Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dach z płyty warstwowej


cezary.pl

Recommended Posts

Istnieje taki temat w wątkach o budownictwie pasywnym, ale w związku z pytaniami do mnie na PW odnośnie mojego dachu, postanowiłem opisać moje doświadczenie z budową domu z takim właśnie pokryciem.

 

Pierwszy 15m x 7m dach z płyty warstwowej jaki popełniłem to pokrycie budynku kotłowni pary technologicznej. Płyta warstwowa blacha/styropian/blacha, 15cm grubości, łączona po długości na rąbek stojący za pomocą urządzenia zawijającego wywinięte boki płyty, wyprodukowana w Tarczynie. Dach ten leży od 16 lat i nic z nim się złego nie dzieje, poza zmatowieniem białej farby jaką została pomalowana blacha. Żadnej korozji nie widać.

Trzy lata temu, zachęcony trwałością i prostotą montażu tego typu pokrycia dachowego, zbudowałem niewielki budynek biurowy o PU 90m2.

Tu, zastosowałem płytę warstwową z rdzeniem styropianowym o grubości 25cm innego producenta. Rąbek stojący płyt został skręcony wkrętami, a następnie przykryty specjalnymi rynienkami. Spodnia część dachu pełni rolę sufitu w obydwu wspomnianych budynkach.

DSC_0521.jpg

 

Gdy dojrzałem do decyzji o budowie parterowego domu dla mojej rodziny, to już nie wyobrażałem sobie zastosowania innego pokrycia dachowego.

Jedna wielka płyta poliuretanu na całym dachu, bez jakichkolwiek przerw i mostków termicznych, no poza samo-wiercącymi wkrętami mocującymi.

Projekt indywidualny został dostosowany do tego typu pokrycia, łącznie z długością budynku uwzględniającą podziałową płyt.

Po wielu zapytaniach ofertowych najkorzystniej wypadła firma Izopanel, z której zakupiłem płytę dachową z najgrubszym dostępnym rdzeniem PUR 16cm.

W mojej okolicy jest kilka firm specjalizujących się w pokrywaniu dachów płytami warstwowymi na przechowalniach owoców (Grójec:)) To i nie było trudności ze znalezieniem specjalisty. Zresztą okazało się, że zakup płyt za pośrednictwem specjalizującej się firmy, to docelowo upust jakiego nie dostałbym kupując indywidualnie.

Wszelkie informacje potrzebne do zaprojektowania, doboru elementów montażowych, obróbek, świetlików, kominów (u mnie nie ma) itp. takiego dachu, są na stronie producenta. Tak że nie będę się nad tym rozwodził.

 

Trochę o konstrukcji: w najdłuższych wieńcach zatopiony jest kształtownik 40x50mm z przyspawanymi wąsami i ogniowo ocynkowany.

Na zdjęciach widać jego końcówki wystające poza ściany szczytowe.

DSC_0311.jpg

 

W żelbetowych szczytach zaraz po ich rozszalowaniu, gdy beton był jeszcze kruchy usunięto jego część i odsłonięto zbrojenie, aby następnie je przeciąć, wspawać IPE 180 (dwuteownik) ponownie zaszalować i zalać betonem.

DSC_0300.jpgDSC_0305.jpg

 

Płyty opierają się na kształtownikach w wieńcach ścian podłużnych i IPE 180 (to w salonie) w dalszej części budynku opierają się na kątownikach mocowanych do wieńca kalenicowego, IPE 180 i kształtownikach w wieńcach. Miejsca styku płyt z podporami oddzielone taśmami uszczelki butylowej.

DSC_0319.jpg

 

Montaż bajecznie prosty i szybki w dwa dni, jeden dzień montaż płyt, drugi obróbki blacharskie, a wieczorem uczta pod dachem :D

Łatwo nadzorować proces i technologię mocowania płyt z wydrukowaną w ręku szczegółową instrukcją. Wtedy można sobie powiedzieć: "Ja żadnej pracy się nie boję, dajcie mi tylko ludzi"

 

Ten dach kosztował 40kzł. z IPE 180, kształtownikami ocynkowanymi, płytą i jej transportem, montażem, obróbkami blacharskimi i rynnami.

