pawel7318 06.12.2015 14:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 (edytowane) To moj pierwszy post wiec na poczatek chcialbym sie przywitac. Mam na imie Pawel a przychodze do Was bo wlasnie jestesmy z zona na etapie kupna domu w zabudowie szeregowej i zaczynamy sie wdrazac we wszystkie tematy z tym zwiazane. Z wieloma mysle, ze sobie poradzimy ale sa tez takie, jak ogrzewanie, o ktorych nie mamy pojecia i mamy nadzieje, ze z Wasza pomoca bedziemy w stanie jakos je przebrnac bez katastrofy Dom jest wybudowany z tego projektu z tym, ze w zabudowie szeregowej. To 127m2 po podlogach a 97 po odliczeniu garazu i kotlowni. Wyposazony jest czesciowo w ogrzewanie podlogowe (kuchnia, przedpokoj i lazienka) i ma miejsce na instalacje kominka (niestety bez doprowadzenie pow. ale mysle, ze bylaby szansa je doprowadzic). Instalacja cieplej wody ma cyrkulacje. Rozczytalem sie troche o rodzajach kotlow i na ta chwile moj typ to jednofunkcyjny Viessman Vitodens 100 z zasobnikiem 100L. Jestesmy rodzina 2+2 i w lazience nie planujemy wanny (sam tylko prysznic) wobec czego liczymy, ze taki zasobnik wystarczy (zakladajac, ze nikt nie bedzie prysznicowal sie przesadnie dlugo). Z tego co sie rozczytalem wychodzi, ze w/w kociol najlepiej pracuje z czujnikiem pogodowym (A). Dostraja sie do tego krzywa grzania, korekte i tak jest najekonomiczniej. Inna opcja to nastawa temperatury wew. gdzie termostat programatora w pokoju (B) daje sygnal start/stop do pieca. Jesli dobrze rozumiem to w tym wypadku piec nie chodzi juz tak ekonomicznie (nieefektywne wykorzystanie zjawiska kondensacji i mniejsza sprawnosc przy pracy z duza moca) i nie da sie stosowac obu systemow sterowania jednoczesnie. Tu pojawia sie problem w postaci kominka (bez plasza wodnego a z rozprowadzeniem powietrza po pokojach). W przypadku zastosowania sterowania pogodowego (A) piec nie jest "swiadomy" pracy kominka i wobec tego nie "zwolni" swojej pracy. Moze wiec byc nam cieplej ale oszczedniej nie bedzie. W przypadku programatora z termostatem (B) tego problemu by nie bylo ale jak wczesniej wspominalem kociol sam w sobie nie dziala tak dobrze. Kominek chcialbym traktowac jako zrodlo dodatkowego ogrzewania (ew. awaryjnego). Myslalem tez, ze bylby opcja na unikniecie przebicia sie przez 1200m3 gazu i wpadniecia w drozsza taryfe. Na ta chwile widze kilka mozliwosci: 1) pogodowka (A) z nastawa dajaca nieco mniej ciepla niz oczekujemy i dogrzewanie kominkiem = brak wygody (koniecznosc ciaglego wspomagania sie kominkiem) 2) termostat (B) - wygoda ale mniejsza efektywnosc 3) inne rozwiazanie, o ktorym nie wiem I tu wlasnie o ten 3 pkt. chcialbym Was zapytac. Czy jest jakies rozwiazanie, ktore spowoduje, ze kociol bedzie pracowal jak w pkt. 1 ale bedzie dodatkowo reagowal na wskazanie temperatury wew. ? Jesli cos z tego co pisalem sie nie zgadza to prosze wyprowadzcie mnie z bledu. Z gory dziekuje za wszystkie rady i uwagi. Edytowane 6 Grudnia 2015 przez pawel7318 literowka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek.zoo 06.12.2015 15:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 To moj pierwszy post wiec na poczatek chcialbym sie przywitac. Mam na imie Pawel a przychodze do Was bo wlasnie jestesmy z zona na etapie kupna domu w zabudowie szeregowej i zaczynamy sie wdrazac we wszystkie tematy z tym zwiazane. Z wieloma mysle, ze sobie poradzimy ale sa tez takie, jak ogrzewanie, o ktorych nie mamy pojecia i mamy nadzieje, ze z Wasza pomoca bedziemy w stanie jakos je przebrnac bez katastrofy Dom jest wybudowany z tego projektu z tym, ze