Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Holzgas - cztery pytania przed kupnem


kors4r

Recommended Posts

Witam forumowiczów.

 

Szukam odpowiedzi na cztery pytania:

 

1. KOMIN

czy piec zgazowujący drewno może być podłączony do komina używanego wcześniej przez niekondensacyjny piec gazowy (z wkładem ze stali kwasoodpornej)?

 

2. ILOŚĆ DREWNA

próbowałem wyliczyć ile drewna będę potrzebował do ogrzania domu, czy możecie rzucić okiem na poniższe wyliczenia?

 

zliczyłem ilość gazu zużytego poprzedniej zimy (z rachunków) - wyszło 2.167 m3 na co i cwu. Kaloryczność gazu założyłem, że była 38 MJ/m3, a sprawność mojego kotła pewnie ok. 75% (dziesięcioletni, niekondensacyjny Saunier Duval). Wyszło więc, że poprzedniej zimy na ogrzanie domu zużyłem 61.759,5 MJ, czli ok 17.155 kWh.

 

Chciałem wyliczyć ile drewna musiałbym zużyć w piecu zgazowującym drewno, żeby wyprodukować taką samą ilość energii. Zakładam kaloryczność drwna na 7560 MJ/mp (średnia dla drewna liściastego o wilgotności 15-18%). Przy sprawności pieca na poziomie 85% wyszło mi, że potrzebowałbym blisko 10 mp suchego drewna.

 

Dobrze liczę?

 

3. MOC PIECA

Z rachunków za gaz wyliczyłem, że w najzimniejszym okresie piec wytwarzał ok. 390 MJ na dobę. Czyli zakładam, że w najzimniejsze dni będziemy zużywać może nawet 500 MJ, czyli ok. 140 kWh. Jaka powinna być moc kotła, żeby dostarczył po jednym załadowaniu 140 kWh? Z tego, co mi się wydaje, to po pełnym załadowaniu piece działają ok. 4 h. Czy dobrze liczę, że moc pieca powinna wynosić 140/4 czyli 35 kWh?

 

4. OBJĘTOŚĆ AKUMULATORA

Jak duży musi być akumulator, żeby pomieścił blisko 140 kWh? W tym wątku: http://forum.muratordom.pl/archive/index.php/t-232548.html jest napisane, że można przyjmować 80 l na 1 kW mocy pieca, to by u mnie wychodziło 2.800 l. Tylko czy te 80 l / 1 kW odnosi się też do pieców zgazowujących drewno?

Niestety nie znam wartości obciążenia cieplnego budynku i nie mogę zastosować wzorów z cytowanego wątku. Próbuję ustalić jaka ma być objętość bufora wychodząc od tego, że na dobę będę potrzebował do 140 kWh i piec ma być ładowany raz dziennie.

Powierzchnia domu to ok. 250 m2, wybudowany w 2004 ze "styrumuru", grzejniki płytowe.

 

---

edycja: OBJĘTOŚĆ AKUMULATORA - chyba mam rozwiązanie

wychodzi, że te 2.800 l to rzeczywiście konieczność

z tego wątka podanego wyżej wziąłem wzór i policzyłem

4,18 * 2800 * 50 / 3600 = 162 kWh

zakładam, że dt (różnica temperatur) muszę przyjąć jako 50: piec będzie zasilał bufor wodą o temperaturze poniżej 90 stopni, a na powrocie może być 35-40 stopni

 

Dobrze liczę?

 

---

edycja 2:

wzór do obliczania potrzebnej objętości bufora:

 

 

3600 * duc

 

V = ---------------------

 

 

4,18 * dt

 

 

duc - dobowe zużycie ciepła

dt - różnica temperatur

Edytowane przez kors4r
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. KOMIN - może być z kwasiaka

 

2. ILOŚĆ DREWNA - tu nie policzysz tak jak w przypadku gazu, drewno może być różnego gatunku i o różnej wilgotności - dziesięcioma metrami tego nie ogrzejesz

 

 

3. MOC PIECA - ja w domu 220 metrów mam 25 kW i kocioł spokojnie daje sobie radę, ale podejrzewam że dużo zależy od termoizolacji

 

 

