Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

MYSŁAWY BUDUJĄ DOM (projekt indywidualny, mamy nadzieję że energooszczędny)


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Kiedyś byłam wręcz chora na parkiet przemysłowy, ale potem zobaczyłam jak straszliweie łaciato wyglada taka podłoga i mi przeszło.

Co deska to deska. Najlepiej szeroka i długa, żeby cieszyc oczy rysunkiem słojów :) Najpiękniejsze dechy podłogowe i nie tylko robi duńska firma Dinesen. To tak raczej jako ciekawostka do ucieszenia oka, bo ceny nie są niskie http://dinesen.com/

 

Podrzucam linki, bo podłogi piękne. Nie wiem jak z cenami

http://jawor-parkiet.pl/chevron

http://jawor-parkiet.pl/retro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslalem ze jest taniej sorry, mozna jeszcze parkiet przemyslowy polozyc ewentualnie.

 

Spoko - będziemy się rozglądać :D

że 70-80 zł za ułożenie - to wiem, ale ze deska 350... to mnie zamurowało...

Przeglądałem ostatnio kilka norweskich firm oferujących taki materiał na podłogi... szperam też na Litwie, w Czechach czy Austrii - wbrew pozorom, często towar stamtąd, był tańszy z dowozem do kraju (i szybciej dostępny), niż u nas... ale o tym już gdzieś w naszym dzienniczku pisałem...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś byłam wręcz chora na parkiet przemysłowy, ale potem zobaczyłam jak straszliweie łaciato wyglada taka podłoga i mi przeszło.

Co deska to deska. Najlepiej szeroka i długa, żeby cieszyc oczy rysunkiem słojów :) Najpiękniejsze dechy podłogowe i nie tylko robi duńska firma Dinesen. To tak raczej jako ciekawostka do ucieszenia oka, bo ceny nie są niskie http://dinesen.com/

 

Podrzucam linki, bo podłogi piękne. Nie wiem jak z cenami

http://jawor-parkiet.pl/chevron

http://jawor-parkiet.pl/retro

 

Dziękuję :)

 

Jak coś wynajdę / wybiorę - wrzucę tutaj... szukamy czegoś twardego na to ogrzewanie, do olejowania/woskowania... kolor... jak znajdziemy to pokażemy, ale chcemy odejść trochę dalej od klasycznego złotego dębu...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, to teraz trochę o izolacji dachu i tarasu...

 

Mam w naszym domku dwa dachy - które są na razie zabezpieczone, ale nie wykończone... więc skoro ciepło, skoro w miarę sucho, to pilnie chcemy je zaizolować i zamknąć... wg projektu - jeden dach to taras przy sypialni, nad garażem w bryle z attyką (ogniomurem) do wysokości 130cm, a drugi to dach nad wychodzącą bryłą salonu i jadalni.

 

Ten na tarasie - jak to na tarasie, płaski i użytkowy... zaś ten nad salonem, miał być nieużytkowy i w zasadzie ze spadkiem... ale... co sobie narysuje architekt, a co można potem zrobić w rzeczywistości.. to niestety dwie różne sprawy... ponieważ przy blasze i podkonstrukcji - albo miałbym zbyt mało izolacji (mostki itd.), albo dach miałby zbyt mały spadek... do tego cena wykonania dachu z blachy wyszła o 1,8 tyś zł droższa niż dachu płaskiego...

 

Zatem obydwa będą to dachy płaskie - ten nad salonem 5cm PIR + 15-20cm XPS o dobrej lambdzie, zaś ten nad garażem, będzie miał na sobie tylko XPS (chyba, że uzbieramy z odpadów 5cm warstwę PIR - co jest bardzo prawdopodobne) to wtedy 5cm PIR + 15-20cm XPS o dobrej lambdzie.

Oczywiście dach nad salonem, nie ma attyki, więc tę wykonamy z XPS i płyty MFP.

 

Początkowo wykonawca zastanawiał się nad attyką z samego materiału izolacyjnego, ale obawiamy się rozpychania przez ewentualnie zalegający śnieg i lód..

 

 

Zatem warstwami od góry:

 

1. membrana FATRAFOL (PVC - 810V grubości 1,5mm, w kolorze RAL 7040)

2. geowłóknina VIPTEX PES 300

3. płyta MFP 22mm

4. XPS 15-20cm (labmda 0,031) dach-podłoga 100 (jest to jednocześnie warstwa spadkowa)

5. PIR 5cm górstal (lambda 0,022)

6. izolacja bitumiczna na beton

7. strop żelbetowy

 

Na brzegach i na wywinięciach będzie zastosowana obróbka z blachy łączeniowej FATRANYL (blacha firmy FATRA, z natryśniętym PVC, aby materiały lepiej się ze sobą łączyły, a membrana będzie nachodziła na całą obróbkę z blachy, zaś finalna obróbka blaszana będzie klejona do membrany specjalnym klejem - tak aby membrany już nie dziurawić (mowa o parapetach).

 

Taras nad salonem, bezie miał jeden duży spust attykowy (rura spustowa schowana będzie w izolacji ściany), zaś taras nad garażem, będzie miał dwa wpusty attykowe po obu stronach.

 

Na taras nad salonem być może trafi geowłóknina + jakiś żwirek/otoczaki w cienkiej warstwie - chodzi o zakrycie samej membrany, zaś na tarasie nad garażem będzie montowany na regulowanych podporach z ABS/PE stelaż pod taras drewniany.

 

Wszystkie spusty będą podgrzewane... tak na wszelki zaś - i do nich muszę wypuścić kable jeszcze...

 

Jak ktoś ma jakieś pytania lub uwagi - zapraszam - ponieważ w poniedziałek ekipa ma wejść na obiekt...

 

I teraz - nie wiem czy to dużo czy mało - ale za łącznie 28m2 tarasów z robocizną i materiałem i gwarancją pisemną na 3 lata, zapłacę 17 tyś zł...

Ktoś się orientuje - dużo czy ok?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc Wszystkim.

