Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

tymczasowe wodne ogrzewanie elektryczne domu


asterixx

Recommended Posts

Witam,

 

Muszę przygotować dom do przezimowania. Ponieważ prace wykończeniowe są w toku a kotłowni na te chwile uruchomić nie mogę pomyślałem aby do instalacji podłogówki podłączyć pompę obiegową, ogrzewacz przepływowy wody (elektryczny) i jakiś zbiornik lub naczynie przeponowe do zabezpieczenia przed wzrostem ciśnienia w instalacji.

Ale ... jak zawsze są jakieś "ALE". W życiu niewiele miałem do czynienia z ogrzewaczami przepływowymi, ale jedno co pamiętam, to ze ciepła woda w nich zazwyczaj leci cienkim ciurkiem nawet jak kran był mocno odkręcony. Podejrzewam, ze to ustrojstwo może być kryzowane i z tego powodu nie będzie się nadawało do tego celu.

Druga opcja, to zamiast ogrzewacza przepływowego zastosować bojler z grzałkami, ale zazwyczaj bojlery z dużymi mocami są tez duże, a ja takowego nie potrzebuje, bo u mnie to będzie działać "przepływowo". Bojlerek 50 litrów byłby w sam raz gabarytami, a mocy potrzebuje jakieś 9-12 kw.

Wody w rurkach mam około 180 litrów.

 

Nie chcę inwestować w profesjonalny piec elektryczny, bo potrzebuje rozwiązania na jedną zimę.

 

Sprawy sterowania, zabezpieczenia układu od strony elektrycznej, regulacja temperatury to dla mnie przysłowiowa "bułka z masłem",

 

Czy takie rozwiązanie z ogrzewaczem przepływowym lub bojlerem ma rację bytu ? Może czegoś nie przewidziałem ?

 

asterixx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 71
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najprościej będzie zamówić taką grzałkę:

 

http://allegro.pl/grzalka-do-bojlera-3-x-2000w-230v-w029-herbi-eliko-i5721978528.html

 

Wkręcić ją w kawałek rury np 2''. Na gwintowanych końcach kawałka rury zakręcić z jednej strony trójnik w który wkręcisz grzałkę i podłączysz dopływ powrotu ogrzewania podłogowego. Na drugim końcu zakręcasz co potrzebujesz, np kolano, potem redukcja do rozmiaru takiego jak zasilanie ogrzewania podłogowego, w to wszystko jeszcze naczynie kompensacyjne, kawałek kabla trójfazowego i sterowanie.

Taniej raczej się nie da:)

Eliko robi też większe grzałki 7,5KW,9KW,12KW ale robi je już gotowe z głowicą termostatyczną. Takie grzałki już są droższe, cena 500-600zł, gdzie cena samej grzałki nie przekracza 100zł, reszta to koszt trójfazowego termostatu z podwójnym zabezpieczeniem.

eliko.jpg

Mam taką głowicę bez grzałki i mogę się jej pozbyć, może pracować na mocy grzewczej 12KW.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a po co ci 9-12 kw? jak ocieplona chałupa i jaką temp chcesz utrzymywać?

 

ocieplona dosc solidnie, 25cm grafitu na ytongu (który tez jest ciepły), na dachu 40cm wełny, pod podłoga z tego co pamiętam 30cm styro i 200m2 do ogrzania.

 

Min. to jakis 8-10 stopni, ale idealnie to okolo 20, zeby pracowalo sie przyjemnie.

 

W sumie nie wiem , ile potrzebuje mocy. Załozylem, z sufitu ze tyle :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdź co masz w projekcie - tam powinna byc podana moc układu grzewczego. Tymczasowo, ja stawiam że 3-4 kw wystarczy. A jak przez dwa dni przywali minus 20 stC to kupisz dodatkowo dwie farelki za 30 zł i będziesz miał + 20 w domu.