w zabudowie szeregowej. To 127m2 po podlogach a 97 po odliczeniu garazu i kotlowni. Wyposazony jest czesciowo w ogrzewanie podlogowe (kuchnia, przedpokoj i lazienka) i ma miejsce na instalacje kominka (niestety bez doprowadzenie pow. ale mysle, ze bylaby szansa je doprowadzic). Instalacja cieplej wody ma cyrkulacje. Rozczytalem sie troche o rodzajach kotlow i na ta chwile moj typ to jednofunkcyjny Viessman Vitodens 100 z zasobnikiem 100L. Jestesmy rodzina 2+2 i w lazience nie planujemy wanny (sam tylko prysznic) wobec czego liczymy, ze taki zasobnik wystarczy (zakladajac, ze nikt nie bedzie prysznicowal sie przesadnie dlugo). Z tego co sie rozczytalem wychodzi, ze w/w kociol najlepiej pracuje z czujnikiem pogodowym (A). Dostraja sie do tego krzywa grzania, korekte i tak jest najekonomiczniej. Inna opcja to nastawa temperatury wew. gdzie termostat programatora w pokoju (B) daje sygnal start/stop do pieca. Jesli dobrze rozumiem to w tym wypadku piec nie chodzi juz tak ekonomicznie (nieefektywne wykorzystanie zjawiska kondensacji i mniejsza sprawnosc przy pracy z duza moca) i nie da sie stosowac obu systemow sterowania jednoczesnie. Tu pojawia sie problem w postaci kominka (bez plasza wodnego a z rozprowadzeniem powietrza po pokojach). W przypadku zastosowania sterowania pogodowego (A) piec nie jest "swiadomy" pracy kominka i wobec tego nie "zwolni" swojej pracy. Moze wiec byc nam cieplej ale oszczedniej nie bedzie. W przypadku programatora z termostatem (B) tego problemu by nie bylo ale jak wczesniej wspominalem kociol sam w sobie nie dziala tak dobrze. Kominek chcialbym traktowac jako zrodlo dodatkowego ogrzewania (ew. awaryjnego). Myslalem tez, ze bylby opcja na unikniecie przebicia sie przez 1200m3 gazu i wpadniecia w drozsza taryfe. Na ta chwile widze kilka mozliwosci: 1) pogodowka (A) z nastawa dajaca nieco mniej ciepla niz oczekujemy i dogrzewanie kominkiem = brak wygody (koniecznosc ciaglego wspomagania sie kominkiem) 2) termostat (B) - wygoda ale mniejsza efektywnosc 3) inne rozwiazanie, o ktorym nie wiem I tu wlasnie o ten 3 pkt. chcialbym Was zapytac. Czy jest jakies rozwiazanie, ktore spowoduje, ze kociol bedzie pracowal jak w pkt. 1 ale bedzie dodatkowo reagowal na wskazanie temperatury wew. ? Jesli cos z tego co pisalem sie nie zgadza to prosze wyprowadzcie mnie z bledu. Z gory dziekuje za wszystkie rady i uwagi. mam dokladnie taki sam zestaw, nie jest tak do konca ze sterowanie pogodowe jest ekonomiczniejsze bo nie wiem jakby to mialo dzialas bo na kotke masz manualne pokretlo dla wody i ogrzewania i tyle, sterownik tylko podaje wlacz wylacz. Jak chcesz ekonomicznie to ustawiasz na kotle na 1 i daje temp 30 st, jak jest zimniej to przestswiasz na 3. Przy tych temperwturach ja mam na noc ustawione 2,5 a na dzien na 1, zeby podlogowka nie styggla. Dalem sterowanie pokojowd wlasnie ze wzgledu na kominek, zeby piec ,,widzial,, dodstkowe zrodlo ciepla. Jestem mega zadowlony z tego pieca, wg mnie jest bardzo oszczedny i zarszem prosty. A zasobnik i spokojnie wystarcza na wanne, moze nie na taka 300L ale na zwykla w zupelnosci Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawel7318 06.12.2015 16:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 Dziekuje za odpowiedz. Juz sporo informacji z niej plynie. Z tego co sie wczesniej rozczytalem to przy pogodowce konfiguruje sie na nim krzywa grzania i korekte i on steruje sie wtedy nie start/stop tylko plynnie zmienia moc. Dazy przy tym do tego by w miare mozliwosci pracowac bez przerw z taka moca by wykorzystywac zjawisko