Dziennik pierwsza klasa - bardzo trudny dla laika bo szczegolowy i dokladny (szczegolnie pierwsze 20 stron) - do tego stopnia ze uzmyslowilem sobie jak niewiele wiem:(

Niby wizje mam, co chce i gdzie , ale juz "jak" konkretnie to ma byc wykonane to widze, ze duzo slabiej.Naprawde chyle czola - wiele przede mna nauki jeszcze, jesli chce uzyskac jakosciowo dobry dom.

Mam pytanka przy okazji - jako ze trafilem tu od Pana Kejka, gdzie pisales o planach budowy z izodomu oraz, ze miales kontakt z producentami z Wegier i Austrii, ktorzy sie okazali duzo tansi.

1) Moge prosic o namiary na nich?

2) Ile drozej by Cie wyniosl Twoj dom z tych materialow ? Dasz rade to oszacowac ? (widze z lektury dziennika, ze jest bardzo mocno "wyliczony" i nie podejmujesz pochopnych decyzji stad moje pytanie).

 

Pozdrawiam i sledze dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety sporo. Szczególnie jak metrów jest dużo.

 

Generalnie - to tej "dobrej i reprezentacyjnej" deski na parterze jest jakieś 70m2, reszta to żywica (ale niektórzy mnie tu straszą rakiem, uwalnianiem chemii, toksycznością, etc.. nawet w tych "domowych" wyrobach...) lub rozważam jeszcze np. w kuchni i łazience panele vinylowe... ale to się jeszcze okaże...

 

Natomiast na górze, odliczając poddasze (gdzie będzie panel, bo nie ma tam ogrzewania w podłodze - tylko powietrze + konwekcja z parteru i piętra) oraz odliczając łazienki... to mamy tego jakieś 100m2..., i tu wolałem jakąś dwu-trzy warstwówkę max 14-15mm na klej... lakier lub olej.. (pewnie olej było by lepiej - ale cena będzie miała wpływ na wybór...)...

 

Więc 70 + 120 = 190 m2 * 350zł = 66,5 tyś zł... :sick::jawdrop:

 

Wolałbym:

 

Parter 250zł x 70m2 = 17,5 tyś zł

Piętro 200zł x 100m2 = 20 tyś zł

 

łącznie ~38 tyś zł...

 

A do tego jeszcze żywica:

 

40m2 x 250zł = 10 tyś zł wysokiej jakości robiona przez firmę na połysk itd.. (kuchnia, łazienka, wiatrołap/przedpokój, maszynownia, przedsionek garażu)

45m2 x 120zł = 5,4 tyś zł (garaż, warsztat)

 

Czyli sumarycznie wychodzi: ~54 tyś zł... a przy 350 ponad 80 tyś zł...

 

Nic, będziemy się rozglądali...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc Wszystkim.

Dziennik pierwsza klasa - bardzo trudny dla laika bo szczegolowy i dokladny (szczegolnie pierwsze 20 stron) - do tego stopnia ze uzmyslowilem sobie jak niewiele wiem:(

Niby wizje mam, co chce i gdzie , ale juz "jak" konkretnie to ma byc wykonane to widze, ze duzo slabiej.Naprawde chyle czola - wiele przede mna nauki jeszcze, jesli chce uzyskac jakosciowo dobry dom.

 

Witam!, Dziękuję :) co do 20 stron :D - postaram się wrzucić więcej szczegółów przy bardziej wymagających pracach, przy elektryce i automatyce, instalacjach wewnętrznych, przy izolacjach, czy obróbkach, trochę też przy żaluzjach zewnętrznych.. przy tynkach, czy ocieplaniu tylko pewne rzeczy są "złożone" :p więc się tam się nie zapierałem aby dochodzić jakichś szczegółów i nie pisałem rozprawek :D Ale spokojnie - Ci którzy tu zaglądają, wiedzą, że potrafię wyprodukować taśmowce na sporo tematów :D

 

Co do wizji - są ważne, ale warto je omówić z wykonawcami, z projektantem/architektem na starcie obowiązkowo... bo nawet u nas, gdzie sporo rzeczy zaplanowano - pojawia się wbrew pozorom nieskromna liczba odstępstw lub zmian, i wcale nie wynikają ze zmian technologii, rozwiązań - tylko z powstałych a nie przewidzianych - problemów... muszę niestety przyznać, że im więcej domów się postawi - tym więcej człowiek błędów uniknie - ale i tak jakieś zawsze będą - więc - głowa do góry! - to tylko budowa ;) :stirthepot:

 

Mam pytanka przy okazji - jako ze trafilem tu od Pana Kejka, gdzie pisales o planach budowy z izodomu oraz, ze miales kontakt z producentami z Wegier i Austrii, ktorzy sie okazali duzo tansi.

1) Moge prosic o namiary na nich?

 

Muszę odkopać maile i oferty - gdzieś je mam - więc na pewno wrzucę na dniach (jeżeli nie dziś wieczorem).

 

2) Ile drozej by Cie wyniosl Twoj dom z tych materialow ? Dasz rade to oszacowac ? (widze z lektury dziennika, ze jest bardzo mocno "wyliczony" i nie podejmujesz pochopnych decyzji stad moje pytanie).

 

Hmm, pytanie złożone... generalnie - same pustaki to nie jest tak drogi materiał (choć różnica PL a HU czy AU nawet z transportem, jest spora), za to kosztują np. zaślepki do pustaków, nietypowe elementy konstrukcji, wsporniki, dużo kosztuje płyta systemowa, jeszcze więcej systemowe dachy/stropy... do tego sposób zalewania, niezbędne rusztowanie... też powoduje koszty i ... obawy/problemy?

 

Coś mi się obija - ze np. nasz polski dystrybutor za dom do stanu surowy otwarty, z płytą , stropem, ścianami i chyba (ale nie pamiętam dobrze) dachem krzyknął 300 tyś zł netto z materiałem (typu beton, stal, etc..), a z wykonaniem przekraczało 400 tyś zł - czy to drogo - do oszacowania...

 

Dodam, dla porównania - że w okolicy Warszawy deweloperzy stawiają na sprzedaż budynki za 1600zł brutto/1m2 i budują tak domy/bliźniaki/bloczki/szeregowce do stanu deweloperskiego z instalacjami... bez kosztów gruntu... to sobie można przeliczyć i zastanowić się nad jakością i materiałami)... patrzcie co kupujecie!

