jedrek244 06.06.2017 11:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2017 Myslalem ze jest taniej sorry, mozna jeszcze parkiet przemyslowy polozyc ewentualnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pestka56 06.06.2017 12:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2017 Kiedyś byłam wręcz chora na parkiet przemysłowy, ale potem zobaczyłam jak straszliweie łaciato wyglada taka podłoga i mi przeszło. Co deska to deska. Najlepiej szeroka i długa, żeby cieszyc oczy rysunkiem słojów Najpiękniejsze dechy podłogowe i nie tylko robi duńska firma Dinesen. To tak raczej jako ciekawostka do ucieszenia oka, bo ceny nie są niskie http://dinesen.com/ Podrzucam linki, bo podłogi piękne. Nie wiem jak z cenami http://jawor-parkiet.pl/chevron http://jawor-parkiet.pl/retro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 08.06.2017 20:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2017 Myslalem ze jest taniej sorry, mozna jeszcze parkiet przemyslowy polozyc ewentualnie. Spoko - będziemy się rozglądać że 70-80 zł za ułożenie - to wiem, ale ze deska 350... to mnie zamurowało... Przeglądałem ostatnio kilka norweskich firm oferujących taki materiał na podłogi... szperam też na Litwie, w Czechach czy Austrii - wbrew pozorom, często towar stamtąd, był tańszy z dowozem do kraju (i szybciej dostępny), niż u nas... ale o tym już gdzieś w naszym dzienniczku pisałem... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 08.06.2017 20:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2017 Kiedyś byłam wręcz chora na parkiet przemysłowy, ale potem zobaczyłam jak straszliweie łaciato wyglada taka podłoga i mi przeszło. Co deska to deska. Najlepiej szeroka i długa, żeby cieszyc oczy rysunkiem słojów Najpiękniejsze dechy podłogowe i nie tylko robi duńska firma Dinesen. To tak raczej jako ciekawostka do ucieszenia oka, bo ceny nie są niskie http://dinesen.com/ Podrzucam linki, bo podłogi piękne. Nie wiem jak z cenami http://jawor-parkiet.pl/chevron http://jawor-parkiet.pl/retro Dziękuję Jak coś wynajdę / wybiorę - wrzucę tutaj... szukamy czegoś twardego na to ogrzewanie, do olejowania/woskowania... kolor... jak znajdziemy to pokażemy, ale chcemy odejść trochę dalej od klasycznego złotego dębu... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 08.06.2017 20:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2017 OK, to teraz trochę o izolacji dachu i tarasu... Mam w naszym domku dwa dachy - które są na razie zabezpieczone, ale nie wykończone... więc skoro ciepło, skoro w miarę sucho, to pilnie chcemy je zaizolować i zamknąć... wg projektu - jeden dach to taras przy sypialni, nad garażem w bryle z attyką (ogniomurem) do wysokości 130cm, a drugi to dach nad wychodzącą bryłą salonu i jadalni. Ten na tarasie - jak to na tarasie, płaski i użytkowy... zaś ten nad salonem, miał być nieużytkowy i w zasadzie ze spadkiem... ale... co sobie narysuje architekt, a co można potem zrobić w rzeczywistości.. to niestety dwie różne sprawy... ponieważ przy blasze i podkonstrukcji - albo miałbym zbyt mało izolacji (mostki itd.), albo dach miałby zbyt mały spadek... do tego cena wykonania dachu z blachy wyszła o 1,8 tyś zł droższa niż dachu płaskiego... Zatem obydwa będą to dachy płaskie - ten nad salonem 5cm PIR + 15-20cm XPS o dobrej lambdzie, zaś ten nad garażem, będzie miał na sobie tylko XPS (chyba, że uzbieramy z odpadów 5cm warstwę PIR - co jest bardzo prawdopodobne) to wtedy 5cm PIR + 15-20cm XPS o dobrej lambdzie.Oczywiście dach nad salonem, nie ma attyki, więc tę wykonamy z XPS i płyty MFP. Początkowo wykonawca zastanawiał się nad attyką z samego materiału izolacyjnego, ale obawiamy się rozpychania przez ewentualnie zalegający śnieg i lód.. Zatem warstwami od góry: 1. membrana FATRAFOL (PVC - 810V grubości 1,5mm, w kolorze RAL 7040)2. geowłóknina VIPTEX PES 3003. płyta MFP 22mm4. XPS 15-20cm (labmda 0,031) dach-podłoga 100 (jest to jednocześnie warstwa spadkowa)5. PIR 5cm górstal (lambda 0,022)6. izolacja bitumiczna na beton7. strop żelbetowy Na brzegach i na wywinięciach będzie zastosowana obróbka z blachy łączeniowej FATRANYL (blacha firmy FATRA, z natryśniętym PVC, aby materiały lepiej się ze sobą łączyły, a membrana będzie nachodziła na całą obróbkę z blachy, zaś finalna obróbka blaszana będzie klejona do membrany specjalnym klejem - tak aby membrany już nie dziurawić (mowa o parapetach). Taras nad salonem, bezie miał jeden duży spust attykowy (rura spustowa schowana będzie w izolacji ściany), zaś taras nad garażem, będzie miał dwa wpusty attykowe po obu stronach. Na taras nad salonem być może trafi geowłóknina + jakiś żwirek/otoczaki w cienkiej warstwie - chodzi o zakrycie samej membrany, zaś na tarasie nad garażem będzie montowany na regulowanych podporach z ABS/PE stelaż pod taras drewniany. Wszystkie spusty będą podgrzewane... tak na wszelki zaś - i do nich muszę wypuścić kable jeszcze... Jak ktoś ma jakieś pytania lub uwagi - zapraszam - ponieważ w poniedziałek ekipa ma wejść na obiekt... I teraz - nie wiem czy to dużo czy mało - ale za łącznie 28m2 tarasów z robocizną i materiałem i gwarancją pisemną na 3 lata, zapłacę 17 tyś zł...Ktoś się orientuje - dużo czy ok? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 09.06.2017 08:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2017 Spoko - będziemy się rozglądać że 70-80 zł za ułożenie - to wiem, ale ze deska 350... to mnie zamurowało... 350 to z ułożeniem. Deska 270. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 09.06.2017 18:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2017 350 to z ułożeniem. Deska 270. Faktycznie mimo to sporo, jak na nasze plany... