asterixx 08.11.2015 15:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 Witam, Muszę przygotować dom do przezimowania. Ponieważ prace wykończeniowe są w toku a kotłowni na te chwile uruchomić nie mogę pomyślałem aby do instalacji podłogówki podłączyć pompę obiegową, ogrzewacz przepływowy wody (elektryczny) i jakiś zbiornik lub naczynie przeponowe do zabezpieczenia przed wzrostem ciśnienia w instalacji.Ale ... jak zawsze są jakieś "ALE". W życiu niewiele miałem do czynienia z ogrzewaczami przepływowymi, ale jedno co pamiętam, to ze ciepła woda w nich zazwyczaj leci cienkim ciurkiem nawet jak kran był mocno odkręcony. Podejrzewam, ze to ustrojstwo może być kryzowane i z tego powodu nie będzie się nadawało do tego celu.Druga opcja, to zamiast ogrzewacza przepływowego zastosować bojler z grzałkami, ale zazwyczaj bojlery z dużymi mocami są tez duże, a ja takowego nie potrzebuje, bo u mnie to będzie działać "przepływowo". Bojlerek 50 litrów byłby w sam raz gabarytami, a mocy potrzebuje jakieś 9-12 kw.Wody w rurkach mam około 180 litrów. Nie chcę inwestować w profesjonalny piec elektryczny, bo potrzebuje rozwiązania na jedną zimę. Sprawy sterowania, zabezpieczenia układu od strony elektrycznej, regulacja temperatury to dla mnie przysłowiowa "bułka z masłem", Czy takie rozwiązanie z ogrzewaczem przepływowym lub bojlerem ma rację bytu ? Może czegoś nie przewidziałem ? asterixx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 08.11.2015 15:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 a po co ci 9-12 kw? jak ocieplona chałupa i jaką temp chcesz utrzymywać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 08.11.2015 16:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 (edytowane) Najprościej będzie zamówić taką grzałkę: http://allegro.pl/grzalka-do-bojlera-3-x-2000w-230v-w029-herbi-eliko-i5721978528.html Wkręcić ją w kawałek rury np 2''. Na gwintowanych końcach kawałka rury zakręcić z jednej strony trójnik w który wkręcisz grzałkę i podłączysz dopływ powrotu ogrzewania podłogowego. Na drugim końcu zakręcasz co potrzebujesz, np kolano, potem redukcja do rozmiaru takiego jak zasilanie ogrzewania podłogowego, w to wszystko jeszcze naczynie kompensacyjne, kawałek kabla trójfazowego i sterowanie. Taniej raczej się nie da:) Eliko robi też większe grzałki 7,5KW,9KW,12KW ale robi je już gotowe z głowicą termostatyczną. Takie grzałki już są droższe, cena 500-600zł, gdzie cena samej grzałki nie przekracza 100zł, reszta to koszt trójfazowego termostatu z podwójnym zabezpieczeniem. Mam taką głowicę bez grzałki i mogę się jej pozbyć, może pracować na mocy grzewczej 12KW. Edytowane 8 Listopada 2015 przez Tomek B.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asterixx 08.11.2015 18:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 a po co ci 9-12 kw? jak ocieplona chałupa i jaką temp chcesz utrzymywać? ocieplona dosc solidnie, 25cm grafitu na ytongu (który tez jest ciepły), na dachu 40cm wełny, pod podłoga z tego co pamiętam 30cm styro i 200m2 do ogrzania. Min. to jakis 8-10 stopni, ale idealnie to okolo 20, zeby pracowalo sie przyjemnie. W sumie nie wiem , ile potrzebuje mocy. Załozylem, z sufitu ze tyle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 08.11.2015 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 sprawdź co masz w projekcie - tam powinna byc podana moc układu grzewczego. Tymczasowo, ja stawiam że 3-4 kw wystarczy. A jak przez dwa dni przywali minus 20 stC to kupisz dodatkowo dwie farelki za 30 zł i będziesz miał + 20 w domu. Generalnie ogrzewacz przepływowy raczej nie . Prędzej rura i grzałka jak radził kolega wyżej. Ew żeby nie kupować rzeczy które musisz wywalić po budowie to jeśli planujesz CWU z zasobnika to możesz kupic go teraz, włożyć grzałkę, wpiąć go do układu wodnego tak jak ma być docelowo a