Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jak ustawić pompę cyrkulacyjną w pompie ciepła przy ogrzewaniu podłogowym.


rufus111

Recommended Posts

Witam wszystkich, mam taki mały dylemat ponieważ w pompie ciepła IVT 9 Greenline HT miałem starego typu pompę cyrkulacyjną, gdzie przy ustawieniu :

poziom 1 - nie dogrzane pomieszczenia najdalej położone od listwy .

poziom 2 - znacznie lepiej ale jeszcze jest delikatna różnica temperatur.

poziom 3 - jest ok.

 

Wymieniłem pompkę cyrkulacyjną na energooszczędną, która przy tych samych parametrach ma o połowę mniejszy pobór prądu.

Po zamontowaniu i ustawieniu na max ( porównywalnie do poziomu 3 w starej pompce ) zauważyłem że pompa ciepła częściej się włącza i wyłącza ale za to krócej chodzi. Czas sumaryczny dobowy pracy pompy raczej się nie zmienił.

I teraz moje pytanie brzmi, która opcja jest lepsza :

a) popa ciepła włącza i wyłącza się częściej, ale jest na całej długości równomiernie podłoga nagrzana ?

b) szukam optymalnej pracy pompki cyrkulacyjnej tak aby dogrzewało wszystkie pomieszczenia ale żeby pompa ciepła rzadziej się włączała ? ( tylko pewnie przy tym ustawieniu na początku każdy obieg, pętla będzie bardziej dogrzany niż na samym końcu ).

Co o tym sądzicie ?

 

Ps. mam nadzieje że nie są potrzebne informacje o kubaturze domu, temperaturze, ilości załączeń pompy itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja nie mówię o C.O.W tylko o CO. Jeśli jest różnica pomiędzy nazwą cyrkulacyjna i obiegowa to przepraszam. Wymieniłem pompę obiegową znajdującą się wewnątrz pompy ciepła na WILO 25/1-6.

 

Witam

 

W zależności od oporów hydraulicznych górnego źródła, których nie podałeś (długość najdłuższej pętli OP, itp), z dużym prawdopodobieństwem można domniemać, że pompka może być za słaba. Może trzeba było rozważyć Wilo Yonos 1/8.

Podaj może jaka pompa była zainstalowana poprzednio, wtedy będzie można coś domniemywać.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

stara pompka była bardzo podobnych parametrów Wilo RS25/6-3C. Ale ja nie twierdze że pompka obiegowa jest za słaba. Tylko wręcz odwrotnie, że jeśli jest ustawiona na maxa to nie zdąża się nagrzać posadzka a ciepła woda ( przy tak szybkim obiegu nie zdąża się wychłodzić ) i pompa ciepła odczytuje że posadzka ma już ustaloną temperaturę i wyłącza się. I dlatego mam wrażenie że Pompa ciepła przynajmniej ze 2 razy częściej się załącza i wyłącza. Może zobrazuje to na przykładzie ( Przy ustawieniu pompki obiegowej na poziom 2 pompa ciepła pracuje tylko raz na dobę przez 6 godz. Natomiast przy ustawieniu na poziom 3 pompa ciepla włącza się i wyłącza trzy kronie na dobę tylko że pracuje po 2 godz. co na całą dobę wychodzi i tak 6 godz. )

Czy to jest możliwe ? i powinienem troszkę skręcić pompkę obiegową ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmień sposób sterowania, a rozwiążą się wszystkie Twoje problemy. Z tego co piszesz wnioskuję, że pompa sterowana jest pogodowo - wstaw termostat w podłogę lub powieś na ścianie i steruj temperaturą posadzki lub powietrza, wtedy pompa będzie pracowała tak długo, aż osiągnie pożądany przez Ciebie efekt.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, pompa jest sterowana pogodą ale zmiana temperatury na zewnątrz powoduje przestawienie krzywej grzewczej powrotu czynnika z CO. Czyli tak naprawdę Pompa ciepła wyłącza się lub włącza podczas odczytu temperatury powracającej wody z podłogówki.