 

Czy znajdę naśladowców? :)

 

Zapraszam do dyskusji i pozdrawiam

Cezary

Edytowane przez cezary.pl
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze widzę, że dolna warstwa blachy przechodzi bez przerw poza ścianę zewnętrzną? To jest chyba duuży mostek. czy znasz możliwości wykonania tego z całkowitym przecięciem blachy dolnej nad wieńcem? Np podłużne deski zapewniające sztywność w tym miejscu?

 

40tyś to za ile m2?

 

Jak do togo montować coś z góry np stelaż pod panele PV? Jakiej grubości jest blacha poszycia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tych załączonych zdjęciach dobrze widzisz że spodnia płyta przechodzi z mostkiem termicznym na zewnątrz.

 

Lecz tu zdjęcie fragmentu z eliminacją tej wady.DSC_0488.jpg

 

Dookoła okapów została wykonana podbitka z 10 cm styropianowej płyty warstwowej przeciętej na pół, a na to obróbki blacharskie.

Następny etap, to oklejenie miejsc styku płyty z murem taśmą taką jak do ciepłego montażu okien. Wewnątrz i na zewnątrz budynku. Zdjęcia niebawem.

 

Wymiar połaci dachu: dł. 16,2 m x 5,31 m na jedną stronę, plus ganek, tu długość płyty 6,55 m. DSC_0510.jpg

 

Co do możliwości montażu paneli PV to odsyłam do producenta płyty, ale myślę że można dać jakieś stopki montowane przez poszycie płyty do stalowej konstrukcji.

 

Pozdrawiam

Cezary

Edytowane przez cezary.pl
uściślenie informacji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...

Z tego co widzę w Twojej stopce planujesz dołożyć od spodu 20 cm wełny.

Będziesz więc musiał zwrócić szczególną uwagę na paroizolację pomiędzy pomieszczeniami a wełną.

Od góry wełny już nie zwentylujesz bo zniweczysz efekt 16 cm PUR, a płytę warstwową możesz traktować jako szczelną dla pary.

 

To trochę jak docieplanie ścian od środka.

Da się, ale problematyczne.

 

Chyba, że to tak zaplanowałeś aby punkt rosy przez cały rok był w rdzeniu płyty.

Pytanie tylko co się pojawi od dołu na zamkach płyt.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Rex_Kos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

W najbliższym czasie planuję wykorzystać płyty warstwowe na dachu niedużego domku (40m2 powierzchni dachu).

 

Znalazłem mnóstwo zalet:

- szybka budowa,

- prosta konstrukcja więźby dachowej,

- nie potrzebne folie, membrany itp całość jest szczelna jeżeli chodzi o dyfuzję pary wodnej - nie martwimy się wietrzeniem poszycia,

- mamy od razu dach z blachy na rąbek stojący - jak ktoś chce to można dodatkowo dać blachę imitującą zwykłe dachówki.

 

Jest też tańsza od tradycyjnej technologii jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie warstwy, odpowiednik 30cm styro grafitowego czyli 200mm PUR kosztuje według internetów ok 130zł/m2 netto, obróbki blacharskie ok 10zł netto/mb.

 

Jedyna według mnie warta do dodatkowego rozważenia sprawa to rdzeń z pianki PIR zamiast PUR - nie powinno być drożej a w przypadku pożaru PIR tworzy spieczoną warstwę eliminującą topienie się pianki pod wpływem temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę w Twojej stopce planujesz dołożyć od spodu 20 cm wełny.

Będziesz więc musiał zwrócić szczególną uwagę na paroizolację pomiędzy pomieszczeniami a wełną.

Od góry wełny już nie zwentylujesz bo zniweczysz efekt 16 cm PUR, a płytę warstwową możesz traktować jako szczelną dla pary.

 

To trochę jak docieplanie ścian od środka.

Da się, ale problematyczne.

 

Chyba, że to tak zaplanowałeś aby punkt rosy przez cały rok był w rdzeniu płyty.

Pytanie tylko co się pojawi od dołu na zamkach płyt.