do wężownicy podłączyć pompę obiegową i pędzić podłogówkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asterixx 08.11.2015 19:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 Najprościej będzie zamówić taką grzałkę: http://allegro.pl/grzalka-do-bojlera-3-x-2000w-230v-w029-herbi-eliko-i5721978528.html Wkręcić ją w kawałek rury np 2''. Na gwintowanych końcach kawałka rury zakręcić z jednej strony trójnik w który wkręcisz grzałkę i podłączysz dopływ powrotu ogrzewania podłogowego. Na drugim końcu zakręcasz co potrzebujesz, np kolano, potem redukcja do rozmiaru takiego jak zasilanie ogrzewania podłogowego, w to wszystko jeszcze naczynie kompensacyjne, kawałek kabla trójfazowego i sterowanie. Taniej raczej się nie da:) . Idea mi sie podoba, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asterixx 08.11.2015 19:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 (edytowane) sprawdź co masz w projekcie - tam powinna byc podana moc układu grzewczego. . no i mam.... kocioł 22 kW tylko, ze ocieplenie mam dwa razy grubsze niz w projekcie pierwotnym. a i sciany mialy byc z silki a jest YTONG, wiec obliczenia projektowe sa juz niewiele warte. ale pomysł kolegi Tomka bardzo mi się spodobał. Tani, prosty w realizacji i mało miejsca zajmie i może jeszcze kiedyś sie przyda. Edytowane 8 Listopada 2015 przez asterixx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 08.11.2015 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 No to grzałka i do dzieła. Zrobienie tego jest bajecznie proste. I tanie. Zamontuj zawór bezpieczeństwa w razie gdyby termostat zawiódł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 08.11.2015 19:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 http://allegro.pl/elektryczny-kociol-c-o-uzywany-i5769215699.html Tu masz rurkę już zmontowaną. Ale ja bym zrobił sam dla samej satysfakcji.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asterixx 08.11.2015 20:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 http://allegro.pl/elektryczny-kociol-c-o-uzywany-i5769215699.html Tu masz rurkę już zmontowaną. Ale ja bym zrobił sam dla samej satysfakcji.... Ja tez rurka, kilka kształtek. w sumie żadna filozofia. z dwa, może trzy czujniki dla bezpieczeństwa, zawór, zbiornik przeponowy i pompka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
FTP 08.11.2015 21:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2015 Bym to od razu montował w sposób, który pozwoli na pozostawienie tego na stałe. Zawsze to awaryjne ogrzewanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 09.11.2015 07:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Listopada 2015 (edytowane) Duży wybór solidnych grzałek: http://allegro.pl/najmocniejsza-grzalka-12kw-na-korku-3-2cala-i-inne-i5779917015.html Zwróć uwagę, że trzeba zastosować rurę 2 cale a w trójnik wkręcić redukcję 11/2 cala i w nią grzałkę. Jakbyś zastosował kształtki 1 1/2 cala i taką właśnie rurę to grzałka nie wejdzie, wchodzi swobodnie w kształtki 11/2 cala ale w rurę już nie, dlatego 2 cale to minimalna średnica jaką można zastosować.Z mocą grzałki też nie przesadzaj, wybierz optymalną dla potrzeb, inaczej przez 90% sezonu termostat będzie Ci stukał co 5 minut:). Zwróć też uwagę na zastosowany termostat aby był odpowiedni do ogrzewania podłogowego. Są takie, które zaczynają się od 5stC i są też takie od 35stC. Edytowane 9 Listopada 2015 przez Tomek B.