 

Generalnie ogrzewacz przepływowy raczej nie . Prędzej rura i grzałka jak radził kolega wyżej. Ew żeby nie kupować rzeczy które musisz wywalić po budowie to jeśli planujesz CWU z zasobnika to możesz kupic go teraz, włożyć grzałkę, wpiąć go do układu wodnego tak jak ma być docelowo a do wężownicy podłączyć pompę obiegową i pędzić podłogówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprościej będzie zamówić taką grzałkę:

 

http://allegro.pl/grzalka-do-bojlera-3-x-2000w-230v-w029-herbi-eliko-i5721978528.html

 

Wkręcić ją w kawałek rury np 2''. Na gwintowanych końcach kawałka rury zakręcić z jednej strony trójnik w który wkręcisz grzałkę i podłączysz dopływ powrotu ogrzewania podłogowego. Na drugim końcu zakręcasz co potrzebujesz, np kolano, potem redukcja do rozmiaru takiego jak zasilanie ogrzewania podłogowego, w to wszystko jeszcze naczynie kompensacyjne, kawałek kabla trójfazowego i sterowanie.

Taniej raczej się nie da:)

.

 

Idea mi sie podoba,

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdź co masz w projekcie - tam powinna byc podana moc układu grzewczego. .

 

no i mam.... kocioł 22 kW ;)

tylko, ze ocieplenie mam dwa razy grubsze niz w projekcie pierwotnym. a i sciany mialy byc z silki a jest YTONG, wiec obliczenia projektowe sa juz niewiele warte.

 

ale pomysł kolegi Tomka bardzo mi się spodobał. Tani, prosty w realizacji i mało miejsca zajmie :) i może jeszcze kiedyś sie przyda.

Edytowane przez asterixx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://allegro.pl/elektryczny-kociol-c-o-uzywany-i5769215699.html

 

Tu masz rurkę już zmontowaną.

 

Ale ja bym zrobił sam dla samej satysfakcji....:D

 

Ja tez :) rurka, kilka kształtek. w sumie żadna filozofia. z dwa, może trzy czujniki dla bezpieczeństwa, zawór, zbiornik przeponowy i pompka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duży wybór solidnych grzałek:

 

http://allegro.pl/najmocniejsza-grzalka-12kw-na-korku-3-2cala-i-inne-i5779917015.html

 

Zwróć uwagę, że trzeba zastosować rurę 2 cale a w trójnik wkręcić redukcję 11/2 cala i w nią grzałkę. Jakbyś zastosował kształtki 1 1/2 cala i taką właśnie rurę to grzałka nie wejdzie, wchodzi swobodnie w kształtki 11/2 cala ale w rurę już nie, dlatego 2 cale to minimalna średnica jaką można zastosować.

Z mocą grzałki też nie przesadzaj, wybierz optymalną dla potrzeb, inaczej przez 90% sezonu termostat będzie Ci stukał co 5 minut:). Zwróć też uwagę na zastosowany termostat aby był odpowiedni do ogrzewania podłogowego. Są takie, które zaczynają się od 5stC i są też takie od 35stC.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Jaki zawór bezpieczeństwa powinien być w instalacji grzewczej podłogowej. Rurki są na 6 barów, ale to spore ciśnienie, nie ma potrzeby utrzymywać aż tyle w instalacji.

Czy 3 lub 4 bary będzie poprawnie ? Czy może jednak bezpieczeństwa na 6 barów, a sama instalacja może być napompowana na mniej ?

 

Zakładałem zbiornik przeponowy na około 10% pojemności układu. Może za dużo/za mało?

 

Zrobiłem obliczenia zbiornika na podstawie przykładu ze strony https://termen.pl/dobor-urzadzen-do-stabilizacji-cisnienia-56 i wyszło mi, ze pojemność całkowita zbiornika poniżej 8 litrów. A wiec zdecydowanie mniej jak te zakładane 10% pojemności układu.

Edytowane przez asterixx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Jaki zawór bezpieczeństwa powinien być w instalacji grzewczej podłogowej. Rurki są na 6 barów, ale to spore ciśnienie, nie ma potrzeby utrzymywać aż tyle w instalacji.

