pestka56 15.12.2016 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2016 Całkiem zapomniałam o chyba najwazniejszej rzeczy podczas suszenia czegokolwiek, bo to po prostu oczywiste dla kazdej osby suszącej pranie – RUCH POWIETRZA. Postawiłabym do tego co chcesz uruchomić jakieś wiatraki nakierowane na najbardziej wilgotne miejsca. Koza byłaby świetna, ale dla Ciebie to za duży problem. Nie masz jak dymu odprowadzić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.12.2016 12:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2016 w jakim systemie bedziesz robił? peflex 75mm? Jeżeli tak to ja brałem w Termokontrol. Jeżeli chodzi o same kanały i skrzynki rozprężne (w moim przypadku PCV) to jakość ok. Zastrzeżenia mam do jakości skrzynek rozdzielaczowych... Co z tego że z nierdzewki, jak jako uszczelnienie użyto mam wrażenie jakiegoś zwykłego kleju pistoletowego.. Dokładnie PEFLEX z d2p... przeraziłeś mnie tym uszczelnieniem skrzynek... bo ja już ma projekty kilkunastu skrzynek, bo u mnie prawie nic standardowego nie pasuje i dosłownie miałem nacisnąć przycisk w koszyku - KUP... A reszta czytelników - co używaliście? lepiej te plastikowe? Co do systemu - będę miał 90 na dystrybucji (3x90 na piętro, 3x90 na parter 1x 90 na poddasze) tak najogólniej. w części na dole chyba starczą mi 50... tylko w niektórych sytuacjach po dwie rury do puszki... zależy mi na niskiej wysokości skrzynek i rur, po mam tu i ówdzie podciągi... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.12.2016 12:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2016 Całkiem zapomniałam o chyba najwazniejszej rzeczy podczas suszenia czegokolwiek, bo to po prostu oczywiste dla kazdej osby suszącej pranie – RUCH POWIETRZA. Postawiłabym do tego co chcesz uruchomić jakieś wiatraki nakierowane na najbardziej wilgotne miejsca. Koza byłaby świetna, ale dla Ciebie to za duży problem. Nie masz jak dymu odprowadzić W garażu cały czas chodzi spory wentylator skierowany na mokre ściany, masz rację, z tym ruchem powietrza - stąd pilnie rekuperacja... nawet mimo sporej wilgotności. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 15.12.2016 13:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2016 Dokładnie PEFLEX z d2p... przeraziłeś mnie tym uszczelnieniem skrzynek... bo ja już ma projekty kilkunastu skrzynek, bo u mnie prawie nic standardowego nie pasuje i dosłownie miałem nacisnąć przycisk w koszyku - KUP... A reszta czytelników - co używaliście? lepiej te plastikowe? Co do systemu - będę miał 90 na dystrybucji (3x90 na piętro, 3x90 na parter 1x 90 na poddasze) tak najogólniej. w części na dole chyba starczą mi 50... tylko w niektórych sytuacjach po dwie rury do puszki... zależy mi na niskiej wysokości skrzynek i rur, po mam tu i ówdzie podciągi... Pozdrawiam Niestety nie mam zdjęć tych skrzynek od wew. Mam tylko to: O ile w przypadku rozdzielaczy, na zewnątrz jest uszczelka gumowa, wewnątrz (co zaznaczyłem) na całym obwodzie jest ten paskudny klej.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.12.2016 16:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2016 (edytowane) Niestety nie mam zdjęć tych skrzynek od wew. Mam tylko to: [ATTACH=CONFIG]375902[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]375904[/ATTACH] O ile w przypadku rozdzielaczy, na zewnątrz jest uszczelka gumowa, wewnątrz (co zaznaczyłem) na całym obwodzie jest ten paskudny klej.... Hej, dziękuję za informacje, trochę mnie to zaskoczyło, choć normalnym jest, że to trzeba uszczelniać, ale do tego są uszczelniacze w takim charakterystycznym szarym, czerwonym lub niebieskim kolorze, zależnie od niezbędnych atestów... a tu przeźroczysty... i wygląda to na klejone, a nie na zgrzewane czy spawane w tym miejscu... Po chwili po prostu wziąłem telefon i zadzwoniłem