 

Mnie generalnie w wykonaniu wypłoszyła cena systemówki + potrzeba posiadania/zbudowania/wynajmu stelaży do wylewania (i samodzielne wylewanie) - ale gdybym podjął decyzję (czego trochę żałuję), że biorę pustaki EPS na ściany, a stropy, płytę, dach robię "sam" i w innych technologiach - tzn. nie w systemowej - to pewnie wyszło by zbliżenie do kosztu jaki poniosłem... a było by już z ociepleniem. Ale wtedy byłem jednym z 3-4 zainteresowanych na rok - wykonaniem takiego budynku - teraz jest już trochę więcej osób i firm...

 

Jeżeli znajdę wyceny i oferty (patrz punkt wyżej) - podzielę się tymi informacjami i poprawię podane kwoty.

 

Pozdrawiam i sledze dalej.

 

 

AKTUALIZACJA

 

Oferta IZODOM 2000 POLSKA na same materiały na ściany, płytę, dach wyniósł 101 tyś zł brutto

 

Tak nie myliłem się - koszt na kształtki i wykonanie wyniósł 390 tyś zł netto (+8% VAT na robociznę trzeba doliczyć) za SSO

 

Rozmawiałem jeszcze z firmami:

 

ISORAST (AU)

ISOHOME (AU / PL)

IZODOM 2000 (PL)

ThermoBlock (HU)

Thermhouse (PL / DE / LV?)

Quad-LOCK (EN / AU / USA)

 

Przy płytach doszły tez firmy typu Legallett, Megatherm, Brinkmann, ISOQUICK, AustroTherm ( pry tych dwóch ostatnich prosto kontakt z AU i DE).

 

I najlepszą ofertę miał ThermoBlock z Węgier...

 

Koszt całkowity materiału na płytę, ściany, strop, dach w systemie w tym transport - wynosił 19 tyś Euro (ówcześnie Euro stało na poziomie 3,4-3,5)

 

Więc 19 tyś Euro x 3,5 zł = 66,5 tyś zł BRUTTO (z 27% VAT naliczonym przez sprzedawcę).

 

co lepsze:

- za transport tira 13m długości naczepy z Katowic z prefabrykatami na strop nad parterem, zapłaciłem 1500zł - tymczasem za transport dwóch pełnych tirów z Węgier spod samej stolicy, do mnie pod dom, dostałem ofertę na kwotę 600Euro (za obydwa pojazdy...) nie wiem jakim cudem my konkurujemy w EU kosztami transportu - lub tak Polacy doją Polaków...

 

Kontakt do ThermoBlock z mojego maila wydłubany:

 

Izabella

*

Bekéné Szekendy Izabella

Értékesítési és gazdasági vezető

*

Tel: (0036) 20/364-3843

*

Thermo-Block Magyarország Kft

8000 Székesfehérvár, Szent Gellért utca 8/C

http://www.thermo-block.hu

 

Abyś miał jeszcze coś do rozmyślań - to koszt budowy usługą (materiał+wykonawstwo) wygląda tak: 390 tyś zł - 101 tyś zł = 289 tyś zł (wyliczony przez IZODOM 2000 POLSKA). w tym jest cały materiał, prace montażowe, zalewanie, stal, beton, nadzór i dość droga robocizna bo koło 100 tyś zł to wynosiło? Nie oceniam - po prostu podaję dane z "szacunkowego kosztorysu" jaki mam od przedstawiciela.

 

I uwaga - to są materiały sprzed ponad 2 lat

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Mysław
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim :)

 

Od poniedziałku na budowie pojawiła się ekipa od dachów/tarasów i praca wre... (no może "wre" to za duże słowo, ale...) Panowie realizują systematycznie kolejne etapy izolacji, pracując od 8 do 16:00, i robiąc dziennie kolejne warstwy na obydwu tarasach). Niestety trochę przeszkadza im deszcz, ale przynajmniej nie pali ich słońce... (heh, człowiekowi to nie dogodzisz, nie?)

 

Obydwa tarasy (i nad salonem i nad garażem, wykonywane są w identyczny (prawie) sposób i przekrojowo wygląda to tak:

 

Salon:

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon.png

pogląd ogólny na izolacje, bez warstwy membranowej i obróbek blacharskich

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_2.png

spadki, rynna

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_3.png

obróbka przy ścianie, oknach, parapetach

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_4.png

mam pewne obawy o lód, który może zalegać na tarasie - szczególnie chodzi o rozpychanie w rynnach, czy śnieg/lód jaki mógłby zalegać przy ścianie, etc...

 

Stąd pomysł na przewody grzejne, na pewno przy wypuście attykowym, w rynnie i przy ścianie, a co do reszty miejsc - do rozważenia na dyskusji w poniedziałek z wykonawcą

 

Jak ktoś ma jakieś doświadczenia, spostrzeżenia, uwagi - chętnie ich wysłucham

 

Garaż:

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz.png

przekrojowo, bez szczegółów

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_2.png

spadki

 

reszta jak przy salonie

 

Wpadłem na pomysł, że prócz przewodu, dodatkową izolację (ciemny zgniły zieleń vel khaki) wykonam z XPS lub EPS wodoodpornego - w ten sposób, będzie dodatkowa warstwa izolacji, i nie powinno być podciągania kapilarnego - czego chciałbym właśnie uniknąć - bo EPS potrafi lekko podciągać.. - nawet robiłem kiedyś takie próby...

 

 

Różnica w powyższym, to 5cm PIR + 20cm XPS nad salonem (łącznie 25cm izolacji o lambdzie nie gorszej niż 0,036) oraz 5cm PIR + 10cm XPS nad garażem (łącznie 15cm izolacji o lambdzie nie gorszej niż 0,036) - czyli mniej o 10cm izolacji nad garażem (zwyciężyły kwestie techniczne i użytkowe nad "chciejstwo i plany architekta).

