Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KLUB MI?O?NIKÓW 4X4


izat

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 556
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wszytko się da tylko komu by się to chciało...gdzie nie byłam to usłyszałam,że trzeba kupić nową to wymienią...Końcówka jest taka nietypowa...jak czułenko z pustą przestrzenią na uchwyt z linką...podobne do tego co się stosuje w motorach,ale nie to samo :( trzeba by przewiercać i dopasowywać a jak już napisałam nikomu się nie chce...obłęd!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dajesz w rurę na maksa. Zerwana przyczepność, ale samochód zaczyna powolutku posuwać się do przodu. Odrzut bryłek lodu pcha ten nasz samochód. Wykorzystuje się to zjawisko w rajdach, podczas startu, np. na szutrowej nawierzchni. Albo na żużlu.

Zjawisko odrzutu to nic innego jak zasada zachowania pedu. A wiec policzmy:

mv=MV

gdzie m i v masa i predkosc kamyczkow

M i V masa i predkosc samochodu

 

Zalozmy, ze uda nam sie kolami zerwac 10 kg kamyczkow (w rzeczywistosci pewnie mniej).

Zalozmy, ze samochod wazy 1000 kg (w rzeczywistosci bywa duzo wiecej).

Zalozmy, ze te kamyki leca z predkoscia 200 km/h (pewno leca wolniej)

 

Wynik. Sila odrzutu spowoduje ruch samochodu z zawrotna predkoscia 2 km/h.

 

Chyba nie o to chodzilo autorowi tych pseudonaukowych bredni kiedy pisal o rajdowym starcie ?

 

Pozostaly wywod jest tak niedorzeczny, ze nawet go nie skomentuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Joshi i innych dyskutantów.

O ile zmniejsza się tarcie po zabuksowaniu kół?

pozd.

To trudno policzyc. Przy nawierzchni stalej takiej jak asfalt moze by sie dalo powiedziec, bo to bylaby roznica miedzy tarciem statycznym a dynamicznym choc trzeba by bylo uwzglednic zmiane temperatury tracych powierzchni.

Przy nawiezchniach sypkich to jest chyba nie do policzenia. Trzeba by uwzglednic tarcie kola o drobinki nawierzchnii i tarcie tych drobinek o siebie.

Jednym slowiem nie mam pojecia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

3. Uważajcie, by nie "przegrzać" opon zimowych. Jeśli używacie opon zimowych w zbyt wysokich temperaturach to spowoduje to zmianę składu mieszanki - opona stanie się twardsza (łatwo to zauważyć bo będzie głośniejsza) - taka opona nie spełni swej roli odpowiednio - nadaje się tylko do wymiany.

 

Toś mnie zmartwił - bo moje zimówki kilka dni po zakupie przeszły dość ostrą jazdę (na odciętym od ruchu torze) gdzie miało być "zimowo", a było letnio. Miałem nadzieję , że jedyna szkodą było ich szybsze starcie - a tu taki news.

Ale dokładniej co to znaczy "przegrzać"? - zrobić 1000km w temp 15C?

pozdr Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Stały napęd jest stosowany w samochodach wyższej klasy (czyt. droższych), np. w Audi i to tylko od modelu A4 wzwyż. A3, TT ma napęd dołączany – oczywiście skrzętnie i tu i tu jest używana nazwa „quattro” – no bo w jakim celu mówić klientom tańszych modeli, że mają gorszy układ…

 

 

Przez chwile myslałem o zakupie starego Audi 80 (B4 - chyba poprzednik A4) quattro - orientuje sie ktos może czy to ten gorszy (dołączany) - czy ten lepszy (stały)?

pozdr Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie nie w tym wątku, ale Joshi odpowiedz mi co jest grane. Zawsze pęd był związany z drugą zasadą newtona. Aż sprawdziłem w internecie. Odrzut sprawdzam. Przy pędzie. Mam przed oczyma wyjaśnienie trzeciego prawa. Jest odrzut. A więc co jest grane?

druga zasada dynamiki Newtona:

Przyspieszenie ciala jest wprost proporcjonalne do dzialającej na nie sily wypadkowej, a wspolczynnikiem proporcjonalnosci jest odwrotnosc masy tego ciala.

a=F/m (*)

mowi nam o zaleznosci przyspieszenia od dzialajacej sily i ma sredni zwiazek z pedem :)

 

trzecia zasada dynamiki Newtona:

Jesli na cialo A działa cialo B pewna sila to cialo B dziala na cialo A sila o takiej samej wartosci i kierunku, lecz o przeciwnym zwrocie

FAB = -FBA (**)

Jest to inaczej zasada akcji i reakcji.

 

No i dalej jesli do wzoru (**) wstawimy wzor (*) to mamy

 

a1*m1=a2*m2

co to jest a?

a= dv/t dzie d oznacza delta, czyli inaczej jest to zmiana predkosci v o tartosc dv w czasie t.

 

No to podstawiamy:

m1*dv1/t = m2*dv2/t

 

Zalozylismy (co jest oczywiscie sluszne i nie ma w tym zadnego przyblizenia), ze czas po obu stronach rownania jest taki sam, bo w tym samym czasie cialo A dziala na cialo B co cialo B na cialo A.

 

po skroceniu t mamy

m1*dv1 = m2*dv2

czyli zasade zachowania pedu po obu stronach mamy zmiany pedu.

 

A teraz odrzut. Odrzut najogolniej mowiac jest wtedy kiedy na poczatku oba ciala maja predkosc rowna zero a w wyniku oddzialywania zaczynaja sie poruszac (np pocisk i armata albo kola samochodu i te nieszczesne szutrowe kamyki :) )

 

wtedy zmiana predkosci (predkosc koncowa odjac predkosc poczatkowa) dv=v-0=v

 

i co mamy?

m1*v1 = m2*v2

 

Reasumujac moj moze troche przydlugi wywod. Zasada zachowania pedu wynika z obu (drugiej i trzeciej) zasad dynamiki Newtona. Kazde zjawisko odrzutu zwiazane jest z zasada zachowania pedu, ale nie zawsze zasada zachowania pedu dotyczy odrzutu, bo stosuje sie ja rowniez w innych sytuacjach (np crash testy :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Potwierdziło to co napisałaś stwierdzenie prof.Jamesa Trefila: w praktyce nawet system spełniający prawa Newtona, tylko bardziej złożony, dosyć szybko staje się nieprzewidywalny, trudny do wyjaśnienia nawet dla fizyków zajmujących się Newtonowskim poglądem na świat.

Przykładem niech będą testy zderzeniowe (ładniej brzmi). Mniej zajmują czasu niż żmudne wyliczenia. Eliminujemy ewentualne błędy w rozumowaniu i wyliczeniach.

Dzięki Joshi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...