do działu technicznego PE-FLEX, jak to jest zrobione, czym to kleją, jakie to ma atesty... Wygląda na klej polimerowy (poliuretan się pieni) lub klej na gorąco.. (ten drugi, patrząc na zdjęcie, nawet bardziej podchodzi... bo używam tych klei). Jutro do 9-10 mam dostać maila z informacjami, bo dziś już nie było technologa. Oczywiście podzielę się tą informacją tutaj Możesz mi jeszcze odesłać jak u nich wyglądają te mocowania/uszy na dużych i małych skrzynkach rozdzielaczowych i rozprężnych? I czy kupowałeś i zakładałeś te tłumiki/przepustnice na skrzynkach rozprężnych? Tu: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_5/tlumik.jpeg Oraz czy używasz / ktoś z czytających używa filtrów na wywiewie? Np. takich: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_5/filtr_1.jpeg http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_5/filtr_2.jpeg Sądzę po prostu, że przynajmniej na czas budowy jest to niegłupie rozwiązanie... tylko pewnie się będzie szybko zapychało Alternatywą na czas budowy są oczywiście maty filtrujące w klasie G4 lub np aż M5 ale pytam o docelowe rozwiązani - sądzicie że warto? Nie wiem też jak szybko to obniża wydajność - choć to zasygnalizuje rekuperator. Edytowane 15 Grudnia 2016 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pestka56 15.12.2016 17:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2016 O filtrach też pogadaj z Autorusem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 16.12.2016 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2016 Możesz mi jeszcze odesłać jak u nich wyglądają te mocowania/uszy na dużych i małych skrzynkach rozdzielaczowych i rozprężnych? I czy kupowałeś i zakładałeś te tłumiki/przepustnice na skrzynkach rozprężnych? Tu: mocowanie skrzynki PCV to w zasadzie tylko teoretyczne bo opiera się na jednym punkcie mocowania (w sumie po co więcej skoro wylewka dociśnie.. ) wiec ja dodatkowo mocowałem na taśmą stalową.. bez tego zabiegu rury pomimo ze elastyczne były w stanie lekko podnieść puszkę.. U mnie było o tyle niekorzystnie bo na poddaszu miałem tylko 8cm na styro a skrzynka rozprężna miała wysokość 8cm musiałem trochę podkuć strop w miejscu puszki zeby styropian ją zakrył... skrzynki rozdzialaczowe kupiłem bez mocowań dlatego że je położyłem na 2cm styropianu... również użyłem taśmy stalowej... Przepustnic do puszek na razie nie kupowałem ale na pewno kupię bo zrobiłem (wbrew niektórym) wywiew w wiatrołapie i jednej garderobie i będę chciał zmniejszyć trochę przepływ w/w pomieszczaniach.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MayekMM 16.12.2016 10:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2016 U siebie też mam rozdzielacze i puszki z Termokontrola, kleju na zewnątrz nie widać, ale widać ładnie zgrzewy. Mocowanie na taśmach stalowych, dodatkowo docieplone wełną: A puszki mocowane wkrętem przewierconym przez dno do jętki (te fabryczne uchwyty nie utrzymają puchy z rurami) i zabezpieczonym szczelnie taśmą alu ze zbrojeniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 16.12.2016 21:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2016 mocowanie skrzynki PCV to w zasadzie tylko teoretyczne bo opiera się na jednym punkcie mocowania (w sumie po co więcej skoro wylewka dociśnie.. ) wiec ja dodatkowo mocowałem na taśmą stalową.. bez tego zabiegu rury pomimo ze elastyczne były w stanie lekko podnieść puszkę.. U mnie było o tyle niekorzystnie bo na poddaszu miałem tylko 8cm na styro a skrzynka rozprężna miała wysokość 8cm musiałem trochę podkuć strop w miejscu puszki zeby styropian ją zakrył... [ATTACH=CONFIG]375989[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]375990[/ATTACH] skrzynki rozdzialaczowe kupiłem bez mocowań dlatego że je położyłem na 2cm styropianu... również użyłem taśmy stalowej... [ATTACH=CONFIG]375991[/ATTACH] Przepustnic do puszek na razie nie kupowałem ale na pewno kupię bo zrobiłem (wbrew niektórym) wywiew w wiatrołapie i jednej garderobie i będę chciał zmniejszyć trochę przepływ w/w pomieszczaniach.. Hej, Hektor80, dziękuję za informację i za przesłane materiały. Ja jestem na etapie sufitów podwieszanych i tam planuję ukryć wentylację, w podłodze mam kable wszelkiej maści, i już rekuperacji chować tam nie zamierzałem Dostałem odp, od Pe-FLEX i zaraz ją zamieszczę, wygląda, ze nie ma się czego bać. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 16.12.2016 21:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2016 U siebie też mam rozdzielacze i puszki z Termokontrola, kleju na zewnątrz nie widać, ale widać ładnie zgrzewy. Mocowanie na taśmach stalowych, dodatkowo docieplone wełną: A puszki mocowane wkrętem przewierconym przez dno do jętki (te fabryczne uchwyty nie utrzymają puchy z rurami) i zabezpieczonym szczelnie taśmą alu ze zbrojeniem. Dzięki MayekMM Dostałem odp od producenta wraz ze zdjęciem, i faktycznie te uszy do mocowania marnie wyglądają.. ale raczej nie zdecyduję się na przewiercanie puszki aby w niej zamontować wkręt, choć pomysł jest oryginalny i prosty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 16.12.2016 21:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2016 (edytowane) Wiec dla potomnych - wczoraj zapytałem producenta puszek rozdzielaczowych i rozprężnych, o których pisze MayekMM i Hektor80, pod kątem wykonania i uszczelniania i stosowanych materiałów. Dziś dostałem obiecaną odpowiedź i wygląda to tak: cytuję: Witam, w nawiązaniu do wczorajszej rozmowy telefonicznej Nasze produkty z stali nierdzewnej są łączone: - zgrzewanie punktowe 1,5 cm - silikon bezbarwny neutralny POLIMER MS firmy WIKO , z atestami do wentylacji i klimatyzacji - w załączniku przesyłam zdjęcie (które najlepiej zobrazuje) Pozdrawiam -- Paweł Szpak (tel) A tu wspomniane zdjęcie: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_5/peflex_1.jpeg Po pierwsze, ten element montażowy, nie wzbudza mojego zaufania... tzn, za mało tych zgrzew i za mała powierzchnia kontaktowa z konstrukcją, by coś znaczyć... Widać też, że puszka jest dobrze wykonana (poza uchwytami), a że to zgrzew nie spaw, to uszczelnienie jest naturalnym elementem - kwestia tylko czy preparatem dopuszczonym do użytku przy wentylacji dla ludzi (pomieszczenia stałego przebywania ludzi). Tak jak pisałem - podejrzewałem jakiś uszczelniacz polimerowy lub klej na gorąco - okazuje się, że jest to pierwsze podejrzenie, czyli klej-uszczelniacz firmy WIKO o oznaczeniu MS Polimer, występuje w kolorach (białym, szarym, czarnym) i w wersji przeźroczystej. Pierwszą moją obawę wzbudził fakt, że Pan Paweł napisał, iż jest to sylikon... na szczęście, nie jest to silikon (nazwa "silikon" zapewne od skojarzenia po tubce/kartuszu jak przy sylikonach ), ale na stronie producenta można przeczytać: Kolor: bezbarwny Elastyczna masa klejąco-uszczelniająca do prac montażowych I konstrukcyjnych, utwardzająca się za pomocą wilgoci z powietrza Odporny na promienie UV Odporny na warunki pogodowe, słoną wodę, wilgoć, chlor. Nie zawiera izocyjanianów, rozpuszczalników i sylikonów. Elongacja oder Wydłużenie przy rozerwaniu: ok. 250 % Kolor: bezbarwny Twardość Shore A: ok. 38 Tworzenie naskórka: ok. 10 - 15 Minut Stabilność magazynowanie: 12 Miesięcy Nieklejący: po ok. 4 Godzinach Wytrzymałość temperaturowa: -40 °C do +100 °C Wytrzymałość na ciągnięcie: ok. 1,8 N/mm² Zalety wyższa odporność temperaturowa: od -40 °C do +120 °C, krótkotrwale do +180 °C (konkurencja: -30 °C do +100 °C) – dzięki temu możliwe jest lakierowanie proszkowe stabilność na UV możliwość malowania na mokro doskonale nadaje się do lakierowania nie powoduje pęknięć ani wybrzuszeń lakieru