Chodzi mi o to że jeśli jest za szybki obieg w podłogówce gdy pompa grzeje, woda płynąca w podłodze nie zdąży oddać swojej temperatury do posadzki i wraca do PC cieplejsza niż sama posadzka. Pompa Ciepła odczytuje temperaturę cieczy ( czyli ustawioną na podstawie pogodówki ) i wtedy się wyłącza. Ponieważ posadzka jest niedogrzana temperatura w instalacji CO osiąga temp. podłogi i znów pompa się włącza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

map78

Jeśli ten układ bazuje na temperaturze powrotu, to (tak na logikę) po wzroście przepływu cykle ulegną skróceniu gdyż szybciej będzie osiągał zadaną.

Może wystarczy tylko skorygować nastawę?

 

Z własnego doświadczenia wiem, że korygowanie nastawami, czy to biegiem obiegówki, czy krzywymi nie przynosi oczekiwanych rezultatów, Może gdy GZ jest idealnie zaprojektowane, wykonane i zrównoważone to by to działało, ale ideały rzadko się zdarzają:) U mnie na pogodówce również często się załącza i wyłącza - po przejście na sterowanie termostatem - sprężarka startuje 2x na dobę. Przejście na sterowanie termostatem nie niweluje również korzyści sterowania pogodowego, bo te dwie funkcje działają równolegle - termostat daje jedynie sygnał do uruchomienia i zatrzymania urządzenia, a samym procesem grzania steruje nadal sterownik pogodowy - przynajmniej u mnie tak to działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Słusznie Map prawisz.

 

Termostat zewnętrzny jest tylko swoistym kagańcem włączającym i wyłączającym PC w trybie ogrzewania w zależności od nastawy czasu i temperatury (nie dotyczy grzania wody użytkowej). ON - OFF i tylko tyle. Cała reszta, również praca pompy obiegowej, sterowana jest układem logicznym PC.

W ramach tej logiki istotne są parametry pracy agregatu, w tym nastawa temperatury zasilania, przepływ, temp. zewnętrzna, wilgotność itp.. W zakresie tych parametrów można przyjąć różne strategie eksploatacji PC; np. "raz a dobrze" lub "małymi krokami do celu".

Na tym forum panuje koncepcja - powielona z dawnych czasów pomp gruntowych ON OFF, że sprężarka ma pracować długo, rzadko i ostro. Era inwerterów nie przyniosła zmiany podejścia.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli jest za szybki obieg w podłogówce gdy pompa grzeje, woda płynąca w podłodze nie zdąży oddać swojej temperatury do posadzki i wraca do PC cieplejsza niż sama posadzka. Pompa Ciepła odczytuje temperaturę cieczy ( czyli ustawioną na podstawie pogodówki ) i wtedy się wyłącza. Ponieważ posadzka jest niedogrzana temperatura w instalacji CO osiąga temp. podłogi i znów pompa się włącza

Mniej więcej tak to działa, ale przy większym przepływie pc pracuje na niższych temperaturach i w związku z tym wydajniej. Ważne jest to, ze woda nie musi oddawać temperatury, tylko ma przekazać ciepło i przy szybszym obiegu wody to ciepło jest lepiej przekazywane - bo równomiernie całej podłodze, a nie tylko początkowi.Nie wiem, czy pc pracuje w 1 taryfie, czy masz 2. Jeśli masz 1 taryfę, to się nie przejmuj kilkoma startami pc, bo pc zużyje mniej prądu. Jeśli masz 2 taryfy, to możesz w taniej podnieść krzywą i w ustawieniach pc zwiększyć histerezę, o ile sterownik na to pozwala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym forum panuje koncepcja - powielona z dawnych czasów pomp gruntowych ON OFF, że sprężarka ma pracować długo, rzadko i ostro. Era inwerterów nie przyniosła zmiany podejścia.

Podejście zależy od taryf. W jednostrefowej nie jest ono dobre, ale w dwustrefowej doskonale się sprawdza, a jako, że większość użytkowników pc na forum korzysta z taniej taryfy, to stąd może takie Twoje wrażenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WitamSłusznie Map prawisz.

 

Ja też polecam termostat - bynajmniej do Pansonica- bo przez 1 msc nie potrafiłem się wstrzelić w sterowanie PC i nadal bym chyba nie wiedział jak to dobrze zrobić by zoptymalizować pracę w taniej taryfie z temperaturą w domu z opcjami skromnymi nastaw od Pansonica. Termostat rozwiązuje ten problem idealnie.

