tlenek24 09.09.2015 12:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2015 Witam w związku z tym, iż w następnym roku planuję postawić murowany budynek gospodarczy o wymiarach 5x6,2 m to mam problem z wyborem ławy fundamentowej. Planuję zrobić tak wykop na głębokości 90 cm do tego chudak grubości 10 cm oraz ława fundamentowa o grubości 90 cm. Nie wiem czy takie ławy mogą być tzn. takiej grubości. Planuje go wymurować na pustaku 24x24x59. Domek oczywiście bez projektu tylko na zgłoszenie. Jedyny problem to mam właśnie z ławą fundamentową. Proszę o porady, jaka ma być ława fundamentowa, na jakiej głębokości dać chudaka. Jakie rozmiary ma mieć ława fundamentowa ? dzięki za pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
atelega 09.09.2015 18:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2015 to że robisz na zgłoszenie nie znaczy że nie robi się projektu budynku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tlenek24 09.09.2015 19:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2015 Tak, ale można samodzielnie wykonać rysunki domu. Tylko mam problem z fundamentami. Nie wiem jakie mają być, domek gospodarczy to w końcu chyba nie wymaga tak dosc solidnych fundamentow. Domek bedzie znajdowac sie na dzialce rodzinnej (rod). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tlenek24 09.09.2015 19:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2015 I sek w tym ze nie wiem jak głęboko wykopać, 50 cm starczy ? potem dam chudak 10 cm i 50 cm ława ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lubelskijerzy 14.09.2015 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2015 Musisz z posadowieniem zejść poniżej głębokości przemarzania(poszukaj mapki w sieci). Co do samej ławy to liczy się bardziej szerokość niż grubość. Jeżeli nie masz tam jakiegoś dramatu z gruntem to ława szeroką na 60cm i grubą na 40cm spokojnie wystarczy. Warto wrzucić jednak po długości przynajmniej 4 pręty fi 8 lub 12 i strzemiona fi 4,5 co 30cm. Ławę zrób przynajmniej z B20 kupionego w wytwórni. Na budowie to możesz ukręcić sobie chudziaka . Na ławę od góry daj papę, ściany fundamentowe z bloczków betonowych ponad teren (30-50 cm) potem znowu papa i dalej już co tam chcesz. Ściany fundamentowe z obu stron pomaluj dysperbitem lub czymś podobnym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiśYogi 14.09.2015 19:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2015 Warto wrzucić jednak po długości przynajmniej 4 pręty fi 8 lub 12 i strzemiona fi 4,5 co 30cm. Między 12 mm przekroju, a 8 mm, to jest 2,5 raza większa średnica. A gdzie pomiędzy nimi pręty 10 mm? Ja się nie spotkałem z prętami 8 mm wykorzystanymi w ten sposób, to nie jest ten przekrój. 8 mm nadaje się do wyplatania całych koszy, nawet sporych wielkości i bez dodatkowych wzmocnień, ale nie w ławach. Zazwyczaj daje się pręty 12 mm, tutaj mogłyby być i 10 mm, ale strzemiona co 20 cm i co najmniej z drutu 6 mm. Jak się ma na garaż, to ma się na tę odrobinę stali. Tak na szybko licząc: 62 kg pręta fi 10 mm, 24 kg pręta fi 6 mm, 86 kg licząc po 2,20 zł, to raptem 189, 20 zł. Ps. Lepiej, gdyby ktoś jednak wziął odpowiedzialność choćby za fundament i podłoże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lubelskijerzy 16.09.2015 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2015 (edytowane) Między 12 mm przekroju, a 8 mm, to jest 2,5 raza większa średnica. A gdzie pomiędzy nimi pręty 10 mm? Ja się nie spotkałem z prętami 8 mm wykorzystanymi w ten sposób, to nie jest ten przekrój. 