kondensacji. Czytalem tez, ze przy podlaczonej pogodowce ignoruje sygnaly z nastawy w pokoju wiec nie da sie korzystac z 2ch na raz. Jesli dobrze rozumiem owa krzywa okresla proporcje do temperatury na zew. z jaka ucieka temperatura z naszego domu a korekta to przesuniecie, ktorym dostosowuje sie jaka temperature lubimy. Z mojego punktu widzenia takie podejscie jest troche bez sensu bo to co mnie interesuje to zachowanie warunkow wew. bez wzgledu na to co sie dzieje na zew. Chyba nie pomyle sie zakladajac, ze z punktu widzenia pieca wyglada to zupelnie odwrotnie i dlatego jest takie rozwiazanie przez producenta dostarczane. W ten sposob my dostosowujemy sie troche pod piec a on moze odplacic nam oszczedniejsza praca. Ile czasu ten piec potrzebuje zeby zagrzac wode w zasobniku ? Powiedzmy, ze wpada rodzinka na swieta i kazdy po kolei chce wziac prysznic i nagle cieplej wody brakuje to ile czasu bedzie potrzebowal na zagrzanie jej dla kolejnej osoby ? Przyjmujac, ze kociol max daje 26kW to wyszlo mi, ze podgrzanie 100L wody o +20 C zajeloby mu jakies 6 minut. Zakladam, ze tak kolorowo nie jest bo pewnie pelnej mocy na podgrzanie wody uzytkowej przekazac nie moze ale gdyby bylo to ok 10-15 min to przy tym, ze taka sytuacja moglaby wystapic sporadycznie (od swieta ) mysle, ze jest to do przyjecia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek.zoo 06.12.2015 16:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 Nie wiem ile czasu potrzebuje nq zagrzanie, ale myske ze wiecej jak 15min na pewno nie. A z ta pogodowka tego pieca nje sparujesz, bo do tego jest potrzebny programator w piecu ktory chociazby steruje moca grzania, a tu masz jak w stsrym junkersie tylko temperature do jakiej ma nagrzac ablbo co albo cwu, i piec jedynie steruje moca jak widzi jaki dzy spadek, np jal wody po troche lejesz to jak zaskoczy to na 1 biegu, a jak np leje do wannny to widzi ze duze zapotrzebowanie to pali na 3 biegu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek.zoo 06.12.2015 16:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 Vitodens 200 ma oprocz pogodowki albo pokojowego programator i tam ustawiasz te grzewcze, i to dziala tak ze np na dworze masz 0 to sam reguluje na podlogowke przykladowo na 25st, a jak na dworze masz -10 to np na 30st. Ale tam masz programator elektroniczny ktory programujesz odpowiednio do temperwtur na zewnatrz, a w setce masz tylko manualne nastawy i wlacz wylacz, i wsio. I dlatego kosztuje polowe z tego co dwusetka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek.zoo 06.12.2015 18:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 A i jeszcze jedna uwaga, wiesz co mnie najbardziej wkurza w kombinacji pieca z kominkiem? Na poczatku tak sie zakochalem w paleniu kominkiem ze od razu polecialem kupic 10m drewna zeby sie sezonowalo ale chyba troche sie przeliczylem. Bo ustawie piec tak jak wczesniej pisalem i mam w domu 22st i jest ok. A jak napale w kominku to robi sie 25 a jak spadnie rano do 22 to wydaje sie bardzo zimno inieprzyjemnie. Chyba bede palil tylko jak beda duze mrozy a tak to gazem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawel7318 06.12.2015 18:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 (edytowane) Wedlug tego posta 100-ke tez da sie sterowac krzywymi a nastawia sie je wlasnie manualnie pokretlami (maja one inne funkcje). By to dzialalo podlacza sie czujnik temperatury zew. Tak czy inaczej wychodzi na to, ze z kominkiem tego sterowania sie nie zgra. 200 to rzeczywiscie inna kategoria cenowa i na ta chwile chyba wolalbym o niej