4. OBJĘTOŚĆ AKUMULATORA - w instrukcji mojego kotła napisane jest 50 litrów zbiornika na 1 kW mocy kotła, ale jak słabo zaizolowany dom to nie widzę sensu inwestowania dużych pieniędzy w akumulację

 

 

Temperatura zasilania najlepiej 80-90 stopni , powrót możliwie jak najwięcej dlatego stosuje się zawory mieszające, ladomaty i inne badziewia. Nikt Ci nie napisze zrób tak i tak bez dokładnych informacji. Ogólnie nie licz na to że wrzucisz do kotła cokolwiek i nagrzejesz dom 250 metrów i naładujesz akumulator 2800 litrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z samych wyliczeń energetycznych to 10mp ciężkiego drewna powinno wystarczyć. Tylko że wydatek na kocioł sporej mocy, bufor, przeoranie całej kotłowni, składowisko drewna na przynajmniej 20-30mp jest porównywalny z markową pompą ciepła P/W. Jeśli jest dostęp do własnego, albo bardzo taniego drewna i jest czas na obsługę kotła, to może i dobra idea.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

---

edycja: OBJĘTOŚĆ AKUMULATORA - chyba mam rozwiązanie

wychodzi, że te 2.800 l to rzeczywiście konieczność

z tego wątka podanego wyżej wziąłem wzór i policzyłem

4,18 * 2800 * 50 / 3600 = 162 kWh

zakładam, że dt (różnica temperatur) muszę przyjąć jako 50: piec będzie zasilał bufor wodą o temperaturze poniżej 90 stopni, a na powrocie może być 35-40 stopni

 

Dobrze liczę?

 

---

edycja 2:

wzór do obliczania potrzebnej objętości bufora:

3600 * duc

V = ---------------------

4,18 * dt

 

duc - dobowe zużycie ciepła

dt - różnica temperatur

 

dt - różnica temperatury między maksymalną temperaturą bufora a minimalną użyteczną w instalacji, czyli bufor grzejesz do 90, ale grzejniki potrzebują np 50 aby utrzymać komfort cieplny w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. KOMIN - może być z kwasiaka

 

2. ILOŚĆ DREWNA - tu nie policzysz tak jak w przypadku gazu, drewno może być różnego gatunku i o różnej wilgotności - dziesięcioma metrami tego nie ogrzejesz

Dzięki za odpowiedź. Już podobną opinię słyszałem - kolo, który miał holzgas i stary dom 300 m2 twierdzi, że zużywał rocznie 60 mp. Wydaje mi się to zupełnie niewiarygodne.

 

Wiesz - ile zużyję, to się zobaczy. Zależy przecież jaka zima. Próbuję ustalić ile drewna bym zużył poprzedniej zimy, gdybym grzał holzgasem - od tego zależy, czy wymiana pieca będzie mi się opłacać. Jeśli potwierdzi się, że 10 mp by wystarczyło, to dla mnie będzie wniosek, że muszę na każdą zimę mieć uszykowane 15 mp - bo a nuż zima będzie ciężka.

3. MOC PIECA - ja w domu 220 metrów mam 25 kW i kocioł spokojnie daje sobie radę, ale podejrzewam że dużo zależy od termoizolacji

U mnie gazowy teraz ma 28 kW i w największe mrozy nie miał problemów z dogrzaniem domu do 20 stopni. Ale kocioł zgazowujący nie będzie pracował całą dobę, więc chyba musi być mocniejszy.

 

A propos - ile czasu Twój piec (bo masz na holzgas, tak?) po załadowaniu grzeje do wypalenia całego wkładu?

 

4. OBJĘTOŚĆ AKUMULATORA - w instrukcji mojego kotła napisane jest 50 litrów zbiornika na 1 kW mocy kotła, ale jak słabo zaizolowany dom to nie widzę sensu inwestowania dużych pieniędzy w akumulację

Izolacja wydaje mi się jest dobra. Dom kupiłem od faceta, który ma firmę dekarską, budował dla siebie, nie szczędził pieniędzy i potrafił ocenić jakość towaru, który kupował.

Temperatura zasilania najlepiej 80-90 stopni , powrót możliwie jak najwięcej dlatego stosuje się zawory mieszające, ladomaty i inne badziewia. Nikt Ci nie napisze zrób tak i tak bez dokładnych informacji. Ogólnie nie licz na to że wrzucisz do kotła cokolwiek i nagrzejesz dom 250 metrów i naładujesz akumulator 2800 litrów.

