Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak wykonać kotłownie???


danielszczepan

Recommended Posts

Witam.

Proszę Was o pomoc w wykonaniu kotłowni i sposobu połączenia jej z całą resztą. Otóż dom parterowy,dobrze docieplony z każdej możliwej strony, ogrzewanie 100% podłogówka i w łazienkach dwa, nieszczęsne grzejniki drabinkowe,woda podgrzewana(myśle że w bojlerze) również z tego samego źródła, czyli kotła na pellet( prawdopodobnie Kostrzewa mini bio(10kw). I tu się zaczynają pytania. Jak to wszystko ze sobą połączyć żeby mi w kotłowni nie pracowało z pięć pomp(pomijam cyrkulacje cwu), żeby kocioł nie włączał się co chwilę na chwilę i żeby pracował z możliwie jak najwyższą temp. Dostałem już kilka wersji, od wersji prosto w podłogę i drabinki w szereg , poprzez wymiennik ciepła, a także z buforem. O ile rozwiązanie z buforem widziałem, sprawdza się ale rachunek z prąd powala, o tyle reszty nie znam. Jeśli macie jakieś rady, może schematy, doświadczenia to piszcie proszę, chciałbym się jakoś ustosunkować do tego co mi fachowcy doradzają.

 

Acha....no i chciałbym sobie zostawić możliwość wbicia jakiejś grzałki(gdzieś) zasilanej z instalacji fotowoltanicznej...ale to tak mocno przyszłościowo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezpośrednie podłączenie podłogówki z kotła stałopalnego to zapomnij o takich durnowatych pomysłach!

Zrób sobie obieg z mieszaczem na podłogówkę sterowany pogodowo - polecam EurosterUni3. (http://www.euroster.pl/download/pl/instrukcje/UNI3.pdf)

 

Dodatkowo na rurze na zasilaniu na podłogówkę załóż obowiązkowo termostat, wyłączający pompę przy np temperaturze 45 stopni.

To będzie dodatkowe zabezpieczenie, na wypadek awariii mieszacza.

Możesz kupić gotowy rozdzielacz np. Prandeli Colmix-ER (z pompą elektronicnzą przykład: http://www.prandelli.pl/images/Prandelli/colmix_instrukcja.pdf) + dokupić siłownik do mieszacza +sterownik pogodowy.

Jak na podłodze będą płytki i puścisz bezpośrednio z pieca wysoką temperaturę to w najlepszym wypadki popękają CI fugi, a jesli miałbyś panele/deskę/drewno to Ci się wszystko porozsycha, więc to jest baaardzo ważne!

 

Na osobnym zasilaniu (bezpośrednio z pieca lub lepiej bufora) podłącz równolegle, a nie szeregowo grzejniki.

Szeregowo nie, dlatego, że jak w łązience dolnej zamknie CI się zawór to na górnej grzejnik nie będzie grzał - tak się już nie robi.

 

Osobiście nie polecam przy stałopalnym żadnych wymienników płytowych - będzie Ci się gotowała woda na 100%.

Piec jest za mocny na Twój ocieplony dom, a podłogówka będzie CI pobierałą tylko tyle, jakie są straty domu, dwie drabinki w łązienkach nie odbiorą takiej mocy pieca. Dlatego bufor jest konieczny przy takim domu i kotle stałopalnym. Ponieważ to jest pellet to bufor może byc odpowiednio mniejszy niż w kotle węglowym, bo pellet można wygasić w krótkim czasie, a węgla nie.

Zakup bufor i niech piec grzeje bufor, a z bufora odejście na podłogówkę poprzez mieszacz i osobny obieg na grzejniki bezpośrednio z bufora.

Ważne również, aby powrót z podłogówki wrócił najpierw do mieszacza i później do bufora, tak aby przy zamkniętym mieszaczu woda krążyłą w obiegu w podłogówce, a nie ciepła była pobierana z bufora.