 

Materiały jakich używamy do wykonania dachu to:

 

  • PIR Górstal 50mm w osłonie aluminiowej dwustronnej - pierwsza warstwa izolacji na beton/strop (lambda 0,022)
  • XPS URSA 100mm - kolejna warstwa izolacji (lambda 0,036)
  • MFP Pfleider 22mm - płyta konstrukcyjna (warstwa osłonowa i usztywniająca na XPS a pod membranę
  • FATRANYL 1,2mm - blacha cynkowa systemowa marki FATRA (jest ona pokryta materiałem PVC z jakiego zrobiona jest membrana, blacha służy do obróbek i do zgrzewania szczelnego membrany do obróbek z blachy)
  • FATRAFOL 810V 1,5mm - membrana PVC do izolacji dachów płaskich (producent daje do 50 lat gwarancji, a ekipa ma certyfikację - to samo ta sama ekipa kładła na jakichś elementach świątyni opatrzności bożej, temperatura zgrzewania to 750 stopni Celsjusza)
  • FATRAFOL geowłóknina VIPTEX PES 300 - warstwa między płytę MFP a folię FATRAFOL 810V (jako warstwa pozwalająca poruszać się membranie - zapobiega przyleganiu do deski i tym samym pracę membrany w różnych warunkach temperaturowych)
  • FATRAFOL Z-01 - masa zalewowa (do uszczelniania dodatkowego obróbek, połączeń, etc.)
  • FATRAFOL do obróbek w narożnikach, przy przepustach, etc. (nie mam zdjęcia oznaczeń z belki, ale materiał jest bardziej elastyczny od 810V i dwa razy grubszy - wg danych od wykonawców - pozwala elastycznie i szczelnie obrabiać trudne miejsca)
  • FATRA STOŻEK Rodzaj 10 - materiały na obróbkę narożników (prefabrykowane narożniki FATRA do membrany)
  • SITA IVT Easy 110mm + koszyk żwirowy - wpust attykowy z kołnierzem z PVC z koszykiem przeciw syfom i kłakom (o kłakach w kolejnym poście o rynnach dachu głównego...)
  • kleje POLIURETANOWE - do izolacji i płyt (szczegóły na zdjęciach)
  • kołki PEG do mocowania izolacji - kołki z rdzeniem z włókna szklanego (zamiast stalowego, typ talerzykowy)
  • inny drobny sprzęt i materiał montażowy

 

Panowie w pełni profesjonalnie, z własnym sprzętem, własną dużą giętarką do stali i obróbek, zgrzewarkami, etc... więc zarzutów nie mam (choć nie mają oporów przed używaniem sprzętu zastanego - co udostępniłem - jasne, co sami znaleźli.. cóż - ale to budowa, o ile nie zniknie - niech używają).

 

Trochę zdjęć materiałów, a w kolejnym poście kolejne prace (wprawdzie nie wszystkie mam ponieważ otwieram o 8 zamykam o 16 prace i wtedy coś łapię - w ciągu dnia mnie nie ma... wiec nie każdy etap i szczegół chwytam zdjęciami - ale wiem jak to wygląda...)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_2.jpg

XPS URSA

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_3.jpg

PIR GÓRSTAL w ALU (tu już ścinki po 2 dniach pracy, ale poszło w sumie 3 pełne paczki 7m2 każda i do tego koło 10m2 ścinków z poddasza)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_4.jpg

różne materiały wykorzystywane przy izolowaniu, opisany już PIR i XPS, oraz EPS Thermonium na ściany itp.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/klej_1.jpg

Pianki montażowe do uzupełniania i uszczelniania klejonych połaczeń

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/klej_2.jpg

Pianka montażowa do klejenia warstw (pir do betonu, XPS do PIR, XPS do PIR, MFP do XPS)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/kolek_PEG_1.jpg

kołki minimalizujące mostki cieplne, rdzeń jest wykonany z żywicy i włókna szklanego, reszta wydaje się być zrobiona z PP z dodatkiem nylonu w przypadku kołka

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/kolek_PEG_2.jpg

części składowe (talerzyk ma metalową podkładkę M6 we wnętrzu, aby zwiększyć wytrzymałość i zmniejszyć koszty produkcji)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/kolek_PEG_3.jpg

mechanizm montażu

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_1.jpg

rolki FATRAFOL 810V (jaśniejsza rolka) i geowłókniny (ciemniejsza rolka)

widać też nogi młodszego nadzoru budowlanego i kontroli postępów z funkcją rejestracji i samowolnego/bezkompromisowego raportowania/donoszenia do organu kontroli w postaci Mysławy :D

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_2.jpg

arkusze blachy FATRANYL (blacha do obróbek pod membranę FATRAFOL, pokryta PVC do zgrzewania z membraną)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_3.jpg

rolka bardziej elastycznej za to grubszej membrany typu TRAFAOL do obróbek w trudnych miejscach

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_4.jpg

jakby ktoś chciał - tabliczka z danymi FATRAFOL 810V (produkt czeski, firmy FATRA)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/odplyw_1.jpg

wypust attykowy marki SITA z kołnierzem PVC

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/odplyw_2.jpg

widok od strony przyłączenia do odpływu 110mm

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/siatka_odplyw_1.jpg

siatka przeciw kłakom i syfom z drzew itp... ( o czym więcej opowiem przy rynnach - plany prac przed zimą/jesienią tegoż roku)

 

c.d.n...

Edytowane przez Mysław
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ja się cieszę, że nie mam żadnych tarasów. ;) Dobra robota z opisem prac.

 

Dziękuję :)

Następnym razem też bym ich chyba unikał... bo to się wydaje, ale 20kpl na takie dwa tarasiki...chlup... tym bardziej, że użytkowy będzie jeden... a drugi jest tylko elementem architektonicznym - powiększającym powierzchnię salonu, jadalni i kuchni :D

 

Na kiedy planujecie przeprowadzkę?

 

Hmm, chciała by wiewiórka do lasu - gdzieś we wrześniu?

Ale zobaczymy jak to będzie wszystko szło...