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 10.06.2017 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2017 No niestety sporo. Szczególnie jak metrów jest dużo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dpo 10.06.2017 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2017 Czesc Wszystkim.Dziennik pierwsza klasa - bardzo trudny dla laika bo szczegolowy i dokladny (szczegolnie pierwsze 20 stron) - do tego stopnia ze uzmyslowilem sobie jak niewiele wiem:(Niby wizje mam, co chce i gdzie , ale juz "jak" konkretnie to ma byc wykonane to widze, ze duzo slabiej.Naprawde chyle czola - wiele przede mna nauki jeszcze, jesli chce uzyskac jakosciowo dobry dom.Mam pytanka przy okazji - jako ze trafilem tu od Pana Kejka, gdzie pisales o planach budowy z izodomu oraz, ze miales kontakt z producentami z Wegier i Austrii, ktorzy sie okazali duzo tansi. 1) Moge prosic o namiary na nich? 2) Ile drozej by Cie wyniosl Twoj dom z tych materialow ? Dasz rade to oszacowac ? (widze z lektury dziennika, ze jest bardzo mocno "wyliczony" i nie podejmujesz pochopnych decyzji stad moje pytanie). Pozdrawiam i sledze dalej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 10.06.2017 14:48 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2017 No niestety sporo. Szczególnie jak metrów jest dużo. Generalnie - to tej "dobrej i reprezentacyjnej" deski na parterze jest jakieś 70m2, reszta to żywica (ale niektórzy mnie tu straszą rakiem, uwalnianiem chemii, toksycznością, etc.. nawet w tych "domowych" wyrobach...) lub rozważam jeszcze np. w kuchni i łazience panele vinylowe... ale to się jeszcze okaże... Natomiast na górze, odliczając poddasze (gdzie będzie panel, bo nie ma tam ogrzewania w podłodze - tylko powietrze + konwekcja z parteru i piętra) oraz odliczając łazienki... to mamy tego jakieś 100m2..., i tu wolałem jakąś dwu-trzy warstwówkę max 14-15mm na klej... lakier lub olej.. (pewnie olej było by lepiej - ale cena będzie miała wpływ na wybór...)... Więc 70 + 120 = 190 m2 * 350zł = 66,5 tyś zł... Wolałbym: Parter 250zł x 70m2 = 17,5 tyś zł Piętro 200zł x 100m2 = 20 tyś zł łącznie ~38 tyś zł... A do tego jeszcze żywica: 40m2 x 250zł = 10 tyś zł wysokiej jakości robiona przez firmę na połysk itd.. (kuchnia, łazienka, wiatrołap/przedpokój, maszynownia, przedsionek garażu) 45m2 x 120zł = 5,4 tyś zł (garaż, warsztat) Czyli sumarycznie wychodzi: ~54 tyś zł... a przy 350 ponad 80 tyś zł... Nic, będziemy się rozglądali... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 10.06.2017 15:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2017 (edytowane) Czesc Wszystkim. Dziennik pierwsza klasa - bardzo trudny dla laika bo szczegolowy i dokladny (szczegolnie pierwsze 20 stron) - do tego stopnia ze uzmyslowilem sobie jak niewiele wiem:( Niby wizje mam, co chce i gdzie , ale juz "jak" konkretnie to ma byc wykonane to widze, ze duzo slabiej.Naprawde chyle czola - wiele przede mna nauki jeszcze, jesli chce uzyskac jakosciowo dobry dom. Witam!, Dziękuję co do 20 stron - postaram się wrzucić więcej szczegółów przy bardziej wymagających pracach, przy elektryce i automatyce, instalacjach wewnętrznych, przy izolacjach, czy obróbkach, trochę też przy żaluzjach zewnętrznych.. przy tynkach, czy ocieplaniu tylko pewne rzeczy są "złożone" więc się tam się nie zapierałem aby dochodzić jakichś szczegółów i nie pisałem rozprawek Ale spokojnie - Ci którzy tu zaglądają, wiedzą, że potrafię wyprodukować taśmowce na sporo tematów Co do wizji - są ważne, ale warto je omówić z wykonawcami, z projektantem/architektem na starcie obowiązkowo... bo nawet u nas, gdzie sporo rzeczy zaplanowano - pojawia się wbrew pozorom nieskromna liczba odstępstw lub zmian, i wcale nie wynikają ze zmian technologii, rozwiązań - tylko z powstałych a nie przewidzianych - problemów... muszę niestety przyznać, że im więcej domów się postawi - tym więcej człowiek błędów uniknie - ale i tak jakieś zawsze będą - więc - głowa do góry! - to tylko budowa Mam pytanka przy okazji - jako ze trafilem tu od Pana Kejka, gdzie pisales o planach budowy z izodomu oraz, ze miales kontakt z producentami z Wegier i Austrii, ktorzy sie okazali duzo tansi. 1) Moge prosic o namiary na nich? Muszę odkopać maile i oferty - gdzieś je mam - więc na pewno wrzucę na dniach (jeżeli nie dziś wieczorem). 2) Ile drozej by Cie wyniosl Twoj dom z tych materialow ? Dasz rade to oszacowac ? (widze z lektury dziennika, ze jest bardzo mocno "wyliczony" i nie podejmujesz pochopnych decyzji stad moje pytanie). Hmm, pytanie złożone... generalnie - same pustaki to nie jest tak drogi materiał (choć różnica PL a HU czy AU nawet z transportem, jest spora), za to kosztują np. zaślepki do pustaków, nietypowe elementy konstrukcji, wsporniki, dużo kosztuje płyta systemowa, jeszcze więcej systemowe dachy/stropy... do tego sposób zalewania, niezbędne rusztowanie... też powoduje koszty i ... obawy/problemy? Coś mi się obija - ze np. nasz polski dystrybutor za dom do stanu surowy otwarty, z płytą , stropem, ścianami i chyba (ale nie pamiętam dobrze) dachem krzyknął 300 tyś zł netto z materiałem (typu beton, stal, etc..), a z wykonaniem przekraczało 400 tyś zł - czy to drogo - do oszacowania... Dodam, dla porównania - że w okolicy Warszawy deweloperzy stawiają na sprzedaż budynki za 1600zł brutto/1m2 i budują tak domy/bliźniaki/bloczki/szeregowce do stanu deweloperskiego z instalacjami... bez kosztów gruntu... to sobie można przeliczyć i zastanowić się nad jakością