 

Na tym forum panuje koncepcja - powielona z dawnych czasów pomp gruntowych ON OFF, że sprężarka ma pracować długo, rzadko i ostro. Era inwerterów nie przyniosła zmiany podejścia.

 

wszystko zależy chyba bardziej nie od koncepcji ON-OFF czy Inwenter ale od forumowej koncepcji 1,5-2 x mocy PC.

 

Jak moc PC dobrana jest na styk + grzałki na mróz (oszczędność w inwestycji w PC) to i naturalnie wchodzi się w 1szą taryfę i naturalnie i tak sprężarka ma pracować mocno, długo, ostro bo ma i tak ograniczona moc i aby minimum wspomagać się grzałkami.

 

Jak zaś PC wg. mody forum jest przewymiarowana i ma zapas jak owe TCap to kiedy ona ma chodzić długo, ostro i mocno? Ona 3/4 sezonu chodzi z palcem w .... - powiedzmy chodzi "na pół gwizdka". Zaś jak owe kilkanaście dni w roku pójdzie inwerter sobie długo, mocno i ostro aby nabić ciepła do domu tylko lub jak najwięcej w taniej taryfie to co ma to do rzeczy -skoro powyżej tak PC może tak chodzić 2-3-4 razy dłużej. Od czasu do czasu niech sobie pochodzi mocniej.

 

Zresztą moim zdaniem coraz więcej będzie opcji 1-PC na styk i takich PC 5-7kW mocno użytkowqanych. Domy coraz cieplejsze. Sam czysty prąd jest coraz bardziej opłacalny. Dopiero CWU ludzi zachęca do małej PC PW by ogarną rachunek za CO i CWU. A jak w sumie policzą to mogą kupić małe PC PW na CO 3/4 sezonu i CWU 3/4 sezonu a reszta na grzałkach i od razu załatwić tanio klimatyzację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A powiedzcie mi jeszcze taką rzecz. Mam teraz pompkę obiegową z płynną regulację. Gdy zwiększam słup podnoszenia wody widzę na rotometrach zwiększającą się ilość przepływającej wody.

Po ustawieniu na pompie obiegowej wartości po wyżej 2,5 m podnoszenia słupa wody, rotometry nie pokazują zwiększającej się ilości przepływającej wody. Czy jest sens ustawiania np. 5 m podnoszenia wody czy po wyżej ( w moim przypadku ) 2,5 m nie przynosi zwiększonej ilości przepływu wody.

A i zauważyłem że jeśli zamknę wszystkie obiegi i zostawię np. 1 pętle otwartą to i tak rotometr pokazuje max przepływ 2 l/min a skala jest do 3 l/min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie, to jest za duza roznica. Ale czegoś nie rozumiem, napisales ze pompa szybko nagrzewa i się wylacza. Napisales tez ze masz roznice temperatur na zasilaniu i powrocie 11,5 stopnia, pompa w 2 godziny podgrzewa wode aż o tyle stopni? Nie wydaje mi się. Edytowane przez photos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcześniej miałem ustawioną pompkę obiegową na 6m i zauważyłem że się częściej włącza i wyłącza. A te 2 godz. to napisałem tylko przykładowo aby zobrazować o co mi dokładnie chodzi. Wczoraj po przeczytaniu odpowiedzi poszedłem do pompy i zmniejszyłem słup podnoszenia wody ( tak jak wcześniej opisywałem, że rotometry nie pokazują zwiększającej się ilości przepływającej wody, to uznałem że zwiększanie mocy pompki obiegowej będzie marnotrawstwo prądu bo i tak w instalacji nie popłynie więcej wody ). Ale dzisiaj jeszcze się trochę pobawię
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonałem dzisiaj parę prób, przy ustawieniu:

- 3m podnoszenia ( 19W ) różnica temperatur pomiędzy wejściem a wyjściem wynosi 9,1 stopnia

- 3,5m ( 24W ) -> 8,3 stopnia różnicy

- 4m ( 29W ) -> 7,7 stopnia różnicy ( wydaje mi się że najbardziej optymalna praca )

- 5m ( 40W) -> 7,5 stopnia różnicy.

 

Pomiędzy 5m a 6m podnoszenia słupa wody nie ma różnicy, pompka pobiera 40W.

 

Jakieś propozycje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...