 

Tak przy okazji - w całym domu powstały listy wiszące na ścianach - co jest do zrobienia w każdym pokoju do wyglądu finalnego - czytaj wstawiania mebli i Mysławów i Mysławiątek :D ... i niektóre są już dość krótkie, a zrobiłem to tylko dlatego, że czasem człowiek zmęczony wracając z pracy jedzie do roboty (na budowę) i nie wie od czego zacząć... więc wybór ograniczam do pokoju - a dalej ... już wiadomo - wg listy...

 

Podobna lista, ale dłuższa, wisi na lustrze w przedpokoju (drobnym maczkiem dwie kartki A4), i opisuje wszystkie niezbędne działania do wprowadzenia się (nawet jeżeli tylko na start na parter)... a przy każdym punkcie jest kwadracik, w którym po zamknięciu zadania pojawia się krzyżyk... niestety zbyt szybko to tych punktów nie ubywa, ponieważ...to są dość ogólne zbiorcze punkty...

 

TERAZ WALKA JAKI SYSTEM AUTOMATYKI... zrobiłem sobie zestawienie i porównanie i pewne podsumowanie pewnie tu zamieszczę... oczywiście do wprowadzenia, można niezbędną liczbę obwodów ogarnąć po prostu przekaźnikami (i tak będą i tak...) oraz jakimś prostym kontrolerem np. LOGIC czy SIMATIC... a do pełnego lansu - powoli, ale dojdziemy :p

 

Np. już powstała decyzja, że głośniki sufitowe - kupuję używane (wpuszczane, ale BOSE, JBL itp... więc trwa polowanie), zaś małe podwieszane głośniki odsłuchowe do salonu, sypialni, czy gabinetu - zbuduję... podobnie wzmacniacz wielosekcyjny/wielostrefowy - zbuduję, ale sterowanie strefami, jak nie kupię na start używki - będę musiał przemyśleć i wykonać ręcznie (nie chcę robić prowizorki na przekaźnikach - choć to się jeszcze okaże)... ale możliwe, że przy odpowiednim zacięciu i chwili czasu (co będzie pewnie dopiero po zakończeniu prac wykończeniowych) wykonam swoje urządzenie... (liczę, że coś z tego będzie można "useryjnić" i sprzedawać... jakoś trzeba spłacić kredyt :p)

 

A wy kiedy się przeprowadzacie?

 

PS - użyczysz titana? ;)

Edytowane przez Mysław
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciąg dalszy :)

 

Tak jak obiecałem w części technicznej opisu dotyczącego tarasów, poniżej kilka zdjęć z prac izolacyjnych, które do tej pory zostały wykonane.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_1.jpg

pierwsza warstwa na spadku tarasu nad garażem

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_2.jpg

jak widać - izolacja była doprowadzona do surowej ściany

 

Tak samo została pokryta część nad salonem - ale nie mam zdjęć, ponieważ 1 dnia panowie zdążyli nakryć taras jedną warstwą PIR i 2 warstwami XPS (robota szła jak z bicza strzelił). Tutaj PIR szedł od izolacji (na ścianie ułożono 15cm EPS Termonium 0,031), do samego końca izolacji ułożonej na ścianach dolnych (czapa z izolacji poziomej, nad izolacją pionową).

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_2.jpg

tutaj już przykryta izolacja z PIR, i dwóch warstw XPS

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_4.jpg

tak warstwy nad salonem, wyglądały z boku - widoczna taśma alu, zostanie usunięta przy tynkowaniu (to było złapanie płyt na czas łapania kleju łączącego PIR z podłożem z PAPY)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_3.jpg

kolejnego dnia pojawiła się dodatkowa warstwa XPS nad garażem

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_6.jpg

szczegół izolacji pod ciepłym parapetem i izolacja 15cm EPS 0,031 na ścianie sypialni

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_8.jpg

szczegół ułożenia płyty na ścianach zewnętrznych, do surowej ściany, w kolejnych etapach na ścianie nad XPS pojawił się PIR przyklejony na poliuretanową piankę montażową

 

Tego samego dnia na drugim tarasie, pojawił się pas attykowy, wykonany z pozostałego po różnych pracach elementów z PIR.

Materiału starczyło, i jeszcze zostało na taras nad garażem na sciany zewnętrzne, i jeszcze zostało mniej więcej tyle:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_5.jpg

 

Na wierzchu attyki ułożono płytę MFP ze spadkiem do wewnątrz (na taras), przyklejając ją na poliuretan montażowy i przykręcając do PIR i XPS długimi wkrętami do drewna, na czas wiązania kleju (wkręty już pozostaną). Równocześnie, obok attyki została wycięta rynna w pierwszej warstwie XPS, a na jej dnie ułożono płytę OSB. Tak to wyglądało:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_7.jpg

widok na przykrytą już część (wieczorem) wykonanej attyki i wyciętej rynny.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_13.jpg

widok kolejnego dnia (rano) na zamontowany w warstwach izolacji wypust attykowy, z wstępnie zgrzanym kołnierzem dopasowanym do rogu.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_14.jpg

widok tymczasowego rzygacza (do decyzji, czy ukryjemy rurę w warstwie izolacji, czy zostawimy rzygacz z łańcuchem, czy puścimy po ścianie... musi powstać spójna koncepcja na 2 takie punkty z obydwu tarasów.

 

Przy okazji dyskusji z wykonawcami o ukrytych rynnach, nasłuchałem się, jak to po 5 latach zaczynają przeciekać, kamienie robią w nich dziury, cieknie pod izolacją itd.. i na wszelki zaś - będę musiał odsłonić na dole rury i zrobić punkty kontrolne / rewizje + do wnętrza rur na dole wstawić najlepiej blachę kwasową, aby kamyki zrzucane przez ptaszyny na dach, nie robiły szkody (potrafią złapać moc przy 9mb rury, a to tylko plastik). Jeszcze do przemyślenia co i jak.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_8.jpg

ogólny rzut na jedną stronę... i taki szczegół mi się rzucił w oczka...

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_17.jpg

Analityczne umysły, od razu zobaczą nieścisłość i pewną dodatkową pracę jaką trzeba wykonać, aby ta obróbka, razem z membraną, jakoś się tutaj zmieściła/schowała (to kolejny temat do omówienia z wykonawcą w poniedziałek - chyba zrobię listę).

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_10.jpg

i na drugą stronę...

