Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Strop/jętki: ocieplenie | jakie warstwy?


maciekpt

Recommended Posts

Witajcie,

przymierzam się do ocieplania poddasza użytkowego pod dachem z pełnym deskowaniem, papą i dachówką ceramiczną. Założenie jest takie jak na poniższym rysunku czyli:

- skosy: (dachówka-papa-deskowanie)-szczelina wentylacyjna 3 cm (kolor niebieski)-wełna skalna (kolor żółty; dwie warstwy w części użytkowej, jedna warstwa "na strychu")-folia paroizolacyjna (kolor czarny)-płyta GK (kolor zielony)

- "strop" w okolicach jętek (pomiędzy, nad i pod nimi): płyta OSB-?????-jedna warstwa wełny-folia paroizolacyjna-płyta GK.

 

ocieplenie.jpg

 

No i właśnie nie wiem jak rozwiązać sprawę między wełną a płytą OSB? Szczeliny powietrznej tam chynia nie ma co zostawiać bo i tak nie będzie w tym miejscu wentylacji. Z drugiej strony nie wiem czy wełna może bezpośrednio dotykać płyty OSB i czy to nie będzie powodować jakiegoś zawilgocenia (mimo foli paroizolacyjnej)?

 

Doradźcie proszę jak to prawidłowo wykonać.

 

Pozdrawiam,

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Popularne dni

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

możesz położyć płytę osb na jętki a pomiędzy i pod jętki ułożyć wełnę. Pod wełnę dać dobrą folię paroizolacyjną i gips-karton.

Płyta osb 18 czy 22mm ma opór dyfuzyjny w granicach 3-8. Folie paroizolacyjne mają 30-70 a niektóre nawet więcej, więc nawet jeśli przez folię przedostanie się jakaś ilość wilgoci to nie będzie miała problemu z "przejściem" przez płytę OSB.

 

Ps. zgadzam się z zeusrulez że to ocieplenie nad jętkami nie jest potrzebne jeśli nie zamierzasz tam przetrzymywać czegoś czemu szkodzą niskie temperatury. lepiej już dołożyć kilka cm wełny na/pod ten strop z jętek.

Edytowane przez drapek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o stykanie się wełny z płytami OSB przykręconymi do górnych krawędzi jętek? Moim zdaniem (może się mylę), nie trzeba zostawiać szczeliny, skoro mamy szczelną paroizolację poddasza pod jętkami. Przecież OSB w pewnym stopniu "oddycha" i wełna ileś-tam-krotnie więcej wilgoci odda w nieużytkową część strychu, czyli nad jętki, niż przyjmie z pomieszczeń poddasza użytkowego.

Jak się mylę, naprostujcie mnie, bo niedługo zacznę ocieplać właśnie jętki i zamierzałem wełnę dać na styk, czyli maty 18cm w 18cm-owe jętki. Oczywiście pod jętki - drugą warstwę (min. 10cm), folię paroszczelną, profile i GK lub boazeria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też nie widzę sensu zostawiania szczeliny między osb a wełną - mój post wyżej opisuje to dokładniej :)

 

fakt :)

 

... a co do ocieplenia tej nieużytkowej części, to moim zdaniem warto, ale wtedy już bez folii no i grubość wystarczy dużo mniejsza, np. międzykrokwiowo 18 + podkrokwiowo z 5cm. Pieniądze w zasadzie niewielkie, a wg obliczeń w OZC ta dodatkowa warstwa, przynajmniej u mnie, znacznie ograniczyła ucieczkę ciepła z poddasza i przy minus 20 na dworze, w tej części wyszło chyba plus 2st.C, a bez tej izolacji - wiadomo - praktycznie tyle, co na dworze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, rozumiem, że szczeliny między płytami OSB na jętkach a wełną nie musi być. A tę przestrzeń nad jętkami chciałbym trochę ocieplić (stąd jedna warstwa wełny) ponieważ będzie tam ułożona instalacja od rekuperacji a może i tę przestrzeń się do czegoś jeszcze wykorzysta.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, rozumiem, że szczeliny między płytami OSB na jętkach a wełną nie musi być. A tę przestrzeń nad jętkami chciałbym trochę ocieplić (stąd jedna warstwa wełny) ponieważ będzie tam ułożona instalacja od rekuperacji a może i tę przestrzeń się do czegoś jeszcze wykorzysta.

 

znowu Wasze myśli wyprzedziły moją pisaninę :)

 

Co do tej wełny w skosach nad jętkami, to folii żadnej nie dam, ale żeby to jakoś wyglądało i się nie sypało z wełny, przykręcę na profile OSB 8mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do szczeliny. Rob jak uwazasz, to Twoj dom. Tylko dlaczego zostawiasz szczeline w polaci . . .

Co do ocieplenia przestrzeni nad jetkami. Jesli liczyles ten OZC z zadna badz skromna iloscia izolacja miedzy jetkami to sie zgodze.