8 mm nadaje się do wyplatania całych koszy, nawet sporych wielkości i bez dodatkowych wzmocnień, ale nie w ławach. Zazwyczaj daje się pręty 12 mm, tutaj mogłyby być i 10 mm, ale strzemiona co 20 cm i co najmniej z drutu 6 mm. Jak się ma na garaż, to ma się na tę odrobinę stali. .... Zaproponowane przeze mnie wymiary ławy to wymiary pod ławę betonową wystarczającą przy przeciętnych nawet warunkach gruntowych pod budynek jaki planuje tlenek24. Te kilka prętów, które zaproponowałem to nie ze względów wytrzymałościowych, ale żeby zapewnić lepszą pracę betonu (odrobina stali zawsze poprawia też trwałość elementu, odporność na zarysowanie, skurcz...) i dać margines bezpieczeństwa na ewentualne niejednorodności podłoża czy też jakości wykonania ławy. Co do strzemion to te już zupełnie nie są przewidziane na "pracę", ale żeby tylko przytrzymać pręty podłużne "w kupie" w czasie betonowania. W tej roli z powodzeniem wystarczy walcówka fi 4,5 co 30cm, a ma tę przewagę, że ją sobie w rękach nawet bez rękawic powyginamy;) A że fi 12 lub fi 8 to właśnie dlatego, że na każdej budowie parę takich prętów w krzakach leży. Fi 10 przy projektowaniu zwykle się nie stosuje z uwagi na możliwość "wzrokowej" pomyłki na budowie z fi 8 lub fi 12 (analogicznie fi 14, 18 itd) więc są to mało popularne średnice i na budowie domków jednorodzinnych raczej niespotykane (oczywiście jeżeli gdzieś tam u tlenka24 leżą to może je użyć). Stosuje się je tylko na dużych budowach, gdzie idzie ogromna ilość stali i tylko gdy z różnych względów jest to uzasadnione (np. gdy potrzebujemy utrzymać konkretny rozstaw prętów i np. 8 już nie niesie a fi 12 daje za duży zapas i po prostu szkoda kasy). W takim przypadku gdy zastosujemy dajmy na to fi 10 to unikamy w elemencie fi 8 i 12, żeby zbrojarz się nie machnął. Ps. Lepiej, gdyby ktoś jednak wziął odpowiedzialność choćby za fundament i podłoże. Tak zawsze będzie najrozsądniej. Ale gdyby tlenek24 przewidział projektanta toby nie pytał na forum:p Edytowane 16 Września 2015 przez Lubelskijerzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tlenek24 16.09.2015 09:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2015 Witam, nie sądziłem ze ktoś pomoże Sprawdziłem jaka jest Głębokość przemarzania gruntu i wynosi 1,0m. Postawienie ławy na głębokości 80 cm nie zaszkodzi ? w końcu to tylko 20 cm różnicy a i koszty będą mniejsze. Oczywiście, że użyję 4 pręty fi 8 i strzemiona fi 4,5 co 30cm na całej długości ławy( pręty fi 8 są połowę tańsze od fi12 ). Co do betonu to z braku możliwości dojazdu dużego pojazdu (gruszki) na działkę rod (rodzinne ogródki działkowe), to sam go ukręcę. Mam możliwość do pożyczenia betoniarkę która na oko ma pojemność 220-300 L. Oczywiście nie będzie to beton b20 bo takiego to nie da się ukręcić w betoniarce, lecz to tam nie ważne b15 w sumie jest wystarczający. AAA ława o szerokości 60 cm i wysokości 40 cm na 5x6m to wychodzi blisko 5m3 betonu. Czy ława o wysokości 30cm i szerokości 35 cm nie jest wystarczająca ? będzie to połowa mniej betonu do urobienia. Co sądzicie o tym ? oczywiście myślałem jeszcze nad tym by dać piach potem płyta fundamentowa 10 cm grubości, styropian 10 cm, i znowu płyta 10 cm. Co do tej płyty opłaca się dać styropian czy nie ? czy po prostu od razu lać beton by płyta miała gr. 15-20 cm ?. PS. projekt mi niepotrzebny, wystarczy mi Internet i pomoc na tym forum zaoszczędzi się z tysiąca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lubelskijerzy 16.09.2015 14:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2015 (edytowane) 1. Jeżeli przemarzanie masz na 1m to i fundament nie może być płycej. 