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_18.jpg

tu też wyszło nam ciekawie... więc jest spadek do wewnątrz i łamanie na 2, tak aby parapet był prosty, ale jednocześnie woda z niego na obróbkę attyki mogła spływać częściowo do wewnątrz, a częściowo poza taras - a przede wszystkim, aby to jakoś wyglądało... - po prostu suma wysokości (zgodnie z projektem) nie zmieściła dachu płaskiego, a co dopiero mówić skosu z obróbkami... wtedy była by gimnastyka i tylko 5-7cm izolacji od brzegu dachu... a tak mamy 25cm w tym 5cm PIR :D

 

Kolejnego dnia na obydwu tarasach pojawiła się już płyta MFP z wykonanymi spadkami - te wynoszą jak w części technicznej, wiec już nie będę nic produkował.

Płyta ponownie została przyklejona do XPS z użyciem pianki montażowej poliuretanowej - w sumie to nie pianka a klej poliuretanowy spieniony :p Tak to wyglądało, już zabezpieczone przed deszczem (bo ekipa jak dojechałem już wychodziła):

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_20.jpg

rzut okiem na taras nad salonem - z góry

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_2.jpg

rzut z dołu tego samego tarasu

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_16.jpg

widoczny PIR z alu na ścianach pionowych, nad XPS

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_12.jpg

rzut okiem na jedną stronę

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_13.jpg

rzut okiem na start "rynny" z większym spadkiem 1,5cm na 1m

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_10.jpg

rzut okiem na drugi koniec "rynny" i zamocowany tam wypust attykowy z kołnierzem PVC i już podłączoną rurą, przechodzącą na wylot

 

Właśnie, muszę te wszystkie wypusty obejrzeć kamerą czy są szczelnie wykonane (nie - nie termiczną, ale endoskopową - pozwala zajrzeć w różne zakamarki i zrobić zdjęcia elementów - żaden tam full-hd, zwłaszcza w ciemnych punktach, ale sprzęt niezły - i nie zostaje na budowie, tak na wszelki zaś.

 

I to by było tyle...

 

Aha jeszcze wątek rynny, z części technicznej.

Wypusty są szerokie (110mm średnicy wypustu), do wypustów jest mocowane sito, zabezpieczające przed dostawaniem się syfu... z tego samego powodu nie mogę mieć kamyczków itd... bo będzie robiło się bagno z tych drobin, a wypłukać tego nie idzie bez płukania/mycia kamyków...

 

Teraz o jaki syf chodzi? o taki który zapchał rynny dachu głównego po jednym roku!, zapchał też rury spustowe...

 

tutaj foto o co chodzi:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/syf_1.jpg

I dodam, że to jest mieszanina liści, pyłków, drobin nasiennych z dębu, brzóz, lip, etc... więc nie ma mowy, koszyki na otwory spustowe w rynnach, do tego siatka na rynny i koniecznie przewody grzejne w spusty i w rynny - ponieważ w zimie - woda pod postacią śniegu i swojego własnego ciężaru + cieplejszych chwilami promyków słońca na szarej obróbce, zamarzała stopniowo zsuwając się z dachu, wypełniając rynny i przelewając się nad rynnami w formie potężnych sopli, a w cieplejszych momentach zaciekami na rynnach i na kapinosie, sięgając często elewacji... czego nie chciałbym doświadczyć już zimy kolejnej, bo elewacja wygląda z takimi zaciekami nieciekawie (wprawdzie na finalnej warstwie nie powinno się tak rzucać w oczy - to jednak, jest to kolejny problem do obsłużenia...

 

Teraz wyobraźcie sobie 3 lata takiego syfu w kamieniach na tarasie który widzicie z okna...

 

O ile taras użytkowy, będzie miał taras drewniany lub kompozytowy, o tyle ten drugi, raczej nie - aby nie zachęcał na razie Mysławiątek do przebywania na nim... (choć finalnie, pewnie bezie miejscówka dla dziewczyn do opalania - tam będzie prawie cały dzień słoneczko i jakieś dwa leżaki się zmieszczą... jednak barierek tam na razie nie planowałem i chyba nadal nie planuję... co się jeszcze okaże w przyszłości ponieważ okna są na odwrotnym mechanizmie - tzn, bez klucza, można je uchylić, ale już rozbroić i otworzyć całkiem się nie da - takie zabezpieczenie dla dzieci)...

Edytowane przez Mysław
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nareszcie doszedłem powoli do porządku ze zdjęciami - w wolnej chwili poprawię pozostałe w dziwnych pozach umieszczone ;)

 

Pestka - dziś czytałem artykuł w pewnej gazecie online, odnośnie ogrzewania elektrycznego i tam między różnymi informacjami podano sposób na ogrzewanie elektryczne podłogowe - tak zaprezentowane:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/grzanie_legary_1.jpg

 

Więc jak u Ciebie, ale elektrycznie!

 

Szukałem informacji - jaką temperaturę mają te przewody, ale nie trafiłem, więc nic więcej nie dodam do tematu - poza tym, że system się przyjął i jest wykorzystywany :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UPS, a te 27 st to gdzie to ma, ciekawe? Bo jeśli to temperatura pomieszczenia to ja dziękuję. Ugotowałabym się w takiej temperaturze.

 

Rozwiązanie faktycznie jak u mnie. Tylko to co leży na legarkach nie wygląda na litą deskę. Bardziej na warstwówkę, a jeszcze bardziej wygląda na płytki ceramiczne.

Linka poproszę :)

 

A ja znalazłam coś takiego https://www.tiasystem.pl/system/system-legarowy-i/

 

A murator ma filmik o drewnie na ogrzewaniu podłogowym

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?147759-Ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-pod-drewnian%C4%85-pod%C5%82og%C4%85-(na-legarach)!!!

Tu jest podana temperatura grzania, ale w kontekscie podłogi z litego drewna klejonej na jastrychu.

Edytowane przez pestka56
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UPS, a te 27 st to gdzie to ma, ciekawe? Bo jeśli to temperatura pomieszczenia to ja dziękuję. Ugotowałabym się w takiej temperaturze.