na powierzchni uszczelnianego szwu bardzo dobra przyczepność do wielu powierzchni bez zastosowania primera znikomy skurcz masy brak efektu „bąblowania” – nie gazuje dzięki czemu nie niszczy lakieru neutralny zapach – nie wymaga wyciągu, ani specjalnych technik bezpieczeństwa nie zawiera izocyjanianów, rozpuszczalników ani silikonów nie podlega przepisom o substancjach niebezpiecznych nieszkodliwy, nie stwarza zagrożenia dla użytkownika – może być utylizowany wraz z odpadami komunalnymi szybki czas schnięcia łatwa aplikacja i wydłużony okres trwałości, dzięki pogrubionej i nawoskowanej ściance kartusza (18 miesięcy przydatności do użycia – produkty konkurencji często tylko 9 miesięcy) ZASADY BEZPIECZEŃSTWA Unikać kontaktu ze skórą bądź żywnością dopóki nie zakończy się proces utwardzania. W przypadku kontaktu z oczami, przepłukać je dużą ilością wody i skonsultować się z lekarzem. Celowo zaznaczyłem 4 wiersze z powyższego zestawienia zalet... Z wad też podkreśliłem - nie jest więc tak obojętny na etapie użycia, innych wad nie wypisali Link do opisu tego kleju na stronie producenta, tutaj: KLIK Link do karty charakterystyki, zgodnie z rozp. tutaj: KLIK Jak ktoś chce to są tam też inne dokumenty dla tego produktu do pobrania. Więc wydaje się, że nie ma się czym martwić Edytowane 16 Grudnia 2016 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 16.12.2016 22:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2016 Dzięki za szczegółową analizę. Jak ja do nich dzwoniłem to nie otrzymałem konkretnych informacji poza tym że wszystkie ich produkty spełniają normy higieniczne... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 17.12.2016 05:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2016 Dzięki za szczegółową analizę. Jak ja do nich dzwoniłem to nie otrzymałem konkretnych informacji poza tym że wszystkie ich produkty spełniają normy higieniczne... Nie ma za co - niech się przyda innym. Zazwyczaj wystarczy zadać pytanie inne, niż to co wprost chcemy uzyskać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 18.12.2016 12:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2016 Witam Szybki wpis z tym co się dzieje na budowie: 1. Potraktowanie ognisk pleśni powierzchniowo PUFAS'em spowodowało zniknięcie ognisk, nawet tych o które martwiłem się najbardziej. Po jakiejś godzinie potraktowałem miejsca już oczyszczone środkiem ICOPAL Grzybo-Izol-Mur (środek przeciwgrzybiczny i przeciwpleśniowy bez chloru itd...). Wszystko wokół okien (styk listwy przyokiennej z oknem), w łazienkach zatartych na ostro i w garażu - zniknęło. Zabrakło środka na dwie powierzchnie w garażu i jedno miejsce w łazience na piętrze i dziś zostanie to poprawione dodatkową ilością środka. Tak to wyglądało w niektórych miejscachP http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/plesn_1.jpg http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/plesn_4.jpg Tak to wygląda po użyciu środka: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/plesn_6.jpg 2. Kolejna sprawa sufit - cieknąco-kapiący sufit w kuchni z powodu przemarzania i wilgoci. Otworzyłem w garażu obydwie bramy, i kilka okien na piętrze i poddaszu na tyle, aby mroźne powietrze (-1.5) przewietrzyło pomieszczenie. Skutek jest dość ciekawy, bo zmrożone powietrze przewietrzyło cały dom, usunęło sporo wilgoci i wyrównało poziom wilgoci w całym domu. Więcej, sufit po stronie bardziej uchylonej bramy podsechł, nie nie zamarzł - podsechł! Tak to wyglądało: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/sufit_7.jpg http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/sufit_8.jpg Tak to wygląda po wczorajszej sesji, dziś poprawka (oczywiście kosztem PC - choć temp podłogi na powrocie, spadła przez cały dzień, tylko 0,5 stopnia?) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/sufit_2.jpg http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/sufit_3.jpg Tak to wygląda na reszcie sufitu w pozostałej części garażu: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/grudzien_6/sufit_1.jpg c.d.n... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