i materiałami)... patrzcie co kupujecie! Mnie generalnie w wykonaniu wypłoszyła cena systemówki + potrzeba posiadania/zbudowania/wynajmu stelaży do wylewania (i samodzielne wylewanie) - ale gdybym podjął decyzję (czego trochę żałuję), że biorę pustaki EPS na ściany, a stropy, płytę, dach robię "sam" i w innych technologiach - tzn. nie w systemowej - to pewnie wyszło by zbliżenie do kosztu jaki poniosłem... a było by już z ociepleniem. Ale wtedy byłem jednym z 3-4 zainteresowanych na rok - wykonaniem takiego budynku - teraz jest już trochę więcej osób i firm... Jeżeli znajdę wyceny i oferty (patrz punkt wyżej) - podzielę się tymi informacjami i poprawię podane kwoty. Pozdrawiam i sledze dalej. AKTUALIZACJA Oferta IZODOM 2000 POLSKA na same materiały na ściany, płytę, dach wyniósł 101 tyś zł brutto Tak nie myliłem się - koszt na kształtki i wykonanie wyniósł 390 tyś zł netto (+8% VAT na robociznę trzeba doliczyć) za SSO Rozmawiałem jeszcze z firmami: ISORAST (AU) ISOHOME (AU / PL) IZODOM 2000 (PL) ThermoBlock (HU) Thermhouse (PL / DE / LV?) Quad-LOCK (EN / AU / USA) Przy płytach doszły tez firmy typu Legallett, Megatherm, Brinkmann, ISOQUICK, AustroTherm ( pry tych dwóch ostatnich prosto kontakt z AU i DE). I najlepszą ofertę miał ThermoBlock z Węgier... Koszt całkowity materiału na płytę, ściany, strop, dach w systemie w tym transport - wynosił 19 tyś Euro (ówcześnie Euro stało na poziomie 3,4-3,5) Więc 19 tyś Euro x 3,5 zł = 66,5 tyś zł BRUTTO (z 27% VAT naliczonym przez sprzedawcę). co lepsze: - za transport tira 13m długości naczepy z Katowic z prefabrykatami na strop nad parterem, zapłaciłem 1500zł - tymczasem za transport dwóch pełnych tirów z Węgier spod samej stolicy, do mnie pod dom, dostałem ofertę na kwotę 600Euro (za obydwa pojazdy...) nie wiem jakim cudem my konkurujemy w EU kosztami transportu - lub tak Polacy doją Polaków... Kontakt do ThermoBlock z mojego maila wydłubany: Izabella * Bekéné Szekendy Izabella Értékesítési és gazdasági vezető * Tel: (0036) 20/364-3843 * Thermo-Block Magyarország Kft 8000 Székesfehérvár, Szent Gellért utca 8/C http://www.thermo-block.hu Abyś miał jeszcze coś do rozmyślań - to koszt budowy usługą (materiał+wykonawstwo) wygląda tak: 390 tyś zł - 101 tyś zł = 289 tyś zł (wyliczony przez IZODOM 2000 POLSKA). w tym jest cały materiał, prace montażowe, zalewanie, stal, beton, nadzór i dość droga robocizna bo koło 100 tyś zł to wynosiło? Nie oceniam - po prostu podaję dane z "szacunkowego kosztorysu" jaki mam od przedstawiciela. I uwaga - to są materiały sprzed ponad 2 lat Pozdrawiam Edytowane 10 Czerwca 2017 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.06.2017 09:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 (edytowane) Cześć wszystkim Od poniedziałku na budowie pojawiła się ekipa od dachów/tarasów i praca wre... (no może "wre" to za duże słowo, ale...) Panowie realizują systematycznie kolejne etapy izolacji, pracując od 8 do 16:00, i robiąc dziennie kolejne warstwy na obydwu tarasach). Niestety trochę przeszkadza im deszcz, ale przynajmniej nie pali ich słońce... (heh, człowiekowi to nie dogodzisz, nie?) Obydwa tarasy (i nad salonem i nad garażem, wykonywane są w identyczny (prawie) sposób i przekrojowo wygląda to tak: Salon: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon.png pogląd ogólny na izolacje, bez warstwy membranowej i obróbek blacharskich http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_2.png spadki, rynna http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_3.png obróbka przy ścianie, oknach, parapetach http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_4.png mam pewne obawy o lód, który może zalegać na tarasie - szczególnie chodzi o rozpychanie w rynnach, czy śnieg/lód jaki mógłby zalegać przy ścianie, etc... Stąd pomysł na przewody grzejne, na pewno przy wypuście attykowym, w rynnie i przy ścianie, a co do reszty miejsc - do rozważenia na dyskusji w poniedziałek z wykonawcą Jak ktoś ma jakieś doświadczenia, spostrzeżenia, uwagi - chętnie ich wysłucham Garaż: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz.png przekrojowo, bez szczegółów http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_2.png spadki reszta jak przy salonie Wpadłem na pomysł, że prócz przewodu, dodatkową izolację (ciemny zgniły zieleń vel khaki) wykonam z XPS lub EPS wodoodpornego - w ten sposób, będzie dodatkowa warstwa izolacji, i nie powinno być podciągania kapilarnego - czego chciałbym właśnie uniknąć - bo EPS potrafi lekko podciągać.. - nawet robiłem kiedyś takie próby... Różnica w powyższym, to 5cm PIR + 20cm XPS nad salonem (łącznie 25cm izolacji o lambdzie nie gorszej niż 0,036) oraz 5cm PIR + 10cm XPS nad garażem (łącznie 15cm izolacji o lambdzie nie gorszej niż 0,036) - czyli mniej o 10cm izolacji nad garażem (zwyciężyły kwestie techniczne i użytkowe nad "chciejstwo i plany architekta). Materiały jakich używamy do wykonania dachu to: PIR Górstal 50mm w osłonie aluminiowej dwustronnej - pierwsza warstwa izolacji na beton/strop (lambda 0,022) XPS URSA 100mm - kolejna warstwa izolacji (lambda 0,036) MFP Pfleider 22mm - płyta konstrukcyjna (warstwa osłonowa i usztywniająca na XPS a pod membranę FATRANYL 1,2mm - blacha cynkowa systemowa marki FATRA (jest ona pokryta materiałem PVC z jakiego zrobiona jest membrana, blacha służy do obróbek i do zgrzewania szczelnego membrany do obróbek z blachy) FATRAFOL 810V 1,5mm - membrana PVC do izolacji dachów płaskich (producent daje do 50 lat gwarancji, a ekipa ma certyfikację - to samo ta sama ekipa kładła na jakichś elementach