 

Rozwiązanie faktycznie jak u mnie. Tylko to co leży na legarkach nie wygląda na litą deskę. Bardziej na warstwówkę, a jeszcze bardziej wygląda na płytki ceramiczne.

Linka poproszę :)

 

A ja znalazłam coś takiego https://www.tiasystem.pl/system/system-legarowy-i/

 

A murator ma filmik o drewnie na ogrzewaniu podłogowym

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?147759-Ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-pod-drewnian%C4%85-pod%C5%82og%C4%85-(na-legarach)!!!

Tu jest podana temperatura grzania, ale w kontekscie podłogi z litego drewna klejonej na jastrychu.

 

To jest raczej wizualizacja - niż prawdziwie położona instalacja, ale... znalazłem szukając gotowych rozwiązań takie materiały:

 

http://przewodygrzejne.pl/elektryczne-podlogowe-ogrzewanie-bezposrednie/

 

Elektryczne pod legary... czyli są gotowe i przemyślane rozwiązania :)

 

http://www.purmo.com/images/products/Podloga-sportowa-Purmo.jpg

 

http://www.purmo.com/pl/produkty/ogrzewanie-podlogowe/ogrzewanie-podlog-sportowych.htm?zoom_highlightsub=pod%C5%82oga+sportowa

 

Jak widać, nawet purmo ma w swojej ofercie systemowe rozwiązanie do legarów - choć tutaj jest to wodne...

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Mysław
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie długi post...

(do tego wywaliło mi już raz gotowy cały post... i mimo robienia kopii... serwery muratora dziś sypnęły 503 i... ehhh psia mać, skrobię od nowa...)

 

Ok, robiłem wczoraj małą inwentaryzację materiałów do wykonania elektryki i ponieważ sporo osób podpytywało to tu, to na PRV jak mi idzie z tą elektryką i co będę robił z taką ilością kabli - to na start wrzucę kilka fotek z inwentaryzacji :cool:

 

Więc na początku była chaos... a z chaosu (i kurzu pobudowlanego) zaczęły się wyłaniać różne elementy:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_0.jpg

TO wyżej, to większa część osprzętu i wyłożone na wierzch typy (na zdjęciach w HiRes mam potem szczegóły do zamówień) dla zaprezentowania szczegółów specjalnie dla forumowiczów muratora :)

 

Zacznijmy od pomiaru energii:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_1.jpg

Jakiś czas temu zakupiłem dwa liczniki trzy fazowe i dwa liczniki jedno fazowe do realizacji pomiaru prądu zużywanego przez Maszynownię (jeden dla PC, jeden dla grzałek w PC i ewentualnie w zasobniku - na razie nie montowałem - bo mam dobre grzałki w PC o mocy 7kW - załączane 5 stopniowo bodaj), do tego chciałem też opomiarować zasilanie logiki i automatyki do ogrzewania w tym pomp recyrkulacji, pomp ogrzewania podłogowego itd. a to idzie z jednofazowego gniazdka PC i dalej przez PC ale z tego obwodu do odbioró pomniejszych. TAK, moja PC ma 3 wtyczki, jednofazową dla elektroniki i dwie 3 fazowe - jedna dla sprężarki i jedna dla grzałek)

 

Będę chciał również opomiarować oświetlenie, zasilacze centralne 12 i 24 V DC,

(w sumie będą 2 zasilacze 24V, jeden 12V, UPS/bufor akumulatorowy na 24V dla 24V zasilania i bufor 12V - ale to w toku ustaleń, bo np. nie wiem czy wezmę 1-fazowe zasilacze, czy 3 fazowe - gdzie zanik jednej fazy nie wyłącza urządzenia... - takie przemysłówki z buforami i akumulatorami do 20A prądu ładowania i rozładowania).. więc pomiaru będzie więcej... ale z czasem.

 

Co istotnego o zaprezentowanych licznikach - że są wzorcowane, kosztują na prawdę bardzo rozsądne pieniądze i mają wyjście impulsowe do pomiaru zużytej energii.

 

Zaraz ktoś powie - ale przecież impulsy trzeba zliczać, a gdyby licznik miał RS lub MBUS to już byłby podłączony do systemu... teoretycznie tak, ale liczniki z MBUS lub RS to koszt powyżej 800zł, a urządzenie zliczające impulsy z wielu liczników, z magistralą RS lub MBUS to już tylko 300-400zł (a jak zbudujesz samemu to i 70-80zł z obudową)... więc implikując liczbę liczników (dojdą jeszcze minimum 2) przez cenę - wychodzi że moje podejście jest tańsze... a nadal scentralizowane :D

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/licznik_1.jpg

trzy fazowy - z możliwością plombowania i wyjściem impulsowym

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/licznik_2.jpg

jednofazowy - z możliwością plombowania i wyjściem impulsowym

 

Teraz osprzęt bardziej pasywny - łączeniowy:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_2.jpg

na zdjęciu widać łączówkę typu ZUG, marki Phoenix Contact, tzw. pomiarową (umożliwia ona odłączenie jednotorowego obwodu i wykonanie pomiarów, lub po prostu odłączenia źródła zasilania) mam tego taką paczuszkę - zdobyłem szperając, za 1/10 ceny producenta... nowe, nie używane!

 

Działa to tak:

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_42.jpg

obwód załączony

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_44.jpg

obwód rozłączony

 

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_3.jpg

ZUG'i marki SIMET 16mm2, 6mm2, 1-4mm2, 1-2,5mm2 w kolorach żółty, szary, czerwony, niebieski, nowe, kupione w hurtowni po dość okazyjnej cenie

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_4.jpg

w pudełku na górze zdjęcia ZUG marki Legrand 1-2,5mm2 w tym te żółto-zielone to ZUG dla przewodu uziemiającego/ochronnego, mostkującego przewód podłączony do ZUG do szyny DIN na której został zamocowany

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_5.jpg

ZUG'i firmy SIEMENS - kupiona używka w bardzo dobrym stanie tzw. zaciskowe. ponownie kupione ze szperania w bardzo dobrej cenie... przed ponownym montażem przeczyszczę tylko srebrzone płytki kontaktowe i przetrę z osadów specjalną szczotką/pędzelkiem...