nie myslec. Ten piec jest dostepny w wersjach o roznej mocy. Podpowiecie moze, ktory bylby odpowiedni dla w/w domu ? Edytowane 6 Grudnia 2015 przez pawel7318 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek.zoo 06.12.2015 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2015 Wedlug tego posta 100-ke tez da sie sterowac krzywymi a nastawia sie je wlasnie manualnie pokretlami (maja one inne funkcje). By to dzialalo podlacza sie czujnik temperatury zew. Tak czy inaczej wychodzi na to, ze z kominkiem tego sterowania sie nie zgra. 200 to rzeczywiscie inna kategoria cenowa i na ta chwile chyba wolalbym o niej nie myslec. Ten piec jest dostepny w wersjach o roznej mocy. Podpowiecie moze, ktory bylby odpowiedni dla w/w domu ? to żeś mnie zaskoczyl, nie wiedziałem ze ma taka opcje z tymi g\krzywimi, zwracam honor co nie zmienia faktu ze z kominkime tego nie zgrasz. jak dla mnie 200 ka jest dla fascynatów bo 100ke tez mozna skonfigurowac, fakt nie bedzie az tak automatyczna, i druga sprawa w 200ce mozesz osobno ustawic podlogowke i osobno grzejniki, w 100ce masz jedno wyjscie, i mozesz zrobic tak jak u mnie ze idzie na grzejniki a na podlogowke jest mieszacz trojdrogowy i on steruje temperatura podłogi. co do mocy, jest 19 i 26kw, mnie instalator przekonał do 26 własnie ze wzgledu na sytuacje kiedy bedzie potrzeba duzej iosci cieplej wody. natomiast tu na forum pisza ze wazniejsze jest od jakiej mocy minimalnej moduluje. 26kw moduluje podajze od 5kw a 19k moduluje od 3,8kw, nie wiem czy tak roznica 1,2kw na minimum jest az tak odczuwalna w pobieranym gazie jak piec chodzi na minimum. ja ze zuzycia jestem zadowolony, np sama ciepla wode grzeje za 50-60zł miesiecznie, a zuzycwamy duzo wody, 15m3 bo 2 małych dzieci Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawel7318 09.12.2015 09:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2015 (edytowane) Rozmawialem z kolega, ktory kupil szeregowke 3 lata temu. Grzeje sie piecem Wolf'a 15kW. Sporo wyzsza polka ale istotne jest to, ze z tego co mowi spokojnie daje rade na 100m2 a z zasobnikiem 50L (tyle, ze ladowanym warstwowo) cieplej wody nie brakuje. Mowil tez wlasnie o tej mocy minimalnej i jego zdaniem warto isc w te niskie moce. Rozczytalem sie troche i znalazlem ciekawa alternatywe dla Vitodens 100 w podobnej cenie. Jest to Buderus GB072 lub GB062. Nie wiem jeszcze dokladnie czym te modele sie roznia (za wyjatkiem zuzycia energii elektrycznej i poziomem halasu) ale moduluja sie od nizszej mocy, maja dluzsza gwarancje a co najwazniejsze dla mnie chyba da sie je ustawic tak jak opisywalem wyzej - tzn. z pogodowka + wplyw temperatury wew. (z ustaleniem jej wagi). Musze sie jeszcze upewnic czy te modele rzeczywiscie to potrafia. W tytule tego watku podalem juz konkretny kociol wiec chyba bede musial zalozyc nowy (chyba, ze uda mi sie go zmienic). Dziekuje raz jeszcze za pomoc Edytowane 9 Grudnia 2015 przez pawel7318 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
saturnv 09.12.2015 17:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2015 (edytowane) Jeśli chodzi o Viessmana to dla Ciebie idealna wersja to 11 lub 13 kW (min 3,2 - max 13,0 kW)Jak już musiszto bierz 19kW, ale na co i tak serwisant zjedzie Ci z mocą.Te 19kW to tylko dla CWU. Nie wchodz w wersję 24kw.Niestety ale Vitodensy 100 mają dość wysoką minimalną i na Twój dom i tak za dużą.Optymalnym dla sterowania byłby wybór pieca Vitodens 200-W albo wersje z zasobnikiem.Do tego dokupić czujnik temp zewn NTC10 i sterownik vitotrol 200 do domu - do salonu lub vitotrol 300 (nie bierz wersji vitotrol 100!). Różnica jest taka, że 200 sterujesz jednym obiegiem, a 300 wszystkimi + zmiana parametrów kotła.Wtedy możesz ustawić w kodowaniu wpływ temperatury wewnętrznej od 1 do 64.O tyle jest to fajne, że jak wyregulujesz sobie dom do krzywej, to piec trzyma CI stałą temepraturę według optymalnie dobranej krzywej.Gdy ustawisz mały wpływ pomieszczenia to piec będzie dalej grzał według krzywej - nawet ale gdy zapalisz w kominku i zrobi się ciepło, to podłoga dalej będzie ciepła, ale nie będzie tego ciepła przekazywać do otoczenia. Jeśli chodzi o grzejniki to po prostu zawory termostatyczne pozamykały by przepływy. Gdy nie ma odbioru ciepła to sterownik vitodensa wyłącza palnik i piec nie grzeje. Oczywiście pompy podłogówki i grzejników dalej podają wodę o temperaturze według krzywej grzewczej. Gdy ustawisz większy wpływ temepratury pomieszczenia, to piec będzie pilnował. aby nie przekroczyć za bardzo zadanej temperatury. Więcj jak czujnik w salonie poinformuje, że masz np 23 stopnie zamiast 22 to piec od razu wyłaczy palnik. Niestety, ale za sterowanie trzeba dodatkowo zapłacić. NIe sugeruj się cenami w inernecie. Ja na piec wprawdzie vitodens 300-w uzyskałem 28% upustu.W lokalnej duzej hurtowni wyszło mi dużo taniej niż w internecie. Tylko trzeba się targować. Edytowane 9 Grudnia 2015 przez saturnv Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pawel7318 10.12.2015 14:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2015 Seria 200 to jak juz wspominalem jest dla nast troche za droga. Za to w ogole nie pomyslalem o roli zaworow termostatycznych. Nie wiem tylko czy bardziej reaguja na temperature pomieszczenia czy na temperature samego grzejnika. Tak czy inaczej na pewno pomoga tez i przy 100. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek.zoo 10.12.2015 15:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2015 Seria 200 to jak juz wspominalem jest dla nast troche za droga. Za to w ogole nie pomyslalem o roli zaworow termostatycznych. Nie wiem tylko czy bardziej reaguja na temperature pomieszczenia czy na temperature samego grzejnika. Tak czy inaczej na pewno pomoga tez i przy 100. Na tempersture pomieszczenia, jak osiagnie zadany pulap to odcina grzejnik, jak spadnie to zalacza. Dziala to calkiem sprawnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pajej 13.06.2016 21:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Czerwca 2016 Kolego kupiłeś coś? Mam podobne dylematy i ciekaw jestem jak rozwiązałeś swoje. Pozdrawiam Rozmawialem z kolega, ktory kupil szeregowke 3 lata temu. Grzeje sie piecem Wolf'a 15kW. Sporo wyzsza polka ale istotne jest to, ze z tego co mowi spokojnie daje rade na 100m2 a z zasobnikiem 50L (tyle, ze ladowanym warstwowo) cieplej wody nie brakuje. Mowil tez wlasnie o tej mocy minimalnej i jego zdaniem warto isc w te niskie moce. Rozczytalem sie troche i znalazlem ciekawa alternatywe dla Vitodens 100 w podobnej cenie. Jest to Buderus GB072 lub GB062. Nie wiem jeszcze dokladnie czym te modele sie roznia (za wyjatkiem zuzycia energii elektrycznej i poziomem halasu) ale moduluja sie od nizszej mocy, maja dluzsza gwarancje a co najwazniejsze dla mnie chyba da sie je ustawic tak jak opisywalem wyzej - tzn. z pogodowka + wplyw temperatury wew. (z ustaleniem jej wagi). Musze sie jeszcze upewnic czy te modele rzeczywiscie to potrafia. W tytule tego watku podalem juz konkretny kociol wiec chyba bede musial zalozyc nowy (chyba, ze uda mi sie go zmienic). Dziekuje raz jeszcze za pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.