emigrus 18.12.2016 13:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2016 Nikt nie mówił, że będzie lekko . Nie Ty jeden miałeś jakieś fuckupy. Jakbyś miał ocieplenie z wełny skalnej zamiast styropianu to ściana wtedy oddycha. Tak to woda zamiast odparowywać na zewnątrz odparowuje do środka. Tak to jesteś skazany tylko i wyłącznie na mechaniczną wentylację. Z tego co pamiętam nie jesteś zwolennikiem wełny jako ocieplenie, więc temat zamknięty i nie ma co o tym gadać. Ja pewnie też bym położył styropian. Mniejsza o to. Pozwolisz, że wrócę na chwilę do SPD. O jednej rzeczy zapomniałem wspomnieć i ciekawie jak masz albo jaki masz zamiar mieć. SPD T1 powinny być dobezpieczone bezpiecznikami topikowymi. Pytanie, czy wiesz dlaczego topikowy musi być i dlaczego nie może być wyłącznik nadprądowy. W domach jednorodzinnych przyłącza nie są duże, więc takim dobezpieczeniem jest zabezpieczenie przedlicznikowe. Tutaj najlepiej dogadać się z ZE żeby to były wkładki topikowe np. w RBK00 a nie wyłącznik nadprądowy. To tyle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 18.12.2016 13:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2016 Myślałem, że mit oddychających ścian został już ostatecznie obalony... Pomijam już kwestię skuteczności wilgotnej wełny jako izolator. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
emigrus 18.12.2016 14:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2016 (edytowane) Naukowo obalony? Ja tam się nie znam. Podobno ściany z wełną oddychają.Hmm, wełna "niby" jest paroprzepuszczalna, jest na zewnątrz, podlega procesowi odparowania, więc o jakiej permanentnej wilgotności wełny możemy mówić? Ja tu nie bronię wełny, ale tak mi na myśl przyszła analiza tego procesu/zjawiska. Albo jakieś zapadanie wełny, która jest zbita jak kamień. Edytowane 18 Grudnia 2016 przez emigrus Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 18.12.2016 20:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2016 (edytowane) Nikt nie mówił, że będzie lekko . Nie Ty jeden miałeś jakieś fuckupy. Jakbyś miał ocieplenie z wełny skalnej zamiast styropianu to ściana wtedy oddycha. Tak to woda zamiast odparowywać na zewnątrz odparowuje do środka. Tak to jesteś skazany tylko i wyłącznie na mechaniczną wentylację. Z tego co pamiętam nie jesteś zwolennikiem wełny jako ocieplenie, więc temat zamknięty i nie ma co o tym gadać. Ja pewnie też bym położył styropian. Mniejsza o to. Cześć... Gdybyś czytał uważnie mój wątek, to byś wiedział, że nie mam jeszcze ocieplonego budynku - ocieplanie STYROPIANEM ma się zacząć jutro. Gdybyś zapoznał się z materiałami PHPP instytutu domów pasywnych w Darmstadt - wiedziałbyś, że udział ścian w wymianie powietrza i wilgoci w domu energooszczędnym/pasywnym to jakieś 0,2% (w normalnych warunkach poprawnie ukończonej/wykonanej budowy), i nie jest tu problemem bynajmniej decyzja wełna czy styropian. Gdybyś chciał wiedzieć, to wilgoć z budynku nie odparuje na zewnątrz przez ściany (i nie ma tu znaczenia czy jest izolacja, czy nie ma, czy jest styropian czy wełna), prędzej w środku grzyby i stalaktyty i stalagmity albo i stalagnaty się pojawią... Wyjątek - jeżeli jesteś przyzwyczajony do budowy z porothermu, gdzie bez tynku wiatr po domu hula... to wybacz, budujemy w innych technologiach i w innej klasie dokładności - nie, że to wina porothermu, ale murarzy i techniki jaką wykorzystują do budowy domów. Owszem, wilgoć ze ścian będzie parowała przy odpowiednich warunkach... nawet gdy te