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_6.jpg

hurtem kupiona paczka nowiutkich ZUG Simet'a - 1-2,5mm2

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_7.jpg

Tutaj mały przekrój wykorzystywanego przeze mnie w instalacjach osprzętu typu zabezpieczenia (poglądowo):

- używam osprzętu marki EATON lub HAGER lub SIEMENS (pasuje mi cena, wyniki pracy, bezawaryjność i zakres oferty)

- w przypadku sprzętu nie liniowego (sygnalizacja stanu - nie wpływającego na systemy i bezpieczeństwo, zasilanie rezerwowe, priorytety, przyciski, wyłączniki bistabilne/monostabilne, automaty schodowe, czasowe, zmierzchowe, etc.) używam różnych firm ale zazwyczaj kieruję się do np. F&F

- widać listwy/moduły rozdzielcze 4-5 szynowe marki POKÓJ i ERGOM (dobra jakość w niezłej cenie)

- listwy ekwipotencjalne (wyrównania potencjałów) OBO, POKÓJ

- końcówki oczkowe do linki 50mm2 do uziomu (stosowane np. były przy uziemieniu fundamentowym i połączeniu z uziemieniem w gruncie - szczegóły gdzieś w dzienniku)

- widać jeszcze listwy grzebieniowe do zasilania (skuteczne i pewne, mocne - duży amperaż po stronie zasilającej)

reszta jakieś drobiazgi

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_14.jpg

zabezpieczeń na razie mam taką skrzyneczkę, co starczy tylko na podstawowe oświetlenie i kilka gniazdek - bez automatyki (czyli na start - pierwszy rozruch rozdzielnic). Generalnie są to pozostałości po wykonywaniu innych instalacji.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_8.jpg

Tutaj ZUG'i różnego typu i producentów - dalej kilka szczegółów o niektórych typach, ale na szybko:

- mam ZUG'i nowe SIMET, LEGRAND, WEIDMULLER i PHOENIX CONTACT

- mam ZUG'i używane SIMET, WEIDMULLER i PHOENIX CONTACT

trzy fazowy - z możliwością plombowania i wyjściem impulsowym

- są ZUG'i jednotorowe - czyli które łączą jeden tor / jeden przewód

- są ZUG'i uziemiające (łączące jeden potencjał dla 2-3 przewodów i albo są izolowane od szyny DIN, albo zwierają do szyny DIN przez metalowe klamry mocujące taki ZUG na szynie)

- są ZUG'i kilkutorowe - z modułem ochronnym, gdzie jeden z potencjałów jest zwierany do listwy DIN (wygląda to tak, że wchodzą 3 lub 4 przewody z jednym PE, wychodzą 2 lub3 gdzie PE jest zwarty do szyny DIN - wtedy należy pamiętać, aby na szynie DIN należy zamocować ZUG uziemiający z metalową klamrą, przelotowo podłączony do punktu głównego PE w rozdzielnicy - UWAGA, nie ufamy połączeniom listwy DIN z konstrukcją szafy... ja wiem, że tam jest śrubeczka lub wkręt do metalowego łącznika (a co jak do plastikowego) ale nie ufamy takim lekkim połączeniom)

- są ZUG'i kilkutorowe bez modułu uziemiającego

- są ZUG'i z kilkoma torami - gdzie wszystkie są ze sobą mostkowane

- są ZUG'i ze wskazaniem zasilania

- w końcu są ZUG'i rozłączane i stale połączone dla każdego toru (tzw. pomiarowe) dalej pokażę taki ZUG

- dodatkowo ZUG'i dzielimy na skręcane i tzw. wciskane (choć z tym wciskanym to tylko określenie u nas ukute, bo to nie jest prawda, bo tam się przewodu nie wciska - tylko przez otwór techniczny lub przycisk techniczny wsuwając śrubokręt i lekko podważając, otwieramy klamrę sprężynową, wsuwamy w okrągły otwór przygotowany odpowiednio przewód - [zgodny z przekrojami dla takiego złącza i mieszczący się w parametrach min/max] - a następnie zamykamy klamrę wyjmując śrubokręt [izolowany!]

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_9.jpg

Tutaj przykład malutkiego, nowego ZUG'a marki WAGO - mam ich około 300 sztuk i powinny wystarczyć do podłączeń kabli typu skrętka, kabel telekomunikacyjny, czy kabli sygnałowych o średnicach 0,08 - 0,25 mm2, tak aby możliwe było zastąpienie delikatnego drucika linką o średnicy 0,25-0,5mm2, którą sygnał z kabla trafi do odpowiedniego modułu automatyki, nie ryzykując przełamania lub ukruszenia w trakcie walki z rozdzielnią i dokładaniem kolejnych zestawów kabli.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_16.jpg

pełna paczka ZUG jednotorowy marki WEIDMULLER (mam tego w sumie 1000 sztuk / 10 paczek po 100 sztuk), a kupiłem po baaaardzo promocyjnej cenie jak zwykle szperając po OLX, ALLEGRO, SPRZEDAJEMY, itd.) jak to było? szukajcie a znajdziecie...

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_11.jpg

przykłady ZUG wielotorowych:

- z elementem zielonym to moduł ochronny do podłączenia przewodu PE (wejście 3-4 wyjście 2-3)

- bez elementu zielonego czyli bez modułu mostkującego jeden z potencjałów do PE (oczywiście - można z drugiej puścić przewód podłączony do kolejnej listwy zbiorczej PE, lub przewód ochronny z wychodzącego z rozdzielni kabla można zostawić dłuższy i podłączyć wprost do listwy miedzianej PE - metod jest wiele.

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_12.jpg

opaski kablowe do oznaczania przewodów - kolorami, literami, cyframi w różnych rozmiarach (na różnej średnicy i typy kabli/przewodów)

 

http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_29.jpg

tutaj naklejki do oznaczania kabli - paski które można opisać markerem, ze znaczkami np. PE, uziemienie, L1, L2, L3, itp. jest to pasek długi na kilka centymetrów, który opisujemy, a następnie naklejamy na kabel

 

c.d.n....

Edytowane przez Mysław
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...