworzywa.jpg

zdrn1d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Czyli z tego co zrozumiałem należy:

- uciąć kolanko z gwintem

- rurkę, która zostanie zgrzać z mufą (większa średnica od rurki),

- z mufą zgrzać nową rurkę (o średnicy pierwszej rurki),

- następnie z rurką kolanko (o średnicy większej niż rurka) itd.

Odcięte kolanko z gwintem ma taką samą średnicę co rurka, zatem trzeba kupić nowe przyłącze pod zawór o większej średnicy.

Jeżeli źle zrozumiałem to proszę mnie poprawić.

Czy należy rurki gradować?

Edytowane przez Magnusone
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Czyli z tego co zrozumiałem należy:

- uciąć kolanko z gwintem

- rurkę, która zostanie zgrzać z mufą (większa średnica od rurki),

- z mufą zgrzać nową rurkę (o średnicy pierwszej rurki),

- następnie z rurką kolanko (o średnicy większej niż rurka) itd.

Odcięte kolanko z gwintem ma taką samą średnicę co rurka, zatem trzeba kupić nowe przyłącze pod zawór o większej średnicy.

Jeżeli źle zrozumiałem to proszę mnie poprawić.

Czy należy rurki gradować?

 

Dobrze zrozumiałeś, ale nie zwróciłeś uwagi na bardzo istotną rzecz sygnalizowaną przez kol. rgala: jak widać na twoim zdjęciu, kolanko z gwintem nie jest zgrzane z rurką (wtedy byłoby tak, jak piszesz), tylko styka się bezpośrednio z inną kształtką, zapewne połączone z nią króciutkim odcinkiem rurki, którego nie wykorzystasz. Trzeba rozkuć więcej ściany i zobaczyć, co to jest, bo niestety wyciąć musisz obie kształtki, jeśli to jest trójnik, to może się z tej przeróbki zrobić grubsza robota.

 

Jeszcze co do kolejności, twój opis robót jest zasadniczo poprawny, ale kolejność szwankuje. Korzystniej i o wiele wygodniej jest najpierw sobie pozgrzeważ cały gotowy odcinek do wstawienia w tamto miejsce, z mufą na końcu i dopiero wtedy go przygrzać do końca oryginalnej rurki.

 

czy rurki trzeba gradować? Zasadniczo nie, zgrzewarka robi to dużo skuteczniej, ale jeśli je będziesz obcinał siekierą albo piłą tartaczną, może sie okazać potrzebne ich wyrównanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym polega ta trudność?

 

Cała zgrzewarka jak widzisz jest dość podatna na przechylenie bądź w jedną bądź w drugą stronę, to może spowodować rozkalibrowanie średnic łączonych, a tym samym niepewne łącze.

 

Co do samego połączenia z istniejącą instalacją to tak jak koledzy wspomnieli, najpierw wszystko poza ścianą, a następnie ostatnie połączenie już z uciętą kształtką.

To co jest widać, jest jakimś elementem łączącym - jeśli to mufa to lepiej można uciąć niżej...jeśli to trójnik i ta rurka idzie np na drugą stronę ściany, lub całkiem do innego odbiornika to już większy problem ....ale wykonalny.

Jeśli to rurka 20 to mufkę 32 jeśli 25 to 40 da się zgrzać zewnętrzne na taką kształtkę, a potem wewnętrzną redukcję do mufy z powrotem do wymiaru rurki zasadniczej.

Musiałem kiedyś tak się ratować i jak wiem pracuje bezawaryjnie.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozkułem trochę ściany, zgodnie z sugestiami kolegów. Aktualny stan przedstawiam w załączniku. Mam zamiar uciąć rurkę w zaznaczonym strzałką miejscu i do niej zgrzać mufę połączoną z resztą instalacji. Rurka ma fi 20 i 16 mm długości. Nasunęły mi się kolejne pytania:

1. Czy 16 mm jest wystarczającą długością rurki aby połączenie było trwałe?

2. Czy zgrzewając tą rurkę nie naruszę połączenia z sąsiednim trójnikiem?

3. Jakiej zaprawy użyć aby kolanko z dojściem do zaworu było stabilne przy wkręcaniu zaworu i co podłożyć za kolanko aby zaprawa nie wleciała do pustaka?

Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam

2015-08-31 12.00.34.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie ciężko. Tak jak jest, nawet jeśliby uznać, że 16mm wystarczy, nie podejdziesz tam zgrzewarką w sposób wygodny, trzeba by rozkuć to tak, żeby dało się trójnik choć ze dwa centymetry odciągnąć od ściany. Sensowniejszym pomysłem wydaje mi się propozycja kolegi citymatic, żeby ściąć kolanko z gwintem na złączeniu z mufką i zgrzać mufę, z kształtką (np. kolankiem) DN32, dalej dając redukcję. Lekkie odgięcie tej mufki, żeby podejść zgrzewarką też będzie potrzebne, ale będzie o wiele łatwiej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak planujesz, masz tylko jedną szansę, potem Ci zabraknie rurki. Ogólnie jak nie robiłeś to weź kogoś do tego, bo wcale to takie trywialne nie jest. Na podłodze klei się dobrze, ale przy ścianie nie masz miejsca. Inna sprawa, że musisz bardzo dobrze oczyścić i osuszyć powierzchnie.

 

Może od razu zrób sobie scenariusz, że popsujesz. Wtedy musiałbyś odciąć trójnik, sporo odkuć i zrobić takie obejście dając kolanka w bok, bo na dwóch sztywnych rurkach mufki nie wkleisz. Ogólnie trudna sprawa, może prościej będzie puścić rurkę po ścianie i schować za GK:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to rurka 20 to mufkę 32 jeśli 25 to 40 da się zgrzać zewnętrzne na taką kształtkę, a potem wewnętrzną redukcję do mufy z powrotem do wymiaru rurki zasadniczej.

Musiałem kiedyś tak się ratować i jak wiem pracuje bezawaryjnie.

Pozdrawiam.

 

Cenna uwaga, przynajmniej dla mnie; też czeka mnie w najbliższych dniach rozwiązanie podobnego problemu (że nie ma kawałka rurki, tylko kształtka - kształtka). Do tej pory robiłem tak, że ciąłem a potem rozwiercałem kikut do średnicy mniej więcej oryginalnej średnicy wewnętrznej kształtki. Ale metoda zaproponowana przez CityMatic wydaje się prostsza i chyba u mnie się sprawdzi. Dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgrzewarkę pożyczę w leroy, mają tam NEO o dość wąskim zakończeniu płyty grzewczej. Tuleja i trzpień przy fi 20 powinny wejść na sam koniec płyty, będzie zatem łatwiej podejść pod instalacje. Znowu nasunęły się kolejne pytania:

 

1. Przy 270 stopniach czas nagrzewania rur fi 20 to 5 sekund, ale rurkę fi 20 połączę z kolankiem fi 28-30 (zewnętrzne). Czy dla tego kolanka czas nagrzewania pozostaje również 5 sekund? Z tego co się dowiedziałem, czas nagrzewania rurki i złączki powinien być taki sam.

 

2. Jeżeli zdecyduje się na rozwiązanie zaproponowane przez CitiMatic (obcięcie samego kolanka z gwintem), to wtedy średnica zewnętrzna pozostawionej złączki wyniesie około 28-29 mm. O jakiej średnicy zastosować na nią mufę?

 

Ogólnie trudna sprawa, może prościej będzie puścić rurkę po ścianie i schować za GK:)

Instalacja jest we wnęce o głębokości 41 cm, która docelowo będzie zamykana drzwiami przesuwnymi. Muszę w niej zmieścić pralkę na 5-6 kg. Zatem każdy zawór jak również rurka z płytą GK zmniejsza użytkową głębokość wnęki, a tym samym potencjalną głębokość pralki. Drzwi przesuwnych nie odsunę, gdyż będą za blisko miski WC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do czasu nagrzewania, to zwracaj uwagę nie na średnicę rury, a kształtki. Jeśli masz rurę 20, ale na założoną na nią kształtkę nagrzewasz zewnętrznie większą mufę, to nie traktuj tego jak 20, ale jak średnica zewnętrznej mufy (np 32).

 

Nie zgrzewaj tego czasem ze stoperem, temperatura ustawiana na zgrzewarce też jest raczej orientacyjna. Jak robisz na podłodze, pojedyncze elementy, to zgrzewarka leży, ty jedną ręką trzymasz kształtkę, drugą rurkę, nakładasz je równocześnie, ściągasz po tych 5 sekundach równocześnie i wszystko gra. Jak pracujesz zgrzewarką w powietrzu, w jakiejś wnęce, w niewygodnej pozycji, to bywa i tak, że rozgrzewasz mocno kształtkę, ściągasz, dopiero grzejesz rurę, bo rąk brakuje (choć absolutnie nie polecam takiego stylu pracy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...