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asterixx 17.11.2015 11:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2015 (edytowane) Jaki zawór bezpieczeństwa powinien być w instalacji grzewczej podłogowej. Rurki są na 6 barów, ale to spore ciśnienie, nie ma potrzeby utrzymywać aż tyle w instalacji.Czy 3 lub 4 bary będzie poprawnie ? Czy może jednak bezpieczeństwa na 6 barów, a sama instalacja może być napompowana na mniej ? Zakładałem zbiornik przeponowy na około 10% pojemności układu. Może za dużo/za mało? Zrobiłem obliczenia zbiornika na podstawie przykładu ze strony https://termen.pl/dobor-urzadzen-do-stabilizacji-cisnienia-56 i wyszło mi, ze pojemność całkowita zbiornika poniżej 8 litrów. A wiec zdecydowanie mniej jak te zakładane 10% pojemności układu. Edytowane 17 Listopada 2015 przez asterixx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 03.01.2016 11:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2016 (edytowane) Jaki zawór bezpieczeństwa powinien być w instalacji grzewczej podłogowej. Rurki są na 6 barów, ale to spore ciśnienie, nie ma potrzeby utrzymywać aż tyle w instalacji. Czy 3 lub 4 bary będzie poprawnie ? Czy może jednak bezpieczeństwa na 6 barów, a sama instalacja może być napompowana na mniej ? Zakładałem zbiornik przeponowy na około 10% pojemności układu. Może za dużo/za mało? Zrobiłem obliczenia zbiornika na podstawie przykładu ze strony https://termen.pl/dobor-urzadzen-do-stabilizacji-cisnienia-56 i wyszło mi, ze pojemność całkowita zbiornika poniżej 8 litrów. A wiec zdecydowanie mniej jak te zakładane 10% pojemności układu. Co do ciśnienia to sam musisz ustalić jakie chcesz mieć, im wyższe tym lepsza sprawność pompy obiegowej. Myślę, że 2,5bar to max. a układ zabezpieczony np zaworem bezpieczeństwa 4 lub 6bar. Co do przyrostu objętości wody to będzie o wiele mniejszy niż myślisz, będziesz tam miał temperatury max 35stC a w takich temperaturach nie dochodzi jeszcze do rozrywania wiązań wodorowych. Edytowane 3 Stycznia 2016 przez Tomek B.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 03.01.2016 12:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2016 asterixx, nie wiem jak tam z twoją prowizorką daleko, ja do swojej kupiłem gotowca grupę bezpieczeństwa z odpowiednim zaworem:http://allegro.pl/grupa-bezpieczenstwa-do-c-o-3-bar-i5523295083.htmlNa tym można powiesić bezpośrednio małe naczynie, ja mam 12l.Tanie grzałki dużej mocy bez termostatów i z termostatami są tu:http://www.egrzalki.pl/pl/c/GRZALKI-DO-BOJLERA/73Te same można kupić na allegro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asterixx 03.01.2016 22:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2016 Spieszę się pochwalić. Ogrzewanie tymczasowe działa Od 31 grudnia. Wszystko poskładałem sam. Moc 3x2,5kW, ale aktualnie 5kW załączone, bo brakuje mocy na więcej. Działa i grzeje, choć wzrost temperatury na razie jest niewielki. Dom mocno wychłodzony a na zewnątrz mróz -13 stopni, to i trzeba dostarczyć sporo energii, aby to wygrzać i zagrzać. Może uda mi się jutro zrobić zdjęcia i je tutaj umieścić. Choć trochę zabrakło czasu na estetykę. Szedł mróz i chciałem koniecznie odpalić grzanie. Cel został osiągnięty w Sylwestra około godziny 16 . Mam tylko jeden problem i nie wiem co z nim począć. A mianowicie wraz ze wzrostem temperatury wody wzrasta ciśnienie w układzie. Mniej więcej przy wzroście o 4 stopnie ciśnienie urosło od 1 do 1,7 bara. Myślałem, ze naczynie przeponowe jest bez ciśnienia. Zainwestowałem w manometr.... w zbiorniku jest 1,5 bara. Więc to nie jest problem. Dlaczego więc ciśnienie rośnie ? Nie powinno być stałe? Wzrost od 1 do 1,7 bara to spora różnica. Aby obniżyć ciśnienie muszę spuścić nieco wody, ale to jest jakieś.... 