 

Zakup również pompy elekroniczne, a nie zwykłe - na prądzie oszczędność gigantyczna, a przecież pompy chodzą bez przerwy. Wystarczy jedna na podłogówkę (osobno lub z wykorzystaniem gotowego rozdzielacza jak pisałem wyżej), i druga na obieg grzejników.

Ta na grzejniki to CI będzie pobierać z 2W, a na podłogówkę to jakieś 7-10W, w zależnośći od liczby pętli. Polecam tutaj Wilo. Są również sterowniki pogodowe, które mają możliwość sterowania prędkością obrotową takiej pompy, wtedy trzeba zakupić pompę ze sterowaniem "PWM"

 

Jeśli chodzi o CWU, to przy stałopalnym piecu możesz pokusić się o zbiornik z karbowaną rura ze stali, która ogrzewałą by CI przepływowo CWU.

Produkuje takie np. firma Elektromet model WGJ-B (http://elektromet.pl/pl/technika-grzewcza/produkt/137/wgj-b-inox-z-wezownica-ze-stali-nierdzewnej)

Oni również jak Galmet produkują również modele zbiornik w zbiorniku. CWU w buforze, ale nie mam zdania na ten temat jak to się zachowuje.

Możesz do zbiornika również zamontować grzałkę - mniej więcej w połowie wysokości jest miejsce.

 

Najważniejsze to nie robić kotłowni po łebkach, bo to się zemści. To musi być dobrze przemyslane i zaplanowane. Jeśli instalator wchodzi CI bez planu to go od razu wywal!

 

 

 

P.S. Czy jesteś pewny tego pelletu?

Może lepiej kocioł gazowy z zasobiniem CWU?

Edytowane przez saturnv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno pytanie. Czy obwód grzania wody tzw.bojler puścić przez bufor czy bezpośrednio z kotła i czy obwód ten będzie miał osobną pompe?

Przy zupełnie osobnym obwodzie mógłbym np na lato odcinać bufor a grzać tylko bojler?

Reasumując czy dobrze zrozumiałem.

Kociol-pompa-bufor

Kociol-pompa-bojler

Bufor-pompa-mieszacz-podłoga

Bufor-pompa-drabinki

Plus pompa cyrkulacja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie chcesz używać bufora w lecie. To obieg grzania wody musisz puścić równolegle z kotła.

Jeśli nie chcesz mnożyć pomp, to

rozwiazanie

a)

zasilanie pieca - pompa - zawór przełączny A/B sterowany przez sterownik, wyjście A - CWU, wyjście B CO (bufor).

Gdy chcesz grzać CWU, to sterownik (nie UNI3) przełącza zawór w pozycję A i gorąca woda leci poprzez "bojler".

Następnie, gdy CWU będzie miało zadaną temperaturę, nastapi przełączenie zaworu w pozycję B i łądowany będzie bufor.

Możesz też dorzucić zawór 4 drogowy, aby podnieść temp powrotu do kotła stałopalnego - taka ochrona przed korozją.

Równolegle mogą pracować pompy grzejników i podłogówki "pobierając" energię z bufora w trakcie grzania CWU.

b)

zasilanie pieca - pompa 1 - CWU,

równolegle zasilanie pieca -pompa 2 - bufor.

Tutaj sterujesz załączeniem danej pompy, co ma być grzane. Wada to taka, że masz dodatkową pompę.

Trzeba odpowiednio zabezpieczyć obiegi, aby woda z powrotu grzania CWU nie wchodziła CI "powrotem" do obiegu CO bufora (zawory zwrotne).

Użycie dwóch pomp jednocześnie realnie jest trudne -skończysz na załączaniu jednej pompy w danym czasie.

Oczywiście dalej tak samo jak poprzednio bufor może w tym samym czasie zasilać podłogówkę i grzejniki.

 

Jeśli chodzi o kolejność z podłogówką to masz źle.