świątyni opatrzności bożej, temperatura zgrzewania to 750 stopni Celsjusza) FATRAFOL geowłóknina VIPTEX PES 300 - warstwa między płytę MFP a folię FATRAFOL 810V (jako warstwa pozwalająca poruszać się membranie - zapobiega przyleganiu do deski i tym samym pracę membrany w różnych warunkach temperaturowych) FATRAFOL Z-01 - masa zalewowa (do uszczelniania dodatkowego obróbek, połączeń, etc.) FATRAFOL do obróbek w narożnikach, przy przepustach, etc. (nie mam zdjęcia oznaczeń z belki, ale materiał jest bardziej elastyczny od 810V i dwa razy grubszy - wg danych od wykonawców - pozwala elastycznie i szczelnie obrabiać trudne miejsca) FATRA STOŻEK Rodzaj 10 - materiały na obróbkę narożników (prefabrykowane narożniki FATRA do membrany) SITA IVT Easy 110mm + koszyk żwirowy - wpust attykowy z kołnierzem z PVC z koszykiem przeciw syfom i kłakom (o kłakach w kolejnym poście o rynnach dachu głównego...) kleje POLIURETANOWE - do izolacji i płyt (szczegóły na zdjęciach) kołki PEG do mocowania izolacji - kołki z rdzeniem z włókna szklanego (zamiast stalowego, typ talerzykowy) inny drobny sprzęt i materiał montażowy Panowie w pełni profesjonalnie, z własnym sprzętem, własną dużą giętarką do stali i obróbek, zgrzewarkami, etc... więc zarzutów nie mam (choć nie mają oporów przed używaniem sprzętu zastanego - co udostępniłem - jasne, co sami znaleźli.. cóż - ale to budowa, o ile nie zniknie - niech używają). Trochę zdjęć materiałów, a w kolejnym poście kolejne prace (wprawdzie nie wszystkie mam ponieważ otwieram o 8 zamykam o 16 prace i wtedy coś łapię - w ciągu dnia mnie nie ma... wiec nie każdy etap i szczegół chwytam zdjęciami - ale wiem jak to wygląda...) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_2.jpg XPS URSA http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_3.jpg PIR GÓRSTAL w ALU (tu już ścinki po 2 dniach pracy, ale poszło w sumie 3 pełne paczki 7m2 każda i do tego koło 10m2 ścinków z poddasza) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_4.jpg różne materiały wykorzystywane przy izolowaniu, opisany już PIR i XPS, oraz EPS Thermonium na ściany itp. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/klej_1.jpg Pianki montażowe do uzupełniania i uszczelniania klejonych połaczeń http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/klej_2.jpg Pianka montażowa do klejenia warstw (pir do betonu, XPS do PIR, XPS do PIR, MFP do XPS) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/kolek_PEG_1.jpg kołki minimalizujące mostki cieplne, rdzeń jest wykonany z żywicy i włókna szklanego, reszta wydaje się być zrobiona z PP z dodatkiem nylonu w przypadku kołka http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/kolek_PEG_2.jpg części składowe (talerzyk ma metalową podkładkę M6 we wnętrzu, aby zwiększyć wytrzymałość i zmniejszyć koszty produkcji) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/kolek_PEG_3.jpg mechanizm montażu http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_1.jpg rolki FATRAFOL 810V (jaśniejsza rolka) i geowłókniny (ciemniejsza rolka) widać też nogi młodszego nadzoru budowlanego i kontroli postępów z funkcją rejestracji i samowolnego/bezkompromisowego raportowania/donoszenia do organu kontroli w postaci Mysławy http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_2.jpg arkusze blachy FATRANYL (blacha do obróbek pod membranę FATRAFOL, pokryta PVC do zgrzewania z membraną) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_3.jpg rolka bardziej elastycznej za to grubszej membrany typu TRAFAOL do obróbek w trudnych miejscach http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/material_4.jpg jakby ktoś chciał - tabliczka z danymi FATRAFOL 810V (produkt czeski, firmy FATRA) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/odplyw_1.jpg wypust attykowy marki SITA z kołnierzem PVC http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/odplyw_2.jpg widok od strony przyłączenia do odpływu 110mm http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/siatka_odplyw_1.jpg siatka przeciw kłakom i syfom z drzew itp... ( o czym więcej opowiem przy rynnach - plany prac przed zimą/jesienią tegoż roku) c.d.n... Edytowane 15 Czerwca 2017 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
thoreg 15.06.2017 12:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 Jak ja się cieszę, że nie mam żadnych tarasów. Dobra robota z opisem prac. Na kiedy planujecie przeprowadzkę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.06.2017 13:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 (edytowane) Jak ja się cieszę, że nie mam żadnych tarasów. Dobra robota z opisem prac. Dziękuję Następnym razem też bym ich chyba unikał... bo to się wydaje, ale 20kpl na takie dwa tarasiki...chlup... tym bardziej, że użytkowy będzie jeden... a drugi jest tylko elementem architektonicznym - powiększającym powierzchnię salonu, jadalni i kuchni Na kiedy planujecie przeprowadzkę? Hmm, chciała by wiewiórka do lasu - gdzieś we wrześniu? Ale zobaczymy jak to będzie wszystko szło... Tak przy okazji - w całym domu powstały listy wiszące na ścianach - co jest do zrobienia w każdym pokoju do wyglądu finalnego - czytaj wstawiania mebli i Mysławów i Mysławiątek ... i niektóre są już dość krótkie, a zrobiłem to tylko dlatego, że czasem człowiek zmęczony wracając z pracy jedzie do roboty (na budowę) i nie wie od czego zacząć... więc wybór ograniczam do pokoju - a dalej ... już wiadomo - wg listy... Podobna lista, ale dłuższa, wisi na lustrze w przedpokoju (drobnym maczkiem dwie kartki A4), i opisuje wszystkie niezbędne działania