2. Żeby z betoniarki samemu ukręcić B15 to i tak trzeba być fachowcem. Jeśli Ci wyjdzie B10 to już będzie sukces. Jak tu chcesz oszczędzić to powinieneś dać więcej zbrojenia, np. do poziomu 4fi12 i strzemion co 20cm, żeby "wygładzić" nieco niedoróbki na betonie. 3. Ława pewnie może być węższa, ale tego to już bez badań gruntu i dokładnej wiedzy co tam chcesz na tym postawić i z czego nikt Ci gwarancji nie da. A żeby była jasność co do gwarancji to na forum masz tylko sugestie - czasem lepsze, czasem gorsze a czasem całkiem do bani;) Ostatecznie to Ty bierzesz decyzję sobie na głowę. To już takie coś za coś Wydasz na projekt, to może przyoszczędzisz na materiałach. Robisz na oko to musisz dawać duże zapasy. Nie ma róży bez kolców. 4. Jeżeli myślisz o płycie to ławy Ci do niczego nie będą potrzebne. Płyta załatwi i kwestię posadowienia (nośność fundamentu) i posadzkę w budynku. Oczywiście płyta może być na powierzchni terenu, albo nawet nad (na stosownej podbudowie (nasypie) np. z pospółki). W takim przypadku nie myśl jednak o robieniu betonu na budowie. Po pierwszej zimie zacznie się to wszystko łuszczyć. Min. B25, a najlepiej B35, który już sam z siebie (bez dodatków) jest praktycznie wodo i mrozoodporny i posłuży na wieki. Na płytę to już jednak przydałby się kawałek przynajmniej projektu (jaka podbudowa, jakie siatki, jaki beton), wypoziomowany szalunek, beton oczywiście z wytwórni, wibrator do zagęszczenia, odrobina wprawy do jego ułożenia i zatarcia. 5. Jeżeli to budynek gospodarczy to chyba przecież nieogrzewany? więc do niczego ten styropian pod płytą potrzebny nie jest. Edytowane 16 Września 2015 przez Lubelskijerzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiśYogi 16.09.2015 15:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2015 Zaproponowane przeze mnie wymiary ławy to wymiary pod ławę betonową wystarczającą przy przeciętnych nawet warunkach gruntowych pod budynek jaki planuje tlenek24. Ja nie robię ław betonowych (tylko żelbetonowe), bo tutaj się nie robi takich rzeczy, więc nie mam doświadczenia w takich wynalazkach. Kolega już zaczyna wszystko odchudzać i na koniec wyjdzie mu cienka belka zupełnie bez zbrojenia. Wstawienie prętów, jak wyliczyłem, za 200 zł , pozwoli zachować odrobinę rozsądku w całym tym projekcie. Fi 10 przy projektowaniu zwykle się nie stosuje z uwagi na możliwość "wzrokowej" pomyłki na budowie z fi 8 lub fi 12 Nie ma takiej możliwości, piszę to z praktyki. Nie można pomylić prętów 8 mm z prętami 10 mm, można za to pomylić 10 z 12 i 12 z 14, z tym się zgodzę. Co do całości pomysłu założyciela wątku, jest takie mądre powiedzenie: "chytry dwa razy traci". Według mnie, wchodzimy w absurdalne oszczędności. Nie prostując dziwnych pomysłów, zachęcasz do tego absurdu, robisz w ten sposób krzywdę Autorowi. I piszę to bez złośliwości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tlenek24 16.09.2015 18:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2015 Zobaczcie znalazłem domek w katalogu http://www.domeknajurze.pl/downloads/39/Katalog%20domk%C3%B3w%20nr%203.pdf 1,2,3 strona. I właśnie taki podobny domek chce wybudować lecz nie drewniany ale murowany . Jak widzicie ten domek nie będzie mieć bardzo wysokich ścian wiec moim zdaniem ławy 30cm wys i 35 szer. są wystarczające a skoro betonu według Lubelskijerzy klasy b15 nie ukręcę, to trudno niech będzie na ławie beton b10 pamiętam wuj kiedyś budował dom to nie kupował betonu z gruszki . dom 2 piętrowy z piwnicą. na strop wylewał beton który sam ukręcił. dom ma już jakieś dobre 15 lat i trzyma się No to czemu nie ukręcić samemu beton ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lubelskijerzy 17.09.2015 