Powinno być bufor - mieszacz - pompa - podłoga (zerknij na ten pdf z prandelli).

Tutaj przykładowy schemat odnośnie podłogówki i obiegu grzejnikowego:

http://obrazki.elektroda.pl/5366592900_1354120471.jpg

opis:

5-grzejniki

6,14 pompy

M - mieszacz

12-termostat

13-czujnik temperaury

17-czujnik temp bufora

16-bufor/sprzeglo hydr

 

Mimo wszystko rozważ przepływowe grzanie CWU w jednym zbiorniku. Tej rury jest całkiem całkiem i się to sprawdza.

Edytowane przez saturnv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok dzięki wielkie . Wiem już chociaż jak rozmawiać z fachowcami.

No właśnie z fachowcami, jest ich u mnie z piętnastu, robiłem z dziesięć wycen i wstępnych projektow I jakby nie patrzył jakiegoś sensownego rozwiązania nikt mi nie przedstawił. Dopiero tu coś się dowiedziałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Upieram się przy kostrzewie mini bio 10kw. Widziałem rozwiązanie bez bufora. Kocioł co chwilę wlaczal się na chwilę i wygłaszał. Przy buforze , też widziałem, pracuje w dłuższych przerwach i dłużej pracuje. Chyba to dla niego zdrowsze. A ja nie upieram się przy takim rozwiązaniu. Jeśli możesz zaproponować inne rozwiązanie będę super wdzieczny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłogówka jest buforem, ale tylko przy jej ogrzewaniu, po raz pierwszy w danym sezonie i nagrzaniu domu.

Później dorzucamy tylko tyle energii ile traci dom.

Wytłumacz mi jak podłogówka przy zamkniętym mieszaczu ma zakumulować te kilowaty mocy? Skoro dom potrzebuje np 1 KW, a piec daje np. 8KW

Spowoduje to w przypadku peletu załączanie i wyłączanie pieca - taktowanie.

Przy buforze te dodatkowe 7KW zostanie zakumulowane w buforze i po pewnym dłuższym czasie piec się wyłączy, a zmagazynowana energia z bufora będzie pobierana, aby uzupełnić straty ciepła domu, tyle ile w danej chwili one wynoszą - od tego jest sterowanie POGODOWE, czyli sterowanie temperaturą zasilania w zależności od temperatury zewnętrznej (za oknem).

Z tego samego powodu złym pomysłem jest zastosowanie wymiennika płytowego zamiast bufora, bo wymiennik płytowy tylko przekazuje energię pomiędzy obiegiem pieca a podłogówki, i nie ma możliwości zakumulowania nadwyżek, co przy zamkniętym mieszaczu powoduje gotowanie wody w piecu - i to szybkie. Po drugie wymiennik ten zachodzi kamieniem itd..

Niektórzy co sądzą, że podłogówka jest buforem to zazwyczaj mają puszczony obieg bezpośrednio w podłogę. A później narzekają, że podłoga jest nieprzyjemnie ciepła, albo, że jest za gorąco. Trzeba zapomnieć o takim myśleniu, ze podłogówka jest buforem.

Bo ten niby bufor podłogówki ma cały czas uzupełniane braki za pomocą łądowania poprzez mieszacz i nie jest w stanie zmagazynować nadwyżek energii bez przegrzewania podłogi. A my nie chcemy przegrzewać podłogi, bo chcemy mieć komfort a nie dziadostwo.

 

Sterowanie i puszczanie wody grzewczej w podłogówkę bezpośrednio można robić jak się ma piec gazowy ze sterowaniem pogodowym i można precyzyjnie sterować temperaturą zasilania podłogówki poprzez krzywą grzewczą ustawioną na piecu. Piec wtedy moduluje mocą (ilością gazu) lub przepływem wody grzewczej (zmienna prędkość pompy pieca). Wtedy nie potrzeba mieszacza, bufora itd... i zazwyczaj do opekania układu wystarcza pompa z pieca.