do wprowadzenia się (nawet jeżeli tylko na start na parter)... a przy każdym punkcie jest kwadracik, w którym po zamknięciu zadania pojawia się krzyżyk... niestety zbyt szybko to tych punktów nie ubywa, ponieważ...to są dość ogólne zbiorcze punkty... TERAZ WALKA JAKI SYSTEM AUTOMATYKI... zrobiłem sobie zestawienie i porównanie i pewne podsumowanie pewnie tu zamieszczę... oczywiście do wprowadzenia, można niezbędną liczbę obwodów ogarnąć po prostu przekaźnikami (i tak będą i tak...) oraz jakimś prostym kontrolerem np. LOGIC czy SIMATIC... a do pełnego lansu - powoli, ale dojdziemy Np. już powstała decyzja, że głośniki sufitowe - kupuję używane (wpuszczane, ale BOSE, JBL itp... więc trwa polowanie), zaś małe podwieszane głośniki odsłuchowe do salonu, sypialni, czy gabinetu - zbuduję... podobnie wzmacniacz wielosekcyjny/wielostrefowy - zbuduję, ale sterowanie strefami, jak nie kupię na start używki - będę musiał przemyśleć i wykonać ręcznie (nie chcę robić prowizorki na przekaźnikach - choć to się jeszcze okaże)... ale możliwe, że przy odpowiednim zacięciu i chwili czasu (co będzie pewnie dopiero po zakończeniu prac wykończeniowych) wykonam swoje urządzenie... (liczę, że coś z tego będzie można "useryjnić" i sprzedawać... jakoś trzeba spłacić kredyt ) A wy kiedy się przeprowadzacie? PS - użyczysz titana? Edytowane 15 Czerwca 2017 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.06.2017 15:55 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 (edytowane) ciąg dalszy Tak jak obiecałem w części technicznej opisu dotyczącego tarasów, poniżej kilka zdjęć z prac izolacyjnych, które do tej pory zostały wykonane. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_1.jpg pierwsza warstwa na spadku tarasu nad garażem http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_2.jpg jak widać - izolacja była doprowadzona do surowej ściany Tak samo została pokryta część nad salonem - ale nie mam zdjęć, ponieważ 1 dnia panowie zdążyli nakryć taras jedną warstwą PIR i 2 warstwami XPS (robota szła jak z bicza strzelił). Tutaj PIR szedł od izolacji (na ścianie ułożono 15cm EPS Termonium 0,031), do samego końca izolacji ułożonej na ścianach dolnych (czapa z izolacji poziomej, nad izolacją pionową). http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_2.jpg tutaj już przykryta izolacja z PIR, i dwóch warstw XPS http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_4.jpg tak warstwy nad salonem, wyglądały z boku - widoczna taśma alu, zostanie usunięta przy tynkowaniu (to było złapanie płyt na czas łapania kleju łączącego PIR z podłożem z PAPY) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_3.jpg kolejnego dnia pojawiła się dodatkowa warstwa XPS nad garażem http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_6.jpg szczegół izolacji pod ciepłym parapetem i izolacja 15cm EPS 0,031 na ścianie sypialni http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_8.jpg szczegół ułożenia płyty na ścianach zewnętrznych, do surowej ściany, w kolejnych etapach na ścianie nad XPS pojawił się PIR przyklejony na poliuretanową piankę montażową Tego samego dnia na drugim tarasie, pojawił się pas attykowy, wykonany z pozostałego po różnych pracach elementów z PIR. Materiału starczyło, i jeszcze zostało na taras nad garażem na sciany zewnętrzne, i jeszcze zostało mniej więcej tyle: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/izolacja_5.jpg Na wierzchu attyki ułożono płytę MFP ze spadkiem do wewnątrz (na taras), przyklejając ją na poliuretan montażowy i przykręcając do PIR i XPS długimi wkrętami do drewna, na czas wiązania kleju (wkręty już pozostaną). Równocześnie, obok attyki została wycięta rynna w pierwszej warstwie XPS, a na jej dnie ułożono płytę OSB. Tak to wyglądało: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_7.jpg widok na przykrytą już część (wieczorem) wykonanej attyki i wyciętej rynny. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_13.jpg widok kolejnego dnia (rano) na zamontowany w warstwach izolacji wypust attykowy, z wstępnie zgrzanym kołnierzem dopasowanym do rogu. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_14.jpg widok tymczasowego rzygacza (do decyzji, czy ukryjemy rurę w warstwie izolacji, czy zostawimy rzygacz z łańcuchem, czy puścimy po ścianie... musi powstać spójna koncepcja na 2 takie punkty z obydwu tarasów. Przy okazji dyskusji z wykonawcami o ukrytych rynnach, nasłuchałem się, jak to po 5 latach zaczynają przeciekać, kamienie robią w nich dziury, cieknie pod izolacją itd.. i na wszelki zaś - będę musiał odsłonić na dole rury i zrobić punkty kontrolne / rewizje + do wnętrza rur na dole wstawić najlepiej blachę kwasową, aby kamyki zrzucane przez ptaszyny na dach, nie robiły szkody (potrafią złapać moc przy 9mb rury, a to tylko plastik). Jeszcze do przemyślenia co i jak. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_8.jpg ogólny rzut na jedną stronę... i taki szczegół mi się rzucił w oczka... http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_17.jpg Analityczne umysły, od razu zobaczą nieścisłość i pewną dodatkową pracę jaką trzeba wykonać, aby ta obróbka, razem z membraną, jakoś się tutaj zmieściła/schowała (to kolejny temat do omówienia z wykonawcą w poniedziałek - chyba zrobię listę). http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_10.jpg i na drugą stronę... http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_18.jpg tu też wyszło nam ciekawie... więc jest spadek do wewnątrz i łamanie na 2, tak aby parapet był prosty, ale jednocześnie woda z niego na obróbkę attyki mogła spływać częściowo do wewnątrz, a częściowo poza taras - a przede wszystkim, aby to jakoś wyglądało... - po prostu suma wysokości (zgodnie z projektem) nie zmieściła dachu płaskiego, a co dopiero mówić skosu z obróbkami... wtedy była by gimnastyka i tylko 5-7cm izolacji od brzegu dachu... a tak mamy 25cm w tym 5cm PIR Kolejnego dnia na obydwu tarasach pojawiła się już płyta MFP z wykonanymi spadkami - te wynoszą jak w części technicznej, wiec już nie będę nic produkował. Płyta ponownie została przyklejona do XPS z użyciem pianki montażowej poliuretanowej - w sumie to nie pianka a klej poliuretanowy spieniony Tak to wyglądało, już zabezpieczone przed deszczem (bo ekipa jak dojechałem już wychodziła): http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_salon_20.jpg rzut okiem na taras nad salonem - z góry http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_2.jpg rzut z dołu tego samego tarasu http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_16.jpg widoczny PIR z alu na ścianach pionowych, nad XPS http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_12.jpg rzut okiem na jedną stronę http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_13.jpg rzut okiem na start "rynny" z większym spadkiem 1,5cm na 1m http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/taras_garaz_10.jpg rzut okiem na drugi koniec "rynny" i zamocowany tam wypust attykowy z kołnierzem PVC i już podłączoną rurą, przechodzącą na wylot Właśnie, muszę te wszystkie wypusty obejrzeć kamerą czy są szczelnie wykonane (nie - nie termiczną, ale endoskopową - pozwala zajrzeć w różne zakamarki i zrobić zdjęcia elementów - żaden tam full-hd, zwłaszcza w ciemnych punktach, ale sprzęt niezły - i nie zostaje na budowie, tak na wszelki zaś. I to by było tyle... Aha jeszcze wątek rynny, z części technicznej. Wypusty są szerokie (110mm średnicy wypustu), do wypustów jest mocowane sito, zabezpieczające przed dostawaniem się syfu... z tego samego powodu nie mogę mieć kamyczków itd... bo będzie robiło się bagno z tych drobin, a wypłukać tego nie idzie bez płukania/mycia kamyków... Teraz o jaki syf chodzi? o taki który zapchał rynny dachu głównego po jednym roku!, zapchał też rury spustowe... tutaj foto o co chodzi: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/syf_1.jpg I dodam, że to jest mieszanina liści, pyłków, drobin nasiennych z dębu, brzóz, lip, etc... więc nie ma mowy, koszyki na otwory spustowe w rynnach, do tego siatka na rynny i koniecznie przewody grzejne w spusty i w rynny - ponieważ w zimie - woda pod postacią śniegu i swojego własnego ciężaru + cieplejszych chwilami promyków słońca na szarej obróbce, zamarzała stopniowo zsuwając się z dachu, wypełniając rynny i przelewając się nad rynnami w formie potężnych sopli, a w cieplejszych momentach zaciekami na rynnach i na kapinosie, sięgając często elewacji... czego nie chciałbym doświadczyć już zimy kolejnej, bo elewacja wygląda z takimi zaciekami nieciekawie (wprawdzie na finalnej warstwie nie powinno się tak rzucać w oczy - to jednak, jest to kolejny problem do obsłużenia... Teraz wyobraźcie sobie 3 lata takiego syfu w kamieniach na tarasie który widzicie z okna... O ile taras użytkowy, będzie miał taras drewniany lub kompozytowy, o tyle ten drugi, raczej nie - aby nie zachęcał na razie Mysławiątek do przebywania na nim... (choć finalnie, pewnie bezie miejscówka dla dziewczyn do opalania - tam będzie prawie cały dzień słoneczko i jakieś dwa leżaki się zmieszczą... jednak barierek tam na razie nie planowałem i chyba nadal nie planuję... co się jeszcze okaże w przyszłości ponieważ okna są na odwrotnym mechanizmie - tzn, bez klucza, można je uchylić, ale już rozbroić i otworzyć całkiem się nie da - takie zabezpieczenie dla dzieci)... Edytowane 15 Czerwca 2017 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.06.2017 17:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 Nareszcie doszedłem powoli do porządku ze zdjęciami - w wolnej chwili poprawię pozostałe w dziwnych pozach umieszczone Pestka - dziś czytałem artykuł w pewnej gazecie online, odnośnie ogrzewania elektrycznego i tam między różnymi informacjami podano sposób na ogrzewanie elektryczne podłogowe - tak zaprezentowane: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_4/grzanie_legary_1.jpg Więc jak u Ciebie, ale elektrycznie! Szukałem informacji - jaką temperaturę mają te przewody, ale nie trafiłem, więc nic więcej nie dodam do tematu - poza tym, że system się przyjął i jest wykorzystywany Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pestka56 15.06.2017 19:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 (edytowane) UPS, a te 27 st to gdzie to ma, ciekawe? Bo jeśli to temperatura pomieszczenia to ja dziękuję. Ugotowałabym się w takiej temperaturze. Rozwiązanie faktycznie jak u mnie. Tylko to co leży na legarkach nie wygląda na litą deskę. Bardziej na warstwówkę, a jeszcze bardziej wygląda na płytki ceramiczne. Linka poproszę A ja znalazłam coś takiego https://www.tiasystem.pl/system/system-legarowy-i/ A murator ma filmik o drewnie na ogrzewaniu podłogowym http://forum.muratordom.pl/showthread.php?147759-Ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-pod-drewnian%C4%85-pod%C5%82og%C4%85-(na-legarach)!!! Tu jest podana temperatura grzania, ale w kontekscie podłogi z litego drewna klejonej na jastrychu. Edytowane 15 Czerwca 2017 przez pestka56 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 15.06.2017 20:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 (edytowane) UPS, a te 27 st to gdzie to ma, ciekawe? Bo