będą ocieplone i bez względu czym (chyba, że je zamalujesz folią w płynie lub innym paronieprzepuszczalnym bitumem). Gdybyś chciał poszukać i poczytać, to zarówno styropian jak i woda przepuszczają powietrze, przepuszczają też wodę... z tą jednak różnicą, że wełna więcej wilgoci zatrzyma, skraplając ją na swoich włóknach (punkt rosy) i tracąc właściwości izolacyjne, moknąc i w konsekwencji obsuwając się w przypadku wełny szklanej lub dowolnej wełny z rolki, zaś aby wyschnąć (oddać wodę) potrzebuje skutecznej wentylacji... widziałeś kiedyś termos, który ma wentylowaną przestrzeń izolującą strefę wewn od zewn? A co ze styropianem? styropian spowoduje wykroplenie się wody z wilgoci w jego strukturze, a ta siłą ciężkości, poprzez kanaliki jakie są pomiędzy granulkami styropianu wypłynie na zewnątrz lub spłynie w dół...i tez wydostanie się poza ścianę - cieńsza warstwa być może pozwoli wilgoci odparować bezpośrednio. Ale EPS nie zatrzyma tej wody w sobie, pod warunkiem, że nie będzie w niej pływał lub stał przez tygodnie. Co ciekawe i jeden i drugi materiał podciąga wodę kapilarnie - stąd zwykły EPS nie nadaje się na izolacje, które mogą być narażone na "stanie w wodzie", w takich sytuacjach najlepszy jest XPS (dobry produkt ma max 2% nasiąkliwości wodą, przy długotrwałym całkowitym zanurzeniu w wodzie). Więc - problem mam z przemarzaniem żelbetu, brakiem wentylacji jakiejkolwiek "na razie okna i przeciągi", a nie z izolacją z EPS. Pozwolisz, że wrócę na chwilę do SPD. O jednej rzeczy zapomniałem wspomnieć i ciekawie jak masz albo jaki masz zamiar mieć. SPD T1 powinny być dobezpieczone bezpiecznikami topikowymi. Pytanie, czy wiesz dlaczego topikowy musi być i dlaczego nie może być wyłącznik nadprądowy. W domach jednorodzinnych przyłącza nie są duże, więc takim dobezpieczeniem jest zabezpieczenie przedlicznikowe. Tutaj najlepiej dogadać się z ZE żeby to były wkładki topikowe np. w RBK00 a nie wyłącznik nadprądowy. To tyle. Jestem cierpliwy więc możesz wrócić do SPD Ale czuję, że to będzie długi post... Jeżeli mamy iść na poważnie: PN-IEC 60364-4-443 - norma ob obowiązująca w Polsce, która zawiera warunki i wymagania dotyczące ochrony instalacji elektrycznej budynku przed przepięciami. Obecne „Warunki Techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie” (Dz. U. Nr 75 z 2002 r. poz. 690) nakazują stosowanie ochrony przeciwprzepięciowej w instalacji elektrycznej budynku. Albo nie..., to nie będzie długi post! Emigrus weź no się w końcu uspokój... Póki "reklamowałeś" SPD marki DEHN, resztę dezawuując, nie przeszkadzało mi to - bo sam cenię tę markę. Ale jak zacząłeś opowiadać, że zabezpieczenie w złączu ZK, jest elementem SPD, to już trochę przesadziłeś i wciskasz ludziom jakieś bajki o hefalumpach... Po pierwsze, to ochrona po stronie dostawcy powinna być zgodnie normą w klasie A (jeżeli nie ma napowietrznej linii i na niej ochrony - co też jest wymagane, to nie masz żadnej ochrony w tej klasie). Po drugie, jeżeli na linii przesyłowej nie ma ochronników typu A (bo linia izolowana i idzie warkoczem, lub linia ziemna) to takie zabezpieczenie w klasie A powinno być w ZK - a widziałeś je kiedyś? Jako że u nas nikt w ZK nie montuje takich zabezpieczeń, a na liniach występują, ale tylko w przypadku linii napowietrznej nieizolowanej - jakoś się przyjęło, że w ZK nic się nie montuje poza zabezpieczeniem nadprądowym (czy to będzie wyłącznik nadprądowy, czy bezpiecznik zwłoczny... zależy od wymogów rejonu energetycznego i ich inżynierów) - a nie wprost od nas i czasem nawet nie od projektantów... w każdym razie takie zmiany wymagają ustalenia z zakładem, a to nie zawsze jest rozwiązanie tanie i szybkie. Po trzecie, w wielu modelowych projektach (nawet tych DEHN'a) - ZK jest traktowany jako rozdzielnia główna (wbrew twojemu