Czy 3 lub 4 bary będzie poprawnie ? Czy może jednak bezpieczeństwa na 6 barów, a sama instalacja może być napompowana na mniej ?

 

Zakładałem zbiornik przeponowy na około 10% pojemności układu. Może za dużo/za mało?

 

Zrobiłem obliczenia zbiornika na podstawie przykładu ze strony https://termen.pl/dobor-urzadzen-do-stabilizacji-cisnienia-56 i wyszło mi, ze pojemność całkowita zbiornika poniżej 8 litrów. A wiec zdecydowanie mniej jak te zakładane 10% pojemności układu.

 

Co do ciśnienia to sam musisz ustalić jakie chcesz mieć, im wyższe tym lepsza sprawność pompy obiegowej. Myślę, że 2,5bar to max. a układ zabezpieczony np zaworem bezpieczeństwa 4 lub 6bar. Co do przyrostu objętości wody to będzie o wiele mniejszy niż myślisz, będziesz tam miał temperatury max 35stC a w takich temperaturach nie dochodzi jeszcze do rozrywania wiązań wodorowych.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

asterixx, nie wiem jak tam z twoją prowizorką daleko, ja do swojej kupiłem gotowca grupę bezpieczeństwa z odpowiednim zaworem:

http://allegro.pl/grupa-bezpieczenstwa-do-c-o-3-bar-i5523295083.html

Na tym można powiesić bezpośrednio małe naczynie, ja mam 12l.

Tanie grzałki dużej mocy bez termostatów i z termostatami są tu:

http://www.egrzalki.pl/pl/c/GRZALKI-DO-BOJLERA/73

Te same można kupić na allegro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spieszę się pochwalić.

 

Ogrzewanie tymczasowe działa :) Od 31 grudnia.

 

Wszystko poskładałem sam. Moc 3x2,5kW, ale aktualnie 5kW załączone, bo brakuje mocy na więcej. Działa i grzeje, choć wzrost temperatury na razie jest niewielki. Dom mocno wychłodzony a na zewnątrz mróz -13 stopni, to i trzeba dostarczyć sporo energii, aby to wygrzać i zagrzać.

 

Może uda mi się jutro zrobić zdjęcia i je tutaj umieścić. Choć trochę zabrakło czasu na estetykę. Szedł mróz i chciałem koniecznie odpalić grzanie. Cel został osiągnięty w Sylwestra około godziny 16 ;).

 

Mam tylko jeden problem i nie wiem co z nim począć.

A mianowicie wraz ze wzrostem temperatury wody wzrasta ciśnienie w układzie. Mniej więcej przy wzroście o 4 stopnie ciśnienie urosło od 1 do 1,7 bara.

Myślałem, ze naczynie przeponowe jest bez ciśnienia. Zainwestowałem w manometr.... w zbiorniku jest 1,5 bara. Więc to nie jest problem.

Dlaczego więc ciśnienie rośnie ? Nie powinno być stałe? Wzrost od 1 do 1,7 bara to spora różnica.

Aby obniżyć ciśnienie muszę spuścić nieco wody, ale to jest jakieś.... 50ml i ciśnienie spada z 1,4 do 1 bara. A w całym układzie jest min 160 litrów, może 180 litrów. Wiec te 50ml to naprawdę bardzo mała ilość.

 

 

Część układu kleiłem żywicą anaerobową. Super sprawa. Lekko, łatwo i przyjemnie. Ale jak trzeba coś rozmontować, to tragedia. Nie ma możliwości tego rozkręcić nawet największymi żabkami :( A musiałem coś przerobić, bo mi się urządzenie na ścianie mieściło. Pomogło rozgrzanie miejsca klejenia za pomocą palnika gazowego. Po 10 minutach grzania żywica poddała się :)

Przeszedłem na pastę i pakuły.