jeśli to temperatura pomieszczenia to ja dziękuję. Ugotowałabym się w takiej temperaturze. Rozwiązanie faktycznie jak u mnie. Tylko to co leży na legarkach nie wygląda na litą deskę. Bardziej na warstwówkę, a jeszcze bardziej wygląda na płytki ceramiczne. Linka poproszę A ja znalazłam coś takiego https://www.tiasystem.pl/system/system-legarowy-i/ A murator ma filmik o drewnie na ogrzewaniu podłogowym http://forum.muratordom.pl/showthread.php?147759-Ogrzewanie-pod%C5%82ogowe-pod-drewnian%C4%85-pod%C5%82og%C4%85-(na-legarach)!!! Tu jest podana temperatura grzania, ale w kontekscie podłogi z litego drewna klejonej na jastrychu. To jest raczej wizualizacja - niż prawdziwie położona instalacja, ale... znalazłem szukając gotowych rozwiązań takie materiały: http://przewodygrzejne.pl/elektryczne-podlogowe-ogrzewanie-bezposrednie/ Elektryczne pod legary... czyli są gotowe i przemyślane rozwiązania http://www.purmo.com/images/products/Podloga-sportowa-Purmo.jpg http://www.purmo.com/pl/produkty/ogrzewanie-podlogowe/ogrzewanie-podlog-sportowych.htm?zoom_highlightsub=pod%C5%82oga+sportowa Jak widać, nawet purmo ma w swojej ofercie systemowe rozwiązanie do legarów - choć tutaj jest to wodne... Pozdrawiam Edytowane 15 Czerwca 2017 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pestka56 15.06.2017 20:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2017 No, to Purmo jest jak u mnie. Tylko ja mam jedną warstwę desek leżących na legarach o wys 5 cm. Wygląda, że wyważyłam otwarte drzwi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mysław 18.06.2017 09:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2017 (edytowane) To będzie długi post... (do tego wywaliło mi już raz gotowy cały post... i mimo robienia kopii... serwery muratora dziś sypnęły 503 i... ehhh psia mać, skrobię od nowa...) Ok, robiłem wczoraj małą inwentaryzację materiałów do wykonania elektryki i ponieważ sporo osób podpytywało to tu, to na PRV jak mi idzie z tą elektryką i co będę robił z taką ilością kabli - to na start wrzucę kilka fotek z inwentaryzacji Więc na początku była chaos... a z chaosu (i kurzu pobudowlanego) zaczęły się wyłaniać różne elementy: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_0.jpg TO wyżej, to większa część osprzętu i wyłożone na wierzch typy (na zdjęciach w HiRes mam potem szczegóły do zamówień) dla zaprezentowania szczegółów specjalnie dla forumowiczów muratora Zacznijmy od pomiaru energii: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_1.jpg Jakiś czas temu zakupiłem dwa liczniki trzy fazowe i dwa liczniki jedno fazowe do realizacji pomiaru prądu zużywanego przez Maszynownię (jeden dla PC, jeden dla grzałek w PC i ewentualnie w zasobniku - na razie nie montowałem - bo mam dobre grzałki w PC o mocy 7kW - załączane 5 stopniowo bodaj), do tego chciałem też opomiarować zasilanie logiki i automatyki do ogrzewania w tym pomp recyrkulacji, pomp ogrzewania podłogowego itd. a to idzie z jednofazowego gniazdka PC i dalej przez PC ale z tego obwodu do odbioró pomniejszych. TAK, moja PC ma 3 wtyczki, jednofazową dla elektroniki i dwie 3 fazowe - jedna dla sprężarki i jedna dla grzałek) Będę chciał również opomiarować oświetlenie, zasilacze centralne 12 i 24 V DC, (w sumie będą 2 zasilacze 24V, jeden 12V, UPS/bufor akumulatorowy na 24V dla 24V zasilania i bufor 12V - ale to w toku ustaleń, bo np. nie wiem czy wezmę 1-fazowe zasilacze, czy 3 fazowe - gdzie zanik jednej fazy nie wyłącza urządzenia... - takie przemysłówki z buforami i akumulatorami do 20A prądu ładowania i rozładowania).. więc pomiaru będzie więcej... ale z czasem. Co istotnego o zaprezentowanych licznikach - że są wzorcowane, kosztują na prawdę bardzo rozsądne pieniądze i mają wyjście impulsowe do pomiaru zużytej energii. Zaraz ktoś powie - ale przecież impulsy trzeba zliczać, a gdyby licznik miał RS lub MBUS to już byłby podłączony do systemu... teoretycznie tak, ale liczniki z MBUS lub RS to koszt powyżej 800zł, a urządzenie zliczające impulsy z wielu liczników, z magistralą RS lub MBUS to już tylko 300-400zł (a jak zbudujesz samemu to i 70-80zł z obudową)... więc implikując liczbę liczników (dojdą jeszcze minimum 2) przez cenę - wychodzi że moje podejście jest tańsze... a nadal scentralizowane http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/licznik_1.jpg trzy fazowy - z możliwością plombowania i wyjściem impulsowym http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/licznik_2.jpg jednofazowy - z możliwością plombowania i wyjściem impulsowym Teraz osprzęt bardziej pasywny - łączeniowy: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_2.jpg na zdjęciu widać łączówkę typu ZUG, marki Phoenix Contact, tzw. pomiarową (umożliwia ona odłączenie jednotorowego obwodu i wykonanie pomiarów, lub po prostu odłączenia źródła zasilania) mam tego taką paczuszkę - zdobyłem szperając, za 1/10 ceny producenta... nowe, nie używane! Działa to tak: http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_42.jpg obwód załączony http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_44.jpg obwód rozłączony http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_3.jpg ZUG'i marki SIMET 16mm2, 6mm2, 1-4mm2, 1-2,5mm2 w kolorach żółty, szary, czerwony, niebieski, nowe, kupione w hurtowni po dość okazyjnej cenie http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_4.jpg w pudełku na górze zdjęcia ZUG marki Legrand 1-2,5mm2 w tym te żółto-zielone to ZUG dla przewodu uziemiającego/ochronnego, mostkującego przewód podłączony do ZUG do szyny DIN na której został zamocowany