opisowi, że nazwa rozdzielnia to tylko do średnich napięć, lub do dystrybucji niskich napięć na dużych obiektach) i zgodnie z normą, powinno być tam zabezpieczenie w klasie B, zaś w kolejnych rozdzielnicach (pod-rozdzielniach) zabezpieczenia klasy C, lub B+C gdy jakiś z obwodów wychodzi poza dom (i może lub ma styk z elementami narażonymi np. na prąd udarowy z piorunów - np. maszt oświetleniowy). Oczywiście jak masz tylko jedną rozdzielniczkę, to wsadzić możesz B+C bo nikt B w ZK Ci nie zamontował. Po czwarte, dobezpieczenie SPD zależy od indywidualnych obliczeń, wynika z projektu i wytycznych każdego producenta - a nie od "musi być bo ja tak wiem"... Po piąte, dla DEHN długość przewodów w obwodzie SPD (od przyłącza faz w rozdzielni do punktu uziemienia w SPD nie może przekroczyć odpowiednio 500mm lub 650mm). Dla mnie wyuczonym standardem było 300-400mm i tak zazwyczaj to w moich rozdzielnicach wygląda. A po siódme i fafnaste, tutaj są linki do dwóch materiałów producentów osprzętu elektrycznego, w tym SPD: PIERWSZY mówi ogólnie o wymaganiach dla instalacji (firma Moeller/Eaton) i doborze zabezpieczeń w tym ochrony SPD, mówi o normach, wymaganiach, kategoriach, etc.. dla laika w kwestiach elektrycznych, jaki najczęściej czyta to forum to jest kopalnia pytań... mam nadzieję, ze czasem też odpowiedzi (wybaczcie generalizowanie), zaś DRUGI dokument jest typowym dokumentem doboru SPD i tam masz też rysuneczki dla prostszego odbioru (firma DEHN). I błagam, nie łączmy/mylmy bezpieczników w ZK z dobezpieczeniem ochronnika - to są dwie różne sprawy. Pozdrawiam bardzo ciepło Edytowane 18 Grudnia 2016 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 18.12.2016 20:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2016 Myślałem, że mit oddychających ścian został już ostatecznie obalony... Pomijam już kwestię skuteczności wilgotnej wełny jako izolator. Cześć, Agb - jak widać Emigrus ma inne podręczniki... 0,2% wg pewnych materiałów PHPP - tyle mają ściany udziału w "oddychaniu" budynku czyli w wymianie wilgoci i powietrza. Jak dla mnie wystarczająco i naukowo obalone Co do skuteczności wełny tez mamy podobne zdanie - nie neguję wełny jako izolatora, ale to nie działa tak jak ludzie sobie to wyobrażają... cóż... To jest podobny temat, jak izolowanie dachu wełną, i robienie w przestrzeni gdzie jest wełna miejsca na wentylację, przeciąg zimnego powietrza z zewnątrz, bo nuż widelec wełna zawilgotnieje i trzeba będzie jej zapewnić wietrzenie... cóż jak zawilgotnieje, to przeciąg musiałby być znaczny.. a nie podmuchiwania. Jaka będzie skuteczność izolacji w której hula zimne powietrze? A druga sprawa, jak przesunie się punkt rosy... i gdzie będzie się wykraplać woda - na folii paro-przepuszczalnej, na deskach, może w wełnie? Dzięki za odzew i śledzenie wątku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
emigrus 18.12.2016 20:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2016 Z całym szaczunkiem, napisałeś dużo, ale nie odpowiedziałeś na pytanie czemu jako dobezpieczenie SPD musi być bezpiecznik topikowy a nie wyłącznik nadprądowy. Tylko o to mi chodziło. Ja to wszystko wiem co napisałeś. Nie wiem po co znowu te wypracowania o_0. To może sam napiszę żeby to zakończyć. Jeśli zabezpieczasz jakiś obwód silnoprądowy wyłącznikiem to aparat ten musi przyjąć na siebie całe ciepło wynikające z przepływu prądu zwarciowego od momentu otwarcia się styków do zgaszenia łuku. Bezpiecznik to jest z kolei takie ustrojstwo, które wtrąca dodatkową rezystancję (wynikająca w zasadzie z chłodzenia łuku) do obwodu i wynikowy prąd zwarciowy do czasu wyłączenia jest mniejszy niż popłynie, gdyby obwód zabezpieczyć wyłącznikiem. Abstrahując od tego, że w wyłączniku styki zostaną zespawane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.