50ml i ciśnienie spada z 1,4 do 1 bara. A w całym układzie jest min 160 litrów, może 180 litrów. Wiec te 50ml to naprawdę bardzo mała ilość. Część układu kleiłem żywicą anaerobową. Super sprawa. Lekko, łatwo i przyjemnie. Ale jak trzeba coś rozmontować, to tragedia. Nie ma możliwości tego rozkręcić nawet największymi żabkami A musiałem coś przerobić, bo mi się urządzenie na ścianie mieściło. Pomogło rozgrzanie miejsca klejenia za pomocą palnika gazowego. Po 10 minutach grzania żywica poddała się Przeszedłem na pastę i pakuły. Układ posiada odpowietrznik, zabezpieczenie nadciśnieniowe na 4 bary. I co mnie zaskoczyło, układ sam się odpowietrzył. Pobulgotał z godzinę i było po sprawie. Cichutko i bez bulgotania. Bałem się, że zapowietrzone rurki będą "zatkane" powietrzem i będę musiał na siłę przepychać powietrze. Nic takiego nie było potrzebne. A w podłodze mam 20 obwodów grzewczych i jakieś 1700m rurek PE-RT. Pompka 60-tka radzi sobie bez problemu. Pierwszy raz zgrzewałem także rury PP. Nie wyszło za ładnie, dumny z tego nie jestem, ale jest szczelne. I to jest najważniejsze. Sterowanie - cała automatyka to regulator temperatury kupiony na pewnym portalu aukcyjnym Sterowanie zrobiłem tak, że jeśli wyłączona zostanie pompa obiegowa, lub regulator - automatycznie wyłączone zostają grzałki. Na rurze grzewczej zamontowane są także termostaty zabezpieczające układ przed przegrzaniem, które także odłączają grzałki Teraz liczę kilowatogodziny i to jest już mniej ciekawe.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 04.01.2016 08:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2016 (edytowane) Ciśnienie rośnie szybko, ponieważ w naczyniu kompensacyjnym jest za duże ciśnienie. Wszystko jest w porządku, skoro w naczyniu kompensacyjnym masz 1,5 bara, to zaczyna działać dopiero po przekroczeniu tego ciśnienia (membrana z powietrzem ustępuje miejsca wodzie a ciśnienie wzrosło o 0,2bar, z 1,5 do 1,7bar).Układ świetnie się sam odpowietrzył właśnie dzięki odpowiedniemu ciśnieniu w instalacji. Do 1 bar mogłoby się samo nie odpowietrzyć.Jeśli chcesz aby naczynie kompensacyjne działało na mniejszym ciśnieniu to musisz wypuścić z niego trochę powietrza (azotu).Jeśli chcesz co nieco posprawdzać to zwiększ ciśnienie w instalacji do takiego jakie ma naczynie kompensacyjne, czyli 1,5 bar, wtedy poobserwuj wzrost ciśnienia. Ta różnica ciśnienia między 1 bar i rozpoczęciem działania naczynia kompensacyjnego to mógł być dosłownie kieliszek wody obiegowej.Według mnie wszystko jest w porządku. Edytowane 4 Stycznia 2016 przez Tomek B.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 04.01.2016 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2016 Sterowanie - cała automatyka to regulator temperatury kupiony na pewnym portalu aukcyjnym Sterowanie zrobiłem tak, że jeśli wyłączona zostanie pompa obiegowa, lub regulator - automatycznie wyłączone zostają grzałki. Na rurze grzewczej zamontowane są także termostaty zabezpieczające układ przed przegrzaniem, które także odłączają grzałki Możesz się pochwalić jaki to regulator temperatury i jakie termostaty do zabezpieczenia grzałek ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asterixx 04.01.2016 17:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2016 Możesz się pochwalić jaki to regulator temperatury i jakie termostaty do zabezpieczenia grzałek ? Jasne, to żadna tajemnica Regulator ES20 http://www.klimanovum.pl/1467,sterownik-chlodniczy-tablicowy-es20-esco.html Dział jako chłodniczy lub grzewczy. Histereza ustawiona na +- 1 stopien. Taki, bo taki miałem na półce. Na pewnym portalu aukcyjnym można kupić podobne w niższej cenie i prostsze w obsłudze. Ten tez jest prosty ma kilka parametrów do ustawienia. Bimetal http://www.julik.pl/pl/p/Wylacznik-termiczny-KSD301-bimetal-zamkniety-10A250V-90C/1259 Bimetal przykręciłem do rury wylotowej z ogrzewacza za pomocą dwóch opasek metalowych typu: http://www.scooterkingz.pl/opaska-obejma-metalowa-zaciskowa-motoforce Zastosowałem bimetal na 50 stopni_C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cezary.pl 05.01.2016 14:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2016 To i ja się pochwalę swoją prowizorką i grzałką 2 kW. Bufor w nanotechnologii. Pozdrawiam Cezary Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.