 

Pozdrawiam

 

Przepraszam że z takim opóźnieniem odpowiadam, ale jakoś mi umknęło.

 

Problem punktu rosy jest mi znany i jak napisałeś planuję, aby wypadł w piance tak przy wilgotności do 50% Do wyliczeń są odpowiednie tabele.

Planowana jest wentylacja mechaniczna więc w czasie mrozów w domu będzie raczej sucho, a wełna ma lambdę 2X gorszą od PIR.

Teraz płyty PIR warstwowe dachowe zamówiłbym u innego polskiego producenta o grubości 26 cm (produkcja na zamówienie) i problem dodatkowego ocieplenia przestałby istnieć.

 

@Kamil30cm

Przyznam szczerze że widziałem już ładniejsze dachy:D mój dizajnem nie powala na kolana.

A za ile lat będę malował ten dach, nie wiem. Myślę że po 20 latach będzie potrzeba konserwacji w jakimś zakresie, ale wiedza z chemii obecnie podwaja się co kilka lat, więc naukowcy coś wymyślą. Nawet jak przyjdzie do wymiany, to jest to tak urządzone, że można dach odkręcić nie naruszając sufitów i innych instalacji. Więźby dachowej nic nie ruszy przez 100 lat:)

 

@ACCel

Chyba nie chcesz mieć nad głową sufitu z pomalowanej blachy:)

Dasz od spodu podwójną płytę G/K i jakąś tam odporność ogniową uzyskasz. U siebie planuję (sypialnie i salon) sufity z desek.

Tak możesz rozwiązać podparcie płyt w swoim domku. Na zdjęciu salon 45m2 DSC_0487.jpg U Ciebie wystarczą belki w kalenicy.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o wygląd to np mi wygląd podobny do blachy na rabek stojący się podoba. A jak nie to przykręcasz dowolna blachodachówkę i już. Pewnie nawet taniej to wyjdzie niż malowanie;)

@ACCel

Chyba nie chcesz mieć nad głową sufitu z pomalowanej blachy:)

Dasz od spodu podwójną płytę G/K i jakąś tam odporność ogniową uzyskasz. U siebie planuję (sypialnie i salon) sufity z desek.

Tak możesz rozwiązać podparcie płyt w swoim domku. Na zdjęciu salon 45m2 [ATTACH=CONFIG]377858[/ATTACH] U Ciebie wystarczą belki w kalenicy.

 

Ja mógłbym mieć ;) Rodzina raczej się nie zgodzi:

1180339746.jpg http://plyty-warstwowe.kingspan.pl/first.php?page=2&idsub=8&id_reference=113&FiltrReferenceZeme=0&FiltrReferenceProdukt=0&FiltrReferenceUrceni=0

 

Jeżeli chodzi o więźbę to planuję jedną belkę z dwiema podporami - słupami, krokwi chyba nie będę eliminował do czegoś trzeba przykręcić gips-karton.

Edytowane przez ACCel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

Podoba mi się pomysł lekkiego dachu z takiej płyty.

 

Ma sens zrobienie takiego poszycia dachu a mianowicie.

Kupuje płytę pur, warstwowa lub nie. Grubość 20cm.z tego robię takie kanapki tzn z obu stron daje solidne dechy. Mocuje na dach a na górę blachodachówka.

 

Co myślicie? Do pokrycia coś ala oranżeria 3.5x10m

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Szanowny Ojcze Założycielu Tego Wątku :)

czy możesz zerknąć na ten dziwny pomysł

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?366092-Tania-energooszcz%C4%99dna-stalowo-warstwowo-szkieletowa-stodo%C5%82a-DIY-)

i jako praktyk płyt warstwowych odradzić lub doradzić coś?

Pozdrawiam

 

PS tak przy okazji może macie namiary na dobrą cenę dobrych płyt z wysokim U...

z tego co się rozeznałem na teraz to kingspan z najlepszym U=0,11 około 150 netto za dachową, trochę taniej za ścienną

jest jeszcze Gór-Stal trochę gorsze parametry 0,14 i 0,16 wychodzi ścienna około 100 netto a dachowa około 115 netto

 

Znacie jeszcze jakiś producentów z lepszymi U ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...