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2015 (edytowane) @ MiśYogi: Ja nie zachęcam do absurdu . Przeczytaj powyższy post tlenka24. Myślisz, że tlenek24 zamówi projekt, bo go do tego zachęcimy? Wszystko co można zrobić to mu podpowiedzieć coś co ma ręce i nogi i co zmieści się w zakresie akceptowalnych przez tlenka24 wyborów. @tlenek24: Powściągnij entuzjazm optymalizacyjny . To co Ci tu proponujemy to naprawdę bezwzględne minimum, które powinieneś zrobić. Boję się, że za 2-3 posty wylejesz beton wprost na trawę. Z drugiej strony to co piszesz o wuju też ma sens. Ale pamiętaj, że nie każdemu wujkowi się udało. Mojemu na ten przykład dom stoi, tylko trochę się ściany porysowały:), ale już kilkanaście lat później jak robił córce sklep to mu się strop żelbetowy zawalił - dzięki Bogu już przy rozszalowywaniu i bez strat ludzkich (nie wiem czy przypadkiem czy z rozsądku nie stał wtedy pod spodem jak przystało rasowemu budowniczemu ) Odwagi telenek24 - możesz fundament pod taki domek jak planujesz sam zrobić - poważnie (oczywiście nie próbuj lać stropu żelbetowego!!! ). Nie odchudzaj już jednak naszych zaleceń. Edytowane 17 Września 2015 przez Lubelskijerzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiśYogi 17.09.2015 18:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2015 @tlenek24 Powiem wprost. Jeśli ktoś nie ma pieniędzy, to się nie buduje i nie naraża innych. Proste? Moim prywatnym zdaniem, ława żelbetonowa jest dużo prostsza i tańsza od ławy betonowej. Odpuść wielkie kombinacje, zrób to zbrojenie za 200 zł i nie kombinuj. Zadbaj o to, żeby mróz Ci nie wysadził wszystkiego w powietrze, zrób izolację poziomą, potem cały budynek i ciesz się z niego przez lata. Poprawki są bardzo drogie, zwyczajnie Cię nie stać na nie. Wariant numer dwa, to domek o konstrukcji drewnianej czy drewnianej z wypełnieniem postawiony na fundamencie kamiennym. Zdziwiłem się, że ludzie teraz tak stawiają budynki gospodarcze, jak wieki temu, ale widziałem takie nowe konstrukcje, więc jednak! Jest naprawdę tanio, ale tam też obowiązują jakieś zasady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 18.09.2015 08:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2015 Moim prywatnym zdaniem, ława żelbetonowa jest dużo prostsza i tańsza od ławy betonowej. To co proponujesz to ława betonowa. Umieszczenie w niej wieńca nie robi z niej ławy żelbetowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiśYogi 18.09.2015 18:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2015 To co proponujesz to ława betonowa. Umieszczenie w niej wieńca nie robi z niej ławy żelbetowej. Zauważ, że ja nie podawałem żadnych wymiarów. Poza tym, mnie nie obchodzą nazwy, o ile się one nie pojawiają z gwiazdką na planie, więc nie zamierzam się sprzeczać. A już do rzeczy, co Ty zaproponujesz w tej sytuacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 18.09.2015 20:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2015 A już do rzeczy, co Ty zaproponujesz w tej sytuacji? Wizytę u projektanta. Dlaczego ? Bo spojrzy na całość budynku. Teraz coś doradzimy o ławach za poł roku kolega zapyta o strop ktoś inny cos doradzi nie znając początku, następny o dachu i nieszczęście gotowe. Napewno dałbym do ławy zbroejnie 4x10 lub 4x12 nie 8. Wymiary budynku 5x6 to już nie takie malutkie do tego to ROD -czasem może to byc na jkis torfach przecież nikt ogródków nie lokalizował na gruntach typu pisaki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiśYogi 19.09.2015 07:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2015 @jajmar Ja się mogę tylko pod tym podpisać. Wypadałoby jeszcze koledze