Układ posiada odpowietrznik, zabezpieczenie nadciśnieniowe na 4 bary. I co mnie zaskoczyło, układ sam się odpowietrzył. Pobulgotał z godzinę i było po sprawie. Cichutko i bez bulgotania. Bałem się, że zapowietrzone rurki będą "zatkane" powietrzem i będę musiał na siłę przepychać powietrze. Nic takiego nie było potrzebne. A w podłodze mam 20 obwodów grzewczych i jakieś 1700m rurek PE-RT. Pompka 60-tka radzi sobie bez problemu.

 

Pierwszy raz zgrzewałem także rury PP. Nie wyszło za ładnie, dumny z tego nie jestem, ale jest szczelne. I to jest najważniejsze.

 

Sterowanie - cała automatyka to regulator temperatury kupiony na pewnym portalu aukcyjnym :) Sterowanie zrobiłem tak, że jeśli wyłączona zostanie pompa obiegowa, lub regulator - automatycznie wyłączone zostają grzałki. Na rurze grzewczej zamontowane są także termostaty zabezpieczające układ przed przegrzaniem, które także odłączają grzałki :)

 

Teraz liczę kilowatogodziny :( i to jest już mniej ciekawe....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciśnienie rośnie szybko, ponieważ w naczyniu kompensacyjnym jest za duże ciśnienie. Wszystko jest w porządku, skoro w naczyniu kompensacyjnym masz 1,5 bara, to zaczyna działać dopiero po przekroczeniu tego ciśnienia (membrana z powietrzem ustępuje miejsca wodzie a ciśnienie wzrosło o 0,2bar, z 1,5 do 1,7bar).

Układ świetnie się sam odpowietrzył właśnie dzięki odpowiedniemu ciśnieniu w instalacji. Do 1 bar mogłoby się samo nie odpowietrzyć.

Jeśli chcesz aby naczynie kompensacyjne działało na mniejszym ciśnieniu to musisz wypuścić z niego trochę powietrza (azotu).

Jeśli chcesz co nieco posprawdzać to zwiększ ciśnienie w instalacji do takiego jakie ma naczynie kompensacyjne, czyli 1,5 bar, wtedy poobserwuj wzrost ciśnienia. Ta różnica ciśnienia między 1 bar i rozpoczęciem działania naczynia kompensacyjnego to mógł być dosłownie kieliszek wody obiegowej.

Według mnie wszystko jest w porządku.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Sterowanie - cała automatyka to regulator temperatury kupiony na pewnym portalu aukcyjnym :) Sterowanie zrobiłem tak, że jeśli wyłączona zostanie pompa obiegowa, lub regulator - automatycznie wyłączone zostają grzałki. Na rurze grzewczej zamontowane są także termostaty zabezpieczające układ przed przegrzaniem, które także odłączają grzałki :)

 

 

Możesz się pochwalić jaki to regulator temperatury i jakie termostaty do zabezpieczenia grzałek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz się pochwalić jaki to regulator temperatury i jakie termostaty do zabezpieczenia grzałek ?

 

Jasne, to żadna tajemnica :)

 

Regulator ES20 http://www.klimanovum.pl/1467,sterownik-chlodniczy-tablicowy-es20-esco.html

Dział jako chłodniczy lub grzewczy. Histereza ustawiona na +- 1 stopien.

Taki, bo taki miałem na półce. Na pewnym portalu aukcyjnym można kupić podobne w niższej cenie i prostsze w obsłudze. Ten tez jest prosty :) ma kilka parametrów do ustawienia.

 

Bimetal http://www.julik.pl/pl/p/Wylacznik-termiczny-KSD301-bimetal-zamkniety-10A250V-90C/1259

Bimetal przykręciłem do rury wylotowej z ogrzewacza za pomocą dwóch opasek metalowych typu: http://www.scooterkingz.pl/opaska-obejma-metalowa-zaciskowa-motoforce Zastosowałem bimetal na 50 stopni_C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...