Tak, to już się dowiedziałem. Ladomat ułatwia utrzmanie optymalnej pracy kotła. Poza tym na wejściu do pieca woda też musi być odpowiednia, przy opisie jakiegoś kotła czytałem, że najlepiej, żeby było to 60 stopni.

Z różnicy w kaloryczności różnych gatunków drewna też zdaję sobie sprawę.

Z samych wyliczeń energetycznych to 10mp ciężkiego drewna powinno wystarczyć. Tylko że wydatek na kocioł sporej mocy, bufor, przeoranie całej kotłowni, składowisko drewna na przynajmniej 20-30mp jest porównywalny z markową pompą ciepła P/W. Jeśli jest dostęp do własnego, albo bardzo taniego drewna i jest czas na obsługę kotła, to może i dobra idea.

Że co? Liczłem ok. 12.000 na sam piec, bufor 3.000 (mam zamiar zlecić w znajomym warsztacie wykonanie), ladomat+automatyka+rury+złączki+naczynie wyrównawcze i wymiennik lub przeponowe+robocizna - no nie wiem, 5.000 chyba wystarczy. Wiatę na 30 mp za 2.000 raczej zrobię. W piwnicy mam odpowiednie pomieszczenie dla pieca, więc przeróbek nie będzie (no, ew dolot powietrza z zewnątrz, ale to betka). Razem czyni 22.000 zł, niechbym się pomylił o 3.000, to wyjdzie 25.000. Pompa ciepła to chyba jednak sporo większy wydatek.

Drewno miałbym po normalnych cenach, czyli ok. 200 zł za mp najbardziej kalorycznego.

Możesz mi napisać ile zapłaciłeś za tą ilość zużytego gazu. Ile stopni w domu i ile osób korzystało z CWU ?

Oczywiście. Za 2.167 m3 gazu zapłaciłem 5.106,51 zł. Poza sezonem ogrzewanie cwu i gaz zużywany na obiady wychodzi ok. 200 zł, czyli kosz ogrzewania poprzedniej zimy liczę na ok. 3.900 zł.

Gdybym zużywał 10 mp drewna, wyszłoby mniej, niż 2.000 zł do uzyskania takiej samej ilości ciepła.

W domu 2 dorosłe osoby i 2 dorastających dzieci. Temperatura nie spadała poniżej 19, najczęściej było 20, ale przy 22 było już nieprzyjemnie ciepło.

dt - różnica temperatury między maksymalną temperaturą bufora a minimalną użyteczną w instalacji, czyli bufor grzejesz do 90, ale grzejniki potrzebują np 50 aby utrzymać komfort cieplny w domu.

Hmm... No w największe mrozy musi być ponad 40, może i nawet 50. Przy takich danych wychodzi ze wzoru, że bufor musi mieć 3.000.

 

 

 

 

------

edycja

 

Właśnie wyjechał ode mnie instalator, którego zaprosiłem, żeby zobaczył jak jest i doradził coś. Stwierdził, że mój stary, 12-letni piec gazowy ma sprawność prawdopodobnie 50%, albo jeszcze mniej.

W moich obliczeniach zakładałem, że ma sprawnosć 75%. Waszym zdaniem stary piec gazowy rzeczywiście może mieć aż tak niską sprawność?

 

To by znaczyło, że wymiana kotła gazowego na kondensacyjny powinno obniżyć rachunki prawie o połowę. Przy takiej zimie jak poprzednio, najwyższy rachunek za 2 m-ce byłby poniżej 1.000 zł (czyli da się to przełknąć), a inwestowanie w holzgas, czy jakikolwiek inny na stałe paliwo praktycznie nie ma sensu.

Edytowane przez kors4r
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Kolega QIM może mieć rację,jednak w kwestii kotła gazowego się nie wypowiadam.

Co do kotła na drewno zwanego błędnie HG,drewutni,i.t.p. mogę się wypowiedzieć,co czynię :D

Ad.1 komin jak najbardziej może być.