Edytowane przez saturnv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zawsze tak musi być odpowiednio wysterowany kocioł z modulacją mocy - dobrą modulacją nie będzie takował dogrzeje kiedy potrzeba i się wygasi ( np przez sterowanie strefowe podłogówki z modułem pompy i kotła ) zrobiłem kilka takich układów i pracują bardzo ładnie bez bufora ( tylko na innym kotle) Lub kocioł sterowany przez termostat pokojowy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A do jakiej temperatury grzeje się taki bufor i jakiej wielkości powinien być. Jakieś 110m2 podłogi i te dwie drabinki,wszystko na jednej kondygnacji. I czy czasem nie jest tak że przy zaworze a/B nie musi być priorytetu grzania wody użytkowej,a jeśli tak to co się dzieje w momencie zrzutu ciepłej wody np podczas rozrzutnej kąpieli?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brałem pompę pod uwagę objezdzilem znajomych i się nagle okazało ze wszyscy mają coś do wspomagania pompy, a to kocioł a to kominek i u nikogo pompa sama w sobie nie wystarcza. Moce tych pomp mają ludzie przeróżne, instalacje również, czy to przypadek ze żadną nie daje rady czy może ciśnie się nam ten pompowy news żeby tylko było czym handlować. Drugą sprawą moim zdaniem ważniejszą są ciągłe zaniki zasilania w mojej okolicy. Wiem że pellet też na prąd idzie ale mimo wszystko na nagrzanym buforze i upeesie zawsze trochę pogrzeje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i też robiliśmy sobie taką kalkulację, chociaż to było dawniej i ceny się zmieniły, ale za cenę pompy można było kupić pelletu wagon

A jak wypada w takiej kalkulacji porównanie inwestycji kocioł na pellet+komin do niego vs pompa ciepła powietrze woda ?

I jak wypada to dalej pod kątem kosztów eksploatacji ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A do jakiej temperatury grzeje się taki bufor i jakiej wielkości powinien być. Jakieś 110m2 podłogi i te dwie drabinki,wszystko na jednej kondygnacji. I czy czasem nie jest tak że przy zaworze a/B nie musi być priorytetu grzania wody użytkowej,a jeśli tak to co się dzieje w momencie zrzutu ciepłej wody np podczas rozrzutnej kąpieli?

Nie wiadomo na jaką temperaturę zasilania masz ułożona podlogowke ale drabinki mogą iść spokojnie na tym samym rozdzielaczu co podlogowka bo sądzę ze oprócz drabinek masz w łazience podlogowke czyli masz jedną pompke do jednego i do drugiego.

To czy nie zabraknie wody do kampania zależy głównie od wielkości zasobnika i temp w nim i jak jest odpowiednio dobrany zasobnik do zużycia cwu to cieplej wody nigdy nie powinno zabraknąć nawet przy rozrzutnej kąpieli.

Jeśli ma czy musi być bufor do kotła na pellet to przelicz czy zamiast wywalić 10 klocków na kocioł nie lepiej i taniej wsadzić tam czyli do bufora grzałki za 1 klocek.

Chociaż wtedy będzie żal nie wykorzystanego komina za który już zaplaciles ;)

Edytowane przez Ktosik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy dobrze podpowiadają.

Rozważ pompę Panasonica powietrzną 7-9kW.

Instalacja CI się zamknię w 23-25tys, a będziesz zadowolony!

Pompy te pracują nawet przy -15, -20 stopniach.

Ponizej tej granicy wspomagają się grzałką, ale na tak mały domek i podłogówkę 100% to aż się prosi. Obecnie na rynku bezkonkurencyjne są pompy Panasonica i tylko takie bym proponował.

Troszkę marketingu: http://www.aircon.panasonic.eu/PL_pl/ranges/aquarea/

Edytowane przez saturnv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...