http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_5.jpg ZUG'i firmy SIEMENS - kupiona używka w bardzo dobrym stanie tzw. zaciskowe. ponownie kupione ze szperania w bardzo dobrej cenie... przed ponownym montażem przeczyszczę tylko srebrzone płytki kontaktowe i przetrę z osadów specjalną szczotką/pędzelkiem... http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_6.jpg hurtem kupiona paczka nowiutkich ZUG Simet'a - 1-2,5mm2 http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_7.jpg Tutaj mały przekrój wykorzystywanego przeze mnie w instalacjach osprzętu typu zabezpieczenia (poglądowo): - używam osprzętu marki EATON lub HAGER lub SIEMENS (pasuje mi cena, wyniki pracy, bezawaryjność i zakres oferty) - w przypadku sprzętu nie liniowego (sygnalizacja stanu - nie wpływającego na systemy i bezpieczeństwo, zasilanie rezerwowe, priorytety, przyciski, wyłączniki bistabilne/monostabilne, automaty schodowe, czasowe, zmierzchowe, etc.) używam różnych firm ale zazwyczaj kieruję się do np. F&F - widać listwy/moduły rozdzielcze 4-5 szynowe marki POKÓJ i ERGOM (dobra jakość w niezłej cenie) - listwy ekwipotencjalne (wyrównania potencjałów) OBO, POKÓJ - końcówki oczkowe do linki 50mm2 do uziomu (stosowane np. były przy uziemieniu fundamentowym i połączeniu z uziemieniem w gruncie - szczegóły gdzieś w dzienniku) - widać jeszcze listwy grzebieniowe do zasilania (skuteczne i pewne, mocne - duży amperaż po stronie zasilającej) reszta jakieś drobiazgi http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_14.jpg zabezpieczeń na razie mam taką skrzyneczkę, co starczy tylko na podstawowe oświetlenie i kilka gniazdek - bez automatyki (czyli na start - pierwszy rozruch rozdzielnic). Generalnie są to pozostałości po wykonywaniu innych instalacji. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_8.jpg Tutaj ZUG'i różnego typu i producentów - dalej kilka szczegółów o niektórych typach, ale na szybko: - mam ZUG'i nowe SIMET, LEGRAND, WEIDMULLER i PHOENIX CONTACT - mam ZUG'i używane SIMET, WEIDMULLER i PHOENIX CONTACT trzy fazowy - z możliwością plombowania i wyjściem impulsowym - są ZUG'i jednotorowe - czyli które łączą jeden tor / jeden przewód - są ZUG'i uziemiające (łączące jeden potencjał dla 2-3 przewodów i albo są izolowane od szyny DIN, albo zwierają do szyny DIN przez metalowe klamry mocujące taki ZUG na szynie) - są ZUG'i kilkutorowe - z modułem ochronnym, gdzie jeden z potencjałów jest zwierany do listwy DIN (wygląda to tak, że wchodzą 3 lub 4 przewody z jednym PE, wychodzą 2 lub3 gdzie PE jest zwarty do szyny DIN - wtedy należy pamiętać, aby na szynie DIN należy zamocować ZUG uziemiający z metalową klamrą, przelotowo podłączony do punktu głównego PE w rozdzielnicy - UWAGA, nie ufamy połączeniom listwy DIN z konstrukcją szafy... ja wiem, że tam jest śrubeczka lub wkręt do metalowego łącznika (a co jak do plastikowego) ale nie ufamy takim lekkim połączeniom) - są ZUG'i kilkutorowe bez modułu uziemiającego - są ZUG'i z kilkoma torami - gdzie wszystkie są ze sobą mostkowane - są ZUG'i ze wskazaniem zasilania - w końcu są ZUG'i rozłączane i stale połączone dla każdego toru (tzw. pomiarowe) dalej pokażę taki ZUG - dodatkowo ZUG'i dzielimy na skręcane i tzw. wciskane (choć z tym wciskanym to tylko określenie u nas ukute, bo to nie jest prawda, bo tam się przewodu nie wciska - tylko przez otwór techniczny lub przycisk techniczny wsuwając śrubokręt i lekko podważając, otwieramy klamrę sprężynową, wsuwamy w okrągły otwór przygotowany odpowiednio przewód - [zgodny z przekrojami dla takiego złącza i mieszczący się w parametrach min/max] - a następnie zamykamy klamrę wyjmując śrubokręt [izolowany!] http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_9.jpg Tutaj przykład malutkiego, nowego ZUG'a marki WAGO - mam ich około 300 sztuk i powinny wystarczyć do podłączeń kabli typu skrętka, kabel telekomunikacyjny, czy kabli sygnałowych o średnicach 0,08 - 0,25 mm2, tak aby możliwe było zastąpienie delikatnego drucika linką o średnicy 0,25-0,5mm2, którą sygnał z kabla trafi do odpowiedniego modułu automatyki, nie ryzykując przełamania lub ukruszenia w trakcie walki z rozdzielnią i dokładaniem kolejnych zestawów kabli. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_16.jpg pełna paczka ZUG jednotorowy marki WEIDMULLER (mam tego w sumie 1000 sztuk / 10 paczek po 100 sztuk), a kupiłem po baaaardzo promocyjnej cenie jak zwykle szperając po OLX, ALLEGRO, SPRZEDAJEMY, itd.) jak to było? szukajcie a znajdziecie... http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_11.jpg przykłady ZUG wielotorowych: - z elementem zielonym to moduł ochronny do podłączenia przewodu PE (wejście 3-4 wyjście 2-3) - bez elementu zielonego czyli bez modułu mostkującego jeden z potencjałów do PE (oczywiście - można z drugiej puścić przewód podłączony do kolejnej listwy zbiorczej PE, lub przewód ochronny z wychodzącego z rozdzielni kabla można zostawić dłuższy i podłączyć wprost do listwy miedzianej PE - metod jest wiele. http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_12.jpg opaski kablowe do oznaczania przewodów - kolorami, literami, cyframi w różnych rozmiarach (na różnej średnicy i typy kabli/przewodów) http://galeriabudowy.bezposrednikow.info/czerwiec_5/elektryka_29.jpg tutaj naklejki do oznaczania kabli - paski które można opisać markerem, ze znaczkami np. PE, uziemienie, L1, L2, L3, itp. jest to pasek długi na kilka centymetrów, który opisujemy, a następnie naklejamy na kabel c.d.n.... Edytowane 18 Czerwca 2017 przez Mysław Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.