Ad.2 drewno dobrze wysuszone,po min. 3 latach liściaste twarde=buk,dąb,grab,jesion,robinia,głóg,można przyjąć 4-4,5 kwh/kg=ok.2100 kwh/mp.(wilgotność 15%).Sprawność bardzo dobrego kotła=nie atmosy,buderusy,vigasy i/.t.p., z bardzo dobrym palaczem i buforem możesz przyjąć na 80%.

Ad.3 i 4 tu już nieco błędne wyliczenia,jeśli w najzimniejszy dzień,masz zapotrzebowanie na ciepło 140 kwh/doba=ok.6 kw/h=24 h x6 kw.=144kwh

To oznacza kocioł mocy 6 kw. w pracy ciągłej zapewni ciepło dla twojego domu :D

Lub kocioł mocy 35 kw. pracujący 4 godz. na mocy nominalnej,pozostałe 20 godz. zapotrzebowanie musi pokryć bufor,w tym wypadku 20 h x 6 kw.=120 kwh.

Ciepło właściwe wody wynosi w uproszczeniu 1,163 kw/1 K/1000 l.,znaczy bufor o poj. 1000 l. oddaje 1.163 kwh. energii wychładzając się o 1 st. K lub Celcjusza.W powyższym przykładzie żeby oddać 120 kwh.,zagrzewając bufor do średniej temp. 80 st . i rozładowując do 40 st.=różnica 40 st. x 1,163 kw.=46,52 kw/1000 l.,znaczy potrzebujesz ok. 2600 l. bufor.

Jeżeli jednak zastosujesz kocioł o mocy 10 kw. i komorze zał. 140 l.,a znam takiego producenta bufor będzie sporo mniejszy,policz sobie,bo nie źle ci to idzie. :cool:

Bierz jeszcze pod uwagę to że teoretyczna wielkość komory załadowczej nie ma absolutnie nic wspólnego z praktycznym załadunkiem=tylko najlepsze kotły mają w miarę przyzwoitą,oraz fakt dużego nakładu pracy,jeśli nie lubisz tego, nie masz czasu,ani miejsca to odradzam,jeśli inne podejście służę praktyczną radą. :D

Pozdrawiam.

P. S. Drewutnia moja stalowa własnoręcznie wykonana,materiały 1 gat. wielkość gabarytowa ok. 140 mp.=koszt materiałów kompletnie ok 7,5 tyś.PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsyłam linka http://www.p2ar.pl/oferta/kot%C5%82y-na-drewno/hg/

Prawdopodobnie producent wycofał się z mocy 10 kw. ,choć w lutym twierdził tak

http://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/8615-kocio%C5%82-w%C5%82asnej-produkcji-wasza-opinia/page-95

post nr 1888,znaczy pozostał tylko mój, ale komora tylko ok. 100 l.

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?196822-Piec-na-drewno-Rocket-Stove/page40

post 782

Też na biedę może być :D.

Nie dziwię się żadna firma nie produkuje HG tak małej mocy,bo to już nie jest taka prosta sprawa.

Producent jest otwarty na każde życzenie,ma swój fach opanowany do perfekcji,oraz kompetentną wiedzę przy tym niezmiernie skromny względem wymagań finansowych.Produkuje także bufory,tu polecam wątek

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a/page596

oraz wężownicę miedzianą do bufora na zapotrzebowanie ciepłej wody.

Pozdrawiam.

Edytowane przez miedziannik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewróć stronę do tyłu czyli tu

http://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/8615-kocio%C5%82-w%C5%82asnej-produkcji-wasza-opinia/page-94

szukaj kolegi kupfer=miedziannik :D

Co rozumiesz pod pojęciem najlepszy?

Na pewno najlepiej pospawany i z największą z możliwych komór załadunkowych w stosunku do mocy.

Dla jednych pełna automatyka to luksus dla mnie odwrotnie,to pewne kłopoty w czasie zaniku napięcia,awaryjność,koszty :D

Mój kocioł grzeje prawie cały czas bez prundu,tylko do rozpalania i podkładania używam wyciągu,ale bez niego też dam radę jak zajdzie potrzeba,a to już w przypadku HG wcale proste nie jest.Postawiłem Przemkowi=właścicielowi,szefem i pracownikiem tej firmy bardzo wysoko poprzeczkę i przeskoczył bez większych problemów,dlatego jak najbardziej polecam.Jest tylko jeden problem,długi czas realizacji=rok to norma :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...