 

Pozdrawiam

 

Jeśli dotyczy to mnie, ale pewnie bardziej Kolegi Maćka, to u mnie żadnej szczeliny w połaci nie będzie, bo mam już dachówkę, a pod nią i kontrłatami membranę wysokoparoprzepuszczalną, do której, wg producenta można praktycznie na styk przyłożyć wełnę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do szczeliny. Rob jak uwazasz, to Twoj dom. Tylko dlaczego zostawiasz szczeline w polaci . . .

Szczelina w połaci jest wentylowana czyli wlot w okapie i wylot w kalenicy. Ewentualna szczelina między wełną między jętkami a płytą OSB przykręconą do jętek nie jest wentylowana. Jest tylko szczeliną powietrzną, która niczego nie daje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest dużo mniejsza grubość? :) To ile dajesz normalnie?

Ja planuję w części użytkowej 15 między krokwiami i 10 pod nimi (co prawda z możliwie najlepszej wełny, np. Toprock Super + Superrock)

 

To kwestia całego domu, który będzie, powiedzmy w uproszczeniu, wysokoenergooszczędny.

Między krokwie 18-20cm plus pod krokwie 18cm, ale tylko do wysokości sufitu (jętek), a między jętki poziomo 18 plus 10 pod jętkami. Powyżej sufitu (jętek) - 18-20cm między krokwie i 5cm pod krokwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli będzie tam reku to faktycznie te kilka cm wełny nie zawadzi. Jakieś oszczędności na ogrzewaniu tez będą, ale pewnie minimalne. Zawsze to różnica temp między powietrzem pod jętkami a nad jętkami będzie mniejsza, więc mniej ciepła ucieknie :)

 

zeusrulez - szczelina pod połacią musi być zostawiona żeby wilgoć która przedostanie się z wewnątrz domu do izolacji (bo przecież paroizolacji nie ułożymy w 100% szczelnie) wydostała się właśnie do szczeliny wentylacyjnej i z powietrzem, które przez nią przechodzi wydostała się na zewnątrz budynku.

Skoro nad płytą OSB będzie powietrze a płyta ma opór dyfuzyjny kilkanaście razy mniejszy niż folia paroizolacyjna to nie widzę takiej potrzeby bo ewentualna wilgoć która przejdzie do wełny bez problemu przejdzie przez płytę OSB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dotyczy to mnie, ale pewnie bardziej Kolegi Maćka, to u mnie żadnej szczeliny w połaci nie będzie, bo mam już dachówkę, a pod nią i kontrłatami membranę wysokoparoprzepuszczalną, do której, wg producenta można praktycznie na styk przyłożyć wełnę

 

Lepiej zeby warstwa welny miedzy krokwiami nie byla taka jak wysokosc krokwi przy kryciu wstepnym mebrana.

Ze wzgledu na to, iz membrana ma byc polozona z delikatnym spadkiem/zwisem. Tak aby skropliny plynely po srodku membrany a nie po kontrlatach.

Takie jest moje osobiste zdanie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej zeby warstwa welny miedzy krokwiami nie byla taka jak wysokosc krokwi przy kryciu wstepnym mebrana.

Ze wzgledu na to, iz membrana ma byc polozona z delikatnym spadkiem/zwisem. Tak aby skropliny plynely po srodku membrany a nie po kontrlatach.

Takie jest moje osobiste zdanie.

 

Pozdrawiam

 

W sumie masz sporo racji, ale dużo zależy też od danego typu membrany, a ja i tak "nie mam już problemu", bo dekarze napięli mi membranę tak, że można zapomnieć o jakimkolwiek zwisie :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zeusrulez - szczelina pod połacią musi być zostawiona żeby wilgoć która przedostanie się z wewnątrz domu do izolacji (bo przecież paroizolacji nie ułożymy w 100% szczelnie) wydostała się właśnie do szczeliny wentylacyjnej i z powietrzem, które przez nią przechodzi wydostała się na zewnątrz budynku.

Skoro nad płytą OSB będzie powietrze a płyta ma opór dyfuzyjny kilkanaście razy mniejszy niż folia paroizolacyjna to nie widzę takiej potrzeby bo ewentualna wilgoć która przejdzie do wełny bez problemu przejdzie przez płytę OSB.

 

Czym sie rozni polac od ocieplenia miedzy jetkami ? To to samo. Przegroda ma byc tak samo zbudowana.

Czy to dach czy nawet sciany domu szkieletowego.

Zgadzam sie z Toba, ze plyta ma opor dyfuzyjny mniejszy niz paroizolacja. Zgadzam sie rowniez z tym, ze nie ulozymy paroizolacji w 100% szczelnie.

Dlatego wentylujemy polac poniewaz w przegrodzie wstawilismy cos z wiekszym oporem dyfuzyjnym. A kazda kolejna warstwa idac do strony zimniejszej powinna miec ten opor mniejszy. A tu tak nie jest.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...