pokazać, że na tym niewiele jest w stanie oszczędzić, a stracić może naprawdę dużo. Rozmawiałem z kolegą z pracy na ten temat. Powspominaliśmy, że kiedyś były wyłącznie ławy bez zbrojenia. Ktoś nazbierał kamieni, wykopał rów, zasypał kamieniami i zalał betonem, o ile beton był rzadki, to jakoś całość się związała w miarę sensownie. Później wszyscy bez wyjątku narzekali i żałowali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gnago 19.09.2015 19:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2015 Witam w związku z tym, iż w następnym roku planuję postawić murowany budynek gospodarczy o wymiarach 5x6,2 m to mam problem z wyborem ławy fundamentowej. Planuję zrobić tak wykop na głębokości 90 cm do tego chudak grubości 10 cm oraz ława fundamentowa o grubości 90 cm. Nie wiem czy takie ławy mogą być tzn. takiej grubości. Planuje go wymurować na pustaku 24x24x59. Domek oczywiście bez projektu tylko na zgłoszenie. Jedyny problem to mam właśnie z ławą fundamentową. Proszę o porady, jaka ma być ława fundamentowa, na jakiej głębokości dać chudaka. Jakie rozmiary ma mieć ława fundamentowa ? dzięki za pomoc A na jakim gruncie wysadzinowym czy czystym piachu? A zamierzasz w tym domku coś ciężkiego trzymać typu tokarka do hobbystycznego użytku? Ma być ogrzewany? Jeśli na pierwsze odpowiadasz tak a na resztę nie to daruj sobie głębokie fundamenty jak pod piętrowca . za to fundamenty zwyczajnie lepiej zazbroić , reszta może być Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tlenek24 21.09.2015 08:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Września 2015 Budowa rozpocznę na wiosnę, teraz to tylko przygotowuję się, zbieram wszystkie informacje @MiśYogi Zbrojenie zrobię, za 200 i nie będę z tym kombinować. Izolacja to mam zamiar dać,( kolejność od zewnątrz 1. Żwir 2. Folia gruba czarna. 3. Tynk 4. Styropian wodoszczelny .5 Klej do styropianu 6. Pustaki 7. Dysperbit) a w przyszłym czasie zamiar mam jeszcze wylac płyta betonowa o gr. 10 cm wokół budynku o szerokości 50 cm lub po prostu kostki brukowe, ale to na późniejszy czas. Co do pieniędzy to mam, lecz nie mam zamiaru kupować to co jest zbędne. Po prostu chce jak najmniej wydać, i mieć wszystko dobrze zbudowanie. A projektu nie mam zamiaru kupować za 1000 zł, te pieniądze sobie przekażę na budowę. W przyszłym roku jak będę kontynuował budowę, zrobię zdjęcia i się pochwalę tutaj Wariant numer 2 – domek z drzewa, oleję to. Jestem po prostu napalony do takiej roboty budowy domku murowanego. Chcę zobaczyć czy wyjdzie mi czy nie, i do tego będę mieć coś swojego @jajmar Stropu nie mam zamiaru budować, będzie drzewo konstrukcyjne( możliwy wymiar 60x120mm) i to będzie trzymać dach. Potem zrobię deskowanie, papa. A do ocieplenia użyję wełny lub styropianu. Potem żeby przykryć ten widok styro to użyję deski boazeryjnej I gotowe. Grunt wysadzinowy, oczywiście saper będzie potrzebny ( tak na serio to glina, ił). Spokojne zdobyłem już informacje na ten temat i zdecydowałem, że ława będzie na głębokości 1,10m. budynek do celów rekreacyjnych więc nie będę trzymać ciężkich rzeczy typu maszyny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 21.09.2015 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Września 2015 @jajmar Stropu nie mam zamiaru budować, będzie drzewo konstrukcyjne( możliwy wymiar 60x120mm) i to będzie trzymać dach. Potem zrobię deskowanie, papa. A do ocieplenia użyję wełny lub styropianu. Potem żeby przykryć ten widok styro to użyję deski boazeryjnej I gotowe. Naszkicuj odręcznie przekrój. Chcesz dach oprzeć na ścianach bez stropu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.