Agacka1719499039 08.11.2004 11:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 O rety Wy to wszytko piszecie o autku takim jakie i ja mam? U mnie jest też jakiś tajemniczy przełlącznik przy przednich kołach....może to to??? No chyba,że moje autko się na takie cudo nie łapie,bo za tanie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegoŻ 08.11.2004 11:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Jeżeli to przy kołach wygląda podobnie jak kurek od gazu to rzeczywiście masz sprzęgiełka... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Agacka1719499039 08.11.2004 11:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Kurki od gazu mam troszkę inne,ale można porównać... Po drogach normalnych mam jeździć na anlock, a po terenie na lock Tak podobno ma być! No i po śliskim też nie będę eksperymetować! W końcu po coś ten napęd na 4 koła jest... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegoŻ 08.11.2004 12:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 No to wszystko jasne:-)))Dla innych te "kurki" wyglądają tak:http://www.rajdy4x4.pl/rajdy/2004/10_kaszubia_trasa/duze/pict0063.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bio 08.11.2004 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Takie numery, to ja robiłem swoim Tarpanem na oponach od maszyn rolniczych. No prawie takie Ale jak z przodu podpięło się wyciągarkę w postaci konia ( takiego nie mechanicznego, polskiego konika), to i takie wychodziły . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Agacka1719499039 08.11.2004 12:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Ale cudniste zdjęcie.... A kurki mam dokładnie takie....znaczy w autku... Nie testowałam go jeszcze w "takim" terenie,ale obawiam się że nie przetrzymał by takich saleństw...rdza by go do kupy nie utrzymała... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bio 08.11.2004 12:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 No i widzisz Agacka. Masz drogie auto Ja kurków nie mam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Agacka1719499039 08.11.2004 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 to tanio mi wyszło jak za drogie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegoŻ 08.11.2004 12:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 No i widzisz Agacka. Masz drogie auto Ja kurków nie mam Raczej odwrotnie ... Agacka ma ręczne a Ty Bio automatyczne (albo wcale) - nie znam subaru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Agacka1719499039 08.11.2004 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Nie ma co narzekać...w końcu nie codziennie trzeba to ręcznie przekręcać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bio 08.11.2004 14:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 GrzegoŻu! Mam napęd stały, a więc wychodzi, że mam drogie auto Qrde, nawet nie wiedziałem, że mam drogie Drogie, tanie. Diabli z tym. Pogadajmy o technice jazdy jak jest cztery, oki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GrzegoŻ 08.11.2004 14:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Bio nie martw się - wszystko jest kwestią przyjętych kryterów- jak policzę koszt jednego kilometra to mój gazik jest chyba droższy:-))) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
EVOlucjusz 08.11.2004 17:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Czym innym jest stały napęd w terenówce a czym innym w aucie szosowym. W terenówce temat zamyka się w zblokowaniu obu osi. W autach szosowych są rozbudowane (drogie) mechanizmy różnicowe Mówiąc krótko: 4x4 w terenówce i 4x4 w aucie szosowym to są całkowite inne bajki. Inne cele, inne rozwiązania. W autach szosowych nie ma magicznych kurków do przełączania, reduktorów, możliwości wyboru napędu na jedną lub obie osie, ręcznych blokad mechanizmów różnicowych (dyfrów). Ale za to są aktywne mechanizmy różnicowe, systemy kontroli znoszenia, rozwiązania poprawiające trakcję przy wysokich prędkościach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
EVOlucjusz 08.11.2004 17:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Technika jazdy: co do jazdy w terenie z napędem na 4 koła mam blade pojęcie. Jeśli chodzi o jazdę szosową to i owszem. Warto zacząć od tego dlaczego napęd na 4 koła jest lepszy, czy zawsze jest lepszy, a może kiedyś jest gorszy. Jedną z zalet napędu na 4 koła jest lepsze wykorzystanie przyczepności auta. Chodzi o to, że każde koło ma jakąś swoją zdolność do przeniesienia napędu. Chodzi o to, że jeśli przyłożymy na to koło zbyt dużo momentu obrotowego (dla uproszczenia "mocy") to zamiast jechać koło będzie się obracało w miejscu tracąc część tej energii. Przez dwa koła możemy przenieść tego momentu dwa razy więcej a przez cztery koła - 4 razy więcej. Czyli mówiąc językiem prostym: nawet na śliskiej nawierzchni (mokra, lód) samochód z napędem na 4 koła zawsze będzie lepiej przyspieszał. Tu przestroga: pamiętajcie, że hamował będzie podobnie - bo niezależnie od tego ile kół jest napędanych to wszystkie są hamowane podobnie. Inna zaleta jest przy jeździe na zakrętach: nie chcę tu nikogo zanudzać wykresami ale na koło działa jeszcze wtedy siła odśrodkowa, która "wypycha" samochód na zewnątrz zakrętu. Jeśli przyłożymy zbyt dużo momentu na koła i stracą one przyczepność, to siła odśrodkowa spowoduje, że zrobimy sobie wycieczkę do lasu, który jest na zewnątrz zakrętu. Przy napędzie na 4 koła mamy więc większy margines przyczepności - wynosi on około 30% dla napędu stałego. Czyli wjeżdżając w zakręt z prędkością 100km/h przy napędzie na jedną oś mamy taki sam margines bezpieczeństwa jak przy 130km/h i stałym napędzie. Powyższe wyliczenia i prędkości są tylko dla zobrazowania - nie zachęcam nikogo do wjeżdżania w zakręty z dużymi prędkościami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
EVOlucjusz 08.11.2004 17:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Tak się zapędziłem, że w końcu nie było konkluzji. Napęd na 4 koła ma tylko jedną rozsądną wadę: cenę i ekonomię. Wadą nierozsądną jest to, że nie można sobie zwykle popiszczeć oponami, a w porównaniu z napędem na tylną oś trudniej jest zawrócić w miejscu czy kręcić bączki - a przynajmniej przy rozsądnych mocach samochodu. Zalety: lepsza przyczepność przy przyspieszaniu i pokonywaniu zakrętów. By znaleźć jakiś kompromis pomiędzy ekonomiką i przyczepnością coraz więcej firm stosuje napęd dołączany automatycznie - w zasadzie to bezpornym liderem na tym polu jest sprzęgło haldex. Ale tu uwaga - haldex w jednym aucie nie musi być identyczny do zastosowanego w innym. Bo w jednym na co dzień tylko 10% mocy będzie przenoszone na koła tylne a w innym 50%. Zalezy to od woli producenta pojazdu. A by zobrazować różnicę w jakości napędu na 4 koła zachęcam do obejrzenia filmiku, który znajduje się pod adresem http://www.subaru.pl/mmedia/volvo.qt Tylko do obejrzenia trzeba mieć zainstalowany quicktime player, który można ściągnąc pod adresem:http://www.apple.com/quicktime/download/ Volvo ma sprżegło wiskotyczne, a Subaru prawdziwy mechanizm różnicowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bio 08.11.2004 18:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Naiwne pytanie: W związku z tym co napisałeś, Subaru Legacy należy do jakiej kategorii aut? Szosowych, czy terenowych? No bo to co napisałeś kwalifikuje je bardziej do terenowych niż szosowych. No jeszcze wersja pośrednia jest. Uterenowionych. Oglądając np. zawieszenie Audi Quatro i Subaru, to te drugie jest jak ciężarówa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
EVOlucjusz 08.11.2004 20:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Legacy jest jak najbardziej samochodem szosowym. Cały napęd jest pomyśany by jak najwydajniej przenieść osiągi silnika na drogę. Nie ma tam zwykle blokad mechanizmów różnicowych, centralnej blokady, reduktora (poza bardzo rzadkimi wersjami specjalnymi), no i prześwit - kilkanaście centymetrów nijak ma się do samochodu terenowego. Nawet wyższa wersja - Outback ma wysokość zawieszenia 20cm - nijak się to ma do terenu.Co nie znaczy, że w lekkim terenie będzie sobie źle radziła (lekkie błoto, lód). Jednak wjedź tylko w piasek i jeśli wyjedziesz samodzielnie to możesz mówić o dużym szczęściu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bio 08.11.2004 20:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Tylko właśnie przeswit dyskwalifikuje je jako auto terenowe. Tylko prześwit Piasek mówisz? Właśnie przez piasek w 82 roku zostałem zdyskwalifikowany w pewnym rajdzie rzemieślniczym , a rok przedtem byłem drugi w tym samym rajdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bio 08.11.2004 22:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 W pewnych warunkach drogowych jesteśmy zobligowani do stosowania łańcuchów na kołach (np. słynna Zakopianka ). Czy w przypadku napędu na 4 koła też? Czy wtedy należy zakładać je na wszystkie koła? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
EVOlucjusz 08.11.2004 23:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2004 Na przykład w Czechach i na Słowacji gdy widzą samochód 4x4 to odpuszczają łańcuchy. Co od stosowania to nalezy zajrzeć do instrukcji. Na przykład w Audi wyraźnie piszą, że jeśli stosować to tylko na kołach przednich i pod żadnym pozorem na tylnych - ale dlaczego - tego nie wiem. Kupiłem sobie łańcuchy - bo jechałem w góry w poprzednim roku. Ale nie było sensu ich zakładać - wszędzie byłem w stanie wjechać, choć przednionapędówki bez łańcuchów nie miały szans Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.